Izvješće o provedenom savjetovanju - UPUTE ZA PRIJAVITELJE - Poziv na dodjelu bespovratnih sredstava - Izgradnja punionica vodika za automobile, autobuse i teška vozila
|
Redni broj
|
Komentar | Odgovor | |||
|---|---|---|---|---|---|
| 1 | INA-INDUSTRIJA NAFTE, D.D. | 1.Opće informacije, 1.5.Predmet, svrha i pokazatelji Poziva | Skreće se pažnja na uporabu izraza ‘obnovljivi` te `niskougljični` vodik, koji se u Uputama koriste bez dodatnog pojašnjenja ili oslonca na odgovarajući regulatorni okvir. Uredba o sustavu jamstva podrijetla energije u čl. 3., točka 12. definira niskougljični vodik dok vodik iz obnovljivih izvora znači vodik proizveden u skladu s metodologijama utvrđenima za obnovljiva tekuća i plinovita goriva nebiološkog podrijetla namijenjenih uporabi u prometu u Direktivi (EU) 2018/2001. S obzirom na rastući interes i važnost terminološkog usklađivanja s važećim zakonodavstvom EU-a i nacionalnim aktima, a u cilju jasnoće i konzistentnosti dokumenta predlaže se u uvodu definiranje vodika namijenjenog upotrebi u prometu. U konačnici, vjerujemo da svi dijelimo isti cilj – osigurati transparentnost i pravnu sigurnost potencijalnim prijaviteljima. | Prihvaćen | Bit će korišten izraz obnovljivi vodik. |
| 2 | INA-INDUSTRIJA NAFTE, D.D. | UPUTE ZA, Popis kratica | Razdoblje provedbe projekta potrebno uskladiti: 30. travnja 2026. ili 30. lipnja 2026.? | Primljeno na znanje | Razdoblje provedbe projekta 30. lipanj 2026. |
| 3 | INA-INDUSTRIJA NAFTE, D.D. | 3.Projektni prijedlog, 3.1.Sadržaj projektnog prijedloga | Kriteriji metodologije odabira su diskriminatorni prema Prijaviteljima koji imaju off-site proizvodnju vodika: - 0 bodova jer Prijavitelj je proizvođač i opskrbljivač, odnosno nije sklopio Ugovor o (poslovnoj) suradnji / potpisano pismo namjere o potencijalnoj dobavi obnovljivog vodika u skladu sa planiranim kapacitetom punionice s opskrbljivačem(ima) obnovljivog vodika - 0 bodova ako Prijavitelj neće proizvoditi vodik iz OIE na licu mjesta. Stvara se prednost od minimalno pet (5) bodova za Prijavitelje koje proizvode vodik on-site, a koja nema uporišta u zakonodavstvu. Također, pravo prvenstva u rangiranju projektnih prijedloga daje se prijaviteljima koji će imati on-site proizvodnju vodika iz OIE. | Primljeno na znanje | Primljeno na znanje. |
| 4 | INA-INDUSTRIJA NAFTE, D.D. | 4.Postupak dodjele bespovratnih sredstava, 4.4.Provjera prihvatljivosti projekta i aktivnosti te ocjena kvalitete | Što u slučaju da Prijavitelj ima dopremanje vodika iz vlastitog pogona? Nije navedeno da će biti bodovan. Također, sukladno Programu Davatelj potpore mora od korisnika potpore ishoditi izjavu da će najkasnije do najkasnije do 31.12.2035. punionicu opskrbljivati samo gorivom iz obnovljivih izvora | Primljeno na znanje | Primljeno na znanje. |
| 5 | INA-INDUSTRIJA NAFTE, D.D. | 3.3.Pitanja i odgovori, Važni indikativni vremenski rokovi | S obzirom na vrijeme za podnošenje projektnih prijedloga, moguće upite i žalbe u postupku te vrijeme od 120 dana za postupak dodjele bespovratnih sredstava, a uzimajući u obzir da prijavitelj ne smije stvoriti obvezu vezanu uz izvršenje projektnog prijedloga, postavlja se pitanje je li moguće provesti izvršenje projektnog prijedloga, naručivanja i postavljanja opreme, provođenje testnog rada i ishođenja uporabne dozvole u roku. Kratak period za izvršenje predstavlja rizik za Prijavitelja u smislu financijske korekcije zbog ne izvršenja ili djelomičnog izvršenja pokazatelja. Ako Prijavitelj osigura sredstva s obzirom na propisane datume do početka 2026. ostavlja se vrlo mali vremenski prostor za izvođenje projektnog prijedloga. | Primljeno na znanje | Primljeno na znanje. |
| 6 | INA-INDUSTRIJA NAFTE, D.D. | 3.Projektni prijedlog, 3.1.Sadržaj projektnog prijedloga | Točka 11. O kakvom je vodiku riječ? Sukladno Programu potpore, davatelj potpore mora od korisnika potpore ishoditi izjavu da će najkasnije do najkasnije do 31.12.2035. punionicu opskrbljivati samo gorivom iz obnovljivih izvora. | Prihvaćen | Prihvaća se. |
| 7 | INA-INDUSTRIJA NAFTE, D.D. | 2.Pravila Poziva, 2.10.Prihvatljive kategorije troškova | Među tehničku opremu potrebno je dodati visokotlačni međuspremnik. | Prihvaćen | Prihvaća se. |
| 8 | INA-INDUSTRIJA NAFTE, D.D. | 2.Pravila Poziva, 2.7.Prihvatljive aktivnosti projekta | Ako se radi o postrojenju s proširivim kapacitetom moguće je da elektrolizator premašuje kapacitet opskrbe gorivom zbog jednostavnije izvedbe kasnijeg proširenja. | Nije prihvaćen | Ne prihvaća se. |
| 9 | INA-INDUSTRIJA NAFTE, D.D. | 2.Pravila Poziva, 2.4.Broj projektnih prijedloga | Prethodno je navedeno "Prijavitelj po Pozivu može podnijeti maksimalno jedan (1) projektni prijedlog" - projektni prijedlog se može sastojati od više glavnih projekata za više punionica? Je li time moguće ostvariti financiranje za više punionica u ovom pozivu? | Primljeno na znanje | Izmijenjen tekst u Uputama za prijavitelje na način da Prijavitelj po Pozivu može imati više projektnih prijedloga, ali da je Prijaviteljima na razini povezanih poduzeća, povezanih osoba i partnerskih poduzeća povezanih poduzeća moguće dodijeliti sredstva za maksimalno tri projektna prijedloga uz uvjet da su navedeni projektni prijedlozi u minimalno dva područja. |
| 10 | INA-INDUSTRIJA NAFTE, D.D. | 1.Opće informacije, 1.5.Predmet, svrha i pokazatelji Poziva | Koji je mehanizam određivanja u slučaju da je više prijava u jednom području s istim brojem bodova s obzirom da je moguće maksimalno 2 punionice po području? | Primljeno na znanje | U Uputama za prijavitelje izrađena je Metodologija odabira u slučaju kada više prijava ostvaruje isti broj bodova na način da će biti rangirane po broju bodova koje ostvaruju u pojedinim kategorijama Kriterija odabira. |
| 11 | INA-INDUSTRIJA NAFTE, D.D. | 1.Opće informacije, 1.4.Prijelaz prema zelenoj mobilnosti | Ispravak: umjesto `osam` trebalo bi stajati `šest`. | Prihvaćen | Prihvaća se. |
| 12 | INA-INDUSTRIJA NAFTE, D.D. | 1.Opće informacije, 1.4.Prijelaz prema zelenoj mobilnosti | Predlaže se usklađivanje pojma `alternativna goriva` s Uredba (EU) 2023/1804 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. rujna 2023. o uvođenju infrastrukture za alternativna goriva i stavljanju izvan snage Direktive 2014/94/EU, članak 2., točka 4. te korištenje izraza na hrvatskom jeziku: prirodni plin u plinovitom obliku (stlačeni prirodni plin - SPP) i ukapljenom obliku (ukapljeni prirodni plin - UPP), ukapljeni naftni plin (UNP). | Prihvaćen | Prihvaća se. |
| 13 | INA-INDUSTRIJA NAFTE, D.D. | 1.Opće informacije, 1.4.Prijelaz prema zelenoj mobilnosti | Predlaže se promjena riječi `zelenoj` u `održivoj` radi terminološkog usklađivanja s važećim zakonodavstvom EU-a i nacionalnim aktima. | Prihvaćen | Prihvaća se. |
| 14 | IVA ČOGELJA JURAS | UPUTE ZA | Točka 2.7. Prihvatljive aktivnosti projekta Nominalni proizvodni kapacitet postrojenja za proizvodnju vodika ne bi trebalo limitirati da ne premašuje najveću nazivu snagu ili kapacitet opskrbe gorivom infrastrukture za opskrbu gorivom na koju je priključeno upravo radi kasnije mogućnosti povećanja kapaciteta projekta. | Nije prihvaćen | Poziv je namijenjen prvenstveno punionicama, a financiranje proizvodnje OIE i vodika na mjestima potrošnje je moguće, ali samo po uvjetima koji su definirani programom potpora tj. na način da ne premašuju maksimalni kapacitet pojedine punionice. |
| 15 | FILIP MARGAN | 1.Opće informacije, 1.8.Razdoblje provedbe projekta | Predloženo razdoblje je prekatko. Unutar jedne godine je gotovo nemoguće doći do faze projekta u kojoj je definirana zakonski neopoziva aktivnost. Za takvu aktivost je u većini slučajeva potreba građevinska dozvola, a koju je u RH gotovo nerealno ishoditi. Prosjek EU za izdavanje građevinske dozvole za HRS je 2.5godine, dok ozbiljni pregovori s dobavljačima traju najmanje 6 mjeseci do godine dana. Predlažemo da produžite rok na dvije godine. | Nije prihvaćen | Rokovi su utvrđeni regulativom koja se odnosi na provedbu Nacionalnog plana oporavka i otpornosti. |
| 16 | HRVATSKA GOSPODARSKA KOMORA | 2.Pravila Poziva, 2.10.Prihvatljive kategorije troškova | Članovi Grupacije za vodik pri Hrvatskoj gospodarskoj komori vezano za točku 2.10. Prihvatljive kategorije troškova, a vezano uz točku a. podtočku 2. koja prema predloženom glasi: "troškove ugradnje ili nadogradnje električnih i drugih komponenti (uključujući električne kabele i strujne transformatore za povezivanje infrastrukture za opskrbu na elektroenergetsku mrežu ili na jedinicu za proizvodnju ili skladištenje vodika);", predlažu dopuniti kako bi se točnije definirale kategorije prihvatljivih troškova te bi predmetna dopuna navedene podtočke glasila: "- troškove nabave, ugradnje ili nadogradnje elektroenergetskih i drugih komponenti (uključujući elektroenergetske kabele, transformatore i rasklopna postrojenja nužna za povezivanje infrastrukture za opskrbu na javnu elektroenergetsku mrežu i/ili na jedinicu za proizvodnju i/ili skladištenje vodika);". | Prihvaćen | Prihvaća se. |
| 17 | HRVATSKA GOSPODARSKA KOMORA | UPUTE ZA | Članovi Grupacije za vodik pri Hrvatskoj gospodarskoj komori iznose sljedeći opći komentar na predmetni propis: „Iako se kroz natječaj predviđa mogućnost sufinanciranja do 100% prihvatljivih troškova, rok za provedbu projekta (30. lipnja 2026.) postavljen je preambiciozno i u praksi teško izvediv. Upravo taj vremenski okvir predstavlja ključnu prepreku zbog koje je upitno hoće li uopće biti projektnih prijava. Dodatno, u Republici Hrvatskoj trenutačno ne postoji razvijen sustav potrošnje vodika u prometu, a nisu poznati ni planovi za raspisivanje natječaja koji bi omogućili subvencioniranje nabave vozila na vodik (autobusa i/ili teških vozila), što onemogućava uspostavu čak i minimalne flote za konzumaciju vodika u predviđenom razdoblju od dvije do tri godine. Prema uvjetima navedenim u Pozivu, punionica vodika mora biti u potpunosti izgrađena do 30. lipnja 2026., po mogućnosti s izdanim uporabnim odobrenjem, odnosno najmanje u statusu probnog rada. U nastavku je prikazan realističan vremenski okvir (hodogram) potreban za provedbu projekta do te faze – pod pretpostavkom da svi postupci teku bez zastoja i da prijavitelj već raspolaže odgovarajućom lokacijom: • Izrada glavnog projekta punionice vodika – 2 do 3 mjeseca (trošak, procijenjen na cca 100.000 EUR, u cijelosti snosi prijavitelj jer nije prihvatljiv za sufinanciranje). S obzirom na značajan iznos i ključnu ulogu koju glavni projekt ima u ranoj fazi pripreme, predlaže se da se ovaj trošak uključi među prihvatljive troškove, uz ograničenje do maksimalnog iznosa od 100.000 EUR; • Ishođenje ocjene o potrebi procjene utjecaja zahvata na okoliš – 2 mjeseca (može se provoditi paralelno s izradom glavnog projekta); • Ishođenje akta za građenje ili drugog odgovarajućeg akta – 2 mjeseca; • Priprema dokumentacije za javnu nabavu – 1 mjesec; • Provedba postupka javne nabave i potpisivanje ugovora s izvođačem – 3 do 4 mjeseca; • Izgradnja punionice po principu „ključ u ruke“ (dobava i ugradnja opreme) – 8 do 12 mjeseci (rokovi isporuke opreme za vodikove punionice trenutno iznose minimalno 8 do 10 mjeseci). Dakle, čak i u idealnim uvjetima, za dovođenje projekta do faze izgrađene i funkcionalne punionice potrebno je najmanje 20 do 22 mjeseca. Uzimajući u obzir da razdoblje prihvatljivosti troškova započinje 13. svibnja 2025. (kako je navedeno u Pozivu), proizlazi da bi završetak projekta, uključujući i samu izgradnju, realno bio moguć tek tijekom 2027. godine. Dodatno, važno je istaknuti da ovaj hodogram ne uključuje vrijeme potrebno za pripremu projektne prijave te proces evaluacije i ugovaranja, koji u slučaju pozitivne ocjene, vjerojatno neće biti dovršeni prije kraja 2025. ili početka 2026. godine. Također, bitno je za napomenuti kako u trenutku raspisivanja ovog Poziva, još uvijek nije donesen Pravilnik o sustavima za opskrbu vozila stlačenim plinovitim vodikom. S obzirom na činjenicu da se s objavom ovog Poziva kasni gotovo dvije godine, a sredstva su vezana uz financijski instrument koji zahtijeva provedbu do kraja lipnja 2026., jasno je da je zadani rok određen isključivo dinamikom financijskog okvira, a ne stvarnim mogućnostima realizacije projekata. Na taj se način formalno ispunjava obveza raspisivanja poziva, ali bez stvarne mogućnosti da se predviđena sredstva konzumiraju. Takav pristup kompromitira učinak samog Poziva i propušta priliku za stvarni razvoj infrastrukture koja je u strateškom interesu države." | Primljeno na znanje | Primljeno na znanje |