Izvješće o provedenom savjetovanju - Savjetovanje s javnošću o Nacrtu prijedloga kurikula nastavnog predmeta Talijanski jezik za kvalifikacije u strukovnom obrazovanju
Redni broj
|
Komentar | Odgovor | |||
---|---|---|---|---|---|
1 | ŽELJKA BARUN | KURIKUL NASTAVNOGA PREDMETA TALIJANSKI JEZIK ZA SREDNJE STRUKOVNE ŠKOLE NA RAZINI 4.1 I NA RAZINI 4.2 | Mladi ljudi u Hrvatskoj su danas, više nego ikad, upućeni na strance koji dolaze u Hrvatsku i na kontakte, putovanja i suradnju sa stranim zemljama, a posebno mjesto zauzimaju zemlje iz najbližeg okruženja, kojima svakako pripada Italija kao jak prvenstveno trgovinski i partner u turizmu. Uistinu ne razumijem logiku po kojoj bi se smanjivala satnica bilo kojeg jezika, pa tako i talijanskog - hoćemo li u svijet slati i pred svijetom predstavljati polupismene mlade koji su - htjeli mi to ili ne - odraz našeg društva i njegove usustavljenosti i organizacije? Svi govorimo kako su mladi budućnost, što i jesu, pa je onda fer dati im priliku da prikupe što više znanja i da budu što elokventniji, a to ne mogu biti bez znanja stranih jezika. Nemojmo zaboraviti da su naši mladi oduvijek blistali u inozemnim obrazovnim ustanovama u koje su odlazili na razmjenu i sl., uvijek su se isticali, što dokazuje da je sustav dobro ustrojen. U vrijeme kad je konkurencija na tržištu rada najveća moguća, ne smijemo mlade zakidati za praktična znanja, a to strani jezici, i - naravno - talijanski, sigurno jesu. Ne smanjujte satnicu Talijanskog jezika u strukovnim školama! | Nije prihvaćen | U najvećem broju važećih nastavnih planova i programa satnica stranog jezika je 2 sata tjedno u sva četiri razreda, a samo u pojedinim sektorima satnica je veća. Predložena satnica stranih jezika u većini novih strukovnih kurikula odgovara postojećoj satnici, a tamo gdje pojedina kvalifikacija zahtijeva veće jezične kompetencije uvedeni su moduli stranog jezika u strukovnom dijelu kurikula. Moduli omogućuju učenicima stjecanje specifičnih jezičnih kompetencija povezanih s njihovom strukom, bilo da se radi o jeziku struke, poslovnom jeziku ili komunikacijskim vještinama, a oni dodatno mogu biti integrirani i u kurikulu ustanove kao izborni ili fakultativni moduli. |
2 | VLATKA BENKO | KURIKUL NASTAVNOGA PREDMETA TALIJANSKI JEZIK ZA SREDNJE STRUKOVNE ŠKOLE NA RAZINI 4.1 I NA RAZINI 4.2, G. VREDNOVANJE USVOJENOSTI ODGOJNO-OBRAZOVNIH ISHODA | Poštovani, nadovezujem se na kolegicu Kuhner, vezano za strane jezike. Na prethodnom komentaru sam jučer pisala i o državnoj maturi, a sad bih se samo nadovezala da je godinama prolaznost i uspješnost na DM iz prvih stranih jezika (posebice engleskog) bolja od prolaznosti na matematici ili hrvatskom jeziku. To se odnosi i na strukovne škole. Kolege jezičari izvrsno obavljaju svoj posao pa tijekom školovanja učenike vrlo dobro pripremaju i za život i za tržište rada i smanjenje satnice prvih stranih jezika, a marginaliziranje drugih i trećih stranih jezika cijeli bi taj proces unazadilo i dugoročno naštetilo učenicima jer ne bi dobili primjerenu količinu znanja potrebnu za funkcioniranje u "velikom svijetu" jednom kad odu iz srednje škole. Ušenici naše škole (Srednja škola Zabok) bili su predstvanici Republike Hrvatske u Strasbourgu i sudjelovali u programu EU parlamenta za srednje škole "Euroscola" gdje je komunikacija bila isključivo na stranom jeziku (engleskom) i gdje su dostojno predstavili i našu domovinu i našu školu. Mislite li da bi bili toliko slobodni komunicirati s članovima svih ostalih članica EU da nisu bili dobro potkovani iz engleskog jezika? Zbog toga predlažem da razmislite pa strane jezike vratite u općeobrazovni dio, a ne u module i da im satnicu vratite na ono kako je bilo i dosad. | Nije prihvaćen | U najvećem broju važećih nastavnih planova i programa satnica stranog jezika je 2 sata tjedno u sva četiri razreda, a samo u pojedinim sektorima satnica je veća. Predložena satnica stranih jezika u većini novih strukovnih kurikula odgovara postojećoj satnici, a tamo gdje pojedina kvalifikacija zahtijeva veće jezične kompetencije uvedeni su moduli stranog jezika u strukovnom dijelu kurikula. Moduli omogućuju učenicima stjecanje specifičnih jezičnih kompetencija povezanih s njihovom strukom, bilo da se radi o jeziku struke, poslovnom jeziku ili komunikacijskim vještinama, a oni dodatno mogu biti integrirani i u kurikulu ustanove kao izborni ili fakultativni moduli. |
3 | VLATKA BENKO | KURIKUL NASTAVNOGA PREDMETA TALIJANSKI JEZIK ZA SREDNJE STRUKOVNE ŠKOLE NA RAZINI 4.1 I NA RAZINI 4.2 | Poštovani, smatram da je smanjenje satnice bilo kojeg stranog jezika u strukovnim školama (pogotovo u zanimanjima koja su usko vezana uz turističke djelatnosti) van svake pameti! Mi smo zemlja koja se prvenstveno oslanja na turizam i od turizma uglavnom i živi. Turističke djelatnosti nisu rezervirane samo za priobalna područja naše domovine. Vrlo velik broj ljudi u Zagorju isto se bavi turizmom (posebice seoskim turizmom i termalnim te wellness turizmom) te također vrlo veliki broj stranih turista (pa čak i Talijana!!) dolazi i u kontinentalni dio naše domovine. Na stranim jezicima polaže se i državna matura, a vi želite smanjiti satnicu stranoga jezika. U tom slučaju učenici četvrogodišnjih strukovnih škola bili bi diskriminirani jer ne bi imali jednake uvjete, tj. jednaku satnicu stranih jezika kao i učenici gimnazija. Kad govorimo o natjecanjima, bila bi ista stvar. Učenici uz obalu možda bi bili u prednosti u odnosu na učenike iz kontinentalnih dijelova jer su ipak više u dodiru s talijanskim jezikom privatno, u obiteljima, nego učenici koji se s tim jezikom tek prvi puta susreću u srednjoj školi, a dolaze iz kontinentalnih predjela. S obzirom da kažete da će nastavnici u modulima sami izrađivati nastavne materijale, nastavnici koji rade u strukovnim školama po tome ne mogu dobiti bodove za napredovanje na izradu udžbenika (ako su ga dosad izdali) kad udžbenika neće biti - još jedna diskriminacija prilikom napredovanja, u odnosu na kolege koji rade u gimnazijama. Kad smo već kod napredovanja, hoće li za strane jezike biti nadležna i dalje AZOO ili ćemo potpasti pod ASOO i kako će se to bodovati? Kad smo kod izrade materijala, to će biti naš autorski rad i ne vjerujem da će itko te materijale drage volje dijeliti s drugima. Nadalje, u svojoj preko 27 -godišnjoj praksi rada što u OŠ, što u SŠ, što u školi stranih jezika, iz iskustva znam da učenici vole opipljive materijale (udžbenike i radne bilježnice) i vole da im je sve na jednome mjestu, te ukoliko dobiju hrpu kopiranog materijala, gdje će ga pohraniti / držati do kraja nastavne godine kako bi se retrogradno mogli vratiti na neki sadržaj, ako im treba? Kupovat će fascikle s košuljicama? Opet pitanje: tko će financirati kopiranje materijala, papire, tonere?? I za kraj - oduvijek se govorilo: Koliko stranih jezika govoriš, toliko i vrijediš. Smanjenjem satnice 1. stranog jezika te ubacivanjem 2. i 3. jezika u module koje trenutno nitko ne zna objasniti kako će funkcionirati (3. strani jezik je praktički marginalizran!), obezvrjeđujemo buduće generacije na kojima svijet ostaje! A da ne spomenem kako na više razina diskriminiramo buduće učenike strukovnih srednjih škola. Zbog toga predlažem da vratite satnicu stranih jezika u okvire u kojima je bila, te da svakako 2. i 3. strani jezik isto stavite u općeobrazovne predmete. Nadm se da će ova opažanja doći do vas i probiti se preko prenatrpanog servera jer u zadnje se vrijeme često događa da, kad se želim uključiti u savjetovanje i ostaviti komentar, server ne radi ili bude preopterećen pa mi se komentar ne pošalje! | Nije prihvaćen | U najvećem broju važećih nastavnih planova i programa satnica stranog jezika je 2 sata tjedno u sva četiri razreda, a samo u pojedinim sektorima satnica je veća. Predložena satnica stranih jezika u većini novih strukovnih kurikula odgovara postojećoj satnici, a tamo gdje pojedina kvalifikacija zahtijeva veće jezične kompetencije uvedeni su moduli stranog jezika u strukovnom dijelu kurikula. Moduli omogućuju učenicima stjecanje specifičnih jezičnih kompetencija povezanih s njihovom strukom, bilo da se radi o jeziku struke, poslovnom jeziku ili komunikacijskim vještinama, a oni dodatno mogu biti integrirani i u kurikulu ustanove kao izborni ili fakultativni moduli. |
4 | VITO PAOLETIĆ | KURIKUL NASTAVNOGA PREDMETA TALIJANSKI JEZIK ZA SREDNJE STRUKOVNE ŠKOLE NA RAZINI 4.1 I NA RAZINI 4.2 | Poštovani, ovim putem želim izraziti svoje nezadovoljstvom predloženim nacrtom novog kurikula za talijanski jezik u strukovnom obrazovanju. Nikako ne podržavam smanjenje satnice nijednog stranog jezika pa tako ni talijanskog. Već je trenutni broj sati nedostatan za kvalitetnu obradu gradiva te za postizanje tražene razine (optimalno B1 na kraju srednjoškolskog obrazovanja). Talijanski je u velikom broj strukovnih programa drugi strani jezik, a ovim se izmjenama u kurikulu predviđa i mogućnost učenja jednog jedinog stranog jezika, što bi bilo nedostatno i protivno potrebama hrvatskog gospodarstva i traženih međukulturnim kompetencijama budućih naraštaja. Pogotovo u dvojezičnim općinama i gradovima Istarske županije učenje talijanskog bi trebalo biti pojačano i prošireno i na ona zanimanja i škole koje ga ne uče, a ne ograničeno na svega dva sata tjedno, a sve to kako se najmlađima ne bi oduzela prilika da se kulturno i jezično obogate naslijeđem i svjetonazorom koji dolaze uz učenje talijanskog. | Nije prihvaćen | U najvećem broju važećih nastavnih planova i programa satnica stranog jezika je 2 sata tjedno u sva četiri razreda, a samo u pojedinim sektorima satnica je veća. Predložena satnica stranih jezika u većini novih strukovnih kurikula odgovara postojećoj satnici, a tamo gdje pojedina kvalifikacija zahtijeva veće jezične kompetencije uvedeni su moduli stranog jezika u strukovnom dijelu kurikula. Moduli omogućuju učenicima stjecanje specifičnih jezičnih kompetencija povezanih s njihovom strukom, bilo da se radi o jeziku struke, poslovnom jeziku ili komunikacijskim vještinama, a oni dodatno mogu biti integrirani i u kurikulu ustanove kao izborni ili fakultativni moduli. |
5 | TIHOMIR HALUŽAN | KURIKUL NASTAVNOGA PREDMETA TALIJANSKI JEZIK ZA SREDNJE STRUKOVNE ŠKOLE NA RAZINI 4.1 I NA RAZINI 4.2 | Poštovani, Smatram kako bi valjalo revidirati odluku o smanjenju satnice 1. stranog jezika s tri na dva sata tjedno. Postoji više argumenata koji govore u prilog tome. Općepoznata je činjenica da život na prostorima Europe (i članstvo u Europskoj Uniji) podrazumijeva poznavanje i međusobno uvažavanje kultura i civilizacija. Otvaranjem granica i razmjena radne snage sa sobom povlače pitanje konkurentnosti i kvalitete radne snage te na kraju i kvalitete usluge koju pružaju. Poznavanje barem dva strana jezika osigurava konkurentnost radnika, povećava mogućnosti njegova zapošljavanja i omogućuje mu rast i razvoj vlastitih kompetencija i osobni razvoj. Poznavanje jezika i uvažavanje drugih kultura otvara vrata mogućnostima i pobuđuje prihvaćanje vlastita identiteta u odnosu na druge. Učenje više stranih jezika i njegovo poticanje je izrazito bitno u doba kada opća pismenost nije na zavidnoj razini. Metajezični odnosi i odnosi između materinjih i stranih jezika potiču usporedne procese koji su dobri za diferencijaciju i komparaciju – procese važne za pismenost i poznavanje vlastitog jezika i njegovog sustava. Hrvatska nije samo članica Europske Unije; ona ima dugu tradiciju u turizmu i ugostiteljstvu. Strukovni radnici su izrazito bitni u ovom sektoru, a kvaliteta usluga u današnje vrijeme kada je konkurencija jaka, a cijene rastu je ono po čemu se treba istaknuti. Ovdje posebice treba istaknuti jačanje višejezičnosti. Povratne informacije mnogih djelatnika u turizmu ističu kolika je važnost poznavanja jezika za rad u turizmu i ugostiteljstvuNadalje, dovoljno je samo pogledati stavke u životopisu gdje se navode razine poznavanja stranih jezika (dakle više njih) prema razinama po ZEROJ-u. Poznavanje više stranih jezika (a to dokazuje i pogled u oglase na burzi rada HZZ-a) igra ključnu ulogu u odabiru i donosi prednosti pri zapošljavanju u mnogim sektorima. Rezultati nacionalnih ispita državne mature dokazuju problematičan trend potrebe za pojačavanjem nastave određenih predmeta, pa tako i 1. stranog jezika. Nikako ne valja dopustiti da satnica 1. stranog jezika sa 3 spada na 2 sata tjedno. Ovim će se nadalje produbiti jaz u kompetencijama učenika strukovnih zanimanja i učenika u gimnazijama, što smatram da nikako nije cilj. Učenicima u strukovnim zanimanjima i dalje treba omogućiti nastavak obrazovanja na sveučilištima i dati im adekvatne alate da to postignu. Postizanje viših jezičnih kompetencija i razina prema ZEROJ-u zahtjeva podrobnije bavljenje jezikom i smatram kako dva sata tjedno to ne mogu omogućiti polaznicima. Za kraj valja istaknuti da je dobro poticati promjene i reformirati strukovno obrazovanje u RH koje vapi za promjenama, no one ni u kojem slučaju ne bi trebali utjecati na sveobuhvatnu konkurentnost njegovih dionika (učenika strukovnih zanimanja koji danas igraju itekako važnu ulogu). Iz osobnog rada još mogu samo reći kako upravo brojni dionici nakon završenog strukovnog obrazovanja gdje su učili samo jedan strani jezik sada prepoznaju važnost i potrebu za drugim stranim jezicima za koje smatraju, kao i ja osobno, da im je trebalo biti omogućeno unutar prvobitnog sustava odgoja i obrazovanja. Prijedlog preporuke Vijeća o sveobuhvatnom pristupu i poučavanju jezika (Bruxelles, 2018. COM (2018) 272 final): U Smjernicama za zapošljavanje 2018.22 predlaže se da bi „trebalo promicati mobilnost učenika i radnika kako bi se poboljšale vještine nužne za zapošljavanje i kako bi se iskoristio puni potencijal europskog tržišta rada. Trebalo bi ukloniti prepreke mobilnosti u obrazovanju i osposobljavanju, u strukovnim i osobnim mirovinama i u priznavanju kvalifikacija.” Nedostatak jezičnih kompetencija može se smatrati glavnom preprekom mobilnosti na kojoj se može raditi u okviru obrazovanja i osposobljavanja, uključujući obvezno obrazovanje. Uslijed svega navedenog izričito apeliram na to da se promisli o ulozi (prvog) stranog jezika u svim sferama obrazovanja, pa tako i strukovnog. | Nije prihvaćen | U najvećem broju važećih nastavnih planova i programa satnica stranog jezika je 2 sata tjedno u sva četiri razreda, a samo u pojedinim sektorima satnica je veća. Predložena satnica stranih jezika u većini novih strukovnih kurikula odgovara postojećoj satnici, a tamo gdje pojedina kvalifikacija zahtijeva veće jezične kompetencije uvedeni su moduli stranog jezika u strukovnom dijelu kurikula. Moduli omogućuju učenicima stjecanje specifičnih jezičnih kompetencija povezanih s njihovom strukom, bilo da se radi o jeziku struke, poslovnom jeziku ili komunikacijskim vještinama, a oni dodatno mogu biti integrirani i u kurikulu ustanove kao izborni ili fakultativni moduli. |
6 | TEA SIROTIĆ | KURIKUL NASTAVNOGA PREDMETA TALIJANSKI JEZIK ZA SREDNJE STRUKOVNE ŠKOLE NA RAZINI 4.1 I NA RAZINI 4.2 | Poštovani, Ne slažem se s prijedlogom smanjenja satnice talijanskog jezika u četverogodišnjim strukovnim programima. Brojni su razlozi zašto je to loše za sve sudionike u obrazovnom sustavu, a posebice za mlade ljude kojima smo dužni obezbijediti što više mogućnosti za stjecanjem znanja. Oduvijek smo kao nacija bili poznati po poznavanju i govorenju barem dvaju stranih jezika, u nekim regijama i tri ili čak četiri jezika, te bismo trebali ponosno nastaviti u tom smjeru, neovisno o školskom programu. Gotovo svaka struka traži poznavanje stranih jezika, a u praksi se već pokazalo da smanjivanje nastavnog sadržaja ne doprinosi pozitivnim ishodima. Naposljetku, nepojmljivo je da, sada kada smo nakon velikih kompromisa postali dio Europske unije, smanjujemo mogućnost učenja i usavršavanja stranih jezika. Kao jezičar, stojim iza stava da su dva sata tjedno za učenje stranog jezika premalo te da umjesto da se satnica stranih jezika poveća na barem 3 i 4 sata tjedno, predlaže se da idemo u suprotnom smjeru. Google Translate neće svakome uvijek pomagati, kao ni digitalni alati i umjetna inteligencija, posebice kad je riječ o međuljudskim odnosima i situacijama u kojima se iziskuje bliski i opće ljudski kontakt. Poznavanje stranih jezika bogatstvo je kojemu, ako ga imamo i nadopunjavamo, možemo biti zauvijek zahvalni. Previše je argumenata protiv smanjenja satnica koje bi trebalo analizirati te u konačnici donijeti ispravnu odluku, baziranu na činjenicama i praktičnim primjerima iz školskih klupa. | Nije prihvaćen | U najvećem broju važećih nastavnih planova i programa satnica stranog jezika je 2 sata tjedno u sva četiri razreda, a samo u pojedinim sektorima satnica je veća. Predložena satnica stranih jezika u većini novih strukovnih kurikula odgovara postojećoj satnici, a tamo gdje pojedina kvalifikacija zahtijeva veće jezične kompetencije uvedeni su moduli stranog jezika u strukovnom dijelu kurikula. Moduli omogućuju učenicima stjecanje specifičnih jezičnih kompetencija povezanih s njihovom strukom, bilo da se radi o jeziku struke, poslovnom jeziku ili komunikacijskim vještinama, a oni dodatno mogu biti integrirani i u kurikulu ustanove kao izborni ili fakultativni moduli. |
7 | SANJA JELAKOVIĆ KÜHNER | KURIKUL NASTAVNOGA PREDMETA TALIJANSKI JEZIK ZA SREDNJE STRUKOVNE ŠKOLE NA RAZINI 4.1 I NA RAZINI 4.2, G. VREDNOVANJE USVOJENOSTI ODGOJNO-OBRAZOVNIH ISHODA | Poštovani, kao prvo sam sadržaj kurikula nastavnog predmeta Talijanski jezik je u redu. Ono što nikako nije u redu je smanjenje satnice prvog stranog jezika, bilo kojeg stranog jezika, na svega dva sata. U vrijeme kad EU potiče višejezičnost, Republika Hrvatska smanjuje satnicu prvog stranog jezika i u potpunosti izbacuje drugi i treći strani jezik u strukovnom obrazovanju iz obveznih predmeta, te ga stavlja u module. Umjesto da slijedimo europske smjernice za višejezičnost, jezik odjednom bacamo u drugi plan. Nadalje, satnica matematike i hrvatskog jezika u strukovnim školama se povećava na račun prohodnosti sustava (polaganja državne mature), a treći itekako bitan predmet (strani jezik) doživljava drastično smanjenje satnice (npr. u hotelijersko-turističkim školama s 4 na 2 sata). I za kraj, strani jezik u strukovnim školama oduvijek je bio općeobrazovni predmet i spadao je u ingerenciju AZOO-a uz uvažavanje strukovnih potreba i smatram da bi tako trebalo i ostati, strani jezik ne treba učiti kao dio modula. | Nije prihvaćen | U najvećem broju važećih nastavnih planova i programa satnica stranog jezika je 2 sata tjedno u sva četiri razreda, a samo u pojedinim sektorima satnica je veća. Predložena satnica stranih jezika u većini novih strukovnih kurikula odgovara postojećoj satnici, a tamo gdje pojedina kvalifikacija zahtijeva veće jezične kompetencije uvedeni su moduli stranog jezika u strukovnom dijelu kurikula. Moduli omogućuju učenicima stjecanje specifičnih jezičnih kompetencija povezanih s njihovom strukom, bilo da se radi o jeziku struke, poslovnom jeziku ili komunikacijskim vještinama, a oni dodatno mogu biti integrirani i u kurikulu ustanove kao izborni ili fakultativni moduli. |
8 | PETRA KORACA | KURIKUL NASTAVNOGA PREDMETA TALIJANSKI JEZIK ZA SREDNJE STRUKOVNE ŠKOLE NA RAZINI 4.1 I NA RAZINI 4.2 | Poštovani, nipošto se ne slažem sa prijedlogom smanjenja satnice kako talijanskog jezika, tako ni jednog drugog jezika koji se uči u strukovnim školama. Kako bi mladi ljudi koji završavaju strukovne škole bili konkurentni na tržištu rada oni moraju jezično biti jako dobro potkovani.Smanjenjem satnice,koja je već uvelike ispod norme,pogotovo za pojedine jezike,onemogućiti ćete mladom naraštaju da bude uspješan graditelj svojih karijera i to će imati neminovan negativan utjecaj na cjelokupno hrvatsko gospodarstvo i turizam. Sagledajte realnu situaciju i potrebu koja već dugo postoji u hrvatskim srednjim školama,a to je svakako potreba za povećanjem,a nikako za smanjenjem satnice stranih jezika. | Nije prihvaćen | U najvećem broju važećih nastavnih planova i programa satnica stranog jezika je 2 sata tjedno u sva četiri razreda, a samo u pojedinim sektorima satnica je veća. Predložena satnica stranih jezika u većini novih strukovnih kurikula odgovara postojećoj satnici, a tamo gdje pojedina kvalifikacija zahtijeva veće jezične kompetencije uvedeni su moduli stranog jezika u strukovnom dijelu kurikula. Moduli omogućuju učenicima stjecanje specifičnih jezičnih kompetencija povezanih s njihovom strukom, bilo da se radi o jeziku struke, poslovnom jeziku ili komunikacijskim vještinama, a oni dodatno mogu biti integrirani i u kurikulu ustanove kao izborni ili fakultativni moduli. |
9 | PETRA KNOK | KURIKUL NASTAVNOGA PREDMETA TALIJANSKI JEZIK ZA SREDNJE STRUKOVNE ŠKOLE NA RAZINI 4.1 I NA RAZINI 4.2 | Poštovani, Prijedlog smanjenja satnice stranih jezika, bilo da se radi o prvom, drugom ili trećem stranom jeziku u srednjim strukovnim školama smatram izrazito štetnim za buduće učenike strukovnih škola i za društvo u cjelini i to iz nekoliko razloga. Poznavanje stranih jezika neophodno je za komunikaciju u poslovnom i u privatnom okruženju, a i poznata je činjenica da se kroz nastavu stranih jezika usvajaju i mnoge druge prenosive vještine koje su nužne za funkcioniranje pojedinca u današnjem društvu. Komunikacijske vještine su već u opadanju, a smanjenjem satnice jezika te će vještine dodatno opadati. Interkulturalne i međuljudske vještine su prijeko potrebne u današnjem društvu gdje multikulturalnost postaje svakodnevica, a upravo se kroz nastavu stranih jezika najviše uči o razlikama između kultura i prihvaćanju istih. Kroz jezike, kao kompleksne sustave, učenici usvajaju i vještine analiziranja, zaključivanja, kritičkog razmišljanja. Dakle, radi se o širokoj lepezi vještina za koje će učenici strukovnih škola, a radi se o 70% učenika u Hrvatskoj, biti zakinuti u slučaju da dođe do smanjenja satnice ili do uklapanja stranih jezika u strukovne module. Konkretne i opipljive posljedice za učenike bit će slabiji rezultati na ispitima Državne mature (60% pristupnika je iz strukovnih škola) te posljedično lošije šanse za upis na visoka učilišta te smanjena konkurentnost na tržištu rada. Isto će imati negativan utjecaj na turizam i na gospodarske odnose sa stranim tvrtkama jer je strani jezik od velike važnosti u komunikaciji s njima. Kao mala država koja se u velikoj mjeri oslanja na međunarodne ekonomske odnose moramo staviti veliki naglasak na višejezičnost koja je u takvoj gospodarskoj klimi od velike važnosti i reforme usmjeravati prema jačanju jezičnih kompetencija, a ne suprotno. Talijanski jezik je već u dovoljnoj mjeri marginaliziran u školama te bi svako daljnje smanjivanje bilo štetno. Iz osobnog iskustva znam da je poznavanje talijanskog jezika vrlo traženo u sektorima turizma, ugostiteljstva, prodaje, trgovine, poduke u privatnim školama stranih jezika jer vrlo često dobivam poslovne ponude iz tih sektora gdje ne uspijevaju pronaći dovoljan broj radnika s dovoljno visokim jezičnim kompetencijama. Kao nastavnica talijanskog i francuskog jezika u Ekonomskoj i trgovačkoj školi Čakovec mogu također posvjedočiti velikom interesu učenika za učenjem stranih jezika i upravo zbog ponude velikog broja stranih jezika (najviše u Međimurskoj županiji) naša škola uživa popularnost među učenicima. | Nije prihvaćen | U najvećem broju važećih nastavnih planova i programa satnica stranog jezika je 2 sata tjedno u sva četiri razreda, a samo u pojedinim sektorima satnica je veća. Predložena satnica stranih jezika u većini novih strukovnih kurikula odgovara postojećoj satnici, a tamo gdje pojedina kvalifikacija zahtijeva veće jezične kompetencije uvedeni su moduli stranog jezika u strukovnom dijelu kurikula. Moduli omogućuju učenicima stjecanje specifičnih jezičnih kompetencija povezanih s njihovom strukom, bilo da se radi o jeziku struke, poslovnom jeziku ili komunikacijskim vještinama, a oni dodatno mogu biti integrirani i u kurikulu ustanove kao izborni ili fakultativni moduli. |
10 | NATAŠA KOVAČIĆ | KURIKUL NASTAVNOGA PREDMETA TALIJANSKI JEZIK ZA SREDNJE STRUKOVNE ŠKOLE NA RAZINI 4.1 I NA RAZINI 4.2 | Poštovani, Nikako se ne slažem sa smanjenjem satnice za bilo koji strani jezik u strukovnim školama, a pogotovo NE smanjenju u onim strukovnim školama koje su vezane za turističke djelatnosti. Nisu mi jasni razlozi zbog čega bi do smanjenja uopće došlo i što bi dobro ono donijeo? Zeroj vrlo precizno definira koje kompetencije učenik treba savladati u pojedinom stupnju . Smanjivanjem broja sati ispada da će učenici u toku svog srednjoškolskog obrazovanja jedva doseći razinu A2. Standard zanimanja Turistički tehničar destinacije predviđa komunikaciju sa stranim gostima i agencijama iz različitih dijelova svijeta, a površno poznavanje jezika u turizmu više nije ni dovoljno niti konkurentno na tržištu rada. Smanjenje satnice negativno će se odraziti na organizaciju nastave, usvajanje ishoda i postizanje kompetentnosti, a nastavnicima onemogućiti kvalitetno i propisano vrednovanje. Molim vas da preispitate odluku koja ne ide u korist niti učenika niti nastavnika, a niti budućih poslodavaca. | Nije prihvaćen | U najvećem broju važećih nastavnih planova i programa satnica stranog jezika je 2 sata tjedno u sva četiri razreda, a samo u pojedinim sektorima satnica je veća. Predložena satnica stranih jezika u većini novih strukovnih kurikula odgovara postojećoj satnici, a tamo gdje pojedina kvalifikacija zahtijeva veće jezične kompetencije uvedeni su moduli stranog jezika u strukovnom dijelu kurikula. Moduli omogućuju učenicima stjecanje specifičnih jezičnih kompetencija povezanih s njihovom strukom, bilo da se radi o jeziku struke, poslovnom jeziku ili komunikacijskim vještinama, a oni dodatno mogu biti integrirani i u kurikulu ustanove kao izborni ili fakultativni moduli. |
11 | NATALI VLAŠIĆ | D. ODGOJNO-OBRAZOVNI ISHODI, SADRŽAJI I RAZINE USVOJENOSTI PO RAZREDIMA I DOMENAMA , Talijanski jezik, 2. razred, razina 4.2., 4 CSVET-a | Nikako se ne slažem jer se kosi s načelima obrazovanja u strukovnoj i srednjoj školi- Sramotno je da je uopće tako nešto predloženio, talijanski iovako ima najmanju satnicu 70 sati godišnje. Učenici nakon škole neće znati ništa potrebno za život i rad a zato su je i upisali !! Natali Vlašić | Nije prihvaćen | U najvećem broju važećih nastavnih planova i programa satnica stranog jezika je 2 sata tjedno u sva četiri razreda, a samo u pojedinim sektorima satnica je veća. Predložena satnica stranih jezika u većini novih strukovnih kurikula odgovara postojećoj satnici, a tamo gdje pojedina kvalifikacija zahtijeva veće jezične kompetencije uvedeni su moduli stranog jezika u strukovnom dijelu kurikula. Moduli omogućuju učenicima stjecanje specifičnih jezičnih kompetencija povezanih s njihovom strukom, bilo da se radi o jeziku struke, poslovnom jeziku ili komunikacijskim vještinama, a oni dodatno mogu biti integrirani i u kurikulu ustanove kao izborni ili fakultativni moduli. |
12 | MIRELA KLARIĆ | KURIKUL NASTAVNOGA PREDMETA TALIJANSKI JEZIK ZA SREDNJE STRUKOVNE ŠKOLE NA RAZINI 4.1 I NA RAZINI 4.2 | Ovim putem želim izraziti svoj neslaganje s prijedlogom smanjenja broja sati talijanskog jezika u strukovnim školama. Smatram da bi takva odluka mogla imati dugoročne negativne posljedice, kako za učenike, tako i za strukovni sektor u cjelini. Talijanski jezik ima ključnu ulogu u obrazovanju i zapošljavanju mladih u strukovnim područjima koja surađuju s talijanskim tvrtkama ili se nalaze u turističkom sektoru, čiji je rad s talijanskim govornim područjima često neizbježan. Italija je jedan od važnih partnera Hrvatske na gospodarskom i kulturnom planu, a znanje talijanskog jezika omogućuje učenicima veće šanse na tržištu rada, otvara vrata za poslovne prilike i olakšava profesionalnu komunikaciju na međunarodnoj razini. Osim toga, talijanski jezik je važan za razvoj interkulturalnih kompetencija i širenje horizonata mladih ljudi, jer im omogućuje bolje razumijevanje kulturnih i povijesnih veza Hrvatske i Italije, što je od neprocjenjive važnosti u globaliziranom društvu. Smanjenje broja sati talijanskog jezika također može rezultirati smanjenjem motivacije učenika za učenje jezika, što može utjecati na njihovu opću jezičnu pismenost, te smanjiti konkurentnost na tržištu rada, posebice u strukovnim zanimanjima koja zahtijevaju komunikaciju na više jezika. Zbog svih navedenih razloga, smatram da bi smanjenje broja sati talijanskog jezika u strukovnim školama bilo velika pogreška. Umjesto toga, predlažem da se poveća broj sati i resursa koji će omogućiti učenicima bolje usvajanje talijanskog jezika, čime će se značajno unaprijediti njihova profesionalna i jezična kompetencija. | Nije prihvaćen | U najvećem broju važećih nastavnih planova i programa satnica stranog jezika je 2 sata tjedno u sva četiri razreda, a samo u pojedinim sektorima satnica je veća. Predložena satnica stranih jezika u većini novih strukovnih kurikula odgovara postojećoj satnici, a tamo gdje pojedina kvalifikacija zahtijeva veće jezične kompetencije uvedeni su moduli stranog jezika u strukovnom dijelu kurikula. Moduli omogućuju učenicima stjecanje specifičnih jezičnih kompetencija povezanih s njihovom strukom, bilo da se radi o jeziku struke, poslovnom jeziku ili komunikacijskim vještinama, a oni dodatno mogu biti integrirani i u kurikulu ustanove kao izborni ili fakultativni moduli. |
13 | MATTIA GRANATA | KURIKUL NASTAVNOGA PREDMETA TALIJANSKI JEZIK ZA SREDNJE STRUKOVNE ŠKOLE NA RAZINI 4.1 I NA RAZINI 4.2 | Poštovani, Kao nastavnik talijanskog jezika s desetogodišnjim iskustvom, koji se već deset godina bavi radom s mladima, želim istaknuti koliko je važno učenje stranih jezika za intelektualni razvoj pojedinca, ali i za razvoj društva u cjelini. Jezične vještine nisu samo alat za komunikaciju, već i ključ za bolju povezanost u globaliziranom svijetu, poticanje međukulturalnog dijaloga i jačanje konkurentnosti na tržištu rada. Učenje stranih jezika omogućava mladim ljudima da prošire svoje horizonte, razviju kritičko mišljenje i postanu aktivni građani u europskom i globalnom društvu. Ne slažem se s odlukom o smanjenju satnice stranih jezika u strukovnim školama. Živimo u društvu u kojem su jezične vještine ključne, posebno u kontekstu Europske unije koja je usmjerena prema međunarodnom i međukulturalnom obrazovanju. Naši mladi ljudi, kako sada, tako i u budućnosti, moraju biti konkurentni na tržištu rada u Europi. I dok se u cijeloj Europi povećava naglasak na učenju jezika, kod nas se smanjuju satnice u strukovnim školama. Sa samo dva sata tjedno, učenici nikada neće doseći nivo jezika B1; maksimalno mogu dostići A2, a to neće biti svi učenici, već samo najbolji. U usporedbi s kolegama u drugim zemljama, učenici strukovnih škola, poput turističkih, bit će ograničeni u svojim mogućnostima. Prava reforma trebala bi usmjeriti povećanje broja sati jezika, a ne njihovo smanjenje. Obrazovanje je temelj za konkurentnost na tržištu rada, a ako želimo da Hrvatska ima kompetentne profesionalce, potrebno je omogućiti da naši učenici postignu barem srednji nivo jezika (B1). Smanjenje satnice negativno će se odraziti na organizaciju nastave, usvajanje ciljeva i postizanje kompetencija, a nastavnicima će onemogućiti kvalitetno vrednovanje. Stoga vas molim da preispitate ovu odluku koja neće koristiti ni učenicima, ni nastavnicima, niti budućim poslodavcima. | Nije prihvaćen | U najvećem broju važećih nastavnih planova i programa satnica stranog jezika je 2 sata tjedno u sva četiri razreda, a samo u pojedinim sektorima satnica je veća. Predložena satnica stranih jezika u većini novih strukovnih kurikula odgovara postojećoj satnici, a tamo gdje pojedina kvalifikacija zahtijeva veće jezične kompetencije uvedeni su moduli stranog jezika u strukovnom dijelu kurikula. Moduli omogućuju učenicima stjecanje specifičnih jezičnih kompetencija povezanih s njihovom strukom, bilo da se radi o jeziku struke, poslovnom jeziku ili komunikacijskim vještinama, a oni dodatno mogu biti integrirani i u kurikulu ustanove kao izborni ili fakultativni moduli. |
14 | MARIJANA LJUBIĆ | KURIKUL NASTAVNOGA PREDMETA TALIJANSKI JEZIK ZA SREDNJE STRUKOVNE ŠKOLE NA RAZINI 4.1 I NA RAZINI 4.2 | Poštovani, izražavam duboko nezadovoljstvo i zabrinutost zbog prijedloga smanjenja satnice talijanskoga jezika u strukovnim školama. Talijanski jezik, osim što je važan dio kulturnog identiteta i baštine u našoj zemlji, pruža ključne prednosti učenicima u profesionalnom razvoju. Posebno u strukovnim školama odnosno u smjerovima kao što su zrakoplovni prometnik, konobar/kuhar/slastičar, hotelijersko-turistički tehničar itd. Poznavanje stranoga jezika poput talijanskoga otvara vrata međunarodnoj suradnji, povećava konkurentnost na tržištu rada i omogućuje učenicima da bolje odgovore na potrebe klijenata u turističkim i multikulturalnim okruženjima. Smanjenje satnice ne samo da potkopava mogućnosti učenika, već šalje poruku da se strani jezici, a time i međukulturalna povezanost, stavljaju u drugi plan. Molim da se preispita ova odluka i da se talijanskom jeziku, kao i ostalim stranim jezicima koji ne spadaju u ''prvi'' strani jezik osigura mjesto koje zaslužuju u obrazovnom sustavu. | Nije prihvaćen | U najvećem broju važećih nastavnih planova i programa satnica stranog jezika je 2 sata tjedno u sva četiri razreda, a samo u pojedinim sektorima satnica je veća. Predložena satnica stranih jezika u većini novih strukovnih kurikula odgovara postojećoj satnici, a tamo gdje pojedina kvalifikacija zahtijeva veće jezične kompetencije uvedeni su moduli stranog jezika u strukovnom dijelu kurikula. Moduli omogućuju učenicima stjecanje specifičnih jezičnih kompetencija povezanih s njihovom strukom, bilo da se radi o jeziku struke, poslovnom jeziku ili komunikacijskim vještinama, a oni dodatno mogu biti integrirani i u kurikulu ustanove kao izborni ili fakultativni moduli. |
15 | LUKA KARLOVIĆ | KURIKUL NASTAVNOGA PREDMETA TALIJANSKI JEZIK ZA SREDNJE STRUKOVNE ŠKOLE NA RAZINI 4.1 I NA RAZINI 4.2 | Predlažem da se ne smanjuje satnica nastavnog predmeta Talijanski jezik jer je znanje bilo kojeg jezika, pa tako i talijanskog, izuzetno korisno za bilo koje zanimanje za koje se učenici u strukovnom obrazovanju obrazuju. Ti će nas učenici predstavljati pred svojim kolegama i tvrtkama, ali i kod nas pred turistima, od kojih mnogi dolaze iz Italije. | Nije prihvaćen | U najvećem broju važećih nastavnih planova i programa satnica stranog jezika je 2 sata tjedno u sva četiri razreda, a samo u pojedinim sektorima satnica je veća. Predložena satnica stranih jezika u većini novih strukovnih kurikula odgovara postojećoj satnici, a tamo gdje pojedina kvalifikacija zahtijeva veće jezične kompetencije uvedeni su moduli stranog jezika u strukovnom dijelu kurikula. Moduli omogućuju učenicima stjecanje specifičnih jezičnih kompetencija povezanih s njihovom strukom, bilo da se radi o jeziku struke, poslovnom jeziku ili komunikacijskim vještinama, a oni dodatno mogu biti integrirani i u kurikulu ustanove kao izborni ili fakultativni moduli. |
16 | IVANA ŠKARICA | KURIKUL NASTAVNOGA PREDMETA TALIJANSKI JEZIK ZA SREDNJE STRUKOVNE ŠKOLE NA RAZINI 4.1 I NA RAZINI 4.2 | Poštovani, moj komentar na ovaj Nacrt prijedloga kurikula nastavnog predmeta Talijanski jezik za kvalifikacije u strukovnom obrazovanju odnosi se prvenstveno na činjenicu da je ovim Nacrtom predviđena jednaka satnica od 2 sata tjedno za sve kvalifikacije pa i za one koje su prema dosadašnjem kurikulumu imale 3 odnosno 4 sata nastave prvoga stranoga jezika tjedno upravo zbog važnosti stranog jezika u sektoru turizma i ugostiteljstva. Radi se o kvalifikacijama Hotelijersko-turistički tehničar i Hotelijersko-turistički komercijalist te o drugim „trogodišnjim“ ugostiteljskim zanimanjima koji su imali 3 i više sati nastave prvog stranog jezika tjedno,kojima je jezik kao komunikacijsko sredstvo presudno u svakodnevnoj komunikaciji te koji svojim radom doprinose najvažnijoj grani Republike Hrvatske, a to je turizam, u kojem su dugogodišnji i vjerni gosti upravo turisti s kojima je sporazumijevanje na stranom jeziku iznimno važno. Smanjenje satnice tih kvalifikacija imalo bi izuzetno negativan utjecaj na njihove jezično-komunikacijske i međukulturne kompetencije, a samim time i na gospodarsku sliku Republike Hrvatske. Osim toga, Erasmus+ program je najfinanciraniji program Europske unije u kojem sudjeluju brojni učenici različitih strukovnih kvalifikacija te je za bolju i uspješniju mobilnost kojoj Hrvatska teži, od izuzetne važnost da učenicima omogući stjecanje jezičnih kompetencija. Sljedeći aspekt koji bi bio ugrožen ovako predloženom satnicom je uspjeh na državnoj maturi. Poznato je da oko 60% pristupnika državne mature dolazi upravo iz strukovnih škola kojima je strani jezik obavezni predmet te oni sa satnicom od 2 sata tjedna vrlo teško mogu doseći razinu gimnazijskih programa u čijem okviru trebaju savladati i strukovne sadržaje, a koje učenici gimnazija ne trebaju savladavati. Učenici strukovnih škola su stoga u nepovoljnijem položaju, a mnogi od njih žele upisati studij. U kurikulu piše da je potreban broj sati za dostizanje jezične kompetencije samostalnog govornika jezika više razine potrebno 400 sati nastave. Prijedlogom od 2 sata tjedno odnosno 70 sati godišnje dostiže se tek 274 sati nastave što je nedovoljno za dostizanje jezične kompetencije samostalnog govornika jezika više razine. Krajem 2022. godine komuniciran je prijedlog od 3 sata nastave stranog jezika jer je očito bila prepoznata činjenica da je u današnjem suvremenom svijetu jezična kompetencija itekako potrebna. Predlaganjem dodatnih sati nastave kroz module smatram da nije ispravan izbor jer on neće biti ujednačen u svim školama, odnosno nije jasno kako će se 2. i 3. strani jezik poučavati kroz njih. Stoga smatram da bi 3 sata nastave općeobrazovnog prvog stranog jezika bilo neophodno, pogotovo stoga što je u većini strukovnih škola to jedini strani jezik koji učenici nastavljaju učiti.kao nastavnik stranoga jezika smatram da su 2 sata nastave tjedno nedovoljna da bi se ostvarili općeobrazovni i strukovni ishodi predmeta. | Nije prihvaćen | U najvećem broju važećih nastavnih planova i programa satnica stranog jezika je 2 sata tjedno u sva četiri razreda, a samo u pojedinim sektorima satnica je veća. Predložena satnica stranih jezika u većini novih strukovnih kurikula odgovara postojećoj satnici, a tamo gdje pojedina kvalifikacija zahtijeva veće jezične kompetencije uvedeni su moduli stranog jezika u strukovnom dijelu kurikula. Moduli omogućuju učenicima stjecanje specifičnih jezičnih kompetencija povezanih s njihovom strukom, bilo da se radi o jeziku struke, poslovnom jeziku ili komunikacijskim vještinama, a oni dodatno mogu biti integrirani i u kurikulu ustanove kao izborni ili fakultativni moduli. |
17 | IVANA LJUBIMIR DOBROSLAVIĆ | D. ODGOJNO-OBRAZOVNI ISHODI, SADRŽAJI I RAZINE USVOJENOSTI PO RAZREDIMA I DOMENAMA , Talijanski jezik, 1. razred, razina 4.1., 4 CSVET-a | Poštovani, želim izraziti neslaganje s prijedlogom smanjenja satnice za bilo koji strani jezik, a pogotovo se ne slažem sa smanjenjem u onim strukovnim školama koje su vezane uz turističke djelatnosti. Predajem engleski i talijanski jezik u Turističkoj i ugostiteljskoj školi Dubrovnik. Naši učenici kao jedan od glavnih razloga za upis u našu školu navode prvenstveno učenje stranih jezika. Smanjena satnica znači smanjenu mogućnost ostvarivanja svih odgojno-obrazovnih ishoda na svim razinama. Pozdravljam poticanje poučavanja strukovnog jezika i dodatno razvijanje jezičnih vještina potrebnih za rad u struci na stranom jeziku, ali zar ne bi svako proširenje kurikula i obogaćivanje programa moralo biti popraćeno i većim, a ne manjim brojem sati za ostvarivanje tih ciljeva? | Nije prihvaćen | U najvećem broju važećih nastavnih planova i programa satnica stranog jezika je 2 sata tjedno u sva četiri razreda, a samo u pojedinim sektorima satnica je veća. Predložena satnica stranih jezika u većini novih strukovnih kurikula odgovara postojećoj satnici, a tamo gdje pojedina kvalifikacija zahtijeva veće jezične kompetencije uvedeni su moduli stranog jezika u strukovnom dijelu kurikula. Moduli omogućuju učenicima stjecanje specifičnih jezičnih kompetencija povezanih s njihovom strukom, bilo da se radi o jeziku struke, poslovnom jeziku ili komunikacijskim vještinama, a oni dodatno mogu biti integrirani i u kurikulu ustanove kao izborni ili fakultativni moduli. |
18 | IRIS IVELJA BRKOVIĆ | KURIKUL NASTAVNOGA PREDMETA TALIJANSKI JEZIK ZA SREDNJE STRUKOVNE ŠKOLE NA RAZINI 4.1 I NA RAZINI 4.2 | Poštovani, nikako se ne slažem se s odlukom o smanjenju satnice stranih jezika u strukovnim školama. Živimo u društvu u kojem su jezične vještine ključne, posebno u kontekstu Europske unije koja je usmjerena prema međunarodnom i međukulturalnom obrazovanju. Naši učenici u budućnosti moraju biti konkurentni na tržištu rada u Europi. I dok se u cijeloj Europi povećava naglasak na učenju jezika, kod nas se smanjuju satnice u strukovnim školama. Smanjenje broja sati učenja talijanskog jezika ugrožava kvalitetu obrazovanja u strukovnim školama te smanjuje prilike za profesionalni razvoj učenika. Smanjenje satnice negativno će se odraziti i na organizaciju nastave, ostvarivanja ishoda i postizanje kompetentnosti, a nastavnicima onemogućiti kvalitetno i propisano vrednovanje. Nadalje, smanjenje satnice dovodi do ozbiljnog narušavanja mogućnosti daljnjeg obrazovanja učenika strukovnih škola. Učenike se stavlja u nepovoljan položaj u odnosu na učenike gimnazijskih programa pri polaganju mature, što u konačnici strukovne škole čini manje privlačnima. Molim da još jednom razmotrite ovu odluku i uzmete u obzir dugoročni učinak koji će imati u strukovnim školama. | Nije prihvaćen | U najvećem broju važećih nastavnih planova i programa satnica stranog jezika je 2 sata tjedno u sva četiri razreda, a samo u pojedinim sektorima satnica je veća. Predložena satnica stranih jezika u većini novih strukovnih kurikula odgovara postojećoj satnici, a tamo gdje pojedina kvalifikacija zahtijeva veće jezične kompetencije uvedeni su moduli stranog jezika u strukovnom dijelu kurikula. Moduli omogućuju učenicima stjecanje specifičnih jezičnih kompetencija povezanih s njihovom strukom, bilo da se radi o jeziku struke, poslovnom jeziku ili komunikacijskim vještinama, a oni dodatno mogu biti integrirani i u kurikulu ustanove kao izborni ili fakultativni moduli. |
19 | IRINA BASARA | KURIKUL NASTAVNOGA PREDMETA TALIJANSKI JEZIK ZA SREDNJE STRUKOVNE ŠKOLE NA RAZINI 4.1 I NA RAZINI 4.2 | Poštovani, ovaj prijedlog je dokaz zastarjelog i nefleksibilnog sustava koji ne trpi nikakve prilagodbe i centraliziran je bez mogucnosti modifikacije skuladno teritorijalnim specificnostima. Iako sam pobornik učenja stranih jezika, mogu shvatiti da možda jedan dio zemlje nema potrebe za znanjem istog. Ali smanjivati satnicu u dvojezicnim dijelovima Hrvatske ne mogu razumjeti. Isto tako, zaboravlja se činjenica da se hrvatsko gospodarstvo temelji na turizmu pri čemu valja napomenuti da smo receptivna zemlja, a sukladno statistikama, gosti iz Italije su na vrhu ljestvice država koje nas najčešće i najviše posjećuju. Predlazete smanjenje satnice engleskog, njemačkoj, španjolskog, sad i talijanskog. Čemu? Koji je valjani argument? U doba globalizacije u Hrvatskoj se smanjuje satnica stranih jezika kao osnovnog primarnog alata potrebnog za komunikaciju na svim razinama. Jedina opcija koja bi se mogla uzeti u razmatranje je povećanje, a ne smanjenje satnice. Srdacan pozdrav - Cordiali saluti da Rovinj - Rovigno. Dr.sc. Irina Basara | Nije prihvaćen | U najvećem broju važećih nastavnih planova i programa satnica stranog jezika je 2 sata tjedno u sva četiri razreda, a samo u pojedinim sektorima satnica je veća. Predložena satnica stranih jezika u većini novih strukovnih kurikula odgovara postojećoj satnici, a tamo gdje pojedina kvalifikacija zahtijeva veće jezične kompetencije uvedeni su moduli stranog jezika u strukovnom dijelu kurikula. Moduli omogućuju učenicima stjecanje specifičnih jezičnih kompetencija povezanih s njihovom strukom, bilo da se radi o jeziku struke, poslovnom jeziku ili komunikacijskim vještinama, a oni dodatno mogu biti integrirani i u kurikulu ustanove kao izborni ili fakultativni moduli. |
20 | DINA BUTIJER | KURIKUL NASTAVNOGA PREDMETA TALIJANSKI JEZIK ZA SREDNJE STRUKOVNE ŠKOLE NA RAZINI 4.1 I NA RAZINI 4.2 | Poštovani, Želim izraziti svoje neslaganje s prijedlogom o smanjenju sati učenja talijanskog jezika u srednjim strukovnim školama. Turizam čini značajan dio naše ekonomije, a talijanskog jezika daje učenicima konkurentske prednosti na tržištu rada. Osim toga, učenje više jezika razvija kognitivne sposobnosti, proširuje horizonte i doprinosi boljoj interkulturalnoj razumijevanju. Smanjenje sati nastave jezika koji igra ključnu ulogu u globalnoj komunikaciji može imati dugoročne negativne posljedice za mlade ljude koji će se u budućnosti baviti turizmom, međunarodnim poslovima i diplomacijom. Umjesto smanjenja, smatram da bi bilo korisno potaknuti povećanje broja jezika koje učenici mogu učiti, čime bi se dodatno osnažile njihove vještine i povećale šanse za uspjeh na tržištu rada. | Nije prihvaćen | U najvećem broju važećih nastavnih planova i programa satnica stranog jezika je 2 sata tjedno u sva četiri razreda, a samo u pojedinim sektorima satnica je veća. Predložena satnica stranih jezika u većini novih strukovnih kurikula odgovara postojećoj satnici, a tamo gdje pojedina kvalifikacija zahtijeva veće jezične kompetencije uvedeni su moduli stranog jezika u strukovnom dijelu kurikula. Moduli omogućuju učenicima stjecanje specifičnih jezičnih kompetencija povezanih s njihovom strukom, bilo da se radi o jeziku struke, poslovnom jeziku ili komunikacijskim vještinama, a oni dodatno mogu biti integrirani i u kurikulu ustanove kao izborni ili fakultativni moduli. |
21 | BRANKO KRIŽAN | KURIKUL NASTAVNOGA PREDMETA TALIJANSKI JEZIK ZA SREDNJE STRUKOVNE ŠKOLE NA RAZINI 4.1 I NA RAZINI 4.2, G. VREDNOVANJE USVOJENOSTI ODGOJNO-OBRAZOVNIH ISHODA | Poštovani, izražavam svoje apsolutno neslaganje s nacrtom novog prijedloga kurikuluma za Talijanski jezik. Smanjenje satnice stranih jezika u strukovnim hrvatskim školama je besmisleno!! | Nije prihvaćen | U najvećem broju važećih nastavnih planova i programa satnica stranog jezika je 2 sata tjedno u sva četiri razreda, a samo u pojedinim sektorima satnica je veća. Predložena satnica stranih jezika u većini novih strukovnih kurikula odgovara postojećoj satnici, a tamo gdje pojedina kvalifikacija zahtijeva veće jezične kompetencije uvedeni su moduli stranog jezika u strukovnom dijelu kurikula. Moduli omogućuju učenicima stjecanje specifičnih jezičnih kompetencija povezanih s njihovom strukom, bilo da se radi o jeziku struke, poslovnom jeziku ili komunikacijskim vještinama, a oni dodatno mogu biti integrirani i u kurikulu ustanove kao izborni ili fakultativni moduli. |
22 | BARBARA DI CEGLIE | KURIKUL NASTAVNOGA PREDMETA TALIJANSKI JEZIK ZA SREDNJE STRUKOVNE ŠKOLE NA RAZINI 4.1 I NA RAZINI 4.2 | Poštovani, Želim izraziti svoje nezadovoljstvo zbog smanjenja broja sati učenja talijanskog jezika u strukovnim školama. Talijanski jezik ima iznimno važnu ulogu u obrazovanju strukovnih kadrova, posebno u sektorima poput turizma, ugostiteljstva i trgovine, gdje je svakodnevna komunikacija s talijanskim gostima, klijentima i partnerima od presudne važnosti. Hrvatska, a posebno regije poput Istre, Kvarnera i Dalmacije (s naglaskom na dubrovačko područje), ima snažne povijesne, kulturne i gospodarske veze s Italijom. Poznavanje talijanskog jezika ne samo da doprinosi profesionalnoj konkurentnosti učenika nego i potiče interkulturalnu suradnju i jača gospodarske odnose između dviju zemalja. Smanjenje broja sati učenja talijanskog jezika ugrožava kvalitetu obrazovanja u strukovnim školama te smanjuje prilike za profesionalni razvoj učenika. Učenje jezika zahtijeva kontinuirani rad i dovoljan broj sati kako bi se postigla razina kompetencije potrebna za rad u struci. Bez dostatne jezične osnove, učenici neće biti adekvatno pripremljeni za tržište rada, što će se negativno odraziti na njihovu konkurentnost i na kvalitetu usluga koje pružaju. Apeliram na nadležne institucije da preispitaju ovu odluku te osiguraju odgovarajući broj sati učenja talijanskog jezika u strukovnim školama, kako bi se očuvala kvaliteta obrazovanja i omogućilo učenicima stjecanje vještina ključnih za njihovu budućnost. | Nije prihvaćen | U najvećem broju važećih nastavnih planova i programa satnica stranog jezika je 2 sata tjedno u sva četiri razreda, a samo u pojedinim sektorima satnica je veća. Predložena satnica stranih jezika u većini novih strukovnih kurikula odgovara postojećoj satnici, a tamo gdje pojedina kvalifikacija zahtijeva veće jezične kompetencije uvedeni su moduli stranog jezika u strukovnom dijelu kurikula. Moduli omogućuju učenicima stjecanje specifičnih jezičnih kompetencija povezanih s njihovom strukom, bilo da se radi o jeziku struke, poslovnom jeziku ili komunikacijskim vještinama, a oni dodatno mogu biti integrirani i u kurikulu ustanove kao izborni ili fakultativni moduli. |
23 | ANITA MILUNIĆ | KURIKUL NASTAVNOGA PREDMETA TALIJANSKI JEZIK ZA SREDNJE STRUKOVNE ŠKOLE NA RAZINI 4.1 I NA RAZINI 4.2 | U svoje osobno ime i u ime Hrvatske udruge profesora talijanskog jezika izražavam nezadovoljstvo s prijedlogom smanjenja satnice za bilo koji strani jezik, a poglavito sam protiv sa smanjenjem u onim strukovnim školama koje su vezane uz turističku djelatnost. Smanjena satnica proizvest će efekt nemogućnosti ostvarivanja svih odgojno-obrazovnih ishoda na svim razinama. Strukovni strani jezik da, ali kao općeobrazovni predmet, a ne kao modul. Kao 1. strani jezik bez smanjivanja satnice uz mogućnost, kao što je bilo i do sada, učenja i 2. i 3. stranog jezika. | Nije prihvaćen | U najvećem broju važećih nastavnih planova i programa satnica stranog jezika je 2 sata tjedno u sva četiri razreda, a samo u pojedinim sektorima satnica je veća. Predložena satnica stranih jezika u većini novih strukovnih kurikula odgovara postojećoj satnici, a tamo gdje pojedina kvalifikacija zahtijeva veće jezične kompetencije uvedeni su moduli stranog jezika u strukovnom dijelu kurikula. Moduli omogućuju učenicima stjecanje specifičnih jezičnih kompetencija povezanih s njihovom strukom, bilo da se radi o jeziku struke, poslovnom jeziku ili komunikacijskim vještinama, a oni dodatno mogu biti integrirani i u kurikulu ustanove kao izborni ili fakultativni moduli. |
24 | ANITA MILUNIĆ | KURIKUL NASTAVNOGA PREDMETA TALIJANSKI JEZIK ZA SREDNJE STRUKOVNE ŠKOLE NA RAZINI 4.1 I NA RAZINI 4.2, G. VREDNOVANJE USVOJENOSTI ODGOJNO-OBRAZOVNIH ISHODA | U svoje osobno ime i u ime Hrvatske udruge profesora talijanskog jezika Citiram tekst sa stranice European Education Area Quality education and training for all "Višejezičnost je jedna od osam ključnih kompetencija koje su nužne za osobno ispunjenje, zdrav i održiv način života, zapošljivost, aktivno građanstvo i socijalnu uključenost, kako su države članice EU-a navele u Preporuci Vijeća o ključnim kompetencijama za cjeloživotno učenje. Unatoč tomu, i dalje previše mladih Europljana završava školu bez praktičnog poznavanja nekog stranog jezika. Rezultati istraživanja jezičnih vještina provedenog od 2011. do 2012. u 14 država članica EU-a pokazali su sljedeće: 42 % testiranih 15-godišnjih učenika postiglo je razinu „samostalnog korisnika” (B1/B2 u Zajedničkom europskom referentnom okviru za jezike) za prvi strani jezik 25 % učenika postiglo je tu razinu za drugi strani jezik 14 % učenika nije imalo ni osnovna znanja nekog stranog jezika. EU si je stoga kao ključni cilj postavio poboljšanje poučavanja i učenja jezika od rane dobi. Dana 22. svibnja 2019. ministri obrazovanja u EU-u donijeli su Preporuku Vijeća o sveobuhvatnom pristupu poučavanju i učenju jezikâ. Važnost ranog učenja jezika naglašena je i u Preporuci Vijeća o visokokvalitetnim sustavima ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja. Jačanje jezičnih kompetencija Strategija EU-a za jačanje učenja jezika utvrđena je u Preporuci Vijeća o sveobuhvatnom pristupu poučavanju i učenju jezikâ. U njoj su se države članice dogovorile da će poduzeti sljedeće: - intenzivirati učenje jezika do kraja obveznog obrazovanja tako da se svim mladima omogući da steknu znanje barem još jednog drugog europskog jezika uz jezik na kojem su se školovali - poticati učenje dodatnog (trećeg) jezika do razine koja im omogućuje da komuniciraju dovoljno tečno prema Zajedničkom europskom referentnom okviru za jezike Vijeća Europe - poticati razvoj sveobuhvatnih pristupa za bolje učenje jezika na nacionalnoj, regionalnoj, lokalnoj i školskoj razini - uvesti u obrazovanje i osposobljavanje koncept svijesti o važnosti jezikâ koji omogućuje uključiv okvir za učenje jezika uzimajući u obzir jezične vještine pojedinaca osigurati da više nastavnika jezika ima priliku učiti i studirati u inozemstvu - utvrditi i promicati inovativne, uključive i višejezične metode poučavanja uz upotrebu alata i platformi na razini EU-a, poput portala School Education Gateway i mreže eTwinning. U Radnom dokumentu službi Komisije nalazi se znanstveni i činjenični kontekst Preporuke." Svijet je već odavno globalno selo, stoga je znanje stranih jezika postala nužnost i za privatnu i za poslovnu komunikaciju. Cilj učenja stranih jezika je razvijanje komunikacijskih kompetencija, tj. osposobljavanje polaznika za prikladnu komunikaciju na stranom jeziku u raznim situacijama. Smanjivanje satnice stranih jezika je u današnje vrijeme nedopustivo, nelogično i apsurdno. I ne samo 1. stranog jezika, već i 2., 3. stranog jezika. Strani jezik u strukovnim školama treba zadržati status općeobrazovnog predmeta uz uvažavanje jezika struke i njegove potrebe te ga se nikako ne smije učiti kao dio modula. | Nije prihvaćen | U najvećem broju važećih nastavnih planova i programa satnica stranog jezika je 2 sata tjedno u sva četiri razreda, a samo u pojedinim sektorima satnica je veća. Predložena satnica stranih jezika u većini novih strukovnih kurikula odgovara postojećoj satnici, a tamo gdje pojedina kvalifikacija zahtijeva veće jezične kompetencije uvedeni su moduli stranog jezika u strukovnom dijelu kurikula. Moduli omogućuju učenicima stjecanje specifičnih jezičnih kompetencija povezanih s njihovom strukom, bilo da se radi o jeziku struke, poslovnom jeziku ili komunikacijskim vještinama, a oni dodatno mogu biti integrirani i u kurikulu ustanove kao izborni ili fakultativni moduli. |
25 | ANAMARIJA BRZICA | KURIKUL NASTAVNOGA PREDMETA TALIJANSKI JEZIK ZA SREDNJE STRUKOVNE ŠKOLE NA RAZINI 4.1 I NA RAZINI 4.2 | Poštovani, ne slažem se sa smanjenjem satnice nastave Talijanskog jezika jer znanje stranih jezika obogaćuje svakog čovjeka, a poznavanje jednog stranog jezika (najčešće engleskog jezika) postalo je nedovoljno za život u suvremenom društvu, a pogotovo s obzirom na činjenicu da živimo u državi u kojoj je turizam jedna od važnijih grana gospodarstva. Poznavanjem dva ili više stranih jezika oni postaju konkurentni na tržištu rada, ali na taj se način i oplemenjuje svako biće. Pozdrav, A. Brzica | Nije prihvaćen | U najvećem broju važećih nastavnih planova i programa satnica stranog jezika je 2 sata tjedno u sva četiri razreda, a samo u pojedinim sektorima satnica je veća. Predložena satnica stranih jezika u većini novih strukovnih kurikula odgovara postojećoj satnici, a tamo gdje pojedina kvalifikacija zahtijeva veće jezične kompetencije uvedeni su moduli stranog jezika u strukovnom dijelu kurikula. Moduli omogućuju učenicima stjecanje specifičnih jezičnih kompetencija povezanih s njihovom strukom, bilo da se radi o jeziku struke, poslovnom jeziku ili komunikacijskim vještinama, a oni dodatno mogu biti integrirani i u kurikulu ustanove kao izborni ili fakultativni moduli. |
26 | ANA MEMED | KURIKUL NASTAVNOGA PREDMETA TALIJANSKI JEZIK ZA SREDNJE STRUKOVNE ŠKOLE NA RAZINI 4.1 I NA RAZINI 4.2 | Poštovani, Nikako se ne slažem sa smanjenjem satnice za bilo koji strani jezik u strukovnim školama, a pogotovo NE smanjenju u onim strukovnim školama koje su vezane za turističke djelatnosti. Nisu mi jasni razlozi zbog čega bi do smanjenja uopće došlo i što bi dobro ono donio? Zeroj vrlo precizno definira koje kompetencije učenik treba savladati u pojedinom stupnju . Smanjivanjem broja sati ispada da će učenici u toku svog srednjoškolskog obrazovanja jedva doseći razinu A2. Standard zanimanja Turistički tehničar destinacije predviđa komunikaciju sa stranim gostima i agencijama iz različitih dijelova svijeta, a površno poznavanje jezika u turizmu više nije ni dovoljno niti konkurentno na tržištu rada. Smanjenje satnice negativno će se odraziti na organizaciju nastave, usvajanje ishoda i postizanje kompetentnosti, a nastavnicima onemogućiti kvalitetno i propisano vrednovanje. | Nije prihvaćen | U najvećem broju važećih nastavnih planova i programa satnica stranog jezika je 2 sata tjedno u sva četiri razreda, a samo u pojedinim sektorima satnica je veća. Predložena satnica stranih jezika u većini novih strukovnih kurikula odgovara postojećoj satnici, a tamo gdje pojedina kvalifikacija zahtijeva veće jezične kompetencije uvedeni su moduli stranog jezika u strukovnom dijelu kurikula. Moduli omogućuju učenicima stjecanje specifičnih jezičnih kompetencija povezanih s njihovom strukom, bilo da se radi o jeziku struke, poslovnom jeziku ili komunikacijskim vještinama, a oni dodatno mogu biti integrirani i u kurikulu ustanove kao izborni ili fakultativni moduli. |