Izvješće o provedenom savjetovanju - Savjetovanje sa zainteresiranom javnošću o Prijedlogu Nacionalnog kurikuluma nastavnoga predmeta Politika i gospodarstvo
Redni broj
|
Komentar | Odgovor | |||
---|---|---|---|---|---|
1 | Petar Marija Radelj | Prijedlog nacionalnog kurikuluma nastavnoga predmeta Politika i gospodarstvo | 1. U Prijedlogu se 12 puta spominje imenica „kurikulum“ i jednom pridjev „kurikulumski“, koji ne pripadaju hrvatskomu standardnomu jeziku. Predlažem da se zamijene domaćim istovrijednicama uputnik, odnosno uputnični, sukladno članku 36. Jedinstvenih metodološko-nomotehnička pravila (NN 74/15). Razlozi su izneseni u studiji Curriculum u hrvatskom (http://www.vjeraidjela.com/curriculum-u-hrvatskom/ čiji se tekst se u wordu može preuzeti s: https://radelj.files.wordpress.com/2016/11/curriculum-u-hrvatskom.docx). 2. „Ishodi učenja“ isključuju odgojnu sastavnicu škole, što je neprihvatljivo. Vidjeti o tom studiju Jamesa McKernana, Razlozi protiv naobrazbe temeljene na učincima, http://www.vjeraidjela.com/razlozi-protiv-naobrazbe-temeljene-na-ucincima/, čiji se tekst u wordu može preuzeti s https://radelj.files.wordpress.com/2016/11/james-mckernan-razlozi-protiv-naobrazbe-temeljene-na-ucincima.docx 3. Odgoj nije valjano uključen. Vidjeti o tom studije: 1. Prognani odgoj, http://www.vjeraidjela.com/prognani-odgoj/ čiji se tekst se u wordu može preuzeti s: https://radelj.files.wordpress.com/2016/11/prognani-odgoj.docx 2. Mjesto odgoja u Cjelovitoj uputničnoj reformi, http://www.vjeraidjela.com/mjesto-odgoja-u-cjelovitoj-uputnicnoj-reformi/ čiji se tekst se u wordu može preuzeti s: https://radelj.files.wordpress.com/2016/11/mjesto-odgoja-u-cjelovitoj-uputnic48dnoj-reformi.docx | Primljeno na znanje | Poštovani gospodine Radelj, zahvaljujemo se na Vašem komentaru, ali Vam ne možemo odgovoriti obzirom da se komentar ne odnosi na sadržaj Prijedloga Nacionalnog kurikuluma nastavnog predmeta Politika i gospodarstvo. |
2 | Forum za slobodu odgoja | Prijedlog nacionalnog kurikuluma nastavnoga predmeta Politika i gospodarstvo | Forum za slobodu odgoja je u ime GOOD inicijative za sustavno i kvalitetno uvođenje građanskog odgoja i obrazovanja analizirao prijedloge 18 kurikularnih dokumenata koji su nastali radom stručnih radnih skupina unutar Cjelovite kurikularne reforme. Analiza se može preuzeti sa sljedeće poveznice https://goo.gl/H2HxJL i ona je sastavni dio komentara. Ovdje bismo izdvojili sljedeće naglaske: Radne skupine pojedinih predmeta i međupredmetnih tema trebale bi zajednički proučiti određene teme u kurikulumima, uskladiti terminologiju, te raspored određenih tema kroz cikluse kako bi se postigla veća međupredmetnost i na taj način osigurala provedba međupredmetnih tema. Ovo se posebno odnosi na teme „ljudska prava“, „rješavanje sukoba i nenasilna komunikacija“ i „volontiranje“. U postupku ujednačavanja tema iz političke i ljudsko-pravne dimenzije, kurikulum MPT GOO bi trebao imati jasno oblikovanu i konkretnu viziju tih dviju dimenzija, te biti stožerna točka koordinacije tih dimenzija u drugim predmetima i međupredmetnim temama. Potrebno je tijekom revizije kurikuluma kvalitetnije obraditi teme „izbori i izborni sustav“, „Europska unija“, „prava nacionalnih manjina“, „prava radnika“. Isto tako, temu „prava djece“ jasno povezati s temom „ljudska prava“. Kurikulumi bi trebali sadržavati i ishode vezane za teme koje analiza nije identificirala poput „rodne ravnopravnosti“, „različitih obitelji“ i „skupina u nepovoljnom položaju“. Posebno je važno da se tema „siromaštvo“ ojača i da postane više prisutna u kurikulumima drugih predmeta. I dok je međureligijski dijalog kvalitetno pokriven u nastavi Katoličkog vjeronauka, od presudne je važnosti tijekom revizije kurikuluma ojačati, jasno definirati i učiniti životnijim interkulturalni dio kurikuluma gdje se druge kulture i različitosti neće tretirati samo na tehničkoj razini poznavanja normi, običaja i folklora. Kurikulum bi trebao omogućiti susret s drugima, razumijevanje drugih i život s drugima bilo da se radi o osobama druge kulture, jezika i sl. Na kraju, gdje god je to moguće kurikulum treba poticati kritičko mišljenje, propitivanje, raspravu i dijalog, uočavanje problema i predlaganje njihova rješenja. Želimo napomenuti kako je Cjelovita kurikularna reforma je hvalevrijedan i značajan nacionalni projekt u sektoru koji treba biti nositelj razvoja Hrvatske i njezinih ljudskih potencijala. Buduća hrvatska škola treba razvijati, između ostaloga, i društvene i građanske kompetencije odnosno treba biti mjesto življenja demokracije. Kao što je vidljivo u Okviru nacionalnog kurikuluma, kurikularna reforma se temelji na vrijednosti aktivnog građanstva što daje temelj da se oblikuje takva demokratska škola. Analiza je utvrdila da postoje određene dimenzije i teme koje idu u smjeru razvijanja aktivnog građanstva, te temeljnih socijalnih i građanskih kompetencija. Kao što je vidljivo, određene teme treba unaprijediti kako bi učenici imali zaokruženiju sliku, te zadovoljavajuće razvijene kompetencije. Analiza također potvrđuje nužnost i neophodnost uvođenja obvezanog predmeta u trećem i četvrtom ciklusu. Naime dosadašnja međupredmetna provedba Građanskog odgoja i obrazovanja često bi bila samo na administrativnoj razini, a odgovornost za provedbu bila je rasplinuta i nejasna. Međupredmetna provedba zajedno s postojanjem obveznog predmeta bila bi najidealniji oblik provedbe građanskog odgoja i obrazovanja odnosno najidealniji oblik dostizanja vizije učenika koja je sadržana u prijedlogu Cjelovite kurikularne reforme. Takđer, ovim putem napominjemo i na niz drugih proceduralnih nepravilnosti poput toga da nisu objavljeni rezultati dosadašnjih javnih rasprava što narušava transparentnost i ozbiljnost pristupa obrazovnoj reformi, da je tijekom ljetnih mjeseci ove godine naknadnim priopćenjem omogućeno anonimno komentiranje, čime je dodatno narušena transparentnost procesa koji je i tako narušen izigravanjem procedura, netransparentnim promjenama stručnjaka i sličnim postupanjem iza očiju javnosti; da ne postoji zakonska osnova za donošenje kurikuluma predmeta, već samo nastavnog plana i programa na što smo više puta zajedno s drugim obrazovnim stručnjacima upozoravali i prethodnu Vladu, javna rasprava ima smisla samo ako postoji zakonski okvir za provedbu kurikuluma koji su trenutno na javnom savjetovanju; te da nije jasno tko će odgovarati na komentare i mijenjati prijedloge kurikuluma nakon javne rasprave s obzirom na to da da je Ministarstvo prekinulo suradnju sa stručnjacima koji su izradili dokumente koji se nalaze na javnom savjetovanju. S poštovanjem. | Primljeno na znanje | Poštovani, zahvaljujemo na komentaru koji ste poslali u ime Foruma za slobodu obrazovanja. Premda se radi o konstruktivnom komentaru, on se u većini sadržaja ne odnosi na Prijedlog nacionalnog kurikuluma nastavnog predmeta Politika i gospodarstvo. Dio vaših prijedloga već smo uključili u ciljeve i koncepte predmeta. Izdvajamo iz poglavlja B. Odgojno-obrazovni ciljevi učenja i poučavanja: “razvije sposobnost postavljanja pitanja, kritičkog mišljenja i suočavanja s političkim i ekonomskim problemima, događajima i potencijalima u lokalnoj, državnoj, europskoj i globalnoj zajednici te sposobnost donošenja odluka za ostvarivanje vlastitog i općeg dobra” te iz poglavlja F. Učenje i poučavanje nastavnog predmeta: “Učenik se usmjerava prema aktualnim društvenim, političkim i gospodarskim temama u neposrednom okruženju i u široj zajednici. Potiče se na samostalno pronalaženje informacija iz različitih izvora, kritičko promišljanje, raspravljanje i izgrađivanje osobnih stavova.” |
3 | IVAN DUŠAN | Prijedlog nacionalnog kurikuluma nastavnoga predmeta Politika i gospodarstvo | Komentar kojeg sam napisao prilikom komentiranja nacionalnog kurikuluma: satnicu iz predmeta politika i gospodarstvo treba povećati, treba proširiti gradivo ili alternativno razbiti politiku i gospodarstvo na 2 predmeta: jedan koji bi se bavio samo politikom, pravom i pravnim uređenjem RH i predmet gdje bi se radilo smao gospodarstvo. To je važno jer učenici moraju kad završe srednju školu biti dobro upoznati sa ekonomskim i političkim sustavom RH i EU. Moraju znati koja su njihova prava i dužnosti kao građanina RH i dobro upoznati instititucije RH - Sabor, vladu, sudove, državno odjetništvo, vojsku, policiju. To je važno radi stjecanja povjerenja u same institucije RH, kao i radi lakšeg snalaženja u daljnjem životu. Satnicu treba povećati na minimalno 2 sata tjedno za sve vrste gimnazija i šstrukovnih škola ili razbiti politiku i gospodarstvo na 2 nastavna predmeta. Politička i ekonomska pismenost su jako važni i teško je napraviti kroz postojeći nastavni plan i program, koji je na brzinu napisan i postojeću satnicu. Ono što je važno i što se treba dodati - potreba da učenici shvate značaj i ulogu svih državnih institucija - sudova, državnog odvjetništa, vojske, policije, ulogu i značaj javne televizije, ovlasti i značaj lokalne samouprave i slično. Važno je da istaknuti i dodati u kurikulum da učenici moraju steći povjerenje u sve državne institucije. Ujedno jedna od važnih stvari je da učenici shvate pravni sustav RH - proceduru donošenja i pravilnika te pronalaženja informacija o pojedinim zakonima na internetu koristeći web stranicu narodnih novina i web stranice gradova. U gospodarstvu je važno i treba negdje dodati u kurikulum da učenici trebaju naučiti čitati i razumjeti knjigovodstvene izvještaje poduzeća (bilancu i račun dobiti i gubitka) i koristiti se web stranicom sudskog registra. Drugo što je važno da učenici trebaju naučiti osnove poreznog sustava RH, te značaj i ulogu državnog proračuna i proračuna jedinica lokalne samouprave. | Primljeno na znanje | Poštovani gospodine Dušan, Zahvaljujemo na dostavljenim prijedlozima. U ovom dijelu reforme obrazovanja nismo ovlašteni mijenjati satnicu bilo kojeg predmeta niti kreirati nove predmete. Ostali Vaši prijedlozi već su sadržani u zadnjoj inačici kurikuluma. |
4 | NATALIJA PALČIĆ | Prijedlog nacionalnog kurikuluma nastavnoga predmeta Politika i gospodarstvo | ŽUPANIJSKO STRUČNO VIJEĆE NASTAVNIKA POLITIKE I GOSPODARSTVA I SOCIOLOGIJE SPLITSKO DALMATINSKE ŽUPANIJE održano 12.09.2016. ZAKLJUČCI: - program je preambiciozan i preidealan pa nismo uočili rasterećenje gradiva već upravo suprotno - odgojno obrazovni ishodi su tesko ostvarivi osim u slučaju proširenja gradiva sto zapravo nije ni bio cilj reforme - vidljiva je neusklađenost obrade gradiva među različitim predmetima (korelacija) - u gospodarstvu su slabije razrađene teme - izvanučionična i projektna nastava preambiciozno zamišljena ...njeno izvođenje i grupiranje učenika nije moguće uz ovu satnicu...potrebno je logistička pomoć aktiva odnosno sistemska potvrda u samoj ustanovi zbog probema vemena održavanja unutar redovite nastave i dnevnog učeničkog rasporeda za organizaciju ovakve nastave - nisu precizno definirane razine usvojeosti - nedostaje logičkog slijeda i veće povezanosti sadržaja pa se tako kod ekonomske pismenosti kreće od ponude i otražnje a ne mikro i makro ekonomije a nedostae i objasnjenje temeljne ekonomske terminologije - nedostaju sadržaji iz marketinga koji je danas neizbjezan u svakoj ekonomskoj i svakoj dugoj priči - gosodarstvo značajno slabije razrađeno, osobito u dijelu Odgojno-obrazovni ciljevi - santica predmeta ne podržava sadržaj predmeta - nismo uočili navedenu povezanost predmeta s tehničkim i informatičkim utjecajem - neobično je da su odgojno obrazovni ishodi jednaki za satnicu od jednog sata tjedno i od 2 sata tjedno sto bi znacilo da iste odgojno obrazovne ishode trebaju postići i gimnazijalci i učenici srednjih strukovnih skola bez obzira na različit broj sati istog nastavnog predmeta - prije provedbe nužno osigurati udzbenike i priručnike koji će pratiti ovakav novi koncept | Prihvaćen | Poštovani, zahvaljujemo na komentarima koje ste proslijedili u ime Županijskog stručnog vijeća nastavnika Politike i gospodarstva i Sociologije Splitsko-dalmatinske županije. Vaši su nam komentari bili korisni u izradi druge inačice prijedloga kurikuluma. Četiri razine usvojenosti ishoda ne impliciraju automatski ocjene od dovoljan do odličan, kao što je u prijedlogu kurikuluma i navedeno. Izvanučionična i projektna nastava je predložena nastavnicima kao mogućnost koja se realizira u skladu s mogućnostima škole. Pitanje satnice i njene promjene nisu u ingerenciji SRS za izradu prijedloga kurikuluma Politike i gospodarstva jer se to pitanje rješava na razini gimnazijskog i strukovnog kurikuluma. Koncepti se međusobno prožimaju u sadržajnom i funkcionalnom smislu, a način na koji će učitelj autonomno oblikovati svoj kurikulum je detaljnije pojašnjen u poglavlju F. Učenje i poučavanje nastavnog predmeta. Odgojno-obrazovni ciljevi su postavljeni općenito i obuhvaćaju sve koncepte i isprepliću područja politike i ekonomije. Odgojno-obrazovni ishodi i razine usvojenosti jednako su definirani za sve srednjoškolske programe obrazovanja sukladno planiranom broju sati. U srednjoškolskim kurikulumima u kojima je planirano više od jednog sata nastave tjedno učitelj može ovisno o potencijalima i/ili interesima učenika produbiti i/ili proširiti učenje i poučavanje preporukama za ostvarivanje odgojno-obrazovnih ishoda. Udžbenici i priručnici nisu dio rada stručne radne skupine za izradu prijedloga kurikuluma. Svi su prijedlozi kurikuluma zamišljeni kao dokumenti koji će kontinuirano biti dorađivani i usavršavani. |