Izvješće o provedenom savjetovanju - Savjetovanje s javnošću za Obrazac iskaza o procjeni učinaka propisa za Nacrt prijedloga Zakona o upravljanju i održavanju zgrada

Redni broj
Korisnik
Područje
Komentar
Status odgovora
Odgovor
1 željko Katana PRILOG 4. Članak 21. stv.6 i čl. 22. stv.8 - Potrebno je brisati, jer kao što je već navedeno u drugim komentarima, otvaraju se neviđene i neslućene granice za manipulacije i korupciju. Doista se radi o štetnim odredbama i situacijama kada postoji situacija u kojoj Vam netko na nečiji prijedlog može "sjesti" s zabilježbom na stan bez sudskog rješenja i za npr. iznos od 10eur. Postoje i drugi načini da se dug riješi...ovrhama, sudskim rješenjima i sl.. Članak 34-PREDSTAVNIK SUVLASNIKA Obzirom da se radi o osobi koju za svoj rad plaćaju predstavnici suvlasnika, između ostalih obveza potrebno je dodati sljedeći tekst: " kontrolira i poduzima mjere da se zajednički dijelovi zgrade i zemljišta koriste na zakonit način". Pojašnjenje: postoje slučajevi da se zajedničke dijelovi zgrade koriste na nezakonit način i bez suglasnosti suvlasnika, a isto se odnosi i na zemljištu koje pripada zgradi, jer pojedini suvlasnici postavljaju kojekave privremene ili trajne objekte, a predstavnik suvlasnika ne poduzima ništa, jer očigledno radi se o nekoj sprezi u smislu korupcije na štetu suvlasnika. Članak 44-PREKRŠAJNE ODREDBE Postoji već cijeli niz štetnih događaja koje su inicirali i/ili za koje su odgovorni pojedini nepošteni predstavnici suvlasnika. Također iz medija se moglo saznati da su vrlo često predstavnici suvlasnika u sprezi s pojedinim izvođačima radova ili pružateljima usluga s ciljem da izvlače materijalnu korist na štetu suvlasnika. Potrebno je propisati prekršajne odredbe(samo za nijansu blaže od upravitelja) i za predstavnika suvlasnika za nesavjesno obavljanje svoje dužnosti. Nije prihvaćen Vezano uz institut zakonskog založnog prava u odredbama Zakona kojima se uređuju hitni ni nužni popravci propisano je da upravitelj ima zakonsko založno pravo na svakom posebnom dijelu nekretnine, osim ako je taj razmjerni dio naknade niži od minimalnog iznosa tražbine koja se može namiriti ovrhom na nekretnini sukladno zakonu koji uređuje ovrhuima. Dodatno se pojašnjavanja da je institut zakonskog založnog prava uređen člankom 314. Zakona o vlasništvu i drugim stvarnim pravima, na način da je propisano da se isto osniva ispunjenjem pretpostavaka koje za to odredi posebni zakon. Zakonsko založno pravo je u konkretnom slučaju vezano uz odredbe Ovršnog zakona koje se odnose na pokretanje ovrhe na nekretnini, te posebno u dijelu koji se odnosi na posebne uvjete za određivanje ovrhe na nekretnini prema kojima će sud prijedlog za ovrhu na nekretnini odbiti ako glavnica tražbine radi čijeg se namirenja ovrha traži ne prelazi iznos od 5300,00 eura. Vezano uz predstavnika suvlasnika, istog se ne može zadužiti da kontrolira korištenje zajedničkih dijelova zgrade, jer je on samo predstavnik suvlasnika a ne osoba koja brine o zakonitosti postupanja suvlasnika. Isto tako, predstavnici suvlasnika su uglavnom osobe koje volontiraju, a za rijetke koji primaju naknadu za svoj rad su u Zakon naknadno ugrađene prekršajne odredbe. Treba imati u vidu da se predstavnici suvlasnika imenuju i razrješavaju odlukom natpolovične većine suvlasnika, tako da se u slučaju nezadovoljstva s radom istih može odlučiti o zamjeni.
2 Vesna Štajduhar PRILOG 4. -omogućiti svakom suvlasniku prijavu nepravilnosti rada predstavnika i ovlastiti Upravitelja za pravnom zaštitom svakog suvlasnika za slučaj kada predstavnik nanosi štetu pojedinim suvlasnicima (štetnom radnjom, protupravnim trošenjem sredstava ili ne činjenjem potrebne radnje) -omogućiti svakom suvlasniku (ne samo predstavniku) prijavu za hitnom intervencijom na zajedničkim dijelovima, ovlastiti Upravitelja da u tom slučaju odluči radi li se zaista o zajedničkom trošku ili ne -Zakonom obvezati predstavnika da jednom mjesečno pismenim putem ili e-mailom obavijesti sve suvlasnike o izvršenim nalozima koje je ovjerio – u protivnom sankcije -Zakonom propisati da Predstavnik odredi e-mail adresu za svu komunikaciju, kako sa Upraviteljem tako I sa suvlasnicima, tako da sva pitanja i odgovori budu transparentni -za male stambene jedinice (do 10 stanova) ukinuti postotke suglasnosti za donošenje odluka (Npr. Ako zgrada ima 5 stanova, 20% je predstavnik i eventualno jedan suvlasnik – ako su u dogovoru, svi ostali nemaju nikakva prava). U tom slučaju Zakonom propisati da je Upravitelj ovlašten za donošenje odluka temeljem zahtjeva I prijava. -Zakonom odrediti da Predstavnik NE može samostalno odlučivati – on treba zastupati sve suvlasnike -Zakonom obavezno propisati pravnu pomoć Upravitelja, jer suvlasnici nemaju zaštitu, čime se pogoduje Predstavniku ( Do sada jedini odgovor koji su suvlasnici mogli dobiti na prijavu nepravilnosti je – obratite se Sudu tužbom) -Ukoliko se Zakonom ne propiše da Upravitelj mora pravno štititi sve suvlasnike, u tom slučaju treba ukinuti instituciju Upravitelj ili ukinuti instituciju Predstavnik stanara, jer se ne može utvrditi da djeluju na dobrobit svih suvlasnika -Zakonom propisati minimalnu naknadu Predstavniku, kao što se propisuje I naknada Upravitelju, tako da Predstavnik ne može ubirati naknadu u gotovini po svojoj želji I time štetiti poreznom sustavu na svoju korist -Osnovna bit izmjene Zakona treba biti da Predstavnici stanara MORAJU zastupati sve stanare, I Upravitelj MORA imati ovlasti zaštiti sve suvlasnike od lošeg Predstavnika i Prestavnik i Upravitelj MORAJU djelovati na dobrobit svih suvlasnika Primljeno na znanje Nakon e savjetovanja u tekst Zakona dodane su odredbe kojima se propisuju sankcije za predstavnika suvlasnika ako isti grubo zanemaruje svoje obveze, a tome odlučuju suvlasnici. Uz to, ako suvlasnici zgrade nisu zadovoljni radom predstavnika stanara imaju na raspolaganju mogućnost izabrati novoga predstavnika suvlasnika. Opoziv odluke o izboru predstavnika suvlasnika iz ovoga članka donosi se natpolovičnom većinom.
3 VELIMIR VARLJEN PRILOG 4., 3. ANALIZA UTVRĐENIH IZRAVNIH UČINAKA   I ovu "Analizu" je napisao netko tko NIKADA nije vidio realnu situaciju s održavanjem višestamnebinh zgrada! Mi smo sada u 2024 a ovdje se spominje nema etalonska cijen agradjenja iz 1997. Pa tko je ovdje lud? Šta ima tko zakonski odredjivati visinu pričuve (ovdje 0,43 €/m2?) Pa to ovoisi o dogovoru suvlasnika, stanju NJIHOVE nekretnine, njihovim željama kako da si unaprijede život u zajedničkoj nekretnini itd. Jedva čekam da vidim kako je to investicijsko održavanje lakše provedivo prema odredbama ovog Zakona (ako se, na dao Bog, ovakav prihvati u Saboru - što isto, nažalost, nem amjesta sumnjati s obzirom na HDZ glasačku mašinu... Primljeno na znanje Predlagatelj zakona se odlučio za model kojim će propisati minimalni iznos pričuve, s obzirom da se pojam minimalna pričuva koristi i u drugim zakonima, a suvlasnici su slobodni visinu pričuve za kvalitetno održavanje zajedničkih dijelova zgrade odrediti sami.
4 VELIMIR VARLJEN PRILOG 4., 2. ANALIZA ISHODA NACRTA PRIJEDLOGA ZAKONA Ovu "Analizu" napisao je netko tko nikada nije vidio realnu situaciju vezanu s ovom problematikom!. Naime, većina "suvlasnika" su oni koji su "otkupili" društvene stanove iz socijalizma i još nisu zaboravili prednosti održavanja stanova kao društveno vlasništvo preko tadašnjeg Gradskog stambenog poduzeća i Stanionvesta i raznih SIZ-ova (tko ih se još uopće sjeća) Ovo ostalo su takve glupe parole (OIB će nečemu pridonijeti) da ih je stvarno teško komentirati. Svaka čast onome tko ih je napisao - to stvarno treba znati - i za to još primati plaću... Ishod ovog Zakona treba biti da sadašnji "pravi" kapitalistički vlasnici (pa i zemljišno knjižni suvlasnici) pojedinih posebnih dijelova nekretnine ("zgrade") shvate da su ONI stvarni suvlasnici i samim time odgovorni za održavanje svog POSEBNOG dijel ali i cjelokupnog ZAJEDNIČKOG dijela zgrade u kojoj imaju svoj posebni dio nekretnine. To je očito teško jer socijalizam teško ide iz glava mnogih ... Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
5 VELIMIR VARLJEN PRILOG 4., 1. OPĆE INFORMACIJE Koliko suvlasnika posebnih dijleova treba imati "zgrada" da bi se na nju primjenijivao ovaj Zakon? Primljeno na znanje Ovaj Zakon odnosi se na višestambene zgrade, stambeno-poslovne zgrade ili poslovne zgrade. I to: višestambene zgrade namijenjene stanovanju koje se sastoje od najmanje četiri stana, stambeno-poslovna zgrada koje se sastoje od najmanje tri stana i jednog poslovnog prostora, te poslovne zgrade namijenjene obavljanju poslovne djelatnosti ako se pretežitim dijelom i koristi u tu svrhu.
6 petar fuzul PRILOG 4., 3. ANALIZA UTVRĐENIH IZRAVNIH UČINAKA   Ponovno podržavam sve u komentaru gospođe Kristine, s napomenom da se morju uvesti rigorozne sankcije za upravitelje i predstavnike stanara koji manipuliraju, napuhuju cijene radova u dogovoru ( upravitelj - predstavnik stanara- izvođać), te izvlaće novac iz zajedničke prićuve. U nekim segmentima daju se prevelike ovlasti te otvara prostor za manipulaciju i štetu suvlasničke zajednice. Djelomično prihvaćen Nakon e savjetovanja u tekst Zakona uvedene su odredbe kojima se propisuju sankcije za rad predstavnika suvlasnika. Upravitelj odgovora prekršajno. Iznosi i prekršaji propisani su u Prekršajnim odredbama Prijedloga zakona.
7 petar fuzul PRILOG 4., 2. ANALIZA ISHODA NACRTA PRIJEDLOGA ZAKONA Istina da je ovu analizu pisao netko tko sa stvarnošću nema veze . U analizi ni naznaka sankcijama upraviteljima i predstavnicima stanara koji zlorabe i koji će zlorabiti zakon, na štetu suvlasničke zajednice. Primljeno na znanje Prekršajna odgovornost propisana je u prekršajnim odredbama također nakon e savjetovanja u tekst Zakona uvedene su odredbe o sankcijama za predstavnika stanara.
8 petar fuzul PRILOG 4. Sve što je navedeno u komentaru gospođe Kristine je točno, treba se uvesti kontrola (sankcije) za upravitelje i predstavnike suvlasnika koji u dogovoru izvlaće sredstva zajedničke prićuve. Koji prvenstveno djeluju u svojem interesu a ne u interesu suvlasničke zajednice. Koji u dogovoru napuhuju cijene te prikazujući tobožnju zabrinutost za suvlasničku zajednicu, istu tu suvlasničku zajednicu stavljaju u dužničko robstvo, te oduzimaju stanove , a sve uz pomoć države,. Država prvenstveno treba služiti narodu, te nikoga ne dovoditi u robovlasnički položaj, a što se intencijom ovog zakona može dogoditi, kad imate nepoštene upravitelje i predstavnika stanara, a nemate sredstva osiguranja da se isto sprijeći ( rigorozne sankcije za upravitelje i predstavnike stanara) koji rade na štetu većine suvlasnićke zajednice. Djelomično prihvaćen Upravitelj odgovora prekršajno. Iznosi i prekršaji propisani su propisani u Prekršajnim odredbama Zakona. Nadalje, suvlasnici imaju mehanizme pomoću kojih mogu smijeniti upravitelja ako smatraju da isti ne obavlja svoj posao na prikladan način. Također, suvlasnici mogu prema propisima kojima se uređuju obvezni odnosi tražiti naknadu štete od upravitelja ako smatraju da na istu imaju pravo. Nakon e savjetovanja u tekst Zakona uvedene su odredbe kojima se propisuju sankcije za rad predstavnika suvlasnika. Uz to, ako suvlasnici zgrade nisu zadovoljni radom predstavnika suvlasnika imaju na raspolaganju mogućnost izabrati novoga predstavnika suvlasnika. Opoziv odluke o izboru predstavnika suvlasnika iz ovoga članka donosi se natpolovičnom većinom.
9 Nina Topic PRILOG 4. Svakako je nužno odrediti tijelo ili ustanovu za kontrolu rada upravitelja zgrada, obzirom da ga do sada nema. Obavezno se treba odrediti način kažnjavanja upravitelja koji ne ispunjavaju ugovorne obaveze. Odrediti pravni lijek i vremenske rokove. Kod učestalog zanemarivanja ugovornih obaveza, zabraniti trgovačkom društvu da se bavi djelatnosti upravljanja zgradama na određeno vrijeme. Nemar i neispunjavanje obaveza dovodi do propadanja nekretnine za koju pojedinci i obitelji često plaćaju kredite do 30 g., otplaćujući i trostruki iznos kupovne vrijednosti, zbog visokih bankarskih kamata. Urušava se ionako krhki standard građana koji nerijetko nemaju sredstava za samostalno ulaganje, te ovise o kvaliteti upravljanja zgradama i zajedništvu suvlasnika. U ovoj je situaciji zajednica suvlasnika korisnik proizvoda uprvitelja zgrade, pa treba definirati da li se na zajednicu suvlasnika primjenjuje zakon o zaštiti potrošača, što smatram da je ispravno. Uvesti savjetodavnnu obvezu upravitelja zgrada. Ukoliko suvlasnici žele sami održavati dijelove zgrade, upravitelj je dužan pružiti savjetodavnu, stručnu podršku uz naplatu. Time će se omogućiti suvlasnicima da se rasterete troškova, sudjeluju u održavanju i ujedno grade zajedništvo i ojačavaju dobrosusjedske odnose. Odrediti rokove upraviteljima za plaćanje kvartalne premije osiguranja zgrade, te da ti rokovi budu u prvoj polovici prvog kvartala, da se izbjegne nemogućnost prijave štete radi neaktivne police osiguranja što je kod nas slučaj. Nije prihvaćen Poslovi upravljanja zgradom povjeravaju se upravitelju zgrade ugovorom o upravljanju zgradom kojega suvlasnici zgrade u pisanom obliku, zastupani po predstavniku suvlasnika, sklapaju s upraviteljem zgrade izabranim odlukom donesenom na temelju ovoga Zakona. Uz obvezni sadržaj ugovora, suvlasnici su slobodni istim urediti i pitanje odgovornosti upravitelja zgrade. Prekršajnim odredbama Zakona propisano kada će za prekršaj kazniti pravna osoba u svojstvu upravitelja zgrade novčanom kaznom u iznosu od 700,00 do 5.500,00 eura. Nadalje, suvlasnici imaju mehanizme pomoću kojih mogu smijeniti upravitelja ako smatraju da isti ne obavlja svoj posao na prikladan način. Također, suvlasnici mogu prema propisima kojima se uređuju obvezni odnosi tražiti naknadu štete od upravitelja ako smatraju da na istu imaju pravo.
10 NEVEN OLIVARI PRILOG 4., 3. ANALIZA UTVRĐENIH IZRAVNIH UČINAKA   Želim ukazati na problem kad se u stambenoj zgradi želi provesti energetska obnova. Uopće se ne vodi računa dali je ona ekonomski isplativa ili ne. Nitko ni ne vodi računa o tome, prema iskustvima na terenu. Za očekivati je da je investicija apsolutno isplativa, ali na žalost to nije uvijek pravilo. To mora biti apsolutan prioritet kod odluke da se u to krene. Nije svejedno dali je investicija isplativa u roku 5, 10 ili 550 godina. Stoga se mora OBAVEZNO RIJEŠITI NOVIM ZAKONOM o upravljanju višestambenim zgradama. U našem slučaju 8 zgrada je problem u zastarjelom projektu odn. izvedbi centralnog grijanja gdje svaka pojedina stambena zgrada nema svoje mjerilo potroška toplinske energije, već zajedničko. Takav slučaj gdje je dugoročno neisplativa investicija za samo jednu zgradu je u mojem poslovno-stambenom kompleksu. 8 zgrada grije HEP Toplinarstvo, i za sve zgrade očitava potrošenu topl. energije na jednom mjerilu (kalorimetru) u toplinskoj stanici. Nakon toga taj potrošak (u Kwh) se matematičkim putem razdjelju je na pojedinu zgradu prema "stambenoj kvadraturi pojedine zgrade" (one su različite). I konačno ono što pripadne na pojedinu zgradu se razdjeljuje potrošenim impulsima na svakog stanara putem famoznih razdjelnika topline. Za napomenuti je da razdjelnici toplina na radijatorima nisu mjerila potrošnje topl. energije. Iz svega se da zaključiti, jedna zgrada investirala u novu toplinsku fasadu a onda njihova ušteda se dijeli i na ostale zgrade. Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
11 Nenad Jamić PRILOG 4. Poštovani, moj slučaj je da je Upravitelj nakon više od 15 godina uočio da ja, kojega su svo to vrijeme smatrali Predstavnikom stanara, ne mogu biti po zakonu Predstavnik stanara jer nisam direktni vlasnik, u katastru piše da imam ugovora o doživotnom uzdržavanju, te kako nisam vlasnik ja ne mogu biti Predstavnik stanara. Nakon što se pokušao naći novi predstavnik stanara, taj stanar nije dobio večinu. I što sad? Upravitelj ne želi biti Predstavnik stanara. Da li to znači da zakon Upravitelju daje neograničeno vremena za provjeru da li je netko vlasnik nekretnine da bi bio Predstavnik stanara? Čak i u desetlječima vremena za provjeru. Kako je moguće da zakon dozvoljava da kad se na neki način zamjerite Upravitelju da Vas tek tako makne bez ikakve obavijesti? Kako je moguće da zakon dozvoljava Upravitelju da nakon što je poslao pisma vlasnicima stanova da on ne može biti Predstavnik stanara, da tog Predstavnik stanara zove da im nešto potpiše? Kako je moguće da takvo pismo Predstavnik stanara ne dobije? Koliko vremena treba da se dobije godišnji izvještaj od Upravitelja? Zašto Predstavnik stanara ne bi mogla biti osoba koja ima prebivalište na toj adresi, a vlasnici stanova tu osobu žele izabrati za Predstavnika stanara? Možemo dobiti neke uvjete za tako nešto? Smanjite naknadu. Zašto zakon dozvoljava da Upravitelj uređuje kako će zgrada izgledati u odnosu kako ju večina misli urediti? Zašto zakon određuje da je motor u zajedničkoj prostoriji velika ugroza za zgradu, a zapaljive tekučine i električni bicikli poželjni po šupama? I što s time ima Upravitelj zgrade? Zašto se Upravitelj poziva na zakon te stanarima zabranjuje stavljanje slika na zid u hodniku ili cvijeća te nam se Upravitelj prijeti zbog takvih stvari? Kako je moguće da zakon Upravitelja uzdiže i dozvoljava mu da vlasnike podcjenjuje i ne poštuje njihovu volju koju potpisima daju nakon čega im Upravitelj dotične odluke negira? Do kad će Upravitelj onemogučivati vlasnicima koji mu donesu odluku o odlasku nekom drugome da ih u tome onemogućuje? Da li Upravitelj treba komunicirati s Predstavnikom stanara ili treba komunicirati samo s vlasnicima nekretnine? Kako je moguće da Upravitelj na pritužbe ne odgovara Predstavniku stanara, nego određenim vlasnicima? Zašto Upravitelj upozorava samo određeni ulaz zbog nekih nepravilnosti, a ostale ulaze ne upozorava za iste nepravilnosti? Kako je moguće da Upravitelj ne želi dati Predstavniku stanara prijavu na uvid dok drugim stanarima uredno pokazuje prijavu? Kako je moguće da Upravitelj na osnovu slikanih slika donosi određene odluke bez izlaženja teren i obavještavanjem Predstavnika stanara? Kako to zakon dozvoljava da vlasnik stana bude Predstavnik stanara, ako šest mjeseci ne stanuje na dotičnoj adresi? Dok osobu koja u zemljišnim knjigama upisan kao slijedeći vlasnik jer ima ugovor o uzdržavanju s vlasnikom stana, takva osoba ne smije biti predstavnik stanara? Kada će zakonodavac stati na kraj takvom Upravitelju koji maltretira večinu u zgradi? Kako je moguće da Upravitelj traži za plačanje od 60 eura da treba skupiti 100% potpisa vlasnika stanova jer "on zna" da to vlasnici ne žele? U kojem roku bi se međuvlasnički ugovor trebao bit ponovo donijet? Međuvlasnički ugovori su obično već i po 40 godina stari. Razmišlja li zakonodavac o tome? Zakonodavci - spasite nas tiranije Upravitelja. Valjda i mi imamo neko pravo iznad Upravitelja ili smo robovi za Upravitelje koji si uzimaju 17% od ukupno potrebne uplate. Što više povečavamo pristojbu Upravitelj je sretan jer će i za njega biti više love. Za sad toliko. Hvala. Primljeno na znanje Suvlasnici su slobodni smijeniti upravitelja te odabrati drugog ako nisu zadovoljni s radom dosadašnjeg upravitelja. Također, visina naknade upravitelju se slobodno uređuje ugovorom o upravljanju koji sklapaju upravitelj te predstavnik suvlasnika.
12 NATAŠA ANTOLJAK PRILOG 4., 3. ANALIZA UTVRĐENIH IZRAVNIH UČINAKA   Što sa zgradama koje imaju samo dva vlasnika? Naime, do sada je pravo odluke imao onaj tko ima više kvadrata, a taj, ukoliko ne želi održavati nekretninu ili pristati na npr. novu fasadu i krov koji su dotrajali, onda drugi vlasnik to mora trpiti. Mora postojati međuvlasnički ugovor i u tom slučaju. Nadalje, najveća je pogreška bila preniska pričuva čak i za osnovne popravke, a nije dobro visinu po kvadratu odrediti paušalno za sve jednako jer npr. zgrada koja ima lift treba veči iznos, tako da bi pri formiranju osnovne cijene trebalo osim kvadrata uzeti u obzir i takve podatke o specifičnostima i različitostima zgrada. Među ostalim bi se moralo uzeti u obzir da manje plaćaju oni koji već imaju povećanje jer su napravili krov, fasadu ili oboje. Primljeno na znanje Ovaj Zakon odnosi se na višestambene zgrade, stambeno-poslovne zgrade ili poslovne zgrade. Višestambena zgrada je zgrada namijenjena stanovanju, a sastoji se od najmanje četiri stana, stambeno-poslovna zgrada je zgrada koja se sastoji od najmanje tri stana i jednog poslovnog prostora, a poslovnom zgradom smatra se zgrada namijenjena obavljanju poslovne djelatnosti ako se pretežitim dijelom i koristi u tu svrhu. Predlagatelj zakona se odlučio za model kojim će propisati minimalni iznos pričuve, a suvlasnici su slobodni visinu pričuve za kvalitetno održavanje zajedničkih dijelova zgrade odrediti sami prema planu održavanja zgrade.
13 KRISTINA KARABAIĆ PRILOG 4., 3. ANALIZA UTVRĐENIH IZRAVNIH UČINAKA   ODGOVORNOST ZA ŠTETU ČL.11 ukinuti stavke 1,2,3 uvrstiti: Isključivo odgovara Upravitelj zgrade za nastalu štetu HITNI POPRAVAK ČL.21 stav.5 ukinuti jer je to prostor za manipulaciju stav.6 ukinuti KUĆNI RED Čl.27 ukinuti stav.4 MEĐUVLASNIČKI UGOVOR ČL.28 stav.3 maknuti suvlasnika ovlaštenog za predstavljanje jer se do sada u puno slučajeva pokazalo potpuno promašenom stvari jer se javljaju suvlasnici koji su uglavnom needucirani i ne poznavaju zakone SASTANAK SUVLASNIKA ČL.29 ukinuti stv.8 jer uglavnom manji broj suvlasnika prisustvuju sastanku a manjina ne može odlučivati o bitnim stvarima PREDSTAVNIK SUVLASNIKA ČL.34 potpuno ukinuti jer se uglavnom javljaju suvlasnici koji su needucirani i ne poznavaju zakone i propise - nigdje se ne spominje sankcija za predstavnika suvlasnika Sve to može odrađivati Upravitelj zgrade koji mora odgovarati za svoje propuste stav. 14 (4) po kojem kriteriju Upravitelj zgrade određuje prinudnog predstavnika suvlasnika? NAČIN OSTVARIVANJA OBVEZA U OBAVLJANJU DJELATNOSTI ZGRADE ČL41 stav.2 smanjiti vrijednost od 2.500,00 eura na 500 eura ČL.45 povećati novčane kazne Djelomično prihvaćen I to na način da za poduzimanje hitnih popravaka nije potrebna suglasnost suvlasnika zgrade niti predstavnika suvlasnika. Troškovi nastali hitnim i nužnim popravcima se u prvom redu namiruju iz sredstava zajedničke pričuve i osiguranja, pa ih tek podredno podmiruje upravitelj ako na računu zajedničke pričuve nema sredstava. Iz navedenog razloga upravitelj ima zakonsko založno pravo, a sve u skladu s propisima kojima je uređeno ovršno pravo. Institut zakonskog založnog prava uređen je člankom 314. Zakona o vlasništvu i drugim stvarnim pravima, na način da je propisano da se isto osniva ispunjenjem pretpostavaka koje za to odredi posebni zakon. Zakonsko založno pravo je u konkretnom slučaju vezano uz odredbe Ovršnog zakona koje se odnose na pokretanje ovrhe na nekretnini, te posebno u dijelu koji se odnosi na posebne uvjete za određivanje ovrhe na nekretnini prema kojima će sud prijedlog za ovrhu na nekretnini odbiti ako glavnica tražbine radi čijeg se namirenja ovrha traži ne prelazi iznos od 5.300,00 eura. Pojedinačne primjedbe su razmotrene na odgovarajućem mjestu, tj. uz pripadajuću odredbu teksta Prijedloga Zakona.
14 KRISTINA KARABAIĆ PRILOG 4. Poštovani, -treba u zakonu bolje definirat odgovornost predstavnika suvlasnika stanara (kome prijaviti nepravilnost) -bolja kontrola trošenja novaca iz pričuve (kome prijaviti nepravilnosti, sankcije) -imate slučajeve da su vlasnici stana u godinama te o stanu brinu djeca (uredite odnose na zakoniti način) -prinudni predstavnik suvlasnikaodređuje Upravitelj. Upravitelj nije vlasnik stana u zgradi zašto njemu dati takve ovlasti i po kojem kriteriju će odrediti predstavnika suvlasnika??? -urediti bolji nadzor Upravitelja zgrade (sankcije) -kućni red bolje definirati -imate suvlasnike koji mijenjaju vanjski izgled zgrade, nema nikakvih sankcija??? -predstavnik suvlasnika ne može odlučivati uz potpise određenog broja o svemu, on mora biti isključivo glasnik suvlasnika stanara i tako postupati, plaćen je za svoj rad a odgovara suvlasnicima Molim da se pažljivo urede odgovornosti i obveze Djelomično prihvaćen Nakon e savjetovanja u tekst Zakona uvedene su odredbe kojima se propisuju sankcije za rad predstavnika suvlasnika. Uz to, ako suvlasnici zgrade nisu zadovoljni radom predstavnika stanara imaju na raspolaganju mogućnost izabrati novoga predstavnika suvlasnika. Opoziv odluke o izboru predstavnika suvlasnika iz ovoga članka donosi se natpolovičnom većinom. Intencija odredbi ovoga Zakona je da suvlasnici sami izaberu predstavnika suvlasnika, međutim ako to ne učine i nakon pisanog upozorenja upravitelja, potrebno je predvidjeti rješenje za nastalu situaciju i uvesti prinudnog predstavnika suvlasnika do odabira predstavnika suvlasnika. Upravitelj odgovora prekršajno. Iznosi i prekršaji propisani su u Prekršajnim odredbama Zakona.
15 Krešimir Petričević PRILOG 4. Poštovani novim prijedlogom Zakona o upravljanju i održavanju zgrada, u članku 37. navodi se da „Upravitelj zgrade može biti pravna ili fizička osoba registrirana za obavljanje djelatnosti upravljanja nekretninama“. Naime, u našoj stambenoj zgradi koja se sastoji od 6 stanova, temeljem čl. 44. i čl. 378. Zakona o vlasništvu i drugim stvarnim pravima (NN 91/96, 68/98, 137/99, 22/00, 73/00, 114/01, 79/06, 141/06, 146/08, 38/09, 153/09, 143/12, 152/14) i Međuvlasničkog ugovora suvlasnika stambene zgrade, suvlasnici stambene zgrade povjerili su poslove upravljanja zgradom jednom od suvlasnika. Sukladno navedenom molim vaše mišljenje dali je ovakav način upravljana zgradom u skladu s novim Zakonom o upravljanju i održavanju zgrada. Posebno što u prijelaznim i završnim odredbama rečenog Zakona u članak 48. se navodi da: Međuvlasnički ugovori i ugovori sklopljeni s upraviteljima zgrada u pogledu održavanja i upravljanja zgradom do stupanja na snagu ovoga Zakona smatraju se Međuvlasničkim ugovorima, odnosno ugovorima o upravljanju sklopljenim na temelju ovoga Zakona i važe do sklapanja novih odgovarajućih ugovora. Također molimo da pojasnite koje upravo tijelo i na koji način se vrši registracija fizičkih osoba za obavljene djelatnosti upravljanja nekretninama, ukoliko je isto potrebno. Hvala. Primljeno na znanje Sukladno ovom Zakonu upravitelj (fizičika ili pravna osoba) da bi mogao obavljati posao upravljanja zgradom za tu djelatnost mora biti registriran. Poslovi upravljanja zgradom povjeravaju se i uređuju međuvlasničkim ugovorom. Sukladno važećim propisima, registraciju fizičkih osoba za obavljanje određenih djelatnosti (pa tako i upravljanja zgradama) vodi Obrtni registar a registraciju pravnih osoba za određene djelatnosti vodi Sudski registar. Ovim Zakonom propisana je odredba o osnivanju i vođenju Registra upravitelja zgrada u kojem će se nalaziti podaci o upraviteljima zgrada (fizičkim i pravnim) i ugovorima o upravljanju.
16 KARMEN VUKOREPA PRILOG 4. Potrebno je da se u novi Zakon o upravljanju stambenim zgradama obvezno uvede članak da je za registriranje apartmana i hostela u višestambenim zgradama za potrebe turističkog ili dnevnog najma potrebna većinska suglasnost suvlasnika zgrade Prihvaćen U tekstu Zakona dodana je odredba prema kojoj za davanje stana u kratkoročni najam i/ili najam za radnike potrebna je suglasnost kvalificirane većine suvlasnika.
17 JASMINKA KRAPLJANOV PRILOG 4., 2. ANALIZA ISHODA NACRTA PRIJEDLOGA ZAKONA U Članku 17. Stavak 3. Predlažem da se iz navedenog stavka ukloni zabrana postavljanja vanjske jedinice uređaja za hlađenje (klime) na pročelja zgrada. Naime postoje stanovi koji nemaju balkon ili lođu. Takvih stanova najviše ima u velikim stambenim zgradama (50 do 100 stanova) građenih sedamdesetih i osamdesetih godina prošlog stoljeća. U njima se tijekom ljetnih mjeseci razvija temperatura do 35° stupnjeva Celzijevih i više, čime su neupotrebljivi za stanovanje. U vremenu globalnog zatopljenja kojemu smo svi svjedoci ne mogu se u isti koš staviti stvari koje su nužne za funkciju stanovanja s onima koje tu nisu, primjerice antenski sustavi i uređaji za obnovljive izvore energije – solara koji neki stanari samovoljno postavljaju. Jednako tako, ne mogu se u isti koš staviti pročelja zgrada u centru Zagreba koje imaju uličnu i dvorišnu stranu i pročelja novozagrebačkih nebodera koji su toliko veliki da glavni ulaz gleda na jednu ulicu a stražnji ulaz na drugu ulicu. Ni kvalitetom stanovanja ni cijenom kvadrata ne može se izjednačavati stanovanje na primjerice Pantovčaku sa stanovanjem u zagrebačkoj Mamutici. Nije prihvaćen Intencija je navedenih odredbi da se onemogući postavljanje uređaja za hlađenje, grijanje, obnovljive izvore energije, te antenskih sustava na ulična pročelja zgrada budući da navedeni uređaji negativno utječu na vizualni izgled stambenih zgrada i gradova u Republici Hrvatskoj.
18 JASMINKA KRAPLJANOV PRILOG 4., 2. ANALIZA ISHODA NACRTA PRIJEDLOGA ZAKONA U Članku 21. predlažem ukidanje stavka 6., te u Članku 22. predlažem ukidanje stavka 8. Nedopustiv je upis založnog prava na svaki posebni dio nekretnine od strane upravitelja zgrade, pa i za one stanare koji redovno i savjesno uplaćuju pričuvu. Ako do takvih radova dođe trebaju se naplatiti isključivo od pričuve, a ista bi trebala biti dostatna za hitne i nužne popravke jer bi se iznos pričuve prilagođavao prema godišnjem planu održavanja zgrade, čija izrada bi bila obavezna. Upisom založnog prava na svaki posebni dio nekretnine od strane upravitelja zadire se u vlasnička prava, povećavaju se troškovi, te može dovesti do financijskog iscrpljivanja suvlasnika. Primjerice, tko bi platio takse za upis založnog prava na sve stanove i poslovne prostore u zemljišne knjige, takse za micanje založnog prava, angažiranje odvjetnika ili javnog bilježnika te druge troškove oko te radnje? Nije prihvaćen Troškovi nastali hitnim i nužnim popravcima se u prvom redu namiruju iz sredstava zajedničke pričuve i osiguranja, pa ih tek podredno podmiruje upravitelj ako na računu zajedničke pričuve nema sredstava. Iz navedenog razloga upravitelj ima zakonsko založno pravo, a sve u skladu s propisima kojima je uređeno ovršno pravo.
19 JASMINKA KRAPLJANOV PRILOG 4. Članak 21. Stavak (6) i Članak 22. Stavak (8) Ovim Prijedlogom Zakona o upravljanju i održavanju zgrada uvode se kvote koje sustanari trebaju prikupiti za hitne popravke (20 % suvlasnika plus potpis predstavnika stanara) i nužne popravke (33 % suvlasnika plus potpis predstavnika stanara) na/u zgradi. Ako se potpisi iz raznoraznih razloga ne uspiju prikupiti što je u realnosti moguće tijekom ljetnih mjeseci ili za vrijeme godišnjih odmora ili predstavnik stanara jednostavno ne želi dati svoj potpis, tada ovaj Prijedlog Zakona upravitelju zgrade daje mogućnost da o svom trošku izvede hitne ili nužne popravke te da se pri tome naplati iz pričuve koje uplaćuju svi suvlasnici - vlasnici posebnih dijelova nekretnine. Kao osiguranje da će upravitelj zgrade trošak za izvršene radove naplatiti od sredstava pričuve, ovaj Prijedlog Zakona o upravljanju i održavanju zgrada, propisuje sljedeće: „Radi osiguranja razmjernog dijela naknade troška ... upravitelj ima zakonsko založno pravo na svakom posebnom dijelu nekretnine“ (Članak 21. Stavak (6) i Članak 22. Stavak (8) – ili jednostavnije, upravitelj zgrade radi osiguranja naplate za izvršene radove ima pravo upisa hipoteke na sve stanove i poslovne prostore zgrade u zemljišne knjige. Ovaj Članak Prijedloga zakona je neprihvatljiv, dopušta malverzacije i prevare od strane upravitelja i predstavnika stanara koji se mogu unaprijed dogovoriti i inscenirati takvu situaciju. Ukratko - mala vrata za veliku korupciju i kriminal. Zar ne postoje drugi instrumenti osiguranja naplate za upravitelje zgrade osim upisa hipoteke na vlasništvo u zemljišne knjige, ako već do takvih situacija i dođe? Upis bilo kakve hipoteke na stanove i poslovne prostore od strane bilo koga ne smije se dozvoliti. Također predlažem da novi Zakon o upravljanju i održavanju zgrada za hitne i nužne popravke u/na zgradama ne predviđa prikupljanje bilo kakve kvote potpisa suvlasnika jer se isti odvijaju za dobrobit i sigurnost suvlasnika. Djelomično prihvaćen I to na način da za poduzimanje hitnih popravaka nije potrebna suglasnost suvlasnika zgrade niti predstavnika suvlasnika. Troškovi nastali hitnim i nužnim popravcima se u prvom redu namiruju iz sredstava zajedničke pričuve i osiguranja, pa ih tek podredno podmiruje upravitelj ako na računu zajedničke pričuve nema sredstava. Iz navedenog razloga upravitelj ima zakonsko založno pravo, a sve u skladu s propisima kojima je uređeno ovršno pravo. Dodatno se pojašnjava da je institut zakonskog založnog prava uređen člankom 314. Zakona o vlasništvu i drugim stvarnim pravima, na način da je propisano da se isto osniva ispunjenjem pretpostavaka koje za to odredi posebni zakon. Zakonsko založno pravo je u konkretnom slučaju vezano uz odredbe Ovršnog zakona koje se odnose na pokretanje ovrhe na nekretnini, te posebno u dijelu koji se odnosi na posebne uvjete za određivanje ovrhe na nekretnini prema kojima će sud prijedlog za ovrhu na nekretnini odbiti ako glavnica tražbine radi čijeg se namirenja ovrha traži ne prelazi iznos od 5300,00 eura.
20 HRVOJKA SKOKOVIĆ HARAŠIĆ PRILOG 4., 1. OPĆE INFORMACIJE Molimo Vas da se uredi i pitanje ovlasti predstavnika/ce suvlasnika. Naime, trenutno postoji administrativna procedura koja uključuje policiju i sud kada se radi o uzurpaciji zajedničkih dijelova zgrade od strane jednog ili više suvlasnika ili stanara. Mora se moći uz jednostavniju proceduru omogućiti predstavniku suvlasnika da reagira. Na primjer, suvlasnik odbija nakon više pisanih zamolbi ukloniti metalni otpad iz zajedničkog dvorišta. Isti taj otpad je ujedno opasan. Institucije se ograđuju ili upućuju na dugu i skupu proceduru suda. Mora se moći uz, na primjer, potpis većine suvlasnika dati takav otpad ukloniti od strane ovlaštenih poduzeća, a račun za takav rad ispostaviti onome tko je otpad ostavio. Pritom se pisanim putem traži očitovanje u određenom roku tko je taj otpad ostavio (pogotovo ako se zna da to i to pripada tome i tome) da ga isti i ukloni u određenom roku, u protivnome da će to učiniti službe. Ukoliko se nitko ne očituje o vlasništvu predmeta koji se treba ukloniti, navedeno može ići i na teret pričuve i rješava se po kratkom postupku (bez sudova, policije, i sl.). Treba također jasno propisati da neplaćanje pričuve podliježe ovrsi (upravitelji se nekada suzdržavaju primijeniti ovrhu pa ostali plaćaju za "neplatišu"). Isto tako molimo razmisliti o rješenju kada imate suvlasnika koji bojkotira sve napore za unaprjeđenjem stanja zgrade i okoliša. Molimo razmisliti o tome da li Kućni red služi svrsi i da li se temeljem nepridržavanja istoga mogu od strane predstavnika suvlasnika izricati opomene i slično, odnosno od strane odgovarajućih službi i neke kazne. Na primjer, držanje životinja koje se ne svrstavaju u ptice pjevice ili kućne ljubimce. Jasno je da za to postoje službe, ali su procedure rješavanja takvih pitanja jako spore, jako duge i skupe te se predlaže vidjeti kako su to uredile druge EU članice (primjeri najbolje prakse). Nije prihvaćen Odredbama ovoga Zakona uređena su prava i obveze predstavnika suvlasnika i upravitelja. Nadalje propisana je obveza za upravitelja zgrade da poduzme potrebne aktivnosti radi ovrhe dospjelih, a neplaćenih obroka zajedničke pričuve i drugih zajedničkih troškova nekretnine koje plaćaju suvlasnici nakon što nisu plaćena šest obroka. Zakonom su propisane odredbe o kućnom redu, tako je, između ostalog, propisano da je suvlasnik koji se ne pridržava odredaba kućnog reda je za svaku utvrđenu povredu dužan uplatiti na račun zajedničke pričuve novčani iznos u trostrukom iznosu od iznosa mjesečne zajedničke pričuve. Odluka o povredi kućnog reda donesena je nakon što ju utvrdi natpolovična većina suvlasnika i na temelju te odluke, suvlasnik je dužan uplatiti u zajedničku pričuvu sredstva za utvrđenu povredu kućnog reda.
21 EMA BARIŠIĆ PRILOG 4. Mislim da bi trebalo nadopuniti zakon da predstavnik stanara ima svog zamjenika kojeg bira zajednica suvlasnika. Druga nadopuna je da zajednica suvlasnika bira izvoditelje za popravke i održavanje zgrada, prikupljanjem najmanje tri ponude. Ukoliko pridigne jedna ponuda i zajednica suvlasnika utvrdi da je ekonomski povoljna, tada se ona odabire. Treće što bih nadodala je plaćanje pričuve. Ukoliko je na zgradi potreban vrijednosno značajan investicijski rad ili više radova, upravitelj zgrade može predložiti povećanje pričuve ili može predložiti druge izvore financiranja za radove koji su nužni za održavanje zgrade. O povećanju pričuve za dobrobit stanara odlučuje 51,0% suvlasnika. Među vlasničkim ugovorom se može utvrditi u kojim slučajevima je moguće predložiti povećanje pričuve. Još bih nadodala odredbu, ukoliko upravitelj zgrade ne izvršava svoje obveze, zajednica suvlasnika ima pravo birati novog upravitelja, o čemu također prikuplja barem jednu valjanu ponudu i odlučuje o novom upravitelju zgrade. Djelomično prihvaćen U tekst Zakona uvedena je odredba po kojoj suvlasnici mogu međuvlasničkim ugovorom imenovati zamjenika predstavnika suvlasnika i to natpolovičnom većinom. Za radove i druge poslove na održavanju zgrade čija je vrijednosti veća od 2.500,00 eura upravitelj zgrade je obvezan zatražiti najmanje tri neovisne i usporedive ponude. Zakonom je propisan minimalni iznos zajedničke pričuve i taj iznos obvezuje sve suvlasnike zgrade da ga uplaćuju mjesečno na račun zajedničke pričuve, a suvlasnici su slobodni visinu pričuve za kvalitetno održavanje zajedničkih dijelova zgrade odrediti sami, sukladno godišnjem programu održavanja zajedničkih dijelova zgrade, odnosno višegodišnjem programu održavanja i upravljanja zgradom.
22 Đuro Vučinić PRILOG 4. Problem dogradnje dizala na postojeću zgradu U primjeru zgrade sa pet ulaza (5 funkcionalnih cjelina), koje čine jednu organiziranu zajednicu suvlasnika, ne postoji realna mogućnost dobiti natpolovičnu suglasnost za dogradnju dizala, na zasebnom jednom ulazu. U prijedlogu zakona o upravljanju i održavanju prepoznat je pojam „funkcionalna cjelina“ jer je u članku 10. dana mogućnost da zgrada, ako ima više funkcionalnih cjelina sa zasebnim ulazima, svaka od njih može uspostaviti zasebnu zajednicu suvlasnika, što je za pohvalu. Bez toga, naprimjer, dogradnja dizala na ulazu bila bi nemoguća misija, jer je to zasebni zajednički dio (funkcionalna cjelina) i za to je potrebna natpolovična suglasnost suvlasnika ulaza, a ne natpolovična suglasnost suvlasnika cjelovite zgrade. Drugi problem su odluke suvlasnika prema članku 31. Budući da je prema članku 31. donesena odluka obvezujuća za sve suvlasnike, a dogradnja dizala na ulazu je veća investicija (oko 70 000,00€), prema prijedlogu zakona, nejasno je koju odluku primijeniti u navedenom slučaju:(1) odlukom natpolovične većine ili (2) odlukom kvalificirane većine. Nije dobro da je odluku donesenu prema članku 31, moguće poništiti primjenom članka 23. Umjesto članka 23. možda je bolje navesti, da se odluke donesene natpolovičnom većinom ne odnose na vlasnike posebnog dijela, čija primanja po osobi kućanstva su ispod određenog minimuma. U tom slučaju ostali suvlasnici ulaza podmirivali bi taj trošak iz pričuve, a na nekretnini vlasnika posebnog dijela Upravitelj bi radio zabilježbu u zemljišnim knjigama. Dug ne zastarijeva, te bi se promjenom imovinskog cenzusa, ili promjenom vlasnika posebnog dijela, naplaćivao, revalozirani dug od aktualnog vlasnika i vraćao u pričuvu zajednici suvlasnika. Dakle, zakonom treba omogućiti suvlasnicima koji žele ulagati u svoje zajedničke dijelove, gdje god je to moguće. Opsjednutost „cjelovitom zgradom“, kao zajednice suvlasnika, nije opravdana, jer postoje mogućnosti da se npr. Međuvlasničkim ugovorom veže više funkcionalnih cjelina (sve ulaze) u jednu skupinu suvlasničkih zajednica (ugovornu cjelinu) koji su obvezni odlučivati i učestvovati u troškovima zajedničkih dijelova svih suvlasnika cjelovite zgrade. Nije prihvaćen Vezano za odlučivanje o ugradnji dizala u zgradu isto je uređeno člankom 35. stavku 1. točki 12. kojim je propisano da je za donošenje odluke o ugradnji dizala potrebna natpolovična suglasnost suvlasnika.
23 DOMAGOJ RADICA PRILOG 4. Poštovani, pozdravljam donošenje novog zakona i nadam se da će doprinijeti boljem održavanju zgrada. Ovom prilikom bih želio ukazati na nekoliko učestalih problema koji su do sada stvarali promjene suvlasnicima i predstavnicima koji su željeli ulagati i brinuti se o zgradi, ali nisu imali podršku indolentne i nezainteresirane većine, kojima je samo bilo bitno da je pričuva mala, a kad dođe do problema, onda su od predstavnika očekivali da ih riješi. Npr. od nas 30-ak suvlasnika na sastancima bude max. 5-10, dok ostale nije briga. Može li se suvlasnike zakonom obvezati da prisustvuju sastancima te mogu li se propisati kazne za opstrukciju? Kad upozorim da mi od useljenja 2005. do danas plaćamo istu pričuvu i da je iznos ispod zakonskog minimuma, velika većina ne želi povećanje pričuve iako jedva pokrivamo godišnje troškove, a ne uštedimo ništa. I nema načina da ih se uvjeri i prisili na povećanje pričuve. Smatram da bi zakonom trebali odrediti visinu pričuve prema starosti zgrade, kvaliteti gradnje i trenutnom stanju i da visinu pričuve odredi zakonodavac, a ne suvlasnici. Također bi trebalo propisati da je obveza zgrade kumulirati godišnje minimalno 15-20% od ukupne godišnje određene pričuve za sve suvlasnike, kako bi svaka zgrada imala određena ušteđena sredstva za nepredviđene hitne popravke ili investicije. Ono što smatram najvećim problemom je sanacija dimnjaka radi uvođenja kondenzacijskih bojlera, za što je potrebna suglasnost svih suvlasnika na vertikali dimnjaka. Puno zgrada ima stare bojlere i kad se oni pokvare, a dijelova ne bude, stanari će ostati bez grijanja, koje je osnovna životna potreba. Ako netko od suvlasnika ne želi sanaciju dimnjaka, jer mu stari bojler još radi, onaj kojemu se bojler pokvario je u velikom problemu jer ne može sam sanirati dimnjak. Može li zakonodavac za takav slučaj precizno propisati obvezu svih suvlasnika na vertikali sudjelovanje u podmirenju troškova sanacije dimnjaka i uvođenje novih bojlera? Ne znam kako drugačije spriječiti situaciju da netko od suvlasnika ostane bez grijanja i tople vode u slučaju nepopravljivog kvara bojlera. Hvala, s poštovanjem, Domagoj Radica Nije prihvaćen Odredbama ovoga Zakona propisuje se obveza sastanka suvlasnika najmanje jedanput godišnje. Nadalje, odredbama Zakona propisano je da ako se zbog veličine zgrade ili iz drugih opravdanih razloga ne može sazvati sastanak suvlasnika s potrebnom većinom, predstavnik suvlasnika ili drugi zainteresirani suvlasnik će za donošenje odluke pribaviti suglasnost suvlasnika prikupljanjem potpisa na napisanu odluku ili putem elektroničke pošte ako suvlasnik to zatraži uz dokaz identiteta ili s elektroničkim potpisom. Zakonom je propisan minimalni iznos zajedničke pričuve i taj iznos obvezuje sve suvlasnike zgrade da ga uplaćuju mjesečno na račun zajedničke pričuve, a suvlasnici su slobodni visinu pričuve za kvalitetno održavanje zajedničkih dijelova zgrade odrediti sami, sukladno godišnjem programu održavanja zajedničkih dijelova zgrade, odnosno višegodišnjem programu održavanja i upravljanja zgradom. Ako suvlasnici ne usvoje plan održavanja zgrade u tim slučajevima je propisana obveza povećanog plaćanja pričuve.
24 DENIS PELOZA PRILOG 4., 3. ANALIZA UTVRĐENIH IZRAVNIH UČINAKA   Prethodne procjenama nisu utvrđeni značajni učinci osim kod točke 3.1. pa je tako po ostalim točkama upisano: "Provedbom prethodne procjene nisu utvrđeni značajni učinci koji bi zahtijevali daljnju analizu u postupku procjene učinaka propisa." Uneseni sadržaj opisa normativnog rješenja pod 3.1. upravo upućuje na činjenicu kako postoji dovoljna razina ili snaga učinaka ili izostanka učinaka pod ostalim točkama, obzirom da bi se kroz ovaj zakon i njegovu provedbu u budućnosti itekako trebo dogoditi značajan utjecaj i promjene u odnosu na dosadašnje stanje. Npr. na terenu (tržištu) će do izražaja doći sav nesrazmjer (su)vlasništva / (su)posjeda površina u odnosu na kapacitet, kadrovske performanse i financijsku snagu / slabost stanara koji neće biti u mogućnosti pratititi potrebnu razinu ulaganja posebno kod starijih višestambenih zgrada gdje se često javlja problematika velikog udjela kvadrature ili kubature po članu (su)vlasničke zajednice stana. U zgradama koje trebaju obnovu i u kojima prevladava niža socijalna struktura suvlasnika sa nedostatkom prihoda sa održavanje viška kvadrature i gdje isti mogu činiti odlučujuću većinu trebati će se razmatrati socijalnu politiku sa opcijama dobrovoljnih, dostojanstvenih ili uvjetovanih primjerenih zamjena ili iznaći druge načine za provedbu investicijskog održavanja, obnove i tranfsormacije sukladno dugoročnoj strategiji. 3. ANALIZA UTVRĐENIH IZRAVNIH UČINAKA 3.2. Analiza učinaka na zaštitu tržišnog natjecanja (konkurentnost upravitelja, građevinskog sektora, obrtništva i pružatelja usluga) 3.3. Analiza socijalnih učinaka (dugoročno značajni učinci, migriranje, zbrinjavanje, standard građana treće dobi i ciljanih skupina) 3.4. Analiza učinaka na rad i tržište rada (vezano i kompatibilno sa točkom 3.2. i 3.4.) 3.5. Analiza učinaka na zaštitu okoliša ( izostanak očekivanih rezultata transformacije fonda zgrada iznostankom učinkovite provedbe) 3.6. Analiza učinaka na zaštitu ljudskih prava (pravo izbora i dobrovoljnog preseljenja, izloženost onih manjinskih (su)vlasnika koji se protive obnovi i investicijskom održavanju ovršnim postupcima suvlasničke zajednice sa jedne strane, te izloženost i nemoć manjinskih (su)vlasnika i upravitelja koji nemogu ostvariti potrebnu većinu za provedbu obnove i investicijskog održavanja. Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
25 DAVOR PETRAČIĆ PRILOG 4. UKRATKO PRIJEDLOZI I PRIMJEDBE • Uvjetuje se etažiranje a nije izrađen Pravilnik o etažiranju→ izraditi Pravilnik ! • Umjesto korisne površine za opisivanje površine posebnog dijela treba upotrebljavati „podne“ a ne korisne površine a za izračun suvlasništva ne korisne nego „vrijednosne“ površine • U zajednicu suvlasnika treba uključiti i vlasnike neupisanih stanova • U posebne dijelove treba uključiti i neupisane posebne dijelove • Pojmovi poslovno-stambena i stambeno-poslovna, ovisno o omjeru • U pojam zgrade treba ubaciti i pojedini ulaz • Prijavu u registar suvlasnika treba automatizirati preko ISPU sustava • Proreze u zidovima uvjetovati glavnim projektom a ne zabranjivati • Za hitni popravak ne smije se tražiti 20% suglasnost u tri sata– to je pojam već nastale štete • Nužni popravak – treba dati mogućnost natpolovične odluke a ne samo mišljenje stručnjaka– to je pojam sprječavanja štete koja još nije nastala • Dug za pričuvu NE ZASTARJEVA jer je to dug prema vlastitoj imovini (sada 3 g) • Na dug pričuve ne računati kamatu osim kod ovrhe • Nagrada upravitelju za naplaćenu ovrhu prema cjeniku upravitelja • Minimalni propisani iznos pričuve 0,54% za nove zgrade do 10 godina treba biti izuzetak i treba omogućiti obrazloženu i dovoljnu pričuvu • Na naknadu predstavnika suvlasnika obračunati poreze i davanja • Žiro računom zgrade i platnim prometom upravlja upravitelj • Ne dozvoljava se gotovinski promet • Kredit koji se financira iz pričuve natpolovičnom a ostalo kvalificiranom većinom • Održan sastanak suvlasnika kada se odazove 1/5 suvlasnika a punovažna odluka ako tu odluku u 7 dana potpiše većinski dio • Obavaza suvlasnika je plaćati pričuvu • Obaveza suvlasnika je ne ometati suvlasnike čestim i neugodnim imisijama • Zbog nasilja i učestalog vrijeđanja – izvlaštenje suvlasnika • Zbog odbijanja i smetanja radova – privremena mjera suda • Ako suvlasnik ne može plaćati pričuvu 1 godinu– plaća ju socijalna služba • Prinudni upravitelji – JLS ih mora birati podjednako i iz najbliže okolice • Promjena upravitelja sljedeći mjesec+1. radni dan nakon sljedećeg mjeseca • Promjenom upravitelja sva dokumentacija se predaje novom sa zatvorenim žiro računom , ovrhama, saldom i karticom dugova suvlasnika na dan zatvaranja žiro računa • Kredit banke preuzima sljedeći upravitelj pod jednakim uvjetima • Hitni popravak – javljanje upravitelja u narednom satu a popravak u 12 narednih sati Djelomično prihvaćen I to u odnosu na obvezu prilaganja etažnog elaborata pri upisu u Registar zajednice suvlasnika. U odredbama Zakona u kojima se uređuje upis u Registar zajednice suvlasnika propisano je da se zahtjev za upis u Registar zajednice suvlasnika podnosi u elektroničkom obliku i sadrži podatke o adresi zgrade odnosno funkcionalne cjeline zgrade za koju se zahtjev podnosi, podatke o vlasnicima posebnih dijelova zgrade koji čine zajednicu suvlasnika i podatke o površini svakog posebnog dijela zgrade kako se vode u evidencijama upravitelja te pojednostavljeni shematski prikaz u proizvoljnom mjerilu rasporeda posebnih dijelova zgrade na svakoj od etaža zgrade sa iskazanom vezom na podatke iz zahtjeva U odnosu na poduzimanje hitnih popravaka, izmijenjenje su odredbe Zakona na način da za poduzimanje hitnih popravaka nije potrebna suglasnost suvlasnika zgrade niti predstavnika suvlasnika.
26 DARKO KUSANOVIĆ PRILOG 4., 4. TEST MALOG I SREDNJEG PODUZETNIŠTVA (MSP TEST) Molim da pri izradi predmetnog zakona, ako će i to biti njegovo područje primjene, uredite pitanje održavanja čistoće zajedničkih dijelova zgrade na način da potaknete da ih čiste sami stanari/suvlasnici koji u njima žive (imaju prebivalište ili boravište). To je puno jednostavniji način čišćenja, koji zahtijeva manje rada nego sadašnja praksa angažiranja vanjskih firmi čišćenje (u potonjem slučaju čistačice moraju putovati i dolaze neovisno o stvarnoj potrebi čišćenja, postoje računovodstvene komplikacije itd.). U tom smislu trebate omogućiti da se stanarima/suvlasnicima koji odluče čistiti zgrade u kojima žive (imaju prebivalište ili boravište) ta usluga propisno plati: možete izričito pojasniti da je to moguće činiti preko ugovora o djelu (s obzirom na to da se čišćenje ionako vrši ili se treba vršiti prema potrebi) ili predvidjeti neku drugu pravnu osnovu plaćanja (npr. smanjenje/ukidanje pričuve za suvlasnika koji čisti). Istodobno bi trebali suvlasnike odvratiti od korištenja vanjskih firmi za čišćenje značajnim povećanjem PDV-a na tu uslugu ili uvođenjem dodatnog posebnog poreza na njezino pružanje (jer neke takve firme nisu u sustavu PDV-a). Smatram da bi ovakvo uređenje predmetne problematike usto donekle utažilo ogromnu potrebu za čistačicama koje je prisutno u našem društvu, posebice tijekom turističke sezone, jer bi mnoge koje trenutno čiste višestambene zgrade bile oslobođene čistiti negdje drugdje. Primljeno na znanje Nema zapreke da se suvlasnici dogovore oko pitanja čišćenja zajedničkih dijelova kako im odgovara pa tako i da čišćenje obavlja netko od suvlasnika uz naknadu.
27 BORIS MAKŠIJAN PRILOG 4., 8. VREMENSKI OKVIR I VREDNOVANJE Zakon u najboljem slučaju će kroz vrijeme od godinu dana imati uspostavljene sve potrebne institute i biti postavljena mogućnost njegove primjene. Predlažem predvidjeti da primjena za pojedine odredbe bude i godinu dana od stupanja istoga na snagu. Primljeno na znanje Predlagatelj zakona propisao je stupanje na snagu zakona 1. siječnja 2025.
28 BORIS MAKŠIJAN PRILOG 4., 3. ANALIZA UTVRĐENIH IZRAVNIH UČINAKA   1. molim stavite Euro ne kune. 2. ako već navodite analizu onda molim stavite poveznicu na nju tako da može se provjeriti relevantnost izvora. 3. koliko navedene promjene i obaveze investiranja utječu na problem što nam stanovništvo stari, a ima se manje prihode a treba održavati stanove koji koštaju više i imaju veći trošak. Sukladno treba prijedlog i za poticanje zamjena nekretnina manjim nekretninama i da postoji obaveza otkupa stanova od stanara JLS ili županija od starijih građana, poglavito od onih koji žive sami u većim stanovima. Navedenim načinom će se smanjiti mogućnost varanja starijeg stanovništva a ujedno će se povećati fond socijalnih stanova . ( otkupljeni stanovi neće biti visoke kvalitete, zbog nedovoljnog održavanja). Navedeno pitanje (stanovanje starih osoba i stanovanje u urbanim jezgrama koje su u lošem stanju zbog starosti vlasnika ili imovinskog stanja) bi trebao obuhvatit ovaj prijedlog zakona. točka 3.3. i 3.6 naravno bi bila ovime dotaknute Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
29 Antun Rupa PRILOG 4., 4. TEST MALOG I SREDNJEG PODUZETNIŠTVA (MSP TEST) Nadam se da će novi zakon poboljšati održavanju i upravljanju zgradama Komentirao sam i sugerirao što bih trebalo dodati ili promjeniti u pojedinim člancima. DIO DRUGI - ZAJEDNIČKI DIJELOVI I UREĐAJI ZGRADE, NJIHOVO ODRŽAVANJE, ZAJEDNIČKA PRIČUVA I OBVEZA OSIGURANJA ZGRADE Zajednički dijelovi i uređaji zgrade Članak 15. • p. instalacije kanalizacije, glavni okomiti i vodoravni vodovi i temeljne instalacije uključivo reviziska okna DIO TREĆI - SUVLASNICI ZGRADE I PREDSTAVNIK SUVLASNIKA ZGRADE Međuvlasnički ugovor Članak 28. (3) Međuvlasnički ugovor sadrži osobito: • veličinu suvlasničkih dijelova nekretnine • uvjete i način upravljanja nekretninom • pobliže podatke o osobi koja će upravljati nekretninom (Predstavnik suvlasnika) uz suglasnost zamjenika predstavnika suglasnika i vjećem suvlasnika. • opseg poslova koje će obavljati ta osoba i odgovornost za obavljanje poslova • uvjete i način prikupljanja i raspolaganja sredstvima zajedničke pričuve • ime predstavnika suvlasnika ovlaštenog za predstavljanje i zastupanje zajednice suvlasnika prema upravitelju zgrade, odnosno trećim osobama i granice njegove ovlasti, ne može samostalno odlučivati i donositi odluke bez suglasnosti sa zamjenikom predstsvnika suvlasnika i vijećem suvlasnika. • obavezno osnivanje vijeća suvlasnika koje pomaže predstavniku suvlasnika • obavezno biranje zamjenika predstavnika suvlasnika • mogućnost naknade za rad predstavnika suvlasnika • uvjete i način korištenja zajedničkih prostorija, te uređaja i zemljišta koje pripada određenoj nekretnini. Učestalost održavanja sastanka suvlasnika Članak 30. Sastanak suvlasnika obavezno se održava najmanje dva puta, a po potrebi i više puta godišnje i na istome se raspravlja o svim pitanjima važnim za upravljanje zgradom, a posebno o godišnjem izvještaju o upravljanju i održavanju, donosi godišnji program održavanja zajedničkih dijelova zgrade za iduću godinu te višegodišnji program održavanja zgrade. Predstavnik suvlasnika Članak 34. (2) Predstavnik suvlasnika ima sljedeća prava i obveze 3. koordinirati i dogovarati s upraviteljem zgrade izradu i provedbu godišnjeg programa održavanja zajedničkih dijelova zgrade, višegodišnjeg programa održavanja zgrade i pojedinih poslova u svezi s održavanjem zgrade i o tomu obavezno obavijestiti zamjenika predstavnika suvlasnika kao i vjeće suvlasnika. 4. supotpisivati sa upraviteljem zgrade radne naloge vezane uz održavanje zgrade i kontrolirati njegovo izvršenje, te o tomu obavijestiti zamjenika predstavnika suvlasnika i vjeće suvlasnika. 5. nadzirati ispunjavanje obveza upravitelja zgrade iz ugovora o upravljanju i o tomu obavezno izvještavati zamjenika predstavnika suvlasnika i vijeće suvlasnika. 11. potpisati ugovor za čišćenje zgrade uz suglasnost zamjenika predstavnika suvlasnika i vjeće suvlasnika. DIO SEDMI - PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE Predstavnici suvlasnika Članak 49. Predstavnici suvlasnika izabrani do stupanja na snagu ovoga Zakona nastavljaju s radom kao predstavnici suvlasnika izabrani na temelju ovoga Zakona, ali ako su odradili dva mandata po 5 godina iz prijašnjeg Zakona obvezni su pokrenuti izbor novog predstavnika suvlasnika s najviše dva mandata po 5 godina. Primljeno na znanje Pojedinačne primjedbe su razmotrene na odgovarajućem mjestu, tj. uz pripadajuću odredbu teksta Prijedloga Zakona.
30 Antun Rupa PRILOG 4., 8. VREMENSKI OKVIR I VREDNOVANJE Nadam se da će novi zakon poboljšati održavanju i upravljanju zgradama Komentirao sam i sugerirao što bih trebalo dodati ili promjeniti u pojedinim člancima. DIO DRUGI - ZAJEDNIČKI DIJELOVI I UREĐAJI ZGRADE, NJIHOVO ODRŽAVANJE, ZAJEDNIČKA PRIČUVA I OBVEZA OSIGURANJA ZGRADE Zajednički dijelovi i uređaji zgrade Članak 15. • p. instalacije kanalizacije, glavni okomiti i vodoravni vodovi i temeljne instalacije uključivo reviziska okna DIO TREĆI - SUVLASNICI ZGRADE I PREDSTAVNIK SUVLASNIKA ZGRADE Međuvlasnički ugovor Članak 28. (3) Međuvlasnički ugovor sadrži osobito: • veličinu suvlasničkih dijelova nekretnine • uvjete i način upravljanja nekretninom • pobliže podatke o osobi koja će upravljati nekretninom (Predstavnik suvlasnika) uz suglasnost zamjenika predstavnika suglasnika i vjećem suvlasnika. • opseg poslova koje će obavljati ta osoba i odgovornost za obavljanje poslova • uvjete i način prikupljanja i raspolaganja sredstvima zajedničke pričuve • ime predstavnika suvlasnika ovlaštenog za predstavljanje i zastupanje zajednice suvlasnika prema upravitelju zgrade, odnosno trećim osobama i granice njegove ovlasti, ne može samostalno odlučivati i donositi odluke bez suglasnosti sa zamjenikom predstsvnika suvlasnika i vijećem suvlasnika. • obavezno osnivanje vijeća suvlasnika koje pomaže predstavniku suvlasnika • obavezno biranje zamjenika predstavnika suvlasnika • mogućnost naknade za rad predstavnika suvlasnika • uvjete i način korištenja zajedničkih prostorija, te uređaja i zemljišta koje pripada određenoj nekretnini. Učestalost održavanja sastanka suvlasnika Članak 30. Sastanak suvlasnika obavezno se održava najmanje dva puta, a po potrebi i više puta godišnje i na istome se raspravlja o svim pitanjima važnim za upravljanje zgradom, a posebno o godišnjem izvještaju o upravljanju i održavanju, donosi godišnji program održavanja zajedničkih dijelova zgrade za iduću godinu te višegodišnji program održavanja zgrade. Predstavnik suvlasnika Članak 34. (2) Predstavnik suvlasnika ima sljedeća prava i obveze 3. koordinirati i dogovarati s upraviteljem zgrade izradu i provedbu godišnjeg programa održavanja zajedničkih dijelova zgrade, višegodišnjeg programa održavanja zgrade i pojedinih poslova u svezi s održavanjem zgrade i o tomu obavezno obavijestiti zamjenika predstavnika suvlasnika kao i vjeće suvlasnika. 4. supotpisivati sa upraviteljem zgrade radne naloge vezane uz održavanje zgrade i kontrolirati njegovo izvršenje, te o tomu obavijestiti zamjenika predstavnika suvlasnika i vjeće suvlasnika. 5. nadzirati ispunjavanje obveza upravitelja zgrade iz ugovora o upravljanju i o tomu obavezno izvještavati zamjenika predstavnika suvlasnika i vijeće suvlasnika. 11. potpisati ugovor za čišćenje zgrade uz suglasnost zamjenika predstavnika suvlasnika i vjeće suvlasnika. DIO SEDMI - PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE Predstavnici suvlasnika Članak 49. Predstavnici suvlasnika izabrani do stupanja na snagu ovoga Zakona nastavljaju s radom kao predstavnici suvlasnika izabrani na temelju ovoga Zakona, ali ako su odradili dva mandata po 5 godina iz prijašnjeg Zakona obvezni su pokrenuti izbor novog predstavnika suvlasnika s najviše dva mandata po 5 godina. Primljeno na znanje Pojedinačne primjedbe su razmotrene na odgovarajućem mjestu, tj. uz pripadajuću odredbu teksta Prijedloga Zakona.
31 Antun Rupa PRILOG 4. Nadam se da će novi zakon poboljšati održavanju i upravljanju zgradama Komentirao sam i sugerirao što bih trebalo dodati ili promjeniti u pojedinim člancima. DIO DRUGI - ZAJEDNIČKI DIJELOVI I UREĐAJI ZGRADE, NJIHOVO ODRŽAVANJE, ZAJEDNIČKA PRIČUVA I OBVEZA OSIGURANJA ZGRADE Zajednički dijelovi i uređaji zgrade Članak 15. • p. instalacije kanalizacije, glavni okomiti i vodoravni vodovi i temeljne instalacije uključivo reviziska okna DIO TREĆI - SUVLASNICI ZGRADE I PREDSTAVNIK SUVLASNIKA ZGRADE Međuvlasnički ugovor Članak 28. (3) Međuvlasnički ugovor sadrži osobito: • veličinu suvlasničkih dijelova nekretnine • uvjete i način upravljanja nekretninom • pobliže podatke o osobi koja će upravljati nekretninom (Predstavnik suvlasnika) uz suglasnost zamjenika predstavnika suglasnika i vjećem suvlasnika. • opseg poslova koje će obavljati ta osoba i odgovornost za obavljanje poslova • uvjete i način prikupljanja i raspolaganja sredstvima zajedničke pričuve • ime predstavnika suvlasnika ovlaštenog za predstavljanje i zastupanje zajednice suvlasnika prema upravitelju zgrade, odnosno trećim osobama i granice njegove ovlasti, ne može samostalno odlučivati i donositi odluke bez suglasnosti sa zamjenikom predstsvnika suvlasnika i vijećem suvlasnika. • obavezno osnivanje vijeća suvlasnika koje pomaže predstavniku suvlasnika • obavezno biranje zamjenika predstavnika suvlasnika • mogućnost naknade za rad predstavnika suvlasnika • uvjete i način korištenja zajedničkih prostorija, te uređaja i zemljišta koje pripada određenoj nekretnini. Učestalost održavanja sastanka suvlasnika Članak 30. Sastanak suvlasnika obavezno se održava najmanje dva puta, a po potrebi i više puta godišnje i na istome se raspravlja o svim pitanjima važnim za upravljanje zgradom, a posebno o godišnjem izvještaju o upravljanju i održavanju, donosi godišnji program održavanja zajedničkih dijelova zgrade za iduću godinu te višegodišnji program održavanja zgrade. Predstavnik suvlasnika Članak 34. (2) Predstavnik suvlasnika ima sljedeća prava i obveze 3. koordinirati i dogovarati s upraviteljem zgrade izradu i provedbu godišnjeg programa održavanja zajedničkih dijelova zgrade, višegodišnjeg programa održavanja zgrade i pojedinih poslova u svezi s održavanjem zgrade i o tomu obavezno obavijestiti zamjenika predstavnika suvlasnika kao i vjeće suvlasnika. 4. supotpisivati sa upraviteljem zgrade radne naloge vezane uz održavanje zgrade i kontrolirati njegovo izvršenje, te o tomu obavijestiti zamjenika predstavnika suvlasnika i vjeće suvlasnika. 5. nadzirati ispunjavanje obveza upravitelja zgrade iz ugovora o upravljanju i o tomu obavezno izvještavati zamjenika predstavnika suvlasnika i vijeće suvlasnika. 11. potpisati ugovor za čišćenje zgrade uz suglasnost zamjenika predstavnika suvlasnika i vjeće suvlasnika. DIO SEDMI - PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE Predstavnici suvlasnika Članak 49. Predstavnici suvlasnika izabrani do stupanja na snagu ovoga Zakona nastavljaju s radom kao predstavnici suvlasnika izabrani na temelju ovoga Zakona, ali ako su odradili dva mandata po 5 godina iz prijašnjeg Zakona obvezni su pokrenuti izbor novog predstavnika suvlasnika s najviše dva mandata po 5 godina. Primljeno na znanje Pojedinačne primjedbe su razmotrene na odgovarajućem mjestu, tj. uz pripadajuću odredbu teksta Prijedloga Zakona.
32 Antun Rupa PRILOG 4., 3. ANALIZA UTVRĐENIH IZRAVNIH UČINAKA   Nadam se da će novi zakon poboljšati održavanju i upravljanju zgradama Komentirao sam i sugerirao što bih trebalo dodati ili promjeniti u pojedinim člancima. DIO DRUGI - ZAJEDNIČKI DIJELOVI I UREĐAJI ZGRADE, NJIHOVO ODRŽAVANJE, ZAJEDNIČKA PRIČUVA I OBVEZA OSIGURANJA ZGRADE Zajednički dijelovi i uređaji zgrade Članak 15. • p. instalacije kanalizacije, glavni okomiti i vodoravni vodovi i temeljne instalacije uključivo reviziska okna DIO TREĆI - SUVLASNICI ZGRADE I PREDSTAVNIK SUVLASNIKA ZGRADE Međuvlasnički ugovor Članak 28. (3) Međuvlasnički ugovor sadrži osobito: • veličinu suvlasničkih dijelova nekretnine • uvjete i način upravljanja nekretninom • pobliže podatke o osobi koja će upravljati nekretninom (Predstavnik suvlasnika) uz suglasnost zamjenika predstavnika suglasnika i vjećem suvlasnika. • opseg poslova koje će obavljati ta osoba i odgovornost za obavljanje poslova • uvjete i način prikupljanja i raspolaganja sredstvima zajedničke pričuve • ime predstavnika suvlasnika ovlaštenog za predstavljanje i zastupanje zajednice suvlasnika prema upravitelju zgrade, odnosno trećim osobama i granice njegove ovlasti, ne može samostalno odlučivati i donositi odluke bez suglasnosti sa zamjenikom predstsvnika suvlasnika i vijećem suvlasnika. • obavezno osnivanje vijeća suvlasnika koje pomaže predstavniku suvlasnika • obavezno biranje zamjenika predstavnika suvlasnika • mogućnost naknade za rad predstavnika suvlasnika • uvjete i način korištenja zajedničkih prostorija, te uređaja i zemljišta koje pripada određenoj nekretnini. Učestalost održavanja sastanka suvlasnika Članak 30. Sastanak suvlasnika obavezno se održava najmanje dva puta, a po potrebi i više puta godišnje i na istome se raspravlja o svim pitanjima važnim za upravljanje zgradom, a posebno o godišnjem izvještaju o upravljanju i održavanju, donosi godišnji program održavanja zajedničkih dijelova zgrade za iduću godinu te višegodišnji program održavanja zgrade. Predstavnik suvlasnika Članak 34. (2) Predstavnik suvlasnika ima sljedeća prava i obveze 3. koordinirati i dogovarati s upraviteljem zgrade izradu i provedbu godišnjeg programa održavanja zajedničkih dijelova zgrade, višegodišnjeg programa održavanja zgrade i pojedinih poslova u svezi s održavanjem zgrade i o tomu obavezno obavijestiti zamjenika predstavnika suvlasnika kao i vjeće suvlasnika. 4. supotpisivati sa upraviteljem zgrade radne naloge vezane uz održavanje zgrade i kontrolirati njegovo izvršenje, te o tomu obavijestiti zamjenika predstavnika suvlasnika i vjeće suvlasnika. 5. nadzirati ispunjavanje obveza upravitelja zgrade iz ugovora o upravljanju i o tomu obavezno izvještavati zamjenika predstavnika suvlasnika i vijeće suvlasnika. 11. potpisati ugovor za čišćenje zgrade uz suglasnost zamjenika predstavnika suvlasnika i vjeće suvlasnika. DIO SEDMI - PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE Predstavnici suvlasnika Članak 49. Predstavnici suvlasnika izabrani do stupanja na snagu ovoga Zakona nastavljaju s radom kao predstavnici suvlasnika izabrani na temelju ovoga Zakona, ali ako su odradili dva mandata po 5 godina iz prijašnjeg Zakona obvezni su pokrenuti izbor novog predstavnika suvlasnika s najviše dva mandata po 5 godina. Primljeno na znanje Pojedinačne primjedbe su razmotrene na odgovarajućem mjestu, tj. uz pripadajuću odredbu teksta Prijedloga Zakona.
33 Antun Rupa PRILOG 4., 1. OPĆE INFORMACIJE Nadam se da će novi zakon poboljšati održavanju i upravljanju zgradama Komentirao sam i sugerirao što bih trebalo dodati ili promjeniti u pojedinim člancima. DIO DRUGI - ZAJEDNIČKI DIJELOVI I UREĐAJI ZGRADE, NJIHOVO ODRŽAVANJE, ZAJEDNIČKA PRIČUVA I OBVEZA OSIGURANJA ZGRADE Zajednički dijelovi i uređaji zgrade Članak 15. • p. instalacije kanalizacije, glavni okomiti i vodoravni vodovi i temeljne instalacije uključivo reviziska okna DIO TREĆI - SUVLASNICI ZGRADE I PREDSTAVNIK SUVLASNIKA ZGRADE Međuvlasnički ugovor Članak 28. (3) Međuvlasnički ugovor sadrži osobito: • veličinu suvlasničkih dijelova nekretnine • uvjete i način upravljanja nekretninom • pobliže podatke o osobi koja će upravljati nekretninom (Predstavnik suvlasnika) uz suglasnost zamjenika predstavnika suglasnika i vjećem suvlasnika. • opseg poslova koje će obavljati ta osoba i odgovornost za obavljanje poslova • uvjete i način prikupljanja i raspolaganja sredstvima zajedničke pričuve • ime predstavnika suvlasnika ovlaštenog za predstavljanje i zastupanje zajednice suvlasnika prema upravitelju zgrade, odnosno trećim osobama i granice njegove ovlasti, ne može samostalno odlučivati i donositi odluke bez suglasnosti sa zamjenikom predstsvnika suvlasnika i vijećem suvlasnika. • obavezno osnivanje vijeća suvlasnika koje pomaže predstavniku suvlasnika • obavezno biranje zamjenika predstavnika suvlasnika • mogućnost naknade za rad predstavnika suvlasnika • uvjete i način korištenja zajedničkih prostorija, te uređaja i zemljišta koje pripada određenoj nekretnini. Učestalost održavanja sastanka suvlasnika Članak 30. Sastanak suvlasnika obavezno se održava najmanje dva puta, a po potrebi i više puta godišnje i na istome se raspravlja o svim pitanjima važnim za upravljanje zgradom, a posebno o godišnjem izvještaju o upravljanju i održavanju, donosi godišnji program održavanja zajedničkih dijelova zgrade za iduću godinu te višegodišnji program održavanja zgrade. Predstavnik suvlasnika Članak 34. (2) Predstavnik suvlasnika ima sljedeća prava i obveze 3. koordinirati i dogovarati s upraviteljem zgrade izradu i provedbu godišnjeg programa održavanja zajedničkih dijelova zgrade, višegodišnjeg programa održavanja zgrade i pojedinih poslova u svezi s održavanjem zgrade i o tomu obavezno obavijestiti zamjenika predstavnika suvlasnika kao i vjeće suvlasnika. 4. supotpisivati sa upraviteljem zgrade radne naloge vezane uz održavanje zgrade i kontrolirati njegovo izvršenje, te o tomu obavijestiti zamjenika predstavnika suvlasnika i vjeće suvlasnika. 5. nadzirati ispunjavanje obveza upravitelja zgrade iz ugovora o upravljanju i o tomu obavezno izvještavati zamjenika predstavnika suvlasnika i vijeće suvlasnika. 11. potpisati ugovor za čišćenje zgrade uz suglasnost zamjenika predstavnika suvlasnika i vjeće suvlasnika. DIO SEDMI - PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE Predstavnici suvlasnika Članak 49. Predstavnici suvlasnika izabrani do stupanja na snagu ovoga Zakona nastavljaju s radom kao predstavnici suvlasnika izabrani na temelju ovoga Zakona, ali ako su odradili dva mandata po 5 godina iz prijašnjeg Zakona obvezni su pokrenuti izbor novog predstavnika suvlasnika s najviše dva mandata po 5 godina. Primljeno na znanje Pojedinačne primjedbe su razmotrene na odgovarajućem mjestu, tj. uz pripadajuću odredbu teksta Prijedloga Zakona.
34 Antun Rupa PRILOG 4., 2. ANALIZA ISHODA NACRTA PRIJEDLOGA ZAKONA Nadam se da će novi zakon poboljšati održavanju i upravljanju zgradama Komentirao sam i sugerirao što bih trebalo dodati ili promjeniti u pojedinim člancima. DIO DRUGI - ZAJEDNIČKI DIJELOVI I UREĐAJI ZGRADE, NJIHOVO ODRŽAVANJE, ZAJEDNIČKA PRIČUVA I OBVEZA OSIGURANJA ZGRADE Zajednički dijelovi i uređaji zgrade Članak 15. • p. instalacije kanalizacije, glavni okomiti i vodoravni vodovi i temeljne instalacije uključivo reviziska okna DIO TREĆI - SUVLASNICI ZGRADE I PREDSTAVNIK SUVLASNIKA ZGRADE Međuvlasnički ugovor Članak 28. (3) Međuvlasnički ugovor sadrži osobito: • veličinu suvlasničkih dijelova nekretnine • uvjete i način upravljanja nekretninom • pobliže podatke o osobi koja će upravljati nekretninom (Predstavnik suvlasnika) uz suglasnost zamjenika predstavnika suglasnika i vjećem suvlasnika. • opseg poslova koje će obavljati ta osoba i odgovornost za obavljanje poslova • uvjete i način prikupljanja i raspolaganja sredstvima zajedničke pričuve • ime predstavnika suvlasnika ovlaštenog za predstavljanje i zastupanje zajednice suvlasnika prema upravitelju zgrade, odnosno trećim osobama i granice njegove ovlasti, ne može samostalno odlučivati i donositi odluke bez suglasnosti sa zamjenikom predstsvnika suvlasnika i vijećem suvlasnika. • obavezno osnivanje vijeća suvlasnika koje pomaže predstavniku suvlasnika • obavezno biranje zamjenika predstavnika suvlasnika • mogućnost naknade za rad predstavnika suvlasnika • uvjete i način korištenja zajedničkih prostorija, te uređaja i zemljišta koje pripada određenoj nekretnini. Učestalost održavanja sastanka suvlasnika Članak 30. Sastanak suvlasnika obavezno se održava najmanje dva puta, a po potrebi i više puta godišnje i na istome se raspravlja o svim pitanjima važnim za upravljanje zgradom, a posebno o godišnjem izvještaju o upravljanju i održavanju, donosi godišnji program održavanja zajedničkih dijelova zgrade za iduću godinu te višegodišnji program održavanja zgrade. Predstavnik suvlasnika Članak 34. (2) Predstavnik suvlasnika ima sljedeća prava i obveze 3. koordinirati i dogovarati s upraviteljem zgrade izradu i provedbu godišnjeg programa održavanja zajedničkih dijelova zgrade, višegodišnjeg programa održavanja zgrade i pojedinih poslova u svezi s održavanjem zgrade i o tomu obavezno obavijestiti zamjenika predstavnika suvlasnika kao i vjeće suvlasnika. 4. supotpisivati sa upraviteljem zgrade radne naloge vezane uz održavanje zgrade i kontrolirati njegovo izvršenje, te o tomu obavijestiti zamjenika predstavnika suvlasnika i vjeće suvlasnika. 5. nadzirati ispunjavanje obveza upravitelja zgrade iz ugovora o upravljanju i o tomu obavezno izvještavati zamjenika predstavnika suvlasnika i vijeće suvlasnika. 11. potpisati ugovor za čišćenje zgrade uz suglasnost zamjenika predstavnika suvlasnika i vjeće suvlasnika. DIO SEDMI - PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE Predstavnici suvlasnika Članak 49. Predstavnici suvlasnika izabrani do stupanja na snagu ovoga Zakona nastavljaju s radom kao predstavnici suvlasnika izabrani na temelju ovoga Zakona, ali ako su odradili dva mandata po 5 godina iz prijašnjeg Zakona obvezni su pokrenuti izbor novog predstavnika suvlasnika s najviše dva mandata po 5 godina. Primljeno na znanje Pojedinačne primjedbe su razmotrene na odgovarajućem mjestu, tj. uz pripadajuću odredbu teksta Prijedloga Zakona.
35 Antun Rupa PRILOG 4., 11. Odgovarajuća primjena ovoga Obrasca u slučaju provedbe članka 18. stavka 2. Zakona o procjeni učinaka propisa ("Narodne novine", broj 44/17) Nadam se da će novi zakon poboljšati održavanju i upravljanju zgradama Komentirao sam i sugerirao što bih trebalo dodati ili promjeniti u pojedinim člancima. DIO DRUGI - ZAJEDNIČKI DIJELOVI I UREĐAJI ZGRADE, NJIHOVO ODRŽAVANJE, ZAJEDNIČKA PRIČUVA I OBVEZA OSIGURANJA ZGRADE Zajednički dijelovi i uređaji zgrade Članak 15. • p. instalacije kanalizacije, glavni okomiti i vodoravni vodovi i temeljne instalacije uključivo reviziska okna DIO TREĆI - SUVLASNICI ZGRADE I PREDSTAVNIK SUVLASNIKA ZGRADE Međuvlasnički ugovor Članak 28. (3) Međuvlasnički ugovor sadrži osobito: • veličinu suvlasničkih dijelova nekretnine • uvjete i način upravljanja nekretninom • pobliže podatke o osobi koja će upravljati nekretninom (Predstavnik suvlasnika) uz suglasnost zamjenika predstavnika suglasnika i vjećem suvlasnika. • opseg poslova koje će obavljati ta osoba i odgovornost za obavljanje poslova • uvjete i način prikupljanja i raspolaganja sredstvima zajedničke pričuve • ime predstavnika suvlasnika ovlaštenog za predstavljanje i zastupanje zajednice suvlasnika prema upravitelju zgrade, odnosno trećim osobama i granice njegove ovlasti, ne može samostalno odlučivati i donositi odluke bez suglasnosti sa zamjenikom predstsvnika suvlasnika i vijećem suvlasnika. • obavezno osnivanje vijeća suvlasnika koje pomaže predstavniku suvlasnika • obavezno biranje zamjenika predstavnika suvlasnika • mogućnost naknade za rad predstavnika suvlasnika • uvjete i način korištenja zajedničkih prostorija, te uređaja i zemljišta koje pripada određenoj nekretnini. Učestalost održavanja sastanka suvlasnika Članak 30. Sastanak suvlasnika obavezno se održava najmanje dva puta, a po potrebi i više puta godišnje i na istome se raspravlja o svim pitanjima važnim za upravljanje zgradom, a posebno o godišnjem izvještaju o upravljanju i održavanju, donosi godišnji program održavanja zajedničkih dijelova zgrade za iduću godinu te višegodišnji program održavanja zgrade. Predstavnik suvlasnika Članak 34. (2) Predstavnik suvlasnika ima sljedeća prava i obveze 3. koordinirati i dogovarati s upraviteljem zgrade izradu i provedbu godišnjeg programa održavanja zajedničkih dijelova zgrade, višegodišnjeg programa održavanja zgrade i pojedinih poslova u svezi s održavanjem zgrade i o tomu obavezno obavijestiti zamjenika predstavnika suvlasnika kao i vjeće suvlasnika. 4. supotpisivati sa upraviteljem zgrade radne naloge vezane uz održavanje zgrade i kontrolirati njegovo izvršenje, te o tomu obavijestiti zamjenika predstavnika suvlasnika i vjeće suvlasnika. 5. nadzirati ispunjavanje obveza upravitelja zgrade iz ugovora o upravljanju i o tomu obavezno izvještavati zamjenika predstavnika suvlasnika i vijeće suvlasnika. 11. potpisati ugovor za čišćenje zgrade uz suglasnost zamjenika predstavnika suvlasnika i vjeće suvlasnika. DIO SEDMI - PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE Predstavnici suvlasnika Članak 49. Predstavnici suvlasnika izabrani do stupanja na snagu ovoga Zakona nastavljaju s radom kao predstavnici suvlasnika izabrani na temelju ovoga Zakona, ali ako su odradili dva mandata po 5 godina iz prijašnjeg Zakona obvezni su pokrenuti izbor novog predstavnika suvlasnika s najviše dva mandata po 5 godina. Primljeno na znanje Pojedinačne primjedbe su razmotrene na odgovarajućem mjestu, tj. uz pripadajuću odredbu teksta Prijedloga Zakona.
36 ANAMARIJA POPOVIĆ PRILOG 4., 3. ANALIZA UTVRĐENIH IZRAVNIH UČINAKA   Ovim zakonom potrebno je urediti i definirati pojam poslovnih prostora u stanovima koji se koriste kao poslovni prostori a nemaju izvršenu prenamjenu stambenog u poslovni prostor. Najčešće su to tvrtke kojima je za svoj rad potrebno samo računalo putem kojeg ostvaruju veliku dobit i troškove režija (voda, struja, komunalna naknada, telekomunikacijske usluge, plin i dr.) podmiruju kao fizičke, a ne pravne osobe. Napominjem kako je prenamjena prostora definirana propisima koji uređuju prostorno uređenje, a kojih se ne pridržava. Djelomično prihvaćen Zakonom je nakon e savjetovanja u Pojmovniku definirano da se poslovnim prostorom smatra se prostor u zgradi u kojem se obavlja poslovna djelatnost i koja u pravilu čini samostalnu uporabnu cjelinu. Isto je usklađeno s definicijom iz Zakona o zakupu i kupoprodaji poslovnog prostora. Dodatno, podredno primjenjuju propisi iz prostornog uređenja i gradnje.