Izvješće o provedenom savjetovanju - Savjetovanje s javnošću o Odluci o uvođenju strukovnog kurikuluma za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR ZA RAČUNARSTVO / TEHNIČARKA ZA RAČUNARSTVO u sektoru ELEKTROTEHNIKA I RAČUNARSTVO

Redni broj
Korisnik
Područje
Komentar
Status odgovora
Odgovor
1 ZRINKA SMOLJANOVIĆ BABURICA ODLUKU o uvođenju strukovnog kurikula za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR ZA RAČUNARSTVO / TEHNIČARKA ZA RAČUNARSTVO u sektoru ELEKTROTEHNIKA I RAČUNARSTVO Ovim putem se referiram na kurikulum nastave Povijesti za zanimanje TEHNIČAR ZA RAČUNARSTVO/ TEHNIČARKA ZA RAČUNARSTVO. Ne slažem se s prijedlogom kurikuluma koji je satnicu Povijesti prepolovio na pola. Ukidanjem velikog dijela satnice Povijesti učenici strukovnih škola su zakinuti za pravo na cjelovito obrazovanje koje je propisano NOK-om. Bez poznavanja i razumijevanja prošlosti, učenici ne mogu razumjeti sadašnje društvene i političke promjene i njihove uzroke. Ovaj prijedlog kurikuluma Povijesti u kojem se predmet uči samo u 3. razredu onemogućava učenicima kontinuirano usvajanje vještina prikupljanja, uspoređivanja, analiziranja i vrednovanja informacija te razumijevanja svijeta i društva u kojem žive i koje se ubrzano mijenja. U osnovnoj školi su se učenici upoznavali s poviješću, a kroz srednjoškolsko obrazovanje je tek mogu razumjeti. Ishodi predmeta trebaju biti postavljeni na višoj razini od onih koji vrijede u osnovnoj školi, što u slučaju predloženog kurikuluma nije slučaj, jer je predviđena premala satnica da bi se mogle realizirati navedene teme. Povijesti kao predmetu treba biti dodijeljeno 8 CSVET bodova i treba biti obavezan predmet minimalno dvije školske godine po 70 sati u nastavi. Kurikulum predviđa malo sati u nastavi pa se ne može organizirati nastava usmjerena po načelima aktivnog učenja. Ishodi koji su postavljeni u prijedlogu kurikuluma su u nesuglasju s odgojno-obrazovnim ciljevima učenja i podučavanja u kojima je predviđeno aktivno istraživačko i problemsko učenje, formativno vrednovanje i razvoj kritičkog mišljenja. Ovaj prijedlog kurikuluma sigurno neće stvoriti mladog čovjeka koji će biti sposoban kritički promišljati o društvu i svijetu u kojem živi. Nastava Povijesti je nezamjenjiva i po važnosti je u rangu s nastavom Hrvatskog jezika kada se govori o identitetu, kulturi, tradiciji i cjelokupnoj prošlosti hrvatskog naroda. U novim međunarodnim okolnostima se nitko ne može snaći bez poznavanja povijesti. Primljeno na znanje Primljeno na znanje. Položaj općeobrazovnog predmeta Povijesti nije predmet ovog savjetovanja. U svim sektorima, pa tako i u navedenom, škole imaju autonomiju kurikulom škole prilagoditi i proširiti različite sadržaje kako bi dodatno obuhvatile i produbile ove važne teme prema specifičnim potrebama i interesima učenika. To omogućava fleksibilnost u pristupu i osigurava da se ostvarenje ishoda učenja ostvaruje na način koji je prilagođen učenicima za svakodnevni život, ali i relevantan za njihovu struku. Hvala Vam na doprinosu u savjetovanju sa zainteresiranom javnošću.
2 SELA TECILAZIĆ ODLUKU o uvođenju strukovnog kurikula za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR ZA RAČUNARSTVO / TEHNIČARKA ZA RAČUNARSTVO u sektoru ELEKTROTEHNIKA I RAČUNARSTVO U Školi za dizajn, grafiku i održivu gradnju iz Splita se već petu godinu provodi eksperimentalni program WEB PROGRAMER koji korelira sa postavljenim TEHNIČAREM ZA PROGRAMIRANJE i TEHNIČAREM RAČUNALSTVA. Predlažemo da se programi smjeste dvosektorski; u sektore Elektrotehnika i računarstvo, te Grafika i audiovizuane tehnologije. Naravno, u tom se slučaju traži prilagodba programa na način da započinju zajedničkim dvogodišnjim programom (čije bi prve dvije godine bile iste). Smatramo ovakav pristup opravdanim i suvremenim s obzirom na specifičnosti primjena istih znanja u grafičkim programima koji su u uskoj i neraskidivoj vezi, kao npr. Web dizajner ili Medijski tehničar. Učenici bi poslije drugog razreda mogli birati jednu od ponuđenih opcija: backend ili frontend web programiranje! Očekujemo da naša kvalifikacija prestane biti eksperimentalna, priznata kao redovna uz navedene preinake, te da zadrži naziv Web programer. Zbog dvosektorskog pristupa bi se naša i svaka druga grafička škola u budućnosti opredijelila kao paket srodnih kvalifikacija. Iz ranije komunikacije sa ASO vidljivo je da smo još u pregovorima i nerazumijevanju situacije i stavova: Za kvalifikaciju dostavljen je i Standard zanimanja i Standard kvalifikacije i Kurikulum koji su pisani u skladu s prvim i tada važećim pravilnicima, a prema kojima se danas provodi eksperimentalni program • radna skupina prilikom izrade novih standarda i kvalifikacija nije uzela u obzir raspisivanje standarda za kvalifikaciju Web programer što nas navodi na sumnju o njegovoj provedbi u strukovnoj reformi • navedena nam je mogućnost preuzimanja modula od Tehničara za računalstvo ili Tehničara za programiranje koji pripadaju sektoru Elektrotehnika, no za taj sektor naša škola nema odobrenje za rad. I kad bi ga dobila naša sektorska šarolikost u Školi bi bila prevelika, čime bismo gubili na identitetu i cjelovitosti naših programa i vizije, uz dodatni problem kompliciranih kadrovskih uvjeta. • skupovi i ishodi učenja napisani su u suradnji naših i vanjskih kolega programera koji su zajedničkim programerskim znanjima i analizama našeg postojećeg (eksperimentalnog) programa i tržišta rada donijeli najbolje zaključke za definiranje oba modula (frontend i backend) te njihovih naziva i sadržaja predmeta • konačno, naši nastavnici su voljni i spremni preformulirati standarde za zanimanje Web programer prema smjernicama nove reforme kako bi se mogao i dalje provoditi u okviru kvalifikacije Web programer. Ali i dalje zastupamo stav da se moramo razlikovali od Tehničara za računarstvo ili Tehničara za programiranje koji ovo zanimanje dijeli na dva dijela frontend i backend develeoper. Web programer bi u našoj verziji bio potpun i cjelovit program koji traži veći obujam gradiva i više potrebnih sati za njegovo izvođenje. Posebno zato što je Web programer 'pozadinski', ali nedjeljiv tehnološki paket koji podržava i daje smisao Web dizajneru iz sektora Grafike i audiovozualnih tehnologija kojeg dugi niz godina obrazujemo. Postižemo izvrsne rezultate koji su lako provjerljivi. Znamo da se na tržištu rada, ali i mnogim obrazovnim visokoškolskim ustanovama, spektar traženog znanja u okviru traženih Web zanimanja proširio s traženog Web dizajna na programerske dodatke. To ukazuje na činjenicu koju i mi podržavamo da samostalni Web dizajner bez potrebnog znanja o kodiranju gubi smisao i cjelovitost. Sela Tecilazić, dipl.ing.arh. ravnateljica Škole za dizajn, grafiku i održivu gradnju Split Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Izvođenje eksperimentalnih programa nije predmet ovog javnog savjetovanja. Svjesni smo da se u suvremenom svijetu brišu granice između kvalifikacija koje isključivo pripadaju jednom sektoru. Hvala Vam na doprinosu u savjetovanju sa zainteresiranom javnošću.
3 SAŠA PERIČAK ODLUKU o uvođenju strukovnog kurikula za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR ZA RAČUNARSTVO / TEHNIČARKA ZA RAČUNARSTVO u sektoru ELEKTROTEHNIKA I RAČUNARSTVO Poštovani, Prvo moram napomenuti kako je odnedavno promijenjeno sučelje e-savjetovanja čime je znatno otežano snalaženje i komentiranje. Isprobao sam sučelje na 4 različita računala i na svakome na različitim preglednicima (Mozilla Firefox, Chrome, Edge) i svugdje sam se susreo s problemima u vidu nečitljivosti dijela teksta ili problema s otvaranjem dijela dokumenta. Nadam se da mi zbog toga nisu promakli dijelovi dokumenta - u slučaju da jesu i da se to reflektira na poslane komentare, unaprijed se ispričavam. Smatram da je kurikulum u ovakvoj formi neprihvatljiv i ne slažem se s prijedlogom njegovog uvođenja. Razumijem potrebu za osuvremenjivanjem kurikuluma i uvođenje „reforme“, ali ovakav pristup vodi ka stvaranju ljudi bez opće kulture i znanja i vještina potrebnih za život u suvremenom društvu. Kao biolog, osvrćem se nepostojanje predmeta biologije (ili nečeg sličnog poput predmeta Čovjek i zdravlje ili čovjek, zdravlje i okoliš koji su do sad postojali u srodnim zanimanjima i u velikoj većini četverogodišnjih zanimanja). U svijetu u kojem živimo sve je više bolesti kardiovaskularnog sustava i dijabetesa uzrokovanih nepravilnom prehranom i nezdravim životnim stilovima; sve je više ovisnosti o različitim opijatima, ali i o kockanju (u pozadini koje su također promjene u radu živčanog sustava - što je biološka tema); sve manje ljudi shvaća važnost cijepljenja kao prevencije epidemija i pandemija, a epidemije i pandemije nam sve više prijete; sve više nam prijeti i zagađenje i onečišćenje okoliša iz raznih ljudskih aktivnosti; natalitet nam se smanjuje, a spolno prenosive bolesti i maloljetničke trudnoće i dalje su prisutne ... kako bi se građanin 21. stoljeća mogao nositi sa svim tim, a i mnogim drugim izazovima koji izlaze izvan okvira ovog komentara, nužna je kvalitetna edukacija u čijoj je srži biologija. Nažalost, svjedok sam kako učenici srednjih škola o tim temama iz generacije u generaciju znaju sve manje. Pojava raka je sve češća, a sve veći broj srednjoškolaca uopće ne zna što je rak (!!), a kamoli kako smanjiti vjerojatnost njegove pojave. Osnovnoškolsko obrazovanje nije dovoljno - potrebno je navedene teme (a uz to svakako i sadržaje o zdravlju spolnog sustava, o trudnoći i kontracepciji) produbljivati i proširivati (a i ponavljati). Tu je ključna i dob učenika - ne može se očekivati da se sva potrebna znanja i vještine usvoje u osnovnoj školi niti se može očekivati da će se navedeni sadržaji (kvalitetno) odraditi kao međupredmetne teme. U kurikulumu nema ključnih sadržaja/ishoda učenja koji su do sad u srodnim zanimanjima obuhvaćeni predmetom Biologija ili Čovjek i zdravlje ili Čovjek, zdravlje i okoliš: kontracepcija, trudnoća, odgovorno spolno ponašanje, spolno prenosive bolesti, zarazne bolesti, cijepljenje i imunosni sustav, kronične nezarazne bolesti, druge učestale bolesti organskih sustava, zaštita prirode i okoliša i održivi razvoj, onečišćenje i zagađenje okoliša, ovisnosti... U kurikulum je stoga nužno uvesti predmet Biologija odnosno Čovjek, zdravlje i okoliš od 2 sata tjedno barem jednu godinu. Korjenite promjene poput ovih potrebno je puno ozbiljnije promisliti i uvesti postupno/eksperimentalno te nakon cijelog provedenog ciklusa analizirati uspješnost kako se ne bi ponovila „Škola za život“ koja je unatoč dobrim željama unazadila osnovnoškolsko i gimnazijsko obrazovanje. Promjene koje slijede mi se čine kao još puno manje promišljene i lošije osmišljene, unatoč tome što zahvaćaju puno veći broj zanimanja i što je realni opseg posla da se to kvalitetno odradi puno veći. U svakom slučaju, i kao roditelj i kao učitelj i nastavnik s višegodišnjim iskustvom, smatram kako je predloženi kurikulum štetan za razvoj mladih ljudi u odgovorne i obrazovane ljude 21. stoljeća, spremne uhvatiti se u koštac sa svim izazovima ispred njih - umjesto toga ih pokušava pretvoriti u „fah idiote“ bez temeljnih znanja i vještina potrebnih za kvalitetan život. Osim toga, za zanimanje tehničara za računarstvo potrebno je poznavanje ljudskih osjetila i živčanog sustava, a i ljudskog organizma općenito. Predloženi kurikulum je jedan u nizu slično strukturiranih strukovnih kurikuluma koji će, umjesto da unaprijede sustav strukovnog obrazovanja, dovesti do njegovog dodatnog nazadovanja pa predlažem da se cijela reforma revidira i ponovno promisli te da se biologija uključi kao obavezni predmet odnosno da se barem ranije navedeni biološki sadržaji uključe kao obavezni moduli. Srdačan pozdrav Djelomično prihvaćen Djelomično se prihvaća. Vaše stručne primjedbe bit će razmotrene u doradi strukovnog kurikula. Zahvaljujemo na Vašem doprinosu u savjetovanju sa zainteresiranom javnošću.
4 SANJA ŠKRABIĆ ODLUKU o uvođenju strukovnog kurikula za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR ZA RAČUNARSTVO / TEHNIČARKA ZA RAČUNARSTVO u sektoru ELEKTROTEHNIKA I RAČUNARSTVO, 1. OPĆI DIO STRUKOVNOG KURIKULA Poštovani, čitajući prijedloge novih strukovnih kurikuluma u sektoru Elektrotehnika i računalstvo vidljivo je da se Kemija i Fizika mogu uključiti u određene module i spojiti s dijelom strukovnog predmeta, ali smatram da bi Biologija trebala ostati nastavni predmet, jer gdje će učenici učiti o problemima ovisnosti, poremećajima prehrane, spolnom odgoju... Lijep pozdrav Sanja Škrabić Primljeno na znanje Primljeno na znanje. Položaj i sadržaj općeobrazovnog nastavnog predmeta Biologije nije predmet savjetovanja. U svim sektorima, pa tako i u navedenom, škole imaju autonomiju kurikulom škole prilagoditi i proširiti različite sadržaje kako bi dodatno obuhvatile i produbile ove važne teme prema specifičnim potrebama i interesima učenika. To omogućava fleksibilnost u pristupu i osigurava da se ostvarenje ishoda učenja ostvaruje na način koji je prilagođen učenicima za svakodnevni život, ali i relevantan za njihovu struku. Hvala Vam na doprinosu u savjetovanju sa zainteresiranom javnošću.
5 MIRELA DERANJA ODLUKU o uvođenju strukovnog kurikula za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR ZA RAČUNARSTVO / TEHNIČARKA ZA RAČUNARSTVO u sektoru ELEKTROTEHNIKA I RAČUNARSTVO, I. U prijedlogu nacrta piše: "Specifični materijalni uvjeti i okruženje za učenje, potrebni za realizaciju modula: Standardna učionica s potrebnom IT opremom, laboratorijskom opremom i potrebnim mjernim uređajima za mjerenje odabranih svojstava iz mehanike, termodinamike, elektromagnetizma, mehaničkih valova i optike." Naši kabineti prirodnih znanosti u velikoj većini škola nisu opremljeni na ovaj način koji je u nacrtu predložen, upitno je kako bi se takva nastav mogla odvijati. Ili Ministarstvo planira osigurati dodatne učionice / laboratorije. Kada i kako? Mirela Deranja, prof. fizike Primljeno na znanje Primljeno na znanje. Osiguravanje trajnih materijalnih i financijskih preduvjeta za ostvarivanje zakonom utvrđenih prava i obveza u području srednjeg školstva (Državni pedagoški standard) nije predmet ovog javnog savjetovanja. Hvala Vam na doprinosu u savjetovanju sa zainteresiranom javnošću.
6 MATHAUS HASAN 3. RAZRADA MODULA, 3.1. OBVEZNI STRUKOVNI MODULI Uvod u Računalne Mreže U jednoj od nastavnih cjelina (zadatku) opisujete dodjeljivanje MAC adresa odnosno MAC spoffing što je besmisleno iz više razloga: 1. MAC adresa po definiciji je jedinstvena mrežna adresa koju dodijeljuje proizvođač NIC-a, dakle ne bi ga se smjelo mijenjat 2. Dokle mijenjanje same MAC adrese nije ilegalno jako je diskutabilno i izaziva određene rasprave, dva slučaja iz 2012 godine i Apple iz 2014 godine 3. Od 2015 godine Win10 ima opciju nasumično odabiranja MAC adresa 4. MAC spoffing se obično koristi u svrhu maskiranja MAC adresa odnosno najčešće ilegalnih aktivnosti Jednostavno stavite pravilno mrežno adresiranje uređaja u lokalnoj mreži i izbjegli ste sve probleme, pa tko želi može u obliku sigurnosti prakticirat MAC spoffing Dalje, kompletno je izbačen VLSM što se u praksi najviše radi i to je jedan od temelja mrežnog adresiranja Prihvaćen Prihvaća se. Zahvaljujemo na ukazanom nedostatku. Hvala Vam na doprinosu u savjetovanju sa zainteresiranom javnošću.
7 IVO BORŠĆAK 3. RAZRADA MODULA, 3.1. OBVEZNI STRUKOVNI MODULI Također predlažem da se veći naglasak stavi na VLSM adresiranje unutar modula Uvod u računalne mreže, kao i to sa de poveća satnica (broj bodova) za taj modul. Do sad u učenici imali tri predmeta vezana za računalne mreže (Uvod u računalne mreže u 2. razredu (satnica 1T+1V), u trećem razredu Računalne mreže (satnica 1T+1V) i u četvrtom razredu Konfiguriranje računalnih mreža i servisa (satnica 1T+2V)). To je bilo sve zajedno 105 sata teorije i 134 sata vježbi. Sad se predlaže značajno manja satnica, a računalne mreže imaju sve veći značaj u budućnosti i nešto s čime će se tehničari za računalstvo baviti u budućnosti. Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Izrada novih kurikula utemeljena na rezultatima analize stanja i potreba u gospodarstvu, kretanja u svijetu rada, sektorima i drugim nacionalnim strategijama. Broj CSVET bodova dodijeljen SIU ili modulu odražava vrijeme koje je potrebno prosječnom polazniku da bi stekao ishode učenja. Jedan CSVET bod obuhvaća od 25 radnih sati potrebnih za stjecanje odgovarajućih ishoda učenja, što uključuje vođeni proces učenja i poučavanja, učenje temeljno na radu i samostalne aktivnosti polaznika. Hvala Vam na doprinosu u savjetovanju sa zainteresiranom javnošću.
8 IVO BORŠĆAK 2. SASTAVNICE STRUKOVNOG KURIKULUMA, 2.2 POPIS OBVEZNIH STRUKOVNIH MODULA Poštovani, piše da je obujam obaveznog strukovnog modula 122 CSVET boda, a kad se zbroje CSVET bodovi po svim pojedinačnim modulima ispadne 121 CSVET bod. Prihvaćen Prihvaća se. Zahvaljujemo na ukazanom nedostatku. Hvala Vam na doprinosu u savjetovanju sa zainteresiranom javnošću.
9 DUBRAVKO ČUBEK 2. SASTAVNICE STRUKOVNOG KURIKULUMA, 2.3 POPIS IZBORNIH STRUKOVNIH MODULA Poštovani, Naziv skupa ishoda učenja - Senzori i aktuatori pojavljuju se u Izbornom modulu - Internet stvari i u Izbornom modulu - Ugradbeni sustavi, da li je to greška ili nije?? Lijep pozdrav! Primljeno na znanje Primljeno na znanje. Nije greška. U oba izborna modula se nalazi isti SIU: Senzori i aktuatori. Hvala Vam na doprinosu u savjetovanju sa zainteresiranom javnošću.
10 DUBRAVKO ČUBEK ODLUKU o uvođenju strukovnog kurikula za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR ZA RAČUNARSTVO / TEHNIČARKA ZA RAČUNARSTVO u sektoru ELEKTROTEHNIKA I RAČUNARSTVO Poštovani Zbog čega se mijenja naziv u računarstvo, a ne računalstvo?? Lijep pozdrav! Dubravko Čubek, prof. savjetnik Primljeno na znanje Naziv je promijenjen u računarstvo kako bi se naziv kvalifikacije uskladio s nazivom sektora. Prema Pravilniku o Registru Hrvatskog kvalifikacijskog okvira utvrđuje se sektor VII. Elektrotehnika i računarstvo. Hvala Vam na doprinosu u savjetovanju sa zainteresiranom javnošću.
11 DIJANA BAUMKIRCHER ODLUKU o uvođenju strukovnog kurikula za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR ZA RAČUNARSTVO / TEHNIČARKA ZA RAČUNARSTVO u sektoru ELEKTROTEHNIKA I RAČUNARSTVO Poštovani, Odluka o donošenju kurikula općeobrazovnih predmeta u srednjim strukovnim školama na razinama 4.1. i 4.2. kao i Odluka o donošenju modula općeobrazovnih predmeta u srednjim strukovnim školama na razinama 4.1. i 4.2. u suprotnosti su s Nacionalnom razvojnom strategijom Republike Hrvatske do 2030. godine i Nacionalnim planom razvoja sustava obrazovanja do 2027. U Nacionalnome planu navodi se „U globaliziranom svijetu brzog tehnološkog razvoja, automatizacije i digitalizacije, u kombinaciji s novim gospodarskim scenarijima te društvenim izazovima kao što su klimatske promjene, krize uzrokovane izbijanjem bolesti (pandemije) te demografske promjene, nužno je da svi pojedinci imaju odgovarajuće kompetencije (znanja, vještine i oblikovana stajališta)“. Statusom općeobrazovnih predmeta u sustavu strukovnoga obrazovanja, posebice geografije, te se kompetencije ne mogu steći na razinama 4.1. i 4.2. Za stjecanje odgovarajućih kompetencija u svakome sektoru i u svakoj kvalifikaciji na razini 4.1. geografija kao općeobrazovni predmet mora biti zastupljena kurikulom koji je sastavni dio Odluke o donošenju kurikula općeobrazovnih predmeta u srednjim strukovnim školama na razinama 4.1. i 4.2. Za stjecanje odgovarajućih kompetencija u svakome sektoru i u svakoj kvalifikaciji na razini 4.2. geografija kao općeobrazovni predmet mora biti zastupljena kurikulom koji je sastavni dio Odluke o donošenju kurikula općeobrazovnih predmeta u srednjim strukovnim školama na razinama 4.1. i 4.2. i minimalno u jednome razredu odgovarajućim obveznim geografskim modulom. Prije donošenja Odluke o donošenju modula općeobrazovnih predmeta u srednjim strukovnim školama na razinama 4.1. i 4.2. sadržaj iste treba dopuniti za svaki sektor i kvalifikaciju na razini 4.2. odgovarajućim obveznim geografskim modulima. U sektoru elektrotehnika i računarstvo geografski moduli trebaju biti obvezni za sve kvalifikacije. Bez navedenoga Odluka o donošenju modula općeobrazovnih predmeta u srednjim strukovnim školama na razinama 4.1. i 4.2. nije cjelovita i ne omogućuje učenicima „razvijanje u osobe koje su kvalificirane za ulazak u svijet rada, nastavak obrazovanja te cjeloživotno učenje“ odnosno ostvarenje prvoga cilja iz Nacionalnog kurikuluma strukovnog obrazovanja. Zastupljenost općeobrazovnih predmeta određena je Nacionalnim kurikulumom strukovnog obrazovanja, izrađenim prije 2018. godine. Koliko je taj dokument relevantan za generacije koje se pripremaju za tržište rada, nastavak obrazovanja i cjeloživotno učenje desetak godina nakon njegove izrade i donošenja? Stoga je nužno zaustaviti donošenje kurikula općeobrazovnih predmeta i modula općeobrazovnih predmeta u srednjim strukovnim školama te izraditi novi nacionalni dokument, relevantan za mlade u vremenu u kojem žive, obrazuju se i u kojem će raditi. U izradu novog nacionalnog dokumenta za strukovno obrazovanje ili reviziju postojećeg Nacionalnog kurikuluma strukovnog obrazovanja (NKSO) moraju biti uključeni predstavnici sveučilišta i nacionalnih strukovnih udruga. Bez doprinosa sveučilišta i strukovnih udruga u izradi/reviziji NKSO isti ne sadrži preduvjete za nastavak obrazovanja mladih koji završavaju srednje strukovne škole niti osigurava „osposobljavanje za cjeloživotno učenje, ponajprije radi lakšeg prilagođavanja nepredvidivoj budućnosti i brzim promjenama zbog globalizacije, promjena na tržištu rada te utjecaja informacijsko-komunikacijskih tehnologija, migracija, kao i različitih kriza i neočekivanih situacija“, temeljne zadaće odgoja i obrazovanja djece i mladih, navedenih u Nacionalnome planu razvoja sustava obrazovanja za razdoblje do 2027. godine Primljeno na znanje Primljeno na znanje. Položaj općeobrazovnog predmeta Geografije nije predmet javnog savjetovanja. Naglašavamo da je strukovno obrazovanje prvenstveno usmjereno na stjecanje specifičnih stručnih vještina koje pripremaju učenike za tržište rada. Općeobrazovni moduli i kurikuli međupredmetnih tema pružaju temeljno i široko znanje koje je neophodno za cjelokupni razvoj učenika. Važno je naglasiti da se prilikom izrade novih kurikula vodilo računa o tome da učenici nisu preopterećeni dodatnim sadržajima koji nisu izravno povezani s njihovim budućim profesionalnim ili obrazovnim potrebama. U svim obrazovnim sektorima vodilo se računa da kurikuli osiguraju sveobuhvatan obrazovni okvir koji balansira između stručnog i općeobrazovnog znanja, pripremajući učenike za cjeloživotno učenje i prilagodbu promjenama u društvu i na tržištu rada. U svim sektorima, pa tako i u navedenom, škole imaju autonomiju kurikulom škole prilagoditi i proširiti različite sadržaje kako bi dodatno obuhvatile i produbile ove važne teme prema specifičnim potrebama i interesima učenika. To omogućava fleksibilnost u pristupu i osigurava da se ostvarenje ishoda učenja ostvaruje na način koji je prilagođen učenicima za svakodnevni život, ali i relevantan za njihovu struku. Hvala Vam na doprinosu u savjetovanju sa zainteresiranom javnošću.
12 DARIJA ĆERDIĆ VUKUŠIĆ ODLUKU o uvođenju strukovnog kurikula za stjecanje kvalifikacije TEHNIČAR ZA RAČUNARSTVO / TEHNIČARKA ZA RAČUNARSTVO u sektoru ELEKTROTEHNIKA I RAČUNARSTVO Poštovani, ukazala bih na pogrešku sadašnjeg prijedloga dotičnog strukovnog kurikuluma, a to je izostanak ishoda biologije iz skupine obveznih općeobrazovnih modula. Izostavljanje ishoda biologije, čiji su sadržaji vezani uz razvijanje odgovornosti za vlastito zdravlje i zdravlje zajednice, glavne rizične čimbenike koji narušavanju ljudsko zdravlje, rizično spolno ponašanje, problematiku ovisnosti te pružanje prve pomoći, smatram nedopustivim te dajem svoj prijedlog za unaprijeđenje strukture općeobrazovnih modula. Smatram da su navedene odgojno-obrazovne teme KLJUČNE za sve učenike i učenice srednjih škola. Zbog toga predlažem uključivanje OBAVEZNOG OPĆEOBRAZOVNOG MODULA pod nazivom "Čovjek i zdravlje" U SVE SEKTORE srednjih strukovnih škola (4.1 i 4.2 razine kvalifikacije), s opterećenjem od 4 CSVET bodova, i to u sklopu prvog razreda srednje škole, s odgojno-obrazovnim ishodima koji su već predviđeni kurikulumom, ali raspisani u izbornim/fakultativnim modulima pod nazivima "Brinem o svom zdravlju" i "Spolnost", svaki s opterećenjem od po 2 CSVET boda. Vjerujem da samo uz edukaciju učenika/ca i razvijanjem svijesti o važnosti pravilne prehrane, problematici ovisnosti, razvijanjem brige o vlastitom zdravlju, znanju o pružanju prve pomoći i samopomoći odgojno-obrazovni sustav može ispuniti svoje ciljeve koji su, između ostalog, i razvoj zdravih i odgovornih građana koji će biti punopravni članovi našeg društva. U prilog modulu „Čovjek i zdravlje“ idu, nažalost, porazni rezultati GYTS istraživanja (Global Youth Tobacco Survey) u Hrvatskoj o uporabi duhana i duhanskih proizvoda kod mladeži u dobi od 13 do 15 godina koju ukazuju na sve veću upotrebu duhanskih proizvoda i njihove velike posljedice na adolescente; ESPAD istraživanje (Europsko istraživanje o pušenju, pijenju i uzimanju droga) u Hrvatskoj koju pokazuju zabrinjavajuće podatke o pijenju, pušenju i konzumaciji narkotika, posebice uživanju kanabisa među mladima; HBSC istraživanje (Health Behaviour in School-aged Children) u Hrvatskoj o konzumaciji alkohola među djecom i mladima koje je u porasti, pogotovo među djevojčicama/djevojkama. Nažalost, rezultati trećeg kruga CroCOSI istraživanja (Europska incijativa praćenja debljine u djece) pokazuju da u Hrvatskoj 36,1% djece ima prekomjernu tjelesnu masu ili debljinu, a problemi pretilosti se nastavljaju i u odrasloj dobi. Problemi koje debljina/pretilost(/nezdrava prehrana ostavljanju na zdravlje, ali i na zdravstvani sustav su mnogobrojni. Također, kako bi osvijestili učenike o važnosti stila života koji će pridonijeti smanjenju negativnog ljudskog utjecaja na okoliš, očuvanju bioraznolikosti i "zelenom promišljanju", temama koje danas prožimaju svaki aspekt osobnog i profesionalnog poslovnog života, te u cilju što kvalitetnijeg obrazovanja naših učenika predlažem uvrštavanje OPĆEOBRAZOVNOG MODULA "Održivi razvoj" s opterećenjem od 2 CSVET-a KAO OBAVEZNOG modula U SVE SEKTORE na razinama kvalifikacije 4.1 i 4.2. Težište ovog modula leži u odgojno-obrazovnim ishodima predmeta Biologije i predavao bi se modularno u višim razredima obrazovanja u sklopu strukovnog dijela kurikuluma. Smatram da jedino ulaganjem u edukaciju strukovnih učenika i učenica o temama “Utjecaj čovjeka na okoliš” i “Održivi razvoj” možemo stvarati održivo društvo i odgovorne buduće radnike i poslodavce, koji će pomoći da ova naša zemlja bude i ostane "zelena". U prilog uvođenju modula „Održivi razvoj“ kao obavezni je i Direktiva o korporativnom izvještavanju o održivosti (CSRD) u Europskoj uniji koja zahtjeva objavljivanje redovitih izvješća o utjecaju na okoliš i društvo. U Hrvatskoj će to izvješće biti obavezno za velika, srednja i mala poduzeća. Ovaj prijedlog pismenim putem podržale su brojne institucije i udruge (čiji popis je na kraju) a dopisi potpore proslijeđeni su na adrese: MZO-a, ASOO-a i Hrvatski sabor - Odboru za obrazovanje, znanost i kulturu. Hrvatska liječnička komora Hrvatska gospodarska komora Hrvatski Crveni Križ Hrvatski Crveni Križ Split Hrvatski sabor Odbor za obitelj, mlade i sport Hrvatski sabor Odbor za zaštitu prirode i okoliša Hrvatsko biološko društvo Hrvatsko društvo biologa u zdravstvu KBC Split - Klinika za dječje bolesti Liga za prevenciju ovisnosti Ministarstvo unutarnjih poslova - Ravnateljstvo policije Nastavni zavod za javno zdravstvo Split Nezavisni sindikat zaposlenih i srednjim školama Hrvatske Prirodoslovno-matematički fakultet Split Prirodoslovno-matematički fakultet Zagreb Udruga za prirodu, okoliš i održivi razvoj Sunce Ženska soba - SNEP program Darija Ćerdić Vukušić, prof.bio. i kem. Djelomično prihvaćen Djelomično se prihvaća. Vaše stručne primjedbe bit će razmotrene u doradi strukovnog kurikula. Zahvaljujemo na Vašem doprinosu u savjetovanju sa zainteresiranom javnošću.