Izvješće o provedenom savjetovanju - Savjetovanje o Nacrtu pravilnika o bolestima odnosno stanjima djeteta za stjecanje prava roditelja na rad s polovicom punog radnog vremena radi pojačane brige i njege djeteta
|
Redni broj
|
Komentar | Odgovor | |||
|---|---|---|---|---|---|
| 1 | JASNA KARAČIĆ ZANETTI | PRAVILNIK, Članak 3. | Prijedlog za Obrazac zakonodavnih aktivnosti Ministarstva zdravstva za 2026. godinu Predlaže se žurno dodjeljivanje javnih ovlasti Hrvatskoj udruzi za promicanje prava pacijenata, kako bi mogla službeno djelovati u zaštiti prava pacijenata kao jedina neovisna institucija u Republici Hrvatskoj koja se sustavno i kontinuirano bavi rješavanjem problema pacijenata. Dodjelom javnih ovlasti omogućilo bi se: • centralizirano djelovanje svih županijskih povjerenstava za prava pacijenata, • koordinacija inspekcijskih nadzora koje provodi Ministarstvo zdravstva, • učinkovito posredovanje i rješavanje sporova između zdravstvenih ustanova i pacijenata, • standardizacija postupanja u slučajevima kršenja prava pacijenata. Udruga već godinama djeluje na terenu, pruža savjetodavnu i pravnu pomoć pacijentima, te ima uvid u stvarne izazove s kojima se suočavaju građani u ostvarivanju svojih prava. Međutim, bez službenog statusa i javnih ovlasti, njezin utjecaj i mogućnosti djelovanja su ograničeni, dok su pacijenti u Hrvatskoj sustavno nedovoljno zaštićeni. Stoga se predlaže da Ministarstvo zdravstva u zakonodavne aktivnosti za 2026. godinu uključi formalizaciju statusa Udruge kroz dodjelu javnih ovlasti, čime bi se osnažio sustav zaštite prava pacijenata i unaprijedila kvaliteta zdravstvene skrbi u Republici Hrvatskoj. | Nije prihvaćen | Komentar nije predmet ovoga Pravilnika. |
| 2 | MLADEN VARGA | PRAVILNIK, Članak 2. | Kratki opis situacije: Supruga i ja smo roditelji osmero djece, od toga troje su izvještačeni sa težim stupnjem oštećenja zdravlja. Dvoje imaju 3.stupanj, jedno 2.stupanj težine oštećenja. Za jedno dijete sa 3.stupnjem oštećenja zdravlja supruga je koristila pravo za rad sa polovicom punog radnog vremena dvije godine. Predali smo zahtjev za nastavak korištenja prava i nedavno je stiglo Rješenje da se ne produžuje pravo..... O.k. mi smo predali Žalbu jer Nalazi se praktično nisu poboljšali, što više jedan specijalist je u svom Nalazu napisao preporuku da se produži pravo korištenja na rad sa polovicom punog radnog vremena...ali nije urodilo plodom (!?) Pitanja: 1. Kako je moguće da se tako različito tumače kriteriji odnosno uvjeti ostvarivanja prava? Naravno,druga osoba je u potpisu danog Rješenja. 2. Zašto Pravilnikom nisu predviđena bolesti i stanja ZA VIŠE OD JEDNOG djeteta? - za konkretnu situaciju smo pitali u Pravnoj službi HZZO..... Odgovor je bio da zakonom nije predviđeno pravo za više djece, navodno za svako dijete poseban proces. Zar to nije apsurd, jer ako gledate konkretnu obiteljsku situaciju, svako malo nekog treba voditi na neki pregled. A da ne kažem o drugoj individualnoj pomoći i skrbi, jer svi smo različiti. ili MOGUĆNOST ZA OBA RODITELJA na navedeno pravo na rad sa polovicom punog radnog vremena... (možda nekima to odgovara, ali meni konkretno ne, jer dok još mogu ne bih riskirao radne mogućnosti, a time i prihode za obitelj.) Zaključak: Trebalo bi zaista smanjiti mogućnosti krivog tumačenja Pravilnika ,te razmotriti i obiteljski faktor odnosno navedeno pravo za više od jednog djeteta. | Nije prihvaćen | Zakonom o rodiljnim i roditeljskim potporama („Narodne novine“, broj 152/22 i 34/25) su utvrđena prava, te pravilnikom nije moguće uvoditi nova prava. Pravilnik se donosi na temelju članka 20. stavka 6. Zakona o rodiljnim i roditeljskim potporama. Ovim Pravilnikom propisuju se bolesti, odnosno stanja djeteta za stjecanje prava zaposlenih i samozaposlenih roditelja na rad s polovicom punog radnog vremena radi pojačane brige i njege djeteta do njegove navršene treće godine života. Bolest ili stanja trebaju biti utvrđena objektivnim dijagnostičko-medicinskim metodama ili su u postupku dijagnostičke obrade. |
| 3 | UDRUGA RODITELJA DJECE S OŠTEĆENJEM VIDA I DODATNIM POTEŠKOĆAMA U RAZVOJU "OKO" | PRAVILNIK, Članak 2. | Pravilnik je previše neodređen - koristi se glagol može (što znači da i ne mora), nisu definirani stupnjevi pojedine dijagnoze niti stupanj nefunkcionalnosti. Npr. cerebralna paraliza je tako široko područje, od hodajuće djece s laganom motoričkom nespretnošću do invalidskih kolica. Isto vrijedi za sluh, vid, epilepsiju itd. Stoga predlažemo da se daju čvršći i mjerljiviji parametri za svaku dijagnozu kako se ne bi ponovila situacija kao kod inkluzivnog dodatka - veliki broj potencijalnih korisnika koji su zagušili sustav sa svojim molbama. | Nije prihvaćen | Zakonom o rodiljnim i roditeljskim potporama („Narodne novine“, broj 152/22 i 34/25) definirano je da se pravo na rad s polovicom punog radnog vremena ostvaruje na prijedlog izabranog doktora zdravstvene zaštite predškolske djece ili obiteljske (opće) medicine djeteta, a prema nalazu i ocjeni nadležnog tijela vještačenja Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje, a prema članku 2. stavku 3. predmetnog Pravilnika predviđena je mogućnost ostvarivanja prava kod bolesti i stanja koja nisu utvrđena ovim Pravilnikom ako su značajke funkcioniranja djeteta takve da je potrebna pojačana briga i njega djeteta. |
| 4 | MIRO OPAČAK | PRAVILNIK | Predmet: Detaljan komentar na Nacrt pravilnika o bolestima/stanjima djeteta za stjecanje prava roditelja na rad s polovicom punog radnog vremena Komentar: Podrška pravilniku i svrsi: Smatramo da Nacrt pravilnika predstavlja važan pravni instrument za zaštitu prava roditelja čija djeca zahtijevaju pojačanu njegu, uključujući roditelje s invaliditetom ili gluhe roditelje. Pravilnik omogućuje roditeljima aktivnu skrb o djetetu, smanjuje stres i poboljšava obiteljske uvjete te socijalnu uključenost. Definicija bolesti i stanja: Preporučujemo da pravilnik dodatno precizira koja se medicinska stanja i bolesti smatraju opravdanim za ostvarivanje prava na skraćeno radno vrijeme. Na primjer: kronične bolesti, trajne funkcionalne smetnje, rijetke bolesti ili stanja koja zahtijevaju česte terapije i medicinske preglede. Jasna definicija sprječava različita tumačenja od strane poslodavaca i osigurava jednaku primjenu prava. Pristupačnost za gluhe roditelje: Pravilnik bi trebao izričito uključiti odredbe o pristupačnosti: svi obrasci, upute, komunikacija s nadležnim tijelima i edukativni materijali trebaju biti dostupni na znakovnom jeziku i u drugim pristupačnim formatima. Ovo je ključno za gluhe roditelje kako bi mogli ostvariti svoja prava bez prepreka u komunikaciji. Fleksibilnost i oblik radnog vremena: Preporučujemo da pravilnik predvidi fleksibilne opcije radnog vremena, npr. skraćeni radni dan, radni tjedan s prilagođenim satima, mogućnost kombinacije rada od kuće i ureda, te prilagodbu prema potrebama djeteta i stanju bolesti. Ovo je posebno važno kod djece koja zahtijevaju nepredvidivu njegu ili medicinske intervencije. Postupak odobrenja i dokumentacija: Savjetujemo jasno definiranje procedure: koja dokumentacija je potrebna, tko ju odobrava i u kojim rokovima. Prijedlog pravilnika trebao bi uključivati i mogućnost revizije odluka te jasnu proceduru za žalbe ili prigovore. Praćenje učinka pravilnika: Preporučujemo uvođenje mehanizma praćenja i evaluacije pravilnika, uključujući statističke podatke o broju roditelja koji koriste pravo, vrste bolesti djece, učinak na zaposlenost i zadovoljstvo roditelja. Takav sustav omogućuje buduće prilagodbe i poboljšanja politike. Podrška obitelji i dodatna prava: Smatramo korisnim da pravilnik razmotri povezivanje s drugim pravima roditelja, kao što su dopunski dani godišnjeg odmora, pravo na bolovanje za njegu djeteta ili dodatna psihološka i socijalna podrška. Ovo je posebno važno za roditelje gluhih osoba, koji mogu imati dodatne izazove u svakodnevnoj komunikaciji i organizaciji skrbi. Zaključak: Podržavamo Nacrt pravilnika, s naglaskom na važnost preciznih definicija bolesti/stanja, pristupačnosti za gluhe roditelje, fleksibilnosti radnog vremena, jasne dokumentacije i evaluacije učinka. Smatramo da bi uključivanje ovih elemenata dodatno unaprijedilo pravilnik i osiguralo njegovu učinkovitu primjenu u praksi. | Nije prihvaćen | Zakonom o rodiljnim i roditeljskim potporama („Narodne novine“, broj 152/22 i 34/25) definirano je da se pravo na rad s polovicom punog radnog vremena ostvaruje na prijedlog izabranog doktora zdravstvene zaštite predškolske djece ili obiteljske (opće) medicine djeteta, a prema nalazu i ocjeni nadležnog tijela vještačenja Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje, a prema članku 2. stavku 3. predmetnog Pravilnika predviđena je mogućnost ostvarivanja prava kod bolesti i stanja koja nisu utvrđena ovim Pravilnikom ako su značajke funkcioniranja djeteta takve da je potrebna pojačana briga i njega djeteta. Komentar uz pristupačnost za gluhe roditelje nije vezan uz sadržaj ovoga Pravilnika te se prima na znanje. Također, komentari vezano za fleksibilnost i oblik radnog vremena, postupak odobrenja i dokumentacije, praćenje učinka Pravilnika nisu predmet ovoga Pravilnika. |
| 5 | MIRO OPAČAK | PRAVILNIK | Predlažem da Nacrt pravilnika o bolestima ili stanjima djeteta za ostvarivanje prava roditelja na rad s polovicom punog radnog vremena izričito prepozna potrebe gluhih roditelja. Zbog specifičnih komunikacijskih izazova s čujućim nastavnicima, gluhi roditelj može imati poteškoća u praćenju školskih obaveza i skrbi za dijete, osobito u 1.–8. razredu osnovne škole. Također, kada oba roditelja nisu čujuća, nije moguće da oboje istovremeno rade dok dijete pohađa školu, što dodatno otežava brigu i nadzor. Stoga je potrebno omogućiti fleksibilno i skraćeno radno vrijeme, npr. 4 sata dnevno, kako bi roditelj mogao pratiti školu, podržavati dijete i osigurati njegovu sigurnost i razvoj. Ova mjera omogućava gluhim roditeljima ravnopravno ostvarivanje prava na rad i roditeljsku skrb, omogućuje praćenje situacije oko djeteta i osigurava da dijete dobije odgovarajuću podršku i nadzor. Takav pristup je u skladu s načelima jednakosti, inkluzije i prava osoba s invaliditetom, te osigurava da pravni okvir prepoznaje specifične potrebe gluhih roditelja i njihove djece. | Primljeno na znanje | Primljeno na znanje. |