Izvješće o provedenom savjetovanju - Savjetovanje s javnošću o Nacrtu Prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o Nacionalnom centru za vanjsko vrednovanje obrazovanja

Redni broj
Korisnik
Područje
Komentar
Status odgovora
Odgovor
1 VJEKOSLAV SUČIĆ PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O NACIONALNOM CENTRU ZA VANJSKO VREDNOVANJE OBRAZOVANJA, II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI Nacionalni ispiti nisu vjerodostojan pokazatelj znanja učenika niti pokazatelj rada učitelja u osnovnim školama jer učenici znaju da im nacionalni ispiti ne utječu na upis u srednje škole. Smatram da se treba što prije uvesti "mala matura" i bodovi iza predmeta na "maloj maturi" trebaju biti vrednovani kod upisa u željenu srednju školu. Pomoću "male mature" će se vrednovati rad učitelja u osnovnim školama i bit će u istoj situaciji kao i mi srednjoškolski profesori. Primljeno na znanje Zahvaljujemo na uključivanju u savjetovanje. Navedena primjedba nije predmet rasprave ovog savjetovanja
2 SILVANA KOPAJTIĆ-ZURAK PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O NACIONALNOM CENTRU ZA VANJSKO VREDNOVANJE OBRAZOVANJA, I.  USTAVNA OSNOVA ZA DONOŠENJE ZAKONA Poštovani, podržavam Nacrt Prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o Nacionalnom centru za vanjsko vrednovanje obrazovanja. Vanjsko vrednovanje daje veliki doprinos kvaliteti poučavanja, a time i kvaliteti ostvarenih ishoda. Primljeno na znanje Zahvaljujemo na uključivanju u savjetovanje. Navedena primjedba nije predmet rasprave ovog savjetovanja
3 SANJA PAIĆ PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O NACIONALNOM CENTRU ZA VANJSKO VREDNOVANJE OBRAZOVANJA, II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI Slažem se s komentarima kolega. Još bih dodala da o rezultatima napisanih testova ovisi i koji predmet se piše koji dan, jer su učenici motiviraniji prve dane, a tek kada shvate da je svejedno hoće li predati prazan test ili će se potruditi napisati ga najbolje što znaju, odustaju od ulaganja svih napora. Stoga rezultati nisu relevantni. Svakako bi trebalo uvesti da im se taj test vrednuje, makar i jednom ocjenom u jednom od elemenata vrednovanja, jer tako bi bili motivirani. Ovako, bez motivacije, rezultati nisu realni, a ni profesori ne mogu dobiti povratnu informaciju o tome podučavaju li ih dovojno dobro ili jesu li obuhvatili sadržaje u potrebnoj količini, a što bi trebalio biti vidljivo nakon takvih testova. Primljeno na znanje Zahvaljujemo na uključivanju u savjetovanje. Navedena primjedba nije predmet rasprave ovog savjetovanja
4 SANDRA GABRIĆ PRIMORAC PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O NACIONALNOM CENTRU ZA VANJSKO VREDNOVANJE OBRAZOVANJA Poštovani, u Zakonu nisu navedeni jasni rokovi u kojima Centar obavlja poslove vezane uz državnu maturu i nisu vezani uz početak školske godine pa se mijenjaju svake godine i ne zna do kad trebaju i kad će biti objavljeni. Ispitni katalozi trebali bi biti objavljivani prije početka školske godine na koju se odnose, a ne tijekom te bez dodatnih objašnjenja naknadno mijenjani, tj. da samo uz objavljeni dokument bude napisano NOVO. Za kalendar provedbe državne mature trebalo bi zakonski jasnije definirati da tri obavezna predmeta trebaju biti raspoređena tijekom četiri ili pet tjedana provedbe poštujući pedagoške standardne i vodeći brigu o opterećenosti maturanata, a ne kao u kalendaru za 2024./2025. da se dva od tri obavezna predmeta pišu u jednom tjednu i bez dana razmaka (16. i 17. lipnja Hrvatski jezik pa odmah 18. lipnja Engleski jezik) Također, transparentnost ispitnih materijala u Hrvatskom jeziku nije potpuna jer Centar ne objavljuje opisivače za esej i sažetak, osim za dvije probne mature, pa nastavnicima i učenicima nisu dostupni kriteriji po kojima su vrednovani. Kako Centar samostalno određuje pravila pisanja eseja i sažetka na državnoj maturi koji nemaju uporišta u Kurikulu Hrvatskoga jezika te ih i samovoljno mijenja, trebali bi biti objavljeni i opisivači za esej i sažetak kao transparentni pokazatelji standarda vrednovanja. Srdačan pozdrav Sandra Gabrić Primorac Primljeno na znanje Zahvaljujemo na uključivanju u savjetovanje. Navedena primjedba nije predmet rasprave ovog savjetovanja.
5 MIRTA GRANDIĆ PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O NACIONALNOM CENTRU ZA VANJSKO VREDNOVANJE OBRAZOVANJA, II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI Također smatram da ispiti koji se ne ocjenjuju i nemaju utjecaj na kasnije upise učenika uopće nisu potrebni te samo služe da se novci negdje utroše i nekome daju plaće. Što se tiče pravne osobe koja radi sve navedeno i to u državnom vlasništvu čini mi se da je to opet nalaženje načina da se nekom namjesti posao za dobre novce. Smatram da bi osobe koje već rade u centru mogle obavljati te poslove pod 'ostali poslovi' kao što se svima u školstvu nameće, te se tako štede novčana sredstva za plaćanje poslova. Republika Hrvatska bi ako ima viška novaca ta sredstva trebala utrošiti u bolje radne uvjete u školama te na veće plaće zaposlenika. Primljeno na znanje Zahvaljujemo na uključivanju u savjetovanje.
6 MAJA ĐURAŠEVIĆ PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O NACIONALNOM CENTRU ZA VANJSKO VREDNOVANJE OBRAZOVANJA, II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI Slažem se s već rečenim/napisanim. Potrebno je čim prije u škole uvesti „malu maturu“ ili naprosto vrednovati nacionalne ispite za upis u srednju školu. Neka oni nose određeni postotak bodova koji je učeniku potreban za upis u željeno zanimanje. Kako srednjoškolci ne mogu upisati fakultet koji žele bez položene državne mature (pa čak i s mršavom dvojkom), zašto ne bi slična procedura bila za upis u željenu srednju školu? Radim u srednjoj (strukovnoj) školi i kada učenici dođu u prvi razred, na pitanje o nacionalnim ispitima samo odmahuju rukom i govore kako im je taj dan bilo „super“ jer nisu imali nastavu. Neki od njih ne znaju ni postotak koji su ostvarili na pojedinome predmetu. Primljeno na znanje Zahvaljujemo na uključivanju u savjetovanje. Navedena primjedba nije predmet rasprave ovog savjetovanja
7 JURICA DUKAN PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O NACIONALNOM CENTRU ZA VANJSKO VREDNOVANJE OBRAZOVANJA, Članak 1. S obzirom kako stavak 4. važećeg Zakona o Nacionalnom centru za vanjsko vrednovanje obrazovanja već uključuje poslove "tiskanja, pakiranja, distribucije i povrata ispita državne mature" predlažem da se postojeći stavak 4. zamijeni predloženim tekstom novog članka "Vlada Republike Hrvatske, na prijedlog ministra nadležnog za obrazovanje, određuje pravnu osobu u državnom vlasništvu za obavljanje poslova tiskanja, pakiranja, distribucije, povrata, pripreme za ocjenjivanje, obradu podataka i arhiviranje nacionalnih ispita." Dakle, smatram kako nije potrebano dodati novi stavak i posljedično promjenu stavka 5. u stavak 6. Nije prihvaćen Zahvaljujemo na uključivanje u savjetovanje. Intencija zakona je navedeno propisati i za poslove provedbe ispita državne mature i za poslove provedbe nacionalnih ispita.
8 JELENA BEKAVAC KRČADINAC ZAKON O NACIONALNOM CENTRU ZA VANJSKO VREDNOVANJE OBRAZOVANJA („Narodne novine“, broj 151/04 i 116/21), Članak 4. KOMENTAR NA STRATEGIJU PROVOĐENJA NI: Učenici osmih razreda pišu 8 nacionalnih ispita, svaki nacionalni ispit piše se vremenski jednako (2 puna sata), a vrijednost svakog pojedinog nastavnog predmeta u satnici koju su učenici imali od 5. do 8. razreda je u rasponu: maximum=> Hrvatski jezik =175 (5.r) + 175 (6.r) + 140 (7.r) + 140 (8.r) = 630 sati do minimum => Pri/Bio i Geografija = 52,5 (5.r) + 70 (6.r) + 70 (7.r) + 70 (8.r) = 262,5 sati. Ukratko, učenici za hrvatski jezik imaju 140% veću satnicu u rasporedu od 5.r do 8.r nego za geografiju ili prirodu/biologiju. Kako se nacionalnim ispitima vrši provjeravanje znanja, zbog čega trajanje vremenske provjere znanja nije usklađeno s vremenom podučavanja? SAVJET: Učenici 8.razreda trebali bi imati najviše 5 nacionalnih ispita u trajanju od 2 puna sata i to u ovoj grupaciji: 1) HJ 2) MAT 3) EJ 4) PRI/BIO/KEM/FIZ 5) POV/GEO. Također bi se provedba tih 5 nacionalnih ispita trebala provoditi u zadnjem nastavnom tjednu u lipnju (kada je radna atmosfera na satu najmanja, pa provedba NI ne oduzima nikakvo znanje učeniku). Bodovi postignuti na nacionalnim ispitima trebali bi biti dodani u aplikaciju e-upisi i uključeni u kriterije za upis u srednju školu. Pri upisu osmaša u srednju školu najveća vrijednost bodova skupljenih po ocjenama trenutno je 80. Bodovi skupljeni na nacionalnim ispitima mogu se posložiti tako da pridodaju i oni 80 bodova. Davanjem jednake važnosti ocjeni i znanju spasili bi nastavnike od vanjskih subjektivnih pritisaka na zaključivanje ocjena, a vratili bi značaj redovnom učenju i usvojenom znanju. Primljeno na znanje Zahvaljujemo na uključivanju u savjetovanje. Navedena primjedba nije predmet rasprave ovog savjetovanja
9 JASMINKA ŠILOVIĆ ZAKON O NACIONALNOM CENTRU ZA VANJSKO VREDNOVANJE OBRAZOVANJA („Narodne novine“, broj 151/04 i 116/21), Članak 14. Poštovani, slažem se s Nacrtom Prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o Nacionalnom centru za vanjsko vrednovanje obrazovanja. Srdačan pozdrav, Jasminka Šilović Primljeno na znanje Zahvaljujemo na uključivanju u savjetovanje.
10 IVANA KOCIJAN GROKŠA PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O NACIONALNOM CENTRU ZA VANJSKO VREDNOVANJE OBRAZOVANJA, II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI Poštovani, kao i većina nastavnika smatram da nacionalni ispiti nisu vjerodostojan pokazatelj učinkovitosti rada škola prvenstveno zbog toga jer roditelji i učenici doživljavaju olako jnacionalne ispite . Učenici vode brigu o bodovima za upis a nacionalni ispiti im ne donose nikakve bodove za upis u srednju školu. Većina učenika ne pokazuje volju i predaju prazne ispite isto kao i na maturi. Nije odgovorno i pošteno prema ljudima koji sudjeluju u organiziranju i provođenju istih. Primljeno na znanje Zahvaljujemo na uključivanju u savjetovanje. Navedena primjedba nije predmet rasprave ovog savjetovanja
11 GORDANA GREGUROVIĆ PETROVIĆ PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O NACIONALNOM CENTRU ZA VANJSKO VREDNOVANJE OBRAZOVANJA, II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI Smatram da su nacionalni ispiti dobro zamišljeni, no, nažalost nisu vjerodostojan pokazatelj ni postignuća učenika ni ostvarivanja obrazovnih standarda jer im većina učenika pristupa bez odgovornosti. Kako bi se ostvarila svrha nacionalnih ispita u osnovnoj školi svakako bi trebalo razmisliti o utjecaju ostvarenih rezultata na daljnje školovanje učenika. Vrednovanjem ispita osim što bi učenici bili motiviraniji (i nadam se svjesniji važnosti redovnog učenja, usvajanja znanja i vještina) i sami rezultati bili bi relevantniji. Primljeno na znanje Zahvaljujemo na uključivanju u savjetovanje. Navedena primjedba nije predmet rasprave ovog savjetovanja
12 EMIR AGIĆ PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O NACIONALNOM CENTRU ZA VANJSKO VREDNOVANJE OBRAZOVANJA Vanjsko vrednovanje je toliko važan događaj da bi ga trebalo centralizirati bar po županijskim središtima (a bolje regionalnim). Nema smisla da svaka škola provodi vanjsko vrednovanje budući su po prirodi stvari u sukobu interesa. Pokupiti dobre prakse iz zemalja EU, svesti mogućnost manipulacije na minimum a samo djelovanje NCVVO oštro ograditi od politike jer je sada stanje loše. Padaju kriteriji po svim parametrima, snižavaju se bodovni pragovi a nedopustivo je da je npr. godinama esej bio van vrednovanja jer su nove generacije nepismene ili polupismene. NCVVO treba biti lučonoša a ne potrčko privredi i politici. Primljeno na znanje Zahvaljujemo na uključivanju u savjetovanje. Navedena primjedba nije predmet rasprave ovog savjetovanja.
13 DOMAGOJ PEHARDA PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O NACIONALNOM CENTRU ZA VANJSKO VREDNOVANJE OBRAZOVANJA, II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI Trenutno za upis u srednje škole često ima ljudi s istim brojem bodova i onda se gleda opći prosjek. Umjesto općeg prosjeka za smještaj na ljestvici upisa za srednju školu neka se gledaju bodovi nacionalnog ispita umjesto općeg prosjeka. Time će se umanjiti pritisak roditelja na ocjene iz predmeta koji se ne boduju za upis u srednju školu, a i dobiti ozbiljnost nacionalnog ispita bez prevelike težine (psihičkog pritiska) na nacionalni ispit. Također predlažem da dio nacionalnog ispita bude IQ test koji ima malu težinu u bodovima, ali omogućiti će da se uspoređuju nastavnici koliko su uspjeli motivirati djecu da ispune svoj potencijal. Može se dogoditi da je u nekom razredu ili školi značajno više nadarenije djece (znam za slučaj 30% nadarene djece u razredu nasuprot 4% prosjeka), te nije pošteno uspoređivati nastavnike na apsolutnoj ljestvici već na relativnoj ljestvici, po bodovi/IQ. Primljeno na znanje Zahvaljujemo na uključivanju u savjetovanje. Navedena primjedba nije predmet rasprave ovog savjetovanja
14 BILJANA AGIĆ PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O NACIONALNOM CENTRU ZA VANJSKO VREDNOVANJE OBRAZOVANJA Poštovani, svakako smatram da bi trebalo zakonski regulirati samu provedbu vanjskog vrednovanja odnosno Nacionalnih ispita te na taj način omogućiti što je moguće veću objektivnost i iste uvjete za sve pristupnike. S poštovanjem, Biljana Agić Primljeno na znanje Zahvaljujemo na uključivanju u savjetovanje. Navedena primjedba nije predmet rasprave ovog savjetovanja
15 ANDREA BARČAN PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O NACIONALNOM CENTRU ZA VANJSKO VREDNOVANJE OBRAZOVANJA, II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI Sve što se direktno ne ocjenjuje, za učenike nema nikakvu vrijednost. Čim nešto nije za ocjenu, to ne žele raditi. To je izraženije što su stariji. Predaju se prazni ispiti jer je tumačenje da ionako ishod ne utječe ni na što. Ili neka se pišu isključivo dobrovoljno (jedan manji dio djece ipak uči i za znanje, a ne samo za prosjek), ili neka se vrednuju na način da njihovi rezultati utječu na nešto (ukupnu ocjenu, upis u srednju školu, itd). Primljeno na znanje Zahvaljujemo na uključivanju u savjetovanje. Navedena primjedba nije predmet rasprave ovog savjetovanja
16 ANA MARINIĆ PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O NACIONALNOM CENTRU ZA VANJSKO VREDNOVANJE OBRAZOVANJA, II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI Smatram kako ispiti koji služe formativnom vrednovanju ne daju stvarnu sliku stanja, barem u našem društvu, jer im učenici pristupaju bez odgovornosti. Praksa je pokazala da ulažu onoliko truda koliko su taj tren voljni, što najčešće rezultira slabim rezultatom i pogrešnom slikom. Nacionalni ispiti kao takvi su odlično zamišljeni i doista su alat za provjeru temeljnih znanja i vještina no da bi im se pristupalo na način na koji je predviđeno, trebaju utjecati na daljnje školovanje u nekoj mjeri. Primljeno na znanje Zahvaljujemo na uključivanju u savjetovanje. Navedena primjedba nije predmet rasprave ovog savjetovanja
17 ANA MARAS VRANČIĆ PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O NACIONALNOM CENTRU ZA VANJSKO VREDNOVANJE OBRAZOVANJA, II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI Smatram da nacionalni ispiti nisu vjerodostojan pokazatelj učinkovitosti rada škola prvenstveno zbog toga što ih učenici doživljavaju olako jer im ne donose nikakve bodove za upis u srednju školu. Mnogi učenici samo predaju prazne ispite, a znamo koliko ljudi sudjeluje u provođenju i organizaciji, što je neodgovorno i prema njima. Primljeno na znanje Zahvaljujemo na uključivanju u savjetovanje. Navedena primjedba nije predmet rasprave ovog savjetovanja
18 ANA BURIĆ KUNDRATA PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O NACIONALNOM CENTRU ZA VANJSKO VREDNOVANJE OBRAZOVANJA, II. OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI Čitajući komentare ostalih kolega (ovdje ispod objave Savjetovanja), mogu reći da se slažem s njima. Pisati nacionalne ispite u osnovnoj školi, a da ostvareni rezultati nisu nekakav uvjet upisa u srednju školu poprilično je besmisleno. Učenici se vesele tim danima jer im broj osvojenih bodova ne znači ništa; čak štoviše, vesele se tim danima jer nemaju redovitu nastavu. S druge strane, u zbornicama se rezultati razreda gledaju i i ipak se komentira učiteljev rad (iako je većina učenika na ispite došla izletnički). Primljeno na znanje Zahvaljujemo na uključivanju u savjetovanje. Navedena primjedba nije predmet rasprave ovog savjetovanja