Izvješće o provedenom savjetovanju - Savjetovanje o Prijedlogu pravilnika o utvrđivanju staža osiguranja na temelju plaćenih doprinosa za mirovinsko osiguranje

Redni broj
Korisnik
Područje
Komentar
Status odgovora
Odgovor
1 HRVATSKA OBRTNIČKA KOMORA III. UTVRĐIVANJE STAŽA OSIGURANJA, Članak 12. Uz članak 12. Prema članku 30. Zakona o mirovinskom osiguranju, staž se utvrđuje prema osnovicama na koje su plaćeni doprinosi, no ako doprinosi nisu evidentirani zbog tehničkih ili arhivskih razloga, osiguranik ne bi trebao biti lišen prava samo zato što institucije nemaju podatke te biti nepravedno zakinuti za staž zbog nedostatka dokumentacije. U praksi se često događa da evidencije nisu prenesene, pogotovo kada je riječ o dokumentima koji su često nestali, uništeni ili nisu prebačeni u novi sustav nakon 1990. godine. Predlažemo da se ne uzima u obzir situacija u kojima institucije (HZMO, Porezna uprava) više ne raspolaže dokumentacijom iz navedenih razdoblja. Smatramo da je nužno predvidjeti iznimku ili dopunski mehanizam za utvrđivanje plaćenih doprinosa u slučajevima kada dokumentacija nije dostupna, kako bi se zaštitila prava osiguranika. Nije prihvaćen Prijedlogom pravilnika, kao podzakonskim aktom, se potanje razrađuju pojedine odredbe Zakona o mirovinskom osiguranju radi njegove primjene. Dopunski mehanizam i zaštita prava osiguranika u navedenim slučajevima osigurana je u upravnom postupku kada se, u skladu sa Zakonom o mirovinskom osiguranju, o mirovinskom stažu odlučuje rješenjem. Stoga prijedlog nije moguće prihvatiti.
2 HRVATSKA OBRTNIČKA KOMORA III. UTVRĐIVANJE STAŽA OSIGURANJA, Članak 11. Uz članak 11. U praksi se često događa da osiguranik trpi posljedice administrativnog kašnjenja, pa predlažemo ovim člankom propisati rok u kojem je Porezna uprava dužna izvršiti ispravak i dostaviti novu potvrdu. Uz to predlažemo i obvezu HZMO da o privremenom zastoju postupka obavijesti i osiguranika, kako bi osiguranik mogao pratiti tijek rješavanja svoga predmeta. Nije prihvaćen Rokovi za izdavanje potvrde utvrđuju se Zakonom o općem upravnom postupku kao općim postupovnim zakonom te postupovnim odredbama sadržanim u zakonima kojima su uređena posebna upravna područja, stoga ih nije moguće propisivati pravilnikom kao podzakonskim aktom.
3 HRVATSKA OBRTNIČKA KOMORA II. UTVRĐIVANJE PLAĆENIH DOPRINOSA, Članak 6. Uz članak 6. Prema članku 30. Zakona o mirovinskom osiguranju, staž se utvrđuje prema osnovicama na koje su plaćeni doprinosi, no ako doprinosi nisu evidentirani zbog tehničkih ili arhivskih razloga, osiguranik ne bi trebao biti lišen prava samo zato što institucije nemaju podatke te biti nepravedno zakinuti za staž zbog nedostatka dokumentacije. U praksi se često događa da evidencije nisu prenesene, pogotovo kada je riječ o dokumentima koji su često nestali, uništeni ili nisu prebačeni u novi sustav nakon 1990. godine. Predlažemo da se ne uzima u obzir situacija u kojima institucije (HZMO, Porezna uprava) više ne raspolaže dokumentacijom iz navedenih razdoblja. Smatramo da je nužno predvidjeti iznimku ili dopunski mehanizam za utvrđivanje plaćenih doprinosa u slučajevima kada dokumentacija nije dostupna, kako bi se zaštitila prava osiguranika. Nije prihvaćen Prijedlogom pravilnika, kao podzakonskim aktom, se potanje razrađuju pojedine odredbe Zakona o mirovinskom osiguranju radi njegove primjene. Dopunski mehanizam i zaštita prava osiguranika u navedenim slučajevima osigurana je u upravnom postupku kada se, u skladu sa Zakonom o mirovinskom osiguranju, o mirovinskom stažu odlučuje rješenjem. Stoga prijedlog nije moguće prihvatiti.
4 MIRO OPAČAK PRAVILNIK O UTVRĐIVANJU STAŽA OSIGURANJA NA TEMELJU PLAĆENIH DOPRINOSA ZA MIROVINSKO OSIGURANJE Prijedlog komentara za e-Savjetovanje: Predmet: Prijedlog pravilnika o utvrđivanju staža osiguranja na temelju plaćenih doprinosa za mirovinsko osiguranje – priznavanje staža osoba s invaliditetom. Prijedlog: Predlažem da Pravilnik o utvrđivanju staža osiguranja izričito uključi: 1. Priznavanje staža studija za redovite studente, uključujući preddiplomski i diplomski studij (primjer: 3+2 godine), 2. Priznavanje staža zbog invaliditeta za razdoblja u kojima osobe s invaliditetom nisu mogle raditi, 3. Retroaktivni učinak od 1992. godine do danas, tako da sva ranija razdoblja studija i spriječenosti za rad zbog invaliditeta budu uključena u ukupni staž osiguranja. Primjer: • Redoviti student u Hrvatskoj pohađao je preddiplomski i diplomski studij ukupno 5 godina, • nakon studija, osoba s invaliditetom bila je onemogućena za rad dodatne 2 godine, • predlaže se da se ukupno 7 godina (5 godina studija + 2 godine invaliditet) prizna u staž osiguranja, uključujući sva relevantna razdoblja od 1992. godine. ⸻ Obrazloženje: • Osobe s invaliditetom često su spriječene za rad zbog zdravstvenog stanja, ali studij i dodatni periodi spriječenosti imaju društvenu i obrazovnu vrijednost i trebaju se priznati u stažu osiguranja. • Priznavanje staža od 1992. godine omogućuje pošteno uključivanje svih osoba s invaliditetom u sustav mirovinskog osiguranja, bez obzira na to kada su završili studij ili imali period spriječenosti za rad. • Time se smanjuje socijalna nejednakost, povećava sigurnost za osobe s invaliditetom i usklađuje se pravilnik s načelima socijalne zaštite i inkluzije ranjivih skupina. • Priznavanje ovakvog staža doprinosi i jednakim mirovinama u budućnosti, jer osobe s invaliditetom ne bi bile penalizirane zbog nemogućnosti rada u mladosti ili tijekom studija. ⸻ Zaključak: Predlaže se da Pravilnik jasno definira: 1. Staž studija redovitih studenata kao relevantan za mirovinsko osiguranje, 2. Staž zbog spriječenosti za rad osoba s invaliditetom, 3. Retroaktivnu primjenu od 1992. godine do danas. Time bi se osigurala pravedna primjena mirovinskog sustava za osobe s invaliditetom i uključivanje svih ranjivih skupina koje su tijekom godina studija ili zbog invaliditeta bile spriječene za rad. Nije prihvaćen Prijedlogom pravilnika, kao podzakonskog akta, se potanje razrađuju pojedine odredbe Zakona o mirovinskom osiguranju radi njegove primjene. Stoga, njegov sadržaj mora biti potpuno usklađen sa zakonskim odredbama. S obzirom na to da priznavanje staža za vrijeme studiranja redovitim studentima s invaliditetom nije uređeno Zakonom o mirovinskom osiguranju, nije moguće prihvatiti prijedlog.