Izvješće o provedenom savjetovanju - Savjetovanje s javnošću o Odluci o uvođenju strukovnog kurikuluma za stjecanje kvalifikacije ZRAKOPLOVNI TEHNIČAR IRE / ZRAKOPLOVNA TEHNIČARKA IRE u sektoru ELEKTROTEHNIKA I RAČUNARSTVO

Redni broj
Korisnik
Područje
Komentar
Status odgovora
Odgovor
1 ZRINKA SMOLJANOVIĆ BABURICA ODLUKU o uvođenju strukovnog kurikula za stjecanje kvalifikacije ZRAKOPLOVNI TEHNIČAR IRE / ZRAKOPLOVNA TEHNIČARKA IRE u sektoru ELEKTROTEHNIKA I RAČUNARSTVO Ovim putem se referiram na kurikulum nastave Povijesti za zanimanje ZRAKOPLOVNI TEHNIČAR IRE/ ZRAKOPLOVNA TEHNIČARKA IRE . Ne slažem se s prijedlogom kurikuluma koji je satnicu Povijesti prepolovio na pola. Ukidanjem velikog dijela satnice Povijesti učenici strukovnih škola su zakinuti za pravo na cjelovito obrazovanje koje je propisano NOK-om. Bez poznavanja i razumijevanja prošlosti, učenici ne mogu razumjeti sadašnje društvene i političke promjene i njihove uzroke. Ovaj prijedlog kurikuluma Povijesti u kojem se predmet uči samo u 3. razredu onemogućava učenicima kontinuirano usvajanje vještina prikupljanja, uspoređivanja, analiziranja i vrednovanja informacija te razumijevanja svijeta i društva u kojem žive i koje se ubrzano mijenja. U osnovnoj školi su se učenici upoznavali s poviješću, a kroz srednjoškolsko obrazovanje je tek mogu razumjeti. Ishodi predmeta trebaju biti postavljeni na višoj razini od onih koji vrijede u osnovnoj školi, što u slučaju predloženog kurikuluma nijee slučaj, jer je predviđena premala satnica da bi se mogle realizirati navedene teme. Povijesti kao predmetu treba biti dodijeljeno 8 CSVET bodova i treba biti obavezan predmet minimalno dvije školske godine po 70 sati u nastavi. Kurikulum predviđa malo sati u nastavi pa se ne može organizirati nastava usmjerena po načelima aktivnog učenja. Ishodi koji su postavljeni u prijedlogu kurikuluma su u nesuglasju s odgojno-obrazovnim ciljevima učenja i podučavanja u kojima je predviđeno aktivno istraživačko i problemsko učenje, formativno vrednovanje i razvoj kritičkog mišljenja. Ovaj prijedlog kurikuluma sigurno neće stvoriti mladog čovjeka koji će biti sposoban kritički promišljati o društvu i svijetu u kojem živi. Nastava Povijesti je nezamjenjiva i po važnosti je u rangu s nastavom Hrvatskog jezika kada se govori o identitetu, kulturi, tradiciji i cjelokupnoj prošlosti hrvatskog naroda. U novim međunarodnim okolnostima se nitko ne može snaći bez poznavanja povijesti. Primljeno na znanje Primljeno na znanje. Položaj općeobrazovnog predmeta Povijesti nije predmet ovog savjetovanja. U svim sektorima, pa tako i u navedenom, škole imaju autonomiju kurikulom škole prilagoditi i proširiti različite sadržaje kako bi dodatno obuhvatile i produbile ove važne teme prema specifičnim potrebama i interesima učenika. To omogućava fleksibilnost u pristupu i osigurava da se ostvarenje ishoda učenja ostvaruje na način koji je prilagođen učenicima za svakodnevni život, ali i relevantan za njihovu struku. Hvala Vam na doprinosu u savjetovanju sa zainteresiranom javnošću.
2 Zrakoplovna tehnička škola Rudolfa Perešina 2. SASTAVNICE STRUKOVNOG KURIKULA, 2.2 POPIS OBVEZNIH STRUKOVNIH MODULA Poštovani, zrakoplovni tehničari IRE i zrakoplovni tehničari ZIM inaće se poklapaju u približno 80 % sadržaja koju propisuje, zahtjeva EASA (Europska agencija za civilno zrakoplovstvo) ,a predloženi kurikulumi drastično se razlikuju. Moduli bi trebali zadržati naziv i sadržaje kako je to predviđeno regulativom. MODUL 1 : MATEMATIKA MODUL 2 : FIZIKA MODUL 3 : OSNOVE ELEKTROTEHNIKE MODUL 4 : OSNOVE ELEKTRONIKE MODUL 5 : SUSTAVI ELEKTRONSKIH INSTRUMENTA S DIGITALNOM TEHNIKOM MODUL 6 : MATERIJALI I HARDVER MODUL 7 : PRAKTIČNO ODRŽAVANJE MODUL 8 : OSNOVNE AERODINAMIKE MODUL 9 : LJUDSKI FAKTORI MODUL 10 : ZRAKOPLOVNI PROPISI MODUL 13: AERODINAMIKA, STRUKTURE I SUSTAVI ZRAKOPLOVA MODUL 14 : POGON-POGONSKI SUSTAVI (AVIONIKA) S poštovanjem, Aktiv strukovnih nastavnika Zrakoplovne tehničke škole Rudolfa Perešina Primljeno na znanje Primljeno na znanje. Vaši stručni komentari će biti obuhvaćeni doradom navedenog Strukovnog kurikula. Hvala Vam na doprinosu u savjetovanju sa zainteresiranom javnošću.
3 Zrakoplovna tehnička škola Rudolfa Perešina ODLUKU o uvođenju strukovnog kurikula za stjecanje kvalifikacije ZRAKOPLOVNI TEHNIČAR IRE / ZRAKOPLOVNA TEHNIČARKA IRE u sektoru ELEKTROTEHNIKA I RAČUNARSTVO Poštovani, nažalost moramo izraziti negodovanje s prijedlogom ovog strukovnog kurikuluma jer nažalost nema nikakve veze s kompetencijama koje učenik mora imati nakon završetka školovanja da bi dobio licencu zrakoplovnog tehničara IRE i ovim prijedlogom se gubi smisao školovanja zrakoplovnih tehničara s obzirom da ćemo bit jedini u Europi i svijetu s ovakvim programom neusklađenim nažalost s ničim, a posebno ne s regulativom Agencije za civilno zrakoplovstvo u Republici Hrvatskoj i Europskom agencijom za civilno zrakoplovstvo(EASA). Ono što je specifično za osoblje koje se školuje za održavanje zrakoplova na području Europske unije ,a prihvaćeno je u i primjenjuje se u većini razvijenih zemalja ( SAD, Kanda, Japan itd.) je definirano strogom zakonskom regulativom Europske agencije za civilno zrakoplovstvo (EASA) ,a čega je dio i Republika Hrvatska preko nadležne Agencije za civilno zrakoplovstvo RH. Regulativa definira izdavanje dozvola i oblik školovanja tj. materiju koja je nužna da bi se ostvarile zakonske pretpostavke i uopće mogućnost rada na poslovima održavanja zrakoplova (Odredbama Aneksa III (Dio-66) Uredbe Komisije (EU) 1321/2014, od 26. studenog 2014. o kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova i aeronautičkih proizvoda, dijelova i uređaja, te o ovlaštenju organizacija i osoblja uključenih u te poslove (Continuing airworthiness regulation). POVEZNICA: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HR/TXT/PDF/?uri=CELEX:32014R1321&from=SL Naime od same objave javnih poziva EFS projekat „Modernizacija sustava strukovnog obrazovanja i osposobljavanja“ upozoravali smo da su zanimanja u sustavu održavanja zrakoplova definirana europskom regulativom ne treba ih dirati već samo prilagoditi i pratiti promjene u okvirima zakonske regulative. Odredilo se sve do Odluke o upisa standarda oba zanimanja i nastavilo sa izradom Standard kvalifikacije (skup ishoda učenja) te je plan izrada strukovnih kurikuluma ,a što nas je kao kolektiv unaprijed posebno veselilo jer smo očekivali upravo prilagodbu i dopunu, odnosno izmjenu sadržaja koji su nužni i nameću se kao zahtjevi od strane relevantnih regulatornih Agencija nadležnih za zrakoplovstvo u RH i EU. Međutim, upoznavanjem s planiranim izmjenama ,a koje su primjenjive u ostalim strukovnim kurikulima uočili smo velike problem koji mogu nastati ako se strukovni sadržaj bude mijenjao na način kako je to predviđeno ovim jedinstvenim modelom ,nažalost takva ovaj prijedlog i promjena dovesti će do ogromnih problema i nekompatibilnosti s europskom regulativom i umjesto napretka imati ćemo školovanje učenika bez perspektive, konkurentnosti i mogućnosti zapošljavanja u struci za naše učenike. Opet želimo istaknuti da je standard ovih zanimanja definiran je propisom koji definira uvjete za Part-66 dozvolu za održavanje zrakoplova Agencije za civilno zrakoplovstvo, a prema EASE (European Union Aviation Safety Agency). Po završetku škole naši učenici trebaju stjecati B1 licencu za klipne zrakoplove, mlazne zrakoplove i mlazne helikoptere, kao i B2 licencu, uključujući A licencu. Mi nismo organizacija za osnovnu obuku prema Part-147, ali je naš kurikulum u potpunosti usklađen s Part-66. djelom još 2010. godine, te smo u ovom postupku vidjeli priliku da ga poboljšamo, prilagodimo, osuvremenimo i dopunimo strukovne kurikulume regulativi i samim tim nastojanjima škole da idemo prema dobivanju licence Part-147 kao organizacije za održavanje zrakoplova ( u RH jedino Croatia Airlines ima navedenu licencu). Svi naši učenici stoga stječu srednjoškolsku kvalifikaciju za održavanje (B 1.1-B1.4) i za (B2). Praktično iskustvo stječe se radom na Q-400; A-319; A320 CL-415 AT-802, C-172; C150; DA-20 Da-40 Zvono-206; Bell-212 Eurokopter, 171 borbeni helikopter Mi 8 MTV Mi171, borbeni zrakoplovi MIG-21 te sa dolaskom zapadne tehnologije helikoptere OH-58D “Kiowa Warrior”, UH-60M “Black Hawk”, višenamjenski avioni Rafali,... učenici su uključeni preobuku i školovanje i pitanje je trenutka kad će se i u HRZ početi primjenjivati identičan model regulative za vojne zrakoplove što je prisutno u vojnim zrakoplovstvima svih članica EU. Što se tiče iskustva kod poslodavca učenici uče kroz Modul 7: Praktično održavanje i imaju oko 850 sati praktičnog rada kroz 4. godine, a prema zahtjevima struke to je segment koji je još nužno pojačati, a ne nikako smanjiti. Predmeti vezani uz struku nazivaju se moduli i imaju oznake kako je navedeno niže i upravo su definirani Regulativom koju smo prije naveli, a u module ulaze i matematika, fizika, osnove elektrotehnike i osnove elektronike. Naši predmeti-moduli odgovaraju onima u Partu- 66 i nose nazive ; MODUL 1 : MATEMATIKA MODUL 2 : FIZIKA MODUL 3 : OSNOVE ELEKTROTEHNIKE MODUL 4 : OSNOVE ELEKTRONIKE MODUL 5 : SUSTAVI ELEKTRONSKIH INSTRUMENTA S DIGITALNOM TEHNIKOM MODUL 6 : MATERIJALI I HARDVER MODUL 7 : PRAKTIČNO ODRŽAVANJE MODUL 8 : OSNOVNE AERODINAMIKE MODUL 9 : LJUDSKI FAKTORI MODUL 10 : ZRAKOPLOVNI PROPISI MODUL 11A: AERODINAMIKA, STRUKTURE I SUSTAVI TURBINSKIH AVIONA MODUL 11B: AERODINAMIKA, STRUKTURE I SUSTAVI KLIPNOG AVIONA MODUL 12: AERODINAMIKA, STRUKTURE I SUSTAVI HELIKOPTERA MODUL 13: AERODINAMIKA, STRUKTURE I SUSTAVI ZRAKOPLOVA MODUL 14 : POGON-POGONSKI SUSTAVI (AVIONIKA) MODUL 15 : MOTORI S PLINSKOM TRBINOM MOTORA 16 : KLIPNI MOTORI MODUL 17 : ELISE DETALJNO RASPISANO (link) https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HR/TXT/PDF/?uri=CELEX:32014R1321&from=SL str 99.-148. Ovo što je predloženo nema ni u tragovima s onim što bi učenici ovog profila morali savladati. Nažalost ako ovakav kurikulum bude prihvaćen gubi se smisao školovanja zrakoplovnih tehničara i možemo očekivati urušavanje i gašenje ovog obrazovnog profila. Nakon prvih kontakata s poslodavcima u području zrakoplovstva i njihovog uvida u predloženo ,malo je reći da su neugodno iznenađeni . Napominjemo da je u više od 100 naših učenika upravo zahvaljujući dosadašnjim kurikulumu i usklađenosti s regulativom u sustavu Hrvatskog ratnog zrakoplovstva na poslovima održavanja zrakoplova što je i od nacionalnog interesa sa RH. Pozdravljamo sve pozitivne promijene i spremni smo ih podržati, ali nikako na način koji nije primjeren. Više puta smo istaknuli da se pri izradi kurikuluma treba istaknuti nužnost i opravdanost povezivanja s regulativom na razini EU jer je to jedino ispravno i opravdano. Nadamo se da ćete razumjeti i uzeti u razmatranje sve navedeno jer ovakav prijedlog ne dovodi do poboljšanje već će nas svrstati na začelje , konstantno pokušavamo ukazati na specifičnost i različitost u odnosu na većinu strukovnih zanimanja i nemogućnost svrstavanja u zajednički skup što ne bi ni trebalo biti cilj reforme. Nakon uvida u predloženi kurikulum za zrakoplovne tehničare ZIM očigledno je da se sadržajno u odnosu na predloženi za zrakoplovne tehničare IRE oni drastično razlikuju, a ovisno o razini koju EASA zahtjeva ZIM i i IRE se preklapaju u skoro 80 % sadržaja. Molimo vas da se ovom komentaru pristupi ozbiljno jer se radi o izuzetno važnim stvarima. S poštovanjem, Aktiv strukovnih nastavnika Zrakoplovne tehničke škole Rudolfa Perešina Primljeno na znanje Primljeno na znanje. Vaši stručni komentari će biti obuhvaćeni doradom navedenog Strukovnog kurikula. Hvala Vam na doprinosu u savjetovanju sa zainteresiranom javnošću.
4 ZORAN VILJAC ODLUKU o uvođenju strukovnog kurikula za stjecanje kvalifikacije ZRAKOPLOVNI TEHNIČAR IRE / ZRAKOPLOVNA TEHNIČARKA IRE u sektoru ELEKTROTEHNIKA I RAČUNARSTVO Kurikulum ne prati zahtjeve i regulativu struke. Profesionalni pilot Primljeno na znanje Primljeno na znanje. Vaši stručni komentari će biti obuhvaćeni doradom navedenog Strukovnog kurikula. Hvala Vam na doprinosu u savjetovanju sa zainteresiranom javnošću.
5 ZRAKOPLOVNA TEHNIČKA ŠKOLA RUDOLFA PEREŠINA ODLUKU o uvođenju strukovnog kurikula za stjecanje kvalifikacije ZRAKOPLOVNI TEHNIČAR IRE / ZRAKOPLOVNA TEHNIČARKA IRE u sektoru ELEKTROTEHNIKA I RAČUNARSTVO Poštovani, podupiremo primjedbe veliku većinu komentatora i skupina komentatora s institucija koji s pravom ukazuju na veliki problem prelaska na sustav e-Savjetovanja kroz sustav prijave e-Građani upravo u trenutku kada se radi o iznimno važnima dokumentima sa sustav strukovnog obrazovanja pri čemu sučelje e-savjetovanja je iznimno neprohodno i jako je otežano snalaženje i komentiranje. Provodi javno savjetovanje u postupku reforme strukovnog školstva, stavljanjem na javno savjetovanje prevelikog broja dokumenata u vrijeme kraja nastavne godine kad nastavnici i svi u sustavu školstva imaju najviše opterećenje obvezama. Mislimo da se radi o preozbiljnim promjenama i ovakve situacije ne bi se smjele događati. Primljeno na znanje Primljeno na znanje. Vaši stručni komentari će biti obuhvaćeni doradom navedenog Strukovnog kurikula. Hvala Vam na doprinosu u savjetovanju sa zainteresiranom javnošću.
6 ZRAKOPLOVNA TEHNIČKA ŠKOLA RUDOLFA PEREŠINA 3. RAZRADA MODULA, 4. RAZRED Poštovani, Modul Osnove optike nalazi se kao SIU u Modulu 2 Fizika EASA Part 66 u SK zrakoplovni tehničar IRE , a u kurikulu se poziva na SK Tehničar za elektroniku HKO 3. Modul Mjerljiva svojstva zvuka i svjetlosti nalazi se kao SIU u Modulu 2 Fizika EASA Part 66 u SK zrakoplovni tehničar IRE , a u kurikulu se poziva na SK Tehničar za elektroniku HKO 3. Modul Uvod modernu fiziku nalazi se kao SIU u Modulu 2 Fizika EASA Part 66 u SK zrakoplovni tehničar IRE , a u kurikulu se poziva na SK Tehničar za elektroniku HKO 3. Modul Napredno praktično održavanje u zrakoplovstvu u cilju (opis modula) sve navedeno se ne poklapa s ishodima učenja koja su navedena u SUI , jednostavno rečeno u cijelom modulu navedeni su zrakoplovni elektomotori, a trebalo bi biti avionika. Primljeno na znanje Primljeno na znanje. Vaši stručni komentari će biti obuhvaćeni doradom navedenog Strukovnog kurikula. Hvala Vam na doprinosu u savjetovanju sa zainteresiranom javnošću.
7 ZRAKOPLOVNA TEHNIČKA ŠKOLA RUDOLFA PEREŠINA 3. RAZRADA MODULA, 3. RAZRED Poštovani, Modul Osnove mehanike fluida je naveden kao SIU modulu M2 Fizika ,a u kurikulu se poziva na SK Tehničar za elektroniku. Modul Osnove harmonijskih titranja i valova se u SK zrakoplovni tehničar IRE nalazi unutar modula M2 fizika SIU, a u kurikulumu se poziva na SIU standarda kvalifikacije Tehničar za elektroniku. Modul Integrirana elektronika SIU je iz SK Tehničar za telekomunikacije i preklapa se sa SIU Modula Sustavi elektronskih instrumenata s digitalnom tehnikom u 4. razredu, a koji je i SK zrakoplovni tehničar IRE. Modul električni strojevi i električni sustav zrakoplova SIU Električni strojevi u primjeni se poziva na SK Tehničar za automatizaciju , a SIU se poklapa sa navedenim SIU Električni sustavi zrakoplova koji se referira na standard kvalifikacije Zrakoplovni tehničar IRE. Primljeno na znanje Primljeno na znanje. Vaši stručni komentari će biti obuhvaćeni doradom navedenog Strukovnog kurikula. Hvala Vam na doprinosu u savjetovanju sa zainteresiranom javnošću.
8 ZRAKOPLOVNA TEHNIČKA ŠKOLA RUDOLFA PEREŠINA 3. RAZRADA MODULA, 2. RAZRED Poštovani, Modul Osnove termodinamike ne postoji kao modul po EASA, niti u SK zrakoplovni tehničar IRE već postoji kao SIU unutar modula Fizika M2 EASA part 66. Navedeni modul Osnove termodinamike poziva na SK tehničar za elektroniku. Skup ishoda učenja unutar modula Elektronika i digitalna tehnika se "poklapa" sa skupom ishoda učenja unutar modula Osnove elektronike s primjenom. SIU Sklopovi s tranzistorima se "poklapa" sa SUI Primjena sklopova s diodama i tranzistorima. SUI Složeni logički sklopovi se "poklapa" sa SUI unutar modula Sustavi elektronskih instrumenata s digitalnom tehnikom u 4. razredu. Modu Izmjenični strujni krugovi koji je u SK Zrakoplovni tehničar IRE unutar modula M3 (Osnove elektrotehnike) kao SIU u kurikulumu se poziva na SK Tehničar za telekomunikacije. Modul Obrada i spajanje električnih vodova ne nalazi se kao SIU u standardu kvalifikacije zrakoplovi tehničar IRE i naveden je HKO3 i poziva se na SK Tehničar za telekomunikacije. Uvod u zrakoplovstvo SIU aerodinamika poziva se na SIU Aerodinamika helikoptera -M12 zrakoplovni tehničar ZIM u 3. razredu, a postoji kao SIU standarda kvalifikacije IRE I ZIM u 3. i 4. razredu. Primljeno na znanje Primljeno na znanje. Vaši stručni komentari će biti obuhvaćeni doradom navedenog Strukovnog kurikula. Hvala Vam na doprinosu u savjetovanju sa zainteresiranom javnošću.
9 ZRAKOPLOVNA TEHNIČKA ŠKOLA RUDOLFA PEREŠINA 3. RAZRADA MODULA, 1. RAZRED Poštovani, Modul Uvod u elektroniku s primjenom poziva se na standard Tehničara za telekomunikacije i skup kompetencija ne odgovara standardu zanimanja. Primljeno na znanje Primljeno na znanje. Hvala Vam na doprinosu u savjetovanju sa zainteresiranom javnošću.
10 ZRAKOPLOVNA TEHNIČKA ŠKOLA RUDOLFA PEREŠINA 3. RAZRADA MODULA, 1. RAZRED Poštovani, u SK zrakoplovni tehničar IRE nalaze se Rad izmjeničnih i istosmjernih motora i generatora unutar modula osnove elektrotehnike što je u predloženom kurikulu stavljeno unutar modula Električni strojevi u 3. razredu. Primljeno na znanje Primljeno na znanje. Hvala Vam na doprinosu u savjetovanju sa zainteresiranom javnošću.
11 ZRAKOPLOVNA TEHNIČKA ŠKOLA RUDOLFA PEREŠINA 2. SASTAVNICE STRUKOVNOG KURIKULA, 2.2 POPIS OBVEZNIH STRUKOVNIH MODULA Poštovani, TEHNIČKO CRTANJE I DOKUMENTIRANJE U ELEKTROTEHNICI nije navedeno nigdje u standardu kvalifikacije zrakoplovni tehničar IRE niti kao poseban modul niti kao skup ishoda učenja. SIU osnovna primjena normi u tehničkom crtanju u SK zrakoplovni tehničar IRE predviđen je unutar modula 7 (Praktično održavanje) u 3. razredu. Primljeno na znanje Primljeno na znanje. Vaši stručni komentari će biti obuhvaćeni doradom navedenog Strukovnog kurikula. Hvala Vam na doprinosu u savjetovanju sa zainteresiranom javnošću.
12 ZRAKOPLOVNA TEHNIČKA ŠKOLA RUDOLFA PEREŠINA 2. SASTAVNICE STRUKOVNOG KURIKULA, 2.1 POPIS OPĆEOBRAZOVNIH NASTAVNIH PREDMETA/MODULA Poštovani, Tehnički materijali nisu navedeni na koji se standard kvalifikacije pozivaju, a dio unutar ciljeva opisa modula odnosi se na osnove zaštite na radu , nije navedeno na koje se ishode učenja poziva. Svojstva tehničkih materijala nije navedeno na koji se skup ishoda poziva. Primljeno na znanje Primljeno na znanje. Vaši stručni komentari će biti obuhvaćeni doradom navedenog Strukovnog kurikula. Hvala Vam na doprinosu u savjetovanju sa zainteresiranom javnošću.
13 ZRAKOPLOVNA TEHNIČKA ŠKOLA RUDOLFA PEREŠINA 2. SASTAVNICE STRUKOVNOG KURIKULA, 2.1 POPIS OPĆEOBRAZOVNIH NASTAVNIH PREDMETA/MODULA Poštovani, Osnove mehanike materijalne točke SUI gravitacija se poziva na standard kvalifikacije Tehničar za elektroniku, SUI Kinematika i SUI Dinamika se pozivaju na SK Strojarski tehničar, SUI Energija se poziva na SK Modni laboratorijski tehničar . Ishodi učenja ne odgovaraju cilju (opisu ) modula. Aktiv nastavnika struke Primljeno na znanje Primljeno na znanje. Vaši stručni komentari će biti obuhvaćeni doradom navedenog Strukovnog kurikula. Hvala Vam na doprinosu u savjetovanju sa zainteresiranom javnošću.
14 ZRAKOPLOVNA TEHNIČKA ŠKOLA RUDOLFA PEREŠINA ODLUKU o uvođenju strukovnog kurikula za stjecanje kvalifikacije ZRAKOPLOVNI TEHNIČAR IRE / ZRAKOPLOVNA TEHNIČARKA IRE u sektoru ELEKTROTEHNIKA I RAČUNARSTVO, IV. Poštovani, od 34. SIU u SK zrakoplovni tehničar/ka IRE 11 SIU je uvršteno u samo 5 od 26 strukovnih modula. Na inzistiranje ASOO Osnove zrakoplovstva trebale su biti u 1. razredu, a u u ovom prijedlogu su se našle u 2. razredu unutar modula Uvod u zrakoplovstvo. Aktiv nastavnika struke Primljeno na znanje Primljeno na znanje. Vaši stručni komentari će biti obuhvaćeni doradom navedenog Strukovnog kurikula. Hvala Vam na doprinosu u savjetovanju sa zainteresiranom javnošću.
15 ZRAKOPLOVNA TEHNIČKA ŠKOLA RUDOLFA PEREŠINA ODLUKU o uvođenju strukovnog kurikula za stjecanje kvalifikacije ZRAKOPLOVNI TEHNIČAR IRE / ZRAKOPLOVNA TEHNIČARKA IRE u sektoru ELEKTROTEHNIKA I RAČUNARSTVO, I. Poštovani, smatramo da je ZRAKOPLOVNI TEHNIČAR IRE (kao i zrakoplovni tehničar zim) trebao bit svrstan u novi sektor Zrakoplovstvo ,raketna i svemirska tehnika , razina 4.2 s obzirom na specifičnosti i vezu u realnom sektor, a što bi opravdalo i drugačiji pristup pri izradi kurikuluma s obzirom da su zahtjevi vezani uz razine znanja i za kategorije A, B1, B2, B3 i C dozvole za održavanje zrakoplova definirane Uredbom Europske komisije (EU) br. 1321/2014 od 26. studenog 2014., odnosno regulativama EASA (Europska agencija za civilno zrakoplovstvo). Primljeno na znanje Primljeno na znanje. Vaši stručni komentari će biti obuhvaćeni doradom navedenog Strukovnog kurikula. Hvala Vam na doprinosu u savjetovanju sa zainteresiranom javnošću.
16 VEDRAN ŠARAC ODLUKU o uvođenju strukovnog kurikula za stjecanje kvalifikacije ZRAKOPLOVNI TEHNIČAR IRE / ZRAKOPLOVNA TEHNIČARKA IRE u sektoru ELEKTROTEHNIKA I RAČUNARSTVO, III. Poštovani, nažalost moram izraziti negodovanje s prijedlogom ovog strukovnog kurikuluma jer nažalost nema nikakve veze s kompetencijama koje učenik mora imati nakon završetka školovanja da bi dobio licencu zrakoplovnog tehničara i ovim prijedlogom se gubi smisao školovanja zrakoplovnih tehničara s obzirom da ćemo bit jedini u Europi i svijetu s ovakvim programom neusklađenim nažalost s ničim, a posebno ne s regulativom Agencije za civilno zrakoplovstvo u Republici Hrvatskoj i Europskom agencijom za civilno zrakoplovstvo(EASA). Ono što je specifično za osoblje koje se školuje za održavanje zrakoplova na području Europske unije ,a prihvaćeno je u i primjenjuje se u većini unutar zemalja EU je definirano strogom zakonskom regulativom Europske agencije za civilno zrakoplovstvo (EASA) ,a čega je dio i Republika Hrvatska preko nadležne Agencije za civilno zrakoplovstvo RH. Regulativa definira izdavanje dozvola i oblik školovanja tj. materiju koja je nužna da bi se ostvarile zakonske pretpostavke i uopće mogućnost rada na poslovima održavanja zrakoplova (Odredbama Aneksa III (Dio-66) Uredbe Komisije (EU) 1321/2014, od 26. studenog 2014. o kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova i aeronautičkih proizvoda, dijelova i uređaja, te o ovlaštenju organizacija i osoblja uključenih u te poslove (Continuing airworthiness regulation). https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HR/TXT/PDF/?uri=CELEX:32014R1321&from=SL Naime od same objave javnih poziva EFS projekat „Modernizacija sustava strukovnog obrazovanja i osposobljavanja“ upozoravali smo da su zanimanja u sustavu održavanja zrakoplova definirana europskom regulativom ne treba ih dirati već samo prilagoditi i pratiti promjene u okvirima zakonske regulative. Odredilo se sve do Odluke o upisa standarda oba zanimanja i nastavilo sa izradom Standard kvalifikacije (skup ishoda učenja) te je plan izrada strukovnih kurikuluma ,a što nas je unaprijed posebno veselilo jer smo očekivali upravo prilagodbu i dopunu, odnosno izmjenu sadržaja koji su nužni i nameću se kao zahtjevi od strane relevantnih regulatornih Agencija nadležnih za zrakoplovstvo u RH i EU. Međutim, upoznavanjem s planiranim izmjenama ,a koje su primjenjive u ostalim strukovnim kurikulumma uočili smo velike problem koji mogu nastati ako se strukovni sadržaj bude mijenjao na način kako je to predviđeno ovim jedinstvenim modelom ,nažalost takva ovaj prijedlog i promjena dovesti će do ogromnih problema i nekompatibilnosti s europskom regulativom i umjesto napretka imati ćemo školovanje učenika bez perspektive, konkurentnosti i mogućnosti zapošljavanja u struci za naše učenike. Opet želim istaknuti o standard ovih zanimanja definiran je propisom koji definira uvjete za Part-66 dozvolu za održavanje zrakoplova Agencije za civilno zrakoplovstvo, a prema EASE (European Union Aviation Safety Agency). Po završetku škole naši učenici trebaju stjecati B1 licencu za klipne zrakoplove, mlazne zrakoplove i mlazne helikoptere, kao i B2 licencu, uključujući A licencu. Mi nismo organizacija za osnovnu obuku prema Part-147, ali je naš kurikulum u potpunosti usklađen s Part-66. djelom još 2010. godine, te smo u ovom postupku vidjeli priliku da poboljšamo, prilagodimo i dopunimo strukovne kurikulume regulativi i samim tim nastojanjima škole da idemo prema dobivanju licence Part-147 kao organizacije za održavanje zrakoplova što bi trebalo bit cilj i nacionalni interes ako želimo biti konkurentni ,trenutno u RH jedino nacionalna kompanija Croatia Airlines ima navedenu licencu. Svi naši učenici stoga stječu srednjoškolsku kvalifikaciju za održavanje (B 1.1-B1.4) i za (B2). Praktično iskustvo stječe se radom na Q-400; A-319; A320 CL-415 AT-802, C-172; C150; DA-20 Da-40 Zvono-206; Bell-212 Eurokopter, 171 borbeni helikopter Mi 8 MTV Mi171, borbeni zrakoplovi MIG-21 te sa dolaskom zapadne tehnologije helikopteri OH-58D Kiowa Warrior, Uh-60M Black Hawk, višenamjenski borbeni avion Rafali) učenici su uključeni preobuku i školovanje i pitanje je trenutka kad će se i u HRZ početi primjenjivati identičan model regulative za vojne zrakoplove što je prisutno u vojnim zrakoplovstvima svih članica EU. Što se tiče iskustva kod poslodavca učenici uče kroz Modul 7: Praktično održavanje i imaju oko 850 sati praktičnog rada kroz 4. godine, a prema zahtjevima struke to je segment koji je još nužno pojačati, a ne nikako smanjiti. Predmeti vezani uz struku nazivaju se moduli i imaju oznake kako je navedeno niže i upravo su definirani Regulativom koju sam prije naveo, a u module ulaze i matematika, fizika, osnove elektrotehnike i osnove elektronike, nije problem da oni dudu podijeljeni u opće-obrazovni i strukovni dio kurikuluma, ali izbacivanje stručnih predmeta koji su ispod navedeni je pogubno. Naši predmeti-moduli odgovaraju onima u Partu- 66: MODUL 1 : MATEMATIKA MODUL 2 : FIZIKA MODUL 3 : OSNOVE ELEKTROTEHNIKE MODUL 4 : OSNOVE ELEKTRONIKE MODUL 5 : SUSTAVI ELEKTRONSKIH INSTRUMENTA S DIGITALNOM TEHNIKOM MODUL 6 : MATERIJALI I HARDVER MODUL 7 : PRAKTIČNO ODRŽAVANJE MODUL 8 : OSNOVNE AERODINAMIKE MODUL 9 : LJUDSKI FAKTORI MODUL 10 : ZRAKOPLOVNI PROPISI MODUL 11A: AERODINAMIKA, STRUKTURE I SUSTAVI TURBINSKIH AVIONA MODUL 11B: AERODINAMIKA, STRUKTURE I SUSTAVI KLIPNOG AVIONA MODUL 12: AERODINAMIKA, STRUKTURE I SUSTAVI HELIKOPTERA MODUL 13: AERODINAMIKA, STRUKTURE I SUSTAVI ZRAKOPLOVA MODUL 14 : POGON-POGONSKI SUSTAVI (AVIONIKA) MODUL 15 : MOTORI S PLINSKOM TRBINOM MOTORA 16 : KLIPNI MOTORI MODUL 17 : ELISE https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HR/TXT/PDF/?uri=CELEX:32014R1321&from=SL str 99.-148. Nažalost ako ovakav kurikulum bude prihvaćen gubi se smisao školovanja zrakoplovnih tehničara i možemo očekivati gašenje ovog obrazovnog profila. Nakon prvih kontakata s poslodavcima u području zrakoplovstva i njihovog uvida u predloženo ,malo je reći da su neugodno iznenađeni . Napominjem da je u više od 100 naših učenika upravo zahvaljujući dosadašnjim kurikulumima i usklađenosti s regulativom u sustavu Hrvatskog ratnog zrakoplovstva na poslovima održavanja zrakoplova što je i od nacionalnog interesa sa RH. Pozdravljamo sve pozitivne promijene i spremni smo ih podržati, ali nikako na način koji nije primjeren. Više puta sam istaknuo da se pri izradi kurikuluma treba istaknuti nužnost i opravdanost povezivanja s regulativom na razini EU jer je to jedino ispravno i opravdano. Pri izradi ovog kurikuluma ,kao i kurikuluma za zrakoplovne tehničare ZIM ( djelomično zadržano) trebalo se voditi isključivo propisanom Europskom direktivom kao krovnim i ključnim dokumentom, a što bi u ovom slučaju trebalo biti i više nego dovoljno jer iza dokumenta stoji Europska komisija. Nadam se da ćete ozbiljno uvidjeti, shvatiti i prihvatiti ovu primjedbu jer u suprotnom nećemo imati pozitivan pomak već isključivo nepopravljive posljedice. S poštovanjem, Vedran Šarac, ravnatelj Zrakoplovne tehničke škole Rudolfa Perešina Primljeno na znanje Primljeno na znanje. Vaši stručni komentari će biti obuhvaćeni doradom navedenog Strukovnog kurikula. Hvala Vam na doprinosu u savjetovanju sa zainteresiranom javnošću.
17 TOMISLAV PALIĆ ODLUKU o uvođenju strukovnog kurikula za stjecanje kvalifikacije ZRAKOPLOVNI TEHNIČAR IRE / ZRAKOPLOVNA TEHNIČARKA IRE u sektoru ELEKTROTEHNIKA I RAČUNARSTVO, III. Poštovani, ukoliko se donese Odluka o uvođenju strukovnog kurikuluma za stjecanje kvalifikacije ZRAKOPLOVNI TEHNIČAR IRE / ZRAKOPLOVNA TEHNIČARKA IRE u obliku u kojem je puštena u savjetovanje s javnošću učenici koji završe školovanje neće biti konkurentni na tržištu rada u struci (iako to jesu prema trenutno važećem kurikulumu) budući da predloženi strukovni kurikulum ne uvažava posebnosti zrakoplovne struke, nije usklađen sa Standardom zanimanja i Standardom kvalifikacije HKO niti s regulativom Europske agencije za civilno zrakoplovstvo (EASA) odnosno odredbama Priloga III (Dio-66) Uredbe Komisije (EU) 1321/2014 od 26. studenog 2014. o kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova i aeronautičkih proizvoda, dijelova i uređaja, te o ovlaštenju organizacija i osoblja uključenih u te poslove. S obzirom na gore navedeno, predlažem povlačenje prijedloga ovog prijedloga Odluke i pristupanje izradi novog strukovnog kurikuluma za stjecanje kvalifikacije ZRAKOPLOVNI TEHNIČAR IRE / ZRAKOPLOVNA TEHNIČARKA IRE u skladu s relevantnom regulativom. S poštovanjem, Tomislav Palić, dipl. iur., tajnik Zrakoplovna tehnička škola Rudolfa Perešina Primljeno na znanje Primljeno na znanje. Vaši stručni komentari će biti obuhvaćeni doradom navedenog Strukovnog kurikula. Hvala Vam na doprinosu u savjetovanju sa zainteresiranom javnošću.
18 TOMISLAV KOVAČEVIĆ ODLUKU o uvođenju strukovnog kurikula za stjecanje kvalifikacije ZRAKOPLOVNI TEHNIČAR IRE / ZRAKOPLOVNA TEHNIČARKA IRE u sektoru ELEKTROTEHNIKA I RAČUNARSTVO Poštovani, Uvidom u predloženi sadržaj dokumenta strukovnog kurikula za stjecanje kvalifikacije Zrakoplovni tehničar IRE, jasno je vidljivo da program nije u skladu sa međunarodnom zrakoplovnom regulativom - Uredbom EU Komisije br. 1321/2014 o kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova, dijelova i uređaja, detaljnije objašnjenoj u EASA Easy Access Rules Appendix I to Annex III poglavlja 1. i 2. (dokument dostupan online). Detaljnijim pregledom predloženog strukovnog kurikula za stjecanje kvalifikacije Zrakoplovni tehničar - IRE nemoguće je ne uočiti sličnost predloženog kurikula s onim koji je bio važeći prije 2010. godine kada nije bio usklađen sa međunarodnom regulativom. Kao bivši učenik Zrakoplovne tehničke škole Rudolfa Perešina, profesionalni zrakoplovni tehničar IRE i međunarodno odobreni instruktor i ispitivač za program obrazovanja zrakoplovnih tehničara, moram izraziti duboko nezadovoljstvo i zabrinutost predloženim kurikulom jer predstavlja pomak nekoliko koraka unazad od trenutačnog kurikula, umjesto pomak unaprijed. To nije moje osobno mišljenje, već činjenica koju sam osobno iskusio. Naime, po završetku Zrakoplovne tehničke škole Rudolfa Perešina 2004. godine po neusklađenom programu, bio sam primoran ponovno polagati sve potrebne module (predmete) koje sam već odslušao, u vlastitom aranžmanu. Ta situacija mi je usporila karijeru na minimalno 3 godine i stvorila znatan i nepotreban financijski stres. To je nažalost neizbježna i realna sudbina i za sve nove generacije zrakoplovnih tehničara u Hrvatskoj, u slučaju da trenutno predloženi kurikul postane važeći. Gore navedeni rasplet ne ide u korist niti budućim naraštajima zrakoplovnih tehničara, niti Predlagatelju kurikula, stoga ovim putem apeliram na ponovno razmatranje i revidiranje trenutačno predloženog kurikula i usklađivanje sa međunarodnom regulativom u cilju što kvalitetnijeg obrazovanja novih naraštaja zrakoplovnih tehničara. Također, stojim na raspolaganju za savjetovanje i dodatne informacije vezane za trenutačno važeće međunarodne zahtjeve (kontakt podaci unutar sustava e-Građani i poznati u Zrakoplovnoj tehničkoj školi "Rudolf Perešin"). S poštovanjem, Tomislav Kovačević Ovlašteni instruktor i ispitivač zrakoplovnog osnovnog i specijalističkog školovanja ZIM i IRE B2 ovlašteni zrakoplovni tehničar - IRE Primljeno na znanje Primljeno na znanje. Vaši stručni komentari će biti obuhvaćeni doradom navedenog Strukovnog kurikula. Hvala Vam na doprinosu u savjetovanju sa zainteresiranom javnošću.
19 TOMISLAV IMPRIĆ ODLUKU o uvođenju strukovnog kurikula za stjecanje kvalifikacije ZRAKOPLOVNI TEHNIČAR IRE / ZRAKOPLOVNA TEHNIČARKA IRE u sektoru ELEKTROTEHNIKA I RAČUNARSTVO Program nije u skladu sa EASA regulativom (za stjecanje AML B2 cat), pa kao takav nije primjenjiv na tržištu rada EU. Tomislav Imprić Tehnički Direktor Croatia Airlines Primljeno na znanje Primljeno na znanje. Vaši stručni komentari će biti obuhvaćeni doradom navedenog Strukovnog kurikula. Hvala Vam na doprinosu u savjetovanju sa zainteresiranom javnošću.
20 SUZANA ČORAK GRDOVIĆ ODLUKU o uvođenju strukovnog kurikula za stjecanje kvalifikacije ZRAKOPLOVNI TEHNIČAR IRE / ZRAKOPLOVNA TEHNIČARKA IRE u sektoru ELEKTROTEHNIKA I RAČUNARSTVO Završetkom školovanja po predloženom kurikulumu učenici neće biti spremni za rad u industriji nego će morati nastaviti školovanje u minimalnom trajanju od 3 godine za navedenu kvalifikaciju. Time se postavlja pitanje potrebe za navedenim strukovnim školovanjem prema ovom kurikulumu kojim bi se učenici izjednačili s učenicima bilo kojeg tehničkog strukovnog obrazovanja, a koji trebaju završiti dodatno 3-godišnje doškolovanje u Part-145 organizaciji da bi stekli kvalifikacije zrakoplovnog tehničara/tehničarke IRE. Da bi učenici stekli predmetnu kvalifikaciju strukovni kurikulum mora biti usklađen s EU regulativom. Predmetno zanimanje je deficitarno na tržištu rada i industriji ne odgovara da se ukine predmetno strukovno obrazovanje ili da učenik po završetku (s 18 god. starosti) nije spreman participirati na tržištu rada. Također smatram da predmetna strukovna kvalifikacija ne spada u sektor Elektrotehnika i Računarstvo. Suzana Čorak Grdović Rukovoditelj Tehničkog školskog centra Croatia Airlines Primljeno na znanje Primljeno na znanje. Vaši stručni komentari će biti obuhvaćeni doradom navedenog Strukovnog kurikula. Hvala Vam na doprinosu u savjetovanju sa zainteresiranom javnošću.
21 STJEPAN PRIPELJAŠ ODLUKU o uvođenju strukovnog kurikula za stjecanje kvalifikacije ZRAKOPLOVNI TEHNIČAR IRE / ZRAKOPLOVNA TEHNIČARKA IRE u sektoru ELEKTROTEHNIKA I RAČUNARSTVO Poštovani! Cijeli predloženi sadržaj dokumenta strukovnog kurikula za stjecanje kvalifikacije Zrakoplovni tehničar/tehničarka IRE nije usklađen sa standardima Europske agencije za civilno zrakoplovstvo "EASA Part-66 B2", kako po zahtjevima imena tj. naziva modula tako i po sadržajima istih ( Prilog III (Dio-66) Uredbe Komisije (EU) br. 1321/2014 o kontinuiranoj plovidbenosti zrakoplova i aeronautičkih proizvoda, dijelova i uređaja, te o ovlaštenju organizacija i osoblja uključenih u te poslove je propis koji definira uvjete za Dio-66 dozvolu za održavanje zrakoplova.). Također nije u skladu sa Standardom zanimanja i Standardom kvalifikacija HKO. Zrakoplovna tehnička škola "R.Perešina" je uskladila svoje strukovne kurikulume prema zahtjevima EASA-e Part-66 za B1 i B2 još od školske godine 2010/2011 za što je dobila potrebna odobrenja od Agencije za strukovno obrazovanje R.H., Ministarstva znanosti i obrazovanja te Hrvatske agencije za civilno zrakoplovstvo, koja je ovlaštena za izdavanje licenci-dozvola za sve vrste zrakoplovnog tehničkog osoblja uključivo i dozvole "B2" i "B1". Sadašnji Kurikulum B2 (IRE) (kao i B1/ZIM), koji se izvodi u Zrakoplovnoj tehničkoj školi "R.Perešina" usklađen je prema modularnom načinu izvođenja istih te odgovaraju obimu i sadržaju zahtjevima Parta-66 u potpunosti te se uspješno izvodi već 14 godina i kontinuirano sadržajno dopunjuje i usvršava prema promjenama koje donosi i zahtjeva EASA za Part-66 kroz izmjene i dopune postojećih propisa. Ovim prijedlogom spomenutog dokumenta učenici smjera "B2" neće biti u mogučnosti u potpunosti svladati predviđeni program školovanja za zanimanje Zrakoplovni tehničar/tehničarka IRE kako to propisuje i zahtjeva EASA kroz "Part-66" te isti neće biti u mogučnosti kvalitetno konkurirati za zapošljavanje u spomenutij struci, ne samo u RH nego i u cijeloj Europskoj uniji kod poslodavaca organizacija Part-145 S poštovanjem, Stjepan Pripeljaš, ing. aerotehnike,strukovni učitelj mentor u smjerovima "B1","B2" Zrakoplovna tehnička škola Rudolfa Perešina Primljeno na znanje Primljeno na znanje. Vaši stručni komentari će biti obuhvaćeni doradom navedenog Strukovnog kurikula. Hvala Vam na doprinosu u savjetovanju sa zainteresiranom javnošću.
22 SAŠA PERIČAK ODLUKU o uvođenju strukovnog kurikula za stjecanje kvalifikacije ZRAKOPLOVNI TEHNIČAR IRE / ZRAKOPLOVNA TEHNIČARKA IRE u sektoru ELEKTROTEHNIKA I RAČUNARSTVO Poštovani, Prvo moram napomenuti kako je odnedavno promijenjeno sučelje e-savjetovanja čime je znatno otežano snalaženje i komentiranje. Isprobao sam sučelje na 4 različita računala i na svakome na različitim preglednicima (Mozilla Firefox, Chrome, Edge) i svugdje sam se susreo s problemima u vidu nečitljivosti dijela teksta ili problema s otvaranjem dijela dokumenta. Nadam se da mi zbog toga nisu promakli dijelovi dokumenta - u slučaju da jesu i da se to reflektira na poslane komentare, unaprijed se ispričavam. Smatram da je kurikulum u ovakvoj formi neprihvatljiv i ne slažem se s prijedlogom njegovog uvođenja. Razumijem potrebu za osuvremenjivanjem kurikuluma i uvođenje „reforme“, ali ovakav pristup vodi ka stvaranju ljudi bez opće kulture i znanja i vještina potrebnih za život u suvremenom društvu. U svijetu u kojem živimo sve je više bolesti kardiovaskularnog sustava i dijabetesa uzrokovanih nepravilnom prehranom i nezdravim životnim stilovima; sve je više ovisnosti o različitim opijatima, ali i o kockanju (u pozadini koje su također promjene u radu živčanog sustava - što je biološka tema); sve manje ljudi shvaća važnost cijepljenja kao prevencije epidemija i pandemija, a epidemije i pandemije nam sve više prijete; sve više nam prijeti i zagađenje i onečišćenje okoliša iz raznih ljudskih aktivnosti; natalitet nam se smanjuje, a spolno prenosive bolesti i maloljetničke trudnoće i dalje su prisutne ... kako bi se građanin 21. stoljeća mogao nositi sa svim tim, a i mnogim drugim izazovima koji izlaze izvan okvira ovog komentara, nužna je kvalitetna edukacija u čijoj je srži biologija. Nažalost, svjedok sam kako učenici srednjih škola o tim temama iz generacije u generaciju znaju sve manje. Pojava raka je sve češća, a sve veći broj srednjoškolaca uopće ne zna što je rak (!!), a kamoli kako smanjiti vjerojatnost njegove pojave. Osnovnoškolsko obrazovanje nije dovoljno - potrebno je navedene teme (a uz to svakako i sadržaje o zdravlju spolnog sustava, o trudnoći i kontracepciji) produbljivati i proširivati (a i ponavljati). Tu je ključna i dob učenika - ne može se očekivati da se sva potrebna znanja i vještine usvoje u osnovnoj školi niti se može očekivati da će se navedeni sadržaji (kvalitetno) odraditi kao međupredmetne teme. I kao roditelj i kao učitelj i nastavnik s višegodišnjim iskustvom, smatram kako je predloženi kurikulum štetan za razvoj mladih ljudi u odgovorne i obrazovane ljude 21. stoljeća, spremne uhvatiti se u koštac sa svim izazovima ispred njih - umjesto toga ih pokušava pretvoriti u „fah idiote“ bez temeljnih znanja i vještina potrebnih za kvalitetan život. U kurikulumu nema ključnih sadržaja/ishoda učenja: kontracepcija, trudnoća, odgovorno spolno ponašanje, spolno prenosive bolesti, zarazne bolesti, cijepljenje i imunosni sustav, kronične nezarazne bolesti, druge učestale bolesti organskih sustava, zaštita prirode i okoliša i održivi razvoj, onečišćenje i zagađenje okoliša, ovisnosti... U kurikulum je stoga nužno uvesti obavezne biološke module koji obuhvaćaju navedene sadržaje. Srdačan pozdrav Djelomično prihvaćen Djelomično se prihvaća. Vaše stručne primjedbe bit će razmotrene u doradi strukovnog kurikula. Zahvaljujemo na Vašem doprinosu u savjetovanju sa zainteresiranom javnošću.
23 NENAD MUDRINIĆ ODLUKU o uvođenju strukovnog kurikula za stjecanje kvalifikacije ZRAKOPLOVNI TEHNIČAR IRE / ZRAKOPLOVNA TEHNIČARKA IRE u sektoru ELEKTROTEHNIKA I RAČUNARSTVO Poštovani, smatram da je ovakav prijedlog strukovnog kurikuluma za stjecanje kvalifikacije Zrakoplovni tehničar IRE potpuno promašen i korak unazad u odnosu na trenutni kurikulum. Ovim prijedlogom učenici smjera "B2 (IRE)" neće biti u mogućnosti u potpunosti svladati predviđeni program školovanja za zanimanje Zrakoplovni tehničar/tehničarka IRE kako to propisuje i zahtjeva EASA kroz "Part-66" te isti neće biti u mogućnosti kvalitetno konkurirati za zapošljavanje u ovoj struci kako u RH tako i u cijeloj Europskoj uniji kod poslodavaca organizacija Part-145. Primljeno na znanje Primljeno na znanje. Vaši stručni komentari će biti obuhvaćeni doradom navedenog Strukovnog kurikula. Hvala Vam na doprinosu u savjetovanju sa zainteresiranom javnošću.
24 NENAD CVIJANOVIĆ ODLUKU o uvođenju strukovnog kurikula za stjecanje kvalifikacije ZRAKOPLOVNI TEHNIČAR IRE / ZRAKOPLOVNA TEHNIČARKA IRE u sektoru ELEKTROTEHNIKA I RAČUNARSTVO, I. Poštovani .. mislim da bi bilo dobro da IRE smjer i u 4. godini ima fiziku barem 1 sat tjedno .. također mislim da bi nastava iz FIZIKE trebala biti (u 4. IRE razredu) organizirana u obliku IZBORNE (ili čak FAKULTATIVNE ) NASTAVE .. Primljeno na znanje Primljeno na znanje. U svim sektorima, pa tako i u navedenom, škole imaju autonomiju kurikulom škole prilagoditi i proširiti različite sadržaje kako bi dodatno obuhvatile i produbile ove važne teme prema specifičnim potrebama i interesima učenika. To omogućava fleksibilnost u pristupu i osigurava da se ostvarenje ishoda učenja ostvaruje na način koji je prilagođen učenicima za svakodnevni život, ali i relevantan za njihovu struku. Hvala Vam na doprinosu u savjetovanju sa zainteresiranom javnošću.
25 MATIJA GRŽETIĆ ODLUKU o uvođenju strukovnog kurikula za stjecanje kvalifikacije ZRAKOPLOVNI TEHNIČAR IRE / ZRAKOPLOVNA TEHNIČARKA IRE u sektoru ELEKTROTEHNIKA I RAČUNARSTVO Poštovani! Predloženi sadržaj strukovnog kurikula IRE za stjecanje kvalifikacije Zrakoplovni tehničar/tehničarka IRE nije niti u jednoj točci usklađen sa standardima Europske agencije za civilno zrakoplovstvo "EASA Part-66 B2", kako u nazivu modula (kojih sada nema u nazivu) tako i po sadržaju (koji potpuno nema veze sa propisanim EASA Part-66). Također nije u skladu sa Standardom zanimanja i Standardom kvalifikacija HKO. Ovakvim prijedlogom učenici smjera IRE neće svladati predviđeni program školovanja za zanimanje Zrakoplovni tehničar/tehničarka IRE kako to propisuje i zahtjeva EASA Part 66, a samim time i kasnije zapošljavanje u struci. Molim da ozbiljno razmotrite ove primjedbe i sugestije kako moje tako i od drugih kolega. Matija Gržetić, ing. aeronautike,strukovni nastavnik IRE i ZIM Zrakoplovna tehnička škola Rudolfa Perešina Primljeno na znanje Primljeno na znanje. Vaši stručni komentari će biti obuhvaćeni doradom navedenog Strukovnog kurikula. Hvala Vam na doprinosu u savjetovanju sa zainteresiranom javnošću.
26 MARIJANA SREBRENOVIĆ ODLUKU o uvođenju strukovnog kurikula za stjecanje kvalifikacije ZRAKOPLOVNI TEHNIČAR IRE / ZRAKOPLOVNA TEHNIČARKA IRE u sektoru ELEKTROTEHNIKA I RAČUNARSTVO Poštovani, usporedbom objavljenog strukovnog kurikula za Zrakoplovnog tehničara/tehničarku ZIM s kurikulom Zrakoplovnog tehničara/tehničarku IRE vidljivo je da ta dva kurikula nemaju nikakvih zajedničkih točaka. Naime, sadašnji kurikulumi koji su rađeni na temlju EASA PART 66, i sama regulativa EASA PART 66 definira usklađenost B1 (ZIM) i B2 (IRE) kroz deset modula, što predloženim kurikulom nije ostvareno i gubi se svaki smisao školovanja za zrakoplovnog tehničara IRE koji po ovome nije prepoznat nigdje. Marijana Srebrenović, dipl. ing. Zrakoplovna tehnička škola Rudolfa Perešina Primljeno na znanje Primljeno na znanje. Vaši stručni komentari će biti obuhvaćeni doradom navedenog Strukovnog kurikula. Hvala Vam na doprinosu u savjetovanju sa zainteresiranom javnošću.
27 MARIJANA SREBRENOVIĆ ODLUKU o uvođenju strukovnog kurikula za stjecanje kvalifikacije ZRAKOPLOVNI TEHNIČAR IRE / ZRAKOPLOVNA TEHNIČARKA IRE u sektoru ELEKTROTEHNIKA I RAČUNARSTVO Poštovani, prijedlog strukovnog kurikula za stjecanje kvalifikacije Zrakoplovni tehničar IRE/Zrakoplovna tehničarka IRE ne korelira niti 20% u sadržaju sa upisanim Standardom zanimanja odnosno Standardom kvalifikacije HKO što je vidljivo sa poveznice: https://hko.srce.hr/registar/standard-kvalifikacije/detalji/233 Iz navedenog kurikula uopće nije vidljivo da se radi o Standardu kvalifikacije Zrakoplovni tehničar IRE/Zrakoplovna tehničarka IRE, odnosno uopće nije vidljivo da kurikul za stjecanje kvalifikacije ima ikakve veze sa zrakoplovstvom. S obzirom na specifičnost zanimanja odnosno kvalifikacije, koji nije striktno vezan samo za sektor elektrotehnike i računalstva već pokriva puno šire područje avionike, aerodinamike, strukture i sustava zrakoplova, predloženi kurikul niti blizu ne pokriva navedeno. Mišljenja sam da ovakav kurikul ne da učenike približava zrakoplovstvu, niti predstavlja ikakvu modernizaciju kvalifikacije već se strahovito udaljavamo od regulative EU i EASA PARTA 66 kojim je propisan način i sadržaj školovanja za stjecanje licence B2. Postojeći kurikulumu za stjecanje kvalifikacije Zrakoplovni tehničar IRE/B2, omogućava učenicima stjecanje znanja po čemu je Škola prepoznata ne samo od zrakoplovnih kompanije u Hrvatskoj, nego i u Europi i svijetu. Predloženim strukovnim kurikulom učenici pri zavšetku školovanja gube konkurentnost pri zapošljavanju jer se gubi sva specifičnost dosadašnjeg školovanja u odnosu na bilo koju kvalifikaciju iz sektora elektrotehnike i računalstva odnosno produžava im se vrijeme potrebno za stjecanje licence EASA PART 66 B2. S poštovanjem, Marijana Srebrenović, dipl. ing. Zrakoplovna tehnička škola Rudolfa Perešina Primljeno na znanje Primljeno na znanje. Vaši stručni komentari će biti obuhvaćeni doradom navedenog Strukovnog kurikula. Hvala Vam na doprinosu u savjetovanju sa zainteresiranom javnošću.
28 MARICA ŽUGEC ODLUKU o uvođenju strukovnog kurikula za stjecanje kvalifikacije ZRAKOPLOVNI TEHNIČAR IRE / ZRAKOPLOVNA TEHNIČARKA IRE u sektoru ELEKTROTEHNIKA I RAČUNARSTVO Poštovani! Prijedloga kurikuluma za zanimanje zrakoplovni tehničar IRE sadržajno se uvelike razlikuje se od dosadašnjeg. Naime učenici Zrakoplovno tehničke škole Rudolfa Perešina Velika Gorica i Tehničke škole Zadar u ustrojstvenim jedinicama Hrvatskog ratnog zrakoplovstva provode obveznu praktičnu nastavu tijekom srednjoškolskog obrazovanja. Nastavni plan i program prati održavanje zrakoplova, što je od ključnog značaja za usvajanje znanja i vještina. Praktički, svi učenici koji rade na zrakoplovima vrlo brzo usvajaju sva potrebna znanja i vještine i vrlo brzo postaju samostalni u radu. Ključ svega je kvalitativna priprema učenika tijekom srednjoškolskog obrazovanja i priprema za odlazak na tržite rada, te bilo bi šteta napustiti postojeći model koji se dugogodišnjom suradnjom pokazao vrlo kvalitetnim. Nažalost ukoliko se napusti postojeći kurikulum izgubiti će se kontinuitet koji se godinama gradio i unapređivao. Ujedno su to su jedine strukovne srednje škole u Republici Hrvatskoj koje obrazuju profil učenika za zanimanje zrakoplovni tehničar IRE/ZIM. Kako se suradnja nastavlja i nakon završetka srednjoškolskog obrazovanja učenici koji su odabrali rad u Ministarstvu obrane Republike Hrvatske zapošljavaju se na radnom mjestu zrakoplovni tehničar i rade na održavanju zrakoplova što je ključno u odabiru osoblja. Primljeno na znanje Primljeno na znanje. Vaši stručni komentari će biti obuhvaćeni doradom navedenog Strukovnog kurikula. Hvala Vam na doprinosu u savjetovanju sa zainteresiranom javnošću.
29 KARLO VARGEK ODLUKU o uvođenju strukovnog kurikula za stjecanje kvalifikacije ZRAKOPLOVNI TEHNIČAR IRE / ZRAKOPLOVNA TEHNIČARKA IRE u sektoru ELEKTROTEHNIKA I RAČUNARSTVO Poštovani, smatram da je prijedlog novog strukovnog kurikuluma za stjecanje kvalifikacije zrakoplovni tehničar IRE / zrakoplovna tehničarka IRE korak u krivom smjeru. Novi kurikulum bi trebao biti prilika za dodatno usklađivanje nastavnog programa sa smjernicama Europske agencije za civilno zrakoplovstvo što u Vašem prijedlogu nije slučaj. Ljubazno Vas molim da uvažite zabrinutost i stručno mišljenje strukovnih nastavnika i ravnatelja zrakoplovno tehničke škole jer su oni svojim dugogodišnjim radom i iskustvom stvorili generacije zrakoplovnih tehničara IRE koji su priznati i cijenjeni na području cijele Europe. S poštovanjem, Karlo Vargek, bacc. ing. aeronaut. Bivši učenik škole i zrakoplovni tehničar IRE s višegodišnjim iskustvom u struci. Primljeno na znanje Primljeno na znanje. Vaši stručni komentari će biti obuhvaćeni doradom navedenog Strukovnog kurikula. Hvala Vam na doprinosu u savjetovanju sa zainteresiranom javnošću.
30 Jelena Jelekovac Lukac ODLUKU o uvođenju strukovnog kurikula za stjecanje kvalifikacije ZRAKOPLOVNI TEHNIČAR IRE / ZRAKOPLOVNA TEHNIČARKA IRE u sektoru ELEKTROTEHNIKA I RAČUNARSTVO, IV. Poštovani, predloženi strukovni kurikul za stjecanje kvalifikacije Zrakoplovni tehničar IRE/Zrakoplovna tehničarka IRE smatram nedostatnim i moguće problematičnim ukoliko bude usvojen s obzirom na to da: - značajnim dijelom nije usklađen sa Standardom zanimanja i Standardom kvalifikacije HKO; - nije usklađen sa regulativama Europske unije i Agencije za civilno zrakoplovstvo u Republici Hrvatskoj i Europskom agencijom za civilno zrakoplovstvo(EASA) kojima je i definiran standard zanimanja - s obzirom na prethodno navedeno može učenicima otežati stjecanje traženih kvalifikacija i konkurentnost na tržištu rada - nastavnici struke Zrakoplovne tehničke škole koji izvode program upozoravaju na ozbiljne manjkavosti i problematičnost prijedloga Kurikula. S obzirom na navedeno, nadam se da će prijedlog Kurikula biti ponovno razmotren s obzirom na dane komentare. S poštovanjem, Jelena Jelekovac Lukac, prof. Zrakoplovna tehnička škola Rudolfa Perešina Primljeno na znanje Primljeno na znanje. Vaši stručni komentari će biti obuhvaćeni doradom navedenog Strukovnog kurikula. Hvala Vam na doprinosu u savjetovanju sa zainteresiranom javnošću.
31 IVANA PAULIN 2. SASTAVNICE STRUKOVNOG KURIKULA, 2.2 POPIS OBVEZNIH STRUKOVNIH MODULA Poštovani, u dokumentu navodite da će učenici na prvoj godini slušati predmet Uvod u informacijske i komunikacijske tehnologije gdje će se susresti s osnovama računalnog sustava i Interneta, te primjenom uredskih aplikacija. Pohvaljujem da ste zadržali ovaj dio obrazovanja i u srednjoj školi jer u OŠ učenici nisu na dovoljnom kognitivnom razvoju da bi se pripremili za poslovni svijet. No, ono što me muči kao informacijsko-komunikacijsku stručnjakinju nakon 20 godina rada u odgojno-obrazovnim institucijama različitih sektora obrazovanja je da povremeno smetnemo s uma da živimo u 21. st. i da je računalo svaki elektronički, digitalni, automatski i programabilni stroj. Učenici koji se obrazuju u sektoru Elektrotehnike i računarstva svakako bi tijekom školovanja trebali imati modul u kojem uče o osnovama programiranja, haptologiji, korištenju AI (umjetne inteligencije u svojoj struci), 3D modeliranju i ostalim aditivnim tehnologijama. U sklopu Računalstva naši učenici su do novog kurikula programirali robote. U novom kurikulu će slušati o bespilotnim letjelicama, a tko će ih programirati ako učenicima ne pružimo barem osnove koje, ponavljam, sada na nastavi ipak slušaju u sklopu Računalstva. Danas kada svi uređaji počinju ugrađivati haptologiju koja se najprije koristila u vojnoj industriji za koju djelomično i obrazujemo naše učenike, mi ne ugrađujemo u novi kurikul. O ovoj temi učenici također sada uče u sklopu Računalstva, a sada ćemo im taj dio oduzeti. Stručnjaci na polju aditivnih tehnologija upozoravaju da masovna proizvodnja više nije održiva pa ćemo se morati okrenuti individualiziranoj. Uz pomoć računala stvarat ćemo ono što nam treba. Dakle, svijet se okreće digitaliziranoj i individualiziranoj proizvodnji. Naše učenike koji sada u sklopu Računalstva rade 3D modeliranje i printanje bacate nazad u povijest i zatvarate ima vrata 21. st. Podsjećam da se danas printaju ljudski organi, pčele-roboti za oprašivanje biljaka, hrana, čak se na svemirske postaje šalju samo datoteke s 3D modelima koji se potom printaju na samim postajama i na taj način se smanjuju troškovi i vrijeme, a mi opet to ne ugrađujemo u kurikul. I kako je ovaj tekst već postao predug, molim vas da sami istražite AI u zrakoplovstvu i uvidite da ga velike kompanije koje proizvode zrakoplove već dugi niz godina ugrađuju u svoje sustave, a mi opet, učenike zakidamo barem za osnove tijekom obrazovanja. Primljeno na znanje Primljeno na znanje. U svim sektorima, pa tako i u navedenom, škole imaju autonomiju kurikulom škole prilagoditi i proširiti različite sadržaje kako bi dodatno obuhvatile i produbile ove važne teme prema specifičnim potrebama i interesima učenika. To omogućava fleksibilnost u pristupu i osigurava da se ostvarenje ishoda učenja ostvaruje na način koji je prilagođen učenicima za svakodnevni život, ali i relevantan za njihovu struku. Hvala Vam na doprinosu u savjetovanju sa zainteresiranom javnošću.
32 DARIJA ĆERDIĆ VUKUŠIĆ ODLUKU o uvođenju strukovnog kurikula za stjecanje kvalifikacije ZRAKOPLOVNI TEHNIČAR IRE / ZRAKOPLOVNA TEHNIČARKA IRE u sektoru ELEKTROTEHNIKA I RAČUNARSTVO Poštovani, ukazala bih na pogrešku sadašnjeg prijedloga dotičnog strukovnog kurikuluma, a to je izostanak ishoda biologije iz skupine obveznih općeobrazovnih modula. Izostavljanje ishoda biologije, čiji su sadržaji vezani uz razvijanje odgovornosti za vlastito zdravlje i zdravlje zajednice, glavne rizične čimbenike koji narušavanju ljudsko zdravlje, rizično spolno ponašanje, problematiku ovisnosti te pružanje prve pomoći, smatram nedopustivim te dajem svoj prijedlog za unaprijeđenje strukture općeobrazovnih modula. Smatram da su navedene odgojno-obrazovne teme KLJUČNE za sve učenike i učenice srednjih škola. Zbog toga predlažem uključivanje OBAVEZNOG OPĆEOBRAZOVNOG MODULA pod nazivom "Čovjek i zdravlje" U SVE SEKTORE srednjih strukovnih škola (4.1 i 4.2 razine kvalifikacije), s opterećenjem od 4 CSVET bodova, i to u sklopu prvog razreda srednje škole, s odgojno-obrazovnim ishodima koji su već predviđeni kurikulumom, ali raspisani u izbornim/fakultativnim modulima pod nazivima "Brinem o svom zdravlju" i "Spolnost", svaki s opterećenjem od po 2 CSVET boda. Vjerujem da samo uz edukaciju učenika/ca i razvijanjem svijesti o važnosti pravilne prehrane, problematici ovisnosti, razvijanjem brige o vlastitom zdravlju, znanju o pružanju prve pomoći i samopomoći odgojno-obrazovni sustav može ispuniti svoje ciljeve koji su, između ostalog, i razvoj zdravih i odgovornih građana koji će biti punopravni članovi našeg društva. U prilog modulu „Čovjek i zdravlje“ idu, nažalost, porazni rezultati GYTS istraživanja (Global Youth Tobacco Survey) u Hrvatskoj o uporabi duhana i duhanskih proizvoda kod mladeži u dobi od 13 do 15 godina koju ukazuju na sve veću upotrebu duhanskih proizvoda i njihove velike posljedice na adolescente; ESPAD istraživanje (Europsko istraživanje o pušenju, pijenju i uzimanju droga) u Hrvatskoj koju pokazuju zabrinjavajuće podatke o pijenju, pušenju i konzumaciji narkotika, posebice uživanju kanabisa među mladima; HBSC istraživanje (Health Behaviour in School-aged Children) u Hrvatskoj o konzumaciji alkohola među djecom i mladima koje je u porasti, pogotovo među djevojčicama/djevojkama. Nažalost, rezultati trećeg kruga CroCOSI istraživanja (Europska incijativa praćenja debljine u djece) pokazuju da u Hrvatskoj 36,1% djece ima prekomjernu tjelesnu masu ili debljinu, a problemi pretilosti se nastavljaju i u odrasloj dobi. Problemi koje debljina/pretilost(/nezdrava prehrana ostavljanju na zdravlje, ali i na zdravstvani sustav su mnogobrojni. Također, kako bi osvijestili učenike o važnosti stila života koji će pridonijeti smanjenju negativnog ljudskog utjecaja na okoliš, očuvanju bioraznolikosti i "zelenom promišljanju", temama koje danas prožimaju svaki aspekt osobnog i profesionalnog poslovnog života, te u cilju što kvalitetnijeg obrazovanja naših učenika predlažem uvrštavanje OPĆEOBRAZOVNOG MODULA "Održivi razvoj" s opterećenjem od 2 CSVET-a KAO OBAVEZNOG modula U SVE SEKTORE na razinama kvalifikacije 4.1 i 4.2. Težište ovog modula leži u odgojno-obrazovnim ishodima predmeta Biologije i predavao bi se modularno u višim razredima obrazovanja u sklopu strukovnog dijela kurikuluma. Smatram da jedino ulaganjem u edukaciju strukovnih učenika i učenica o temama “Utjecaj čovjeka na okoliš” i “Održivi razvoj” možemo stvarati održivo društvo i odgovorne buduće radnike i poslodavce, koji će pomoći da ova naša zemlja bude i ostane "zelena". U prilog uvođenju modula „Održivi razvoj“ kao obavezni je i Direktiva o korporativnom izvještavanju o održivosti (CSRD) u Europskoj uniji koja zahtjeva objavljivanje redovitih izvješća o utjecaju na okoliš i društvo. U Hrvatskoj će to izvješće biti obavezno za velika, srednja i mala poduzeća. Ovaj prijedlog pismenim putem podržale su brojne institucije i udruge (čiji popis je na kraju) a dopisi potpore proslijeđeni su na adrese: MZO-a, ASOO-a i Hrvatski sabor - Odboru za obrazovanje, znanost i kulturu. Hrvatska liječnička komora Hrvatska gospodarska komora Hrvatski Crveni Križ Hrvatski Crveni Križ Split Hrvatski sabor Odbor za obitelj, mlade i sport Hrvatski sabor Odbor za zaštitu prirode i okoliša Hrvatsko biološko društvo Hrvatsko društvo biologa u zdravstvu KBC Split - Klinika za dječje bolesti Liga za prevenciju ovisnosti Ministarstvo unutarnjih poslova - Ravnateljstvo policije Nastavni zavod za javno zdravstvo Split Nezavisni sindikat zaposlenih i srednjim školama Hrvatske Prirodoslovno-matematički fakultet Split Prirodoslovno-matematički fakultet Zagreb Udruga za prirodu, okoliš i održivi razvoj Sunce Ženska soba - SNEP program Darija Ćerdić Vukušić, prof.bio. i kem. Djelomično prihvaćen Djelomično se prihvaća. Vaše stručne primjedbe bit će razmotrene u doradi strukovnog kurikula. Zahvaljujemo na Vašem doprinosu u savjetovanju sa zainteresiranom javnošću.
33 BOŽIDAR DI GIORGIO ODLUKU o uvođenju strukovnog kurikula za stjecanje kvalifikacije ZRAKOPLOVNI TEHNIČAR IRE / ZRAKOPLOVNA TEHNIČARKA IRE u sektoru ELEKTROTEHNIKA I RAČUNARSTVO, I. Poštovani prema uredbama "Uredbom Europske komisije (EU) br. 1321/2014 od 26. studenog 2014., odnosno regulativama EASA (Europska agencija za civilno zrakoplovstvo)" jasno i nedvosmisleno kao prepoznatljivo mora biti nazivlje Modula. Moduli od broja 1 do broja 10 prema uredbama su potpuno identični osim što postoji razlika u nivo znanja koji učenici moraju usvojiti.Dakle i Zrakoplovni tehničar ZIM i Zrakoplovni tehničar IRE prvih 10 modula je sadržajno identično. Razlika postoji samo što Zrakoplovni tehničari IRE slušaju još Modul 13 i Modul 14 i samo se tako ti moduli mogu zvati inače u nomenklaturi zanimanja prema EASA PART 66 su ne prepoznatljivi i kao takvi neće biti priznati pri polaganju dozvola za rad. Primljeno na znanje Primljeno na znanje. Vaši stručni komentari će biti obuhvaćeni doradom navedenog Strukovnog kurikula. Hvala Vam na doprinosu u savjetovanju sa zainteresiranom javnošću.
34 ANAMARIJA PEROŠ ODLUKU o uvođenju strukovnog kurikula za stjecanje kvalifikacije ZRAKOPLOVNI TEHNIČAR IRE / ZRAKOPLOVNA TEHNIČARKA IRE u sektoru ELEKTROTEHNIKA I RAČUNARSTVO Poštovani! Predloženi strukovni kurikulum za stjecanje kvalifikacije Zrakoplovni tehničar - IRE nikako nije usklađen s međunarodnom regulativom, odnosno sa standardima EASA Part 66, niti sa Standardom zanimanja i Standardom kvalifikacija HKO također. Učenici će ovim predloženim kurikulumom biti unazađeni, i to prilično jako, što sigurno nije u cilju kvalitetnijeg obrazovanja novih naraštaja zrakoplovnih tehničara. Trenutačni obrazovni proces i strukovni kurikulum u Zrakoplovnoj tehničkoj školi Rudolfa Perešina usklađuje se sa svim potrebnim europskim standardima već posljednjih 14 godina, od školske godine 2010./2011. Ovim kurikulumom učenici neće steći potrebne kompetencije da bi dobili licenciju zrakoplovnog tehničara IRE te se ovim prijedlogom gubi smisao školovanja zrakoplovnih tehničara jer ovaj program donosi neusklađenost s regulativom Agencije za civilno zrakoplovstvo u Republici Hrvatskoj i Europskom agencijom za civilno zrakoplovstvo( EASA). Zanimanja u sustavu održavanja zrakoplova već su definirana europskom regulativom i ne treba ih dirati, nego samo prilagoditi i pratiti promjene u okvirima zakonske regulative. Predmeti vezani uz struku organizirani su kroz module i upravo su definirani već spomenutom regulativom, a u module ulaze i matematika, fizika, osnove elektrotehnike i osnove elektronike. Naši predmeti-moduli odgovaraju onima u Partu 66 i učenicima je ovakvim postojećim kurikulumom i oblikom školovanja ostvarena zakonska pretpostavka i uopće mogućnost rada na poslovima održavanja zrakoplova. Molim vas da s najvećom pozornošću proučite komentare i stručna mišljenja strukovnih nastavnika Zrakoplovne tehničke škole i ravnatelja jer ovim novim predloženim kurikulumom stvarat će se generacije zrakoplovnih tehničara IRE koji neće savladati predviđeni program školovanja za zanimanje Zrakoplovni tehničar/tehničarka IRE kako to propisuje i zahtijeva EASA Part 66, a samim time imat će kasnije i velikih problema sa zapošljavanjem u struci. Bude li se strukovni sadržaj mijenjao na ovaj način kako je predloženo, doći će do nekompatibilnosti s europskom regulativom i svakako neće dovesti do modernizacije sustava obrazovanja u zrakoplovstvu jer će se sve ono što je već u Zrakoplovnoj tehničkoj školi modernizirano uništiti i vratiti 14 godina unatrag. Zrakoplovna je struka u odnosu na većinu strukovnih zanimanja specifična i različita te ju je nemoguće svrstati u zajednički skup i primijeniti univerzalne postupke reforme. S poštovanjem, Anamarija Peroš, nastavnica u Zrakoplovnoj tehničkoj školi Rudolfa Perešina Primljeno na znanje Primljeno na znanje. Vaši stručni komentari će biti obuhvaćeni doradom navedenog Strukovnog kurikula. Hvala Vam na doprinosu u savjetovanju sa zainteresiranom javnošću.