Izvješće o provedenom savjetovanju - Savjetovanje o Prijedlogu Uredbe o izmjeni Uredbe o načinima i uvjetima napredovanja državnih službenika
Redni broj
|
Komentar | Odgovor | |||
---|---|---|---|---|---|
1 | Sindikat Porezne uprave Hrvatske | Na temelju članka 90. stavka 6.Zakona o državnim službenicima („Narodne novine“, br. 92/05, 107/07, 27/08, 34/11, 49/11, 150/11, 34/12, 49/12, 37/13, 38/13, 138/15 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 61/17, 70/19, 98/19 i 141/22), Vlada Republike Hrvatske je na sjednici održanoj ____________ 2023. godine donijela, OBRAZLOŽENJE | Zbog kroničnog nedostatka službenika i sustavnog uskraćivanja popunjavanja sistematiziranih radnih mjesta službenici nižeg stupnja obrazovanja obavljaju poslove više složenosti od onoga na mjesto kojega su raspoređeni, što traje godinama jer „posao mora biti obavljen“. Zakonom o državnim službenicima je također propisano pravo na jednaku plaću za rad iste vrijednosti, stoga bi u opisima radih mjesta trebalo dodati da službenici temeljem dugogodišnjeg radnog iskustva mogu biti raspoređeni i napredovati na radna mjesta za jedan stupanj više kategorije kako bi se vrednovala složenost poslova koje zaista obavljaju. | Nije prihvaćen | Prijedlog nije prihvatljiv jer je jedan od općih zakonom propisanih uvjeta za prijam u državnu službu i raspored na radno mjesto propisani stupanj obrazovanja. |
2 | Damjan Robić | Na temelju članka 90. stavka 6.Zakona o državnim službenicima („Narodne novine“, br. 92/05, 107/07, 27/08, 34/11, 49/11, 150/11, 34/12, 49/12, 37/13, 38/13, 138/15 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 61/17, 70/19, 98/19 i 141/22), Vlada Republike Hrvatske je na sjednici održanoj ____________ 2023. godine donijela, OBRAZLOŽENJE | Ne podržavam Uredbu o izmjeni uredbe o načinima i uvjetima napredovanja državnih službenika iz više razloga koje ću navesti u nastavku. Kao prvo u suprotnosti je sa ciljem poboljšanja sposobnosti javne uprave da se efikasno prilagođava i odgovara na nove izazove koje joj nameće stalno mijenjajuća okolina. Naime opće je poznato da državna odnosno javna služba u cjelini podkapacitirana kvalitetnim kadrom, da se i na natječaje rijetko javi traženi broj ljudi i sad se dodatnom restrikcijom od 2 godine rada u ISTOM državnom tijelu želi spriječiti „zlouporaba“. Zlouporaba čega? Zakonskog i ljudskog prava na napredovanje i stimuliranje profesionalnog i osobnog rasta? Dakle, u situaciji kad se treba zapitati kako stimulirati službenike na profesionalno usavršavanje i stjecanje novih znanja, vještina i višeg stupnja obrazovanja, predlaže se uvesti dodatne restrikcije kako bi se zapravo sanirao nedostatak kvalitetnog upravljanja ljudskim potencijalima. Inicijator ove izmjene - Ministarstvo pravosuđa i uprave se treba zapitati zašto im ljudi toliko silno žele otići i pronaći načina da ih motiviraju za dobrovoljni ostanak što je srž uspješnog upravljanja ljudskim potencijalima, a ne kroz restrikcije jer prisilno zadržavanje neće uroditi nikakvim plodom, odnosno takvi službenici sigurno neće biti motivirani i produktivni. U odnosu na termin „zlouporaba“ koji se koristi u obrazloženju prijedloga Uredbe o izmjeni uredbe o načinima i uvjetima napredovanja državnih službenika, a koji smatram uvredljivim, bilo bi dobro da Ministarstvo pravosuđa i uprave javno objavi prikupljena mišljenja drugih tijela državne uprave i Odbora za zakonodavstvo a koje je dužno prikupiti, pa da vidimo da li se druga tijela slažu s time da se kroz korištenje instituta napredovanja na način na koji je do sada reguliran radi o „zlouporabi“ ili je njima takav (dosadašnji) sustav napredovanja prihvatljiv, odnosno da li postoji koordinacija između svih tijela državne uprave ili Ministarstvo pravosuđa i uprave ovakvom izmjenom rješava svoje interne kadrovske probleme sa posljedicama po cijelu državnu upravu? Naposljetku, želim istaknuti da predloženu novelu Uredbe o načinima i uvjetima napredovanja državnih službenika smatram i diskriminatornom u odnosu na sve one službenike koji u tijelu u kojem rade ne mogu napredovati a u međuvremenu su (za vrijeme trajanja državne službe) stekli viši stupanj obrazovanja. Ovo govorim iz vlastitog iskustva kao (bivši) ovlašteni zemljišnoknjižni referent na Općinskom građanskom sudu u Zagrebu, koji nakon 15 godina radnog staža i bezbrojnih riješenih spisa, nakon završenog specijalističkog diplomskog stručnog studija javne uprave u Zagrebu u svom matičnom tijelu nisam mogao napredovati, baš kao niti mnogo drugih kolega, jer naprosto ne postoji radno mjesto na koje bih mogao napredovati, i jedini način za napredovanje (budući da mi u nekoliko navrata nije bio odobren premještaj u drugo državno tijelo) je bio da se javim na natječaj i dam otkaz. Na natječaj se sa novostečenim stupnjem obrazovanja mogu javiti jedino kao vježbenik – čime mi je napredovanje na neku savjetničku ili više savjetničku poziciju odgođeno za 3 do 4 godine ILI za neko radno mjesto više stručne spreme pa nakon određenog vremena koje nije zakonski definirano (minimalno probni rok) mogu napredovati. I sad se to smatra „zlouporabom“. Dakle nakon mojih 15 godina radnog iskustva i mjerljivih rezultata te stjecanja višeg stupnja obrazovanja (o svom trošku – nije institucija u kojoj radim uložila baš ništa u mene), nemogućnosti napredovanja unutar tijela u kojem sam bio zaposlen, ja bih, (uz kriterij dvostrukog iskustva na višoj stručnoj spremi od onog propisanog za visoku) još morao 2 godine raditi u novom tijelu kako bih napokon mogao napredovati? A tom tijelu potrebne su baš sada moje novostečene kvalifikacije i poprilično iskustvo akumulirano kroz godine. Odnosno sutra će to biti neko drugo tijelo u potrazi za nekim drugim jer nitko ne zna što sutra nosi i kakvi se problemi mogu staviti pred upravu. Dakle, po mom mišljenju cilj izmjene Uredbe o načinima i uvjetima napredovanja državnih službenika nije nikakvo sprečavanje „zlouporaba“ već vatrogasna mjera sprečavanja odljeva ljudi zbog dugogodišnje loše kadrovske politike i takva mjera urodit će inertnijom upravom punom nemotiviranih i neproduktivnih službenika, a cilj je državne uprave brzo prilagođavanje novoj dinamičnoj okolini i izazovima koje ona stavlja pred javnu upravu. Očekuju se rezultati privatnog sektora a primjenjuju se kadrovske metode jednog bivšeg sistema. Osobno smatram, a pretpostavljam da i druga državna tijela smatraju (neka me demantira inicijator ove novele uredbe) da je kriterij dvostrukog radnog iskustva dovoljan indikator nečije sposobnosti za rad, motiviranost je iskazana kroz dodatno obrazovanje i to je samo po sebi dovoljno za napredovanje, a drugi problemi neka se rješavaju na odgovarajući način kroz kvalitetnu politiku upravljanja ljudskim potencijalima. | Primljeno na znanje | Slučaj koji se opisuje ne može se riješiti Uredbom o načinima i uvjetima napredovanja državnih službenika. Napredovanje je raspored postojećeg državnog službenika na više radno mjesto, a u članku 90. Zakona o državnim službenicima propisani su uvjeti za napredovanje, između ostalog, slobodno radno mjesto propisano pravilnikom o unutarnjem redu, na koje se službenik u postupku napredovanja može rasporediti. Vezano za prigovor o nemogućnosti napredovanja u državnom tijelu jer ne postoji slobodno radno mjesto propisano pravilnikom o unutarnjem redu, na koje se službenik u postupku napredovanja može rasporediti napominje se da je takav uvjet propisan u članku 90. Zakona o državnim službenicima i ne može se uredbom isključiti. Prijedlogom uredbe želi se omogućiti napredovanje državnih službenika koji rade određeno vrijeme u državnom tijelu, a ne odmah nakon prijma u državnu službu putem javnog natječaja. Mogućnost izvanrednog napredovanja osobe bez potrebnog radnog iskustva na odgovarajućim poslovima odmah po prijmu u državnu službu bila bi protivna svrsi napredovanja. |
3 | Valentina Vujinović | Na temelju članka 90. stavka 6.Zakona o državnim službenicima („Narodne novine“, br. 92/05, 107/07, 27/08, 34/11, 49/11, 150/11, 34/12, 49/12, 37/13, 38/13, 138/15 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 61/17, 70/19, 98/19 i 141/22), Vlada Republike Hrvatske je na sjednici održanoj ____________ 2023. godine donijela, OBRAZLOŽENJE | Iako nije tema konkretno izmjene ove uredbe, ali je tema napredovanja, želim skrenuti pažnju na napredovanje mladih i izuzetno vrijednih (trenutno nezadovoljnih) zemljišnoknjižnih referenata u cijeloj RH, koji nakon polaganja posebnog stručnog ispita postaju ovlašteni zemljišnoknjižni referenti. Polaganje je definirano čl. 125. kao obveza u roku 3 godine od zapošljavanja i čl. 236. Zakona o zemljišnim knjigama NN 63/19, 128/22) za sve koji imaju višu stručnu spremu i tri godine radnog iskustva na poslovima zemljišnoknjižnog referenta ili srednju stručnu spremu i pet godina radnog iskustva na poslovima zemljišnoknjižnog referenta. S polaganjem posebnog ispita mogu napredovati u ovlaštene referente s većim koeficijentom i samostalno donositi odluke u izvanparničnim Z predmetima, međutim ne mogu biti i raspoređeni na navedena radna mjesta obzirom da od 2004. s navedenim zakonskim odredbama nije usklađen "Pravilnik o sudskim službenicima i namještenicima NN 55/2001, 156/04" čl. 4. koji propisuje duplo staža prema starom zakonu o zemljišnim knjigama. Slijedom tog propusta usklađenja, u praksi se dešava da službenici polože ispit, a da bi napredovali odnosno bili raspoređeni na više radno mjesto, a time ostvarili bolje prihode i samostalnost u radu, čekaju radi provedbenog propisa duplo godina. Napominjem, osim što su mladi ne motivirani za polaganje ispita, isto šteti i efikasnosti i učinkovitosti donošenja odluka u zemljišnoknjižnim predmetima, čime se gubi smisao da se kadar usavrši i svi koji mogu postanu samostalni ovlašteni zemljišnoknjižni referenti. Posebno ističem ovaj problem u odjelima u kojima je smjena generacija, a u bližoj budućnosti imati će ga svi zemljišnoknjižni odjeli. | Primljeno na znanje | Komentar se ne odnosi na predmet Uredbe o izmjeni Uredbe o načinima i uvjetima napredovanja državnih službenika, nego na primjenu posebnih propisa. U tijeku je priprema novog pravilnika o sudskim službenicima i namještenicima kojim će se utvrditi stručni uvjeti potrebni za raspored službenika na radna mjesta u sudovima. Pravilnik će biti usklađen sa Zakonom o zemljišnim knjigama i Pravilnikom o programu i načinu polaganja posebnog stručnog ispita i imenovanju ovlaštenih zemljišnoknjižnih referenata čime će se omogućiti raspored službenika na navedena radna mjesta neposredno nakon imenovanja za ovlaštenog zemljišnoknjižnog referenta. |
4 | Valentina Vujinović | Na temelju članka 90. stavka 6.Zakona o državnim službenicima („Narodne novine“, br. 92/05, 107/07, 27/08, 34/11, 49/11, 150/11, 34/12, 49/12, 37/13, 38/13, 138/15 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 61/17, 70/19, 98/19 i 141/22), Vlada Republike Hrvatske je na sjednici održanoj ____________ 2023. godine donijela, OBRAZLOŽENJE | Zahvaljujem na prijedlogu ove izmjene i nadam se što hitnijem stupanju na snagu, mogu reći u ime voditelja odjela koji će od sad imati motiviranije službenike koji su zaista do sad razmišljali o odlasku iz državne službe te svih mladih državnih službenika koji su ranije stekli viši stupanj obrazovanja i prema ovim izmjenama će moći konačno napredovati, što je do sada bilo doista nepravedno. Do sad se dešavalo da za istu vrstu posla, a često i bolje rezultate, ove službenike je kočila ova uredba da napreduju, dok su drugi mogli napredovati iako su pojedini imali i slabije rezultate. Svi podržavamo izmjene i molimo što hitnije objavu izmjena u NN. | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na podršci. |
5 | Sindikat Porezne uprave Hrvatske | Na temelju članka 90. stavka 6.Zakona o državnim službenicima („Narodne novine“, br. 92/05, 107/07, 27/08, 34/11, 49/11, 150/11, 34/12, 49/12, 37/13, 38/13, 138/15 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 61/17, 70/19, 98/19 i 141/22), Vlada Republike Hrvatske je na sjednici održanoj ____________ 2023. godine donijela, Članak 1. | Podržavamo prijedlog u dijelu kojim se omogućava napredovanje državnog službenika s višim stupnjem obrazovanja od propisanog za radno mjesto na kojemu radi na radno mjesto za koje je propisan viši stupanj obrazovanja, ukoliko je stekao dvostruko više radnog iskustva u nižoj stručnoj spremi od radnog iskustva koje je uvjet radnog mjesta na koje bi napredovao. Kako je najmanji radni staž koji se traži 1 godina radnog iskustva te je dvostruko više 2 godine, držimo nepotrebnim propisivanje dodatnog uvjeta neprekidnog rada u istom državnom tijelu najmanje 2 godine. Službenik je mogao raditi na zamjenama tijekom 2 godine u različitim državnim tijelima, ocjenjivan je za svoj rad, što je jedan od kriterija za napredovanje, a ovaj dodatak bi mu onemogućio napredovanje pod istim uvjetima. | Nije prihvaćen | Prijedlog se ne prihvaća jer se želi omogućiti izvanredno napredovanje državnih službenika koji rade određeno vrijeme u državnom tijelu, a ne odmah nakon prijma u državnu službu putem javnog natječaja. Mogućnost izvanrednog napredovanja osobe bez potrebnog radnog iskustva na odgovarajućim poslovima odmah po prijmu u državnu službu bila bi protivna svrsi napredovanja. |
6 | Sindikat Porezne uprave Hrvatske | Na temelju članka 90. stavka 6.Zakona o državnim službenicima („Narodne novine“, br. 92/05, 107/07, 27/08, 34/11, 49/11, 150/11, 34/12, 49/12, 37/13, 38/13, 138/15 – Odluka Ustavnog suda Republike Hrvatske, 61/17, 70/19, 98/19 i 141/22), Vlada Republike Hrvatske je na sjednici održanoj ____________ 2023. godine donijela | Napredovanje je poticajna mjera i za razvoj karijere službenika i pomlađivanje državne službe, jer mladi su ambiciozni i školuju se, ali je na žalost zakašnjela. Evidentan je odljev službenika iz državne službe zbog onemogućavanja napredovanja i diskriminatornog „diskrecijskog prava“ rukovoditelja uskraćivanja napredovanja, bez utemeljenja u realnosti. Samo Ministarstvo uprave i pravosuđa tumači da je „napredovanje mogućnost, a ne pravo službenika“ što potvrđuje tezu da je napredovanje prepušteno volji nadređenih službenika, a ne temeljem jasnih i unaprijed postavljenih jednakih kriterija. | Primljeno na znanje | Napredovanje je propisano kao mogućnost, a ne pravo, jer se ne napreduje automatizmom - ispunjenjem propisanih uvjeta, nego napredovanje ovisi o potrebi službe, osiguranim sredstvima i stručnom znanju državnog službenika. |