Izvješće o provedenom savjetovanju - Savjetovanje s javnošću za Nacrt prijedloga Zakona o energetskoj učinkovitosti u zgradarstvu
|
Redni broj
|
Komentar | Odgovor | |||
|---|---|---|---|---|---|
| 1 | HEP-OPERATOR DISTRIBUCIJSKOG SUSTAVA D.O.O. ZA DISTRIBUCIJU I OPSKRBU ELEKTRIČNE ENERGIJE | 3. ENERGETSKO SVOJSTVO ZGRADE , Članak 13. | Predlaže se u stavku 1. dodati točku e. koja glasi: "zgradu elektroenergetskog objekta koja je sastavni dio elektroenergetskog sustava." Pojašnjenje: Energetski certifikat zgrade izdaje se za zgradu, odnosno njezin poseban dio za koji je potrebno koristiti energiju za održavanje određenih unutarnjih klimatskih uvjeta u skladu s njezinom namjenom. Zgrade elektroenergetskih objekata koje su sastavni dio elektroenergetskog sustava nisu predviđene za stalni boravak ljudi već se zgrade dimenzioniraju za optimalan rad elektroenergetske opreme te se u pravilu ne koristi posebna energija za održavanje određenih unutarnjih klimatskih uvjeta. | Nije prihvaćen | Mogućnosti izuzeća definirane su u Direktivi (EU) 2024/1275 o energetskim svojstvima zgrada. Ako se za navedene zgrade ne koristi energija za postizanje određenih unutarnjih klimatskih uvjeta onda se na te zgrade niti ne primjenjuje obveza sukladno definiciji zgrade iz Pojmovnika prijedloga Zakona. Također, treba razlikovati objekte elektroenergetskog sustava koje ne spadaju u zgrade nego u građevine, a predmetni prijedlog Zakona se isključivo bavi zgradama, na način kako zgrade definira Direktiva o energetskim svojstvima zgrada. Skrećemo pažnju da je definicija zgrade u finalnom prijedlogu Zakona dorađena. |
| 2 | HEP-OPERATOR DISTRIBUCIJSKOG SUSTAVA D.O.O. ZA DISTRIBUCIJU I OPSKRBU ELEKTRIČNE ENERGIJE | 3. ENERGETSKO SVOJSTVO ZGRADE , Članak 11. | Predlaže se u stavku 1. dodati novu točku e. koja glasi: "zgrade elektroenergetskih objekata koje su sastavni dio elektroenergetske mreže" Pojašnjenje: Zgrade elektroenergetskih objekata koje su sastavni dio elektroenergetskog sustava te nisu predviđene za stalni boravak ljudi već se potrebe grijanja i hlađenja dimenzioniraju za optimalan rad elektroenergetske opreme i u pravilu se ne koristi posebna energija za održavanje određenih unutarnjih klimatskih uvjeta. | Nije prihvaćen | Mogućnosti izuzeća definirane su u Direktivi (EU) 2024/1275 o energetskim svojstvima zgrada. Ako se za navedene zgrade ne koristi energija za postizanje određenih unutarnjih klimatskih uvjeta onda se na te zgrade niti ne primjenjuje obveza sukladno definiciji zgrade iz čl.4. točki 28. Također, treba razlikovati objekte elektroenergetskog sustava koje ne spadaju u zgrade nego u građevine, a Zakon o energetskoj učinkovitosti u zgradarstvu se isključivo bavi zgradama, na način kako zgrade definira Direktiva o energetskim svojstvima zgrada. Skrećemo pažnju da je definicija zgrade u finalnom prijedlogu Zakona o energetskoj učinkovitosti u zgradarstvu dorađena. |
| 3 | MIRO OPAČAK | Poštovani, u okviru savjetovanja o Nacrtu prijedloga Zakona o energetskoj učinkovitosti u zgradarstvu, želimo skrenuti pažnju na potrebu cjelovite pristupačnosti i sigurnosti gluhih i nagluhih osoba u svim aspektima zgrada, uključujući: • Požar i potres – sustavi uzbunjivanja moraju kombinirati zvučne i vizualne signale (bljeskalice, svjetlosne indikatore) te digitalne obavijesti putem mobilnih aplikacija i uređaja s vibracijom. Evakuacijske upute trebaju biti dostupne u pisanom obliku i video-formatu sa znakovnim jezikom i titlovima. • Provala i sigurnosni sustavi – alarmi protiv provale moraju slati vizualne i digitalne obavijesti gluhim osobama, a sustavi videonadzora i interfoni trebaju omogućiti vizualnu komunikaciju. • Kvar lifta – sustavi dojave kvara trebaju kombinirati zvučne i vizualne signale te digitalnu obavijest na mobilnom uređaju. Upute za postupanje u slučaju kvara trebaju biti dostupne u pisanom obliku i video-formatu sa znakovnim jezikom i titlovima. • Glavni ulaz i video-zvono – klasična zvona trebaju biti nadopunjena ili zamijenjena video-zvonima koji omogućuju vizualnu komunikaciju i obavijest gluhim osobama putem svjetla, vibracije ili aplikacije. Sustav treba biti integriran s interfonima i sigurnosnim sustavima. • Energetski sustavi u zgradama – sustavi grijanja, hlađenja, ventilacije i električne energije trebaju imati vizualne i digitalne obavijesti o prekidu rada, kvaru ili hitnim situacijama. • Edukacija i obuka – upravitelji zgrada, vatrogasne postrojbe i civilna zaštita trebaju imati protokole za komunikaciju i postupanje s gluhim osobama, uključujući suradnju s tumačima znakovnog jezika. • Uključivanje organizacija gluhih i nagluhih – pri planiranju, projektiranju i implementaciji svih sustava potrebno je konzultirati udruge gluhih i nagluhih kako bi rješenja bila funkcionalna u praksi. Zaključak Ugradnjom vizualnih, digitalnih i integriranih sustava uzbunjivanja, obavještavanja i komunikacije, gluhe i nagluhe osobe će imati jednake mogućnosti sigurnog korištenja i pristupa zgradama, u skladu s načelom jednakosti, Zakonom o hrvatskom znakovnom jeziku i Konvencijom UN-a o pravima osoba s invaliditetom. S poštovanjem, | Primljeno na znanje | Primjedbe se u manjem dijelu odnose na sadržaj Zakona o energetskoj učinkovitosti u zgradarstvu te će biti razmotrene u smislu mogućnosti dopune Tehničkog propisa o osiguranju pristupačnosti građevina osobama s invaliditetom i smanjene pokretljivosti. | |
| 4 | MATEO BILUŠ | Što je sa zaštitom potrošača u pogledu deklarirane i obavezne energetske efikasnosti za nove zgrade? Nove zgrade sve moraju biti prema i dosadašnjem i novom Zakonu o gradnji nZEB, a uskoro i ZEB energetskog standarda, a ako imamo prema novom ZOG samo obavezu izrade idejnog projekta ili je glavni projekt izrađen bez obaveze izrade projekta termotehničkih i elektro instalacija i fizike zgrade, nije moguće iskazati energetsko svojstvo buduće zgrade. Ovim je zakonodavac došao na to da se direktno dovode u koliziju novi ZOG i novi prijedlog Zakona o energetskoj učinkovitosti u zgradarstvu! Nije ni na koji način jasno niti objašnjivo, kakva bi to trebala biti procedura u kojoj je moguće prema ovakvim pojednostavljenim postupcima (samo idejni projekt?) da za novu zgrada, koja MORA imati energetski certifikat, izradimo taj certifikat? Također, reduciranim mehanizmima kontrole moguće je da će zgrada imati negativni certifikat i ipak dobiti uporabnu dozvolu (prema ZOG)? Temeljem čega će se moći izraditi energetski certifkat zgrade ako nema projekta koji je tome prethodio, sa svim svojim dionicama projektne dokumentacije potrebnima za izradu Iskaznice energetskih svojstava zgrade (arhitektonski, strojarski, elektro, fizika zgrade), a ti dijelovi projekta se ne izrađuju u idejnom projektu ili se ne izrađuju na razini koja omogućava provedbu izrade ove obaveze prema EU direktivama. Time se zakonodavac i RH dovodi u koliziju s nizom EU direktiva i uredbi vezani i na promociju energetske učinkovitosti u zgradarstvu i u suprotnosti je s regulativom vezanom na zaštitu potrošača u pogledu kontole kvalitete izvedbe koja se osigurava praćenjem izvedbe sa svih sigurnosnih i kvalitativnih aspekata, a ne samo u pogledu nosive konstrukcije zgrade, te nedeklariranjem ili nepovoljnim deklariranjem energetskog svojstva zgrade mimo propisanig zakonskih uvjeta. Nadalje, navodi se u uvodu Nacrta novog ZOG: "Propisujući posebne odredbe koje se odnose na manje složenu zgradu i višestambenu zgradu novim Zakonom se osigurava da se što prije započne s građenjem manje složenih zgrada (u hrvatskom okruženju to su u najvećem broju obiteljske kuće) te lakša i brža provedba stambenog zbrinjavanja svim stanovnicima Republike Hrvatske" - ovim se osigurava veći profit izvođačima i developerima mimo javnog i općeg interesa kvalitetnije gradnje zgrada, jer se deregulacijom direktno stimulira nekvaliteta, eliminiranjem mehanizama kontrola tijekom izvedbe i ispitivanja instalacijskih sustava, kao i nepostojanjem adekvatne nužne izvedbene projekte dokumentacije na gradnji (ovjerene od strane ovlaštenih inženjera). Ovakvim rješenjima evidentna je nebriga zakonodavca o sigurnosti korisnika (stanara, povremenih korisnika, najmoprimaca, ali i investotra, ako oni nisu i izvođači) te se zanemaruju propisi EU (direktive, uredbe) vezani na zaštitu potrošača u pogledu sigurnosti i dezinforma se ili nije moguće dati informaciju u pogledu stvarne energetske efikasnosti zgrade, što je u koliziji sa Nacrtom ZoEUZ. Nadalje, u ZOG, koji direktno ima implikacije i na ZoEUZ, je prisutna ideja redukcije procedure za ishođenje građevinske dozvole na idejni projekt kojim se dokazuje samo ispunjenje lokacijskih uvjeta (urbanih pravila), što je dobro rješenje koje se na sličan način provodi u većini zemalja EU i SAD. Ono što nije dobro i gdje zakonodavac već dugi niz godina ne prepoznaje stvarno mjesto i ulogu ovlaštenih arhitekata inženjera u graditeljstvu, jest potreba izrade izvedbene projektne dokumentacije s kojoj se jedino i može dokazati temeljne zahtjeve za građevinu i koji bi trebali biti obavezno prisutni na gradilištu prilikom izvedbe. Sadašnja forma i sadržaj glavnog projekta je nepotreban projekt kojim se ne mogu dokazati temeljna svojsva građevine - osim papirnato. Ovlašteni arhitekti i inženjeri tek sa izvedbenim projektom i finalnim odabirom sustava gradnje, tehničke opreme i materijala mogu i trebaju potvrditi zadovoljenje temeljnih zahtjeva za građevinu i ovjeriti svojim pečatom ili elektornskim potpisom da su sve odradili u izvedbenom projektu u skladu s važećom zakonskom regulativom u pogledu potrebne kvalitete, osiguranja sigurnosti, zdravlja i energetske efikasnosti, kao što to provodi i većina razvijenih zemalja zapada. To ujedno u razvijenim zemljama podrazumijeva i obavezan projektantski nadzor kao obavezu investitora, kako bi se osigurala kvaliteta i kontinuirano praćenje izvedbe, što sada nije niti obaveza niti se ugovara i radi toga imamo sve lošiju kvalitetu izvedbe, bez kontrola i ispitivanja, pogotovo kod obiteljskih kuća, gdje će kvaliteta izvedbe sadašnjim prijedlogom pojednostavljenja procedure drastično pasti u svim sigurnostnim i drugim kvalitativnim aspektima, a pogotovo u pogledu energetske učinkovitosti koja se deklarira ovim prijedlogom ZoEUZ - apeliram i molim vas, dajte uskladite ZOG i ZoEUZ i poštujte EU direktive i uredbe, te osigurajte da kvaliteta gradnje i sigurnost zgrada bude veća na ne deregulirana i niža! Ukinite glavni projekt - uvedite idejni kao projekt za ishođenje građevinske dozvole, te uvedite obavezni izvedbeni projekt kao dokaz temlejnih zahtjeva za građevinu i obavezni projektantski nadzor, ako želite povećati kvalitetu i sigurnost građenja i zaštiti potrošače / korisnike zgrada i okoliš putem veće energetske efikasnosti! | Primljeno na znanje | Primjedbe se prvenstveno odnose na prijedlog Zakona o gradnji (ZOG). Vezano na dokazivanje energetskog svojstva zgrade u skladu sa novim zakonskim rješenjem u Zakonu o gradnji uvijek postoji glavni projekt na gradilištu, ali se za manje složene zgrade glavni projekt prilaže kod prijave početka gradnje, a ne kod ishođenja građevinske dozvole kao do sada. Iz tog razloga je u Zakonu energetskoj učinkovitosti u zgradarstvu (članci 9. i 10.) uvedena obaveza da se prije ishođenja uporabne dozvole provjera da li je zgrada nZEB / ZEB – što se dokazuje energetskim certifikatom. Dakle za manje složene građevine zahtjev da je zgrada nZEB ili ZEB provjerava se prilikom ishođenja uporabne dozvole, a kod ostalih zgrada i pri ishođenju građevinske dozvole i kod ishođenja uporabne dozvole. | |
| 5 | MATEO BILUŠ | Kako će se sa ZoEUZ osigurati deklarirane: "Posljedice koje će donošenjem zakona proisteći" u pogledu: dekarbonizacija zgrada, unapređuje energetska učinkovitost i korištenje obnovljivih izvora energije, jačanja nadzora, certificiranja, kako će se dopridonositi klimatskim ciljevima i smanjenju emisija, kako će se doprinijeti smanjenju troškova energije za građane, povećanju kvalitete života u zgradama, smanjenju energetskog siromaštva i jačanju otpornosti na energetske i klimatske izazove, za zgrade do 400 m2 ili slične kod kojih se novim prijedlogom ZOG-a promovira pojednostavljena i ubrazana procedura (čitaj procedura koja promovira nekvalitetu izvedbe, nesigurnost boravka u zgradi i neracionalnu potrošnju energije) s reduciranim uvjetima projektiranja, s izvedbom bez praćenja i kontrola osim za otpornosti konstrukcije te ishođenje uporabne dozvole bez ispitivanja tehničkih instalacijskih sustava, kvalitete i ispravnosti građevnih dielova zrgade ili moguće čak i s negativnim rezultatima energetskog certfikata? | Primljeno na znanje | Primjedbe se prvenstveno odnose na prijedlog Zakona o gradnji (ZOG). Zakonom o gradnji je propisana obveza prilaganja glavnog projekta s Iskaznicom energetskog svojstva zgrade prilikom ishođenja građevinske dozvole te prilaganja Energetskog certifikata kod ishođenja Uporabne dozvole. Zakonom o energetskoj učinkovitosti u zgradarstvu je propisano da nove zgrade moraju biti nZEB/ZEB te da se prilikom uporabne dozvole energetskim certifikatom dokazuje da su ti zahtjevi ispunjeni. | |
| 6 | MATEO BILUŠ | 1. OPĆE ODREDBE, Članak 1. | Nastavno i prošireno na komentare kolege Guština: 1. problem provede upravnih i drugih postupaka za zgrade radi kolizije Zakona o gradnji i Zakona o energetskoj učinkovitosti u zgradarstvu 2. problem osiguranja javnog interesa u području graditeljstva, promicanja održive gradnje te energetskih primjerenih svojstava građevine i zelene tranzicije, radi izostanka postupka provjere temeljnih zahtjeva za zgrade kod kojih se reducira postupak ishođenja građevinske i uporabne dozvole prema novom prijedlogu ZOG 3. kontrola sigurnosti građevine i energetska efikasnost prema novom ZOG - problem je što sigurnost zgrade (kao užeg dijela pojma onoga što se smatra pod terminom građevina) nije samo seizmička otpornost, već i zaštita od požara i sigurnost u korištenju zgrade (elekto instalacije i zaštita od munje, dimnjaci, ventilacija, ograde, itd, itd.), a što se ne promovira kod zgrada kod kojih se promovira "ubrzani i pojednostavljeni" postupak ishođenja dokumentacije i izvedbe zgeade za postizanje uporabljivosti. add 1. i 2. Za zgrade manje od 400 m² trenutno je obavezan arhitektonski, građevinski, strojarski i elektro projekt. Projektanti arhitekture, fizike zgrade, strojarskih i elektro instalacija obavezni su i ulažu veliki napor da projektiraju zgradu, njene građevne dijelove, temrotehničke i elektro sustave u skladu s nZEB zahtjevima. U praksi se većinom to i poštuje, no uvijek postoje slučajevi gdje se projekt ne ispoštuje – primjerice, u projektima se predviđa dizalica topline, a u izvedbi se ugradi električno podno grijanje, električni kotao ili kotao na lož ulje, izvede se neprimjerna razina toplinskog izoliranja ili neizolirano, projektni zahtjevi za izolacijskih svojstava ostakljenih stijena i elemenata zaštite od pregrijavanja i slično se ne poštuju niti se provode ispitivanja zrakopropusnosti koja bi trebala biti prema važećim propisima obavezno provedena za sve nove zgrade (koje sve moraju biti nZEB). Takve zgrade i dalje dobivaju uporabnu dozvolu jer se u praksi ne provjerava sukladnost izvedenih tehničkih sustava zgrade i njenih građevnih dijelova s propisima. Energetski certifikat samo retroaktivno konstatira da objekt ne ispunjava nZEB (često razred ispod razine C ili D, a sve nove zgrade bi morale biti A+ prema primarnoj energiji), ali to često nema nikakav učinak na izdavanje uporabne dozvole. Prijedlog novog Zakona o gradnji dodatno ukida obvezu strojarskog i elektro projekta i nadzora za manje složene zgrade te svodi tehnički pregled prije ishođenja uporabne dozvole na provjeru urbanih pravila, vanjskih dimenzija i namjene. Time se još više smanjuje mogućnost provjere ispunjavanja nZEB zahtjeva i stvaraju ozbiljne kontradikcije s novim Zakonom o energetskoj učinkovitosti u zgradarstvu. Nadalje, budućim korisnicima zgrade - kupcima, investitorima ili najmoprimcima daje se netočna slika o energetskim, zdravstvenim i sigurnosnim uvjetima koji bi trebali biti osigurani na novoj zgradi, a nije poznato da li su osigurani, ukoliko nisu provedeni odgovarajući stručni nadzor i ispitivanja tehničkih sustava (grijanja, hlađenja, ventilacije, elektro instalacija,..) Na primjer, što je s nadzorom i ispitivanjima sigurnosti elektro instalacija i zaštite od munje u pogledu sigurnosti instalacije za život ljudi i zaštitu od požara, ako se provodi pojednostavljeni postupak ishođenja građevinske i uporabne dozvole. Što je sa zaštitom potrošača (kupca ili najmopromca stana, poslovnog prostora) ili zaštitom investitora, ako se jedno energetsko svojstvo zgrade nZEB i A+ deklarira glavnim projektom, a nakon toga se ne provjerava postizanje istoga tijekom i nakon izvedbe zgrade? Naime, prema Zakonu o gradnji, uporabna dozvola će se izdati bez provjere sustava, dok prema Zakonu o energetskoj učinkovitosti u zgradarstvu svaka nova zgrada mora zadovoljiti nZEB/ZEB. Ova dva zakona su u direktnoj koliziji - jedan zakon traži nZEB, drugi zakon omogućava uporabnu dozvolu i kada nZEB nije ispunjen. Posljedice ovakvog zakonskog rješenja bile bi višestruke. Na razini države, Hrvatska ne bi ispunila svoje obveze iz EU direktive EPBD i u pogledu zaštite potrošača, što može dovesti do postupaka i financijskih sankcija od strane Europske komisije. Na razini društva, vlasnici novih kuća suočili bi se s previsokim troškovima energije, a to bi dodatno povećalo problem energetskog siromaštva. Na tržištu nekretnina takve bi kuće imale manju vrijednost jer bi kupci i banke odbijali financirati ili bi značajno snižavali cijene, a APN i Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost ne bi mogli odobravati potpore. Konačno, na razini struke, inženjeri bi izgubili svoju odgovornost i ulogu u postupku, dok istodobno ne bi postojao mehanizam kojim bi se utvrdilo tko snosi odgovornost kada zgrada ne ispunjava nZEB ili sigurnosne zahtjeve u pogledu instalacijskih i drugih tehničkih sustava za zgrade kod kojih je prema ZOG-u omogućen "ubrzani" postupak ishođenja uporabne dozvole bez cjelovite sigurnosne i zdravstvene kontole svih temeljnih zahtjeva za građevinu. Iz iskustva u praksi, imamo slučajeve gdje je u projektu bila predviđena dizalica topline, a u izvedbi je ugrađen električni kotao - bez ikakve kontrole. Također ima slučajeva gdje je projektom bio predviđen kotao na lož ulje koji ne zadovoljava nZEB zahtjeve, ali je isti ugrađen, a uporabna dozvola je svejedno izdana. Takvi objekti danas legalno koriste uporabnu dozvolu, iako energetski certifikat pokazuje razred F ili G. Kontrola kvalitete ugradnje, debljina i usklađenosti s projektom i zakonskim propisima za toplinsko izolacijske sustave i slojeve da li su u skladu sa zakonskim propisima, s kojima se izbjegavaju građevinske štete i štedi energija, ne provjerava se. Redoviti su slučajevi da se u primorskim područjima RH u potpunosti zanemaruje i izvodi manje zgrade bez ikakvih izolacijskih slojeva i stručnog nadzora (niz primjera istarskih, primorskih ili dalmatinskih novih vila "autohtonog izgleda" bez ikakvih toplinsko izolacijskih slojeva pročelja i s nizom golih betonskih konsturkcija ili samo s oblogom kamenom koje su područje građevinskih šteta u eksploataciji zgrada (plijesni, kondenzati, pukotine konsturkcije uslijed termričkog rada i slično). Prijedlog izmjene: Predlažem da se: 1. Ne ukidaju obavezni strojarski ili elektro projekata za manje složene zgrade i usklađenost ZOG i ZEUZ, već da se uvede stroža kontrola istih – svaki projekt treba biti pregledan kako bi se utvrdilo zadovoljava li zahtjeve nZEB-a, a uskoro i ZEB-a. 2. Uvede obavezna kontrola tijekom izvedbe i prije izdavanja uporabne dozvole kojom bi se provjerila sukladnost izvedenih termtehničkih i elektro sustava i građevnih dijelova zgrade s projektom i s nZEB/ZEB zahtjevima. 3. Jasno propisati da za građevinske, strojarske i elektro radove mora postojati pisani trag o odgovornosti, a ne samo za nosivu konsturkciju - bilo kroz potpis voditelja radova, bilo kroz izjavu nadzornog inženjera - s kojim se potvrđuje da su zgrada i njeni sustavi izvedeni sukladno projektu i zakonskim obavezama. Time bi se osiguralo da u slučaju odstupanja od nZEB (ZEB) projekta, zakona ili pravila struke postoji odgovorna osoba (licencirani i isključivo samo licencirani izvođač - voditelj radova ili nadzor) koja snosi odgovornost, s primjerenim drastičnim novčanim kaznama i za fizičke i za pravne osobe izvođača i nadzora. 4. Jasno uskladiti Zakon o gradnji i Zakon o energetskoj učinkovitosti u zgradarstvu tako da uporabna dozvola za nove zgrade ne može biti izdana ako nije dokazano ispunjenje nZEB/ZEB. 5. Osigurati zakonom zaštitu potrošača - kupaca, najmoprimaca ili drugih korisnika zgrade u pogledu jasnog postupka kontrole i usklađenosti između deklariranih projektom i ostvarenih izvedbom SVIH sigurnosnih zahtjeva za zgradu (ne samo seizmička sigurnost, nego i svi ostali temeljni zahtjevi kojima se osigurava sigurnost u korištenju zgrade te posebno vezano na ZEUZ - ispunjenja projektom deklariranih energetskih svojstava zgrade kroz nadzor i obavezna ispitivanja i kontrole tijekom izvedbe i po izvedbi zgrade . Jednostavnije rečeno - kako smo zakonskom procedurom i s kojim sigurnosnim mehanizmima tijekom provedbom projekta i izvedbe zgrade te s kojim ispitivanjima osigurali da se korisnici zgrade ne uguše od CO ili toksičnih plinova prilikom gorenja, ne izgore od požara instalacija ili materijala ugrađenih u zgradu, da ih ne ubije električna struja uslijed neprimjereno izvedenih elektro instalacija i da će plaćati energente onoliko koliko se deklarira nZEB ili ZEB projektom zgrade? - što ne vidim i tražim objašnjenje kako se misli osigurati sve navedene zaštite i uštede za zgrade kojima će biti omogućeno projktiranje, izvedba, nadzor i ispitivanja u drastično reduciranim ili nikakvom obimu prije ishođenja uporabe dozvole prema prijedlozima novog ZOG i ZoEUZ? | Primljeno na znanje | Primjedbe se prvenstveno odnose na prijedlog Zakona o gradnji (ZOG). Vezano na dokazivanje energetskog svojstva zgrade u skladu sa novim zakonskim rješenjem u Zakonu o gradnji uvijek postoji glavni projekt na gradilištu, ali se za manje složene zgrade glavni projekt prilaže kod prijave početka gradnje, a ne kod ishođenja građevinske dozvole kao do sada. Iz tog razloga je u Zakonu o energetskoj učinkovitosti u zgradarstvu (članci 9. i 10.) uvedena obaveza da se prije ishođenja uporabne dozvole provjera da li je zgrada nZEB / ZEB – što se dokazuje energetskim certifikatom. Dakle za manje složene građevine zahtjeva da je zgrada nZEB ili ZEB provjerava se prilikom ishođenja uporabne dozvole, a kod ostalih zgrada i pri ishođenju građevinske dozvole i kod ishođenja uporabne dozvole. |
| 7 | MARTINA KAŠIK | 5. ENERGETSKA USLUGA U ZGRADARSTVU, Članak 63. | Članak 63. Sukladno članku 150. Zakona o gradnji vlasnik građevine dužan je osigurati održavanje građevine tako da se tijekom njena trajanja očuvaju temeljni zahtjevi za građevinu te unaprjeđivati ispunjavanje temeljnih zahtjeva za građevinu, energetskih svojstava zgrada i nesmetanog pristupa i kretanja u građevini. Uz to, donesen je Zakon o upravljanju i održavanju zgrada kojim se uređuje područje upravljanja i održavanja višestambenih zgrada, stambeno-poslovnih zgrada, poslovnih zgrada i blokovskih garaža, uređuju se odnosi između sudionika u području upravljanja zgradama, određuju se zajednički dijelovi zgrade, minimalan iznos i način plaćanja zajedničke pričuve, održavanje zajedničkih dijelova zgrade, upravljanje zgradom te prava, obveze i odgovornosti suvlasnika, predstavnika suvlasnika i upravitelja zgrade. Sukladno Zakonu o upravljanju i održavanju zgrada razvidno je formiranje zajednice suvlasnika koju zastupa upravitelj zgrade ili opunomoćenik u donošenju odluka o upravljanju višestambenom zgradom, između ostalog i u donošenju odluke o izvođenju radova energetske obnove zgrade, a koja se donosi natpolovičnom većinom suvlasnika koja se Zakonom o upravljanju i održavanju zgrada definira kao većina onih suvlasnika koji u vlasništvu imaju više od 50% ukupne vrijednosne površine zgrade za zgrade koje nisu određeni suvlasnički dijelovi odnosno suvlasnici koji u vlasništvu imaju više od 50% suvlasničkih dijelova zgrade upisanih u zemljišne knjige. Potrebno je usklađenje propisa koje donosi isto tijelo. | Primljeno na znanje | Predmet Zakona o energetskoj učinkovitosti u zgradarstvu nije održavanje zgrada. Predmetnim zakonom je propisano da odluku o sklapanju ugovora o energetskoj obnovi višestambene zgrade donose suvlasnici zgrade na temelju natpolovične većine glasova suvlasnika zgrade koja se računa po suvlasničkim dijelovima. |
| 8 | MARTINA KAŠIK | 4. STRATEGIJE, PLANOVI I PROGRAMI, Članak 58. | Članak 58. Sukladno članku 150. Zakona o gradnji vlasnik građevine dužan je osigurati održavanje građevine tako da se tijekom njena trajanja očuvaju temeljni zahtjevi za građevinu te unaprjeđivati ispunjavanje temeljnih zahtjeva za građevinu, energetskih svojstava zgrada i nesmetanog pristupa i kretanja u građevini. Uz to, donesen je Zakon o upravljanju i održavanju zgrada kojim se uređuje područje upravljanja i održavanja višestambenih zgrada, stambeno-poslovnih zgrada, poslovnih zgrada i blokovskih garaža, uređuju se odnosi između sudionika u području upravljanja zgradama, određuju se zajednički dijelovi zgrade, minimalan iznos i način plaćanja zajedničke pričuve, održavanje zajedničkih dijelova zgrade, upravljanje zgradom te prava, obveze i odgovornosti suvlasnika, predstavnika suvlasnika i upravitelja zgrade. Sukladno Zakonu o upravljanju i održavanju zgrada razvidno je formiranje zajednice suvlasnika koju zastupa upravitelj zgrade ili opunomoćenik u donošenju odluka o upravljanju višestambenom zgradom, između ostalog i u donošenju odluke o izvođenju radova energetske obnove zgrade, a koja se donosi natpolovičnom većinom suvlasnika koja se Zakonom o upravljanju i održavanju zgrada definira kao većina onih suvlasnika koji u vlasništvu imaju više od 50% ukupne vrijednosne površine zgrade za zgrade koje nisu određeni suvlasnički dijelovi odnosno suvlasnici koji u vlasništvu imaju više od 50% suvlasničkih dijelova zgrade upisanih u zemljišne knjige. Potrebno je usklađenje propisa koje donosi isto tijelo. | Primljeno na znanje | Predmet Zakona o energetskoj učinkovitosti u zgradarstvu nije održavanje zgrada. Predmetnim zakonom je propisano da odluku o sklapanju ugovora o energetskoj obnovi višestambene zgrade donose suvlasnici zgrade na temelju natpolovične većine glasova suvlasnika zgrade koja se računa po suvlasničkim dijelovima. |
| 9 | MARTINA KAŠIK | 4. STRATEGIJE, PLANOVI I PROGRAMI, Članak 57. | Članak 57. Sukladno članku 150. Zakona o gradnji vlasnik građevine dužan je osigurati održavanje građevine tako da se tijekom njena trajanja očuvaju temeljni zahtjevi za građevinu te unaprjeđivati ispunjavanje temeljnih zahtjeva za građevinu, energetskih svojstava zgrada i nesmetanog pristupa i kretanja u građevini. Uz to, donesen je Zakon o upravljanju i održavanju zgrada kojim se uređuje područje upravljanja i održavanja višestambenih zgrada, stambeno-poslovnih zgrada, poslovnih zgrada i blokovskih garaža, uređuju se odnosi između sudionika u području upravljanja zgradama, određuju se zajednički dijelovi zgrade, minimalan iznos i način plaćanja zajedničke pričuve, održavanje zajedničkih dijelova zgrade, upravljanje zgradom te prava, obveze i odgovornosti suvlasnika, predstavnika suvlasnika i upravitelja zgrade. Sukladno Zakonu o upravljanju i održavanju zgrada razvidno je formiranje zajednice suvlasnika koju zastupa upravitelj zgrade ili opunomoćenik u donošenju odluka o upravljanju višestambenom zgradom, između ostalog i u donošenju odluke o izvođenju radova energetske obnove zgrade, a koja se donosi natpolovičnom većinom suvlasnika koja se Zakonom o upravljanju i održavanju zgrada definira kao većina onih suvlasnika koji u vlasništvu imaju više od 50% ukupne vrijednosne površine zgrade za zgrade koje nisu određeni suvlasnički dijelovi odnosno suvlasnici koji u vlasništvu imaju više od 50% suvlasničkih dijelova zgrade upisanih u zemljišne knjige. Potrebno je usklađenje propisa koje donosi isto tijelo (Ministarstvo prostornoga uređenja, graditeljstva i državne imovine). | Primljeno na znanje | Predmet Zakona o energetskoj učinkovitosti u zgradarstvu nije održavanje zgrada. Predmetnim zakonom je propisano da odluku o sklapanju ugovora o energetskoj obnovi višestambene zgrade donose suvlasnici zgrade na temelju natpolovične većine glasova suvlasnika zgrade koja se računa po suvlasničkim dijelovima. |
| 10 | MARTINA KAŠIK | 4. STRATEGIJE, PLANOVI I PROGRAMI, Članak 56. | Članak 56. Sukladno članku 150. Zakona o gradnji vlasnik građevine dužan je osigurati održavanje građevine tako da se tijekom njena trajanja očuvaju temeljni zahtjevi za građevinu te unaprjeđivati ispunjavanje temeljnih zahtjeva za građevinu, energetskih svojstava zgrada i nesmetanog pristupa i kretanja u građevini. Uz to, donesen je Zakon o upravljanju i održavanju zgrada kojim se uređuje područje upravljanja i održavanja višestambenih zgrada, stambeno-poslovnih zgrada, poslovnih zgrada i blokovskih garaža, uređuju se odnosi između sudionika u području upravljanja zgradama, određuju se zajednički dijelovi zgrade, minimalan iznos i način plaćanja zajedničke pričuve, održavanje zajedničkih dijelova zgrade, upravljanje zgradom te prava, obveze i odgovornosti suvlasnika, predstavnika suvlasnika i upravitelja zgrade. Sukladno Zakonu o upravljanju i održavanju zgrada razvidno je formiranje zajednice suvlasnika koju zastupa upravitelj zgrade ili opunomoćenik u donošenju odluka o upravljanju višestambenom zgradom, između ostalog i u donošenju odluke o izvođenju radova energetske obnove zgrade, a koja se donosi natpolovičnom većinom suvlasnika koja se Zakonom o upravljanju i održavanju zgrada definira kao većina onih suvlasnika koji u vlasništvu imaju više od 50% ukupne vrijednosne površine zgrade za zgrade koje nisu određeni suvlasnički dijelovi odnosno suvlasnici koji u vlasništvu imaju više od 50% suvlasničkih dijelova zgrade upisanih u zemljišne knjige. Daj se prijedlog da se usklade svi propisi istog tijela kako bi se spriječilo dvojako tumačenje. | Primljeno na znanje | Predmet Zakona o energetskoj učinkvitosti u zgradarstvu nije održavanje zgrada. Predmetnim Zakonom je propisano da odluku o sklapanju ugovora o energetskoj obnovi višestambene zgrade donose suvlasnici zgrade na temelju natpolovične većine glasova suvlasnika zgrade koja se računa po suvlasničkim dijelovima. |
| 11 | MARTINA KAŠIK | 3. ENERGETSKO SVOJSTVO ZGRADE , Članak 13. | Članak 13. stavak 1. Mogu li se kao iznimka dodati i napuštene zgrade za koje nemamo nikakve relevantne podatke? | Nije prihvaćen | Sve iznimke su propisano Direktivom o energetskim svojstvima zgrada. I za napuštene se može izraditi energetski certifikat ako imaju cjelovitu ovojnicu. Energetski certifikat se ne izdaje za ruševinu. |
| 12 | MARTINA KAŠIK | 1. OPĆE ODREDBE, Članak 4. | Članak 4. stavak 1. točka 30. Što podrazumijeva "dio zgrade" u definiciji zgrade javne namjene? Bilo bi dobro to definirati obzirom na razna tumačenja. | Nije prihvaćen | Zgrada može sadržavati i samo dio zgrade koji je javne namjene (npr. prizemlje može biti javne namjene, dok ostali dijelovi zgrade mogu biti stambene namjene). |
| 13 | MARTINA KAŠIK | 1. OPĆE ODREDBE, Članak 4. | Članak 4. stavak 1. točka 3. Je li potrebno u definiciju energetske obnove zgrade uključiti i mjere unaprjeđenja sustava za smanjenje potrošnje vode, mjere uvođenja sustava daljinskog očitanja potrošnje energenata i vode te kontrolnih mjernih mjesta, navedene i u Programu za energetsku obnovu zgrada javnog sektora za razdoblje do 2030. godine, te obuhvatiti definicijom i toplinsku zaštita zidova, podova, stropova prema negrijanom čiji je trošak bio prihvatljiv u zadnjim javnim pozivima za sufinanciranje energetske obnove zgrada, a kako prema danoj definiciji ti građevinski dijelovi nisu ovojnica? | Nije prihvaćen | Pojam „Energetska obnova zgrade“ navodi da mjere energetske učinkovitosti obuhvaćaju unapređenje tehničkih sustava zgrade, čime su obuhvaćeni svi tehnički sustavi i oprema zgrade neovisno o tome jesu li ili nisu izrijekom navedeni. Pojam „Energetska obnova zgrade“ navodi i da mjere energetske učinkovitosti obuhvaćaju povećanje toplinske zaštite grijanog ili hlađenog dijela zgrade prema nekondicioniranom dijelu. Nadalje, Programom energetske obnove zgrada javnog sektora kojeg donosi Vlada RH kao i u svakom javnom pozivu za energetsku obnovu zgrada kojeg objavljuje ovo Ministarstvo detaljno su navedene sve mjere koje se sufinanciraju, a koje su puno šire od mjera energetske obnove te uključuje horizontalne mjere pristupačnosti (dizalo, rampa), zelene infrastrukture, mjere za smanjenje potrošnje vode, itd... Dakle, ove mjere se sufinanciraju i provode tijekom energetske obnove zgrada, bez da moraju zadovoljiti definiciju. |
| 14 | MARTINA KAŠIK | 1. OPĆE ODREDBE, Članak 4. | Članak 4. stavak 1. točka 1. U definiciji DUBINSKE OBNOVE potrebno je razjasniti na koje se mjere na tehničkim sustavima te u kojim zgradama misli, odnosno iz definicije bi trebalo biti jasno da mjere na tehničkim sustavima u zgradi trebaju biti one koje ulaze u proračun Eprim, a ne bilo koje mjere na tehničkim sustavima, stoga predlažem dopunu definicije u tom smislu - uzimaju se u obzir tehnički sustavi koji ulaze u proračun isporučene i primarne energije u zgradi sukladno odredbama važećeg Tehničkog propisa o racionalnoj uporabi energije i toplinskoj zaštiti u zgradama. | Nije prihvaćen | Definirano u podzakonskim aktima, odnosno u Tehničkom propisu o racionalnoj uporabi energije i toplinskoj zaštiti u zgradama („Narodne novine“ broj 128/15, 70/18, 73/18, 86/18, 102/20) (Prilog B, tablica 8a) gdje je definirano koji sustavi su uključeni u proračun primarne energije (Eprim) ovisno o vrsti zgrade. |
| 15 | MARKO GUŠTIN | Kolizija Zakona o gradnji i Zakona o energetskoj učinkovitosti u zgradarstvu Za zgrade manje od 400 m² trenutno je obavezan arhitektonski, građevinski, strojarski i elektro projekt. Mi kao strojari ulažemo veliki trud da projektiramo sustave u skladu s nZEB zahtjevima. U praksi se većinom to i poštuje, no uvijek postoje slučajevi gdje se projekt ne ispoštuje – primjerice, u projektima se predviđa dizalica topline, a u izvedbi se ugradi električno podno grijanje, električni kotao ili kotao na lož ulje. Takvi objekti i dalje dobivaju uporabnu dozvolu jer se u praksi ne provjerava sukladnost sustava s propisima. Energetski certifikat samo retroaktivno konstatira da objekt ne ispunjava nZEB (često razred F/G), ali to nema nikakav učinak na izdavanje uporabne dozvole. Prijedlog novog Zakona o gradnji dodatno ukida obvezu strojarskog projekta i nadzora za manje složene zgrade te svodi tehnički pregled pri uporabnoj na provjeru smještaja, vanjskih dimenzija i namjene. Time se još više smanjuje mogućnost provjere ispunjavanja nZEB zahtjeva i stvaraju ozbiljne kontradikcije s novim Zakonom o energetskoj učinkovitosti u zgradarstvu. Naime, prema Zakonu o gradnji, uporabna dozvola će se izdati bez provjere sustava, dok prema Zakonu o energetskoj učinkovitosti u zgradarstvu svaka nova zgrada mora zadovoljiti nZEB/ZEB. Ova dva zakona su u direktnoj koliziji – jedan zakon traži nZEB, drugi zakon omogućava uporabnu dozvolu i kada nZEB nije ispunjen. Posljedice ovakvog zakonskog rješenja bile bi višestruke. Na razini države, Hrvatska ne bi ispunila svoje obveze iz EU direktive EPBD, što može dovesti do postupaka i financijskih sankcija od strane Europske komisije. Na razini društva, vlasnici novih kuća suočili bi se s previsokim troškovima energije, a to bi dodatno povećalo problem energetskog siromaštva. Na tržištu nekretnina takve bi kuće imale manju vrijednost jer bi kupci i banke odbijali financirati ili bi značajno snižavali cijene, a APN i Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost ne bi mogli odobravati potpore. Konačno, na razini struke, inženjeri bi izgubili svoju odgovornost i ulogu u postupku, dok istodobno ne bi postojao mehanizam kojim bi se utvrdilo tko snosi odgovornost kada zgrada ne ispunjava nZEB zahtjeve. Iz vlastitog iskustva u praksi, imao sam slučajeve gdje je u projektu bila predviđena dizalica topline, a u izvedbi je ugrađen električni kotao – bez ikakve kontrole. Također sam imao slučaj gdje je projektom bio predviđen kotao na lož ulje koji ne zadovoljava nZEB zahtjeve, isti je ugrađen, a uporabna dozvola je svejedno izdana. Takvi objekti danas legalno koriste uporabnu dozvolu, iako energetski certifikat pokazuje razred F ili G. Prijedlog izmjene: Predlažem da se: 1. Ne ukidaju obavezni strojarski projekti za manje složene zgrade, već da se uvede stroža kontrola istih – svaki projekt treba biti pregledan kako bi se utvrdilo zadovoljava li zahtjeve nZEB-a. 2. Uvede obavezna kontrola prije izdavanja uporabne dozvole kojom bi se provjerila sukladnost izvedenih sustava s projektom i s nZEB/ZEB zahtjevima. 3. Jasno propisati da za strojarske i elektro radove mora postojati pisani trag o odgovornosti – bilo kroz potpis voditelja radova, bilo kroz izjavu nadzornog inženjera – kojim se potvrđuje da su sustavi izvedeni sukladno projektu i zakonskim zahtjevima. Time bi se osiguralo da u slučaju odstupanja od nZEB-a, projekta, zakona ili pravila struke postoji odgovorna osoba (voditelj ili nadzor) koja snosi odgovornost. 4. Jasno uskladiti Zakon o gradnji i Zakon o energetskoj učinkovitosti u zgradarstvu tako da uporabna dozvola za nove zgrade ne može biti izdana ako nije dokazano ispunjenje nZEB/ZEB. | Primljeno na znanje | Primjedbe se prvenstveno odnose na prijedlog Zakona o gradnji (ZOG). Vezano na udovoljavanje zahtjeva za nZEB /ZEB treba integralno gledati u oba zakona (Zakon o gradnji i Zakon o energetskoj učinkovitosti u zgradarstvu) obzirom da se oba istovremeno primjenjuju. Zakonom o gradnji je propisana obveza prilaganja glavnog projekta s Iskaznicom energetskog svojstva zgrade prilikom prijave gradilišta za manje složene zgrade odnosno prilaganja Energetskog certifikata kod ishođenja Uporabne dozvole. Zakonom o energetskoj učinkovitosti u zgradarstvu je propisano da nove zgrade moraju biti nZEB/ZEB te da se prilikom uporabne dozvole energetskim certifikatom dokazuje da su ti zahtjevi ispunjeni | |
| 16 | GORDANA TANDARIĆ | 3. ENERGETSKO SVOJSTVO ZGRADE , Članak 9. | koje su posljedice činjeničnog stanja kada zgrada nije postigla traženo svojstvo nZEB potrošnje energije (dokazano energetskim certifikatom), a predviđeno glavnim projektom? | Primljeno na znanje | Nadležno tijelo ne smije izdati građevinsku dozvolu za novu zgradu za koju se zahtjevu za izdavanje građevinske dozvole obvezno prilaže glavni projekt. |
| 17 | GORDANA TANDARIĆ | 1. OPĆE ODREDBE, Članak 4. | Nedopustiva je različita definicija višestambene zgrade (članak 4. točka 27.) iz triju Zakona (Zakon o upravljanju i održavanju zgrada, s jedne strane i Zakon o gradnji i Zakon o energetskoj učinkovitosti u zgradarstvu, s druge strane), a predlagač svih triju zakona je isti. Podsjećam, u Zakonu o upravljanju i održavanju zgrada višestambena zgrada je definirana kao zgrada s najmanje 4 stana. | Primljeno na znanje | Definicija zgrade i višestambene zgrade ovisi od svrhe zakona i obuhvata te ciljevi koji se žele postići. Definicija zgrade prenesena je iz Direktive o energetskim svojstvima zgrada i dana je u smislu ovog Zakona, takvo rješenje je bilo primijenjeno i ranije u Zakonu o gradnji gdje je poglavlje koje se odnosi na energetsku učinkovitost u zgradarstvu imalo svoju definiciju zgrade usklađenu sa Direktivom o energetskim svojstvima zgrada. Definicija višestambene zgrada u Zakonu o energetskoj učinkovitosti u zgradarstvu istovjetna je definiciji višestambene zgrade iz Programe energetske obnove višestambenih zgrada kojeg je donijela Vlada RH 2021. godine i na osnovu kojih provodimo sufinanciranje višestambenih zgrada u okviru EU i nacionalnih fondova. Izmjenom ove definicije na način kako je dana drugim zgradama dio višestambenih zgrada više ne bi bio prihvatljiv za financiranje obnove što je neprihvatljivo. |
| 18 | ANA RAŠAN | 3. ENERGETSKO SVOJSTVO ZGRADE , Članak 11. | čl.11., st.(1), točka b - kako je u točki a. izuzeto da je zahtjeve članka 9. i 10. obvezno poštivati u slučaju pojedinačnih zgrada za stanovanje ili uredskih zgrada za oružane snage i drugo osoblje, tako bi u točki b. trebalo izuzeti pojedinačne zgrade za stanovanje ili uredske zgrade u funkciji vjerskih zgrada i zgrada za obrede. Alternativno može se propisati da se odredbe članaka 9. i 10. ne odnose na zgrade u kojima se odvijaju vjerski obredi i imaju prostore prosječne svijetle visine >8m, dok je u ostalim zgradama vjerske namjene potrebno ispoštovati odredbe članaka 9. i 10. | Nije prihvaćen | Moguća izuzeća su preuzeta iz Direktive (EU) 2024/1275 Obredna/vjerska svrha nije stanovanje. |
| 19 | ANA RAŠAN | 1. OPĆE ODREDBE, Članak 4. | čl.4., st.(1), točka 28 - pojam zgrade izjednačiti s definicijom iz Zakona o gradnji, uz pojašnjenje da se u kontekstu ovog zakona zgradom smatra svaka zatvorena građevina u kojoj se postižu ili trebaju postići ciljani klimatski uvjeti. | Nije prihvaćen | Definicija zgrade u Zakonu o energetskoj učinkovitosti u zgradarstvu je u skladu sa zahtjevima Direktive o energetskim svojstvima zgrada, to znači da je definicija ujednačena sa Direktivom o energetskim svojstvima zgrada na način da je zgrada zatvorena građevina sa krovom i zidovima u kojoj se koristi energija radi postizanja određenih unutarnjih klimatskih uvjeta. Sa Zakonom o gradnji je usklađena u dijelu da je i namijenjena boravku ljudi, smještaju biljaka i stvari. Za zgradu definiranu Zakonom o energetskoj učinkovitosti u zgradarstvu je potrebna energija za postizanje unutarnjih klimatskih uvjeta, dok definicija zgrade sukladno Zakonu o gradnji ne uvjetuje da ista uključuje korištenje energije za postizanje određenih klimatskih uvjeta. |
| 20 | ALEKSANDAR KOVAČEVIĆ | 3. ENERGETSKO SVOJSTVO ZGRADE , Članak 14. | ovdje će monovno doći do nerazumjevanja... što je iznajmljivanje i zakup a što pružanje usluga smještaja u domačinstvu. npr. isti prostor tokom sezone ne mora imati certifikat dok se iznajmljuje turistima, a kada se iznajmi studentima na ugovor tada ima obvezu da se ima certifikat... ... ko da certificiramo djelatnost, a ne građevinu... ... a da ne govorim da su ponovno hoteli u neravnopravnom položaju prema apartmanima, jer svaki hotel/hostel automatski mora imati certifikat i to javno istaknit.... | Nije prihvaćen | Sve iznimke propisane su i preuzete iz Direktive o energetskim svojstvima zgrada, odnosno zgrade koje se koriste kratkoročno ne troše energiju cijelu godinu i ne utječu na troškove najmoprimca za razliku od dugoročnog najma gdje najmoprimac uz najamninu mora plaćati i troškove energenata pa mu je bitno koji zgrada, odnosno stan ima energetski razred. Napominjemo da je isto u primjeni već dugi niz godina. |
| 21 | ALEKSANDAR KOVAČEVIĆ | 1. OPĆE ODREDBE, Članak 4. | nedostaje definicija jednostavnog i složenog tehničkog sustava | Nije prihvaćen | Definicija je dana u Pravilniku o osobama ovlaštenim za energetsko certificiranje, energetski pregled zgrade i redoviti pregled sustava grijanja i sustava hlađenja ili klimatizacije u zgradi („Narodne novine“ broj 73/15, 133/15, 60/20, 78/21, 58/25). |
| 22 | ALEKSANDAR KOVAČEVIĆ | 3. ENERGETSKO SVOJSTVO ZGRADE , Članak 16. | "(1) Energetski certifikat izdaje se na temelju provedenog energetskog pregleda zgrade." što sa novogradnjama, tj sa gradilištima obzirom da se certifikat izdaje prije uporabne dozvole... tko uopće dopušta certifikatoru da uđe na gradilište obzirom da nije sudionik u gradnji. zar ne bi bilo bolje: da se energetski certifikat za novogradnej izdaje na temlju projekta i završnih izjava izvođača i nadzora (oni i onako moraju evidentirati sva bitna odstupanja u odnosu na projekt)... sve ono što Certifikator i ne vidi šetnjom po gradilištu gotovo završenog objekta. | Nije prihvaćen | Detaljnije je propisano u čl.15. Pravilnika o energetskom pregledu zgrade i energetskom certificiranju („Narodne novine“ broj 88/17, 90/20, 1/21, 45/21, 40/25): (2) Energetski certifikat nove zgrade izdaje se na temelju podataka iz glavnog projekta u odnosu na racionalnu uporabu energije i toplinsku zaštitu zgrade, pisane izjave izvođača o izvedenim radovima i uvjetima održavanja zgrade, vizualnog pregleda zgrade i završnog izvješća nadzornog inženjera o izvedbi ukoliko je postojala obveza njegove izrade. (4) Za slučaj da ovlaštena osoba utvrdi da nova zgrada nije izgrađena u skladu s glavnim projektom u odnosu na racionalnu uporabu energije i toplinsku zaštitu zgrade ili da su eventualne izmjene tijekom gradnje u odnosu na taj projekt od utjecaja na energetsko svojstvo zgrade ili da na temelju podataka iz dokumentacije navedene u stavku 2. ovoga članka nije moguće proračunati potrebnu godišnju specifičnu toplinsku energiju za grijanje i hlađenje ili klimatizaciju zgrade za referentne klimatske podatke, odnosno odrediti energetski razred zgrade i izraditi energetski certifikat, tada se provodi postupak energetskog pregleda. |
| 23 | ALEKSANDAR KOVAČEVIĆ | 3. ENERGETSKO SVOJSTVO ZGRADE , Članak 48. | ...."– parkiralište nalazi neposredno uz zgradu "... prilično nejasan pojam, što ako je uz samu zgradu zelena površina, a parking mjesto 5m dalje... i u i uz i bilo gdje na građevnoj čestici... da ne bi iblo zabune | Nije prihvaćen | Propisano Direktivom o energetskim svojstvima zgrada, a odnosi se na parkiralište određene zgrade odnosno kada je u vlasništvu suvlasnika predmetne zgrade. |
| 24 | ALEKSANDAR KOVAČEVIĆ | 3. ENERGETSKO SVOJSTVO ZGRADE , Članak 13. | "c. stambenu zgradu koja se koristi manje od četiri mjeseca godišnje" Koja je to stamebna zgrada koja se koristi manje od 4 mjeseca, tko to određuje? Ako je nešto projektirano i sagrađeno kao stambena zgrada onda ona podlježe obvezi kao i svaka druga stambena zgrada!!! (teoretski, zgrada se jedne godine može koristiti manje od 4 mjeseca a dogodine više od 4 mjeseca... ili ako to stvarno zakonodavac želi onda je potrebo da uvede da takve zgrade nemaju priključak na energente i vodu više od 4 mjeseca) | Nije prihvaćen | Mogućnosti izuzeća su propisana sukladno Direktivi o energetskim svojstvima zgrada i kao takva moraju biti navedena u zakonu koje uređuje područje energetske učinkovitosti u zgradarstvu. U praksi u RH postoji izuzeće koje je propisano Pravilnikom o energetskom pregledu zgrade i energetskom certificiranju („Narodne novine“ broj 88/17, 90/20, 1/21, 45/21, 40/25). |