Izvješće o provedenom savjetovanju - Javno savjetovanje o Prijedlogu pravilnika o mjerilima i postupcima za ocjenu zdravstvene sposobnosti novaka i ročnika
|
Redni broj
|
Komentar | Odgovor | |||
|---|---|---|---|---|---|
| 1 | NIKOLINA FRANIĆ POPOVIĆ | VI. OCJENA ZDRAVSTVENE SPOSOBNOSTI, Članak 12. | jasnije definirati značenje ocjena 1 ,3. 4 i 5 | Nije prihvaćen | Predloženo je predmet Metodologijskih uputa za provedbu zdravstvenih pregleda i psihologijskih ispitivanja s popisom bolesti i srodnih zdravstvenih problema, koje se objavljuju na mrežnim stranicama ministarstva nadležnog za zdravstvo i Ministarstva obrane. |
| 2 | IDA JURANIĆ | VI. OCJENA ZDRAVSTVENE SPOSOBNOSTI, Članak 12. | čl. 12. predlažemo pored ocjena ‘sposoban’ i ‘nesposoban’ i mogućnost ocjene ‘privremeno nesposoban’, uz jasno naznačen razlog i vrijeme ponovne procjene kao objasniti značenje brojčanih ocjena (1,3,4,5) i povezati ih s općeprihvaćenim klasifikacijama. | Nije prihvaćen | Ocjene zdravstvene sposobnosti novaka propisane su Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o obrani ("Narodne novine", br. 136/25.). |
| 3 | NINA HRENIĆ | VI. OCJENA ZDRAVSTVENE SPOSOBNOSTI, Članak 12. | Predlažem pored ocjena „sposoban“ i „nesposoban“ predvidjeti i mogućnost ocjene „privremeno nesposoban“ uz jasno naznačen razlog i vrijeme ponovne procjene kao i objasniti značenje brojčanih ocjena (1, 3, 4 i 5) | Nije prihvaćen | Ocjene zdravstvene sposobnosti novaka propisane su Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o obrani ("Narodne novine", br. 136/25.). Brojčane ocjene se razrađuju Metodologijskim uputama za provedbu zdravstvenih pregleda i psihologijskih ispitivanja s popisom bolesti i srodnih zdravstvenih problema, koje se objavljuju na mrežnim stranicama ministarstva nadležnog za zdravstvo i Ministarstva obrane. |
| 4 | HRVATSKA PSIHOLOŠKA KOMORA | VI. OCJENA ZDRAVSTVENE SPOSOBNOSTI, Članak 12. | Predviđene su isključivo ocjene zdravstvene sposobnosti „sposoban“ i „nesposoban“, ali se spominju brojčane ocjene „1“, „3“, „4“ i „5“ bez da pravilnik objašnjava što to konkretno znači već upućuje na Metodologijske upute. Nije predviđena kategorija “privremeno nesposoban” i “ograničeno sposoban”, iako su te kategorije uobičajene u medicini rada i vojnoj medicini. Također je status „neocijenjen“ uveden, ali bez definiranih kriterija. Predlažemo pored ocjena „sposoban“ i „nesposoban“ predvidjeti i mogućnost ocjene „privremeno nesposoban“, ali uz jasno naznačen razlog i vrijeme ponovne procjene kao i objasniti značenje brojčanih ocjena (1, 3, 4 i 5) te ih povezati ih s općeprihvaćenim klasifikacijama (npr. NATO standardima) ili barem uputiti na prilog pravilnika koji se objavljuje u Narodnim novinama, a ne samo na mrežnoj stranici. | Nije prihvaćen | Ocjene zdravstvene sposobnosti novaka propisane su Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o obrani ("Narodne novine", br. 136/25.). |
| 5 | NIKOLINA FRANIĆ POPOVIĆ | V. OCJENA PSIHIČKIH UVJETA, Članak 9. | Kako postoji i u drugim pravilnicima za ocjenu sposobnosti , bilo bi poželjno dodati kategoriju PRIVREMNENO ne ispunjava psihologijske kriterije uz jasno definiran rok i uvjete ponovne procjene. | Nije prihvaćen | Ocjene psihičkih uvjeta uvjetovane su ocjenama zdravstvene sposobnosti, propisane Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o obrani ("Narodne novine", br. 136/25.). |
| 6 | IDA JURANIĆ | V. OCJENA PSIHIČKIH UVJETA, Članak 9. | čl. 9. predlažemo dodati kategoriju privremeno ne ispunjava psihologijske kriterije uz jasno definiran rok i uvjete ponovne procjene. Izostanak takve kategorije dovodi do binarne procjene (sposoban / nesposoban), čime se povećava rizik da se granični slučajevi neopravdano svrstavaju u kategoriju nesposobnih što će rezultirati većim brojem ocjena nesposobnosti u odnosu na stvarno psihologijsko stanje kandidata. | Nije prihvaćen | Ocjene psihičkih uvjeta uvjetovane su ocjenama zdravstvene sposobnosti, propisane Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o obrani ("Narodne novine", br. 136/25.). |
| 7 | NINA HRENIĆ | V. OCJENA PSIHIČKIH UVJETA, Članak 9. | Predlažem dodati kategoriju "privremeno ne ispunjava psihologijske kategorije", te odrediti na koji vremenski rok | Nije prihvaćen | Ocjene psihičkih uvjeta uvjetovane su ocjenama zdravstvene sposobnosti, propisane Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o obrani ("Narodne novine", br. 136/25.). |
| 8 | HRVATSKA PSIHOLOŠKA KOMORA | V. OCJENA PSIHIČKIH UVJETA, Članak 9. | Predviđene ocjene su samo binarne („ispunjava psihologijske kriterije“ ili „ne ispunjava psihologijske kriterije“) bez predviđene mogućnosti ocjene psihičkih uvjeta ocjenom “privremeno ne ispunjava” ili “uvjetno ispunjava” (poštedne mjere, ograničenja i sl.). Nema razrađenih kriterija niti pozivanja na druge propise niti je riješeno tko odlučuje o promjeni ranije donesene ocjene (npr. tijekom TVO kada se jave smetnje). U praksi medicine rada i u vojnom okruženju to je neodrživo, posebno zato što će neki kandidati imati blage ili situacijske poteškoće koje ne moraju trajno isključiti sposobnost, ali zahtijevaju dodatnu obradu. Vojni sustav je psihološki visokorizičan i pripada kategoriji poslova povećane psihološke zahtjevnosti, zbog čega je nužna mogućnost privremene procjene baš kako bi se smanjio broj pogrešnih „nesposoban“ nalaza. A također nije propisano tko odlučuje o promjeni ocjene kada se psihičke smetnje pojave tek tijekom TVO, što može dovesti do neujednačene i pravno neodržive prakse. Predlažemo dodati kategoriju „privremeno ne ispunjava psihologijske kriterije“ uz jasno definiran rok i uvjete ponovne procjene. Također predlažemo definirati da zahtjev za promjenu ocjene psihičkih uvjeta nakon upućivanja na TVO rješava stručno povjerenstvo MORH-a u kojem sudjeluju vojni psiholog, liječnik i predstavnik ministarstva zdravstva, a ne isti psiholog medicine rada koji je donio prvotni nalaz. | Nije prihvaćen | Ocjene psihičkih uvjeta uvjetovane su ocjenama zdravstvene sposobnosti, propisane Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o obrani ("Narodne novine", br. 136/25.). |
| 9 | JASMINA KLASIĆ | PRAVILNIK O MJERILIMA I POSTUPCIMA ZA OCJENU ZDRAVSTVENE SPOSOBNOSTI NOVAKA I ROČNIKA, V. OCJENA PSIHIČKIH UVJETA | Predlažem da se ovdje upišu preporuke u smislu : 1. koje psihologijske testove je potrebno koristiti ., te kakvih rezultata bismo se trebali držati, barem se osvrnuti na standardne devijacije, primjerice da iq bude unutar +1z,+ 2z, smije li biti prosječan i do koje granice... slično i za emocionalni status | Nije prihvaćen | Predloženo je predmet Metodologijskih uputa za provedbu zdravstvenih pregleda i psihologijskih ispitivanja s popisom bolesti i srodnih zdravstvenih problema, koje se objavljuju na mrežnim stranicama ministarstva nadležnog za zdravstvo i Ministarstva obrane. |
| 10 | NIKOLINA FRANIĆ POPOVIĆ | IV. ZDRAVSTVENA SPOSOBNOST, Članak 8. | stavak 2.- treba jasno naglasiti ispitivanje osobina ličnosti | Nije prihvaćen | Psihologijska ispitivanja detaljnije su uređena Metodologijskim uputama za provedbu zdravstvenih pregleda i psihologijskih ispitivanja s popisom bolesti i srodnih zdravstvenih problema. |
| 11 | UDRUGA ZA DAROVITOST "DAR" | IV. ZDRAVSTVENA SPOSOBNOST, Članak 8. | Članak 8., stavak 1: umjesto: „Psihologijskim ispitivanjima utvrđuje se ispunjavanje psihičkih uvjeta kandidata.“ Napisati: „Psihologijskim ispitivanjima utvrđuje se ispunjavanje psihičkih uvjeta kandidata, uključujući procjenu specifičnih kognitivnih profila, komunikacijskih i adaptivnih sposobnosti te eventualnih odstupanja koja mogu utjecati na sposobnost praćenja zapovijedi, funkcioniranja u hijerarhijskom sustavu i prilagodbe zahtjevima vojne službe.“ | Nije prihvaćen | Psihologijska ispitivanja detaljnije su uređena Metodologijskim uputama za provedbu zdravstvenih pregleda i psihologijskih ispitivanja s popisom bolesti i srodnih zdravstvenih problema. |
| 12 | UDRUGA ZA DAROVITOST "DAR" | IV. ZDRAVSTVENA SPOSOBNOST, Članak 8. | Predlaže se omogućiti da psiholog, uz standardna psihologijska ispitivanja, ima mogućnost uvida u postojeća mišljenja ovlaštenih psihologa o posebnim sposobnostima ili statusu darovitosti kandidata, dobivenih tijekom obrazovanja, ako ih kandidat dobrovoljno dostavi. Obrazloženje: Dokumentacija o darovitosti: • nastaje u skladu sa zakonom • uključuje standardizirane psihologijske instrumente • često sadrži procjene kognitivnih i specifičnih sposobnosti koje su komplementarne procjeni u medicini rada | Nije prihvaćen | Dodatna dokumentacija koja se uzima u obzir prilikom zdravstvenih pregleda i psihologijskih ispitivanja uređuje se Metodologijskim uputama za provedbu zdravstvenih pregleda i psihologijskih ispitivanja s popisom bolesti i srodnih zdravstvenih problema, koje se objavljuju na mrežnim stranicama ministarstva nadležnog za zdravstvo i Ministarstva obrane. |
| 13 | IDA JURANIĆ | IV. ZDRAVSTVENA SPOSOBNOST, Članak 8. | Članak 8., stavak 2. potrebno je izmijeniti na način da se izraz „konativnih osobina” zamijeni izrazom „osobina ličnosti”. Pojam konativnih osobina nije standardiziran niti jasno operacionaliziran u suvremenoj psihologijskoj znanosti te se ne koristi kao važeća kategorija u relevantnim psihometrijskim i kliničkim okvirima (https://doi.org/10.1037/a0032338; DOI: 10.13140/2.1.4964.1283; https://doi.org/10.1016/0883-0355(90)90028-7). Osobine ličnosti su empirijski istražene, jasno definirane i široko primjenjive, dok su konativne osobine konceptualno nejasne, rijetko operacionalizirane, i nisu integrirane u suvremene psihološke modele (DOI: 10.13140/2.1.4964.1283). Članak 8. stavak 2. sada glasi: (2) Psihologijska ispitivanja obuhvaćaju: - psihologijska ispitivanja kognitivnih sposobnosti i osobina ličnosti te drugih relevantnih psihičkih obilježja - dodatna psihologijska ispitivanja po indikaciji, odnosno prosudbi provoditelja psihologijskog ispitivanja - psihologijski intervju. | Nije prihvaćen | Psihologijska ispitivanja detaljnije su uređena Metodologijskim uputama za provedbu zdravstvenih pregleda i psihologijskih ispitivanja s popisom bolesti i srodnih zdravstvenih problema. |
| 14 | NINA HRENIĆ | IV. ZDRAVSTVENA SPOSOBNOST, Članak 8. | Predlažem stavak 2. dopuniti obvezom uključivanja ispitivanja ličnosti u psihologijska ispitivanja. | Nije prihvaćen | Psihologijska ispitivanja detaljnije su uređena Metodologijskim uputama za provedbu zdravstvenih pregleda i psihologijskih ispitivanja s popisom bolesti i srodnih zdravstvenih problema. |
| 15 | HRVATSKA PSIHOLOŠKA KOMORA | IV. ZDRAVSTVENA SPOSOBNOST, Članak 8. | Nije eksplicitno navedena procjena ličnosti iako je ona temeljna komponenta psihologijske evaluacije u vojnim i sigurnosno zahtjevnim sustavima. Ličnost obuhvaća emocionalnu stabilnost, kontrolu impulsa, sklonost riziku, anksioznost, obrasce ponašanja pod pritiskom, otpornost, odgovornost, usklađenost u timskim uvjetima, odnosno sve ono što direktno utječe na sposobnost obavljanja dužnosti i sigurno funkcioniranje u oružanim snagama. Predlažemo stavak 2. dopuniti obvezom uključivanja ispitivanja ličnosti (emocionalna stabilnost, regulacija impulsa, obrasci ponašanja) u psihologijska ispitivanja. | Nije prihvaćen | Psihologijska ispitivanja detaljnije su uređena Metodologijskim uputama za provedbu zdravstvenih pregleda i psihologijskih ispitivanja s popisom bolesti i srodnih zdravstvenih problema. |
| 16 | NIKOLINA FRANIĆ POPOVIĆ | IV. ZDRAVSTVENA SPOSOBNOST, Članak 7. | stavak 2. - vrijedilo bi dopuniti ga obavezom dodatnih specijalističkih pregleda kad to indicira anamneza, klinički nalaz ili rezultati psihologijskog testiranja | Nije prihvaćen | Prijedlogom pravilnika određeno je da se zdravstveni pregled sastoji od pregleda ostalih specijalista medicine po indikaciji, što se dodatno razrađuje Metodologijskim uputama za provedbu zdravstvenih pregleda i psihologijskih ispitivanja s popisom bolesti i srodnih zdravstvenih problema. |
| 17 | IDA JURANIĆ | IV. ZDRAVSTVENA SPOSOBNOST, Članak 7. | čl. 7. st. 2. predlažemo dopuniti obvezom dodatne specijalističke preglede (psihijatrija, neurologija, kardiologija, pulmologija i dr.) kada to indicira anamneza, klinički nalaz ili psihologijsko ispitivanje. | Nije prihvaćen | Prijedlogom pravilnika određeno je da se zdravstveni pregled sastoji od pregleda ostalih specijalista medicine po indikaciji, što se dodatno razrađuje Metodologijskim uputama za provedbu zdravstvenih pregleda i psihologijskih ispitivanja s popisom bolesti i srodnih zdravstvenih problema. |
| 18 | NINA HRENIĆ | IV. ZDRAVSTVENA SPOSOBNOST, Članak 7. | Predlažem stavak 2. dopuniti obvezom dodatnih specijalističkih pregleda (psihijatrija, neurologija, kardiologija, pulmologija i dr.) kada to indicira anamneza, klinički nalaz ili rezultati psihologijskog ispitivanja. | Nije prihvaćen | Prijedlogom pravilnika određeno je da se zdravstveni pregled sastoji od pregleda ostalih specijalista medicine po indikaciji, što se dodatno razrađuje Metodologijskim uputama za provedbu zdravstvenih pregleda i psihologijskih ispitivanja s popisom bolesti i srodnih zdravstvenih problema. |
| 19 | HRVATSKA PSIHOLOŠKA KOMORA | IV. ZDRAVSTVENA SPOSOBNOST, Članak 7. | Popis pregleda je korektan, ali nema referenci na minimalne standarde za specifične rizike npr. zanimanja povećane psihološke zahtjevnosti kao što su rukovanje oružjem, izloženost naporu i sl. Također se ne definiraju dodatni pregledi kod sumnje na ovisnosti, psihijatrijske dijagnoze, neurološke bolesti. Predlažemo stavak 2. dopuniti obvezom dodatnih specijalističkih pregleda (psihijatrija, neurologija, kardiologija, pulmologija i dr.) kada to indicira anamneza, klinički nalaz ili psihologijsko ispitivanje. U metodologiji eksplicitno navesti obvezu testiranja na konzumaciju psihoaktivnih tvari u rizičnim slučajevima. | Nije prihvaćen | Prijedlogom pravilnika određeno je da se zdravstveni pregled sastoji od pregleda ostalih specijalista medicine po indikaciji, što se dodatno razrađuje Metodologijskim uputama za provedbu zdravstvenih pregleda i psihologijskih ispitivanja s popisom bolesti i srodnih zdravstvenih problema. |
| 20 | NIKOLINA FRANIĆ POPOVIĆ | IV. ZDRAVSTVENA SPOSOBNOST, Članak 6. | stavak 3.- Tko donosi Metodologijske upute i na koji način? To valja biti jasno propisano. Kriteriji za psihičke uvjete i kontraindikacije poželjno je uvesti u Pravilnik kao priloge. | Nije prihvaćen | Način donošenja i objave Metodologijskih uputa propisan je Zakonom o o izmjenama i dopunama Zakona o obrani ("Narodne novine", br. 136/25.). |
| 21 | UDRUGA ZA DAROVITOST "DAR" | IV. ZDRAVSTVENA SPOSOBNOST, Članak 6. | U članku 6. stavku 2., nakon riječi “drugu dokumentaciju” dodati: … uključujući, ako je dostavljena, i dokumentaciju o posebnim sposobnostima ili statusu (darovitosti) kandidata, koja se ne koristi kao kriterij zdravstvene sposobnosti, već kao informativni podatak za evidencijske potrebe. Obrazloženje: Ovom formulacijom se: • izbjegava mogućnost pogrešnog tumačenja • štiti integritet medicinske procjene • omogućuje zakonita uporaba podataka u drugu svrhu (evidencija) | Nije prihvaćen | Dodatna dokumentacija koja se uzima u obzir prilikom zdravstvenih pregleda i psihologijskih ispitivanja uređuje se Metodologijskim uputama za provedbu zdravstvenih pregleda i psihologijskih ispitivanja s popisom bolesti i srodnih zdravstvenih problema, koje se objavljuju na mrežnim stranicama ministarstva nadležnog za zdravstvo i Ministarstva obrane. |
| 22 | IDA JURANIĆ | IV. ZDRAVSTVENA SPOSOBNOST, Članak 6. | čl. 6. st. 3. predlažemo propisati tko donosi Metodologijske upute i na koji način. | Nije prihvaćen | Način donošenja i objave Metodologijskih uputa propisan je Zakonom o o izmjenama i dopunama Zakona o obrani ("Narodne novine", br. 136/25.). |
| 23 | NINA HRENIĆ | IV. ZDRAVSTVENA SPOSOBNOST, Članak 6. | Predlažem za Metodologijske upute iz ovoga članka propisati da ih donosi ministar zdravstva uz suglasnost ministra obrane, da se objavljuju u Narodnim novinama i da imaju status podzakonskog propisa. Osnovne kategorije, kriterije za psihičke uvjete i kontraindikacije potrebno je direktno u ovaj pravilnik kao priloge. | Nije prihvaćen | Način donošenja i objave Metodologijskih uputa propisan je Zakonom o o izmjenama i dopunama Zakona o obrani ("Narodne novine", br. 136/25.). |
| 24 | HRVATSKA PSIHOLOŠKA KOMORA | IV. ZDRAVSTVENA SPOSOBNOST, Članak 6. | Članak 6. stavak 3. poziva se na „Metodologijske upute“ koje nisu normativno definirane, nisu donesene propisanim postupkom iako de facto sadrže ključne kriterije. Time se bitni elementi odluke prebacuju iz pravilnika u dokument nejasnog statusa. Predlažemo za Metodologijske upute iz ovoga članka propisati da ih donosi ministar zdravstva uz suglasnost ministra obrane, da se objavljuju u Narodnim novinama i da imaju status podzakonskog propisa. Alternativno, dio sadržaja (barem osnovne kategorije, kriterije za psihičke uvjete i kontraindikacije) unijeti direktno u ovaj pravilnik kao priloge. | Nije prihvaćen | Način donošenja i objave Metodologijskih uputa propisan je Zakonom o o izmjenama i dopunama Zakona o obrani ("Narodne novine", br. 136/25.). |
| 25 | NIKOLINA FRANIĆ POPOVIĆ | III. UPUĆIVANJE NA ZDRAVSTVENE PREGLEDE I PSIHOLOGIJSKA ISPITIVANJA, Članak 5. | stavak 2. neophodan bi bio Izvadak iz zdravstvenog kartona od izabaranog liječnika obiteljske medicine, jer upitnik anamnestičkih podataka nije dovoljan niti valjan, osobito zbog "F-dijagnoza", te u tom slučaju potrebno bi bilo dostaviti svu relevantnu psihijatrijsku dokumentaciju. | Nije prihvaćen | Predloženo je predmet Metodologijskih uputa za provedbu zdravstvenih pregleda i psihologijskih ispitivanja s popisom bolesti i srodnih zdravstvenih problema, koje se objavljuju na mrežnim stranicama ministarstva nadležnog za zdravstvo i Ministarstva obrane. |
| 26 | UDRUGA ZA DAROVITOST "DAR" | III. UPUĆIVANJE NA ZDRAVSTVENE PREGLEDE I PSIHOLOGIJSKA ISPITIVANJA, Članak 5. | Komentar se odnosi na Prilog 2 – Upitnik anamnestičkih podataka, koji je sastavni dio Pravilnika, ali je isti na portalu e-Savjetovanja objavljen u rubrici „ostali dokumenti“, zbog čega nije omogućeno izravno unošenje komentara na taj prilog. Slijedom navedenog, komentar koji se odnosi na sadržaj Priloga 2 iznosi se u okviru komentara na članak 5. stavak 2. Pravilnika, kao normativnu odredbu koja uređuje obvezu ispunjavanja i dostave navedenog upitnika: Upitnik je u potpunosti usmjeren na patologiju, bolesti i poteškoće, dok uopće ne omogućuje iskazivanje pozitivnih, iznadprosječnih sposobnosti, iako se radi o obrascu koji čini temelj za psihologijsku obradu kandidata. Upitnik ne sadrži nijedno pitanje ili rubriku u kojoj bi kandidat mogao navesti da posjeduje psihologijsku ili odgojno-obrazovnu dokumentaciju koja potvrđuje postojanje posebnih kognitivnih ili komunikacijskih obilježja, tj. izjaviti status darovitosti. Prijedlog izmjene Na kraj Upitnika dodati novi odjeljak: POSEBNE SPOSOBNOSTI I STRUČNA DOKUMENTACIJA (DOBROVOLJNO) ☐ Posjedujem službenu (psihologijsku i/ili odgojno-obrazovnu) dokumentaciju o utvrđenoj darovitosti ☐ Suglasan/na sam da se navedena dokumentacija, ako je dostavim, uzme u obzir isključivo u svrhu evidencije i optimalnog raspoređivanja, a ne radi ocjene zdravstvene sposobnosti. Obrazloženje • osigurava se dobrovoljnost i privola • poštuju se propisi o zaštiti osobnih podataka • omogućuje se sustavno prepoznavanje potencijala, a ne samo ograničenja • omogućuje se zakonito, transparentno i dobrovoljno evidentiranje stanja koja nisu nužno medicinska niti psihijatrijska, ali mogu imati značajan utjecaj na sposobnost funkcioniranja u vojnom sustavu. | Nije prihvaćen | Dodatna dokumentacija koja se uzima u obzir prilikom zdravstvenih pregleda i psihologijskih ispitivanja uređuje se Metodologijskim uputama za provedbu zdravstvenih pregleda i psihologijskih ispitivanja s popisom bolesti i srodnih zdravstvenih problema, koje se objavljuju na mrežnim stranicama ministarstva nadležnog za zdravstvo i Ministarstva obrane. |
| 27 | UDRUGA ZA DAROVITOST "DAR" | III. UPUĆIVANJE NA ZDRAVSTVENE PREGLEDE I PSIHOLOGIJSKA ISPITIVANJA, Članak 5. | Članak 5., stavak 2: umjesto: „… raspoloživu medicinsku i drugu dokumentaciju od značaja za utvrđivanje zdravstvenog stanja kandidata.“ Napisati: „… raspoloživu medicinsku, psihologijsku i drugu dokumentaciju od značaja za utvrđivanje zdravstvene sposobnosti kandidata, uključujući nalaze i mišljenja ovlaštenih psihologa te odgojno-obrazovnu dokumentaciju o posebnim sposobnostima (iznadprosječne kognitivne, specifične ili druge sposobnosti – darovitost) ako kandidat takvom dokumentacijom raspolaže.“ Obrazloženje: Pravilnik već predviđa dostavu “druge dokumentacije od značaja za utvrđivanje zdravstvenog stanja kandidata” , ali ne prepoznaje eksplicitno dokumentaciju o darovitosti, iako ona: • postoji u službenim evidencijama • temelji se na psihologijskim testiranjima • može biti od izravne koristi za obrambeni sustav Postojeći tekst nejasno koristi pojam „medicinska dokumentacija“, što u praksi može dovesti do pogrešnog tumačenja da se psihologijski nalazi o darovitosti ne smatraju relevantnima, jer ne predstavljaju „zdravstveni problem“. Dokumentacija o darovitosti proizlazi iz stručnih psihologijskih procjena, ali odluku o statusu donosi ravnatelj škole temeljem podzakonskog akta Pravilnika o odgoju i obrazovanju darovitih učenika, zbog čega ju je potrebno jasno prepoznati kao samostalnu i relevantnu dokumentaciju | Nije prihvaćen | Dodatna dokumentacija koja se uzima u obzir prilikom zdravstvenih pregleda i psihologijskih ispitivanja uređuje se Metodologijskim uputama za provedbu zdravstvenih pregleda i psihologijskih ispitivanja s popisom bolesti i srodnih zdravstvenih problema, koje se objavljuju na mrežnim stranicama ministarstva nadležnog za zdravstvo i Ministarstva obrane. |
| 28 | IDA JURANIĆ | III. UPUĆIVANJE NA ZDRAVSTVENE PREGLEDE I PSIHOLOGIJSKA ISPITIVANJA, Članak 5. | čl. 5. stavak 2. predlažemo propisati obvezu dostave izvoda iz medicinskog kartona izabranog liječnika primarne zdravstvene zaštite, ne starijeg od 6 mjeseci, te svu relevantnu psihijatrijsku i neurološku dokumentaciju. | Nije prihvaćen | Predloženo je predmet Metodologijskih uputa za provedbu zdravstvenih pregleda i psihologijskih ispitivanja s popisom bolesti i srodnih zdravstvenih problema, koje se objavljuju na mrežnim stranicama ministarstva nadležnog za zdravstvo i Ministarstva obrane. |
| 29 | NINA HRENIĆ | III. UPUĆIVANJE NA ZDRAVSTVENE PREGLEDE I PSIHOLOGIJSKA ISPITIVANJA, Članak 5. | Predlažem u stavak 2. dodati: “Izvod iz medicinskog kartona izabranog liječnika primarne zdravstvene zaštite, ne stariji od 6 mjeseci te svu relevantnu psihijatrijsku i neurološku dokumentaciju" | Nije prihvaćen | Predloženo je predmet Metodologijskih uputa za provedbu zdravstvenih pregleda i psihologijskih ispitivanja s popisom bolesti i srodnih zdravstvenih problema, koje se objavljuju na mrežnim stranicama ministarstva nadležnog za zdravstvo i Ministarstva obrane. |
| 30 | IRENA ŠESTAK | III. UPUĆIVANJE NA ZDRAVSTVENE PREGLEDE I PSIHOLOGIJSKA ISPITIVANJA, Članak 5. | Samo upitnik nije dovoljan, potrebno nadopuniti medicinskom dokumentacijom (naročito ukoliko postoje psihijatrijska ili neurološka oboljenja) | Nije prihvaćen | Predloženo je predmet Metodologijskih uputa za provedbu zdravstvenih pregleda i psihologijskih ispitivanja s popisom bolesti i srodnih zdravstvenih problema, koje se objavljuju na mrežnim stranicama ministarstva nadležnog za zdravstvo i Ministarstva obrane. |
| 31 | MARINA KOVAČIĆ | III. UPUĆIVANJE NA ZDRAVSTVENE PREGLEDE I PSIHOLOGIJSKA ISPITIVANJA, Članak 5. | Osnovni oslonac je samo Upitnik anamnestičkih podataka koji kandidat sam ispunjava i “raspoloživa” dokumentacija, ali nije propisana obveza prilaganja izvoda iz kartona izabranog liječnika obiteljske medicine niti specifikacije psihijatrijske ili neurološke dokumentacije. Smatramo kako upitnik ne može zamijeniti službenu medicinsku dokumentaciju. Predlažemo u stavak 2. dodati: “izvod iz medicinskog kartona izabranog liječnika primarne zdravstvene zaštite, ne stariji od 6 mjeseci te svu relevantnu psihijatrijsku i neurološku dokumentaciju.” | Nije prihvaćen | Predloženo je predmet Metodologijskih uputa za provedbu zdravstvenih pregleda i psihologijskih ispitivanja s popisom bolesti i srodnih zdravstvenih problema, koje se objavljuju na mrežnim stranicama ministarstva nadležnog za zdravstvo i Ministarstva obrane. |
| 32 | HRVATSKA PSIHOLOŠKA KOMORA | III. UPUĆIVANJE NA ZDRAVSTVENE PREGLEDE I PSIHOLOGIJSKA ISPITIVANJA, Članak 5. | Osnovni oslonac je samo Upitnik anamnestičkih podataka koji kandidat sam ispunjava i “raspoloživa” dokumentacija, ali nije propisana obveza prilaganja izvoda iz kartona izabranog liječnika obiteljske medicine niti specifikacije psihijatrijske ili neurološke dokumentacije. Smatramo kako upitnik ne može zamijeniti službenu medicinsku dokumentaciju. Predlažemo u stavak 2. dodati: “izvod iz medicinskog kartona izabranog liječnika primarne zdravstvene zaštite, ne stariji od 6 mjeseci te svu relevantnu psihijatrijsku i neurološku dokumentaciju.” | Nije prihvaćen | Predloženo je predmet Metodologijskih uputa za provedbu zdravstvenih pregleda i psihologijskih ispitivanja s popisom bolesti i srodnih zdravstvenih problema, koje se objavljuju na mrežnim stranicama ministarstva nadležnog za zdravstvo i Ministarstva obrane. |
| 33 | JASMINA KLASIĆ | PRAVILNIK O MJERILIMA I POSTUPCIMA ZA OCJENU ZDRAVSTVENE SPOSOBNOSTI NOVAKA I ROČNIKA, III. UPUĆIVANJE NA ZDRAVSTVENE PREGLEDE I PSIHOLOGIJSKA ISPITIVANJA | Predlažem da se uvrsti da prije dolaska na psihologijsko ispitivanje, preporuča da kandidat ponese potvrdu liječnika opće medicine i relevantnu medicinsku dokumentaciju naročito psihijatra ili neurologa | Nije prihvaćen | Predloženo je predmet Metodologijskih uputa za provedbu zdravstvenih pregleda i psihologijskih ispitivanja s popisom bolesti i srodnih zdravstvenih problema, koje se objavljuju na mrežnim stranicama ministarstva nadležnog za zdravstvo i Ministarstva obrane. |
| 34 | NIKOLINA FRANIĆ POPOVIĆ | II. IZVRŠITELJI ZDRAVSTVENIH PREGLEDA I PSIHOLOGIJSKIH ISPITIVANJA, Članak 4. | članak 4.st.2 - poželjno je da se definira da psihologijsko ispitivanje provode ovlašteni psiholozi sa najmanje tri godine radnog iskustva u području psihologije medicine rada | Nije prihvaćen | Uvjeti za psihologe iz Prijedloga pravilnika istovjetni su uvjetima za psihologe koji obavljaju psihologijska ispitivanja u skladu s Pravilnikom o utvrđivanju zdravstvenih, psihičkih, tjelesnih i sigurnosnih uvjeta za prijam u službu u Oružane snage Republike Hrvatske i Pravilnikom o utvrđivanju zdravstvene sposobnosti za vojnu službu, na temelju kojih se provode psihologijska ispitivanja za prijam u djelatnu vojnu službu i redoviti i izvanredni zdravstveni pregledi pripadnika Oružanih snaga Republike Hrvatske. |
| 35 | IDA JURANIĆ | II. IZVRŠITELJI ZDRAVSTVENIH PREGLEDA I PSIHOLOGIJSKIH ISPITIVANJA, Članak 4. | Članak 4., stavak 2. predlažem izmjeniti te on sada glasi: Psihologijska ispitivanja kandidata provode: - psiholozi sa statusom ovlaštenog psihologa i najmanje tri godine iskustva u psihologiji medicine rada ili - psiholozi sa statusom ovlaštenog psihologa koji imaju najmanje tri godine iskustva u sigurnosno osjetljivim zanimanjima (npr. vojska, policija), ili - psiholozi s priznatom specijalnošću iz psihologije u medicini rada u skladu s odredbama zakona kojim se uređuje sadržaj, uvjeti i način obavljanja psihološke djelatnosti. U suprotnom, psihologijske procjene provode osobe bez relevantnog iskustva u tom području, pri čemu se donose odluke s ozbiljnim posljedicama za pojedinca, sigurnost sustava i javni interes. Takve se odluke potom, posve očekivano, osporavaju u upravnim i sudskim postupcima, a sustav ostaje bez jasnog uporišta u vlastitim kriterijima. Da izostanak specijalističke psihologijske ekspertize nije teorijski, nego vrlo konkretan problem, vidi se već u ovom Prijedlogu pravilnika: u članku 8., stavku 2. koristi se pojam „konativne osobine”, koji se u suvremenoj psihologiji ne koristi za opis osobina ličnosti što je svima nama podsjetnik koliko je važno da normativni tekstove pišu oni koji se tim pojmovima bave svakodnevno jer ako se već na papiru malo pogubimo u terminologiji, na terenu bismo se mogli izgubiti puno ozbiljnije. Drugim riječima, što su temelji stručnije postavljeni, to će i kuća stajati stabilnije. | Nije prihvaćen | Uvjeti za psihologe iz Prijedloga pravilnika istovjetni su uvjetima za psihologe koji obavljaju psihologijska ispitivanja u skladu s Pravilnikom o utvrđivanju zdravstvenih, psihičkih, tjelesnih i sigurnosnih uvjeta za prijam u službu u Oružane snage Republike Hrvatske i Pravilnikom o utvrđivanju zdravstvene sposobnosti za vojnu službu, na temelju kojih se provode psihologijska ispitivanja za prijam u djelatnu vojnu službu i redoviti i izvanredni zdravstveni pregledi pripadnika Oružanih snaga Republike Hrvatske. |
| 36 | NINA HRENIĆ | II. IZVRŠITELJI ZDRAVSTVENIH PREGLEDA I PSIHOLOGIJSKIH ISPITIVANJA, Članak 4. | Predlažem stavak 2. izmijeniti na način da glasi: “Psihologijska ispitivanja kandidata provode ovlašteni psiholozi sa priznatom specijalnošću iz medicine rada." | Nije prihvaćen | Uvjeti za psihologe iz Prijedloga pravilnika istovjetni su uvjetima za psihologe koji obavljaju psihologijska ispitivanja u skladu s Pravilnikom o utvrđivanju zdravstvenih, psihičkih, tjelesnih i sigurnosnih uvjeta za prijam u službu u Oružane snage Republike Hrvatske i Pravilnikom o utvrđivanju zdravstvene sposobnosti za vojnu službu, na temelju kojih se provode psihologijska ispitivanja za prijam u djelatnu vojnu službu i redoviti i izvanredni zdravstveni pregledi pripadnika Oružanih snaga Republike Hrvatske. |
| 37 | IRENA ŠESTAK | II. IZVRŠITELJI ZDRAVSTVENIH PREGLEDA I PSIHOLOGIJSKIH ISPITIVANJA, Članak 4. | Predlažem izmijeniti stavak 2. da psih. ispitivanja provode ovlašteni psiholozi sa priznatom specijalnošću iz medicine rada ili ovlašteni psiholozi s najmanje tri godine radnog iskustva u psihologiji medicine rada! | Nije prihvaćen | Uvjeti za psihologe iz Prijedloga pravilnika istovjetni su uvjetima za psihologe koji obavljaju psihologijska ispitivanja u skladu s Pravilnikom o utvrđivanju zdravstvenih, psihičkih, tjelesnih i sigurnosnih uvjeta za prijam u službu u Oružane snage Republike Hrvatske i Pravilnikom o utvrđivanju zdravstvene sposobnosti za vojnu službu, na temelju kojih se provode psihologijska ispitivanja za prijam u djelatnu vojnu službu i redoviti i izvanredni zdravstveni pregledi pripadnika Oružanih snaga Republike Hrvatske. |
| 38 | HRVATSKA PSIHOLOŠKA KOMORA | II. IZVRŠITELJI ZDRAVSTVENIH PREGLEDA I PSIHOLOGIJSKIH ISPITIVANJA, Članak 4. | Za psihologe je jedini propisani uvjet status ovlaštenog psihologa, ali nema zahtjeva za specijalizacijom iz medicine rada, dodatnom edukacijom ili iskustvom u vojno-obrambenom kontekstu. To je strukovno i pravno slab temelj za tako osjetljivu procjenu obzirom na mogućnost osporavanja nalaza. Predlažemo stavak 2. izmijeniti na način da glasi: “Psihologijska ispitivanja kandidata provode ovlašteni psiholozi sa priznatom specijalnošću iz medicine rada ili ovlašteni psiholozi s najmanje tri godine radnog iskustva u psihologiji medicine rada ili psihologiji sigurnosno osjetljivih zanimanja.” | Nije prihvaćen | Uvjeti za psihologe iz Prijedloga pravilnika istovjetni su uvjetima za psihologe koji obavljaju psihologijska ispitivanja u skladu s Pravilnikom o utvrđivanju zdravstvenih, psihičkih, tjelesnih i sigurnosnih uvjeta za prijam u službu u Oružane snage Republike Hrvatske i Pravilnikom o utvrđivanju zdravstvene sposobnosti za vojnu službu, na temelju kojih se provode psihologijska ispitivanja za prijam u djelatnu vojnu službu i redoviti i izvanredni zdravstveni pregledi pripadnika Oružanih snaga Republike Hrvatske. |
| 39 | JASMINA KLASIĆ | II. IZVRŠITELJI ZDRAVSTVENIH PREGLEDA I PSIHOLOGIJSKIH ISPITIVANJA, Članak 4. | Predlažem da se vezano za psihologa još malo detaljnije nadopuni. | Nije prihvaćen | Komentar ne sadrži konkretne prijedloge. |
| 40 | UDRUGA ZA DAROVITOST "DAR" | I. UVODNE ODREDBE, Članak 1. | Članak 1., stavak 1: umjesto: „Ovim Pravilnikom propisuju se mjerila i postupci za donošenje ocjene zdravstvene sposobnosti novaka i dragovoljno prijavljenih osoba za temeljno vojno osposobljavanje…“ Napisati: „Ovim Pravilnikom propisuju se mjerila i postupci za donošenje ocjene zdravstvene sposobnosti novaka i dragovoljno prijavljenih osoba za temeljno vojno osposobljavanje, uz mogućnost uzimanja u obzir psihologijske i odgojno-obrazovne dokumentacije o posebnim sposobnostima (darovitosti) kandidata, ako je takva dokumentacija dostavljena, isključivo u svrhu pravilne procjene sposobnosti i vođenja evidencije.“ Ili: U članak 1. dodati novi stavak koji glasi: (3) Prilikom utvrđivanja zdravstvene sposobnosti i vođenja vojne evidencije, može se – uz suglasnost kandidata – uzeti u obzir i dokumentacija o posebnim sposobnostima, talentima i/ili statusu darovitosti kandidata, pribavljena u sustavu odgoja i obrazovanja Republike Hrvatske, isključivo u svrhu evidencije i optimalnog raspoređivanja ljudskih potencijala u obrambenom sustavu. Obrazloženje: Time se: • jasno razdvaja zdravstvena sposobnost od evidencije sposobnosti • sprječava pravna dvojba o “medicinskoj naravi” darovitosti • postavlja normativna osnova za daljnje članke | Nije prihvaćen | Predmet ovoga Prijedloga pravilnika su mjerila i postupci za donošenje ocjene zdravstvene sposobnosti novaka, u skladu sa Zakonom o obrani koji čini pravnu osnovu za donošenje. Dodatna dokumentacija koja se uzima u obzir prilikom zdravstvenih pregleda i psihologijskih ispitivanja uređuje se Metodologijskim uputama za provedbu zdravstvenih pregleda i psihologijskih ispitivanja s popisom bolesti i srodnih zdravstvenih problema, koje se objavljuju na mrežnim stranicama ministarstva nadležnog za zdravstvo i Ministarstva obrane. |
| 41 | UDRUGA ZA DAROVITOST "DAR" | Javno savjetovanje o Prijedlogu pravilnika o mjerilima i postupcima za ocjenu zdravstvene sposobnosti novaka i ročnika | Prijedlog pravilnika u potpunosti je usmjeren na medicinske i psihijatrijske aspekte zdravstvene sposobnosti, dok ne uzima u obzir postojanje i relevantnost psihologijske i odgojno-obrazovne dokumentacije koja se u Republici Hrvatskoj zakonito prikuplja i vodi za: • darovite osobe • osobe s teškoćama u razvoju • osobe s istodobno utvrđenom darovitosti i teškoćama (dvostruko iznimne) Obrazovni sustav Republike Hrvatske od travnja 2025. godine ima važeći Pravilnik o odgoju i obrazovanju darovite djece i učenika, kojim je jasno propisan postupak identifikacije darovitosti, vrste dokumentacije i vođenje evidencije u e-Matici. Predlaže se da se u ovom Pravilniku omogući uzimanje u obzir postojeće psihologijske i odgojno-obrazovne dokumentacije o darovitosti kandidata, koja je već zakonito prikupljena u sustavu odgoja i obrazovanja Republike Hrvatske (e-Matica, odluke škola, mišljenja stručnih timova), isključivo u svrhu evidencije i optimalnog raspoređivanja ljudskih potencijala, a ne radi utvrđivanja zdravstvene sposobnosti. Kandidati za temeljno vojno osposobljavanje u pravilu su osobe koje neposredno dolaze iz srednjoškolskog ili visokoškolskog sustava, u kojem su takvi statusi već službeno utvrđeni. Pravilnik, međutim, ne predviđa način na koji bi se ti podaci mogli izjaviti, dostaviti ili evidentirati, niti razmatra moguće implikacije tih stanja na sposobnost praćenja zapovijedi, prilagodbu vojnoj hijerarhiji i zahtjevima obuke. Time se propušta mogućnost: • pravodobnog prepoznavanja kandidata kod kojih postoje psihologijske posebnosti važne za vojnu službu • donošenja utemeljenih odluka o sposobnosti ili eventualnom oslobađanju od obveze • zaštite samih kandidata i sustava Suvremeni obrambeni sustavi uvelike se oslanjaju na kognitivne, analitičke, tehnološke i prostorno-vizualne sposobnosti, pri čemu daroviti pojedinci predstavljaju strateški resurs, osobito u područjima poput upravljanja besposadnim sustavima, analitike, komunikacija, kibernetičke sigurnosti i planiranja. Suvremene oružane snage visoko vrednuju natprosječne kognitivne i specijalističke sposobnosti (npr. STEM područja, jezici, IT, analitika, kartografija, komunikacijske tehnologije), jer takve kompetencije povećavaju sposobnosti obrambenog sustava. Evidentiranje talenata omogućuje dugoročnu optimizaciju ljudskih resursa, čak i ako se darovitost ne koristi kao kriterij zdravstvene sposobnosti. Predložena dopuna ne mijenja postojeće medicinske ni psihologijske kriterije, već omogućuje da se već postojeći podaci, uz privolu kandidata, ne zanemare u sustavu vojne evidencije. Svim niže navedenim komentarima Udruge Dar se: • ne mijenjaju kriteriji zdravstvene sposobnosti • ne uvodi se nova obveza za kandidate • usklađuju dva važeća državna sustava (obrazovanje i obrana), tj. usklađuje ovaj Pravilnik s postojećim propisima iz područja obrazovanja • ne diskriminira • štiti i kandidate i sustav • uklanja pravna i stručna praznina • omogućuje strateško upravljanje ljudskim potencijalima Dobrobit za sustav: U dugoročnom planiranju kadrova Oružanih snaga, podaci o talentima i posebnim sposobnostima građana predstavljaju resurs od strateške vrijednosti. Zbog toga uvođenje ovog elementa povećava kvalitetu i modernost obrambenog sustava bez stvaranja dodatnih obveza za kandidate. | Nije prihvaćen | Predmet ovoga Prijedloga pravilnika su mjerila i postupci za donošenje ocjene zdravstvene sposobnosti novaka, u skladu sa Zakonom o obrani koji čini pravnu osnovu za donošenje. Dodatna dokumentacija koja se uzima u obzir prilikom zdravstvenih pregleda i psihologijskih ispitivanja uređuje se Metodologijskim uputama za provedbu zdravstvenih pregleda i psihologijskih ispitivanja s popisom bolesti i srodnih zdravstvenih problema, koje se objavljuju na mrežnim stranicama ministarstva nadležnog za zdravstvo i Ministarstva obrane. |