Izvješće o provedenom savjetovanju - Nacrt prijedloga Zakona o olakšavanju uporabe financijskih i drugih informacija u svrhu sprječavanja, otkrivanja, istraživanja ili progona teških kaznenih djela
Redni broj
|
Komentar | Odgovor | |||
---|---|---|---|---|---|
1 | željka becić | NACRT PRIJEDLOG ZAKONA O OLAKŠAVANJU UPORABE FINANCIJSKIH I DRUGIH INFORMACIJA U SVRHU SPRJEČAVANJA, OTKRIVANJA, ISTRAŽIVANJA ILI PROGONA TEŠKIH KAZNENIH DJELA | Protivim se uvođenju totalitarističkih direktiva EU u naše zakonodavstvo. Ne pristajem na opciju da itko kontrolira moje financije a još manje da dijeli moje osobne podatke bez moje privole Bog te pita kome i u koju svrhu. O ovakvim stvarima bi trebali odlučivati SVI građani a ne šačica briselskih poslušnika. Da se mene pita - izlaz iz EU pod hitno!!! U međuvremenu, vi koji ćete čitati komentare (ako?) pogledajte nebo da vidite što nam neoznačeni NATO avioni raspršuju po cijeloj Hrvatskoj. Ima li uopće Hrvata koji vole ovu zemlju i njen narod u birokratskom aparatu? | Nije prihvaćen | Ovim Zakonom se u pravni poredak Republike Hrvatske prenosi Direktiva (EU) 2019/1153 Europskog parlamenta i Vijeća od 20. lipnja 2019. o utvrđivanju pravila kojima se olakšava uporaba financijskih i drugih informacija u svrhu sprečavanja, otkrivanja, istrage ili progona određenih kaznenih djela i stavljanju izvan snage Odluke Vijeća 2000/642/PUP (SL L 186, 11. 7. 2019.). |
2 | Porobija & Špoljarić d.o.o. | II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE PROISTEĆI DONOŠENJEM ZAKONA, Članak 5. | Iako je istina da Direktiva 2019/1153 ("Direktiva") propisuje ovlasti i mogućnost FOJ-eva da ostvaruju izravan pristup financijskim informacijama građana i poslovnih subjekata, pitanje prava na pristup tim podacima i prethodne procedure nije uopće uređeno predmetnom direktivom. Naime, ovdje se radi o vrlo značajnom zahvatu u privatne podatke, i to u najvrijednije privatne podatke građana Republike Hrvatske, a to su financijski podaci. Ustav Republike Hrvatske, te velika većina temeljnih pravnih akata država-članica, te propisi koji uređuju kaznene postupke jasno propisuju koje aktivnosti smiju provoditi koja tijela vlasti i pod kojim uvjetima. Jedan od osnovnih uvjeta za "ulazak" u domenu privatnih financijskih podataka je zadovoljenje osnovne premise osnove sumnje u počinjenje kaznenog djela, te postojanje odobrenja sudske vlasti za takvo postupanje. U tom smislu Direktiva nije i ne može biti jači izvor prava od ustavnopravne zaštite, a što je i vidljivo iz formulacije "Podložno nacionalnim postupovnim zaštitnim mjerama" koja se ponavlja i većini članaka Direktive. Bilo kakvo ovlaštenje da pojedina tijela vlasti poput npr. carinske uprave ili policije imaju neograničen pristup osobnim financijama pojedinaca, bez da postoji adekvatna prethodna sudska kontrola i odobrenje takvog pristupa, teško krši ustavno pravo presumpcije nevinosti, te zaštite prava pojedinaca na privatni život. Lako je zamislivo da se, bez postojanja kontrole i jasnog lanca ishođenja suglasnost, samoovlašćivanje na izravan uvid u financije pojedinca teško zlouporablja, odnosno da se pretvori u masovni nadzor osobnih financija pojedinaca s ciljem dobivanja informacija o privatnim životima građana koji uopće nisu i ne bi trebali biti predmet interesa tijela vlasti (npr. kretanje, potrošačke navike, zaduženost i sl.). Ne postoji jasno razmjerno pravo kojim bi se mogla opravdati npr. ovlast osoba iz carinske uprave da samostalno odlučuju o razlozima, opsegu i cilju nadzora, te potom nadziru financije pojedinaca. Na taj način se dolazi do situacije gdje će se takav nadzor uvijek moći "samoopravdati", što je protivno temeljnim načelima demokratskog društva u kojem svako tijelo vlasti mora biti podložno nadzoru onih sustava vlasti koji su ustavnopravni jamac jednake primjene propisa na sve građane. FINA kao supervizor to u svakom slučaju nije, niti može biti, s obzirom da nema niti stručno niti zakonsko ovlaštenje da analizira i sankcionira kršenja propisa, a uostalom nije niti Ustavom navedena kao grana vlasti koja jamči zakonitost i štiti prava građana. Stoga smatramo da je ovaj prijedlog zakona u svakom slučaju potrebno uskladiti s Ustavom Republike Hrvatske, te Zakonom o kaznenom postupku na način da je jasno i nedvosmisleno naznačeno da je pristup ovakve vrste dopušten jedino i isključivo pod uvjetima pod kojima i inače tijela vlasti i kaznenog progona imaju ovlast provoditi pojedine izvidne odnosno istražne radnje. U protivnome, raditi će se o propisu koji vrlo izravno i teško krši osnovna ljudska prava zajamčena Ustavom Republike Hrvatske i Poveljom EU o temeljnim pravima. | Nije prihvaćen | Ovim Zakonom se u pravni poredak Republike Hrvatske prenosi Direktiva (EU) 2019/1153 Europskog parlamenta i Vijeća od 20. lipnja 2019. o utvrđivanju pravila kojima se olakšava uporaba financijskih i drugih informacija u svrhu sprečavanja, otkrivanja, istrage ili progona određenih kaznenih djela i stavljanju izvan snage Odluke Vijeća 000/642/PUP (SL L 186, 11. 7. 2019.). Predloženim zakonskim rješenjem se nadležnim tijelima za sprječavanja, otkrivanja, istrage ili progona teških kaznenih djela imenuju Ministarstvo unutarnjih poslova – ustrojstvena jedinica nadležna za suzbijanje i otkrivanje kaznenih dijela gospodarskog kriminaliteta i korupcije, Ministarstvo financija- Porezna uprav i Carinska uprava te Državno odvjetništvo Republike, kojim se omogućuje izravan pristup informacijama o bankovnim računima sadržanim u Jedinstvenom registru računa. Smatramo bitnim istaknuti kako su na temelju Zakona o kaznenom postupku, Zakona o carinskoj službi, Zakona o Poreznoj upravi, službenici Carinske uprave i Porezne uprave ovlašteni provoditi dokazne radnje povjerene od nadležnog državnog odvjetnika. Nadležna tijela će za obavljanje poslova propisanih ovim Zakonom imati izravan pristup samo identifikacijskim podatcima o imateljima bankovnih računa, o osobama ovlaštenim za raspolaganje sredstvima na računu, o stvarnim vlasnicima pravnih osoba imatelja računa, te sefovima fizičkih i pravnih osoba. Napominjemo kako podatci koji se vode u Jedinstvenom registru računa, kojima će nadležna tijela imati izravan pristup, ne sadrže podatke o prometima po računima odnosno stanjima po računima. Zaključno navodimo kako se u skladu s odredbama Direktive (EU) 2019/1153, u okviru obrade osobnih podataka na temelju Zakona, u potpunosti poštuje pravo na zaštitu osobnih podataka, stoga nema mjesta kršenju Ustavnog prava presumkcije nevinesto ili prava zaštite pojedinca na privatni život. |
3 | Marija Friedrich | NACRT PRIJEDLOG ZAKONA O OLAKŠAVANJU UPORABE FINANCIJSKIH I DRUGIH INFORMACIJA U SVRHU SPRJEČAVANJA, OTKRIVANJA, ISTRAŽIVANJA ILI PROGONA TEŠKIH KAZNENIH DJELA | Poštovani, Ovakva direktiva je izuzetno opasna za osobne slobode građana. Stoga se izrazito protivim njenom uvođenju. Sprječavanja teških kaznenih djela mogu se uspješno provoditi i bez ovakvog nadzora osobnih računa. Ovdje ste stavili naglasak na terorizam, a kod nas su gorući problemi korupcija i pogodovanje određenim ulagačima koji nam iscrpljuju prirodna dobra, a time i financije. Osobito je zabrinjavajuće što se sve više počinje s propagandom da se oni koji se ne žele svakih nekoliko mjeseci docjepljivati etiketiraju kao potencijalni teroristi. Zaustavite ovakav zakon jer će se i vama samima obiti o glavu. Lp | Nije prihvaćen | Ovim Zakonom se u pravni poredak Republike Hrvatske prenosi Direktiva (EU) 2019/1153 Europskog parlamenta i Vijeća od 20. lipnja 2019. o utvrđivanju pravila kojima se olakšava uporaba financijskih i drugih informacija u svrhu sprečavanja, otkrivanja, istrage ili progona određenih kaznenih djela i stavljanju izvan snage Odluke Vijeća 2000/642/PUP (SL L 186, 11. 7. 2019.). |