Izvješće o provedenom savjetovanju - Savjetovanje s javnošću za nacrt prijedloga Odluke o donošenju Programa izgradnje i obnove stambenih jedinica u državnom vlasništvu na potpomognutim područjima Republike Hrvatske za stambeno zbrinjavanje mladih osoba i mladih obitelji
Redni broj
|
Komentar | Odgovor | |||
---|---|---|---|---|---|
1 | MARTIN PERUŠIĆ | ODLUKU , 11.Kriteriji za bodovanje prijava na razini lokalne samouprave | Poštovani, smatram da je u 2024. godine krajnje neprikladno, nezgodno i zastarjelo da se prijave moraju dostavljati putem poštanskih ureda ili neposrednom predajom u pisarnici JLS-a. Živimo u digitalnom dobu, normalno i jednostavnije bi bilo kada bi se sva potrebna dokumentacija mogla izvaditi i dostavljati elektroničkim putem (email ili specijalizirana aplikacija). Po vašem prijedlogu mladi ljudi koji žive izvan Hrvatske, a htjeli bi aplicirati za ovaj program trebali bi dokumente dostavljati na način koji je neprikladan i manje transparentan vremenu u kojem živimo. | Prihvaćen | Prihvaća se. |
2 | MARTIN PERUŠIĆ | ODLUKU , 11.Kriteriji za bodovanje prijava na razini lokalne samouprave | Vrijeme podnošenja prijave je dan predaje iste putem aplikacije za prijavu. | Prihvaćen | Prihvaća se. |
3 | MARIJA DUKIĆ | ODLUKU , 12.Uvjeti za podnošenje prijava | Djeca hrvatskih branitelja su kao članovi kućanstva ostvarili pravo na 10 kvadrata stana. Slovom i brojkom 10. Većina je to ostvarila dok su bili djeca i sada ih tih 10 kvadrata koče da se zbrinu kao mlada obitelj. Zaboravljate da su upravo ove generacije mladih obitelji djeca hrvatskih branitelja koji su stambeno zbrinuti i da time eliminirate jako puno mladih. Djeca branitelja i invalida koji su se dali za ovu državu se ovdje diskriminiraju radi 10 (a u realnosti i manje) kvadrata, a djeca prebjega u Njemačku nagrađuju, još im se daje i prednost. | Primljeno na znanje | Nije predmet ovog Programa. |
4 | MARIJA DUKIĆ | ODLUKU , 11.Kriteriji za bodovanje prijava na razini lokalne samouprave | Bodovanje prema razini obrazovanja, kao i davanje krajnje prednosti prema istome može se smatrati krajnje diskriminatornim. Doslovce se boduje da netko s više škole više vrijedi, tako da ovdje očekujem i reakciju pučke pravobraniteljice. Također davanje prednosti povratnicima umjesto mladih koji su ostali u ovoj državi, rade za nju i plaćaju sve svoje obveze, umjesto da su otišli u inozemstvo nisu nagrađeni već upravo suprotno. Nagrađeni su oni koji već godinama pune strane blagajne i riznice | Djelomično prihvaćen | Djelomično prihvaćen. Jedan od ciljeva ovoga Programa je zadržati i privući na potpomognuta područja stručne kadrove koji svojim radom mogu pridonijeti razvoju tih područja. JLS-ovima je ostavljena mogućnost da, pored kriterija koji se određuju ovim prijedlogom, definiraju i dodatne kriterije bodovanja vodeći računa o npr. stručnim sposobnostima prijavitelja, potrebama u JLS zbog poslovnih/radnih okolnosti i sl., tako da ne mora značiti da će samo visokoobrazovani kadrovi imati prednost kod odabira već to mogu biti i zanimanja nižih razina obrazovanja, ukoliko su na području neke JLS upravo takva zanimanja deficitarna. |
5 | PUČKI PRAVOBRANITELJ | ODLUKU , 14.Pokazatelji učinka provedbe | U dijelu 14. Pokazatelji učinka provedbe navodi se da su „pokazatelji učinka provedbe mjerljivi kroz broj novih i obnovljenih ili moderniziranih stambenih jedinica (…)“ itd, ali se također ne navodi vremensko razdoblje u kojemu će se mjeriti navedeni pokazatelji. Također, potrebno je detaljnije obrazložiti navod da je “mjerljiv i vremenski dinamički plan provedbe (financijski plan EU 2021.-2027.)“ | Prihvaćen | Definiran je vremenski okvir primjene Programa tj. krajnji rok provedbe. |
6 | PUČKI PRAVOBRANITELJ | ODLUKU , 13.Financiranje i praćenje Programa | U dijelu 13. Financiranje i praćenje Programa u najvećem dijelu se navodi u kojim sve strateškim dokumentima i zakonima ovaj Program ima uporište, dok se samo u jednom dijelu navodi da “… se za provedbu ovog Programa, kao i za praćenje provedbe zadužuje Ministarstvo prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine, Uprava za stambeno zbrinjavanje.“ Međutim, o napretku u realizaciji postavljenih ciljeva i izazovima u realizaciji, kao i izravnim i neizravnim učincima, odnosno koristi, naročito na lokalnoj razini, kao je navedeno u dijelu 5. Cilj i svrha Programa, nije jasno razrađeno na koji način će se isto pratiti, pa tako niti hoće li se izrađivati izvješća i za koje vremensko razdoblje i kome će se ta izvješća podnositi i u kojem roku. | Primljeno na znanje | S obzirom na način i izvor financiranja provedbe ovoga Programa, Ministarstvo je u obvezi izvješćivati upravljačko tijelo (MRRFEU) i kontrolno tijelo (SAFU) kako o utrošenim sredstvima tako i o pokazateljima učinka (broj izgrađenih/obnovljenih stambenih jedinica, broj stambeno zbrinutih korisnika), što se definira ovim Programom. |
7 | PUČKI PRAVOBRANITELJ | ODLUKU , 12.Uvjeti za podnošenje prijava | U dijelu 12. Uvjeti za podnošenje prijava smatramo da se uvjet od 41 godine starosti za podnositelja prijave treba podići na 45 godina, kako je to već ranije ukazano glede definiranja mlade osobe, odnosno mlade obitelji. | Prihvaćen | Prihvaća se. |
8 | PUČKI PRAVOBRANITELJ | ODLUKU , 11.Kriteriji za bodovanje prijava na razini lokalne samouprave | U dijelu 11. Kriteriji za bodovanje prijava na razini lokalne samouprave: navode se Opći i Posebni kriteriji bodovanja pri čemu se neki odnose na posebne karakteristike (primjerice opći kriterij su povratnici i useljenici pripadnici hrvatskog iseljeništva/dijaspore, kriteriji vezani uz status hrvatskog branitelja iz Domovinskog rata i sl.), neki uz sastav kućanstva (samohrani roditelj), stambeni status (podstanari, stanovanje kod roditelja), zdravstveni status ili razinu obrazovanja. Smatramo kako bi trebalo pojasniti odnosno obrazložiti razloge za predloženo bodovanje po Općim i Posebnim kriterijima, te činjenicu samohranog roditeljstva propisati kao samostalan Opći kriterij. Iako je navedeno da je povratak i useljavanje pripadnika hrvatskog iseljeništva jedan od prioriteta te demografska mjera, istodobno koristimo prigodu ukazati kako je nužno prepoznati probleme samohranih roditelja odnosno jednoroditeljskih obitelji (primjerice izazovi u usklađivanju roditeljske i radne uloge) zbog kojih su samohrani roditelji pod povećanim pritiskom i stresom, pitaju se hoće li svom djetetu uspjeti osigurati sve što mu je potrebno te su prepoznati kao jedna od skupina koja je značajno u riziku od siromaštva. Nerijetko se susreću i s osuđivanjem vlastite okoline kada se samohrano roditeljstvo percipira kao neuspjeh. Stoga i u cilju osnaženja upravo ove skupine mladih treba povisiti ukupan broj bodova za samohrane roditelje. Nadalje, predlažemo u Općim kriterijima bodovanja predvidjeti i bodovanje vezano uz status civilnog stradalnika iz Domovinskog rata budući se različite kategorija vezane uz status hrvatskih branitelja iz Domovinskog rate već prepoznaju. Također i budući da je već predviđeno bodovanje za stanovanje s roditeljima predlažemo uvesti i bodovanje za mlade osobe koje su bile/odrasle u sustavu alternativne skrbi, a sve u cilju i njihova osnaženja i adekvatne podrške društva. Također u ovome dijelu propisuje se kako će se u slučaju da dvije ili više prijava ostvare jednak broj bodova prednost utvrđivati prema propisanom redoslijedu prioriteta. S obzirom na ranije navedene ciljeve oko zadržavanja i doseljavanja mladih (visoko) obrazovanih osoba deficitarnih struka i zanimanja na potpomognuta područja smatramo kako bi se u takvim slučajevima zbog javnog interesa odnosno važnosti za osiguravanje prava i potreba lokalnog stanovništva prednost ipak trebala dati onima s određenom razinom obrazovanja deficitarnih struka i zanimanja koji dolaze u potpomognuta područja u odnosu na status povratnika i useljenika pripadnika hrvatskog iseljenjištva/dijaspore. | Prihvaćen | Prihvaća se. |
9 | PUČKI PRAVOBRANITELJ | ODLUKU , 6.Pojedini izrazi u smislu ovoga Programa imaju sljedeće značenje: | U dijelu br. 6. Pojedini izrazi u smislu ovog Programa imaju slijedeća značenje: propisuje se kako su Mladi osobe do navršene 41 godine životne dobi odnosno da se Mladom obitelji smatra obitelj u kojoj bar jedan od partnera na dan raspisivanja natječaja JLS za stambeno zbrinjavanje nije navršio 41 godinu života. Nije razvidno iz kojeg se razloga predlaže postavljanje dobne granice baš od navršene 41 godine života, pa je isto potrebno obrazložiti. Pri tome ukazujemo da je primjerice Zakonom o subvencioniranju stambenih kredita (NN, br. 65/17, 61/18, 66/19 i 146/20) kao granica koju za odobravanje stambenih kredita postavljaju komercijalne banke propisano 45 godina. U Strategiji demografske revitalizacije Republike Hrvatske do 2033. godine (NN, br. 36/2024) navodi se kako je „Vlada Republike Hrvatske 2017. uvela subvencioniranje stambenih kredita kao mjeru demografske revitalizacije kojom se olakšava stambeno zbrinjavanje hrvatskih državljana kroz otplatu dijela stambenog kredita. Mjera je namijenjena mladim obiteljima, a podnositelji zahtjeva ne smiju biti stariji od 45 godina.… Ovom mjerom stambenog zbrinjavanja vlastiti stambeni prostor dosad je osiguralo gotovo 34.000 mladih obitelji. U tim je obiteljima rođeno više od 8.300 djece, čime su te obitelji dobile produženje subvencije za dvije godine.“ Istovremeno, Nacionalni program za mlade o mladima govori do 30 godina. Nadalje kao Podnositelj prijave navodi se samac ili predstavnik koji zastupa obitelj u ostvarenju prava iz ovog Programa. Nije jasno tko se sve smatra predstavnikom obitelji, primjerice može li to biti neka treća osoba ali s ovjerenom punomoći te predlažemo odredbu precizno doraditi. Također se navodi da se primanjima u smislu tog Programa ne smatraju primanja ostvarena preko Hrvatskog zavoda za zapošljavanje (javni radovi i sl., preko Zavoda za socijalnu skrb (socijalna primanja , pomoći, naknade i sl), povremena primanja preko Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje (npr. Doplatak za djecu) i druga povremena primanja (preko učeničkih/studentskih servisa). Napominjemo kako u odnosu na ovo bi trebalo naziv institucije „Zavod za socijalnu skrb“ zamijeniti s nazivom „Hrvatski zavod za socijalni rad“, jer je to službeni naziv institucije od 1. siječnja 2023. g. | Prihvaćen | Prihvaća se. |
10 | PUČKI PRAVOBRANITELJ | ODLUKU , 4.Provedba Programa | U dijelu 4. Provedba Programa navodi se o provođenju Programa u dvije etape od kojih će druga obuhvatiti provođenje poziva i odabir korisnika na temelju kriterija propisanih u ovom Programu. Izbor korisnika kojima će se kroz Program osigurati stambeno zbrinjavanje provode JLS-ovi na temelju provedenog poziva i bodovanja zaprimljenih prijava te zaključno donošenjem odluke o izboru korisnika. S tako odabranim potencijalnim korisnicima stambenih jedinica, Ministarstvo prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine, Uprava za stambeno zbrinjavanje će potpisati ugovore o najmu pod uvjetima Zakona o stambenom zbrinjavanju. Iz navedenog nije jasno hoće li se provoditi upravni postupci i donositi odgovarajući akti s pravom na pravni lijek, a tek onda sklapati ugovori o najmu. Smatramo kako bi trebalo donositi upravne akte te da bi isto bilo dobro i jasno propisati. | Djelomično prihvaćen | Programom se definira da će JLS-ovi na temelju poziva i kriterija provesti bodovanje prijava te za prijave s najvećim brojem bodova donijeti odluke. Protiv odluke o odabiru kao i protiv postupanja JLS ili propuštanja postupanja prijavitelji imaju mogućnost korištenja pravnog lijeka prigovora sukladno Zakonu o općem upravnom postupku, što je predviđeno i prijedlogom ovog Programa. O prigovoru se donosi rješenje protiv kojega stranka ima pravo žalbe. |
11 | PUČKI PRAVOBRANITELJ | ODLUKU , 1.Uvod | Prije svega pozdravljamo prepoznavanje problema stambenog zbrinjavanja mladih. Godinama u Izvješćima pučke pravobraniteljice upućenim Hrvatskom saboru i javno dostupnim na www.ombudsman.hr ukazujemo kako su situacijom na tržištu nekretnina (visokim kupoprodajnim cijenama i cijenama najma nekretnina, manjkom priuštivih nekretnina posebno u javnom vlasništvu i dr.) te nedostatkom stambene politike i dalje najviše pogođeni mladi, ukazujući pri tome da se u pogledu uvjeta stanovanja u zahtjevnoj situaciji nalaze i radnici u nesigurnim oblicima rada, obitelji sa više djece, umirovljenici, osobe s invaliditetom te osobe pod međunarodnom zaštitom, strani radnici te pripadnici romske nacionalne manjine. Radi lakšeg snošenja troškova pojedinci su primorani dijeliti stan s većim brojem osoba ili boraviti u neuređenim prostorima bez adekvatnog pristupa električnoj i toplinskoj energiji. Imajući u vidu važnost doma za pojedinca i društvo, na državi i jedinicama lokalne samouprave je obveza razvijanja politika dostupnosti priuštivog stanovanja. U tom kontekstu, a u cilju osiguranja priuštivog stanovanja posebno mladima, pozdravljamo mjere koje idu u tom smjeru, pa tako i ovu. Sagledavajući Nacrt prijedloga, mišljenja smo da je prije donošenja ovog, kao i drugih propisa koji se odnose na područje stanovanja i nalaze se u postupku donošenja (poput primjerice Zakona o lokalnim porezima) trebalo donijeti strateški dokument odnosno sveobuhvatnu Stambenu strategiju za područje stanovanja, koja bi omogućila uvid u širu sliku odnosno stratešku viziju potrebnih promjena, a koja bi uvažavala potrebe različitih kategorija građana, pa tako i mladih te posebno ranjivih skupina. Radi jasnijeg praćenja realizacije Programa, smatramo da bi isti trebao imati vremensko razdoblje za koje se donosi, odnosno razdoblje primjene, tim više jer se navodi da Program ima uporište u više različitih dokumenata, od kojih je najduže razdoblje primjene do 2033. (Strategija demografske revitalizacije Republike Hrvatske), dok se npr. u dijelu 14. Pokazatelji učinka provedbe navodi da je mjerljiv i vremenski dinamični plan provedbe (financijski plan EU 2021.-2027.) | Djelomično prihvaćen | U tijeku je donošenje Nacionalnog plana stambene politike Republike Hrvatske do 2030. godine koji će se odnositi na područje cijele Republike Hrvatske i u okviru kojega je jedan od ciljeva priuštivo stanovanje. Primjena ovog Programa provodi se isključivo na potpomognutim područjima Republike Hrvatske i ciljano se odnosi na određenu skupinu stanovništva (mlade osobe i mlade obitelji). U prijedlogu je precizirano vremensko razdoblje na koje se odnosi tj. definiran kao krajnji rok provedbe 31. prosinca 2030. godine. |
12 | PRAVOBRANITELJ ZA OSOBE S INVALIDITETOM | ODLUKU , 12.Uvjeti za podnošenje prijava | Poštovani predlažemo dodatno navesti/obrazložiti da su isprave kojima se dokazuje invaliditet podnositelja, odnosno člana obitelji: rješenje o utvrđenom postotku oštećenja organizma, potvrda iz Registra osoba s invaliditetom ili rješenje o ostvarivanju prava na inkluzivni dodatak. | Prihvaćen | Prihvaća se. |
13 | PRAVOBRANITELJ ZA OSOBE S INVALIDITETOM | ODLUKU , 11.Kriteriji za bodovanje prijava na razini lokalne samouprave | Za točku 2.3. smatramo da bi se vezano za invaliditet kod bodovanja trebalo uzimati u obzir postotke oštećenja organizma, ali i težinu invaliditeta-oštećenja funkcionalnih sposobnosti: 2.3. INVALIDITET PODNOSITELJA PRIJAVE ILI ČLANA OBITELJSKOG KUĆANSTVA - bodovi se ostvaruju za svaku osobu s utvrđenim: - 100% oštećenja organizma i/ili IV stupnjem težine invaliditeta-oštećenja funkcionalnih sposobnosti, - 60% do 90% oštećenja organizma i/ili III stupnjem težine invaliditeta-oštećenja funkcionalnih sposobnosti - 20% do 50% oštećenja organizma i/ili II stupnjem težine invaliditeta-oštećenja funkcionalnih sposobnosti. - do 20% oštećenja organizma i/ili II stupnjem težine invaliditeta-oštećenja funkcionalnih sposobnosti. | Prihvaćen | Prihvaća se. |
14 | PRAVOBRANITELJ ZA OSOBE S INVALIDITETOM | ODLUKU , 6.Pojedini izrazi u smislu ovoga Programa imaju sljedeće značenje: | Predlažemo u točki 6. Pojedini izrazi u smislu ovoga Programa imaju sljedeće značenje - dodati definiciju osoba s invaliditetom s invaliditetom propisanu Konvencijom o pravima osobama s invaliditetom: "Osobe s invaliditetom su one osobe koje imaju dugotrajna tjelesna, mentalna, intelektualna ili osjetilna oštećenja, koja u međudjelovanju s različitim preprekama mogu sprečavati njihovo puno i učinkovito sudjelovanje u društvu na ravnopravnoj osnovi s drugima." Obrazloženje: U praksi vrlo često jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave na različite načine i pojmovno različito određuju i definiraju tko je osoba s invaliditetom kada je potrebno odrediti kriterije za npr. stambeno zbrinjavanje. Mišljenja smo da bi se kod ovog uvodnog definiranja izraza spriječile situacije takvog neujednačenog postupanja.. | Prihvaćen | Prihvaća se. |
15 | PRAVOBRANITELJ ZA OSOBE S INVALIDITETOM | ODLUKU , 6.Pojedini izrazi u smislu ovoga Programa imaju sljedeće značenje: | Predlažemo razmotriti da se u smislu ovog Programa primanjima ne smatraju niti učeničke i studentske stipendije. | Prihvaćen | Prihvaća se. |
16 | PRAVOBRANITELJ ZA OSOBE S INVALIDITETOM | ODLUKU , 5.Cilj i svrha Programa | Predlažemo u drugom odjeljku točke 5. umjesto neodgovarajućeg termina "invalidnosti" pisati "invaliditeta". | Prihvaćen | Prihvaća se. |
17 | DAMIR DURDOV | ODLUKU | Država treba kupovati stanove za lokalnu samoupravu i lokalna samouprava iznajmljivati mladim obiteljima ,Država mora graditi stanove za lokalnu samoupravu i cijene će padati tek kad bude veća ponuda od potražnje ,stanovi će se iznajmljivati mladim obiteljima koji će u njima stanovati i otplaćivati otkup stana a najam dugoročni će im iznajmljivati lokalna samouprava po prihvatljivim cijenama po zaradi mlade obitelji. JEDINO OVAKO I NIKAKO DRUGAČIJE NEĆE SE SMANJITI CIJENE NEKRETNINA I NAJMA I SIGURNO ĆE BITI I STANOVA PRILAGOĐENIH ZARADI MLADIH OBITELJI I DUGOG NAJMA TO JE JEDINI PRAVI ISTINITI PUT | Primljeno na znanje | Provedba ovoga Programa financira se iz Fonda EU Konkurentnost i kohezija, koja sredstva su isključivo namijenjena obnovi i/ili izgradnji stambenog fonda u vlasništvu države. |
18 | DAMIR DURDOV | ODLUKU , 6.Pojedini izrazi u smislu ovoga Programa imaju sljedeće značenje: | Definicija mlade obitelji mora biti ova ,Mlada Obitelj je muž i žena do 5 godine života djeteta ,zašto jer djetetu je taj dio nezamjenjiv u roditeljskom zagrljaju da bi djete bilo mentalno zdravo u svako pogledu.Samac ili muž i žena BEZ djece Isto su obitelj.Ali MLADA obitelj mora imati prednost u puno većem BODOVANJU jer mi hoćemo djecu . | Primljeno na znanje | Sukladno ovom Programu dodatno se boduje činjenica ima li obitelj djecu te njihov broj. |
19 | DAMIR DURDOV | ODLUKU , 11.Kriteriji za bodovanje prijava na razini lokalne samouprave | Sve mora biti digitalizirano ako hoćete izdvojena radna mjesta naravno kriptirana. | Primljeno na znanje | Primljeno na znanje. |