Izvješće o provedenom savjetovanju - Javno savjetovanje o Nacrtu prijedloga Dugoročnog plana razvoja Oružanih snaga Republike Hrvatske 2025. - 2036.

Redni broj
Korisnik
Područje
Komentar
Status odgovora
Odgovor
1 MARIO MARIN DUGOROČNI PLAN RAZVOJA ORUŽANIH SNAGA REPUBLIKE HRVATSKE 2025. - 2036., 12. MEĐUNARODNA SURADNJA I DOPRINOS MEĐUNARODNOJ SIGURNOSTI Podzemni objekat Pantana u vlasništvu Republike Hrvatske na katastarskoj čestici br. kat. čest: 543/1 KO. Trogir građen početkom sedamdesetih godina prošloga stoljeća sa svojom površinom većom od 22418 m2 omogučava siguran prijem do 12 zrakoplova tipa Rafal. Isto tako objekt je aktivno korišten u operacijama Hrvatskog ratnog zrakoplovstva u Domovinskom ratu od Južnog bojišta do operacija u VRO Oluja. Ono što je izrazito bitno da je objekt u podnožju brda koje geološkim svojstvom iznad samoga objekta je kamen živac kategorije 7. što ujedno objekt svojom tvrdoćom stvara u kategoriju podzemnih objekata otpornih i na udare hipersoničnih raketa tipa H-47M2 Kinžal. Objekt je 2000 godine uredno primio Francuski aviona Mirage 2000, te je na istome unutar objekta zamjenjen motor i izvršen popravak. Zadnjih dvadeset godina objekt je nepravedno zapušten, neodržavan i u isti nije uložen niti jedan jedini euro cent. Svakodnevnim pračenjem onoga što se događa u Ukrajini i invaziji na tu državu pkazatelj je da savako nužni prioritet je ulaganje već u prvome razdoblju DPR-a u ovaj vitalni infrastrukturni objekat OSRH i MORH-a. Jer objekat svojim geo strateškim položajem daje sigurnost za smješat aviona kao Republike Hrvatske tako i NATO savznika a svojom mikro lokacijom daje izvarednu obranu istoga bilo od napada krstarečim raketama, besposadnim sustavima ili onim kao zadnim u nizu napada FPV- dronova. Primljeno na znanje Potreba za zaštitom ključne vojne opreme (VBA, UH-60..) je prepoznata, a nastavak izgradnje odgovarajućih prostora bit će element provedbenih dokumenata Opcija potkopa Pantana bit će u tom kontekstu razmotrena
2 DARKO MARINAC DUGOROČNI PLAN RAZVOJA ORUŽANIH SNAGA REPUBLIKE HRVATSKE 2025. - 2036., 11. IZGRADNJA VOJNE INFRASTRUKTURE Na listi visokog i hitnoga prioriteta su i projekti prilagodbe nacionalnih zrakoplovnih baza radi osiguranja agilnosti, mobilnosti, otpornosti i disperzije nacionalnih snaga, snaga NATO-a i Europske unije, kao i projekti razvoja infrastrukture za potporu zaštite prava i interesa Republike Hrvatske na moru. Primljeno na znanje Prijedlog će se razmotriti kroz slijedne provedbene dokumente.
3 ANTE KUZMANIĆ DUGOROČNI PLAN RAZVOJA ORUŽANIH SNAGA REPUBLIKE HRVATSKE 2025. - 2036., 11. IZGRADNJA VOJNE INFRASTRUKTURE Potkop Pantana kao prioritet osposobljavanja i adaptacije za prihvat aviona Rafale Nabavkom borbenih aviona Dassault Rafale, postaje nužno strateški i infrastrukturno prilagoditi određene objekte za njihov prihvat, smještaj i održavanje. U tom smislu, potkop Pantana (radi se o postojećem, već korištenom vojnom objektu) treba biti označen kao prioritet u procesu adaptacije i osposobljavanja. Lokacija Pantana pruža prednosti zbog svoje geografske pozicije (blizina aerodroma, pristupačnost Jadranu, logistička povezanost). Skriveni objekti (npr. potkopi) omogućuju zaštitu aviona od osmatranja i potencijalnog napada. Obzirom da avion Rafale zahtijeva specifične hangare, piste, elektroniku i sigurnosne protokole postojeći vojni objekti moraju se modernizirati: klimatizacija, struja, protupožarni sustavi, zapovjedno/nadzorna oprema itd. U skladu s nacionalnim obrambenim planovima, adaptacija Pantane treba uči u prvu fazu infrastrukturnih radova do 2027. godine. Financijska sredstva osigurati iz budžeta MORH-a ili kroz EU/NATO fondove. Potkop Pantana pruža: Brzu operativnu sposobnost za Rafale Sigurnu i diskretnu infrastrukturu Dugoročnu vrijednost za OS RH Balans između vojne potrebe i javnog interesa. Primljeno na znanje Potreba za zaštitom ključne vojne opreme (VBA, UH-60..) je prepoznata, a nastavak izgradnje odgovarajućih prostora bit će element provedbenih dokumenata Opcija potkopa Pantana bit će u tom kontekstu razmotrena.
4 ANTE KUZMANIĆ DUGOROČNI PLAN RAZVOJA ORUŽANIH SNAGA REPUBLIKE HRVATSKE 2025. - 2036., 11. IZGRADNJA VOJNE INFRASTRUKTURE PRIJEDLOG REORGANIZACIJE HELIKOPTERSKOG DIJELA BAZE DIVULJE 1. Namjena baze: Pretvoriti Divulje u regionalni helikopterski centar za obuku, operacije, spašavanje i logistiku, u okviru HV-a i NATO interoperabilnosti. 2. Struktura i funkcionalne cjeline A) OPERATIVNO-TAKTIČKI ODJEL Funkcija: Upravljanje svakodnevnim operacijama helikoptera. Helikopterski kapaciteti: Mi-171Sh, UH-60M/L (transportni, MEDEVAC, specijalne operacije) Subaru Bell 412 (SAR, potpora civilnoj zaštiti) EC135 (ako se uvede za obuku ili patroliranje) Operativni ciljevi: 24/7 SAR i hitni medicinski letovi. Potpora MORH-u i MUP-u. Transport osoblja i opreme. B) TRENAŽNO-OBUČNI CENTAR Funkcija: Specijalizirana obuka za helikopterske posade. Moduli: Leteća obuka iznad mora i planinskih područja. Noćno letenje (NVG – Night Vision Goggles). Slijetanje na brodove i otočne terene. Evakuacija iz neprijateljskog okruženja. Infrastruktura: Simulator leta (ako se financira kroz NATO/EU fondove). Tehnička učionica za aeronautičare i tehničare. C) CENTAR ZA SAR I MEDEVAC Funkcija: Koordinacija i provedba hitnih operacija. Kapaciteti: Stalno pripravni timovi SAR i MEDEVAC s medicinskom opremom. Termalne i elektrooptičke kamere na helikopterima. Veza s MRCC Rijeka i civilnim hitnim službama. Suradnja: Ministarstvo zdravstva, civilna zaštita, MUP. D) NATO INTEROPERABILNA PODRŠKA I LOGISTIKA Funkcija: Omogućavanje djelovanja savezničkih helikopterskih snaga. Kapaciteti: Platforme za privremeni smještaj savezničkih helikoptera. Gorivo, tehničko održavanje i logistička podrška. Mogućnosti: Vježbe s helikopterskim postrojbama iz Italije, Slovenije, SAD-a itd. Podrška prilikom NATO misija u regiji (npr. Kosovo). 3. Infrastrukturne potrebe Obnova i proširenje helidroma (više pozicija za istovremeni rad). Hangari s klimatiziranim prostorima za održavanje. Skladišta za gorivo i tehničku opremu. Komunikacijsko-nadzorni toranj (vezan s Plesom i Zemunikom). 4. Kadar Letačke posade (piloti, kopiloti, tehničari) Obučni kadar za simulatore i specijalizirane module Timovi za SAR/MEDEVAC s medicinskim osobljem Održavanje: mehaničari, elektroničari, specijalisti za opremu. Hvala. Nije prihvaćen Prijedlog se ne uklapa u postojeće planove razvoja i organizacije Hrvatskog ratnog zrakoplovstva.
5 SANDI VUKASOVIĆ DUGOROČNI PLAN RAZVOJA ORUŽANIH SNAGA REPUBLIKE HRVATSKE 2025. - 2036., 11. IZGRADNJA VOJNE INFRASTRUKTURE Vodeni toranj za ronioce u Divuljama predstavlja jedinstvenu priliku za unapređenje kapaciteta Hrvatske ratne mornarice uz optimalnu iskoristivost postojećih resursa. U kontekstu planiranog povećanja izdvajanja za obranu, revitalizacija ovog objekta nudi izuzetno povoljan omjer uloženih sredstava i očekivanih strateških benefita. Ovaj projekt omogućava transformaciju postojeće infrastrukture u moderni centar za obuku koji će služiti ne samo domaćim snagama već i NATO partnerima. Kroz relativno mala ulaganja u nadogradnju i opremanje, možemo ostvariti značajno unapređenje operativnih sposobnosti, dok istovremeno stvaramo pretpostavke za ekonomske efekte kroz međunarodnu suradnju. Značaj ovog objekta prepoznat je još u prošlosti, kada su Norvežani pokazali interes za zajedničko stavljanje u funkciju, no projekt je tada ostao neostvaren zbog financijskih ograničenja.. Ova investicija ne samo da će ojačati naše obrambene kapacitete već će i doprinijeti ugledu zemlje u NATO savezu. Osim neposrednih vojnih prednosti, projekt nudi i konkretne ekonomske efekte kroz međunarodnu suradnju, dok istovremeno bi jačalo poziciju Hrvatske kao pouzdanog NATO partnera. Riječ je o rijetkoj prilici gdje relativno mala ulaganja mogu donijeti izuzetno velike strateške i gospodarske povrate. Nije prihvaćen Vodeni toranj za ronioce u Divuljama nije predmet planova razvoja i opremanja Hrvatske ratne mornarice.
6 MARIO MARIN DUGOROČNI PLAN RAZVOJA ORUŽANIH SNAGA REPUBLIKE HRVATSKE 2025. - 2036., 11. IZGRADNJA VOJNE INFRASTRUKTURE Ulaganje u renoviranje i adaptaciju jedinog takvoga podzemnog objekta u Republici Hrvatskoj u sklopu Vojarne "Knez Trpimir" u Divuljama koji omogučava siguran prijem višenamjenskih borbenih aviona u svim mirnodobskim ali još važnije uvjetima rata i ratne opasnosti. Primljeno na znanje Potreba za zaštitom ključne vojne opreme (VBA, UH-60..) je prepoznata, a nastavak izgradnje odgovarajućih prostora bit će element provedbenih dokumenata Opcija potkopa Pantana bit će u tom kontekstu razmotrena
7 DARKO MARINAC DUGOROČNI PLAN RAZVOJA ORUŽANIH SNAGA REPUBLIKE HRVATSKE 2025. - 2036., 10. ISTRAŽIVANJE I RAZVOJ Što se tiče savjetodavnih "think-tankova", vrlo je bitno da ta savjetodavna forma bude relativno otvorena i namjenska. Imamo sad najezdu privatnih sigurnosnih centara, kojima je zarada jedina svrha. Potrebno je možda ustrojiti malo tjelo kao koordinatori s znanstvenom i stručnom ali i zainteresiranim javnostima. Treba obznaniti lov na pamet oko sigurnosnoga sektora. Evo i mi ovdje komentatori i predlagači smo visoko samomotivirani i dragovoljni. Nije prihvaćen Prijedlog nije suštinske naravi.
8 DARKO MARINAC DUGOROČNI PLAN RAZVOJA ORUŽANIH SNAGA REPUBLIKE HRVATSKE 2025. - 2036., 10. ISTRAŽIVANJE I RAZVOJ 1. odlomak: ..... u cijelom razdoblju Dugoročnog plana razvoja sustavno povećavati izdvajanja za istraživanje i razvoj, kao način prilagodbe sigurnosnim izazovima i scenarijima. Zadnji odlomak: Ministarstvo obrane dodatno će osnažiti svoje kapacitete za strateško planiranje i praćenje istraživačko-razvojnih procesa, a u ustrojstvenim jedinicama nastavit će se razvijati analitički, istraživački, koordinacijski i razvojni „think-tank“ potencijali sustava obrane, s težnjom da ih se namjenski oblikuje. Ti će kapaciteti pružati potporu procesima strateškog predviđanja, obrambenog planiranja, vojno-tehničkog razvoja i strateškog odlučivanja te služiti kao veza sa znanstveno-istraživačkim, strućnim i relevantnim industrijskim akterima, kao i s nadležnim tijelima NATO-a i Europske unije iz područja istraživanja i razvoja. Nije prihvaćen Prijedlog je već ugrađen u dokument.
9 TIHOMIR BLAŽEVIĆ DUGOROČNI PLAN RAZVOJA ORUŽANIH SNAGA REPUBLIKE HRVATSKE 2025. - 2036., 10. ISTRAŽIVANJE I RAZVOJ Iako se kao hrvatskom dragovoljcu ćini da je sve kasno i izgubljeno u RH ipak se treba boriti i pokušati unaprijediti sustav R&D u obrambenom sustavu RH. Trebamo se vratiti u 1993. i ponovno osnovati VTS (Vojno tehnički savjet) kao centralni organ koordinacije između, vlade i njegovih ministarstava te predsjednika i poslovnih i istraživačkih subjekata. Nakon navedenoga paralelno treba ustanoviti Vojno-tehnički institut iz ostataka ostataka nekad vrhunskih a sada uništenih razvojnih instituta. U sastav instituta treba ući dio projekata i djelatnika iz slijedećih instituta i poduzeča: Institut Ruđer Bošković, Brodarski Institut, Institut Končar, Đuro Đaković Inženjering, INA, Petrokemija, odjeli R&D iz HS produkt, DOK-ING, Orqa, Šestan-Bush, Elmech i dr. Ukratko svi razvojni odjeli koji bi mogli imati bilo kakvu ulogu u razvoju obrambene tehnologije. Ovu instituciju mora rukovoditi ali i financirati država uz potporu EU fondova. Prijedlog razvojnih projekata: - streljivo 155/122/120/82/60/40/30/25/20/12,7/9/6/5,56mm - rakete za VBR: 122/128/300mm (sa inteligentnim/elektronskim upravljanjem i GPS/inercijalnim upravljanjem) - razvoj BLA/dronova nali FPV, veliki FPV dronovi, BL srednje velićine dometa 100 km, BL kamikaza srednje velićine dometa 1.000 km, podvodni dron dometa 500 km - razvoj topništva 155 mm na kamionskoj šasiji - razvoj VBR-a na kamionskoj šasiji od 128 i 300 mm - razvoj oklopnog vozila konfiguracije 4x4 i 6x6 - razvoj male podmornice 500 tona, korvete 1.500 tona, završiti hitno još 3 ophodna broda - razvoj robotiziranih vozila (DOK ING KOMODO) u više inačica + borbene stanice za protuoklopnu/protuzračnu/protupješačku borbu... - razvoj protudronskih sustava i elektronskih i kinetičkih (razvoj protuzrakoplovnog/protudronskog/protupješačkog topa sa programiranim streljivom od 35mm) - razvoj teškog BVP-a (55-60 tona) na gusjeničnoj platformi uz navedeni sustav topa od 35mm - hitna izgradnja tvornica za navedeno na područjima ogromne demografske katastrofe: Požega, Đakovo, Županja, Slavonski Brod, Bjelovar, Sisak, Gospić, Imotski, Sinj, Knin... Primljeno na znanje Ustrojavanjem Sveučilišta obrane i sigurnosti „Dr. Franjo Tuđman“ stvoreni su preduvjeti za razvoj budućih organizacijskih oblika znanstveno-istraživačkog rada – kako u suradnji s Oružanim snagama Republike Hrvatske tako i s hrvatskom znanstvenom zajednicom i gospodarstvom
10 DARKO MARINAC 9. OPREMANJE I MODERNIZACIJA, 9.4.  Združene i potporne sposobnosti prvi odlomak: Radi razvoja cjelovitog sustava integrirane protuzračne obrane, u prvom razdoblju nastavit će se nabava i uvođenje u uporabu sustava protuzračne obrane, uključujući onu srednjeg i dugoga dometa. Za potrebe sudjelovanja u operacijama, misijama i drugim međunarodnim aktivnostima kao i primanje savezničke pomoći, spobnosti i snaga, odluka o optimalnom modelu strateškog transporta snaga i opreme, radi što kraće dotupnosti spobnosti i snaga, donosit će se za svaku situaciju s obzirom na njezinu specifičnost. U tom cilju iskazuje se potreba i utvrdit će se mogućnosti nabave transportnih zrakoplova ili težih transportnih helikoptera. S domaćim proizvođačima vojne opreme razvijat će se elastični i nadpunjavajući poslovni odnosi i zajednički razvoj opreme. Primljeno na znanje Prijedlog će se uzeti u obzir kod izrade slijednih dokumenata.
11 ZORAN SAMBOL 9. OPREMANJE I MODERNIZACIJA, 9.4.  Združene i potporne sposobnosti Združene i potporne sposobnosti nije moguće razviti bez postrojbe veličine barem satnije (možda i bojne) umjesto sadašnjeg "Zapovjedništva za kibernetički prostor Ministarstva obrane Republike Hrvatske". Razviti planove za potpuno novi način uporabe (oprativno djelovanje) i rada postrojbe dinamičkim pridjeljivanjem svim borbenim i neborbenim postrojbama HV. Privući školovane vojnike s hrvatskih sveučilišta, žurno ih opremiti i osposobiti. Na prvo mjesto postaviti informacijsku-komunikacijsku stručnost budućeg sastava postrojbe. Računati i sa starijim vojnicima/časnicima/dočasnicima te razviti aktivnu pričuvu jednake snage postrojbi. Način ustroja postrojbe definirat će i njenu primjenu i učinkovitost u obrani. Nije prihvaćen Postojeći ustroj Oružanih snaga Republike Hrvatske, uključujući sastavnice KIS odgovara potrebama daljnjeg razvoja predmetnih sposobnosti
12 DARKO MARINAC 9. OPREMANJE I MODERNIZACIJA, 9.3. Hrvatsko ratno zrakoplovstvo 4. odlomak: Nastavit će se s postupnom zamjenom helikoptera klase Mi-171Sh zapadnim platformama, težih stransportnih helikoptera Uvođenjem flote od 12 višenamjenskih helikoptera u operativnu uporabu do 2028. godine osigurat će se interoperabilnost i širi spektar ciljanih sposobnosti, prioritetno iz domena zrakoplovstva, ali i na područjima zračnog prijevoza, medicinske evakuacije, traganja i spašavanja te potpore specijalnim zračnim operacijama. Nije prihvaćen Radi se o srednjim transportnim helikopterima.
13 SANDI VUKASOVIĆ 9. OPREMANJE I MODERNIZACIJA, 9.3. Hrvatsko ratno zrakoplovstvo Što je sa srednjodometnim PZO-om? Studija o razvoju PZO-e bila je planirana još 2015. godine, što je točno prije 10 godina. Molim objašnjenje zašto se sve toliko odugovlači jer što duže čekamo i analiziramo, to će nas u konačnici više koštati . Razmatra li se nabava PZO-e dugog dometa? Primljeno na znanje Potreba razvoja sposobnosti integrirane PZO ugrađena je u dokumente Ministarstva obrane, a nabava odgovarajućih sustava bit će dalje razrađena u slijednim planskim dokumentima
14 SANDI VUKASOVIĆ 9. OPREMANJE I MODERNIZACIJA, 9.3. Hrvatsko ratno zrakoplovstvo Predlažem hitnu nabavku mobilnih radarskih sustava za Hrvatsku vojsku kao ključnu mjeru za očuvanje našeg zračnog suvereniteta. Rat u Ukrajini nedvosmisleno pokazuje da su fiksni radarski sustavi prve mete u modernim sukobima, dok mobilne jedinice ostaju operativne i nakon početnih udara. Francuski GM200 i GM400 radari nude jedinstvenu kombinaciju visoke mobilnosti, naprednih senzora i potpune interoperabilnosti s NATO sustavima. Njihova sposobnost brzog premještanja i ponovnog pozicioniranja čini ih nezamjenjivim elementom moderne obrane, omogućavajući kontinuiran nadzor zračnog prostora čak i u uvjetima intenzivnih neprijateljskih djelovanja. S obzirom na dinamičnu sigurnosnu situaciju u regiji i sve složenije zračne prijetnje, smatram da je ova nabava ne samo opravdana već i hitno potrebna. Primljeno na znanje Bit će razmotreno u slijednim planskim dokumentima Ministarstva obrane
15 SANDI VUKASOVIĆ 9. OPREMANJE I MODERNIZACIJA, 9.3. Hrvatsko ratno zrakoplovstvo Predlažem uvođenje Pilatus PC-21 u HRZ kao strateški korak za modernizaciju obuke pilota. Ovaj napredni trenažni zrakoplov omogućit će glađu i ekonomičniju preobuku na Rafale zahvaljujući svojoj suvremenoj avionici koja je tehnički usklađena s borbenim lovcima. Ključna prednost ovog rješenja leži u njegovoj sposobnosti da istovremeno smanji troškove obuke i poveća operativnu učinkovitost, dok zadržava potpunu kompatibilnost s NATO standardima. Prikladno planirana, zamjena PC-9M s PC-21 postavit će nove standarde u obuci zrakoplovnog osoblja i povećati interoperabilnost s savezničkim snagama. Nije prihvaćen Nabava zrakoplova PC-21 nije predviđena postojećim planovima.
16 SANDI VUKASOVIĆ 9. OPREMANJE I MODERNIZACIJA, 9.3. Hrvatsko ratno zrakoplovstvo Predlažem uvođenje MH-60R Seahawk helikoptera kao ključni korak u jačanju sigurnosti Hrvatske. Ova odluka predstavlja logičan nastavak naše modernizacije nakon uspješne nabave Black Hawkova i strateški je imperativ za unaprjeđenje pomorskih obrambenih kapaciteta. Seahawk helikopteri će Hrvatskoj pružiti jedinstvene operativne mogućnosti koje nam trenutno nedostaju. Njihovo djelovanje iz baze Divulje omogućit će efikasnu kontrolu i nadzor nad našim morskim prostorom, osiguravajući potpunu zaštitu nacionalnih interesa na moru. Ova platforma je posebno važna za buduću integraciju s planiranim korvetama, čime ćemo stvoriti cjelovit i moderan sustav pomorske obrane. Sa praktične strane, nabava Seahawkova donosi trostruku prednost: prvo, značajne logističke prednosti zahvaljujući kompatibilnosti s postojećom flotom Black Hawk helikoptera; drugo, potpunu sinergiju s budućim korvetama; i treće, bitno unaprjeđenje interoperabilnosti s NATO saveznicima i njihovim operativnim standardima. Primljeno na znanje Uvođenje MH-60 nije u trenutačnim planovima opremanja, ali načelna potreba za helikopterima tih sposobnosti postoji te će se ovaj prijedlog razmotriti kod izrade provedbenih dokumenata
17 ANTE KUZMANIĆ 9. OPREMANJE I MODERNIZACIJA, 9.3. Hrvatsko ratno zrakoplovstvo POTREBA POSJEDOVANJA TRANSPORTNOG ZRAKOPLOVA U KONTEKSTU KORIŠTENJA VBA RAFALE Potreba za transportnim zrakoplovom u kontekstu podrške borbenim avionima kao što je Dassault Rafale proizlazi iz nekoliko ključnih operativnih i logističkih zahtjeva. Rafale je višenamjenski borbeni avion visokih performansi, ali njegova puna učinkovitost ovisi o složenoj i brzo dostupnoj logističkoj mreži. U nastavku su glavni razlozi zašto je transportni zrakoplov ključan za podršku flotama poput Rafalea: Logistička podrška i isporuka opreme Rafale zahtijeva veliku količinu rezervnih dijelova, naoružanja (rakete, bombe) i specijaliziranih alata. Transportni zrakoplovi kao što su C-390 Millenium, A400M Atlas pa i C-27J Spartan omogućuju brzo prebacivanje te opreme između baza,uključujući napredne položaje ili područja operacija. Prijevoz tehničkog i operativnog osoblja U misijama izvan matičnih baza, Rafale treba podršku od tehničara, inženjera za naoružanje, specijalista za komunikaciju, itd. Transportni zrakoplov omogućuje brz premještaj ljudstva, čime se podržava održavanje i spremnost aviona. Zračna opskrba i fleksibilnost U slučaju raspoređivanja Rafalea u inozemstvo ili na udaljene lokacije (npr. vježbe, međunarodne misije), potreban je transport dodatne opreme i MTS-a. U kombinaciji s zračnim tankerima, transportni zrakoplov omogućuje samosufficientan (samoodrživ) raspored aviona Rafale. Brza reakcija i otpornost U kriznim situacijama (npr. sukobi, prirodne katastrofe), mogućnost brze mobilizacije cijelog sustava podrške za Rafale je ključna. Transportni zrakoplov osigurava mobilnost borbene grupe, uključujući pričuvne dijelove, streljivo, osoblje, opremu itd. Distribucija naoružanja i municije Rafale može koristiti širok spektar oružja (npr. Meteor, MICA, SCALP EG, itd.), koji se često skladište u centralnim skladištima. Transportni zrakoplov omogućuje sigurnu i brzu dostavu tih sustava do operativnih baza. Zaključak: Za zemlju koja posjeduje ili planira posjedovati avione Rafale, transportni zrakoplov srednjeg do velikog kapaciteta nije luksuz, već operativna nužnost. Bez njega, puna funkcionalnost, održavanje i mobilnost Rafalea u realnim uvjetima bili bi znatno ograničeni. Hvala. Primljeno na znanje Nabava transportnih zrakoplova nije u trenutnim planovima opremanja ali načelna potreba za tim sposobnostima je prepoznata te će se ovaj prijedlog razmotriti kod izrade provedbenih dokumenata
18 MARIO MARIN 9. OPREMANJE I MODERNIZACIJA, 9.3. Hrvatsko ratno zrakoplovstvo Republika Hrvatska je korištenjem helikoptera Mi-8 ( doniranih 2023 god.) i sadašnjom uprabom helikoptera Mi-171 Sh ( planiraju se povući iz uporabe) te dvama transportnim avionima An-32 B ( doniranim 2024 god.) imala mogučnost taktičkoga transporta preko 600 vojnika ili ojačanu bojnu a s punom operativnošću svih 12 helikoptera UH-60 ta brojka pada na svega 132 vojnika odjednom. To je smanjenje kapaciteta za šest puta. S toga u DPR-u od 2025 pa do 2035 godine mora postojati modalitet nabave dva srednje taktička transportna aviona koji bi bar na neki način umanjili i nadoknadili gubitak transportnih kapaciteta OSRH. Uz to nit vodilja moraju nam biti države u okruženju koje iste zrakoplove zadnjih godina kupuju za svoje oružane snage: Slovenija C-27, Mađarska KC-390, Italija C-27 itd pa čak i Srbija koja nije članica NATO i EU nabavkom dva CASA CN-295. Primljeno na znanje Nabava transportnih zrakoplova nije u trenutnim planovima opremanja ali načelna potreba za tim sposobnostima je prepoznata te će se ovaj prijedlog razmotriti kod izrade provedbenih dokumenata
19 MARIO MARIN 9. OPREMANJE I MODERNIZACIJA, 9.3. Hrvatsko ratno zrakoplovstvo U drugom razdoblju Dugoročnog plana razvoja razmotrit će se mogućnost nabave dva taktička transprtna zrakoplova kako bi se nadoknadio gubitak transportnih taktičkih kapaciteta s prijašnjih 600 vojnika na sadašnjih 132 vojnika od. Primljeno na znanje nabava transportnih zrakoplova nije u trenutnim planovima opremanja ali načelna potreba za tim sposobnostima je prepoznata te će se ovaj prijedlog razmotriti kod izrade provedbenih dokumenata
20 DARKO MARINAC 9. OPREMANJE I MODERNIZACIJA, 9.2. Hrvatska ratna mornarica 6. odlomak: Opremanje novim desantno jurišnim brodicama brodovima provest će u drugom i trećem razdoblju Dugoročnog plana razvoja, čime će se stvoriti pretpostavke za dostizanje punih operativnih sposobnosti mornaričkoga desantnog pješaštva, uz razmatranje njegovoga pojačavanja, te specijalističkih timova. Primljeno na znanje Prijedlog će se razmotriti kod izrade odgovarajućih stručnih dokumenata.
21 DARKO MARINAC 9. OPREMANJE I MODERNIZACIJA, 9.2. Hrvatska ratna mornarica 4. odlomak svojim izričajem kao da odaje nesigurnost uslijed nedostatka vizije Nije prihvaćen Prijedlog ne doprinosi sadržaju i konceptu ovog dokumenta.
22 ZORAN SAMBOL 9. OPREMANJE I MODERNIZACIJA, 9.2. Hrvatska ratna mornarica Obvezno osigurati sredstva za aktivnu obranu Hrvatskog podmorja. Investirati novce i vrijeme i ljude u podmorničke sustave, ronilice, podmorske i površinske dronove. Ne zaboravimo kako smo priručnim torpedom osigurali strah neprijatelja prilikom potapanja PČ-176 Mukos (OB-02 Šolta). Razmotrite nedavno potapanje ruske krstarice Moskva te sustavno uništavanje nosivih stupova Krimskog mosta. Primljeno na znanje Prijedlog će se razmotriti kod izrade odgovarajućih stručnih dokumenata.
23 MARIO MARIN 9. OPREMANJE I MODERNIZACIJA, 9.2. Hrvatska ratna mornarica Ključni nulti projekt Hrvatske ratne mornarice opremanje i uvođenje u operativnu uporabu nakon desetlječa od početka gradnje tj. polaganja kobilice za prvi OB-39 Omiš mora biti dovršetak preostala tri obalna ophodna broda. Jer u rujna ove godine ćemo napuniti deset godina od polaganja kobilice za prvi OB-39. Druge države u deset godina urade i sagrade nosač zrakoplova ili pak helikoptera npr. Italija LHD Trieste 2017-2024. Neke države sagradu nuklearnu podmornicu a mi zbog razno raznih sujeta s više strana nemožemo ili neželimo završiti pet brodova iz serije duljine 42 [m]. Ako ne znamo kako to odraditi do kraja onda svima mjerodavnima preporučam više puta da pažljivo pogledaju 35 sekundi govora hrvatskog generala i jedan od najpoznatijih zapovjednika u Domovinskom rat gospodina Ante Gotovine link: https://www.youtube.com/watch?v=xoAp6GVS-tQ . Te to primjene danas uz sve inflacije i na projektu OB-39 jer ni kava bez mjeka 2025 ne košta kao što je koštala 2015 godine. Prema tome samo primjeniti govor generala Gotovine iz 1995 danas u 2025 i u roku od manje od godinu dana novoga DPR-a sva tri preostala obalna ophodna broda mogu i moraju biti u sastavu HRM tj. obalne straže. Primljeno na znanje Dovršetak opremanja obalnim ophodnim brodovima već je ugrađen u planske dokumente Ministarstva obrane
24 MARIO MARIN 9. OPREMANJE I MODERNIZACIJA, 9.2. Hrvatska ratna mornarica Ključni nulti projekt Hrvatske ratne mornarice opremanje i uvođenje u operativnu uporabu nakon desetlječa od početka gradnje tj. polaganja kobilice za prvi OB-39 Omiš mora biti dovršetak preostala tri obalna ophodna broda. Primljeno na znanje Dovršetak opremanja obalnim ophodnim brodovima već je ugrađen u planske dokumente Ministarstva obrane
25 SANDI VUKASOVIĆ 9. OPREMANJE I MODERNIZACIJA, 9.2. Hrvatska ratna mornarica Što se tiče korveta koje se najavljuju od 1997. godine za HRM nadam se da će u što skorijem roku biti donesena odluka o ovoj nabavci i da će se voditi računa o "pravilu trećine" (rules of thirds), koje je općepoznato i prihvaćeno u svim NATO zemljama. Ne bi trebalo biti upitno niti malo da će korvete imati protupodmorničke i protubrodske sposobnosti. Također, trebala bi se posebna pozornost posvetiti protuzračnoj obrani (PZO) koju će buduće korvete imati. Korvete ne bi smjele imati PZO sustav isključivo za samozastitu, već moraju imati mogućnost djelovanja kao pokretni PZO sustav. Zbog toga buduće korvete ne bi smjele imati tek dovoljan broj PZO raketa, jer treba računati na to da se ne očekuje djelovanje samo protiv neprijateljskih zrakoplova, već i protiv projektila nižeg ranga (npr. krstarećih raketa), koji mogu brzo iscrpiti kapacitet sustava. Kao primarno topničko naoružanje posebno preporučam OTO Melara 76/62 SR top s Vulcano projektilima koji nudi izuzetnu preciznost gađanja, domet do 40 kilometara, visoku stopu paljbe i kompatibilnost s različitim vrstama municije. Ova oprema predstavlja optimalan izbor za naše operativne potrebe. Ključna stvar je da HRM ne smije biti izolirana grana OSRH, nego mora biti integrirana u operacije HKoV-a i HRZ-a. To je posebno bitno za jug Hrvatske, gdje bi PZO sa topničkim naoružanjem OTO Meler 76/62 na korvetama kontrolirao širok i teško dostupan prostor na južnoj strani države , prostor koji se ne može učinkovito braniti kopnenim putem radi ne imanja operativne dubine. Primljeno na znanje Nabava vanobalnih brodova/korveta koje objedinjavaju većinu predloženih borbenih sposobnosti već je ugrađena u planske dokumente Ministarstva obrane
26 SANDI VUKASOVIĆ 9. OPREMANJE I MODERNIZACIJA, 9.2. Hrvatska ratna mornarica Trenutno stanje naših mobilnih obalnih lansera (MOL) zabrinjavajuće je i nameće hitnu potrebu za nabavom novih i modernijih sustava. Postojeći MOL sustavi, osim što su tehnološki zastarjeli, vjerojatno više nisu u potpunosti funkcionalni, odnosno vjerojatno im je istekao vijek trajanja, što ozbiljno ugrožava obrambene sposobnosti Hrvatske. Govorimo o raketama RBS-15 prve generacije, dok se već proizvodi četvrta generacija ovih sustava koja je neusporedivo naprednija u pogledu sustava navođenja i otpornosti na ometanje. Ova modernizacija trebala bi biti jedan od glavnih prioriteta.. Primljeno na znanje Modernizacija sposobnosti mobilnih obalnih lansera već je prepoznata i bit će razrađena u slijednim planskim dokumentima Ministarstva obrane.
27 SANDI VUKASOVIĆ 9. OPREMANJE I MODERNIZACIJA, 9.2. Hrvatska ratna mornarica Satniju mornaričkog desantnog pješaštva (MDP) treba podići na razinu bojne. Proširenje postojeće satnije na razinu bojne omogućilo bi brže i učinkovitije reagiranje na različite sigurnosne izazove , od zaštite kritične infrastrukture do suzbijanja asimetričnih prijetnji. Istodobno, ojačana postrojba poboljšala bi interoperabilnost s NATO saveznicima. Ovaj potez ne bi zahtijevao značajnija dodatna ulaganja jer se u osnovi radi o reorganizaciji postojećih kapaciteta. Smatram da bi formiranje bojne mornaričkog desantnog pješaštva predstavljalo isplativ i strateški opravdan korak u jačanju hrvatskih obrambenih sposobnosti. Nije prihvaćen Ovaj prijedlog se ne uklapa u planove razvoja strukture i sposobnosti Oružanih snaga.Republike Hrvatske
28 SANDI VUKASOVIĆ 9. OPREMANJE I MODERNIZACIJA, 9.2. Hrvatska ratna mornarica Predlažemo hitnu nabavu novog višenamjenskog pomoćnog broda kako bismo zamijenili dotrajali BS-73 Faust Vrančić, čija tehnička ograničenja sve više ugrožavaju učinkovitost HRM-a..Ovaj brod, koji služi od 1976. godine, predstavlja operativni rizik i financijski teret, dok suvremeni sigurnosni izazovi na Jadranu zahtijevaju platforme sposobne za brzo i učinkovito djelovanje.. Predlažem od Damen-a MRAV 1600 koji predstavlja optimalno rješenje koje nudi višenamjenske kapacitete, uključujući potragu i spašavanje, protupožarnu zaštitu i suzbijanje ekoloških katastrofa. Ovaj brod omogućuje punu interoperabilnost s NATO partnerima i ima znatno poboljšane karakteristike u pogledu brzine, autonomije i modularnosti, što osigurava dugoročnu isplativost investicije. Financiranje projekta može se ostvariti kroz kombinaciju domaćih sredstava i europskih fondova namijenjenih unapređenju pomorske sigurnosti. Ova investicija neće samo osigurati veću operativnu spremnost Hrvatske ratne mornarice, već će i doprinijeti jačanju sigurnosti cijelog jadranskog područja, čime se potvrđuje naša predanost održavanju stabilnosti u regiji. Postoji i veća inačica od MRAV 1600, a to je MRAV 3600, koji bi možda bio bolji izbor. Međutim, potrebno je ostati racionalan zbog financijskih ograničenja. Nije prihvaćen Zadaće potrage i spašavanja, protupožarne zaštite i suzbijanja ekoloških katastrofa Hrvatska ratna mornarica uspješno odrađuje u suradnji drugim tijelima državne uprave, preko kojih se nabavlja i dio specijaliziranih brodova. Stoga zamjena broda BS-73 ne predstavlja prioritet u ovom planskom razdoblju. Dodatno, prezentirane informacije o brodu ne odgovaraju stvarnom stanju.
29 MARIO MARIN 9. OPREMANJE I MODERNIZACIJA, 9.2. Hrvatska ratna mornarica U periodu od 2025 do 2036 godine svakako i obvezno uvrstiti nabavu jedne divezanske podmornice duljine do 35 metara, deplasmana do 230 t. Isto kao što smo uradili zadržavanjem i kupovinom rabljenih aviona Rafal u vrijednosti projekta 1.2 miljarde eura, sličnim modalitetom ali uz znatno niža financijska sredstva koja nebi sigurno prešla iznos osamdeset-devedeset milijuna eura što je ekvivalent nabave tri do četiri nova tenka Leopard 2A8. Svoje podmorničke i protupodmorničke sposobnosti ugasili smo 2002 godine! HRM nema podmorničke niti protupodmorničke sposobnosti a imao ih je pod embargom i u Domovinskom ratu pod vodstvom tadašnjeg nam Prvog predsjednika nezavisne Republike Hrvatske dr. Franje Tuđmana i ministra obrane gospodina Gojka Šuška s diverzanskom podmornicom Velebit, torpedima MK44 na helikopterima Mi-24. Tridest godina iza Domovinskog rata mi našu obalu u ukupnoj duljini od cca: 1200 km nadziremo površinski ali ispod razine mora nikako. Jasno je vidljivo iz trenutno aktivnog rata i agresije Rusije na Ukrajinu da se boj bije i ispod površine mora. Uz to se ufamo u sujede Talijane i Grge na jugu koji eto nikada kroz našu povijest nisu imali pretenzije na ovaj dio jadrana a Zadar je bio dugi niz godina okupiran od karikiram "vanzemaljaca" itd. Uz dužno poštovanje Članaku 5. NATO-a koji je aktiviran samo jednom u njegovoj povijesti mi nažalost najbolje znamo što je bilo i kako je bilo kada nam je usred glavnog grada Zagreba pao Tupoljev 141 Striž sovjetska izviđačka bespilotna letjelica koja je preletjela minimalno jednu a možda i dvije NATO članice, Mađarsku znamo sigurno i to preko cijeloga njenog zračnog prostora i pala svega 100 metara od punog nam doma studenata! Nadalje zadnji napad na Krimski most od prije par dana izveden je podvodnim daljinski upravljanim plovilom. I sada ono najvažnije u ovih sad već tri i pol rata niti jedna podmornica nije stradala i uništena pod morem. Neke na suhom doku-vezu da ali pod morem ne. To je dokaz kako i u 2025 uz svu umjetnu inteligenciju, FPV dronove to plovilo ako je na morskoj površini ili ispod nje je tvrd orah. Nadalje imamo fakultet brodogradnje u Zagrebu i Splitu FSB i FESB imamo ljude koji su još živi a služili su na podmornici Velebit imamo vodeni toranj za ronioce s bazenima hidromasžnim sustavima u Divuljama, imamo i inžinjere posebno čovjeka koji je bi na zadnjih par vojnih izložbi ASDA u Splitu s projektnom diverzanske podmornice Drakon 220. U današnje vrijeme kada smo članioca NATO-a i EU nemamo embargo na kupnju vrhunskih sonara i opreme kao tamo 1996 za podmornicu Velebit. A sami znamo da projekt džepne napadne podmornice tipa Drakon 220 nije u domeni možemo li to ili ne? Nego je samo u Državničkoj odluci Republika Hrvastka isto kao što se odlučilo hoćemo za 1.2 miljarde eura zadržati eskadrilu višenamjenskih borbenih aviona Rafal, ovdje bi se radilo od sigurno deset puta manjem iznosu urađenom od strane Hrvatske pameti i hrvatski tvrtki za jednu podmornicu ako bi izradili dvije onda o iznosu manjem za devet puta. Školovanje pilota je skup i dugotrajan proces ali i podmorničara ništa maje zahtjevan a imamo mladosti od Dubrovnika do Rijeke koji se školuju na pomorskim srednjim školama sutra fakultetima imamo izvrsne mlade ronioce duž naše obale ali nemaju sredstvo u kojemu bi svoja znanja i vještine sutra na najbolji mogući način vratili Domovini. Nije prihvaćen Ne postoji potreba za razvijanjem podmorničkih sposobnosti s obzirom na sudjelovanje u sustavu kolektivne obrane NATO-a i zaštitu podmorja koji on pruža Republici Hrvatskoj.
30 SANDI VUKASOVIĆ 9. OPREMANJE I MODERNIZACIJA, 9.2. Hrvatska ratna mornarica Kao ključni čimbenici u procesu donošenja odluka o hrvatskoj obrani, pozivamo Vas da ozbiljno razmotrite povratak podmorničkih snaga u sastav OSRH. Ova odluka nije samo operativni nego i strateški imperativ za zaštitu naših vitalnih nacionalnih interesa. S obzirom na 1.200 km obale i ekskluzivnu gospodarsku zonu, Hrvatska ne može priuštiti ranjivost u pomorskom prostoru. Podmornice predstavljaju najučinkovitiji način zaštite podvodne infrastrukture, sprječavanje špijunaže i odvraćanje od potencijalnih prijetnji. Njihova preventivna uloga nezaobilazna je u suvremenom ratovanju. Financijski, ovaj projekt postaje izvediv uz predviđeno povećanje obrambenog proračuna na 2,5% BDP-a i korištenje NATO fondova. Uložena sredstva vraćat će se kroz jačanje domaće obrambene industrije i tehnološki razvoj. Kao NATO članica, uvodenjem podmornica Hrvatska će znatno ojačati svoju ulogu u savezu, posebno u zaštiti južnog bojišta. Ovo je investicija koja će osigurati dugoročnu sigurnost našeg morskog prostora i dati Hrvatskoj veći glas u međunarodnim sigurnosnim strukturama. Vrijeme je za hrabru odluku koja će osigurati budućnost hrvatske pomorske moći. Podmornice nisu luksuz vec nužna su komponenta moderne odbrane naše zemlje. Osim neospornih vojnih prednosti, uvodenje podmorničkih snaga u OSRH predstavlja značajan poticaj za nacionalno gospodarstvo. Investicija u ovaj strateški projekt imat će kaskadni pozitivni učinak na hrvatsku obrambenu industriju, znanstveno-istraživački sektor i visoko tehnološke grane. Kroz transfer tehnologija i suradnju s domaćim poduzećima, podmornički program može postati pokretač inovacija i generator visokokvalificiranih radnih mjesta. Ovakav strateški pothvat otvara mogućnost pozicioniranja Hrvatske kao regionalnog centra za razvoj pomorskih obrambenih tehnologija, s potencijalom izvoza znanja i usluga. Dugoročno gledano, ekonomske koristi ovog programa nadmašit će početna ulaganja, stvarajući održiv ciklus razvoja koji povezuje sigurnosne i gospodarske interese države. U svjetlu ovih činjenica, odluka o uvodenju podmornica nije samo pitanje nacionalne sigurnosti, već i pametne gospodarske politike koja će osigurati dugoročne beneficije za hrvatsko društvo u cjelini.. Dodatak komentaru: Podmornice su prvenstveno defenzivno oružje zbog svoje jedinstvene sposobnosti neprimjetnog djelovanja. Njihova snaga leži u skrivanju i izbjegavanju otkrivanja, što im omogućuje nadzor pomorskog prostora bez izazivanja otvorenog sukoba. Ključna uloga im je odvraćanje tj. svojom prisutošću ograničavaju protivnikove pomorske aktivnosti, a ne pokreću napade. Za manje pomorske sile poput Hrvatske, podmornice predstavljaju strateški izbalansirana rješenja. Kroz lokalnu superiornost i iznenadne akcije, omogućuju efektivno suprotstavljanje brojčano nadmoćnijim protivnicima. Ova doktrina "uskraćivanja pomorske dominacije" (sea denial) suštinski je defenzivna jer se fokusira na ograničavanje protivnikovih mogućnosti, a ne na osvajanje potpune kontrole nad morem. Nije prihvaćen Ne postoji potreba za razvijanjem podmorničkih sposobnosti s obzirom na sudjelovanje u sustavu kolektivne obrane NATO-a i zaštitu podmorja koji on pruža Republici Hrvatskoj.
31 DARKO MARINAC 9. OPREMANJE I MODERNIZACIJA, 9.1. Hrvatska kopnena vojska 8. odlomak: Navedeno će činiti okosnicu nacionalnih sposobnosti za početno samostalno djelovanje, sukladno 3. članku Sjernoatlantskog ugovora te učinkovit doprinos savezničkim operacijama prema 5. članku Sjevernoatlanskog ugovora . (3. članak se inače gotovo javno ne spominje!) Nije prihvaćen Prijedlog ne doprinosi sadržaju i konceptu ovog dokumenta.
32 TOMISLAV PAVOŠEVIĆ 9. OPREMANJE I MODERNIZACIJA, 9.1. Hrvatska kopnena vojska Sukladno Konceptu obrane Republike Hrvatske od oružane agresije u točki 3.3 Nacrta prijedloga Strategije obrane Republike Hrvatske u kojemu se ističe da je „potrebno razvijati i vlastite strateške industrijske kapacitete, posebice na području tehnologija ključnih za nacionalnu sigurnost, kako bi se osigurala veća otpornost na dugotrajne krize i smanjila ovisnost o vanjskim dobavljačima u kriznim uvjetima“, predlažem da se na određeni način zadrži platforma glavnoga borbenog tenka M-84 (točka 9.1 Hrvatska kopnena vojska). Umjesto zamjene platforme glavnoga borbenog tenka M-84 novim tenkovima takozvane „zapadne proizvodnje“, predlažem da se iskoristi iskustvo i sposobnost „Đuro Đaković“ Specijalnih vozila d.d./ Obrambena vozila. Radi se o proizvođaču borbenog tenka M-84. koji već sada ističe da je korištenjem postojećih NATO uređaja program borbenog tenka M-84 konfiguriran za najviši nivo interoperabilnosti. Borbeni tenk M-84 već sada je NATO kompatibilan borbeni sustav! Uz odgovarajuće financijske i razvojne poticaje koji se nude kroz EU projekte borbeni tenk M-84 mogao bi se razviti i biti uz bok novim tenkovima zapadne proizvodnje i to u roku puno kraćem od jedanaest godina iz Dugoročnog plana razvoja Oružanih snaga Republike Hrvatske 2025. - 2036.. Svojedobno se kao jedna od tehničkih osobina borbenog tenka M-84 isticala mogućnost da se motor tenka može pokretati bilo kojom vrstom pogonskog goriva, a spominjala se i mogućnost korištenja jestivog ulja! Uz nisku bočnu siluetu M-84 je slovio za najbolji tenk na svijetu, što se u dobroj mjeri potvrdilo u Domovinskom ratu. S druge strane, moglo se pročitati da njemački tenk „Leopard“ koji se planira kupiti za Hrvatsku vojsku nije zadovoljio u borbenim uvjetima za rata u Ukrajini. Nije prihvaćen Odluka o postupnoj zamjeni tenka M-84 je u provedbi, u skladu s opredjeljenjem Republike Hrvatske, kao članice NATO-a i Europske unije, o prelasku na platforme zapadne tehnologije.
33 SANDI VUKASOVIĆ 9. OPREMANJE I MODERNIZACIJA, 9.1. Hrvatska kopnena vojska Predlog za formiranje planinske satnije u OSRH S obzirom na specifične geografske i sigurnosne okolnosti Republike Hrvatske, formiranje planinske satnije u sastavu OSRH predstavlja stratešku nužnost. Planinski masivi poput Dinare, Velebita i Biokova zahtijevaju specijalizirane vojne kapacitete za efikasnu kontrolu graničnih područja i zaštitu kritične infrastrukture. Ova jedinica omogućila bi djelovanje u teško pristupačnim terenima, nedostupnim konvencionalnim postrojbama, te povećala učešće Hrvatske vojske u NATO operacijama u planinskim područjima. Istovremeno, predstavljala bi važan faktor odvraćanja i jačanja sigurnosti u graničnim zonama. U operativnom smislu, planinska satnija bila bi centar izvrsnosti za obuku vojnika u djelovanju u teškim terenskim uvjetima. Njezino iskustvo i znanje prenijelo bi se na druge postrojbe, podižući ukupnu operativnu spremnost OSRH. Kroz sustavnu izobrazbu i vježbe, ova jedinica postala bi temelj za daljnje širenje kapaciteta za planinsko ratovanje u skladu s budućim izazovima. Osim vojne vrijednosti, planinska satnija imala bi i širi društveni doprinos. Kroz suradnju s Gorskom službom spašavanja i planinarskim savezima, vojni stručnjaci za planinsko ratovanje mogli bi biti ključni u potrazi i spašavanju u slučaju prirodnih katastrofa ili drugih izvanrednih situacija. Ova sinergija između vojnih i civilnih struktura ne samo da bi povećala efikasnost reakcije u kriznim trenucima, već i osnažila ukupnu otpornost društva. Smatram da osnivanje ove jedinice predstavlja ključan korak u modernizaciji OSRH i jačanju nacionalne sigurnosti. Nije prihvaćen Navedene sposobnosti razvijaju se u Zapovjedništvu specijalnih snaga, a dijelom i kroz druge sastavnice Oružanih snaga Republike Hrvatske.
34 MARIO MARIN 9. OPREMANJE I MODERNIZACIJA, 9.1. Hrvatska kopnena vojska Još prije 11 godina sam osobno dao prijedlog na DPR 2015 do 2024. strana 27. točka 42. link: https://postimg.cc/qzTRKDhH , https://www.morh.hr/wp-content/uploads/2014/09/dpr_savjetovanje_izvjesce_25112014.pdf gdje sam napisao citiram: "Upravo danas kada je sve veća i masovnija uporaba bespilotnih letjelica (UAV) u mnogim oružanim sukobima a iste je vrlo teško skoro nemoguće oboriti s LPRS ili (MANPADS) sustavima PZO, već se protiv istih prvenstveno koristi topnička protuzrakoplovna obrana. Zadnje primjere takvo topničkog obaranja UAV ne samo njih nego i određenog broja zrakoplova imamo u Ukrajini tjekom sukoba na istoku te zemlje a oboreni su topničkim protuzrakoplovnim sustavima". Kraj mog citata te 2014 godine što se od onda promjenilo u ovih 11 godina pa po pitanju naše obrane od FPV dronova, besposadnih zrakoplova itd. nažalost ništa najbolji pokazatelji su vojne vježbe ŠTIT koje se redovno održavaju na Rtu. Kamenjak s relikitima prošlosti BOV 3*20 mm. U vrijeme kada na dnevnoj bazi u Ukrajini s obje strane pogiba na desetke i stotine ljudi upravo od FPV dronova ( prije par dana smo pokopali na groblju Miroševcu, u Zagrebu Tonia Hercega koji je kada je FPV kamikaza pokušala probiti vozilo, Herceg je vlastitim tijelom blokirao ulaz, spriječivši prodor i pogibelj ranjenika u vozilu). A pokazatelji s toga aktivnog ratišta su da se te FPV dronove može obarati samo sustavima kao što su: Oerlikon Revolver Gun MK3 anti drone weapon, Skyranger 30 Rheinmetall anti-drone ili pak Slovenska inačica Rheinmetalla Mangartu 25 isti sustavi su neophodni u zaštiti pripadnika KoV-a koji su u krugu do 15 km od linije dodira s neprijateljem jer sve više se koriste FPV dronovi upravljanji optičkim kablom kojega je elektronski teško ometati. Uz nužnu nabavu po jednome vodu određene količine bullpup sačmarica za suzbijanje rastuće prijetnje koju predstavljaju neprijateljski FPV dronovi. Primljeno na znanje Prijedlog se uklapa u planove razvoja sposobnosti i bit će razrađen kroz slijedne planske dokumente Ministarstva obrane.
35 MARIO MARIN 9. OPREMANJE I MODERNIZACIJA, 9.1. Hrvatska kopnena vojska Radit će se i na modernizaciji postojećih i nastavku opremanja dodatnim borbenim oklopnim vozilima na kotačima PZO topničkim sustavima za obarnu od besposadno upravljanih letjelica i FPV dronova. Primljeno na znanje Opremanje sustavima za obranu od UAV i FPV dronova je u planu, a konkretna tehnička/taktička rješenja bit će razrađena u slijednim planskim dokumentima
36 RADMILO JASAK 8. RAZVOJ I UPRAVLJANJE LJUDSKIM POTENCIJALIMA, 8.3. Sveučilište obrane i sigurnosti „Dr. Franjo Tuđman“ Prijedlog teksta 8.3. Hrvatsko vojno učilište „Dr. Franjo Tuđman“ Hrvatsko vojno učilište „Dr. Franjo Tuđman“ nastavit će jačati i unaprjeđivati sustav i metode vojne izobrazbe djelatnih i pričuvnih časnika i dočasnika kao ključnog čimbenika u ostvarivanju nacionalnih sigurnosnih ciljeva. Provodit će izobrazbu za potrebe Oružanih snaga Republike Hrvatske i biti nadležno za provedbu znanstveno-istraživačke i nakladničke djelatnosti u vezi sa svojom osnovnom misijom i pripadajućim zadaćama. Hrvatsko vojno učilište „Dr. Franjo Tuđman“ će kroz razvoj vlastitih programa kao i razvoj programa baziranih na integraciji vojne prakse i akademske ekspertize u suradnji s drugim obrazovnim, znanstvenim i akademskim institucijama u Republici Hrvatskoj osigurati kontinuiranu produkciju kadrova za potrebe Oružanih snaga. U cilju adekvatnog odgovora na složene sigurnosne izazove, Hrvatsko vojno učilište „Dr. Franjo Tuđman“ će inicirati i razvijati sposobnosti doktrinarne analitike i provedbe strategijskih simulacija za potrebe svojih izobrazbi i programa te za potrebe Oružanih snaga u cjelini. Hrvatsko vojno učilište „Dr. Franjo Tuđman“ će nastaviti i dalje razvijati suradnju s vojno-obrazovnim institucijama članica NATO-a, Europske unije i partnerskih država, podupiranjem akademske mobilnosti kadeta te nastavnog i ne nastavnog osoblja kroz programe ERASMUS+ i EMILYO. Obrazloženje: Kako se u DPR-u ne spominju druga sveučilišta, obrazovne i znanstvene institucije u RH koje sudjeluju u obrazovanju budući časnika Oružanih snaga mišljenja sam kako se ne bi trebalo spominjati ni Sveučilište obrane i sigurnosti koje također nije dio Oružanih snaga. Jedino ukoliko bi eventualnom izmjenom Zakona o osnivanju Sveučilišta obrane i sigurnosti isto postalo dio Ministarstva obrane - Oružanih snaga tada bi to imalo smisla. Potrebno je jasno urediti i razgraničiti uloge i nadležnosti Hrvatskog vojnog učilišta i Sveučilišta obrane i sigurnosti u školovanju budućih časnika Oružanih snaga. Obrazovanje budućih časnika vojnih pilota i vojnih kontrolora zračnog prometa ne provodi se na Sveučilištu obrane i sigurnosti nego na Fakultetu prometnih znanosti Sveučilišta u Zagrebu, a fakultet se ne spominje u DPR-u. Hrvatsko vojno učilište je suizvoditelj i jedina poveznica svih prediplomskih i diplomskih studijskih programa koji se provode za potrebe Oružanih snaga (prenešenih i ne prenešenih na Sveučilište obrane i sigurnosti). Studijski programi Vojno pomorstvo (u cijelosti), Vojno vođenje i upravljanje i Vojno inženjerstvo (djelomično) prenešeni su na Sveučilište obrane i sigurnosti. Nositelj i vlasnik studijskih programi Aeronautika - usmjerenje vojni pilot i Aeronautika - usmjerenje vojna kontrola zračnog prometa je Fakultet prometnih znanosti Sveučilišta u Zagrebu. Nije prihvaćen Prijedlog nije u skladu s konceptom ovog dokumenta.
37 TOMISLAV FILJAK 8. RAZVOJ I UPRAVLJANJE LJUDSKIM POTENCIJALIMA, 8.2. Prilagodba sustava upravljanja ljudskim potencijalima TVO se spominje u sljedećem odlomku: ''Nakon provedenih analiza, snimanja stanja i procjene dugoročnih potreba za djelatnim vojnim osobama i vojnim obveznicima osposobljenima za služenje u pričuvnom sastavu, Ministarstvo obrane izradilo je prijedlog temeljnog vojnog osposobljavanja u predloženom trajanju od dva mjeseca.'' Ova rečenica zvuči kao opis samo trenutnih okolnosti oko uvođenja TVO, a ne nešto što opisuje razvoj u sljedećih 10 godina. Nadalje, vezano uz vojnu obvezu navedeno je: ''Razvit će se vojna izobrazba pričuvnih dočasnika i pričuvnih časnika primjenom programa prijma, prilagođenim modelima stipendiranja i provedbe slijedno-rastućih izobrazbi, obuka i vježbi modularno i usporedo s njihovim obrazovanjem na prijediplomskoj i diplomskoj razini.'' Ovakav prilagodljiv pristup je svakako za pozdraviti, no kako se i on u konačnici odnosi na ispunjavanje vojne obveze, predlažem spojiti ga s tekstom o TVO te i za TVO otvoriti mogućnost drugačijeg načina provedbe (npr. kroz dvije godine, u svakoj godini tri tjedna odjednom i 5 vikenda i sl., donekle usporedivo s američkom nacionalnom gardom). Također predlažem otvoriti mogućnost specijalističke vojne obuke za ročnike nakon TVO pa i ugovornog obavljanja ročne službe nekoliko mjeseci, prije ulaska u DVS (donekle usporedivo s produljenom ročnom službom, npr. u Njemačkoj, prije profesionalizacije vojske). Ukoliko navedene primjedbe mogu biti prihvatljive, tekst bi otprilike mogao glasiti: ''U sklopu vojne obveze, uz sadašnji obvezni upis u vojnu evidenciju, bit će uvedena i obvezna ocjena sposobnosti za vojnu službu te vojno osposobljavanje. Prvo će biti uvedeno temeljno vojno osposobljavanje u trajanju od 8 tjedana neprekidno, te će biti razmotreni modeli isprekidanog temeljnog vojnog osposobljavanja u nekoliko kraćih koraka kroz dvije ili više godina. Također, bit će razmotreni modeli nadogradnje temeljne vojne obuke. Ovo će uključiti i vojnu izobrazbu pričuvnih dočasnika, kao i pričuvnih časnika primjenom prilagođenih modela stipendiranja i provedbe slijedno-rastućih izobrazbi, obuka i vježbi modularno i usporedo s njihovim obrazovanjem na prijediplomskoj i diplomskoj razini, čime bi vojnu obuku i izobrazbu završili usporedo sa studijem. Vojno osposobljavanje će biti omogućeno svim vojnim obveznicima koji iskažu spremnost za uključivanje te će biti razrađeni modeli pozivanja ostalih obveznika.'' Nekog opisa ostalih vrsta osoblja u ovom poglavlju nema, o DVO ni u cijelom DPR-u, a o pričuvi ima u druga dva poglavlja. Pričuva se opisuje u zadnjem odlomku poglavlja 6. Vizija i smjer razvoja sposobnosti oružanih snaga te u zadnjem odlomku poglavlja 9.1. Hrvatska kopnena vojska U prvom slučaju se koriste pojmovi ''razvrstane, nerazvrstane i ugovorne pričuve'', a u drugom ''ugovorne i mobilizacijske pričuve''. Premda je riječ o ranije uvedenim pojmovima, ovakvo, za manje upućenog čitatelja, neusklađeno navođenje, traži proučavanje starih DPR-ova i propisa. Nadalje, iz teksta je nejasno, ali se može zaključiti kako će pričuva biti ustrojena samo unutar HKoV-a te predlažem da se to jasno izreče. Jedini broj vezan uz osoblje je navedenih 1000 ugovornih pričuvnika. Ako već nema nikakvog brojčanog podatka o drugim vrstama osoblja, što je u prethodnim DPR-ovima uvijek bilo jasno navedeno, predlažem izbrisati i ovaj broj. Nije prihvaćen Prijedlog je izričajne naravi ili nije predmet razrade ovog dokumenta.
38 RADMILO JASAK 8. RAZVOJ I UPRAVLJANJE LJUDSKIM POTENCIJALIMA, 8.2. Prilagodba sustava upravljanja ljudskim potencijalima Prijedlog teksta 8.2. Prilagodba sustava upravljanja ljudskim potencijalima Sustavno će se jačati organizacijska kultura i upravljanje ljudskim potencijalima te će se nastaviti razvijati kao cjeloviti model koji osigurava personalnu spremnost i upravljanje karijerom. Dodatni naglasak bit će na dugoročnoj održivosti, ravnoteži između profesionalnog i privatnog života, učinkovitosti u osiguranju uravnotežene popune te nadogradnji potpore pripadnicima Oružanih snaga, uključujući psihološku, zdravstvenu i materijalnu potporu. Daljnjom digitalizacijom procesa upravljanja osobljem nastavit će se njegova optimizacija i povećati učinkovitost, dostupnost i brzina administrativne potpore. Unaprjeđivat će se proces ocjenjivanja svih kategorija vojnog osoblja radi jačanja kulture izvrsnosti, kao i modeli profesionalnog razvoja i upravljanja talentima. Težište ostaje na pomlađivanju sastava, popuni nedostatnih i kritičnih vojno-stručnih specijalnosti te na cjeloživotnom obrazovanju kao jednom od temelja profesionalnog razvoja svih kategorija vojnog osoblja. Razvijat će se modeli profesionalnog razvoja za državne službenike u resoru obrane, uključujući dostupne oblike stručnog osposobljavanja i usavršavanja i ciljanih obrazovnih modula. Privlačenje kandidata za djelatnu vojnu službu u statusu vojnika/mornara poticat će se novim oblicima stimulacije i ciljanom medijskom kampanjom. Nakon provedenih analiza, snimanja stanja i procjene dugoročnih potreba za djelatnim vojnim osobama i vojnim obveznicima osposobljenima za služenje u pričuvnom sastavu, Ministarstvo obrane izradilo je prijedlog temeljnog vojnog osposobljavanja u predloženom trajanju od dva mjeseca. Obuka, izobrazba i vojno-stručno osposobljavanje polaze od vrijednosti i iskustva iz Domovinskoga rata, kontinuirano se razvijajući i usklađujući s modernim vojnim standardima i trendovima te uzimajući u obzir nacionalne i međunarodno naučene lekcije iz operacija, misija i aktivnosti NATO-a, Europske unije i Ujedinjenih naroda. U Oružanim snagama i nadalje će se provoditi izobrazba za razvoj stručnih i praktičnih vještina te slijedno-rastuća vojna izobrazba dočasnika i časnika. Razvit će se vojna izobrazba pričuvnih dočasnika i pričuvnih časnika primjenom programa prijma, prilagođenim modelima stipendiranja i provedbe slijedno-rastućih izobrazbi, obuka i vježbi modularno i usporedo s njihovim obrazovanjem na prijediplomskoj i diplomskoj razini. Obrazloženje: "Modelom obrazovanja časnika na razini visokog obrazovanja, osnažit će se ugled Oružanih snaga te omogućiti nastavak karijere i bolja vidljivost na tržištu rada, odnosno učinkovitiji prijam i zadržavanje nedostajućeg osoblja." Predlažem brisanje jer je netočno. Do sada je model obrazovanja časnika uvijek bio na razini visokog obrazovanja i nema izravne veze s ugledom Oružanih snaga, vojna karijera se izgrađuje kroz sustav slijedno - rastuće izobrazbe, školovanje se primarno provodi za potrebe Oružanih snaga, a ne za potrebe tržišta. Predlažem brisanje sadržaja koji se odnosi na Hrvatsko vojno učilište "Dr. Franjo Tuđman" u 8.2. i formiranje nove točke 8.3. koja će se odnositi na Hrvatsko vojno učilište "Dr. Franjo Tuđman". Ratne igre su samo alat koji koriste eksperti za doktrinarne analize i strategijske simulacije te ih ne treba posebno u DPR-u naglašavati. Hrvatsko vojno učilište ne treba se isključivo vezati na Sveučilište obrane i sigurnosti nego kao i do sada treba surađivatiu sa svim obrazovnim, znanstvenim i akademskim institucijama u RH koji posjeduju akademsku ekspertizu potrebnu Oružanim snagama. Nije prihvaćen Prvi dio prijedloga je izričajne naravi dok ostali prijedlozi nisu u skladu s konceptom ovog dokumenta.
39 DARKO MARINAC 8. RAZVOJ I UPRAVLJANJE LJUDSKIM POTENCIJALIMA, 8.2. Prilagodba sustava upravljanja ljudskim potencijalima 4. odlomak.Težište ostaje na pomlađivanju sastava, popuni nedostatnih i kritičnih vojno-stručnih specijalnosti te na cjeloživotnom obrazovanju kao jednom od temelja profesionalnog razvoja svih kategorija vojnog osoblja. Ovdje će biti potrebno stvoriti sliku profesionalnog poticajnoga razvoja. 7. odlomak: Privlačenje kandidata za djelatnu vojnu službu u statusu vojnika/mornara poticat će se novim oblicima stimulacije i ciljanom te osmišljenom komunikacijskom i medijskom kampanjom. !0. odlomak: Modelom obrazovanja časnika na razini visokog obrazovanja, osnažit će se ugled Oružanih snaga te omogućiti nastavak karijere i bolja vidljivost i poželjnost na tržištu rada, odnosno učinkovitiji prijam i zadržavanje nedostajućeg osoblja. Nije prihvaćen Prijedlog je deskriptivne naravi te kao takav nema sadržajni doprinos.
40 TOMISLAV FILJAK 8. RAZVOJ I UPRAVLJANJE LJUDSKIM POTENCIJALIMA, 8.1. Čovjek kao ključni čimbenik Oružanih snaga U prvoj rečenici ovog poglavlja je navedeno: ''…rast profesionalne kulture…'', dok sljedeće poglavlje počinje riječima: ''Sustavno će se jačati organizacijska kultura…''. Predlažem usklađivanje i korištenje pojma ''organizacijska kultura''. Peti odlomak počinje riječima: ''Obučeni i motivirani pripadnici Oružanih snaga…'' Predlažem riječ ''obučeni'' zamijeniti riječju ''osposobljeni'' ili ''izobraženi''. U zadnjem odlomku navedeno je: ''…standardi rodne ravnopravnosti i jednakih mogućnosti'', što predlažem zamijeniti s riječima: ''standardi spolne ravnopravnosti i jednakih prilika''. Nije prihvaćen Prijedlog nije suštinske prirode, već pitanje izričaja.
41 DARKO MARINAC 8. RAZVOJ I UPRAVLJANJE LJUDSKIM POTENCIJALIMA, 8.1. Čovjek kao ključni čimbenik Oružanih snaga 1. odlomak: Vizija razvoja upravljanja ljudskim potencijalima do 2036. godine, nastavak je izgradnje suvremenog, funkcionalnog i učinkovitog procesa upravljanja karijerama osoblja koji će osigurati uravnoteženi kvalitativni rast profesionalne organizacijske kulture Oružanih snaga kroz promicanje poticanjem i kreiranjem zajedništva, prilagodljivoga radnog okružja prožetog vrijednostima proizišlih iz Domovinskoga rata. predzadni odlomak: Programom tranzicije, nakon časnog završetka vojne službe, omogućit će se nastavak rada u državnim i javnim službama i time osigurati dulji ostanak u svijetu rada te nastavak karijere izvan vojne organizacije. Sam program tranzicije biti će jasan i omogućiti će predvidljivost i upravljivost vojne karijere težeći izvrsnosti. Primljeno na znanje Prijedlog će se razmotriti kod izrade stručnih dokumenata.
42 DARKO MARINAC DUGOROČNI PLAN RAZVOJA ORUŽANIH SNAGA REPUBLIKE HRVATSKE 2025. - 2036., 7. FINANCIJSKI OKVIR 4. odlomak: U kontekstu značajno izmijenjene Geostrateške situacije ... dalje: poslije minimalni 2%, na zadnjem nato Samitu u Haagu donešena je odluka o 3, 5 % nacionalnoga BDP-a za obranu, a 1.5% za ulaganja koja su potpora obrani i otpornosti zemlja Saveza. U 6. tom odlomku: U procesima nabave i održavanje složenih sustava naoružanja i vojne opreme nastavit će se s primjenom uspostavljenog fleksibilnog i prilagođavajućeg modela višegodišnjeg financiranja, kako je propisano Zakonom o proračunu .... . U tom kontekstu, Vlada će razmotriti korištenje dodatnog fiskalnog prostora, prilagodljivo i fleksibilno, predviđenog za obrambena ulaganja, uključujući zajedničke europske nabave i potporu domaćoj obrambenoj industriji. Zadnji odlomak: U skladu sa strateškim smjernicama utvrđenima Strategijom obrane Republike Hrvatske, financijski okvir Dugoročnog plana razvoja doprinosi provođenju mjera povećane pripravnosti, te prilagodbe i transformacije države i društva .... . Nije prihvaćen Tekst dokumenta navedeni prijedlog već obuhvaća.
43 DARKO MARINAC DUGOROČNI PLAN RAZVOJA ORUŽANIH SNAGA REPUBLIKE HRVATSKE 2025. - 2036., 6. VIZIJA I SMJER RAZVOJA SPOSOBNOSTI ORUŽANIH SNAGA Ovdje čudna činjenica izostaka valoriziranja hrvatskoga prostora, posebno na jugu u smjeru integriranja kopna i mora u operativnome značenju. To je prisutan pritisak okolnoga kopna na tanku dubinu hrvatskoga kopna. Stoga s mora s kojim imamo na jugu veću oparativnu dobinu treba djelovati prema kopni, kako mornaričkim pješatvom tako i oruđima. Još značajnika je činjenica kroničan izostanak ambicije za izgradnu protuzračne obrane, nema ni ambicije kako bi se stavilo u vremenski okvir, to s etiče za protu zaštitu srednjega dometa a potraba postoji i za dugi domet uslijed savezničke uloge jer se nalazimo na granicama kako EU tako i NATO-a. Talijnsko Francuska tvrtka EUROSAM ima sjajne sustave, SAMP/T i SAMP/T NG, koji je ušao u serijsku prizvodnju. Možda bi ga bilo laše nabaviti jer bi zbog svoja položaja i mi s radarski ojačane 2 bitnice štitili i sebe veliki dio Italije pa i Francuske, kako od raketa tako i zračnih napada zrakoplovima. A to je i možda otporniji i disperzniji izraeleki sustav Spyder. Primljeno na znanje Prijedlog će se uzeti u obzir prilikom izrade slijednih dokumenata.
44 NIKOLA LISAK DUGOROČNI PLAN RAZVOJA ORUŽANIH SNAGA REPUBLIKE HRVATSKE 2025. - 2036., 6. VIZIJA I SMJER RAZVOJA SPOSOBNOSTI ORUŽANIH SNAGA U razvoju sposobnosti OSRH nigdje se ne spominje razvoj sposobnosti protuterorističkog djelovanja. Kada se pogledaju dokumenti koje je donijela Vlada RH „Nacionalna strategija za prevenciju i suzbijanje terorizma“ i „Akcijski plan za prevenciju i suzbijanje terorizma“ u njima je vidljivo da se neki doprinosi u borbi protiv terorizma odnose i na MORH i OSRH, također novi nacrt strategije obrane RH navodi da terorizam spada u glavne opće sigurnosne rizike. Kako i druge članice NATO-a imaju sposobnost protuterorističkog djelovanja u svojim oružanim snagama u postrojbama Vojne policije npr. Američka vojna policija („specijalni reakcijski tim“ SRT), Talijanska vojna policija -Karabinjeri („grupa za specijalne intervencije“), Poljska vojna policija („protuteroristička jedinica“), OSRH također bi trebale imati sposobnost protuterorističkog djelovanja. Vodeći se primjerom gore navedenih NATO članica sposobnost bi ponovno trebalo vratiti i razvijati unutar Vojne policije kao što je i bilo do 2007.godine kada je sposobnost ukinuta iako dio radnji koje Vojna policija i dan danas provodi spadaju u preventivno protuterorističko djelovanje. Stoga predlažem da se u razvoj sposobnosti OSRH stavi „Vojna policija osim trenutnih vojnopolicijskih sposobnosti radit će i na razvoju sposobnosti protuterorističkog djelovanja.“ Nije prihvaćen Prijedlog nije predmet ovog dokumenta
45 DARKO MARINAC DUGOROČNI PLAN RAZVOJA ORUŽANIH SNAGA REPUBLIKE HRVATSKE 2025. - 2036., 6. VIZIJA I SMJER RAZVOJA SPOSOBNOSTI ORUŽANIH SNAGA (Prva rečenica beporebna u tom obliku) Brojčana veličina Oružanih snaga flesibilno će odgovarati potrebama , a struktura i organizacija Oružanih snaga kontinuirano će se prilagođavati trendovima razvoja sposobnosti za odgovor na suvremene prijetnje i izazove... . Dalje u odlomku: Oružane snage nastavit će se razvijati za samostalno djelovanje sukladno članku 3., kao i za djelovanje sa saveznicima na teritoriju Hrvatske sukladno članku 5. Sjevernoatlantskog ugovora ... . U 8. odlomku:Hrvatska ratna mornarica, koja obuhvaća Obalnu stražu Republike Hrvatske, nastavit će povećavati sposobnosti nadzora i zaštite prava i interesa Republike Hrvatske na moru, s težištem daljnjeg razvoja usmjerenog na unaprjeđenje sposobnosti protupovršinskog, protuzračnog i protupodmorničkog ratovanja, kao i djelovanja prema kopnu dajući potporu kopnenim operacijama, te dostizanje sposobnosti za provedbu preciznih udara na velikim daljinama. Dalje: Protuzračna obrana razvijat će se u sve tri grane Oružanih snaga s Hrvatskim ratnim zrakoplovstvom kao nositeljem Integriranog sustava protuzračne obrane. Razvijati će se protuzračna obrana na operativnoj i strateškoj razini teritorijalno, na srednim i dugim dosezima zaštite. Ravnomjernim, a funkcionalnim razmještanjem postrojbi ..... . Nije prihvaćen Prijedlog nije suštinske naravi.
46 DARKO MARINAC DUGOROČNI PLAN RAZVOJA ORUŽANIH SNAGA REPUBLIKE HRVATSKE 2025. - 2036., 5. RAZVOJ SPOSOBNOSTI 4.dlomak: Nacionalni proces obrambenog planiranja, kao reultat strateškoga predvođanja, u Ministarstvu obrane i Oružanim snagama predstavlja ključnu poveznicu strateških smjernica i vojnih sposobnosti, odnosno alat za analiziranje, definiranje i dimenzioniranje sposobnosti potrebnih za realizaciju ciljeva na području obrane. Proces planiranja je sadržajno i vremenski usko povezan s dinamikom i zahtjevima NATO-ovog procesa obrambenog planiranja, prema dokumentu strateškoga predviđanja The Strategic Foresight Analysis 2023 (SFA23). U 8. odlomku: ... uglavnom besposadnim, sustavima koji se sve više temelje na umjetnoj inteligenciji te će imati povećani domet, preciznost i ubojitost, ali i autonomnost. Stoga će razvoj sposobnosti uključivati ciljano ulaganje u obavještajnu potporu, protuzračnu i proturaketnu obranu, protudronske sustave, kao i sposobnosti logističke samodostatnosti u dugotrajnim operacijama. 9. poglavlje: Intenzivno uvođenje novih tehnologija u sukobima zahtijeva značajne promjene planova modernizacije i nabave, te prilagodbu, što će se odraziti na povećanje zahtjeva za sposobnostima. Nije prihvaćen Prijedlog je deskriptivne naravi te kao takav nema sadržajni doprinos.
47 MARIO MARIN DUGOROČNI PLAN RAZVOJA ORUŽANIH SNAGA REPUBLIKE HRVATSKE 2025. - 2036., 5. RAZVOJ SPOSOBNOSTI "sustave za detekciju i neutralizaciju podvodnih bezposadnih sustava" na osnovu iskustava iz samih početaka Domovinskog rata i projektima sa Splitskoga FESB-a i katedre prof. Borisa Anzulovića , potom našim prvim bezposadnim brodovima koji danas sve više imaju ključnu ulogu u pomorskom ratovanju između Ukrajine i Rusije pokazuju nužno ulaganje u opremu i sposobnosti koje takva sredstva donose ali i obranu od takvih sredstava. Primljeno na znanje Bit će razmotreno kod razrade dugoročnih planova opremanja i operativnih planova
48 MARIO MARIN DUGOROČNI PLAN RAZVOJA ORUŽANIH SNAGA REPUBLIKE HRVATSKE 2025. - 2036., 5. RAZVOJ SPOSOBNOSTI Prioritet će biti projekti od zajedničkog interesa koji obuhvaćaju zračnu i protuzračnu obranu, topničke sustave, projektile i streljivo, dronove i protudronske sustave, sustave za detekciju i neutralizaciju podvodnih bezposadnih sustava, strateške omogućavatelje i zaštitu kritične infrastrukture, vojnu pokretljivost, kibernetiku, umjetnu inteligenciju i elektroničko ratovanje uz najveće moguće korištenje dostupnih mehanizama financiranja iz sredstava Europske unije. Primljeno na znanje Bit će razmotreno kod razrade dugoročnih planova opremanja i operativnih planova
49 DARKO MARINAC DUGOROČNI PLAN RAZVOJA ORUŽANIH SNAGA REPUBLIKE HRVATSKE 2025. - 2036., 4. STRATEŠKI OBRAMBENI CILJEVI U dijelu. U Strategiji obrane Republike Hrvatske utvrđeni su sljedeći strateški obrambeni ciljevi: - učinkovito i koherentno suprotstavljanje protivničkim snagama, dočekom i djelovanjem po strateškim/operativnim gravitacijskim tešištima napada, u slučaju oružane agresije na hrvatski teritorij, uporabom vojnih i nevojnih nacionalnih instrumenata moći u koordinaciji sa savezničkim snagama u okviru NATO-a i Europske unije - potpora razvoju domaće obrambene industrije. I to istovremeno na stvaranje i izgradnju novig kapaciteta, i revitalizacijo već postojećih a dovoljno očuvanih kapaciteta uz prikupljanje znanja i stručnoga kadra. U predzadnjemu odlomku: a u okviru Europske unije na sudjelovanju u razvoju europske strateške autonomije uključivanjem u europske inicijative zajedničkog planiranja, nabave i interoperabilnosti, uz suradnju sa strateškim parnerima. Nije prihvaćen Prijedlog nije suštinske naravi već deskriptivni.
50 DARKO MARINAC DUGOROČNI PLAN RAZVOJA ORUŽANIH SNAGA REPUBLIKE HRVATSKE 2025. - 2036., 3. MISIJA I ZADAĆE ORUŽANIH SNAGA Obrana suvereniteta, neovisnosti i teritorijalne cjelovitosti Republike Hrvatske primarna je misija Oružanih snaga. U skladu s tom misijom, Oružane snage trebaju biti spremne odvratiti, zaustaviti, uz istovremeno djelovanje po operativnim gravitacijskim težištima napada, i odbaciti, samostalno ili uz pomoć saveznika, svaki oblik agresije odnosno prijetnje suverenitetu Republike Hrvatske na kopnu, moru, u zračnom i kibernetičkom prostoru. U skladu s Ustavom Republike Hrvatske, Nije prihvaćen Prijedlog nije suštinske naravi, već pitanje izričaja.
51 MARIO MARIN DUGOROČNI PLAN RAZVOJA ORUŽANIH SNAGA REPUBLIKE HRVATSKE 2025. - 2036., 3. MISIJA I ZADAĆE ORUŽANIH SNAGA Dodatak u tekstu zakona "pod morem" isti sam osobno predložio i prilikom izrade zakona Strategija nacionalne sigurnosti Republike Hrvatske koja je usvojena 2017 godine. Zašto su bitne te dvije riječi ( "pod morem" ) zato što smo svoje podmorničke i protupodmorničke sposobnosti ugasili 2002 godine! HRM nema podmorničke niti protupodmorničke sposobnosti a imao ih je pod embargom i u Domovinskom ratu pod vodstvom tadašnjeg nam Prvog predsjednika nezavisne Republike Hrvatske dr. Franje Tuđmana i ministra obrane gospodina Gojka Šuška s diverzanskom podmornicom Velebit, torpedima MK44 na helikopterima Mi-24. Tridest godina iza Domovinskog rata mi našu obalu u ukupnoj duljini od cca: 1200 km nadziremo površinski ali ispod razine mora nikako. Jasno je vidljivo iz trenutno aktivnog rata i agresije Rusije na Ukrajinu da se boj bije i ispod površine mora. Uz to se ufamo u sujede Talijane i Grge na jugu koji eto nikada kroz našu povijest nisu imali pretenzije na ovaj dio jadrana a Zadar je bio dugi niz godina okupiran od karikiram "vanzemaljaca" itd. Uz dužno poštovanje Članaku 5. NATO-a koji je aktiviran samo jednom u njegovoj povijesti mi nažalost najbolje znamo što je bilo i kako je bilo kada nam je usred glavnog grada Zagreba pao Tupoljev 141 Striž sovjetska izviđačka bespilotna letjelica koja je preletjela minimalno jednu a možda i dvije NATO članice, Mađarsku znamo sigurno i to preko cijeloga njenog zračnog prostora i pala svega 100 metara od punog nam doma studenata! Nadalje zadnji napad na Krimski most od prije par dana izveden je podvodnim daljinski upravljanim plovilom. I sada ono najvažnije u ovih sad već tri i pol rata niti jedna podmornica nije stradala i uništena pod morem. Neke na suhom doku-vezu da ali pod morem ne. To je dokaz kako i u 2025 uz svu umjetnu inteligenciju, FPV dronove to plovilo ako je na morskoj površini ili ispod nje je tvrd orah. Nadalje imamo fakultet brodogradnje u Zagrebu i Splitu FSB i FESB imamo ljude koji su još živi a služili su na podmornici Velebit imamo vodeni toranj za ronioce s bazenima hidromasžnim sustavima u Divuljama, imamo i inžinjere posebno čovjeka koji je bi na zadnjih par vojnih izložbi ASDA u Splitu s projektnom diverzanske podmornice Drakon 220. U današnje vrijeme kada smo članioca NATO-a i EU nemamo embargo na kupnju vrhunskih sonara i opreme kao tamo 1996 za podmornicu Velebit. A sami znamo da projekt džepne napadne podmornice tipa Drakon 220 nije u domeni možemo li tom ili ne. Nego je samo u Državničkoj odluci Republika Hrvastka isto kao što se odlučilo hoćemo za 1.2 miljarde eura zadržati eskadrilu višenamjenskih borbenih aviona Rafal, ovdje bi se radilo od sigurno četri puta manjem iznosu urađenom od strane Hrvatske pameti i hrvatski tvrtki. Školovanje pilota je skup i dugotrajan proces ali i podmorničara ništa maje zahtjevan a imamo mladosti od Dubrovnika do Rijeke koji se školuju na pomorskim srednjim školama sutra fakultetima imamo izvrsne mlade ronioce duž naše obale ali nemaju sredstvo u kojemu bi svoja znanja i vještine sutra na najbolji mogući način vratili Domovini. Nije prihvaćen Ne postoji potreba za razvijanjem podmorničkih sposobnosti s obzirom na sudjelovanje u sustavu kolektivne obrane NATO-a i zaštitu podmorja koji on pruža Republici Hrvatskoj.
52 MARIO MARIN DUGOROČNI PLAN RAZVOJA ORUŽANIH SNAGA REPUBLIKE HRVATSKE 2025. - 2036., 3. MISIJA I ZADAĆE ORUŽANIH SNAGA Nadopuna : rečenica treba glasiti: "Oružane snage trebaju biti spremne odvratiti, zaustaviti i odbaciti, samostalno ili uz pomoć saveznika, svaki oblik agresije odnosno prijetnje suverenitetu Republike Hrvatske na kopnu, moru, pod morem u zračnom i kibernetičkom prostoru". Nije prihvaćen Ne postoji potreba za razvijanjem podmorničkih sposobnosti s obzirom na sudjelovanje u sustavu kolektivne obrane NATO-a i zaštitu podmorja koji on pruža Republici Hrvatskoj.
53 DARKO MARINAC DUGOROČNI PLAN RAZVOJA ORUŽANIH SNAGA REPUBLIKE HRVATSKE 2025. - 2036., 2. STRATEŠKI KONTEKST Ovaj treći odlomak terba preformulirati, jer ne moše se stratečo kominiciranje poistovjetiti s dezinformacijama, jer ono je sposbnsot ržave koja pritiv narečenoga daje komunikacijski imunitet proti komunikacijskih izazova ili čak informacijskog ratovanja. Ne može se država žaliti na epidemije ona mora osigurati zdravstvenu skrb. U ovom slučaju stvoriti sposobnosti ili formate djelovanja strateškoga komuniciranja kao imuniteta ... - Posebno stoga što s estrateško komuniciranje kao alat često spominje u Strategiji nacionalne sigurnosti., na koju se o ovom i sličnim dokumnetima često poziva. Info 091 510 3664 DM. Primljeno na znanje Prijedlog će se razmotriti kroz odgovarajuće stručne dokumente.
54 DARKO MARINAC DUGOROČNI PLAN RAZVOJA ORUŽANIH SNAGA REPUBLIKE HRVATSKE 2025. - 2036., 2. STRATEŠKI KONTEKST 2. odlomak: Ruska agresija u punoom opsegu na Ukrajinu 2022. godine pojačala je ovaj trend stvarajući značajne implikacije na temeljnu strukturu i dinamiku tih odnosa te međunarodnog poretka u cjelini. 3. odlomak: .... stoga je sve više disperziranih komunikacijskih izazova, koje nekada umnožavaju mediji, a posebice posredstvom društvenih mreža u kreiranju društvnih i sigurnosnih procesa.. Strateško komuniciranje, može dati efikasan imunitet protiv dezinformacija i pogrešnih vijesti, kao i, djelovanje medija u javnome intresu, te reguliranje duštvenih mreža. 6. odlomak: Sustav kolektivne obrane NATO-a ima učinak odvraćanja i uz efikasne nacionalne oružane snage ostaje jamac očuvanja neovisnosti, suverenosti i teritorijalne cjelovitosti Republike Hrvatske. Primljeno na znanje Prijedlog će se razmotriti kroz odgovarajuće stručne dokumente.
55 TOMISLAV FILJAK DUGOROČNI PLAN RAZVOJA ORUŽANIH SNAGA REPUBLIKE HRVATSKE 2025. - 2036., 1. UVOD Pri čitanju teksta DPR-a stekao sam dojam pojmovne nedosljednosti i nesređenosti, pa tako imamo pričuve ubojnih sredstava, a ne zalihe; imamo puno analiza, a ni jednu raščlambu, pojam ''bojni'' se potpuno izbjegava (osim u jednom primjeru, moguće previdu) i zamjenjuje pridjevom ''borbeni'', čak i tamo gdje to zvuči sasvim neprikladno, kao da je riječ o potpuno istovjetnim pojmovima od kojih ''borbeni'' ima prednost, premda je ukorijenjenost u hrvatskom vojnom nazivlju izvedenica od imenice ''boj'' očita u nizu pojmova poput bojišnice (koja je uopće usporediva izvedenica iz borbe), bojišta (što nije istoznačnica s borilištem, pa je onda valjda bojna spremnost ona za bojište, a borbena spremnost ona za borilište), nazivima činova (pbb, kbb, bj), postrojbi (bojna), sredstava (bojni brod) i još niz drugih primjera. Naravno, moje daljnje primjedbe i prijedlozi bi mogli biti zamorni, preopsežni i djelovati ''prevladano'', no ipak predlažem da netko s osjećajem za hrvatski jezik i hrvatsko vojno nazivlje predloži poboljšanja teksta prije upućivanja u daljnji postupak. Nije prihvaćen Prijedlog nije suštinske naravi.
56 DARKO MARINAC DUGOROČNI PLAN RAZVOJA ORUŽANIH SNAGA REPUBLIKE HRVATSKE 2025. - 2036., 1. UVOD Ovdje nebi bilo zgorega kod predviđanja spomenuti i NATO dokument SFA23 (The Strategic Foresight Analysis 2023 ) Nije prihvaćen Navođenje predloženog dokumenta nema sadržajni doprinos.
57 DARKO MARINAC DUGOROČNI PLAN RAZVOJA ORUŽANIH SNAGA REPUBLIKE HRVATSKE 2025. - 2036., 1. UVOD 5 odlomak Izrada Dugoročnog plana razvoja Oružanih snaga Republike Hrvatske 2025. -2036. (u daljnjem tekstu Dugoročni plan razvoja) u skladu je sa Zakonom o sustavu strateškog planiranja i upravljanja razvojem Republike Hrvatske u smislu kojega, kao dugoročni dokument strateškog planiranja, kojem predhodi strateško predviđanje, od nacionalnog značaja, predstavlja sektorsku strategiju Ministarstva obrane. 9- odlomak: Raskorak između ambicija i zahtjeva za sposobnostima i raspoloživih financijskih sredstava temeljno je obilježje planiranja razvoja vojnih sposobnosti, uz stratešku odgovornost i prilagodbi budućim strateškim neodgodivim potrebama. 13. odlomak trebalo bi dodati: Zadnji dogovor članica NATO-a, je pet posto BDP-a, 3,5 posto direkno za obranu , a 1,5 posto za djelatnosti koje su potpora obrani, s rokom do 2035. g. a s kontrolnom evaloacijom 2029. g. 14. odlomak: Povećana raina savezničke ambicije u kontekstu značajno izmjenjene strateške situacije (geostrateške) .... Primljeno na znanje Tekst dokumenta ažuriran je u skladu s konceptom ovog dokumenta.