Izvješće o provedenom savjetovanju - Savjetovanje s javnošću za Podatak o etalonskoj cijeni građenja
Redni broj
|
Komentar | Odgovor | |||
---|---|---|---|---|---|
1 | RAFAEL RALIĆ | P O D A T A K | Dogovorite se govori li se ovdje o cijeni građenja POS-a ili ostaloga. U linku piše da je savjetovanje o 'etalonskoj vrijednosti građenja POS-a', u naslovu ovog zakona pak stoji da je ono o 'etalonskoj vrijendosti građenja'. U člancima se spominju oboje. Ili iz razdvojite pa da svaka vrijednost ima svoj zakon ili izmjenite ime zakona. | Primljeno na znanje | Inicijalno je Podatak o etalonskoj vrijednosti građenja služio isključivo za Program poticane stanogradnje. Međutim, protekom vremena mnoge su se odluke tijela javne vlasti (kako središnje vlasti, tako i jedinica lokalne i područne samouprave) kojima je uređen socijalni status najugroženijih građana vezale za Podatak o etalonskoj cijeni građenja (minimalna pričuva, socijalni najam stanova i slično). Iz tog razloga se već 2022. razdvojila etalonska vrijednost građenja na onu koja vrijedi za Program poticane stanogradnje i na drugu koja vrijedi za ostale slučajeve. |
2 | RAFAEL RALIĆ | P O D A T A K, III. | Ovaj iznos je apsolutno nerealan. Cijena POS-a je određena na 1.195 EUR/m2. Ako uzmemo u obzir da kod njih cijena zemljišta je 0 EUR/m2 jer ga RH ili JLS poklanja, kako onda cijena komercijalne gradnje može biti niža od POS-a? | Primljeno na znanje | Prema biltenu kojeg za Ministarstvo prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine izrađuje Institut IGH d.d. prosječna cijena građenja od 2019. do 2023. rasla je za više od 50% (podatak za 2023. još nije poznat, ali se očekuje daljnji porast uzimajući u obzir podatke Državnog zavoda za statistiku putem harmoniziranih indeksa potrošačkih cijena (HIPC)). U isto vrijeme, etalonska cijena građenja za primjenu Zakona je od 2019. do srpnja 2024. rasla za 12,87% što predstavlja velik raskorak te dovodi u pitanje mogućnost realizacije projekata poticane stanogradnje ubuduće. Pritom valja imati na umu da su u trenutku zadnjih korekcija etalonske cijene građenja, u prosincu 2022., bili tek djelomično poznati za 2021. godinu. U isto vrijeme, prema podacima o subvencioniranim stambenim kreditima kojima raspolaže Agencija za pravni promet i posredovanje nekretnina, od 2021. do 2023. cijena stanova koji se subvencioniraju iz toga programa rasla je između 21% (prosjek Republike Hrvatske) i 24% (Grad Zagreb) što sugerira da bi povećanjem etalonske cijene građenja od 20%, odnos cijena na tržištu i cijena u Programu poticane stanogradnje ostao istovjetan kao što je bio i ranije. Međutim, valja napomenuti da svako dodatno povećanje etalonske cijene građenja dovodi do daljnjeg poskupljenja stanova iz Programa poticane stanogradnje o čemu se također mora voditi računa. Jer, ako će stanovi iz toga Programa biti skuplji od tržišnih cijena stanova, onda je taj Program nepotreban, odnosno ne ispunjava svoju socijalnu komponentu. Cijena za primjenu u drugim propisima nipošto nije cijena komercijalne gradnje. Kao što se vidi iz gore navedenog, ali i iz obrazloženja odluke, cijena komercijalne gradnje, a osobito komercijalne gradnje višestambenih zgrada je najmanje 1.195,00 po m2, a često i dosta viša. |
3 | HRVATSKA GOSPODARSKA KOMORA | P O D A T A K, I. | U nastavku dostavljamo izdvojeno mišljenje našega člana iz Sektora za graditeljstvo HGK. Član moli dodatno obrazložiti etalonske cijene gradnje, odnosno zašto su iste utvrđene u visini od 1.195,00 eura za primjenu prema Zakonu o društveno poticajnoj stanogradnji, odnosno u visini od 800,00 m2 za primjenu prema drugim propisima. Naime, prema podacima DZS-a, cijena po m2 utvrđena je u rasponu od 2.048,00 do 2.633 eura po m2 za trgovačka društva i druge pravne osobe bez POS-a, odnosno u rasponu od 1.005,00 do 1.313,00 bez POS-a. | Primljeno na znanje | Prema biltenu kojeg za Ministarstvo prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine izrađuje Institut IGH d.d. prosječna cijena građenja od 2019. do 2023. rasla je za više od 50% (podatak za 2023. još nije poznat, ali se očekuje daljnji porast uzimajući u obzir podatke Državnog zavoda za statistiku putem harmoniziranih indeksa potrošačkih cijena (HIPC)). U isto vrijeme, etalonska cijena građenja za primjenu Zakona je od 2019. do srpnja 2024. rasla za 12,87% što predstavlja velik raskorak te dovodi u pitanje mogućnost realizacije projekata poticane stanogradnje ubuduće. Pritom valja imati na umu da su u trenutku zadnjih korekcija etalonske cijene građenja, u prosincu 2022., bili tek djelomično poznati za 2021. godinu. U isto vrijeme, prema podacima o subvencioniranim stambenim kreditima kojima raspolaže Agencija za pravni promet i posredovanje nekretnina, od 2021. do 2023. cijena stanova koji se subvencioniraju iz toga programa rasla je između 21% (prosjek Republike Hrvatske) i 24% (Grad Zagreb) što sugerira da bi povećanjem etalonske cijene građenja od 20%, odnos cijena na tržištu i cijena u Programu poticane stanogradnje ostao istovjetan kao što je bio i ranije. Međutim, valja napomenuti da svako dodatno povećanje etalonske cijene građenja dovodi do daljnjeg poskupljenja stanova iz Programa poticane stanogradnje o čemu se također mora voditi računa. Jer, ako će stanovi iz toga Programa biti skuplji od tržišnih cijena stanova, onda je taj Program nepotreban, odnosno ne ispunjava svoju socijalnu komponentu. |