Izvješće o provedenom savjetovanju - Prijedlog uredbe o poticanju proizvodnje električne energije iz obnovljivih izvora energije i visokoučinkovitih kogeneracija

Redni broj
Korisnik
Područje
Komentar
Status odgovora
Odgovor
1 Zelena energetska zadruga (ZEZ) UREDBU, Članak 31. Stavak 8. mijenja se i glasi: Investicijske i operativne troškove operator tržišta energije utvrđuje na temelju analize tržišnih parametara razvoja projekata u Republici Hrvatskoj i Europskoj uniji, uvažavajući specifičnosti različitih tehnologija, napredak u razvitku tehnologija i iskustva u korištenju proizvodnih postrojenja, posebnost zajednica obnovljive energije te cijene i trendove kretanja cijena goriva odnosno sirovina, te ostalih utjecajnih parametara. Zajednice obnovljive energije su temeljene na otvorenom i dobrovoljnom sudjelovanju, neovisne i pod stvarnim nadzorom članova smještenih u blizini projekata energije iz obnovljivih izvora te čija je prvotna svrha pružiti okolišnu, gospodarsku ili društvenu korist zajednice za svoje članove ili za lokalna područja na kojima djeluje, a ne financijska dobit. S obzirom na ove posebnosti, investicijski i operativni troškovi projekata su značajno veći od uobičajenog načina razvoja projekata, što je potrebno uzeti u razmatranje pri određivanju referentnih proizvodnih cijena za dodjelu potpora. Ovaj prijedlog je u skladu sa Zakonom o obnovljivim izvorima energije, članak 52., stavak 6., koji propisuje kako će se pri izradi programa potpore uzimati u obzir posebnosti zajednica obnovljive energije kako bi im se omogućilo da se pod jednakim uvjetima natječu za potporu s drugim sudionicima na tržištu. Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Na sve sudionike javnog natječaja za poticanje tržišnom premijom i zajamčenom otkupnom cijenom moraju se primijeniti isti uvjeti, a otvaranje posebne kvote za pojedine skupine bi iste dovelo u povoljniji položaj u odnosu na ostale sudionike javnog natječaja.
2 Zelena energetska zadruga (ZEZ) UREDBU, Članak 15. Nakon stavka 3. dodati novi stavak: U slučaju da je nositelj projekta zajednica obnovljive energije, nositelj projekta nije dužan dostaviti jamstvo za izgradnju proizvodnog postrojenja iz stavka 1. ovog članka. Zajednice obnovljive energije su organizacije kojima je prvotna svrha pružiti okolišnu, gospodarsku ili društvenu korist zajednice za svoje članove ili za lokalna područja na kojima djeluje, a ne financijska dobit. S tim na umu, potrebno je prilagoditi kriterije i uvjete natječaja na način da zajednice obnovljive energije mogu imati šansu ostvariti potpore. Konkretno, potrebno je smanjiti ili ukloniti obavezu davanja bankovnih garancija i jamstava jer zajednice obnovljive energije u pravilu ne mogu zadovoljiti ovako visoke zahtjeve koji se postavljaju konvencionalnim tržišnim sudionicima. Ovaj prijedlog je u skladu sa Zakonom o obnovljivim izvorima energije, članak 52., stavak 4., kojim se propisuje uspostavljanje poticajnog okvira za promicanje i olakšavanje razvoja zajednica obnovljive energije, a njime se između ostalog, osigurava uklanjanje neopravdanih regulatornih i administrativnih prepreke za zajednice obnovljive energije, te stavak 6., koji propisuje kako će se pri izradi programa potpore uzimati u obzir posebnosti zajednica obnovljive energije kako bi im se omogućilo da se pod jednakim uvjetima natječu za potporu s drugim sudionicima na tržištu. Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Na sve sudionike javnog natječaja za poticanje tržišnom premijom i zajamčenom otkupnom cijenom moraju se primijeniti isti uvjeti, a otvaranje posebne kvote za pojedine skupine bi iste dovelo u povoljniji položaj u odnosu na ostale sudionike javnog natječaja.
3 Zelena energetska zadruga (ZEZ) UREDBU, Članak 7. Nakon stavka 2. dodati novi stavak: U slučaju da je sudionik javnog natječaja zajednica obnovljive energije, sudionik javnog natječaja nije dužan dostaviti dokaz iz stavka 1. ovog članka. Zajednice obnovljive energije su organizacije kojima je prvotna svrha pružiti okolišnu, gospodarsku ili društvenu korist zajednice za svoje članove ili za lokalna područja na kojima djeluje, a ne financijska dobit. S tim na umu, potrebno je prilagoditi kriterije i uvjete natječaja na način da zajednice obnovljive energije mogu imati šansu ostvariti potpore. Konkretno, potrebno je smanjiti ili ukloniti obavezu davanja bankovnih garancija i jamstava jer zajednice obnovljive energije u pravilu ne mogu zadovoljiti ovako visoke zahtjeve koji se postavljaju konvencionalnim tržišnim sudionicima. Ovaj prijedlog je u skladu sa Zakonom o obnovljivim izvorima energije, članak 52., stavak 4., kojim se propisuje uspostavljanje poticajnog okvira za promicanje i olakšavanje razvoja zajednica obnovljive energije, a njime se između ostalog, osigurava uklanjanje neopravdanih regulatornih i administrativnih prepreke za zajednice obnovljive energije, te stavak 6., koji propisuje kako će se pri izradi programa potpore uzimati u obzir posebnosti zajednica obnovljive energije kako bi im se omogućilo da se pod jednakim uvjetima natječu za potporu s drugim sudionicima na tržištu. Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Na sve sudionike javnog natječaja za poticanje tržišnom premijom i zajamčenom otkupnom cijenom moraju se primijeniti isti uvjeti, a otvaranje posebne kvote za pojedine skupine bi iste dovelo u povoljniji položaj u odnosu na ostale sudionike javnog natječaja.
4 Zelena energetska zadruga (ZEZ) UREDBU, Članak 5. U stavku 2. dodati nakon točke f) novu točku: Definiran maksimalan zbroj priključnih snaga proizvodnih postrojenja izraženih u MW za nositelje projekata koje imaju status zajednice obnovljive energije za grupe proizvodnih postrojenja a (sunčane elektrane na kopnu) sukladno raspoloživim kvotama za poticanje. Ovime se želi osigurati da zajednice obnovljive energije imaju jednaku šansu ostvariti potpore za proizvodnju električne energije iz obnovljivih izvora, kao i drugi tržišni akteri. Ovaj prijedlog je u skladu sa Zakonom o obnovljivim izvorima energije, članak 52., stavak 4., kojim se propisuje uspostavljanje poticajnog okvira za promicanje i olakšavanje razvoja zajednica obnovljive energije, a njime se između ostalog, osigurava uklanjanje neopravdanih regulatornih i administrativnih prepreke za zajednice obnovljive energije, te stavak 6., koji propisuje kako će se pri izradi programa potpore uzimati u obzir posebnosti zajednica obnovljive energije kako bi im se omogućilo da se pod jednakim uvjetima natječu za potporu s drugim sudionicima na tržištu. Sukladno direktivama i našim zakonima, mehanizmi potpora trebaju uzeti u obzir posebnost zajednica obnovljive energije kako bi im se omogućilo da se pod jednakim uvjetima natječu za potporu s drugim sudionicima na tržištu. Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Na sve sudionike javnog natječaja za poticanje tržišnom premijom i zajamčenom otkupnom cijenom moraju se primijeniti isti uvjeti, a otvaranje posebne kvote za pojedine skupine bi iste dovelo u povoljniji položaj u odnosu na ostale sudionike javnog natječaja.
5 Tomislav Pavošević UREDBU U Članku 3. u kojemu su navedena značenja pojmova, pod točkom 15. za mikrokogeneracijsku jedinicu navedeno je da je to kogeneracijska jedinica najvećeg kapaciteta manjeg od 50 kWe. Pod fizikalnom jedinicom “kWe” vjerojatno se misli na električnu snagu jer postoji i znatno veća toplinska snaga, međutim u Članku 4. u kojemu je navedena podjela na grupe, za grupu mikro kogeneracijska proizvodna postrojenja navedeno je da su to “postrojenja instalirane snage do uključivo 50 kW”. Vjerojatno se opet misli na električnu snagu pa bi bilo dobro koristiti iste oznake mjernih jedinica. Sveukupno, predlažem da se na svim mjestima na kojima se spominju visokoučinkovita kogeneracijska postrojenja jasno napravi razlika između električnog i toplinskog dijela postrojenja. Također, predlažem da se u popise i općenito u razmatranje uvrste i geotermalne elektrane s binarnim ciklusom koje iskorištavaju nisko temperaturne izvore topline. Djelomično prihvaćen Djelomično prihvaćeno. Prihvaća se dio komentar vezan za korištenje iste oznake za mjerene jedinice. Vezano za dio komentara koji se odnosi na korištenje geotermalne energije napominjemo da su grupe proizvodnih postrojenja klasificirane samo prema primarnom izvoru energije i instaliranoj električnoj snazi postrojenja.
6 Terra Energy Generation Company d.o.o. UREDBU Projekti obnovljivih izvora energije zahtijevaju različite investicijske poticaje zbog visokih troškova ulaganja. Jedan od najvažnijih poticaja je primjena poreznih olakšica na razinu iznosa ulaganja u projekt, što se naziva korporativni porez. Ova primjena smanjenja poreza u izračunu korporativnog poreza ubrzat će ulaganja i olakšati njihovo financiranje. Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Uvođenje poreznih olakšica nije predmet ove uredbe.
7 Terra Energy Generation Company d.o.o. UREDBU, Članak 6. Stavak 5. Prema ‘Uredbi o izdavanju energetskih suglasnosti i određivanju uvjeta i rokova za priključenje na Mrežu’ Članak 3. stavak 2. navodi da se zahtjev za EOTRP smatra zahtjevom za Ugovor o priključenju na Mrežu. Kao što je navedeno u Nacrtu pravila za priključenje OPS-a, članak 36. stavak 2., EES će se izdati ako se potpiše Ugovor o priključenju na mrežu, što znači da je EOTRP neophodan za EES. Predlaže se uklanjanje zahtjeva da se EES prijavi na natječaj za tržišnu premiju. Iako se uklanjanje jednog zahtjeva (lokacijske dozvole) može činiti korisnim, rokovi za dobivanje EES-a ipak mogu dovesti do značajnih kašnjenja. Postojeće Energetsko odobrenje, koje uključuje potrebne kriterije i zahtijeva EMP kao preduvjet, treba smatrati dostatnom da Operator tržišta prihvati zahtjeve. Ukidanje zahtjeva za EES bi investitorima pružilo veću sigurnost u ranijem financiranju njihovih projekata, što bi u konačnici ubrzalo implementaciju projekata obnovljive energije. Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Minimum statusne prihvatljivosti projekta za sudjelovanje na javnom natječaju smatra se projekt koji je ishodio PEES/EES i energetsko odobrenje.
8 Terra Energy Generation Company d.o.o. UREDBU, Članak 17. Stavak 3. Zakonodavni okvir propisuje postupke za ishođenje svih dozvola uzimajući u obzir faznu izgradnju u projektima obnovljive energije. Ako je riječ o faznoj izgradnji, predlažemo da se kod geotermalnih izvora uzme u obzir faziranje izgradnje u razdoblju valjanosti premije, posebno za svaku fazu. Budući da geotermalni projekti zahtijevaju veći broj bušotina, potrebno je vremena za postupno bušenje (nove bušotine mogu se planirati i bušiti prema rezultatima prethodno izbušenih bušotina). Stoga bi bila dobra praksa da se geotermalne elektrane puštaju u pogon fazno, kako bi se počelo s proizvodnjom električne energije dok se nastavlja izgradnja prema narednim fazama projekta. U tom smislu, faziranje geotermalnih elektrana nije isto kao faziranje drugih vrsta elektrana, gdje je faziranje prvenstveno uvjetovano financijskim ograničenjima, već ovdje se radi o faziranju tehničke i resursne prirode. Vjerujemo da svaka faza treba imati isto trajanje ugovora, odnosno da trajanje važenja premije za svaku fazu treba biti 12 godina. Pretpostavka je da se za provedbu ovog prijedloga treba uključiti odredba da svaka faza mora nužno imati vlastitu točku mjerenja tijekom razdoblja premije (obračunsko mjerno mjesto). Uzmimo u obzir projekt od 50 MW podijeljen u dvije faze - 30 MW i 20 MW; • Prva faza (30 MW) priznata je kao povlašteni proizvođač električne energije 2025. godine, s razdobljem premije od 12 godina koje traje od 2025. do 2037. godine. • Druga faza (20 MW) dobiva status povlaštenog proizvođača električne energije dvije godine kasnije, 2027. godine. Njezino razdoblje premije također će biti 12 godina, ali ovaj put od 2027. do 2039. godine. Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Ugovor o otkupu električne energije se primjenjuje kod svih tipova postrojenja jednako.
9 Terra Energy Generation Company d.o.o. UREDBU, Članak 37. Stavak 1. Temeljem ovog članka predviđeno je da je status povlaštenog proizvođača električne enrgije potrebno steći u roku od 4 godine od sklapanja ugovora o tržišnoj premiji ili o otkupu električne energije zajamčenom otkupnom cijenom. Smatramo da je rok od 4 godine za stjecanje statusa povlaštenog proizvođača električne energije prekratak za geotermalne projekte. To se posebno odnosi na veće projekte obnovljivih izvora energije i projekte geotermalnih elektrana, a posebno zbog prirode rješavanja imovinsko-pravnih odnosa i provođenja bušotinskih radova. Rok temeljem ove uredbe bi rebao biti minimalno 6 godina za geotermalne projekte, umjesto 4 godine kako je navedneo u članku 37/1. Rok za stjecanje statusa povlaštenog proizvođača temeljem ove Uredbe je prekratak. Također predlažemo da se doda stavak u kojem bi se predvidjela mogućnost produljenja predloženog roka od 6 godina za najviše 2 godine (produljiti se može najviše dva puta na način da svako produljenje traje najduže 1 godinu) u slučaju da izdavanje uporabne dozvole kasni zbog sporog rješavanja administrativnih postupaka, uz priložen dokaz zahtjevu da su određene dozvole i rješenja zatraženi u propisanim rokovima, a zakašnjenje je rezultat šutnje administracije te nositelj projekta nije odgovoran za to. Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Ugovor o otkupu električne energije se primjenjuje kod svih tipova postrojenja jednako.
10 Obnovljivi izvori energije Hrvatske UREDBU OIEH predlaže dodavanje novog članka koji se odnosi na nastup promijenjenih okolnosti, a koji je neopravdano izostavljen u ovoj Uredbi budući da je na sastanku u srpnju 2022. godine s predstavnicima MINGOR-a i HROTE-a i OIEHa usuglašeno da je isti nužno potreban kako bi se spriječilo gašenje bioplinskih potrojenja zbog znatnog rasta troškova silažnih sirovina potrebnih za proizvodnju električne energije iz elektrana na bioplin, a koje je odobrila i Europska komisija. Novi članak bi trebao glasiti: Nastup promijenjenih okolnosti Članak xx. (1) Zbog nastupa promijenjenih okolnosti koje se odnose na znatan rast troškova silažnih sirovina potrebnih za proizvodnju električne energije iz elektrana na bioplin nastalih nakon što su povlašteni proizvođači sklopili ugovore o otkupu električne energije s operatorom tržišta električne energije primjenom Tarifnog sustava za proizvodnju električne energije iz obnovljivih izvora energije i kogeneracije (»Narodne novine«, broj 33/07), Tarifnog sustava za proizvodnju električne energije iz obnovljivih izvora energije i kogeneracije (»Narodne novine«, br. 63/12, 121/12 i 144/12) ili Tarifnog sustava za proizvodnju električne energije iz obnovljivih izvora energije i kogeneracije (»Narodne novine«, br. 133/13, 151/13, 20/14, 107/14 i 100/15), povlašteni proizvođači mogu podnijeti zahtjev operatoru tržišta električne energije za sklapanjem dodatka navedenih ugovora o otkupu električne energije radi isplate dodatnog iznosa poticajne cijene. (2) Zahtjev iz stavka 1. ovog članka, povlašteni proizvođač podnosi operatoru tržišta električne energije putem Obrasca zahtjeva za sklapanjem dodatka ugovora čiji oblik i sadržaj određuje operator tržišta energije i objavljuje na svojim mrežnim stranicama (4) Visina dodatnog iznosa poticajne cijene koji će se plaćati povlaštenom proizvođaču zbog nastupa promijenjenih okolnosti računa se na slijedeći način: "C" ("n" )"=C" ("n-1" )"+BTS(n)" gdje je: C(n) visina poticajne cijene koja je određena za postrojenje povlaštenog proizvođača u godini n C(n-1) visina poticajne cijene koja je određene za postrojenje povlaštenog proizvođača u godini n-1 BTS(n) dodatak (bonus) na koji povlašteni proizvođač ima pravo u godini n ukoliko su nastupile promijenjene okolnosti sukladno stavku 8. ovog članka. BTS(n) se računa izrazom: "BTS(n)=0,4*C(n-1)*" ["K" _"sir" "(n)-1" ] gdje je: C(n-1) visina poticajne cijene koja je određena za postrojenje povlaštenog proizvođača u godini n-1 Ksir(n) korekcija cijene sirovine za elektrane koje koriste bioplin, koje imaju sklopljen ugovor prema Tarifnom sustavu za proizvodnju električne energije iz obnovljivih izvora energije i kogeneracije (»Narodne novine«, broj 33/07), Tarifnom sustavu za proizvodnju električne energije iz obnovljivih izvora energije i kogeneracije (»Narodne novine«, br. 63/12, 121/12 i 144/12) ili Tarifnom sustavu za proizvodnju električne energije iz obnovljivih izvora energije i kogeneracije (»Narodne novine«, br. 133/13, 151/13, 20/14, 107/14 i 100/15) u godini n koji se računa na slijedeći način: Ksir(n) = Ksir(n-1) * [ (Indsir (n-1)- CPI(n-1))/100 + 1] gdje je: Ksir(n-1) korekcija cijene sirovine za elektrane koje koriste bioplin, koje imaju sklopljen ugovor prema Tarifnom sustavu za proizvodnju električne energije iz obnovljivih izvora energije i kogeneracije (»Narodne novine«, broj 33/07), Tarifnom sustavu za proizvodnju električne energije iz obnovljivih izvora energije i kogeneracije (»Narodne novine«, br. 63/12, 121/12 i 144/12) ili Tarifnom sustavu za proizvodnju električne energije iz obnovljivih izvora energije i kogeneracije (»Narodne novine«, br. 133/13, 151/13, 20/14, 107/14 i 100/15) u godini n-1 Indsir(n-1) Odnos zbroja prosjeka cijene kukuruza (zrno 14% vlage) za mjesece kolovoz, rujan i listopad u godini n-1 koji su prethodili datumu podnošenja zahtjeva. Na TISUP portalu Ministarstva poljoprivrede WWW: http://www.tisup.mps.hr u tablici“ „Pregled veleprodajnih cijena žitarica i uljarica po tjednima u €/kg“ objavljuju se tjedne cijene kukuruza iz kojih operator tržišta energije izračunava Indeks i objavljuje na svojim internetskim stranicama CPI(n-1) Indeks potrošačkih cijena koji objavljuje Državni zavod za statistiku za godinu n-1 n godina na koju se odnosi dodatni iznos na koji povlašteni proizvođač ima pravo n-1 prethodna godina u odnosu na godinu n. Ksir(2020) (parametar Ksir za 2020. godinu) iznosi 1. Bonus za n-tu godinu se obračunava retroaktivno od 1. siječnja 2020. do datuma podnošenja zahtjeva. Visina poticajne cijene C(n) se primjenjuje od datuma usvajanja zahtjeva sve dok traju promijenjeni uvjeti. (5) O zahtjevu iz stavka 1. ovoga članka operator tržišta energije odlučuje rješenjem. (6) Protiv rješenja iz stavka 5. ovog članka nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor. (7) U slučaju usvajanja zahtjeva iz stavka ovog članka, operator tržišta energije i povlašteni proizvođač sklapaju dodatak ugovoru o otkupu električne energije. (8) Rješenje iz stavka 5. ovoga članka donosi se za kalendarsku godinu u kojoj je predan zahtjev za sklapanje dodatka ugovoru i traje do prestanka promijenjenih uvjeta. (9) Ako je povlašteni proizvođač temeljem rješenja iz stavka 5. ovog članka stekao pravo na plaćanje dodatnog iznosa poticajne cijene zbog nastupa promijenjenih okolnosti, a radi daljnjeg ostvarivanja takvog prava, dužan je ponovno podnijeti zahtjev iz stavka 1. ovog članka, najkasnije do 31. prosinca tekuće godine za promijenjene okolnosti iz tekuće kalendarske godine ako promijenjene okolnosti iz stavka 1. ovog članka još uvijek traju, a sukladno stavku 10. ovog članka. (10) Prestanak nastupa promijenjenih okolnosti će utvrditi operator tržišta energije za godinu n nakon što parametar Ksir(n) dosegne vrijednost manju ili jednaku 1. (11) U slučaju prestanka promijenjenih okolnosti sukladno stavku 10. ovog članka, parametar BTS(n) ima vrijednost nula, odnosno povlašteni proizvođači više neće ostvarivati pravo na plaćanje dodatnog iznosa poticajne cijene zbog nastupa promijenjenih okolnosti, i to istekom roka na koje je doneseno rješenje iz stavka 5. ovog članka. (12) Za povlaštenog proizvođača za kojeg se utvrdi da je dao netočne podatke, te time ostvario materijalnu korist, dodatak ugovoru o otkupu se raskida, a povlašteni proizvođač je dužan vratiti sve koristi te nadoknaditi svu nastalu štetu. OIEH ujedno uz gore navedeni članak, predlaže dodatni članak kojim bi se definirao period nakon isteka ili prekida Ugovora o otkupu električne energije iz obnovljivih izvora s Hrvatskim operatorom tržišta energije budući da je operativni vijek kogeneracijskih i bioplinskih postrojenja minimalno 10 godina nakon isteka 14 godišnjih ugovora. Uz navedeno, Hrvatska je vlasnik te sirovine, što dodatno potkrjepljuje stratešku potrebu za proizvođačima stabilne - bazne električne energije, a koja je ključna za stabilizaciju mrežnog sustava. Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Prijedlog uredbe ne riješava pitanje nastupa promijenjenih okolnosti nastalih temeljem zakonskih propisa koji nisu više na snazi.
11 Obnovljivi izvori energije Hrvatske UREDBU, Članak 40. U odnosu na stavak 3. i 7., OIEH ističe kako su kogeneracijska postrojenja na drvnu biomasu proizvođač stabilne - bazne električne energije iz kojeg razloga kogeneracijska postrojenja ne bi trebali snositi troškove uravnoteženja koje uzrokuju ostali sudionici iz EKO bilančnih skupina budući da kogeneracijska postrojenja stabiliziraju energetski sustav. Podredno, ako će kogeneracijska postrojenja usprkos gore navedenoj činjenici biti u obvezi snositi troškove uravnoteženja, OIEH predlaže smanjivanje iznosa na 0,5 EUR/MWh za postrojenja na biomasu i bioplin. Stoga, predlaže se izmjena članka 40. stavak 7. alineja 3. na sljedeći način: - 0,5 EUR/MWh za grupu ostale tehnologije OIEiVUK iz stavka 6. podstavka 3. ovoga članka. U odnosu na uravnoteženje mrežnog sustava, OIEH ističe važnost izrade poticajnog modela aktivnog sudjelovanja kogeneracijskih postrojenja kod uravnoteženja mrežnog sustava putem ugovaranja usluge uravnoteženja sa tehnološkim tvrtkama, partnerima HEP-a i HOPS-a. Ugovaranjem usluga uravnoteženja, kogeneracijska postrojenja postaju faktor stabilnosti energetskog sustava čime se ubrzava izgradnju nove energetske infrastrukture koja može osigurati priključenje dodatnih energana iz obnovljivih izvora. OIEH ističe kako su stavci 14. i 15. izuzetno problematični jer u slučaju visokih tržišnih cijena onaj od kojeg HROTE odluči iskoristiti pravo prvootkupa po referentnoj cijeni morat će tu električnu energiju prodati HROTEu po referentnoj cijeni te platiti HROTEu razliku između tržišne i referentne cijene uz visoke troškove uravnoteženja. Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Predloženo nije predmet ove Uredbe.
12 Obnovljivi izvori energije Hrvatske UREDBU, Članak 36. OIEH smatra da u stavku 1. ovako predložen izračun referentne cijene uzima u obzir satnu dan unaprijed cijenu na Cropexu, bez obzira na tehnologiju i prodaju koja se odvija mimo burze. Vrlo vjerojatno će uvijek biti viša od ponuđene cijene pa CfD gubi smisao. Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Predloženo je dovoljno jasno definirano u prijedlogu uredbe.
13 Obnovljivi izvori energije Hrvatske UREDBU, Članak 27. OIEH predlaže dopunu članka 27. na način da se doda stavak 8. koji glasi: (8) Operator tržišta energije ovlašten je, bez dodatnog ugovora, za potrebe vođenja eko-bilančne grupe, zatražiti od povlaštenog proizvođača električne energije povećanje proizvodnje električne energije do 25% instalirane snage ukoliko to proizvođač tehnički može osigurati, po istim važečim ugovornim uvjetima. Obrazloženje: ovakvim predloženim rješenjem omogućuje se proizvođačima da dogovore s HROTEom povećanje proizvodnje za potrebe balansiranja što je dodatno objašnjeno u članku 26. Uredbe. Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Predloženo je dovoljno jasno definirano u prijedlogu uredbe.
14 Obnovljivi izvori energije Hrvatske UREDBU, Članak 26. OIEH predlaže dopunu članka 26. na način da se doda stavak 5. koji glasi: (5) Operator tržišta energije ovlašten je, bez dodatnog ugovora, za potrebe vođenja eko-bilančne grupe, zatražiti od povlaštenog proizvođača električne energije povećanje proizvodnje električne energije do 25% instalirane snage ukoliko to proizvođač tehnički može osigurati, po istim važećim ugovornim uvjetima. Obrazloženje: ovakvim predloženim rješenjem omogućuje se proizvođačima da dogovore s HROTEom povećanje proizvodnje za potrebe balansiranja što je dodatno objašnjeno. Dodatno, s obzirom da je smisao donošenja ove Uredbe poticanje proizvodnje električne energije iz OIE VUK tržišnom premijom i zajamčenom otkupnom cijenom, OIEH ističe nužnost uzimanja u obzir i povećanja proizvodnje električne energije iz visokoučinkovitih kogeneracija na drvnu biomasu. Naime, kogeneracijska postrojenja na drvnu biomasu proizvođači su bazne električne energije, bez oscilacija u proizvodnji što predstavlja važan stabilizacijski faktor za električnu mrežu. Upravo zbog činjenice da se radi u mogućoj povećanoj proizvodnji bazne električne energije, potrebno je sagledati mogućnosti povećanja proizvodnih kapaciteta u odnosu na inicijalna odobrenja. Dodatno, navedenom izmjenom riješilo bi se pitanje povećanja proizvodnje iz biomase i bioplina koje se mora ugovoriti sa HROTEom, a služi svrsi boljeg vođenja ukupnog energetskog sustava. Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Predloženo je dovoljno jasno definirano u prijedlogu Uredbe.
15 Obnovljivi izvori energije Hrvatske UREDBU, Članak 15. OIEH je stava da uvođenje jamstva za izgradnju proizvodnog postrojenja predstavlja nepotreban i previsok namet investitorima. Uz plaćanje nakande za EO, avansne uplate za ugovor o priključenju, pribavljanja odobrenja zahvata u pogledu utjecaja na okoliš uz plaćanja niza drugih davanja i nameta, navedno jamstvo stvara preveliki financijski teret u takoj ranoj fazi razvoja projekta budući da je poticaj strukturiran kao CfD s mogućnošću rane prijave samo s EO. U takvoj predrazvojnoj fazi projekt nije bankabilan stoga nositelji projekata snose cjelokupni financijski teret. Uz navedeno, nositelji projekata će biti u obvezi dostavljati nove bankarske garancije sve do stjecanja prava na isplatu tržišne premije odnosno zajamčene otkupne cijene što u praksi znači da će bankarske garancije obnavljati i troškovi izdavanja bankarske garancije nepovratno rasti. Primjera radi, proizvodno postrojenje priključne snage 50MW plaćat će bankarsku garanciju u iznosu 2 milijuna EUR uz znatne troškove izdavanja bankarske garancije i njihovih naknada. OIEH predlaže ukidanje jamstva za izgradnju proizvodnog postrojenja, a podredno znatno smanjenje iznosa koji ne može prelaziti visinu naknade za izdavanje Energetskog odobrenja budući da se predloženim traženjem dodatnog jamstva za izgradnju proizvodnog postrojenja samo nepotrebno financijski i administrativno opterećuju nositelji projekata. Uz navedeno, OIEH smatra da ako zakonodavac neće ukinuti članak 15. da se jamstvo za izgradnju proizvodnog postrojenja ne uplaćuje HROTE-u već HOPS-u ili HEP-ODS-u temeljem kojeg bi se naknada za priključenje i trošak priključka mogli smatrati dijelom obveze plaćanja naknade za priključenje i/ili troškova priključenja. U tom slučaju predlaže se izmjena članka 15. stavka 1. koja glasi na sljedeći način: (1) Sudionici javnog natječaja čije su ponude proglašene dobitnim dužni su u roku od 15 dana od dana objave odluke iz članka 14. stavka 1. ove Uredbe dostaviti HEP ODSu ili HOPSu jamstvo za izgradnju proizvodnog postrojenja, koje može biti jedno od sljedećeg. (..) Nastavno na izmjenu stavka 1. OIEH predlaže izmjena točke 2. na način da glasi: 2. dokaz o uplati iznosa koji ne može prelaziti visinu naknade za izdavanje Energetskog odobrenja onog proizvodnog postrojenja za koje je ponuda na javnom natječaju proglašena dobitnom, na račun HEP ODS-a ili HOPSa u zavisnosti o točki priključka. HEP ODS i HEOPS će ova sredstva smatrati dijelom obveze plaćanja naknade za priključenje i/ili troškovima priključenja. Obrazloženje: OIEH smatra da će uplata navedenih iznosa HOPSu ili HEP ODSu značajno smanjiti administrativni i financijski pritisak u fazi razvoja projekta, a sredstva ovako usmjerena će ubrzati realizaciju projekta. Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Nužno je da jamstvo u predloženom iznosu kako bi se onemogućilo neozbiljnim ponuditeljima da sudjeluju na javnom natječaju.
16 Obnovljivi izvori energije Hrvatske UREDBU, Članak 14. Budući da je odluka o odabiru najpovoljnijih ponuditelja upravni akt, a upravni akt mora sadržavati određene dijelove uz dispozitiv i obrazloženje, a to je uputa o pravnom lijeku. Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Sadržaj upravnog akta je propisan propisom kojim se uređuje opći upravni postupak.
17 Obnovljivi izvori energije Hrvatske UREDBU, Članak 6. OIEH predlaže dopunu članka 6. točke 11. kako bi u potpunosti odgovarala članku 7. stavak 2. Uredbe prema kojem sudionici javnog natječaja koji imaju važeće energetsko odobrenje ne trebaju plaćati garanciju kao ozbiljnost ponude, a što je u skladu s člankom 17. stavak 9. ZoTEE.a. Točka 11. treba glasati: 11.bankarsku garanciju na poziv ili potvrdu o uplati na račun sukladno članku 7. ove Uredbe, osim u slučaju da je sudionik javnog natječaja ishodio energetsko odobrenje temeljem odredbi propisa kojim se regulira tržište električne energije. Prihvaćen Prihvaća se.
18 Obnovljivi izvori energije Hrvatske UREDBU, Članak 4. OIEH predlaže izmjenu članka 4. stavka 1. točke c. na način da se pojam agrosolari izmjeni u „agrosunčane elektrane“ u skladu s obrazloženjem danog u članku 3. stavku. 1. točka 1. ove Uredbe. Prihvaćen Prihvaća se.
19 Obnovljivi izvori energije Hrvatske UREDBU, Članak 3. - OIEH predlaže izmjenu članka 3. stavka 1. točka 2. na način da se predlaže izmjena pojma agrosolar u „agrosunčane elektrane“ kao i definiranje agrosunačnih elektrana kao sunčane elektrane izgrađene na površina koje su prostornim planom bilo koje razine određene kao poljoprivredne površine, a na kojima se uspostavom poljoprivrednih trajnih nasada upisanih u evidenciju uporabe poljoprivrednog zemljišta (ARKOD) ili na kojima se uz postojeći prostor obuhvata farme, staklenika ili plastenika postavom agrosunčanih elektrana postižu ciljevi razvoja poljoprivredne djelatnosti, uz zadržavanje namjene poljoprivrednog zemljišta, osim u nacionalnom parku i parku prirode. Obrazloženje: S obzirom da se prijedlogom izmjena i dopuna Zakona o prostornom uređenju uređuju, međuostalim, uvjeti planiranja prostora Republike Hrvatske, OIEH smatra da agrosolar treba uskladiti s definicijom agrosunčanih elektrana iz prijedloga Zakona o prostornom uređenju. -OIEH predlaže dopunu članka 3. stavka 1. točke 3. na način da se u definiciju elektrana na biomasu doda „biomasa nastala pročišćavanjem otpadnih voda“ na način da definicija glasi: 3. elektrane na biomasu – tehnološki nezavisna cjelina postrojenja za proizvodnju električne i/ili toplinske energije iz krute biomase iz šumarstva, poljoprivrede, drvno-prerađivačke industrije i biomase nastale pročišćavanjem otpadnih voda. Obrazloženje: Kako se Uredbom uvodi popis ključnih brojeva otpada koja se koriste pri proizvodnji električne energije iz bioplinskih proizvodnih postrojenja, OIEH skreće pozornost na nužnost propisivanja alternativnih goriva za kogeneracijska postrojenja, kao što je suspaljivanje otpadnog mulja iz pročišćivača otpadnih voda. U tijeku su značajna ulaganja u izgradnju pogona za pročišćavanje otpadnih voda, uslijed čega će se pojaviti značajne količine otpadnog mulja koji u sebi sadrži koncentraciju lijekova, droga i ostalih nečistoća, što predstavlja otrovne tvari. Kogeneracijska postrojenja su uz dodatna ulaganja u mogućnosti pružiti uslugu suspaljivanje otpadnog mulja iz pročišćivača otpadnih voda na ekološki najprihvatljiviji način, čime se otrovna tvar u cijelosti uklanja iz prirode. Kako EU prepoznaje mulj kao nosioca izvora fosfora, model bi mogao obuhvatiti i spaljivanje mulja kao osnovne sirovine, čime bi se osigurala proizvodnja fosfora kao deficitarne strateške sirovine za poljoprivredu. -OIEH predlaže dopunu članka 3. stavka 1. točke 4. na način da definicija hibridnih sustava uključuje i spremnike energije i vodik. Prema OIEH prijedllgu, nova definicija hibridnog proizvodnog postrojenja bi trebala glasati: 4. hibridna proizvodna postrojenja – proizvodna postrojenja koja u različitim procesima koriste kombinaciju najmanje dva različita primarna izvora energije ili koji jedan izvor primarne energije pretvaraju u dva energetska oblika ili koriste spremnike energije ili koriste energiju za proizvodnju vodika, priključena na elektroenergetsku mrežu preko istog obračunskog mjernog mjesta. -OIEH predlaže dopunu i izmjenu članka 3. stavka 1. točke 7. na način da se u definiciju integriranih sunčanih elektrana dodaju nadstrešnice i briše riječ „zgrade“ tako da definicija integriranih sunčanih elektrana glasi: 7. integrirana sunčana elektrana–sunčana elektrana smještena na dijelovima građevina kao što su krovovi, pokrovi, sjenila, balkoni, terase, nadstrešnice, balustrade, fasade, prozori, vrata i druge površine građevina ili na trafostanici, nadstrešnicama, mostovima i drugim infrastrukturnim objektima. Obrazloženje: integrirane sunčane elektrane mogu biti postavljene na sve tipove građevina u skladu s propisanim uvjetima i stoga OIEH smatra da se ne treba ograničavati samo na zgrade. -OIEH predlaže dopunu članka 3. stavka 1. točke 11. na način da se u definiciju uključe i usporedbe tehnoloških postupaka za proizvodnju biogoriva, goriva i plinova. Net-Zero Industry Act zagovara tehnološku neutralnost u proizvodnji goriva i vektora energije, npr. vodika, a samim time i neutralnost u smislu porijekla početne sirovine ukoliko se pokaže da je proces efikasniji za 70% u izbjegavanju ili smanjivanju emisija staklenickih plinova. - OIEH predlaže izmjenu članka 3. stavka 1. točke 22. budući da se po EU taksonomiji inovacijom smatra i značajno poboljšanje postoječeg procesa u određenom postotku. It tog razloga OIEH smatra da je nepotrebno reducirati inovacije na potpuno nove procese, a naročito u slučaju značajnog poboljšanja efikasnosti procesa i npr. smanjenja emisija stakleničkih plinova. -OIEH predlaže izmjenu članka 3. stavka 1. točke 23. na način da se briše riječ „neintegrirane“ tako da definicija plutajućih sunčanih elektrana glasi sljedeće: 23. plutajuće sunčane elektrane – sunčane elektrane postavljene na strukturu koja pluta na vodenom tijelu, najčešće moru ili prirodnom ili umjetnom jezeru Obrazloženje: definiranjem plutajućih sunčanih elektrana na neintegrirane samo se nepotrebno sužava definicija iz kojeg razloga OIEH predlaže brisanje riječi „neintegrirane“. -OIEH predlaže dodavanje nove točke 26. i definiranja skladišta energije na sljedeći način. 26. Skladište energije- svaki oblik pohrane i/ili pretvorbe električne energije u mehaničku, električnu ili kemijsku energiju koja se može skladištiti (reverzibilne hidroelektrane, kondenzatore, baterije, proizvodnja vodika i dr.) Obrazloženje: S obzirom da Uredbaq u članku 4. stavku 5. prepoznaje i razlikuje proizvodna postrojenja sa skladištem energije i postrojenja bez skladišta energije, OIEH je stava kako je nužno definirati pojam skladišta energije. Djelomično prihvaćen Djelomično prihvaćeno. Predložena primjedba koja se odnosi na definiciju hibridnih postrojenja se ne prihvaća jer je suvišno navoditi dio koji se odnosi na skladištenje energije s obzirom da je to propisano u dijelu uredbe koja se bavi klasifikacijom. Također, ne prihvaća se dio koji se odnosi na čl. 3. st. 1. t. 11. s obzirom da prijedlog nije predmet ove uredbe, već uredbe o korištenju. Prijedlog koji se odnosi na inovacije će se drukčije definirati nakon donošenja RED 3.
20 Marijan Kalea UREDBU, Prava i obveze nositelja projekta i povlaštenog proizvođača električne energije Dodati novi stavak: (10) Povlašteni proizvođač dužan je, na zahtjev Nacionalnog dispečerskog centra, obustaviti isporuku proizvedene energije ukoliko to zahtijeva prekid zagušenja u prijenosnoj ili distribucijskoj mreži ili prekid prelijeva iz dotoka hidroelektrana većih od 10 MW. . Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Predloženo nije predmet ove uredbe.
21 Marijan Kalea UREDBU, Članak 22. Dodaje se novi stavak: (4) Ukoliko povlašteni proizvođač svojevoljno prekine isporuku proizvedene energije u tuzemstvo prije isteka roka iz stavka (3) članka 17, zauvijek će mu biti onemogućen povratak u status povlaštenog proizvođača. Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Ovom uredbom se ne uređuje stjecanje statusa povlaštenog proizvođača električne energije.
22 Marijan Kalea UREDBU U stavku (1) treba nabrojati i rok u kojem je povlašteni proizvođač dužan prodavati proizvedenu energiju u tuzemstvu - ukoliko je naš sustav treba - te način kažnjavanja onih povlaštenih proizvođača koji svojevoljno ne ispunjavaju tu obvezu. Dakle, koji prodaju proizvedenu energiju inozemstvu. U najmanju ruku treba im onemogućiti povratak prodaji tuzemstvu, zauvijek. Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Ovom uredbom se ne uređuje stjecanje statusa povlaštenog proizvođača električne energije.
23 HUPB - Hrvatska udruga proizvođača bioplina UREDBU, Članak 45. HUPB predlaže da se postrojenjima koja su u pogonu i imaju potpisan važeći ugovor s operatorom tržišta električne energije temeljem Tarifnog sustava za proizvodnju električne energije iz obnovljivih izvora energije i kogeneracije (»Narodne novine«, broj 33/07), Tarifnog sustava za proizvodnju električne energije iz obnovljivih izvora energije i kogeneracije (»Narodne novine«, br. 63/12, 121/12 i 144/12) ili Tarifnog sustava za proizvodnju električne energije iz obnovljivih izvora energije i kogeneracije (»Narodne novine«, br. 133/13, 151/13, 20/14, 107/14 i 100/15) omogući korekcija poticajne cijene. U zadnje dvije godine cijena troška sirovine za proizvodnju bioplina je porasla za više od 100%. Stoga predlažemo da se u predmetnu Uredbu doda poseban članak kojim će se povlaštenim proizvođačima omogućiti isplata dodatnog iznosa poticajne cijene za vrijeme trajanja promijenih okolnosti koje su nastupile 2020. godine. Metodologiju kojom će se omogućiti isplata dodatnog iznosa također predlažemo dodati kao poseban članak u Uredbu. Predlažemo da se isplata dodatnog iznosa računa od 1.1.2023. godine, pa sve do trajanja promijenih okolnosti. Bez isplate dodatnog iznosa poticajne cijene proizvođačima koji su u sustavu poticaja doći će do dodatnog gašenja bioplinskih postrojenja. Što bi bilo iznimno štetno, s obzirom da rast i razvoj poljoprivrede za sobom nosi određene posljedice u vidu povećanja CO2, a bioplin je taj koji ima potencijal za smanjenje. Osim toga, bioplin može odigrati veliku ulogu i u dekarbonizaciji sektora prometa. Smanjenje CO2, proizvodnja biometana, zelena radna mjesta, čist zrak i voda, uravnoteženje energetske mreže, diverzifikacija poljoprivrednih gospodarstava, proizvodnja organskog gnojiva, obnova kapaciteta i još mnogo toga. Predlažemo dodavanje novog članka kojim bi se definiralo period nakon isteka ili prekida Ugovora o otkupu električne energije iz obnovljivih izvora s Hrvatskim operatorom tržišta energije, kako bi se smanjila mogućnost gašenja elektrana, a koje temeljimo na sljedećem: • Operativni vijek bioplinskih postrojenja nakon isteka ili prekida 14 godišnjih ugovora je još minimalno 10-tak godina • Uravnoteženje elektroenergetske mreže • Smanjene emisija CO2 • Proizvodnja organskog gnojiva • Proizvodnja biometana • Diverzifikacija poljoprivrednih gospodarstva • Zelena radna mjesta u ruralnom području • Poticanje korištenja obraslog poljoprivrednog zemljišta u svrhu proizvodnje hrana i energije Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Prijedlog uredbe ne riješava pitanje nastupa promijenjenih okolnosti nastalih temeljem zakonskih propisa koji nisu više na snazi.
24 Hrvatska elektroprivreda - dioničko društvo UREDBU, Članak 49. Dodati NN broj 138/2021 Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Trenutno važeća Uredbe o poticanju proizvodnje električne energije iz obnovljivih izvora energije i visokoučinkovitih kogeneracija (NN 116/18 i 60/20) nije imala izmjene i dopune objavljene u Narodnim novinama broj 138/21.
25 Hrvatska elektroprivreda - dioničko društvo UREDBU, Članak 48. Dodati NN broj 138/2021 Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Trenutno važeća Uredbe o poticanju proizvodnje električne energije iz obnovljivih izvora energije i visokoučinkovitih kogeneracija (NN 116/18 i 60/20) nije imala izmjene i dopune objavljene u Narodnim novinama broj 138/21.
26 Hrvatska elektroprivreda - dioničko društvo UREDBU, Članak 41. Predlažemo staviti mogućnost dostave zadužnice kao sredstva osiguranja plaćanja zbog troškovno prihvatljivije i proceduralno jednostavnije procedure ishođenja dokumenta. Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Ostaje kako je predloženo ovim prijedlogom Uredbe.
27 Hrvatska elektroprivreda - dioničko društvo UREDBU, Članak 40. Primijeniti jedinstveni koncept izračuna troška uravnoteženja, neovisno o bilančnoj pripadnosti, grupama tehnologija i o količini proizvedene energije, koncept temeljiti na ukupnim stvarnim odstupanjima i posljedičnim troškovima pružatelja usluge uravnoteženja. Vidjeti načelne primjedbe. Nema potrebe uvođenja jediničnog – različitog iznosa troška uravnoteženja po tehnologijama, tj. brisati st. (7) članka 40. Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Ostaje kako je predloženo ovim prijedlogom Uredbe.
28 Hrvatska elektroprivreda - dioničko društvo UREDBU, Članak 34. Kod definiranja i primjene formula za izračun „promjenjivih troškova“ treba obuhvatiti i „troškove emisijskih jedinica“. Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Predloženo je dovoljno jasno definirano u prijedlogu uredbe.
29 Hrvatska elektroprivreda - dioničko društvo UREDBU, Članak 31. Predlaže se riječ „efikasnost“ zamijeniti riječju „učinkovitost“. Prihvaćen Prihvaća se.
30 Hrvatska elektroprivreda - dioničko društvo UREDBU, Članak 30. S obzirom na mogući značajan utjecaj troškova emisijskih jedinica na proizvodne troškove, predlažemo da se isti zasebno propišu, te iskažu u EUR/MWh. Stavak 7. U slučaju da se ne prihvati gornji prijedlog po pitanju troškova emisijskih jedinica, tada predlažemo da se trošak emisijskih jedinica navede tj. dopiše u stavku 7. Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Predloženo je dovoljno jasno definirano u prijedlogu uredbe.
31 Hrvatska elektroprivreda - dioničko društvo UREDBU, Članak 26. Stavak 2. Umjesto izraza „osigurati mjerenje neto isporučene električne energije“ predlažemo pisati “izračunati i dostaviti podatke o neto isporučenoj električnoj energiji temeljem mjernih podataka“, jer se neto ne mjeri već izračunava. Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Predloženo je dovoljno jasno definirano u prijedlogu uredbe.
32 Hrvatska elektroprivreda - dioničko društvo UREDBU, Članak 24. Predlažemo razmotriti mogućnost dostave zadužnice u procijenjenom iznosu razlike cijene, ili bjanko zadužnice do određenog iznosa, zbog troškovno prihvatljivije i proceduralno jednostavnije procedure ishođenja dokumenta. Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Ostaje kako je predloženo ovim prijedlogom Uredbe.
33 Hrvatska elektroprivreda - dioničko društvo UREDBU, Članak 23. Predlažemo razmotriti mogućnost dostave zadužnice u procijenjenom iznosu razlike cijene, ili bjanko zadužnice do određenog iznosa, zbog troškovno prihvatljivije i proceduralno jednostavnije procedure ishođenja dokumenta. Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Ostaje kako je predloženo ovim prijedlogom Uredbe.
34 Hrvatska elektroprivreda - dioničko društvo UREDBU, Članak 19. Umjesto „postrojenjaj“ pisati „postrojenja“. Prihvaćen Prihvaća se.
35 Hrvatska elektroprivreda - dioničko društvo UREDBU, Članak 17. Stavak 4. točka 9. Napisati što znači navedeni „parametar Gor“. Stavak 5. točka 6. Brisati navod „(satima) kod obračunskog intervala ,jer isti uskoro može biti i 15-min obračunski interval. Predlaže se definirati što se događa ukoliko proizvođač izađe iz sustava poticaja prije ugovorenog roka. Treba li vratiti isplaćene poticaje temeljem tog ugovora, ili na drugi način obeštetiti drugu ugovornu stranu? Kada se dobije energetsko odobrenje upisuje se u OIEKPP i prelazi iz statusa Investitora u status Nositelja projekta. Da bi se javilo na natječaj za poticaje, potrebno je priložiti energetsko odobrenje, ali da bi se ostvarila prava na isplatu tržišne premije mora se prvo sklopiti ugovor s HROTE-om, a onda u roku od 4 godine (prema članku 37. ovog Prijedloga Uredbe o poticanju) steći status povlaštenog proizvođača. Taj se status stječe sukladno članku 36. i 37. ZOIEiVUK. Za to je potrebno imati energetsko odobrenje, izgrađen priključak na mrežu i ugrađenu mjerenu opremu tako da je omogućen obračun neto isporučene električne energije. Shodno navedenome, nije razvidno je li to (4 godine) kraće nego traje energetsko odobrenje za pojedine tipove postrojenja? Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Sve je dovoljno definirano ovim prijedlogom uredbe, kao drugim propisima iz područja energetike.
36 Hrvatska elektroprivreda - dioničko društvo UREDBU, Članak 12. Temeljem napisanog u članku 4. „klasifikacija proizvodnog postrojenja“ predlažemo da se umjesto izraza „neovisno o grupi proizvodnog postrojenja“ piše „neovisno o klasifikaciji proizvodnog postrojenja. Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Temeljem odgovora pod točkom 16. treba ostati kako je napisano: - Javnim natječajem se raspisuje kvote za pojedine grupe proizvodnih postrojenja, a koje su definirane sukladno klasifikaciji.
37 Hrvatska elektroprivreda - dioničko društvo UREDBU, Članak 6. Stavak 5., točka 5. Potrebno je jasno naglasiti da navedeni „popis katastarskih čestica na kojima će proizvodno postrojenje biti izgrađeno sukladno aktu kojim se dozvoljava gradnja“ nije isto što i obuhvat iz Uredbe o kriterijima za provođenje javnog natječaja za izdavanje energetskog odobrenja i uvjetima izdavanja energetskog odobrenja. Stavak 7. Potrebno je ujednačiti sadržaj navedenog stavka s REDII. Kada se u predmetnom stavku govori o „planiranoj rekonstrukciji proizvodnog postrojenja“ govori se o novim postrojenjima, a prema RED II vrijedi sljedeća definicija: 10. „obnova kapaciteta” znači obnavljanje elektrana koje proizvode energiju iz obnovljivih izvora, uključujući potpunu ili djelomičnu zamjenu postrojenja ili pogonskih sustava i opreme za potrebe zamijene kapaciteta ili povećanja učinkovitosti ili kapaciteta postrojenja“. Stavak 7, točka 5. Molimo jasno obrazložiti temeljem čega je definirano „za razdoblje od najmanje sedam godina“. Prihvaćen Ne prihvaća se. Sve navedeno je dovoljno definirano prijedlogom uredbe i Zakonom o obnovljivim izvorima energije i visokoučinkovitoj kogeneraciji („Narodne novine“, broj 138/21.).
38 Hrvatska elektroprivreda - dioničko društvo UREDBU, Članak 5. Stavak 2., točka 6. Umjesto „izražen u MW“ pisati „izražen u kW“ Stavak 2., točka 6. Umjesto izraza „za grupe proizvodnih postrojenja“ pisati „za klasifikaciju proizvodnih postrojenja“ Djelomično prihvaćen Djelomično se prihvaća. Javnim natječajem se raspisuje kvote za pojedine grupe proizvodnih postrojenja, a koje su definirane sukladno klasifikaciji.
39 Hrvatska elektroprivreda - dioničko društvo UREDBU, Članak 4. Stavak 1., točka g Predlaže se, ukoliko se poriče ta klasa postrojenja, uvesti obvezu dokazivanja održivosti dobavnog lanca biomase i postojanje toplinskog konzuma, jer ako nema dokaza o održivosti ona ulaze u ETS. Stavak 1., točka i Potrebno je obrazložiti zašto su u predmetnoj točki elektrane, a ne energane. Po pravilu “energetska učinkovitost na pravom mjestu” ne bi se smjelo odobravati, a kamoli poticati postrojenja koje ne koriste otpadnu toplinu. Ova Uredba se odnosi na poticaje za proizvedenu električnu energiju, ali to ne znači da treba poticati samo elektrane na biomasu koje bez korištenja otpadne topline ne mogu postići odgovarajući stupanj energetske učinkovitosti. Također, bitno je da ne dolazi do projektiranja što veće električne snage, a bez osiguravanja toplinskog konzuma. Stavak 10. Predlaže se izbaciti riječ „anaerobni“ ispred riječi digestat. Proces proizvodnje bioplina se odvija anaerobnom digestijom (bez prisustva kisika). Nusproizvod je digestat (bez ovog anaerobni). Potrebno je navedeno uskladiti se definicijama iz Pojmovnika. Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Predloženo predmet ove uredbe, već uredbe o korištenju.
40 Hrvatska elektroprivreda - dioničko društvo UREDBU, Klasifikacija proizvodnih postrojenja ovisno o vrsti izvora, tehnologiji i instaliranoj snazi Umjesto navoda u podnaslovu „ovisno o vrsti izvora“ pisati izraz iz st. (1) „ovisno o primarnom izvoru energije“. Prihvaćen Prihvaća se.
41 Hrvatska elektroprivreda - dioničko društvo UREDBU, Članak 3. Točka 1. Predlaže se uskladiti definiciju pojma „agrosolar“ s onom iz prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o prostornom uređenju i građenju. Točka 2. Predlaže se uskladiti definiciju pojma „digestat“ s definicijom na EU razini. Točka 6. Brisati „ili u MW“ Točka 7. Umjesto izraza „trafostanica“ pisati transformatorska stanica“. Točka 8. Propisati trajanje izvještajnog razdoblja. Točka 9. Precizirati da prostor kopna u ovom kontekstu podrazumijeva i otoke. Točka 11. Predlaže se jasnije definirati kako se dolazi do maksimalne referentne cijene, nije razvidno koje su podloge, odnosno metodologije temeljem kojih se one definiraju. Točka 13. Predlažemo da se sve vrijednosti snage izražavaju u „kW“, kao temeljna mjerna jedinica za el. snagu, tj. ovdje pisati „manje od 1.000 kW, a nije potrebno pisati „MWe ili kWe“ jer se proizv. el.energija. Vidjeti navedeno u „kW“ u članku 6. st. (5) tč. 6. tč. 7 Točka 21. iza teksta …„u mrežu“ dodati „pri nazivnom naponu mreže“ Točka 23. Predlaže se uskladiti terminologiju vodnih tijela sa Zakonom o vodama (koji je preuzeo pojmove iz Okvirne direktive o vodama). Točka 24. Predlaže se jasnije definirati pojam „preuzimanja“. Ukoliko netko kupi projekt u nekoj fazi (npr. s kupljenim zemljištem i ishođenim građevinskim dozvolama) koja se ne smatra „početkom radova“, a kod preuzimanja bi se pak smatralo „početkom radova“? Predlaže se dodati novu točku s točnom definicijom programa državnih potpora na koje se poziva u dokumentu. Djelomično prihvaćen Djelomično prihvaćeno. Prijedlog pod točkom 2. se ne može prihvatiti jer pojam nije definiran ni u Uredbi (EU) 2019/1009. Prijedlog pod točkom 2. Prijedlog pod točkom 8. je detaljnije propisan uredbom o korištenju. Prijedlog pod točkom 9. se ne prihvaća s obzirom da gradnja nije predviđena na otocima. Prijedlog pod točkom 11. se ne prihvaća s obzirom da je već dovoljno raspisano. Prijedlog pod točkom 21. se ne prihvaća s obzirom da je dužnost operatora sustava osigurati nazivne uvjete mreže. Prijedlog pod točkom 24. se ne prihvaća s obzirom da je definicija preuzeta iz Smjernica o državnim potporama za klimu, zaštitu okoliša i energiju za 2022.
42 Hrvatska elektroprivreda - dioničko društvo UREDBU, Članak 2. Predlaže se uskladiti tekst predmetne Uredbe s Uredbom (EU) 2022/2577 Vijeća od 22. prosinca 2022. o utvrđivanju okvira za ubrzavanje uvođenja energije iz obnovljivih izvora. Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Navedena uredba se ne prenosi ovim prijedlogom uredbe.
43 Hrvatska elektroprivreda - dioničko društvo UREDBU Koncem svibnja/početkom lipnja 2023. gotovo istovremeno je objavljeno pet pod zakonskih akata iz energetske regulative Republike Hrvatske, što smatramo istodobno neprimjereno opsežnim i zahtjevnim obvezama za očitovanje u iznimno kratkim rokovima, čime se smanjuje učinkovitost, svrha i kvaliteta savjetovanja sa zainteresiranom javnošću. Stoga sugeriramo efikasniju koordinaciju između nadležnih institucija, tj. ministarstava, regulatora i operatora oko datuma objave i rokova provedbe javnih savjetovanja iz energetske problematike. Nastavno na klasifikaciju proizvodnih postrojenja, obzirom na prijenosni kapacitet po naponskim razinama (SN i VN), postojeća definicija razgraničenja grupe temeljem snage 2MW nije električki jasan odabir snage. Predlažemo predmetna 2MW zamijeniti s 10MW za elektrane na biomasu, elektrane na bioplin i kogeneracijska proizvodnih postrojenja, odnosno koristiti klasifikaciju „veće od 500 kW do 10 MW“ i „veće od 10MW“. Također, nužno je precizirati, jasnije napisati ili definirati korištene izraze: „postrojenja sa skladištenjem energije“ i postrojenja bez skladištenja energije“ te iste uskladiti s aktima višeg reda. Vezano za troškove uravnoteženja eko bilančne grupe, smatramo da koncept izračuna „jediničnih troškova uravnoteženja“ kao i uvođenje „specifičnih troškova odstupanja po tehnologijama“ odnosno naknade za troškove uravnoteženja članova EKO bilančne grupe za proizvođače koji imaju ugovore sa zajamčenom otkupnom cijenom ili model tržišne premije, nije pravičan niti stimulirajući, obzirom da su oni ionako već u privilegiranom, povoljnijem položaju u odnosu na ostale proizvođače koji plaćaju uravnoteženje prema stvarnim troškovima temeljem razlike plana i ostvarenja proizvodnje. Naime, primjena „jediničnih troškova uravnoteženja“ temeljena na količini neto isporučene električne energije djeluje destimulirajuće jer se ne unaprjeđuje planiranje proizvodnje kao i agregiranje proizvodnje u cilju smanjenja troškova uravnoteženja na razini sustava. Koncepcijski ukupan trošak uravnoteženja treba biti temeljen na stvarnim troškovima koje imaju pružatelji usluga uravnoteženja, znači izbalansiran prihod i trošak po svakom vremenskom intervalu, neovisno o trajanju kalendarskog mjeseca. Nije pravično da trošak uravnoteženja ovisno o količini proizvodnje plaća proizvođač koji kvalitetno planira svoju proizvodnju po obračunskim intervalima. Ovoj primjedbi u prilog idu i obvezujuće odredbe Uredbe (EU) 2019/943 Europskog Parlamenta i Vijeća od 5. lipnja 2019. o unutarnjem tržištu električne energije, kojom se utvrđuje da cijene odstupanja trebaju održavati vrijednost energije u stvarnom vremenu kako bi tržišta uravnoteženja i cjelokupni elektroenergetski sustav kontinentalne Europe bio prikladan za integraciju sve većeg udjela energije iz obnovljivih izvora energije. Navedena Uredba u članku 5. navodi obvezu „Odgovornost za odstupanja“ 1. Svi sudionici na tržištu odgovorni su za odstupanja koja uzrokuju u sustavu („odgovornost za odstupanja”). U tu svrhu sudionici na tržištu ili su subjekti odgovorni za odstupanja ili svoju odgovornost ugovorno prenose na subjekt po vlastitom izboru odgovoran za odstupanje. Svaki subjekt odgovoran za odstupanje financijski je odgovoran za svoja odstupanja i nastoji održavati ravnotežu ili pomagati da elektroenergetski sustav bude uravnotežen. 2. Države Članice mogu odobriti odstupanja od odgovornosti za odstupanja samo za: (a) demonstracijske projekte za inovativne tehnologije, podložno odobrenju regulatornog tijela, pod uvjetom da su ta odstupanja ograničena na vrijeme i opseg za koje su potrebna kako bi se ispunile demonstracijske svrhe; 14.6.2019. HR Službeni list Europske unije L 158/69 (b) postrojenja za proizvodnju energije koja se služe obnovljivim izvorima energije s instaliranim kapacitetom električne energije manjim od 400 kW; (c) postrojenja koja dobivaju potporu koju je Komisija odobrila u skladu s pravilima Unije o državnim potporama na temelju Članaka 107., 108. i 109. UFEU-a i koja su stavljena u pogon prije 4. srpnja 2019. Države Članice, ne dovodeći u pitanje Članke 107. i 108. UFEU-a, mogu pružiti poticaje sudionicima na tržištu koji su potpuno ili djelomično izuzeti od odgovornosti za odstupanja da prihvate punu odgovornost za odstupanja. 3. Ako država Članica odobri odstupanje u skladu s Člankom 5. stavkom 2., osigurava da neki drugi sudionik na tržištu ispuni financijsku odgovornost za odstupanja. 4. Za postrojenja za proizvodnju energije stavljena u pogon od 1. siječnja 2026. stavak 2. točka (b) primjenjuje se samo na proizvodna postrojenja koja se služe obnovljivim izvorima energije s instaliranim kapacitetom električne energije manjim od 200 kW. Predlažemo da se primjeni jedinstveni koncept utvrđivanja troškova uravnoteženja za sve sudionike na tržištu neovisno o „pojedinim grupama tehnologija“, temeljen na razlici plana i ostvarenja po obračunskim mjernim intervalima i stvarnim troškovima uravnoteženja za pojedini obračunski interval neovisno o primijenjenoj tehnologiji u proizvodnji električne energije. Također prema gore spomenutoj Uredbi, države članice mogu odobriti izuzeća od odgovornosti za odstupanja samo u iznimnim situacija („demo“ projekti određene veličine i trajanja, proizvodni kapaciteti manjih snaga: ispod 400 kW, odnosno ispod 200 kW od 1.1.2023. ili ako neki drugi sudionik na tržištu ispuni financijsku odgovornost za odstupanja. Predlažemo razmotriti mogućnost dostave zadužnice u procijenjenom iznosu razlike cijene, ili bjanko zadužnice do određenog iznosa, zbog troškovno prihvatljivije i proceduralno jednostavnije procedure ishođenja dokumenta. Predlažemo ne navoditi „sat“ za obračunski interval jer isti može uskoro biti 15-minutni obračunski interval. Nedostaje popis korištenih skraćenica: npr. EGP, OIEKPP, RSTC, parametar Gor. Djelomično prihvaćen Djelomično prihvaćeno. Razlog velikom broju zakonskih i podzakonskih akata iz područja energetike koji su doneseni, koji su u postupku donošenja te onih koji će se donositi i mijenjati je taj što RH usklađuje nacionalne propise i ciljeve s onima na razini EU. Klasifikacija proizvodni postrojenja se ne prilagođava prijenosnom kapacitetu po naponskoj razini. HROTE kao voditelj EKO bilančne grupe u potpunosti snosi troškove planiranja proizvodnje članova EKO bilančne grupe te će HOPS kao subjekt odgovoran za uravnoteženje elektroenergetskog sustava biti namiren od strane HROTE-a za sva odstupanja koja je HROTE svojim planiranjem te planiranjem članova EKO BG prouzrokovao u elektroenergetskom sustavu. HROTE kao voditelj EKO bilančne grupe ima pravo po svojoj metodologiji raspodijelit troškove unutar EKO bilančne grupe. Prijedlog raspodjele troškove po specifičnom trošku po pojedinoj tehnologiji je razmjeran, transparentan i pravedan te uzima u obzir činjenicu da HROTE temeljem podataka dobivenih od VE i SE planira proizvodnju tih tehnologija dok u slučaju ostalih tehnologija (biomasa, bioplin i mHE) zaprima planove proizvodnje od samih članova ili ako ih ne zaprimi koristi planiranje temeljem nadomjesnih krivulja. Raspodjela troškova po tehnologiji uzima u obzir specifičnosti svake od tehnologija te taj trošak ravnomjerno dijeli na HROTE kao voditelja i na članove EKO bilančne grupe.
44 HGK UREDBU Udruženje OIE HGK predlaže dodavanje novog članka kojim bi se definirao period nakon isteka ili prekida Ugovora o otkupu električne energije iz obnovljivih izvora s Hrvatskim operatorom tržišta energije. Predlažemo izradu modela za period nakon isteka ili prekida postojećih ugovora sa HROTE-om. S obzirom na važnost bazne proizvodnje električne energije koja je nužna za stabilnost, a temelji se na sljedećim strateškim pretpostavkama: • operativni vijek kogeneracijskih postrojenja na biomasu je nakon isteka 14 godišnjih ugovora još dodatnih minimalno 10 godina, što vrijedi i za bioplin • RH je vlasnik sirovine, te pretpostavljamo da postoji strateška potreba za proizvođačem stabilne - bazne električne energije, ključne za stabilizaciju mrežnog sustava, • bioplinska postrojenja osim što su proizvođač bazne električne energije ključni su za smanjenje emisije CO2 u sektoru poljoprivrede i prehrambeno prerađivačke industrije • s obzirom da je Republika Hrvatska godinama investirala u poticanje proizvodnje iz navedenih izvora njihovo gašenje je vrlo štetno, posebice s aspekta dostizanja ciljeva samodostatnosti proizvodnje vjetra i sunca Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Prijedlog se ne može prihvatiti s obzirom da preloženo nije propisano Zakonom o obnovljivim izvorima energije i visokoučinkovitoj kogeneraciji („Narodne novine“, broj 138/21.).
45 HGK UREDBU Udruženje OIE HGK predlaže korištenje alternativnih goriva u kogeneracijskim postrojenima. Prvenstveno mislimo na suspaljivanje mulja iz pročišćivača otpadnih voda. Trenutno županijski centri provode značajne investicije u izgradnju pogona za pročišćavanje otpadnih vođa, uslijed čega će se pojaviti značajne količine otpadnog mulja, koji je uslijed koncentracija lijekova, droge i ostalih nečistoća, jedna od najotrovnijih i najopasnijih tvari. Kogeneracijska postrojenja su uz dodatna ulaganja u mogućnosti pružiti uslugu suspaljivanja otpadnog mulja iz pročišćivača otpadnih voda na ekološki najprihvatljiviji način, čime se otrovna tvar u cijelosti uklanja iz prirode. Kako bi se navedeno omogućilo potrebno je prilagoditi zakonodavni okvir točnije Plan za gospodarenje otpadom. Značajna prednost ponuđenog riješena je da se zbrinjavanje otpadnog mulja može provesti u već izgrađenoj infrastrukturi. S obzirom da EU prepoznaje mulj kao nosioca izvora fosfora, model bi mogao obuhvatiti i spaljivanje mulja kao osnovne sirovine, čime bi se osigurala proizvodnja fosfora kao deficitarne strateške sirovine za poljoprivredu. Primljeno na znanje Primljeno na znanje. Može se koristiti za kogeneracijska postrojenja na biomasu, ali ne i za kogeneracijska postrojenja na bioplin.
46 HGK UREDBU, Članak 45. Udruženje OIE HGK predlaže povećanje snage povlaštenih proizvođača. U prijelaznim odredbama predmetne Uredbe predlažemo dodati stavak kojim bi se povlaštenim proizvođačima, koji imaju sklopljene ugovore o otkupu s operatorom tržišta, riješene sve potrebne dozvole i suglasnosti za povećanje priključne snage postrojenja (energetsko odobrenje, elektroenergetska suglasnost, status povlaštenosti…) omogućilo jedno od sljedećeg: -otkup energije iz ukupne instalirane snage postojećih elektrana pod istim uvjetima pod kojima se otkupljuje i energija temeljem glavnog ugovora o otkupu za energiju iz elektrana s ograničenom odobrenom (priključnom) snagom, ili -prodaja dijela energije koja je rezultat aktiviranja dodatne snage (razlika instalirane i priključne snage) na tržištu energije. (Napomena: Uredbom bi se trebala propisati Metodologija koja bi odredila kako se razgraničuje koliko energije otkupljuje operator tržišta u okviru reguliranih uvjeta na temelju postojećih ugovora o otkupu, a koliko je slobodno za prodaju na tržištu. S tehničkog aspekta takva metodologija je poznata i jednostavna za sve dionike, te pretpostavke za njezinu implementaciju postrojenja već imaju.) Obrazloženje: U mnogim slučajevima proizvodna postrojenja imaju instaliranu snagu veću od priključne snage te bi se uklanjanjem ograničenja priključne snage, bez ikakvih fizičkih zahvata na postrojenju, mogla povećati proizvodnja i isporuka energije u mrežu. Instalirana snaga je u nekim slučajevima i do 30% veća od priključne snage. Ograničenje priključne snage proizvodnih postrojenja rezultat je najčešće ograničenja u elektroenergetskoj mreži utvrđenih u fazi planiranja i razvoja projekta, ili tehnoloških ograničenja budući da u mnogim slučajevima nije moguće precizno izvesti postrojenje unutar odobrene priključne snage. Uvjeti za priključenje se dinamički mijenjaju tijekom vremena uslijed razvoja i izgradnje mreže te ukoliko ograničenja priključne snage za pojedina proizvodna postrojenja više ne bi bila primjenjiva, aktivacija dodatne snage do razine instalirane snage postrojenja bi predstavljala samo administrativni postupak bez dodatne izgradnje na strani proizvodnih postrojenja. Energetska kriza globalnih razmjera stavila je sigurnost opskrbe zemalja članica EU i otpornost energetskog sektora na poremećene okolnosti visoko na listu prioriteta u europskom političkom prostoru. Sigurnost opskrbe velikim dijelom postiže se izgradnjom novih proizvodnih kapaciteta. U konkretnom slučaju, dodatni proizvodni kapaciteti u Republici Hrvatskoj već su izgrađeni (u vidu razlike između instalirane i priključne snage) i samo ih je potrebno aktivirati. Procjenjuje se da u proizvodnim postrojenjima povlaštenih proizvođača koji imaju sklopljene ugovore o otkupu električne energije s operatorom tržišta temeljem sva tri tarifna sustava za proizvodnju električne energije iz obnovljivih izvora energije i kogeneracije ima minimalno 100 MW izgrađene, ali neaktivirane (neodobrene) snage postrojenja, što je manje od snage postrojenja koja su prijevremeno izašla iz sustava poticanja. Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Predloženo nije predmet ove Uredbe.
47 HGK UREDBU, Članak 45. Udruženje OIE HGK predlaže da se povlaštenim proizvođačima koji koriste bioplin omogući korekcija poticajne cijene uslijed nastalih okolnosti zbog izrazitog porasta troškova sirovine (prema DZS-u porast iznosi preko 100%). Prvenstveno mislimo na ona postrojenja koja imaju sklopljene važeće ugovore o otkupu električne energije s operatorom tržišta energije primjenom Tarifnog sustava za proizvodnju električne energije iz obnovljivih izvora energije i kogeneracije (»Narodne novine«, broj 33/07), Tarifnog sustava za proizvodnju električne energije iz obnovljivih izvora energije i kogeneracije (»Narodne novine«, br. 63/12, 121/12 i 144/12) ili Tarifnog sustava za proizvodnju električne energije iz obnovljivih izvora energije i kogeneracije (»Narodne novine«, br. 133/13, 151/13, 20/14, 107/14 i 100/15). Predlažemo da se povlaštenim proizvođačima omogući sklapanje dodatka ugovora o otkupu električne energije s HROTE-om u svrhu ostvarivanja prava na isplatu dodatnog iznosa poticajne cijene. Udruženje OIE HGK predlaže uvođenje posebnog i privremenog instrumenta kojim bi se bioplinskim postrojenjima omogućilo poslovanje i prevladavanje ovog razdoblja poremećenih okolnosti. Referentna godina koja bi se trebala uzeti za izračun nastupa promijenjenih okolnosti je 2020. godina kada su nastupile promjene. Ako operator tržišta energije na temelju izračuna utvrdi prestanak promijenjenih okolnosti radi kojih je povlašteni proizvođač ostvario pravo na isplatu dodatnog iznosa poticajne cijene u skladu s prethodno navedenim, dodatak ugovoru o otkupu bi se raskinuo. Povlašteni proizvođač pravo na isplatu dodatnog iznosa poticajne cijene bi prvi puta ostvario za energiju isporučenu u 2023. godini sukladno metodologiji (predlažemo da se doda članak kojim će se pojasniti metodologija izračuna). Pravo na isplatu dodatnog iznosa poticaja povlašteni proizvođači bi imali od 1.1.2023. godine pa sve do trajanja promijenjenih okolnosti. Budući da je Republika Hrvatska godinama investirala u poticanje proizvodnje iz bioplinskih postrojenja stečaj je najgora opcija koja bi imala negativne posljedice u energetici, ali i drugim gospodarskim granama, prije svega poljoprivredi, zaštiti okoliša, zbrinjavanju otpada. Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Prijedlog uredbe ne riješava pitanje nastupa promijenjenih okolnosti nastalih temeljem zakonskih propisa koji nisu više na snazi.
48 HGK UREDBU, Članak 40. Udruženje OIE HGK daje sljedeće mišljenje (stavak 14 i 15): ovo je izuzetno problematično jer u slučaju visokih tržišnih cijena onaj od kojeg HROTE odluči iskoristiti pravo prvootkupa po referentnoj cijeni, do 30.listopada tekuće godine, za slijedeću godine, morat će tu električnu energiju prodati HROTE-u po referentnoj cijeni, te platiti HROTE-u razliku između tržišne i referentne cijene i visoke troškove uravnoteženja, jer postaje dio EKO Bilančne Grupe, sukladno ZOIEVUK (NN138/21, članku 21, stavak 4 i članku 30, stavak 2. Na ovaj način se može selektivno financijski oštetiti nekoga po diskrecijskom izboru HROTE-a, te je moguće dodatno raspisati odredbu gdje se primjenjuje načelo jednakog postupanja. U slučaju prvokupa je potrebno naglasiti da se CfD ne primjenjuje u tom razdoblju! U protivnom bi svaki nositelj projekta s primjenom odredbi prvokupa bio u nepovoljnoj situaciji i na gubitku. Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Ostaje kako je predloženo ovim prijedlogom uredbe.
49 HGK UREDBU, Članak 40. Udruženje OIE HGK predlaže sljedeće (stavak 3): s obzirom da su kogeneracijska postrojenja na drvnu biomasu proizvođač stabilne - bazne električne energije, smatramo da kao faktor stabilnosti energetskog sustava ne bi trebali snositi troškove uravnoteženja koje uzrokuju ostali sudionici EKO bilančne skupine. Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Ostaje kako je predloženo ovim prijedlogom Uredbe.
50 HGK UREDBU, Članak 40. Udruženje OIE HGK predlaže izradu poticajnog modela za kogeneracijska postrojenja na biomasu u svrhu ugovaranja usluge uravnoteženja mrežnog sustava, smatramo da je to strateški bitan model poticanja aktivnog sudjelovanja kogeneracijskih postrojenja u cilju uravnoteženja mreže. Ugovaranjem usluga uravnoteženja, kogeneracijska postrojenja postaju faktor stabilnosti energetskog sustava čime se ubrzava izgradnju nove energetske infrastrukture koja može osigurati priključenje dodatnih elektrana iz obnovljivih izvora. Dodatnom uslugom uravnoteženja HOPS-u bi se pružila mogućnost reguliranja stabilnosti mreže. Predmetni prijedlog je vezan za prijedlog o dogovornom povećanju proizvodnih kapaciteta, te smo mišljena da je to strateški bitan prijedlog, jer se radi o mogućoj povećanoj proizvodnji bazne električne energije Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Predloženo nije predmet ove Uredbe.
51 HGK UREDBU, Članak 38. Udruženje OIE HGK daje sljedeće mišljenje: Članak 38. predmetne Uredbe je u koliziji s odredbama ZOTEEa koje reguliraju Energetsko odobrenje i dopuštaju povećanje snage do 25%. Također nije riješena mogućnost sudjelovanja na natječaju s djelomičnom proizvodnjom postrojenja, što navodimo kao uvjet u komentarima na članke 6 i 17 ove Uredbe, koje moraju omogućiti sudjelovanje s djelomičnom proizvodnjom, odnosno, dijelom priključne snage. Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Predloženo nije predmet ove Uredbe.
52 HGK UREDBU, Članak 36. Udruženje OIE HGK mišljena je da ovako sročen stavak 1 izračuna referentne cijene uzima u obzir satnu dan unaprijed cijenu na Cropexu, bez obzira na tehnologiju i prodaju koja se odvija mimo burze. Referentna cijena će u tom slučaju vjerojatno uvijek biti viša od ponuđene cijene pa CfD gubi smisao. Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Predloženo je dovoljno jasno definirano u prijedlogu uredbe.
53 HGK UREDBU, Članak 25. Udruženje OIE HGK daje sljedeće mišljenje: Članak 25. predmetne Uredbe kao obvezu HROTE-a ne predviđa nikakav oblik osiguranja plaćanja (u vidu garancije, jamstva ili sličnog mehanizma) kao što to predviđa u obvezama povlaštenog proizvođača (npr. čl. 22). Obzirom da se suštinski radi o dvostranom ugovoru za razliku (CfD) u kojem svaka od ugovornih strana (PP i HROTE) može biti u obvezi plaćanja namire (settlement) po Ugovoru, obveza HROTE-a ostaje neosigurana, a ugovorni odnos neuravnotežen. Ovo može biti problem s aspekta bankabilnosti jer (pojedine ili sve) financijske institucije navedeno mogu kategorizirati kao rizik obzirom na neosiguranu prirodu obveze plaćanja koja do posebnog izražaja dolazi u uvjetima visoke volatilnosti tržišnih cijena električne energije koje su referentne za ugovorni odnos u dijelu financijske namire. Predlažemo razmatranje uvođenja nekog oblika platežnog jamstva kao obveze na strani HROTE-a. Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Predloženo je dovoljno jasno definirano u prijedlogu Uredbe.
54 HGK UREDBU, Članak 17. Udruženje OIE HGK predlaže u stavku 5. dodati točku 8 koja glasi: “pravo povlaštenog proizvođača električne energije na prodaju (do npr.) 30% (ili drugog udjela definiranog kao prag) neto isporučene električne energije iz proizvodnog postrojenja ili proizvodne jedinice u elektroenergetsku mrežu na tržištu električne energije sukladno propisima kojima se uređuje tržište električne energije. Obrazloženje: dodavanjem predložene odredbe ustanovio bi se kombinirani model Ugovora o tržišnoj premiji prema kojem bi povlašteni proizvođač imao pravo, slobodne prodaje do npr. 30% neto isporučene električne energije na tržištu električne energije (ili slično definiranog udjela ukupne proizvedene energije). Na ovaj način omogućilo bi se nositeljima projekata koji apliciraju za premijski sustav da u isti alociraju udio proizvodnje (manji od cjelokupne, npr. 70%) koji pojedinom projektu jamči bankabilnost, dok bi preostali udio proizvodnje (npr. 30%) plasirali na otvorenom tržištu. U takvoj opciji projekt bi dio proizvodnje cjenovno osigurao (hedge) kroz oblik financijskog ugovora/izvedenice (u suštini virtualni PPA) čime bi se zadovoljili zahtjevi financijskih institucija (što bi smanjilo trošak kapitala), dok bi HROTE (s aspekta društvenog troška) dobio pristup cjenovno najkonkurentnijoj energiji u sustavu. U slučaju prihvaćanja prijedloga, ostatak Uredbe urediti da reflektira mogućnost apliciranja dijela ukupne proizvodnje u premijski sustav. Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Predloženo nije predmet ove Uredbe.
55 HGK UREDBU, Članak 17. Udruženje OIE HGK predlaže u stavku 4, točka 7 sljedeću izmjenu: „Podatke iz energetskog odobrenja vezano za priključak na mrežu“, jer temeljem prethodnog komentara na članak 6, stavak 5, točku 10, potrebno je PEES/EES ukloniti kao uvjet za sudjelovanje na natječaju za tržišnu premiju. Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Minimum statusne prihvatljivosti projekta za sudjelovanje na javnom natječaju smatra se projekt koji je ishodio PEES/EES i energetsko odobrenje.
56 HGK UREDBU, Članak 17. Udruženje OIE HGK predlaže sljedeću izmjenu teksta u stavku 4, točka 4: „Instalirana i priključna snaga proizvodnog postrojenja za koju je izabran kao dobitni ponuditelj, izraženu u kW, koja može biti manja ili jednaka priključnoj snazi postrojenja navedenoj u Energetskom odobrenju.“ Pojašnjenje – ideja je da se na natječaj za tržišnu premiju, nositelj projekta s važećim Energetskim odobrenjem može javiti i sa dijelom priključne snage, upravo kako bi smanjio rizik, jer se natječe u ranijoj fazi razvoja projekta, s vjerojatno ne znanim parametrima i uvjetima prostora i zaštite okoliša, koji u konačnici mogu utjecati i na ukupnu priključnu snagu postrojenja. S ovakvom odredbom se omogućuje da više projekata sudjeluje na natječaju za dodjelu tržišne premije, s čim direktno utječu na povećanje konkurentnosti samog natječaja. Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Predloženo nije predmet ove Uredbe.
57 HGK UREDBU, Članak 15. Članak 15. stavak 1. Udruženje OIE HGK mišljenja je da je jamstvo za izgradnju proizvodnog postrojenja izuzetno visoko, s obzirom da je poticaj strukturiran kao CfD s mogućnošću rane prijave samo s dobivenim Energetskim odobrenjem (EO), rizik za ponuditelja je izuzetno visok, te može rezultirati da nositelj projekta iako ima Energetsko odobrenje i formalne uvjete za sudjelovanje, odluči ne prijaviti se na natječaj. S obzirom na ranu fazu razvoja u kojoj se nalaze projekti koji su dobili Energetsko odobrenje, potrebno je smanjiti rizik pristupanja natječaju, a jedan od ključnih elemenata je i visina iznosa jamstva za izgradnju postrojenja. Predlažemo da iznos jamstva za izgradnju postrojenja bude jednak visini naknade za izdavanje Energetskog odobrenja (EO), što iznosi 6,636 EUR/kW priključne snage proizvodnog postrojenja. Direktive i odredbe Europske Komisije idu u smjeru poticanja država članica kako bi olakšale postupak razvoja projekata i dobivanja dozvola u što kraćem roku, kako bi se projekti jednako brzo mogli realizirati i spojiti na mrežu. Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Nužno je da jamstvo u predloženom iznosu kako bi se onemogućilo neozbiljnim ponuditeljima da sudjeluju na javnom natječaju.
58 HGK UREDBU, Članak 7. Udruženje OIE HGK predlaže da se u stavku 4 nastavno na komentar na stavak 2 ovog članka, uvede odredba o naplati visine iznosa jamstva za ozbiljnost ponude u visini od 6,636 EUR/kW u roku od 8 dana od proteka roka za sklapanje Ugovora o tržišnoj premiji ili zajamčenoj cijeni. Ukoliko sudionik natječaja ne provede uplatu u predviđenom roku, operator tržišta provesti će ovršni postupak. Ova dopuna stavka 4 je nužna kako bi se izbjeglo „besplatno“ sudjelovanje na natječaju bez posljedica ukoliko se odustane od potpisa Ugovora o tržišnoj premiji ili zajamčenoj cijeni, jer u tom slučaju ti sudionici su u preferiranoj situaciju u natječaju, te nemaju nikakav rizik sa nepotpisivanjem ugovora, dok svi drugi gube jamstva ili uplate za ozbiljnost ponude. Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Predloženo je dovoljno jasno definirano u prijedlogu uredbe.
59 HGK UREDBU, Članak 7. Udruženje OIE HGK predlaže promjenu stavka 2 kako bi samo projekti koji su po odredbama članka 133. ZOTEE-a stekli Energetsko odobrenje (EO) i uplatili naknadu za isto na račun operatora tržišta bili oslobođeni dostavljanja dokaza iz Stavka 1 ovog članka. Svi ostali koji su Energetsko odobrenje (EO) stekli po odredbama Zakona i pravilnika prije stupanja na snagu ZOTEE-a dužni su dostaviti dokaz o jamstvu za ozbiljnost ponude prema odredbama Stavka 1 ovog članka. Prijedlog: „(2) U slučaju da je sudionik javnog natječaja ishodio energetsko odobrenje temeljem odredbi Zakona o tržištu električne energije (NN111/21), sudionik javnog natječaja nije dužan dostaviti dokaz iz stavka 1. ovog članka Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Predloženo je dovoljno jasno definirano u prijedlogu uredbe.
60 HGK UREDBU, Članak 6. Udruženje OIE HGK predlaže razmotriti povećanje priključne snage do instalirane snage za postojeće elektrane. Za ovakav zahvat smatramo da nije potrebna izmjena prostornih parametara te da se povećanje snage može provesti kroz novu elektroenergetsku suglasnost, a povećana snaga bi se mogla koristiti ili za plasman električne energije u elektroenergetsku mrežu, ili za proizvodnju vodika. Kogeneracijska postrojenja na drvnu biomasu uz proizvodnju struje iz obnovljivog izvora, proizvođači su bazne električne energije, bez oscilacija u proizvodnji. Time su značajan stabilizacijski faktor za elektroenergetsku mrežu. Postojeća kogeneracijska postrojenja kao ugovorni partneri HROTE-a, imaju mogućnost povećati proizvodne kapacitete na postojećim postrojenjima. Smatramo da se radi o strateški bitnom prijedlogu, jer se radi o mogućoj povećanoj proizvodnji bazne električne energije. Predlažemo da se oformi radna skupina sa strateškim partnerima HOPS-om i HEP ODS-om, u cilju revizije PEES-a i mogućnosti odobrenja povećanja proizvodnih kapaciteta u odnosu na inicijalna odobrenja. Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Predloženo nije predmet samo ove uredbe.
61 HGK UREDBU, Članak 6. Udruženje OIE HGK predlaže razmotriti prijedlog kombiniranog modela premije na jednom obračunskom mjernom mjestu u kojem bi se omogućilo sudjelovanje s dijelom proizvodnje u sustavu tržišne premije, a dijelom samostalno sudjelovanje na tržištu energije. Na taj način bi se kod novih postrojenja, posebice vjetroelektrana i solarnih elektrana, otključao jedan dio novih kapaciteta za proizvodnju vodika ili direktno sudjelovanje na tržištu električne energije, dok bi se istovremeno osigurala financijska održivost projekata kroz model tržišne premije. Predmetni prijedlog je u svjetlu EU odredbi i planova (REPowerEU, FitFor55, Delegated Acts uz RES Direktivu). Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Predloženo nije predmet samo ove uredbe.
62 HGK UREDBU, Članak 6. Udruženje OIE HGK mišljenja je kako je u stavku 5 potrebno ukloniti točku 10 u cijelosti. Radi novog ZOTEE-a i uvjeta JN za dobivanje EO-a, te nedonošenje Pravila o priključenju i Naknade za priključenje, PEES/EES se ne bi trebao tražiti kao uvjet za pristup natječaju za tržišnu premiju. Naime, kako se EO dobiva u ranoj, početnoj, fazi razvoja projekta, te cijeli postupak za PEES/EES tek slijedi, eliminirati će se značajan dio projekata koji su dobili i platili naknadu za EO po Članku 133., ZOTEE-a i neće moći sudjelovati na natječaju za dodjelu tržišne premije. Upravo se s uklanjanjem ove točke povećava konkurentnost natječaja. Alternativno, naglasiti da se u predstojećem natječaju radi o prijelaznom rješenju u skladu s Čl. 133 ZOTEE, dok će u budućim natječajima procedura i tekst natječaja biti usklađeni s odredbama ZOTEE. Također, skrećemo pozornost na činjenicu da se, prema ZOTEE, EO izdaje u jako ranoj fazi razvoja projekta u kojoj velik broj ključnih parametara projekta još i nije poznat te je projekt u proceduralno-procesnom smislu implementacije projekta još jako daleko od traženja opcije plasmana energije odnosno zatvaranja financiranja (segmenti za koje je Uredba najrelevantnija). Obzirom na to, najlogičnijim nameće se zahtjev LD ili GD kao uvjeta apliciranja na natječaj. Dodatno, skrećemo pozornost na činjenicu da se pojedini projekti, posebno u pojedinim tehnološkim sekcijama (npr. geotermalna energija) zbog svojih specifičnosti razvijaju u fazama. Stoga, bilo bi uputno predvidjeti mogućnost prijave za ukupnost projekta (kumulativ svih faza razvoja) obzirom na ukupno moguće instaliranu snagu, a aktivaciju ugovora sukladno gotovosti pojedinih faza uz, naravno, financijsku penalizaciju (po principu garancija/novčanih pologa) ne realizacije faza za koje je doneseno povoljno rješenje. Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Minimum statusne prihvatljivosti projekta za sudjelovanje na javnom natječaju smatra se projekt koji je ishodio PEES/EES i energetsko odobrenje.
63 Bioplin-maks d.o.o. UREDBU Ovim prijedlogom uredbe potiče se izgradnja novih bioplinskih postrojenja dok istovremeno postojećim bioplinskim postrojenjima prijeti gašenje. U Hrvatskoj su izgrađena 42 bioplinska postrojenja ukupne instalirane snage od 47 MWh. Postrojenja u procesu proizvodnje električne energije kao sirovinu najčešće koriste energetske kulture (najvećim dijelom kukuruzna silaža) te nusproizvode životinjskog podrijetla (stajski gnoj, gnojovka). Uslijed problema s opskrbnim lancima te uslijed rata u Ukrajini došlo je do globalnog rasta cijena žitarica. U vrlo kratkom periodu (manje od 2 godine) došlo je rasta cijena sirovina za bioplinska postrojenja od preko 130%. Istovremeno poticajna cijena za bioplinska postrojenja u sustavu HROTE rasla je samo 13%. Resorno ministarstvo nije pravovremeno reagiralo korekcijom poticajne cijene zbog čega je više od polovice postrojenja spas potražilo izlaskom iz sustava HROTE te prodajom električne energije na slobodnom tržištu. Višegodišnji ugovori s HROTE zamijenjeni su ugovorima na godinu-dvije koji su u tom trenutku omogućavali pozitivno poslovanje. Istekom tih ugovora postrojenja više nemaju mogućnost pozitivno poslovati na slobodnom tržištu budući da je u međuvremenu došlo do značajnog pada tržišne cijene električne energije. Bioplinska postrojenja koja su ostala u sustavu HROTE i dalje trpe gubitke te rade smanjenom proizvodnjom ili poslovanje održavaju prelijevanjem slobodnih sredstava iz drugih djelatnosti. U međuvremenu je već došlo do gašenja jednog postrojenja od 2 MW dok je u najavi gašenje još 6 MW. Cijeli sektor u ovom trenutku radi na oko 60% kapaciteta. Jedina postrojenja koja u ovom trenutku rade punim kapacitetom su postrojenja koja su izlaskom na slobodno tržište uspjela osigurati pozitivno poslovanje u narednom periodu (u pravilu do kraja 2023. ili 2024. godine). Međutim, i ta se postrojenja prisiljava da rade s gubitcima tako što im se (Uredbom o Zakonu o hitnoj intervenciji za rješavanje pitanja visokih cijena električne energije) prihodi ograničavaju na 180 EUR/MWh. Zbog svega navedenog bioplinskom sektoru prijeti gašenje proizvodnje i otvaranje stečajeva što je u suprotnosti s ovom Uredbom kojom se želi potaknuti gradnja novih postrojenja. Nužno je povesti tri mjere kako bi se sačuvala postojeća bioplinska postrojenja: 1) Bioplinska postrojenja moraju biti izuzeta od Uredbe kojom im se ograničavaju prihodi od prodaje električne energije na 180 EUR/MWh; 2) Nužno je hitno (retroaktivno) provesti korekciju poticajne cijene električne energije za postrojenja u sustavu HROTE; 3) Postrojenjima koja su bila prisiljena izaći na slobodno tržište mora se omogućiti povratak u sustav poticajnih cijena HROTE-a. Prihvaćen Ne prihvaća se. Prijedlog uredbe ne riješava pitanje nastupa promijenjenih okolnosti nastalih temeljem zakonskih propisa koji nisu više na snazi. Uredbe kojom im se ograničavaju prihodi od prodaje električne energije na 180 EUR/MWh nije predmet ove uprave. Proizvodna postrojenja koja su izašla iz sustava poticanja zajamčenom otkupnom cijenom ne mogu se ponovo vratiti u sustav poticanja.
64 Bioen d.o.o. UREDBU, Članak 5. U odnosu na Prijedlog uredbe o poticanju proizvodnje električne energije iz obnovljivih izvora energije i visokoučinkovitih kogeneracija smatramo da je nužno istom Uredbom omogućiti svim postrojenjima koji su zbog nepovoljnih tržišnih uvjeta bila prisiljena izaći iz poticajnog sustava sudjelovanje u novom natječaju u sustav poticaja. Navedena postrojenja su bila prisiljena izaći iz poticajnog sustava kako bi prevenirala stečaj i smatramo da bi po uzoru na susjedne zemlje (Austrija) zbog tih opravdanih razloga navedenim postrojenjima trebalo Uredbom omogućiti prijavljivanje u sustav poticaja. Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Odgovor se nalazi pod točkom 1. i 5.: - Prijedlog se ne može prihvatiti s obzirom da preloženo nije propisano Zakonom o obnovljivim izvorima energije i visokoučinkovitoj kogeneraciji („Narodne novine“, broj 138/21.). - Prijedlog uredbe ne riješava pitanje nastupa promijenjenih okolnosti nastalih temeljem zakonskih propisa koji nisu više na snazi. Uredbe kojom im se ograničavaju prihodi od prodaje električne energije na 180 EUR/MWh nije predmet ove uprave. Proizvodna postrojenja koja su izašla iz sustava poticanja zajamčenom otkupnom cijenom ne mogu se ponovo vratiti u sustav poticanja.