Izvješće o provedenom savjetovanju - Pravilnik o uvjetima za stjecanje vatrogasnih zvanja, oznake vatrogasnih zvanja, funkcionalne oznake radnog mjesta, promaknuća i napredovanje kroz vatrogasna zvanja, uvjeti i način prevođenja stečenih vatrogasnih zvanja u nova vatrogasna zvanja
Redni broj
|
Komentar | Odgovor | |||
---|---|---|---|---|---|
1 | ZVONKO VIDEC | P R A V I L N I K | Nepotrebna je militarizacija hrvatskog vatrogastva. Razmisliti o nazivima vatrogasnih zvanja u profesionalnom dijelu primjerenijim vatrogasnoj služni ili zadržati postojeće nazive. Za dobrovoljno vatrogastvo nije potrebno mijenjati izgled oznaka stečenih zvanja. Za više vatrogasne časnike dodati oznaku s 3 plamena i žutim obrubom, za više vatrogasne časnike 1. klase oznaku s 4 plamena i žutim obrubom, a postojeće oznake viših časnika pretvoriti u oznake visokog vatrogasnog časnika i visokog vatrogasnog časnika 1. klase. Stare oznake su ljepše od predloženih. Izmjena svih oznaka u dobrovoljnom vatrogastvu u vrlo kratkom vremenu danom za prilagodbu izazvala bi enormne troškove vatrogasnim organizacijama. | Nije prihvaćen | Ovo nije militarizacija jer se ovim Pravilnikom ne naoružava vojska i ne povećava broj vojnika jer pod pojmom „militarizacija“ podrazumijeva se „naoružavanje i jačanje oružanih snaga”. Što se tiče zvanja nisu vojna nego imaju prefiks vatrogasni a odgovaraju broju osoba kojima se rukovodi sukladno potrebnom vatrogasnom zvanju. Napominjemo da su vatrogasne snage uključene u domovinsku sigurnost te da se treba prepoznavati po zvanjima tko je tko u hijerarhiji vatrogastva. Po sadašnjim zvanjima gotovo sav zapovjedni kadar nosi zvanje glavnog časnika iz čega nije moguće vidjet da li je on zapovjednik postrojbe s 20 vatrogasaca ili s 350 vatrogasaca, a isto nije moguće vidjet tko je najodgovorniji u županije, u gradu ili općini jer svi imaju iste oznake zvanja "glavni časnik" Što se tiče zvanja dobrovoljnih vatrogasaca stav je da su stare oznake zastarjele i treba ih mijenjati jer ne ukazuju najbolje na hijerarhiju unutar dobrovoljnog vatrogastva. |
2 | Vlado Marković | P R A V I L N I K | Vatrogasci koji upravljaju sa vatrogasnim brodicama bi po ovome trebali imati nazive vatrogasnog kapetana vatrogasne brodice, kontra admirali i admirali vatrogasne mornarice. Ovo naravno nije prijedlog dopune Pravilnika već nezadovoljstvo ovim izmjenama. Mislim da ovaj Pravilnik kao i ostala tri predložena 03.05.2024. (gle kakva slučajnost sa datumom izlaženja zadnjeg Pravilnika u 2023. ) ne prate trenutne mogućnosti primjene na terenu. Doradit postojeći Pravilnik o zvanjima, ovaj nije dobar i još nisam čuo od nekog kolege da misli da je ovo treba primjenjivat. | Nije prihvaćen | Prema članku 91. stavku 4 “Vatrogasna intervencija u unutarnjim morskim vodama, teritorijalnom moru i zaštićenom ekološko-ribolovnom pojasu Republike Hrvatske obavlja se na zahtjev Nacionalne središnjice za usklađivanje traganja i spašavanja na moru MRCC Rijeka ili nadležne lučke kapetanije, u skladu s posebnim propisima kojima se uređuje sigurnost na moru i zaštita morskog okoliša.” Pa vatrogasci ne mogu imati pomorska zvanja kako je predloženo. Pravilnik je obvezan i mora se donijeti što je utvrđeno člankom 70. ZOV-a. Nije moguće popraviti postojeća dva pravilnika jer su njihovim primjenama bez ikakvih kriterija samostalno dodjeljivali zvanja pa tako danas imamo najviše zvanje glavnog vatrogasnog časnika a samo je jedan glavni vatrogasni zapovjednik koji treba nositi to zvanje. Postojeće stanje je tako da su stjecanje zvanja u dobrovoljnom vatrogastvu propisana Pravilnika o programu osposobljavanja i usavršavanja vatrogasnih kadrova („Narodne novine“ broj 61/1994), a stjecanje zvanja profesionalnih vatrogasca te oznake zvanja profesionalnih i dobrovoljnih vatrogasaca utvrđena Pravilnikom o jedinstvenom obliku i kroju odore članova vatrogasnih postrojbi te oznakama zvanja ("Narodne novine", br. 65/94.). Dakle oba pravilnika su donesena dok je profesionalno vatrogastvo bilo u MUP-u a dobrovoljno pod HVZ-om te su zastarjela i neprimjenjiva novoj organizaciji vatrogastva. |
3 | TOMISLAV ORLOVAC | P R A V I L N I K, I.OPĆE ODREDBE | Kod zvanja za dobrovoljne vatrogasce možda samo napraviti podjelu prema stručnoj spremi, već kad je ovoliko novih zvanja: Od vatrogasca - vatrogasnog dočasnika I klase - SSS 3 godine Od časnika - časnika I klase - SSS 4 godine, plus osobe sa fakultetom Od višeg vatrogasnog časnika do višeg vatrogasnog časnika I klase - osobe sa 3 godine fakulteta VŠS - priznavanje zvanja višeg vatrogasnog časnika osobama koje završe 3 godine zaštite od požara i 4 godine staža u DVD-u, a kasnije za 4 godine polaže za klasu. Od visokog vatrogasnog časnika - visokog vatrogasnog časnika I klase - osobe sa 5 i više godina fakulteta VSS - priznavanje zvanja visokog vatrogasnog časnika osobama koje završe 5 godina zaštite od požara i 5 godina staža u DVD-u, a kasnije nakon 4 godine polaže za klasu. | Nije prihvaćen | Predloženo stjecanje zvanja sukladno ovom Pravilniku je prikladno organizaciji dobrovoljnog vatrogastva. |
4 | TOMISLAV ORLOVAC | P R A V I L N I K, I.OPĆE ODREDBE | članak 5 Ispravak (10) U zvanje visoki vatrogasni časnik može se imenovat osoba koja je položila ispita za zvanje visokog vatrogasnog časnika a kojem mogu pristupiti osobe koje imaju višu ili visoku stručnu spremu i provela je 4 godine u zvanju višeg vatrogasnog časnika I klase. | Prihvaćen | Primjedba je u potpunosti prihvaćena. |
5 | ŠIME ĆUZELA-PAPATA | P R A V I L N I K | SDLSN RH - Odbor vatrogastva Sindikatu državnih i lokalnih službenika i namještenika RH nisu prihvatljiva zvanja u ovom obliku koji priziva militarizaciju vatrogastva. Smatramo kako su odredbe pravilnika koje propisuju uvjete za stjecanje zvanja i uvjeti za promaknuća i zadržavanje stečenog zvanja doneseni na brzinu, ishitreno i bez potrebne detaljne analize postojećeg sustava te će isti u praksi biti neprovedivi iz razloga što nedostaju detaljne odredbe koje bi jasnije definirale način provedbe odredbi koje govore o uvjetima za stjecanje, napredovanje i zadržavanje postojećeg zvanja. Isto tako mišljenja smo da sustavu od 3000 profesionalnih vatrogasaca nisu potrebna vojna zvanja, već samo korekcija i nadopuna postojećih. | Nije prihvaćen | Pravilnik nije militarizacija jer se ovim Pravilnikom ne naoružava vojska i ne povećava broj vojnika jer pod pojmom „militarizacija“ podrazumijeva se „naoružavanje i jačanje oružanih snaga”. Što se tiče zvanja nisu vojna nego imaju prefiks vatrogasni a odgovaraju broju osoba kojima se rukovodi sukladno potrebnom vatrogasnom zvanju. Napominjemo da su vatrogasne snage uključene u domovinsku sigurnost te da se treba prepoznavati po zvanjima tko je tko u hijerarhiji vatrogastva. Po sadašnjim zvanjima gotovo sav zapovjedni kadar nosi zvanje glavnog časnika iz čega nije moguće vidjeti da li je on zapovjednik postrojbe s 20 vatrogasaca ili s 350 vatrogasaca, a isto nije moguće vidjet tko je najodgovorniji u županiji, gradu ili općini jer svi imaju iste oznake zvanja "glavni časnik" Bez njegovog donošenja nema dodatka na osnovni koeficijent na osobno zvanja a time je smanjena plaća profesionalnog vatrogasca, koje je utvrđeno člankom 76. stavkom 4 Zakona o vatrogastvu jasno je definirana plaća koji glasi "(4) Koeficijent složenosti poslova radnog mjesta profesionalnog vatrogasca uvećava se dodacima za: – povećanu opasnost za život i zdravlje profesionalnog vatrogasca – osobno vatrogasno zvanje – odgovornost u sustavu hijerarhije rukovođenja." Sukladno navedenom u ZOV-u nije moguć drukčiji način povećanja koeficijenta. |
6 | DRŽAVNA VATROGASNA ŠKOLA | P R A V I L N I K | U ovom Prijedlogu pravilnika treba ukinuti sve odredbe koje propisuju radna mjesta i funkcionalne oznake za radna mjesta u Državnoj vatrogasnoj školi. Obrazloženje: Državna vatrogasna škola je ustanova koju je osnovala Vlada Republike Hrvatske i kojom upravlja Upravno vijeće. Oznake za radna mjesta propisuju se aktima koje donosi Upravno vijeće. | Nije prihvaćen | Prema članku 17. stavku 2. Uredbe o nazivima radnih mjesta, uvjetima za raspored i koeficijentima za obračun plaće u javnim službama ("NN" 22/24.) "Minimalni stručni uvjeti za zapošljavanje na radna mjesta iz stavka 1. ovoga članka određuju se sukladno posebnim propisima iz područja vatrogastva i općim aktima ustanove." Sukladno navedenom, minimalne stručne uvjete za sva posebna radna mjesta koja su navedena u stavku 1. navedenog članka Uredbe moraju se urediti propisima iz područja vatrogastva i općim aktom Državne vatrogasne škole. Opći akt Državne vatrogasne škole kojeg donosi upravno vijeće mora biti sukladan s Zakonom o vatrogastvu i propisima donesenim na temelju tog Zakona te sa Zakona o plaćama u državnoj službi i javnim službama (»Narodne novine«, broj 155/23.) te propisima donesenoh na temelju tog Zakona. Upravno vijeće može donijeti Pravilnik o radu koji je sukladan naprijed navedenim propisima te nema slobodnu volju kod odlučivanja o onome što je propisano navedenim zakonima i propisima, pa tako i ovim Pravilnikom. Iz navedenih razloga za posebna radna mjesta u Državnoj vatrogasnoj školi ovim Pravilnikom odredit će se potrebno vatrogasno zvanje za svako radno mjesto. |
7 | DRŽAVNA VATROGASNA ŠKOLA | P R A V I L N I K | Članak 8. stavak 3., dio teksta koji navodi radna mjesta u Državnoj vatrogasnoj školi mijenja se i glasi: " ravnatelj, pomoćnik ravnatelja, stručni voditelj, viši vatrogasni instruktor stručni specijalist, vatrogasni instruktor specijalist, vatrogasni instruktor savjetnik, vatrogasni instruktor i vatrogasni tehničar." | Nije prihvaćen | Stručni voditelj nije radno mjesto profesionalnog vatrogasca te se za njega ne određuje vatrogasno zvanje a neće niti nositi službenu vatrogasnu odoru. Sva radna mjesta koja u nazivu imaju "vatrogasni" su profesionalni vatrogasci dok ravnatelj i pomoćnik mogu biti profesionalni vatrogasci ali i ne moraju. |
8 | SINIŠA JEMBRIH | P R A V I L N I K | Vatrogascu treba 13 godina do voditelja grupe a vozaču 9 ako sam dobro izračunao?? Neodrživo i opasno. U današnjim uvjetima nedostataka radne snage i neprovedivo. | Djelomično prihvaćen | U članku 4. stavcima 1 – 5. će se promijeniti godine provedene u prethodnom zvanju sa 4 na 2 te će se ovom promjenom postići da se zvanje vatrogasni skupnik (voditelj grupe) može postići u roku od 5 godina od ulaska u profesionalno vatrogastvo. Dok na radno mjesto vatrogasac vozač može se rasporediti vatrogasac koji pored ispunjenja uvjeta iz članka 51. stavka 1. Zakona nakon odrađenog pripravničkog staža i stjecanje zvanja mlađi vatrogasac ili vatrogasac, završio osposobljavanje za rukovanjem uređajima na vatrogasnim vozilima te ima položen vozački ispit za C kategoriju motornih vozila. Vatrogasac vozač postaje nakon najviše godinu dana od ulaska u vatrogastvo. |
9 | SINIŠA JEMBRIH | P R A V I L N I K | Pravilnik nepotrebno komplicira sustav zvanja i radna mjesta do te mjere da se nadležni zapovjednici sljedećih par godina mogu baviti samo time. | Nije prihvaćen | Kod nas od 75 javnih vatrogasnih postrojbi sa otprilike 2800 vatrogasaca ima prosječno jedna 37 vatrogasaca pa smatramo da to nije veliki posao, a da se uvede red u zvanja. Ovo nije militarizacija jer se ovim Pravilnikom ne naoružava vojska i ne povećava broj vojnika jer pod pojmom „militarizacija“ podrazumijeva se „naoružavanje i jačanje oružanih snaga”. |
10 | SINIŠA JEMBRIH | P R A V I L N I K | Pravilnik bespotrebno militarizira vatrogastvo što nije tradicija RH vatrogastva i nije u skladu s trenutnom organizacijom vatrogastva na lokalnom nivou. | Nije prihvaćen | Ovo nije militarizacija jer se ovim Pravilnikom ne naoružava vojska i ne povećava broj vojnika jer pod pojmom „militarizacija“ podrazumijeva se „naoružavanje i jačanje oružanih snaga”. Pojam „tradicija“ podrazumijeva kulturno nasljeđe koje se prenosi s generacije na generaciju, pa u smislu zvanja u vatrogastvu ista nemaju tradiciju nego su se mijenjala kako se mijenjao politički sustav. Tako u vrijeme bivše Jugoslavije su bila slijedeća zvanja profesionalnih vatrogasaca: - vođa grupe, komandir odjeljenja, zamjenik komandira voda, komandir voda, zamjenik komandira čete, komandir čete, zamjenik (pomoćnik) komandira brigade i komandir brigade (Pravilnika o zaštitnoj opremi vatrogasaca o uniformi i oznakama na uniformi vatrogasaca u profesionalnim vatrogasnim jedinicama ("Narodne novine", br. 52/78.). Prema Zakonu o organizaciji vatrogastva iz 1933. godine, postojali su nazivi zapovjednik čete, zamjenik zapovjednika čete i odjelni vođa, pa se iz priloženog vidi da u zvanjima vatrogasaca na profesionalnoj i dobrovoljnoj razini nema tradicije te se ne treba pozivati na tradiciju ukoliko istu ne poznajete. |
11 | PAVAO TOMIĆ | P R A V I L N I K | Slažem se s prethodno navedenim da vatrogastvu nije potrebna ovako drastična promjena naziva profesionalnih vatrogasaca. Što vatrogastvo dobiva time da imamo svoje generale. Mišljenja sam da treba doraditi postojeća zvanja i načine stjecanja istih, ali nikako na predloženi način. | Nije prihvaćen | Pravilnik je obvezan i mora se donijeti što je utvrđeno člankom 70. ZOV-a. Postojeće stanje je tako da su stjecanje zvanja u dobrovoljnom vatrogastvu propisana Pravilnika o programu osposobljavanja i usavršavanja vatrogasnih kadrova („Narodne novine“ broj 61/1994), a stjecanje zvanja profesionalnih vatrogasca te oznake zvanja profesionalnih i dobrovoljnih vatrogasaca utvrđena Pravilnikom o jedinstvenom obliku i kroju odore članova vatrogasnih postrojbi te oznakama zvanja ("Narodne novine", br. 65/94.). Dakle oba pravilnika su donijeta dok je profesionalno vatrogastvo bilo u MUP-u a dobrovoljno pod HVZ-om te su zastarjela i neprimjenjiva novoj organizaciji vatrogastva. Ovaj Pravilnik predviđa samo jednog vatrogasnog generala zbora, i niti jedan drugi, a vatrogasni brigadni general je predviđen samo za brigadira koji se sprema u mirovinu, pa je to počasni čin. |
12 | NIKOLA VUČKOVIĆ | P R A V I L N I K | Javne vatrogasne postrojbe organiziraju svoj rad za obavljanje vatrogasne djelatnosti kao javne ustanove jedinice lokalne samouprave, sukladno Zakonu o vatrogastvu, Zakonu o jedinicama lokalne samouprave i Zakonu o ustanovama. Vatrogasna djelatnost, između ostaloga podrazumijeva i sudjelovanje u provedbi preventivnih mjera zaštite od požara i eksplozija, pa su tako neke vatrogasne postrojbe kroz osnivačke akte organizirale vatrogasnu preventivnu djelatnost u vidu radnog mjesta „Voditelja protupožarne preventive“, a da nemaju Službu prevencije i nadzora. Naime, Služba podrazumijeva optimalni broj zaposlenih, dvoje ili više koji su potrebni za učinkovito i efikasno obavljanje posla, dok poslove protupožarne preventive u većini JVP obavlja jedna osoba – Voditelj protupožarne preventive. Stoga, predlažem da se u članku 8. st. 3. i st. 4. dodaju riječi „Voditelj protupožarne preventive“ ili da Predlagatelj dodaje novu alineju iza stavka 6, koja bi glasila: "(7) Vatrogasne postrojbe i vatrogasne organizacije uz funkcionalne oznake radnih mjesta u profesionalnom vatrogastvu, predviđene člankom 8. st. 3. i st. 4. ovoga Pravilnika, mogu propisati i druga radna mjesta potrebna za redovito i nesmetano djelovanje vatrogasne postrojbe i vatrogasne organizacije uz obveznu primjenu odredbi iz stavka 1., stavka 2. i stavka 5. ovoga članka." Isto je potrebno promijeniti i u Prilogu 3. ovoga Pravilnika. | Djelomično prihvaćen | Ne može se prihvatit naziv radnog mjesta „Voditelj protupožarne preventive“ jer sama riječ „protupožarna“ je prevencija da do požara ne dođe, a sukladno tome protupožarna prevencija bi značilo prevencija protiv požara preventiva, te smo to radno mjesto nazvali „Vatrogasac – voditelj prevencije“ i uvrstili ga u navedene odredbe Pravilnika. |
13 | MONIKA BESTVINA | P R A V I L N I K | Osoba koja je zasposlena na radnom mjestu vatrogasac, a stekla je kvalifikacijsku razinu obrazovanja 7.1 ( Sukladno Zakonu o izmjenama i dopuni Zakona o HKO, NN 20/2021-442) koja je usko vezana za vatrogastvo (magistar sigurnosti i zaštite: smjer Zaštita od požara) ukoliko je položla stručni ispit za vatrogasce s posebnim ovlastima i odgovornostima trebala bi dobiti zvanje vatrogasni satnik bez polaganja ispita za rukovođenje intervencija IV razine. Razlog tome je što vatrogasac zasigurno neće rukovovoditi intervencijom, nego netko na zapovjednoj funkciji. Međutim, ukoliko se osoba raspoređuje na zapovjednu funkciju bilo bi potrebno staviti uvjet da prije stupanja na dužnost položi navedeni ispit. Vojnik kada završi vojni fakultet stječe čin poručnika, policajac kada završi kriminalistiku stekne čin višeg policijskog narednika, slijedom toga bi i vatrogasac po završetku studija trebao dobiti izravno čin vatrogasnog satnika, bez ikakvih dodatnih ispita. (Ukoliko je studij usko vezan za vatrogastvo, a ne bilo koji tehnički). Članak 14. ovog Pravilnika kaže: "Zvanje vatrogasni časnik I. klase prevodi se u zvanje vatrogasni satnik ako je u zvanju vatrogasni časnik I. klase proveo manje od 4 godine ili je u zvanju vatrogasni časnik proveo više od 4, a manje od 8 godina i ima položen ispit za vatrogasca s posebnim ovlastima i odgovornostima te je zatečen na RADNOM MJESTU koje zahtjeva to zvanje." Sukladno Vašem dopisu, svi vatrogasci u državi nakon 3 godine fakulteta, odnosno stjecanja 180 ECTS bodova i položenom ispitu za vatrogasce s posebnim ovlastima i odgovornostima postaju vatrogasni časnici I. klase. To su Vaše riječi na papiru i toga se drži većina postrojbi (samo neke tumače drugačije), a sada člankom 14. kažete da se za to zvanje trebalo raditi na radnom mjestu koje zahtijeva to zvanje. Dakle, svi vatrogasci do vođe grupa i vozača koji su završili fakultete, a nose "zlatne činove" odjednom, po Vašem novom mišljenju više nisu vatrogasni časnici I. klase što znači da niti neće dobiti zvanje vatrogasni satnik? Vatrogasac koji je zaposlen na kvalifikacijskoj razini 4.1/4.2, a ima završenu kvalifikaciju 7.1 odnosno završio je diplomski studij, treba dobiti isti koeficijent složenosti poslova radnog mjesta kao prvo najniže radno mjesto koje zahtijeva tu kvalifikacijsku razinu. Dakle, ovisno o postrojbi to može biti primjerice koeficijent zapovjednika smjene. Razlika u plaći će se dogoditi jer će zapovjednik smjene dobiti drugačiji, odnosno veći dodatak na odgovornost u sustavu hijerarhije rukovođenja. | Nije prihvaćen | Prema programu svih visoko obrazovnih institucija na kojima se završava 7.1. stupanj obrazovanja po HKO-u niti jedna nema osposobljavanje za rukovođenje na vatrogasnim intervencijama, pa ga je nužno pohađati i o tome dobiti uvjerenje. Sam stručni ispit za vatrogasca s posebnim ovlastima i odgovornostima nema program za polaganje za SSS ili VŠS ili VSS te je za sve vatrogasce isti, a osnovna mu je namjera da je polaznik upoznat sa zakonodavstvom u području vatrogastva i drugim potrebama da samostalno vodi vatrogasnu intervenciju. Viša razina zapovjednika u pravilu zapovijedaju sa većim brojem vatrogasaca pa moraju imati znanja kako se u takvim situacijama snalaziti. Vatrogastvo nema vatrogasni fakultet kao vojska i policija nego samo Državnu vatrogasnu školu koja ima ovlaštenje za obrazovanje na razini 4.1. i 4.2. HKO-a a još nemaju za razinu 5. HKO-o a koja je u postupku, a ostale visokoškolske ustanove nemaju dopusnicu za obrazovanje vatrogasnih kadrova. Kako nema visokoškolske ustanove za obrazovanje kadrova razine 6.1 i 7.1. nema izravnog načina dobivanja čina nego se samo steknu uvjeti za polaganje ispita za vatrogasnog poručnika. Ovakav slučaj definira članak 4. stavak 19. predloženog Pravilnika na način: (19) Vatrogasni djelatnik koji je najmanje pet godina proveo na radnom mjestu vatrogasnog djelatnika srednje stručne spreme s posebnim ovlastima i odgovornostima iz članka 2. stavka 1. točka 1. i 2., a u međuvremenu zadovolji uvjete iz članka 2. stavka 1. točka 4. ovog Pravilnika stječe uvjete za polaganje ispita za vatrogasno zvanje vatrogasni poručnik te dalje nastavlja s napredovanjem u zvanjima sukladno odredbama ovog Pravilnika. Potrebno je istaknuti da radno mjesto nosi koeficijent a ne zvanje, ako vatrogasac radi na radnom mjestu na kojem je određeno zvanje SSS spreme dobije koeficijent radnog mjesta i dodatak na njegovo stvarno vatrogasno zvanje ali na SSS, a ne na VSS-u. Kombinacija koja je istaknuta u komentaru da vatrogasac radi na radnom mjestu razine 4.1 i 4.2. a ima završen fakultet razine 7.1. je nemoguća jer ga je postrojba očigledno poslala na školovanje zbog potreba visoko stručnog kadra, a ne da bude i dalje vatrogasac. |
14 | MLADEN ŽILIĆ | P R A V I L N I K | Strašni i opasni uvjeti za egzistenciju vatrogasnih postrojbi... | Nije prihvaćen | Primjedba je nerazumna i ne može se na nju odgovoriti. |
15 | MLADEN ZLOVOLIĆ | P R A V I L N I K | U uvjetima za stjecanje zvanja dobrovoljnih vatrogasaca ni za jedno nije uvjet da ima položen stručni ispit. Visoka zvanja, a bez mogućnosti da zapovjedaju intervencijama nemaju smisla. Isto tako položeni stručni ispit bi trebao donositi unapređenje u više zvanje. Trenutno je u postrojbama DVD-a stanje takvo da bez profesionalnih vatrogasaca koji su i članovi DVD-a, a imaju položen ispit većina DVD-a ne bi mogla samostalno obavljati vatrogasnu djelatnost jer ne bi imao tko zapovijedati na intervencijama. | Nije prihvaćen | Prema članku 51 stavku 5. jasno je definirano tko mora polagati stručni ispit a on glasi: (5) Vatrogasci s posebnim ovlastima i odgovornostima, u smislu ovoga Zakona, su: – na lokalnoj razini: gradski, područni i općinski vatrogasni zapovjednik te njihovi zamjenici, zapovjednici javnih vatrogasnih postrojbi i njihovi zamjenici, zapovjednici profesionalnih vatrogasnih postrojbi u gospodarstvu i njihovi zamjenici, zapovjednici središnje vatrogasne postrojbe dobrovoljnog vatrogasnog društva i njihovi zamjenici, zapovjednici postrojbi dobrovoljnih vatrogasnih društava koji sudjeluju na intervencijama i njihovi zamjenici te vatrogasci koji su aktom vatrogasne postrojbe, javne vatrogasne postrojbe i profesionalne vatrogasne postrojbe u gospodarstvu određeni da samostalno zapovijedaju vatrogasnom intervencijom prilikom koje koriste javne ovlasti utvrđene ovim Zakonom. Stavak (14) istog članka utvrđuje "Zapovjednik središnje vatrogasne postrojbe dobrovoljnog vatrogasnog društva i njegov zamjenik moraju imati najmanje zvanje vatrogasnog časnika ili stečenu kvalifikaciju vatrogasnog smjera i najmanje tri godine iskustva u radu vatrogasne postrojbe." A stavak (16) istog članka definira: "Osobe iz stavka 5. ovoga članka, pored ispunjenja uvjeta stručne spreme propisane ovim člankom i uvjeta iz stavka 1. podstavaka 1., 4., 5. i 6. ovoga članka, moraju imati položen stručni ispit za vatrogasce s posebnim ovlastima i odgovornostima." Dakle sve je definirano u navedenim odredbama a koje će zvanje imati vatrogasni zapovjednik DVD-a odlučuje skupština a mora zadovoljiti navedeno. |
16 | VATROGASNA ZAJEDNICA PRIMORSKO-GORANSKE ŽUPANIJE | P R A V I L N I K, I.OPĆE ODREDBE | Članak 4. - Koje zvanje imaju profesionalni vatrogasci zaposleni u DVD-u i kakvi su onda međusobni odnosi unutar DVD-a u slučaju da recimo, član DVD-a ( inače visoki vatrogasni časnik zaposlen u nekoj JVP u rangu pukovnika ili brigadira ) dođe na intervenciju kojom zapovijeda zapovjednik središnje postrojbe DVD-a koji je u činu natporučnika ? Tko je kome nadređen? - U svim stavcima navode se ispiti za napredovanje u službi. Kakvi su to ispiti i tko će ih formulirati? Tko je kompetentan formulirati ispite najviših razina ? Obzirom na dosadašnju dinamiku i način donošenja pojedinih akata od strane HVZ-a za očekivati je da još dugo vremena nakon eventualnog donošenja ovog pravilnika, vatrogasci neće moći napredovati uslijed birokratske „greške“. Članak 5. Stavak 10. – U zvanje visoki vatrogasni časnik može se imenovati samo osoba visoke stručne spreme smjera zaštite od požara – kao i do sada, jer sve ostalo je degradiranje struke Članak 6. – vatrogasac pripravnik, vatrogasac vježbenik ili vatrogasac početnik ? Ova tri naziva se paralelno pojavljuju u različitim dijelovima ovog prijedloga pravilnika i prijedloga Pravilnika o klasifikaciji postrojbi i koeficijentima složenosti poslova te radnih mjesta i mjerila za utvrđivanje radnih mjesta vatrogasaca ( čl.6. st.1., čl.19. st.6. )a da nisu zasebno objašnjena, odnosno nije nigdje navedena razlika među njima. - Znak nije našiven na naramenicu već se našiva na navlačnu epoletu. Što se tiče boje obruba, bijela boja je očito iskopirana iz pravilnika o policijskom znakovlju koji imaju bijelu boju za vježbenike svih razina, s razlikom da policija nema crvene obrube. U slučaju vatrogastva, bijela boja ( koja se na epoletama jako slabo razlikuje od srebrne ) može dovesti do krivog tumačenja, pošto npr. u Sloveniji i Austriji su tako označeni niži vatrogasni časnici Stavak 2. – oznake zvanja za PRIKRIVNU ODORU ??? PRIKRIVNA ( MASKIRNA ) ODORA - Temeljem odredbi Ženevske konvencije, postrojbe sustava civilne zaštite moraju biti jasno označene i prepoznatljive kako u slučaju ratnih djelovanja ne bi došlo do zabune u djelovanju oružanih snaga ! PRAVILNIK O VOJNIM ODORAMA NN 133/14, 27/17 III. VRSTE ODORA Članak 13. Odore Oružanih snaga su: 1. prikrivna, službena i svečana odora Hrvatske kopnene vojske 2. prikrivna, službena i svečana odora Hrvatske ratne mornarice 3. prikrivna, službena i svečana odora Hrvatskog ratnog zrakoplovstva i protuzračne obrane 4. počasna ceremonijalna odora 5. povijesna odora 6. koncertna odora. Članak 9. – kroz stavke nije navedena boja pojedinog pletera prema funkciji Članak 11. – sadrži puno stavki koje u najmanju ruku su nebulozne i mogu dovesti do ozbiljne zlorabe. „dva zvanja iznad propisanog“, vatrogasac na bolovanju zbog ozljede na radu… Članak. 12. – Tko snosi troškove kada se promakne vatrogasac od strane neke druge razine. Ako GVZ promakne vatrogasce u viši čin, što direktno znači veću plaću, da li onda HVZ snosi razliku u plaći promaknutog vatrogasca. Članak 16. - Koji je sadržaj ovih ispita? Već komentirano pod čl. 4. Članak 17. - Ovdje je u pitanju ostvarivanje prava radnika na napredovanje u radnoj organizaciji Što ako komisija iz bilo kojeg razloga protupravno odluči ne dozvoliti napredovanje pojedinca? Članak 22. – Pravilnik se može dopuniti ukoliko su promjene usklađivanje pojedinih stavki, a ne kada se mijenjaju suštinski bitne odredbe istoga, stoga nije primjenjivo "djelomično" stavlanje van snage pojedinih članaka postojećih pravilnika PRILOG 3 – Gdje je oznaka pomoćnika ? - Vatrogasac i vatrogasac u JVP ??? – ako nose epolete, što će mu natpis „u JVP „ - Vozač i vozač u JVP ??? – ako nose epolete, što će mu natpis „u JVP „ - Kakva je to funkcija „vatrogasni tehničar „ ? PRILOG 4 – Predsjednici, tajnici i zapovjednici su također funkcije koje se mogu profesionalno obnašati. DA LI JE ŽUPANIJSKI VATROGASNI ZAPOVJEDNIK PROFESIONALAC ILI DOBROVOLJAC | Nije prihvaćen | Članak 4. propisuje uvjete za stjecanje vatrogasnih zvanja a ne odgovornost na vatrogasnoj intervenciji za što se treba definirati vatrogasnim planom jedinice lokalne samouprave, a ne ovim Pravilnikom. Na postavljena hipotetska pitanja nije moguće odgovoriti jer se sve moguće situacije na intervenciji moraju urediti vatrogasnim planom jedinice lokalne samouprave i županije. Još se treba donijeti Pravilnik o pravilima vatrogasne službe gdje će se ova problematika definirati. Dosadašnja zvanja su se uzimala bez kontrole, a sada za svako zvanje se treba položit ispit za zvanje i Državna vatrogasna škola će donijet program ispita za zvanje SSS, VŠS i VSS, u roku od 6 mjeseci od stupanja na snagu ovog Pravilnika. Na članak 5. stavak 10. – U zvanje visoki vatrogasni časnik može se imenovati samo osoba visoke stručne spreme smjera zaštite od požara – kao i do sada, jer sve ostalo je degradiranje struke" se ne prihvaća, danas ima dosta visoko obrazovnih institucija koji imaju zaštite od požara, s vrlo malim ili nikakvim znanjem iz vatrogastva, dok drugi fakulteti kao kemijsko - tehnološki, strojarski i slični imaju puno bolju podlogu da nauče vatrogastvo nego naprijed navedene obrazovne institucije. Za vatrogastvo su potrebne tehničke znanosti a ne opće znanje iz zaštite od požara. Primjedba na članak 6. se ne prihvaća jer vatrogasac pripravnik je samo privremeno stanje dok se ne odradi pripravnički staž i oni nose drugačije oznake nego ostali vatrogasci. Vatrogasac početnik se ne spominje u ovom Pravilniku nego u članku 51. stavak 2. ZOV-a. Vježbenik je prebačen u pripravnik tako da nema više tog naziva. Pojam prikrivna odora je zamijenjen pojmom "radna odora". Primjedba na članak 9. ne prihvaća se jer je stavkom 3. istog članka definirana boja pletera. Primjedba na članak 11. nije konkretna pa se na istu ne može odgovoriti. Primjedba na članak 12. ne stoji, jer onaj koji predlaže izvanredno promaknuće nije GVZ nego županijski zapovjednik ili zapovjednik postrojbe, pa o tome moraju voditi računa kada predlažu izvanredno promaknuće. Primjedba na članak 17. je hipotetska pa se na njih ne može konkretno odgovorit. Primjedba na članak 22. je nomotehničke naravi, te se prilikom donošenja novog Pravilnika koji uređuje samo neko područje u drugom Pravilniku, stare odredbe se moraju staviti van snage, a ne može dopunjavati stari pravilnik glavni vatrogasni zapovjednik a njega je donio ministar unutarnjih poslova na temelju Zakona o vatrogastvu koji je stavljen izvan snage drugim Zakonom o vatrogastvu iz 1999. godine. Primjedbe na Prilog 3. su nejasne i samo se postavlja pitanje bez odgovora te se ne mogu prihvatit. Prilog 4. predsjednici, tajnici i zapovjednici su zaposleni u udruzi koja se zove vatrogasna zajednica te njihove funkcije su po toj osnovi utvrđene bez obzira da li to obavljaju profesionalno ili dobrovoljno. |
17 | VATROGASNA ZAJEDNICA PRIMORSKO-GORANSKE ŽUPANIJE | P R A V I L N I K | - Povući iz javnog savjetovanja te izraditi novi prijedlog pravilnika; OBRAZLOŽENJE - Iz naziva zvanja potrebno je izbaciti vojno nazivlje. Osim rijetkih u zapadnoj Europi, takav sustav imaju uglavnom zemlje istočne Europe. O tome koliko je sustav upotrebljiv u civilnom društvu možda najbolje govori činjenica da ga je 2018. godine odbacila i komunistički uređena Kina. Hrvatska trenutno ima dobar model zvanja u vatrogastvu, koji između ostalog, daje jasnu paralelu između dobrovoljnog i profesionalnog vatrogastva i kao takvog ga treba zadržati. - Prvo se treba ustanoviti stabilan sustav usavršavanja stručnih kadrova, posebice na višoj razini. Osim DVŠ potrebno je osnovati visoko vatrogasno učilište - akademiju u kojoj bi se usavršavali rukovodeći kadrovi viših razina ( všs, vss, dr. ) i mogli polagati svi stručni ispiti, tek kada se to ustroji, može se govoriti o polaganju ispita. | Nije prihvaćen | Pravilnik je obvezan i mora se donijeti što je utvrđeno člankom 70. ZOV-a. Bez njegovog donošenja nema dodatka na osnovni koeficijent na osobno zvanja a time je smanjena plaća profesionalnog vatrogasca, a što je utvrđeno člankom 76. stavkom 4. Zakona o vatrogastvu te je jasno definirana plaća koji glasi "(4) Koeficijent složenosti poslova radnog mjesta profesionalnog vatrogasca uvećava se dodacima za: – povećanu opasnost za život i zdravlje profesionalnog vatrogasca – osobno vatrogasno zvanje – odgovornost u sustavu hijerarhije rukovođenja." Sukladno navedenom u ZOV-u nije moguć drukčiji način povećanja koeficijenta. Što se tiče zvanja nisu vojna nego imaju prefiks vatrogasni a odgovaraju broju osoba kojima se rukovodi sukladno potrebnom vatrogasnom zvanju. napominjemo da su vatrogasne snage uključene u domovinsku sigurnost te da se treba prepoznavati po zvanjima tko je tko u hijerarhiji vatrogastva. Po sadašnjim zvanjima gotovo sav zapovjedni kadar nosi zvanje glavnog časnika iz čega nije moguće vidjet da li je on zapovjednik postrojbe s 20 vatrogasaca ili s 350 vatrogasaca, a isto nije moguće vidjet tko je najodgovorniji u županiji, gradu ili općini jer svi imaju iste oznake zvanja "glavni časnik". Što se tiče polaganja ispita za zvanje (stručni ispit se i do sad polagao pa će i nakon ovog i ne ovisi o ovom Pravilniku postoji poseban pravilnik koji regulira polaganje stručnog ispita u vatrogastvu) program će donijeti Državna vatrogasna škola koja je ZOV-om ovlaštena za to. |
18 | PODRUČNA VATROGASNA ZAJEDNICA OTOKA RABA | P R A V I L N I K | Dobrovoljno i profesionalno vatrogastvo dio je istog sustava i potrebno je ići u smjeru objedinjavanja sustava. Pravilnikom se sustav razjedinjava vatrogasnim zvanjima. Zvanja trebaju biti identična i za dobrovoljne i za profesionalne vatrogasce. Pravilnikom se veći naglasak daje na militarizaciju vatrogastva nego na ujedinjavanje vatrogasnog sustava. To nije dobro i demotivirajuće je za dobrovoljne vatrogasce. U nekim sredinama, vatrogasna djelatnost isključivo se temelji na dobrovoljstvu i ne postoji mogućnost djelovanja profesionalnih vatrogasnih postrojbi u adekvatnom vremenu. Te postrojbe opremaju se, osposobljavaju i usavršavaju identično profesionalnim postrojbama, a na to je potrebno montivirati dobrovoljne vatrogasce. U nekim dobrovoljnim vatrogasnim postrojbama zaposleni su profesionalni vatrogasci. Nije primjereno u istoj postrojbi dijeliti ljude vidno drugačijim obilježjima. Nije primjereno niti javnosti zbunjivati takvim razlikama, a time možebitno smanjiti povjerenje u dobrovoljni sustav vatrogastva. | Primljeno na znanje | Naprotiv tvrdnjama u ovom komentaru, smatramo da se činom, što se u jednom pravilniku obrađuju zvanja i uvjeti za stjecanje zvanja profesionalnih i dobrovoljnih vatrogasaca, pokazuje tendencija spajanja a ne razdvajanja. Prema postojećem stanju stjecanje zvanja u dobrovoljnom vatrogastvu propisano je Pravilnikom o programu osposobljavanja i usavršavanja vatrogasnih kadrova („Narodne novine“ broj 61/1994), a stjecanje zvanja profesionalnih vatrogasca te oznake zvanja profesionalnih i dobrovoljnih vatrogasaca utvrđena Pravilnikom o jedinstvenom obliku i kroju odore članova vatrogasnih postrojbi te oznakama zvanja ("Narodne novine", br. 65/94.). Dakle oba pravilnika su donijeta dok je profesionalno vatrogastvo bilo u MUP-u a dobrovoljno pod HVZ-om te su razdvajali profesionalno i dobrovoljno vatrogastvo što u ovom slučaju nije točno. Ovo nije militarizacija vatrogastva jer pod militarizacijom se podrazumjeva postupak naoružavanja vojske i povećava broj vojnika jer pod pojmom "militarizacija“ podrazumijeva se „naoružavanje i jačanje oružanih snaga”. |
19 | MILAN ŠULTER | P R A V I L N I K | Apsolutno nepotrebno uvođenje vojne terminologije u vatrogastvo. To nije u skladu sa stoljetnom tradicijom hrvatskog vatrogastva a sustav se nepotrebno i dodatno komplicira. Što će nam sustav koji nitko ne razumije. Vatrogasci nisu hrvatska vojska odnosno hrvatski vojnici. | Nije prihvaćen | Pravilnik je obvezan i mora se donijeti što je utvrđeno člankom 70. ZOV-a. Postojeće stanje je tako da su stjecanje zvanja u dobrovoljnom vatrogastvu propisana Pravilnikom o programu osposobljavanja i usavršavanja vatrogasnih kadrova („Narodne novine“ broj 61/1994), a stjecanje zvanja profesionalnih vatrogasca te oznake zvanja profesionalnih i dobrovoljnih vatrogasaca utvrđena Pravilnikom o jedinstvenom obliku i kroju odore članova vatrogasnih postrojbi te oznakama zvanja ("Narodne novine", br. 65/94.). Dakle oba pravilnika su donijeta dok je profesionalno vatrogastvo bilo u MUP-u a dobrovoljno pod HVZ-om te su zastarjela i neprimjenjiva novoj organizaciji vatrogastva. Vatrogasci imaju subordinaciju zapovijedanja na događajima i hijerarhijski se mora točno znati to je zapovjednik i to može biti samo jedan koji zapovijeda na vatrogasnoj intervenciji te se zapovijed mora izvršavati, a slično je i u vojsci, stoga nema zapreke za predloženim zvanjima. |
20 | MARKO TIŠLJAR | P R A V I L N I K | Poštovani, Osobnog sam mišljenja kako će navedeni pravilnik zadati zapovjednicima nekoliko mjeseci i godina dodatnog posla oko poravnavanja i pretvorbe "postojećih" zvanja u ova nova, opet nepotrebno militarizirana zvanja. Mi nismo Brigade de sapeurs-pompiers de Paris i ne vidim potrebu da nas se s njima uspoređuje ili pokušava ujednačiti. Postojeći sustav činova, zvanja i radnih mjesta potrebno je eventualno malo doraditi i bolje precizirati. | Nije prihvaćen | Kod nas od 75 javnih vatrogasnih postrojbi sa otprilike 2800 vatrogasaca ima prosječno jedna JVP 37 vatrogasaca pa smatramo da to nije veliki posao, a da se uvede red u zvanja. Ovo nije militarizacija jer se ovim Pravilnikom ne naoružava vojska i ne povećava broj vojnika jer pod pojmom „militarizacija“ podrazumijeva se „naoružavanje i jačanje oružanih snaga”. Postojeće stanje je tako da su stjecanje zvanja u dobrovoljnom vatrogastvu propisana Pravilnikom o programu osposobljavanja i usavršavanja vatrogasnih kadrova („Narodne novine“ broj 61/1994), a stjecanje zvanja profesionalnih vatrogasca te oznake zvanja profesionalnih i dobrovoljnih vatrogasaca utvrđena Pravilnikom o jedinstvenom obliku i kroju odore članova vatrogasnih postrojbi te oznakama zvanja ("Narodne novine", br. 65/94.). Dakle oba pravilnika su donijeta dok je profesionalno vatrogastvo bilo u MUP-u a dobrovoljno pod HVZ-om te su zastarjela i neprimjenjiva novoj organizaciji vatrogastva. |
21 | Marin Čobanov | P R A V I L N I K | Kolega 17 godina je potrebno do voditelja grupe, 1 godina pripravnickog staza te 4 zvanja po 4 godine da bi postao skupnik. Dogodit ce nam se da izađe pola smjene na intervenciju, a u domu će ostati ostatak bez voditelja. | Prihvaćen | U članku 4. stavcima 1 – 5. će se promijeniti godine provedene u prethodnom zvanju sa 4 na 2 te će se ovom promjenom postići da se zvanje vatrogasni skupnik (voditelj grupe) može postići u roku od 5 godina od ulaska u profesionalno vatrogastvo. |
22 | MARIJA ŽEŽELJ | P R A V I L N I K, I.OPĆE ODREDBE | Također, ne mogu ne istaknuti kako me bode u oči promjene oznake zvanja dobrovoljnih vatrogasnih društava. Je li nekome stvarno dosadno da nešto što je lijepo i tradicionalno želite zamijeniti digitalnim i "suvremenim"? Čemu ove izmjene? Jesu li one nužne? Jesu li to pravi problemi vezani za dobrovoljna društva? Svi znamo da će izmjena oznake zvanja izazvati dodate i bespotrebne troškove za Društva jer svakoj osobi kojoj se kupuje oznaka zvanja treba minimalno 2 para, a nekima i više. Podilazi li se nekome proizvodnja istoga? Ove stare ćemo samo hladno baciti u smeće kao da nikada nisu postojale (isto kao i najstariju udrugu HVZ koju smo ugasili i stavili je pod državnu upravu)? Dobrovoljno vatrogastvo je častan poziv i sve što je vezano uz to je časno i radi se iz ljubavi i iz temelja kojeg je netko postavio, a ne da mi sada, kada nam je dosadno mijenjamo oznake zvanja jer eto da napravimo neke promjene, a znamo da nas one sada posebno obilježavaju. Niti jedan nacrt oznaka ne može zamijeniti sadašnje oznake koje imaju tzv. čvarke kako mi volimo reći i te čvarke - plamiće nemojte dirati. DVD-ovi neće dražesno prihvatiti promjene zvanja na svojim ramenima, pa se nemojte čuditi ako ih neće nositi, a između ostaloga ovom promjenom stvoriti si i dodatne troškove. Marija Žeželj, mag.oec. (uz podršku Vlatka Gašića) | Primljeno na znanje | Komentar je primljen na znanje. |
23 | MARIJA ŽEŽELJ | P R A V I L N I K, I.OPĆE ODREDBE | Moram prokomentirati Uvjete stjecanja vatrogasnih zvanja dobrovoljnih vatrogasaca --- u vatrogastvu sam od svoje sedme godine, imam stečeno zvanje vatrogasna časnica I. klase od 2016. godine - sada je 2024. godina, a ja, iako sam htjela, nisam mogla ići polagati za višu vatrogasnu časnicu iz meni nepoznatih razloga te sam sada već mogla ići i za višu vatrogasnu časnicu I. klase, a vi uvodite još jedno zvanje poslije višeg vatrogasnog časnika I. klase -- VISOKI VATROGASNI ČASNIK -- kako ćemo to položiti kada nismo mogli steći ni zvanje koje prethodi ovome? Marija Žeželj, mag.oec. (uz podršku Vlatka Gašića) | Primljeno na znanje | Komentar je primljen na znanje. |
24 | KONRAD KOSTANIĆ | P R A V I L N I K | Pravilnik je kompliciran i nepotreban u ovom obliku. Opet dva ista pitanja kao i u prethodnom Pravilniku. Zašto se vatrogastvo razdvaja na profesionalni i dobrovoljni dio ? Hoćemo li tako djelovati i sutra na terenu, prilikom ugroza? Zašto su nova vatrogasna zvanja bazirana na zvanjima u OSRH ? I naravno, ove kozmetičke promjene će iziskivati dodatne troškove, a mislim da nećemo puno dobiti. | Nije prihvaćen | Pravilnik je obvezan i mora se donijeti a Člankom 70. stavkom 4. ZOV-a je propisano: Pravilnikom iz stavka 3. ovoga članka propisat će se stjecanje vatrogasnih zvanja te uvjeti i način prevođenja stečenih osobnih vatrogasnih zvanja u vatrogasna zvanja sukladno ovom Zakonu. Sam ZOV je predvidio da će se vatrogasna zvanja mijenjati jer je uvedena obveza navedenim stavkom da se Pravilnikom propiše način prevođenja stečenih osobnih zvanja u vatrogasna zvanja sukladno ZOV-u. Iz tih razloga potrebno je mijenjati zvanja, a u dobrovoljnom vatrogastvu se minimalno mijenjalo u zvanjima kako bi se što više uštedjelo. I do sad su zvanja profesionalnih vatrogasaca i dobrovoljnih vatrogasaca bila različita i različito definirano stjecanje zvanja, a i oznake zvanja su različite, te se ovim Pravilnikom nikako ne dijeli vatrogastvo. |
25 | IVAN PUTAREK | P R A V I L N I K | Smatram da u članku 9. dužnost "član zapovjedništva" (bilo koje razine) treba preformulirati u "pomoćnik zapovjednika". Objašnjenje: gotovo svaki zapovjednik je (DVD-a, gradske/općinske zajednice, županijski...) član zapovjedništva više razine. Pravila nalažu da se nose oznake dužnosti "najviše" dužnosti (a to je svakako član zapovjedništva više razine). Prema tome, zapovjednici DVD-a, gradova/općina i slično dužni su nositi obilježja zapovjedništva više razine, a ne oznaku dužnosti zapovjednika na razini na kojoj su imenovani. Shodno tome predlažem da se oznaka dužnosti "član zapovjedništva" ukine i dodijeli oznaka "pomoćnik zapovjednika". Zapovjednik si sam bira (ili ne bira) svoje pomoćnike. Slična situacija je i s oznakom dužnosti "član predsjedništva". Što se tiče napredovanja i slično, svojevremeno (a ne tako davno) se spominjalo da će dobrovoljni vatrogasac sa zvanjem minimalno časnik i stečenih xy specijalnosti u vatrogastvu biti priznat status KV vatrogasca. Smatram da je ponovno potrebno razmotriti mogućnost priznavanja statusa KV vatrogasca, naravno uz "ozbiljne" kriterije... | Djelomično prihvaćen | Kako je samo za zapovjedništvo DVD-a propisan pomoćnik prema Zakonu o vatrogastvu članku 39. stavku 8. "Zapovjedništvo dobrovoljnog vatrogasnog društva čine zapovjednik, njegov zamjenik, pomoćnici i članovi čiji broj i imenovanje je propisano statutom", te će se umjesto člana zapovjedništva staviti pomoćnik zapovjednika. Za ostala zapovjedništva nije propisan pomoćnik zapovjednika, ali je propisano da se rad zapovjedništva uređuje statutom, te za ta zapovjedništva nije moguće ovim Pravilnikom propisati dužnost "pomoćnik zapovjednika" Isto obrazloženje vrijedi i za predsjedništvo svih razina. |
26 | IVAN PUTAREK | P R A V I L N I K, I.OPĆE ODREDBE | Predlažem da se u članku 9. pod oznakama dužnosti oznaka član zapovjedništva preformulira u pomoćnik zapovjednika (ovisno o razini, grad, županija..)... Kao i danas, gotovo svaki općinski ili gradski zapovjednik je član zapovjedništva županije. Ako pravilno nosimo oznake dužnosti, svi ti zapovjednici bi trebali nositi oznaku član zapovjedništva (više razine), a što znači da oznake zapovjednika nižih razina nisu potrebne. Razmotriti oznaku pomoćnika, a nadležni zapovjednik si sam bira svoje pomoćnike. Isto tako, za stjecanje i priznavanje zvanja u vatrogastvu, svojevremeno se spominjalo priznavanje KV vatrogasca za dobrovoljne vatrogasce sa zvanjem minimalno časnik (xy godina) i određenim brojem specijalnosti. Smatram da je ovo prilika da se ponovno prepozna takva inicijativa i pravilnikom uredi spomenuto. | Djelomično prihvaćen | Kako je samo za zapovjedništvo DVD-a propisan pomoćnik prema članku 39. ZOV-a stavku "(8) Zapovjedništvo dobrovoljnog vatrogasnog društva čine zapovjednik, njegov zamjenik, pomoćnici i članovi čiji broj i imenovanje je propisano statutom." te će se umjesto člana zapovjedništva stavit pomoćnik zapovjednika. Za ostala zapovjedništva nije propisan pomoćnik zapovjednika, ali je propisano da se rad zapovjedništva uređuje statutom, te za ta zapovjedništva nije moguće ovim Pravilnikom propisati dužnost "pomoćnik zapovjednika" Isto obrazloženje vrijedi i za predsjedništvo svih razina. Za priznavanje kvalifikacije profesionalnog vatrogasca stjecanje i priznavanje zvanja u vatrogastvu, za dobrovoljne vatrogasce sa zvanjem minimalno časnik (xy godina) i određenim brojem specijalnosti nije moguće jer kvalifikacija se stječe obrazovanjem u Državnoj vatrogasnoj školi i nakon školovanja dobije se javnim dokument. |
27 | IVAN KOVO | P R A V I L N I K, I.OPĆE ODREDBE | Članak 15. Dobrovoljni vatrogasci zadržavaju postojeća zvanja dok se ne ispune uvjeti iz članka 5. ovog Pravilnika. ... U ovom, a i ostalim pravilnicima koji su dostupni na e-Savjetovanju, rokovi za usklađivanje su godinu dana od stupanja na snagu Pravilnika ili kraće. Jedino se ovaj rok za zvanja dobrovoljnih vatrogasaca ne određuje u vremenskom roku, već se navodi da ga donosi Državna vatrogasna škola. Navedenom formulacijom nije određen nikakav konkretan rok za prevođenje zvanja dobrovoljnih vatrogasaca. | Nije prihvaćen | Člankom 21. ovog Pravilnika utvrđen je rok za usklađivanje i on glasi: "Vatrogasne organizacije dužne su u roku jedne godine od dana stupanja na snagu ovoga Pravilnika uskladiti vatrogasna zvanja, oznake zvanja i funkcionalne oznake sa odredbama ovoga Pravilnika." |
28 | Ivan Kaleb | P R A V I L N I K, I.OPĆE ODREDBE | Pošto vidim da ste uveli sva vojna zvanja i činove te im samo dodali naziv vatrogasni, predlažem da se uvede i čin vatrogasnog časničkog namjesnika, kojeg ste možda slučajno ispustili iz ovog vašeg copy-paste pravilnika! Inače, u vojnom sustavu se osobo školuju za dočasnike i za časnike, ali ovdje može sve kako kome paše, naravno da se prethodno osnuje neko povjerenstvo. U ovom trenutku ne vidim razloga za uvođenjem ove vojne hijerarhije i terminologije jer mi nismo vojska, nemamo ustroj kao u Parizu i Brusselu. Iako bi možda u ovom trenutku trebalo razmisliti o tome da se u potpunosti odvoji dobrovoljno i profesionalno vatrogastvo, jer je očito da ovakvim vašim ustrojem, nazivom radnih mjesta i napredovanjima želite stvoriti još veće podjele između vatrogasaca. Svi ovi Pravilnici koje ste ovdje stavili na savjetovanje su puni nebuloza i samo pojedincima idu u prilog. Stoga predlažem da se navedeni pravilnici povuku sa ovog savjetovanja i stave van snage do formiranja odbora/povjerenstva sastavljenog od ljudi iz struke i s terena koji mogu pomoći svojim znanjem, iskustvom i prijedlozima koji će onda, uz prethodno savjetovanje sa vatrogasnim organizacijama, donijeti potrebne pravilnike koji će napokon imati smisla. | Nije prihvaćen | Predložene pravilnike izradilo je povjerenstvo imenovano od strane glavnog vatrogasnog zapovjednika koje ima 8 članova i to: voditelj - pomoćnik GVZ, voditelj službe inspekcije vatrogastva, predstavnik Udruge profesionalnih vatrogasaca Hrvatske, predsjednik VZ Zagrebačke županije, zapovjednik JVP Rovinja, županijski zapovjednik VZ osječko – baranjske županije, županijski zapovjednik VZ Splitsko – dalmatinske, predsjednik VZ Krapinsko – zagorske županije. Sukladno navedenom vidljivo je da su u izradi ovih pravilnika bili zastupljeni svi oblici organizacije vatrogastva u Hrvatskoj, te i vatrogasna struka i nije ga izradila jedna osoba. Pravilnik je obvezan i mora se donijeti što je utvrđeno člankom 70. ZOV-a. Postojeće stanje je tako da su stjecanje zvanja u dobrovoljnom vatrogastvu propisana Pravilnika o programu osposobljavanja i usavršavanja vatrogasnih kadrova („Narodne novine“ broj 61/1994), a stjecanje zvanja profesionalnih vatrogasca te oznake zvanja profesionalnih i dobrovoljnih vatrogasaca utvrđena Pravilnikom o jedinstvenom obliku i kroju odore članova vatrogasnih postrojbi te oznakama zvanja ("Narodne novine", br. 65/94.). Dakle oba pravilnika su donijeta dok je profesionalno vatrogastvo bilo u MUP-u a dobrovoljno pod HVZ-om te su zastarjela i neprimjenjiva novoj organizaciji vatrogastva. Vatrogasci imaju subordinaciju zapovijedanja na događajima i hijerarhijski se mora točno znati tko je zapovjednik i to može biti samo jedan koji zapovijeda na vatrogasnoj intervenciji te se zapovijed mora izvršavati, a slično je i u vojsci, stoga nema zapreke za predloženim zvanjima. |
29 | Dražen Slavica | P R A V I L N I K | Pravilnik nepotreban i nepotrebna militarizacija vatrogastva. Uz to ako je potreba ovakvog Pravilnika onda treba mijenjati i nazive zvanja i Dobrovoljnim vatrogascima, jer smo jedinstveno vatrogastvo, ako ja ne shvaćam bit razdvajanja i namjere podvojenosti. | Nije prihvaćen | Pravilnik je obvezan i mora se donijeti što je utvrđeno člankom 70. ZOV-a. Ovim Pravilnikom se ne militarizira vatrogastvo jer pod pojmom „militarizacija“ podrazumijeva se „naoružavanje i jačanje oružanih snaga”, što ovaj Pravilnik to ne radi a nazivi zvanja koji su slični vojnim zvanjima s prefiksom “vatrogasni” nije militarizacija vatrogastva nego uređenje subordinacije u vatrogastvu tako da se po činu odmah zaključuje s kolikim vatrogasnim snagama zapovijeda. Struka je odlučila da zvanja u dobrovoljnom vatrogastvu ne treba mijenjati jer su adekvatna položaju unutar dobrovoljne vatrogasne organizacije. |
30 | DRAGO RUGA | P R A V I L N I K | Vatrogasna zvanja za dobrovoljne vatrogasce oznake predlažem da vidljivije bude razlika u bojama dočasničkih zvanja od časničkih. Tako naprimjer da Vatrogasac, Vatrogasac I klase, Vatrogasni dočasnik, Vatrogasni dočasnik I klase, budu srebrne boje | Nije prihvaćen | Ostaje kako je predloženo da navedena zvanja budu u predloženoj boji. |
31 | DRAGO RUGA | P R A V I L N I K | Predlažem da se smanji broj zvanja za profesionalne vatrogasce gdje dolazi do prevelikog odstupanja do mogućnosti polaganja za zvanja. Predlažem da imamo Vatrogasac pripravnik, Vatrogasac, Stariji vatrogasac, Skupnik, Desetnik, Narednik. Kada se ravnamo prema vojsci oni imaju: pozornik, razvodnik, skupnik | Nije prihvaćen | Veći broj zvanja za vatrogasce potreban je kako bi vatrogasci tijekom svog 30 godišnjeg rada napredovali u zvanjima a s time se povećava i plaća za svako zvanje. Nije prihvatljivo da vatrogasac nakon stjecanja obrazovanja na razini 4.1. HKO-a ostane u jednom zvanju čitav život, a to je posebno izraženo u malim postrojbama gdje nema puno radnih mjesta. |
32 | DRAGO RUGA | P R A V I L N I K | Predlažem pošto je vidljivo da idemo na vojne činove za profesionalne vatrogasce da se onda približno držimo i takvih izgleda. Kao prvo predlažem da se za vatrogasce pripravnike koristi crvena boja, dočasničke činove srebrna boja, a za časničke činove zlatna boja. | Nije prihvaćen | Nije dobro da imamo iste oznake zvanja kao vojska, moramo se razlikovati jer kad se nađu na jednoj intervenciji da se vidi tko je vatrogasac a tko vojnik. |
33 | DEJAN KOPREK | P R A V I L N I K, I.OPĆE ODREDBE | Člankom 14. st. 16. ovog Pravilnika propisano je da: "Zvanje glavni vatrogasni časnik koji nije na funkciji glavnog vatrogasnog zapovjednika sa završenom visokom stručnom spremom, ima položen ispit za vatrogasca s posebnim ovlastima i odgovornostima prevodi se u zvanje njegovog sadašnjeg radnog mjesta ako je u zvanju glavni vatrogasni časnik proveo do 4 godine ili u naredno više zvanje od zvanja radnog mjesta ako je proveo u zvanju glavni vatrogasni časnik više od 4 a manje od 8 godina ili u treće više zvanje od zvanja njegovog radnog mjesta ako je u zvanju glavni vatrogasni časnik proveo više od 8 ali ne više od vatrogasnog brigadira ." Stjecanje najvišeg (profesionalnog) vatrogasnog zvanja glavni vatrogasni časnik stekli su vatrogasci koji su se godinama školovali, usavršavali i imaju veliko iskustvo u radu. Ako je netko stekao takvo zvanje onda nije u redu da mu se ono prevodi po osnovi radnog mjesta na kojem sada zatečen. Osobe sa zvanjem glavni vatrogasni časnik su u pravilu već stariji vatrogasci i nije u redu da sada ti iskusni vatrogasci moraju polagati ispite za zvanje kod svojih kolega profesionalnih vatrogasaca koji su možda do stupanja na snagu ovog prijedloga imali manje vatrogasno zvanje ali su po novom prevođenju stekli veće zvanje jer su došli na više kategorizirano radno mjesto. Stoga, kako god bio uređen sustav stjecanja zvanja kao i njegovog prevođenja mora se omogućiti da osobe koje su u jednom vremenskom razdoblju važenja propisa stekli odgovarajuća (najviša) vatrogasna zvanja, zadrže prava stjecanja najviših zvanja prema novom propisu. Najbolje i najjednostavnije rješenje bi bilo da ostanu (preuzmu se) sadašnja vatrogasna zvanja u profesionalnom vatrogastvu a da se dodaju još zvanja za najviše funkcije u vatrogastvu za radna mjesta na državnoj razini. Za sva ta nova (stara) zvanja moglo bi se uvjetovati njihovo stjecanje (putem ispita, osposobljavanja i slično), ali prvenstveno za generacije profesionalnih vatrogasaca koje tek dolaze. Ako pažljivo promatramo (podzakonske) propise iz područja vatrogastva koji su doneseni 1993. odnosno 1994. godine (i sada se još primjenjuju jer drugih nema) možemo se samo diviti njihovoj konkretnosti, jednostavnosti i primjenjivosti u odnosu na materiju koju uređuju usprkos činjenici da im je "životni vijek" bio predviđen samo za vrijeme važenja prvog Zakona o vatrogastvu iz 1993. godine. Prevođenje ostalih zvanja u profesionalnom vatrogastvu osobito sa višom i visokom stručnom spremom treba promatrati u istom ili sličnom kontekstu kao što sam naveo u ovom komentaru a to je da se zadrže odgovarajuće smislene i pravedne razine stečenih prava. | Nije prihvaćen | Napredovanje u zvanjima prema starom pravilniku nisu bila uvjetovana ničim osim da je osoba provela u prethodnom zvanju 4 godine. Kako se nova zvanja u pravilu primjenjuju na radno mjesto koje definira broj vatrogasaca u vatrogasnoj postrojbi to ne može imati isto zvanje zapovjednika VP koji pod sobomima 20 vatrogasaca i zapovjednika VP koji pod sobom ima 360 vatrogasaca. Iz tih razloga je napravljena klasifikacija postrojbi prema broju vatrogasaca u VP a prema tome je određeno i vatrogasno zvanje za zapovjednika a isto tako je utvrđen i odgovarajuči keficijent i dodaci na njega za izračun plaće zapovjednika VP. Svjesni smo da će kod prevođenja biti određenih nezadovoljstva, ali jednom se mora uvesti red u zvanja koje je trebalo napraviti 2000 godine kad je stupio novi Zakon o vatrogastvu na snagu. Nelogično je da danas isto zvanje nosi zapovjednik VP sa 30 vatrogasaca i sa 360 vatrogasaca. Kako se za zvanja po prethodnom pravilniku nisu trebali ispunjavati nikakvi drugi uvjeti osim 4 godine u prethodnom zvanju, nije propisano da se izdaje bilo kakav akt o novom zvanju te to nisu stečena prava pa se prevode u nova zvanja prema uvjetima kako je propisano ovim Pravilnikom. |
34 | DEJAN KOPREK | P R A V I L N I K, I.OPĆE ODREDBE | U svezi članka 14. st. 3. postavlja se pitanje, ako je prijedlogom ove odredbe propisano da "zvanje mlađi vatrogasac I klase prevodi se u zvanje vatrogasac ako u je zvanju mlađi vatrogasac I klase proveo manje od 4 godine ili je u zvanju mlađi vatrogasac proveo manje od 8 godina." kako je ta osoba mogla provesti manje od 8 godine u zvanju mlađi vatrogasac.? I zašto baš manje od 8 kada je člankom 15. st. 1. podstavak 2. Pravilnika o jedinstvenom obliku i kroju odore članova vatrogasnih postrojbi te oznakama zvanja (NN 65/94) propisano da radnik stječe zvanje mlađi vatrogasac I klase kada provede četiri godine u zvanju mlađi vatrogasac, a odredba iz članka 20. istog Pravilnika potvrđuje navedeno jer propisuje sljedeće:" Radnik stječe pravo na dobivanje višeg zvanja kad istekne posljednja godina rada prevedenog u prethodnom zvanju." U cijelom članku 14. nadalje treba revidirati odredbe i za druga zvanja na način koji sam prikazao u ovom komentaru. Jedina mogućnost da profesionalni vatrogasac zadrži pojedino zvanje više od 4 godine je kada stekne najviše zvanje propisano za stečenu stručnu spremu. | Prihvaćen | Sukladno primjedbi uredio se tekst članka 14. |
35 | DEJAN KOPREK | P R A V I L N I K, I.OPĆE ODREDBE | U člancima 14. 15. i 16. i 20. nisu označeni dijelovi članka (stavci). | Prihvaćen | Zbog prijenosa teksta pravilnika iz jednog programa u drugi došlo je do brisanja stavaka u navedenim člancima, to je popravljeno. |
36 | DEJAN KOPREK | P R A V I L N I K, I.OPĆE ODREDBE | U čl. 13. nedostaje st. 4. | Nije prihvaćen | Postoji stavak 4 i on glasi; "(4) Profesionalni vatrogasac iz stavka 1. i 2. ovoga članka može se iznimno promaknuti samo jednom tijekom obavljanja vatrogasne službe." |
37 | DEJAN KOPREK | P R A V I L N I K, I.OPĆE ODREDBE | U čl. 11. nisu označeni dijelovi članka (stavci). | Prihvaćen | Zbog prijenosa teksta pravilnika iz jednog programa u drugi došlo je do brisanja stavaka u navedenim člancima, to je popravljeno |
38 | DEJAN KOPREK | P R A V I L N I K, I.OPĆE ODREDBE | U čl. 10. st. 3. između ostalog se navode uvjeti za "polaganje ispita za zvanje prema članku 4. stavku 19., 20. i 21. ovog pravilnika". Stavak 21. u članku 4. ne postoji. | Prihvaćen | Ispravlja se tekst u članku 10. stavak 3. tako da glasi "članku 4. stavku 18., 19. i 20." |
39 | DEJAN KOPREK | P R A V I L N I K, I.OPĆE ODREDBE | u čl. 10 st..1. greškom se poziva na "članak 2. stavak 3. i 4. ovog Pravilnika". | Prihvaćen | Ispravljen je tekst stavka 1. članka 10. tako da glasi: "(1) "Osobe koje nemaju završen studij iz članka 2., stavka 1., točke 3. ili 4. ovoga Pravilnika, a rade na radnom mjestu za koje je predviđen uvjet iz članka 2. stavka 1. točka 3. ili 4. ovog Pravilnika, stječu najviša zvanja utvrđena za onu stručnu spremu koju su završili." |
40 | DEJAN KOPREK | P R A V I L N I K, I.OPĆE ODREDBE | U čl. 4. stavcima 9., 10. ,11. i 12. potrebno je označiti sve podstavke. | Prihvaćen | Zbog prijenosa teksta pravilnika iz jednog programa u drugi došlo je do brisanja stavaka u navedenim člancima, to je popravljeno. |
41 | DEJAN KOPREK | P R A V I L N I K, I.OPĆE ODREDBE | Sadržaj odredaba članka 2. st. 1. bi trebalo označiti točkama i podtočkama. Kada članak ima samo jedan stavak, on se brojčano ne treba označavati. | Prihvaćen | Zbog prijenosa teksta pravilnika iz jednog programa u drugi došlo je do brisanja stavaka u navedenim člancima, to je popravljeno. |
42 | DEJAN KOPREK | P R A V I L N I K | Kod propisivanja stjecanja zvanja profesionalnih vatrogasaca sa srednjom stručnom spremom moramo biti korektni i prema osobama koje su završile program prekvalifikacije za zanimanje vatrogasac. Prema prijedlogu ovog Pravilnika koji je povezan sa prijedlogom Pravilnika o klasifikaciji postrojbi i koeficijentima složenosti poslova...., profesionalni vatrogasci sa završenim programom vatrogasac razine 4.1. HKO neće više moći stjecati ista zvanja kao što će to prema novom prijedlogu biti dopušteno vatrogasnim tehničarima. Problem nastaje što obavljanje niže klasificiranih rukovodećih poslova (radnih mjesta) kao što su voditelji vatrogasnih grupa, voditelji vatrogasnih odjeljenja itd. uvjetuje stjecanje zvanja koje navedeni vatrogasci više neće moći obavljati jer neće imati uvjete niti će moći polagati ispit za odgovarajuća zvanja. Ostaje nada da će se za osobe koji su završili program prekvalifikacije za zanimanje vatrogasac organizirati neki prihvatljiv program za doškolovanje kako bi mogli steći razinu 4.2. HKO i onda 5. HKO, čime bi stekli uvjete za stjecanje odgovarajućih zvanja koji su prema ovim uvjetima iz Pravilnika i traženi. Radi zaštite prava vatrogasaca koji su se posljednjih 25 godina školovali po "dvojnom" programu za zanimanje vatrogasac i vatrogasni tehničar (programu koji je započeo negdje tijekom 1999. godine a ne znajući (niti ti vatrogasci niti one vatrogasne postrojbe odnosno vatrogasne organizacije koje su upućivale te iste vatrogasce na školovanje) koja radna mjesta odnosno poslove može obavljati vatrogasac a koja vatrogasni tehničar jer ih niti u Zakonu o vatrogastvu iz 1999. godine a niti važeći Zakon o vatrogastvu (sve do uvida u prijedlog Pravilnika o klasifikaciji postrojbi i koeficijentima složenosti....i ovog prijedloga Pravilnika o stjecanju vatrogasnih zvanja……) nije razlikovao u pogledu uvjeta rasporeda na radna mjesta vatrogasaca ili drugih rukovodećih nižih radnih mjesta (voditelja vatrogasne grupe, voditelja vatrogasnog odjeljenja, voditelja vatrogasne smjene odnosno vatrogasaca sa posebnim ovlastima i odgovornostima), trebalo bi im također na prihvatljiv način omogućiti (navedenoj kategoriji profesionalnih vatrogasaca sa 4.1. HKO) da zadrže prava rasporeda na niža rukovodeća radna mjesta u skladu sa uvjetima koji su propisani važećim (sadašnjim) posebnim (vatrogasnim) propisima. Ostaje i činjenica da navedeni vatrogasci nisu svoje vatrogasno zvanje u proteklih gotovo 25 godina mogli na prihvatljiv način pronaći u pravnim odredbama još uvijek važećeg Pravilnika o jedinstvenom obliku i kroju odore članova vatrogasnih postrojbi te oznakama zvanja (NN 65/94) koji je u svom članku 14. st. 1. točki 1. utvrdio (poznavao) samo zvanja za vatrogasnog tehničara. Moj prijedlog bi bio slijedeći: Obzirom da ovaj prijedlog Pravilnika, zajedno sa ostala tri prijedloga pravilnika koji reguliraju klasifikaciju postrojbi i koeficijente, mjerila za ustroj vatrogasnih postrojbi te pravilnik koji uređuje kriterije za određivanje područja odgovornosti dobrovoljnog vatrogasnog društva... koji su trenutno na e savjetovanju, predstavljaju veliko, zahtjevno i jedno od (za profesionalne vatrogasce) najvažnijih područja vatrogastva koje stvarno nije jednostavno primjereno urediti, da ostavimo još neko vrijeme da te podzakonske propise HVZ dodatno uredi jer znam da imaju stručne ljude koji se stvarno trude na najbolji način urediti vatrogasni sustav. Jednom kada se se ti propisi donesu i stupe na snagu dugoročno će se odrediti sustav klasifikacije radnih mjesta, minimalnih plaća (koeficijenata), stjecanja zvanja, napredovanja, ustroja vatrogasnih postrojbi i broja vatrogasca u vatrogasnim postrojbama koji će se možda primjenjivati na više generacija profesionalnih vatrogasaca. | Nije prihvaćen | Bez njegovog donošenja nema dodatka na osnovni koeficijent na osobno zvanja a time je smanjena plaća profesionalnog vatrogasca, koje je utvrđeno člankom 76. stavkom 4. Zakona o vatrogastvu jasno je definirana plaća koji glasi "(4) Koeficijent složenosti poslova radnog mjesta profesionalnog vatrogasca uvećava se dodacima za: – povećanu opasnost za život i zdravlje profesionalnog vatrogasca – osobno vatrogasno zvanje – odgovornost u sustavu hijerarhije rukovođenja." Sukladno navedenom u ZOV-u nije moguć drukčiji način povećanja koeficijenta. Što se tiče napredovanja vatrogasca s obrazovanjem 4.1. HKO-a to je obrazovanje po nekadašnjem obrazovnom sustavu na razini KV majstora, i sigurno prema programu po kojem se obrađuje nema znanja za niža rukovodna radna mjesta voditelj grupe i voditelj odjeljenja, za što treba imati dodatno obrazovanje, jer isti odgovara za grupu koju vodi i odjeljenje kojim zapovijeda. Ako se sve ostavi na obrazovanju 4.1. čemu onda obrazovanje za 4.2. te zašto bi netko išao na daljnje školovanje kad može raditi sa nižim obrazovanjem. Ovim napredovanjima kroz zvanja se hoće poticati vatrogasce da se cjeloživotno obrazuju što na kraju donosi kvalitetu a time i učinkovite vatrogasne intervencije. |
43 | DARKO BRLEČIĆ | P R A V I L N I K, I.OPĆE ODREDBE | Članak 14. Prevođenje u nova zvanja na temelju postojećih zvanja i godina provedenih u tom zvanju te položaju u vatrogasnoj hijerarhiji i drugim uvjetima provodi se kako slijedi: Zvanje mlađi vatrogasac ostaje u zvanju mlađi vatrogasac ako je u tom zvanju proveo manje od 4. godine, Zvanje mlađi vatrogasac I klase prevodi se u zvanje vatrogasac ako u je zvanju mlađi vatrogasac I klase proveo manje od 4 godine ili je u zvanju mlađi vatrogasac proveo manje od 8 godina. Zvanje vatrogasac prevodi se u zvanje stariji vatrogasac ako je u zvanju vatrogasac proveo manje od 4 godine ili je u zvanju mlađi vatrogasac I klase proveo manje od 8 godina. Zvanje vatrogasac I klase prevodi se u zvanje stariji vatrogasac I. klase ako je u zvanju vatrogasac I klase proveo manje od 4 godine ili je u zvanju vatrogasac proveo manje od 8 godina... itd. itd. ... Svugdje piše "manje od" 4 godine ili manje od 8 godina... Manje od 4 godine je i mjesec dana!!! Ispraviti?!! | Prihvaćen | Tekst navedenog članka usklađen je s primjedbom te je izbačeno "proveo manje od 4. godine" samo u onim gdje to ima smisla. |
44 | ANTONIO METIĆ | P R A V I L N I K | Članak 3. Nema propisanih uvjeta za stjecanje zvanja vatrogasne mladeži. Članak 5. Za neka zvanja je potrebna 1 godina, za neka 2, za neka 4 godine djelatnog staža u prethodnom zvanju. Može se propisati rok od 2 ili 4 godine između svih zvanja, jer se ionako neka zvanja vežu i uz stručnu spremu. Članak 5. Za imenovanje u zvanje vatrogasnog časnika za osobe sa VIŠOM STRUČNOM SPREMOM propisano je da moraju provesti najmanje dvije godine u zvanju VATROGASAC. Što ako osoba ima završenu visoku stručnu spremu i u zvanju je vatrogasnog dočasnika? Treba jasno definirati uvjete, odnosno dodati riječ "najmanje". Članak 5. st.10. Slično kao i kod vatrogasnog časnika. Ako osoba ima višu ili visoku stručnu spremu i 4 godine u zvanju vatrogasnog časnika može se imenovati za zvanje visokog vatrogasnog časnika. Što ako osoba provede 5 godina u zvanju vatrogasnog časnika I. klase? Što ako vatrogasac završi studij usko vezan za vatrogastvo? Takvim vatrogascima trebalo bi dati neku prednost u odnosu na vatrogasca koji ne završi studij vezan uz vatrogastvo. Po trenutno važećem Pravilniku o programu osposobljavanja i usavršavanja vatrogasnih kadrova (NN 61/1994) Čl. 19 st.5 Osobe koje imaju zvanje inženjera zaštite od požara i najmanje 2 godine aktivnog staža u udruzi dobrovoljnih vatrogasaca mogu steći zvanje višeg vatrogasnog časnika bez polaganja ispita. U člancima 9 i 10 MUP-ove Uredbe o policijskim zvanjima (NN 7/2022) vidljivo je kako policijski službenici koji završe studij na Visokoj policijskoj školi imaju prednosti prilikom stjecanja zvanja nad policijskim službenicima koji završe druge studije. Takvim primjerom bi se trebalo voditi prilikom stjecanja zvanja profesionalnih i dobrovoljnih vatrogasaca. Vatrogasni brigadni general ima jedan vatrogasni znak, dok vatrogasni general zbora, koji je samo jedno zvanje više, ima četiri umjesto dva znaka. Oznake zvanja dobrovoljnih vatrogasaca nije potrebno mijenjati. Ako se već žele dodati dva zvanja, za višeg i višeg vatrogasnog časnika I. klase mogu se dodati plameni na oznake sa žutim obrubima (tri plamena sa žutim obrubom - viši vatrogasni časnik; četiri plamena sa žutim obrubom - viši vatrogasni časnik I. klase). Visoki i visoki vatrogasni časnik I. klase mogu preuzeti dosadašnje oznake od višeg i višeg vatrogasnog časnika I. klase. Izmjenom svih oznaka zvanja bi izazvali velike troškove za dobrovoljna vatrogasna društva. Iz iskustva govoreći, samo da se izda uvjerenje o zvanju Višeg vatrogasnog časnika vatrogascu nakon završenog studija zaštite od požara često prođe i više od pola godine. Koliko dugo će trebati da se uskladi administracija nakon svih ovih promjena? | Djelomično prihvaćen | Odgovor na primjedbu članka 3. je: Prema. Zakona o vatrogastvu (ZOV) članku 70. stavku 1 “Osoba primljena u vatrogasnu službu stječe status operativnog vatrogasca stjecanjem vatrogasnog zvanja.“. Čanak 2. stavak 1. točka 38. „vatrogasna služba je javna služba kojom se obavlja vatrogasna djelatnost, a obavlja se profesionalno i dobrovoljno.“ Članak 41. stavak 1. “Dobrovoljni vatrogasac u vatrogasnim postrojbama može biti osoba s navršenih osamnaest godina, koja ima propisanu psihičku i tjelesnu zdravstvenu sposobnost za obavljanje vatrogasne djelatnosti, koja je osposobljena sukladno odredbama ovoga Zakona.“ Sukladno navedenom vatrogasno zvanje može dobiti samo dobrovoljni vatrogasac sa navršenih 18 godina života, pa tako mladež ne može dobiti vatrogasno zvanje prema ZOV-u. Primjedba na članak 5. je prihvaćena te je dodana riječ „najmanje“. Primjedba da se vatrogascima koji završe studij usko vezan za vatrogastvo ne prihvaća, se jer ne postoji takav studij, a privatne visoke škole koje imaju samo nekoliko predmeta iz zaštite od požara ne mogu biti usko vezani za vatrogastvo. Kad se na Državnoj vatrogasnoj školi ili nekoj drugoj visokoobrazovnoj instituciji oformi studij koji će obrazovat vatrogasne kadrove, tada ćemo dopuniti ovaj Pravilnik. Visoka policijska škola usko školuje kadrove za policijska zanimanja i tu je logično da se izravno dodjeljuju zvanja, to vatrogastvo trenutno nema. Člankom 70 stavkom 4 ZOV-a je propisano: “Pravilnikom iz stavka 3. ovoga članka propisat će se stjecanje vatrogasnih zvanja te uvjeti i način prevođenja stečenih osobnih vatrogasnih zvanja u vatrogasna zvanja sukladno ovom Zakonu. Sam ZOV je predvidio da će se vatrogasna zvanja mijenjati jer je uvedena obveza navedenim stavkom da se Pravilnikom propiše način prevođenja stečenih osobnih zvanja u vatrogasna zvanja sukladno ZOV-u. Iz tih razloga potrebno je mijenjati zvanja, a u dobrovoljnom vatrogastvu se minimalno mijenjalo u zvanjima kako bi se što više uštedjelo. |
45 | ANTONIO METIĆ | P R A V I L N I K | Zašto je potrebno mijenjati boju funkcionalnih oznaka dobrovoljnih vatrogasaca? Ništa bitno na funkcionalnim oznakama nije promijenjeno, već samo boja. Ako već nema bitnijih promjena na funkcionalnim oznakama, a smatram da ih ni ne treba, onda ne treba mijenjati ni boju i time izazivati nepotrebne troškove. | Nije prihvaćen | U članku 9. Stavak 3. Pravilnika je propisano “Podloga oznake za opće i administrativne dužnosti je tamnoplave, a za operativne dužnosti svijetlo crvene boje”. Te što se boje tiče ništa ne mijenja. Na prilozima boje nisu jednake zbog prenošenja iz jednog programa u drugi, pa nisu za usporedbu nego je važan tekst. |