Izvješće o provedenom savjetovanju - Savjetovanje o prijedlogu Pravilnika o darovanju građevnog materijala

Redni broj
Korisnik
Područje
Komentar
Status odgovora
Odgovor
1 Ured pučke pravobraniteljice III. ISPORUKA I UGRADNJA GRAĐEVNOG MATERIJALA, Članak 14. Člankom 14. stavkom 1. Pravilnika propisano je da se novčana potpora iz članka 37. stavka 2. Zakona utvrđuje u odnosu na vrijednost darovanog građevnog materijala, bez PDV-a. Pravna priroda podzakonskih općenormativnih akata donesenih temeljem ovlaštenja iz zakona, pa tako i predmetnog Pravilnika, je u tome da se njima podrobnije reguliraju pojedini pravni instituti, ali se pri tome ne smiju sužavati, odnosno umanjivati prava iz zakona. Slijedom toga, nejasno je zašto se novčana potpora iz članka 37. stavka 2. Zakona utvrđuje bez PDV-a, kada je u samoj odredbi Zakona propisano da korisnik stambenog zbrinjavanja ima pravo na novčanu potporu u vrijednosti 25% od vrijednosti darovanog građevnog materijala, pri čemu se ne navodi da je ta vrijednost bez PDV-a. Prihvaćen Članak 14. stavak 1. Pravilnika mijenja se i glasi: “Novčana potpora iz članka 37. stavka 2. Zakona utvrđuje se u odnosu na vrijednost darovanog građevnog materijala.”
2 Ured pučke pravobraniteljice II. DOKUMENTACIJA ZA DAROVANJE GRAĐEVNOG MATERIJALA, Članak 6. Člankom 6. Pravilnika propisano je da u slučaju da se projekt iz članka 34 stavka 4. Zakona ili drugi sličan dokument (uputa o sanaciji i slično), izrađen nakon izvršnosti rješenja o stambenom zbrinjavanju, ne bi mogao iskoristiti zbog razloga na strani korisnika, nadležni ured državne uprave u županiji donijet će rješenje o obustavi izvršenja rješenja, uz obvezu korisnika da namiri štetu Središnjem državnom uredu za obnovu i stambeno zbrinjavanje (dalje u tekstu SDUOSZ) nastalu obustavom izvršenja rješenja (stavak 1.). U slučaju izvanrednih okolnosti na strani korisnika koje nije bilo moguće predvidjeti ili spriječiti, donijet će se rješenje o obustavi izvršenja rješenja bez obveze namirenja štete SDUOSZ-u. Mišljenja smo da bi u članku 6. stavku 1. Pravilnika trebalo jasnije i preciznije propisati koji su to razlozi na strani korisnika zbog kojih je došlo do obustave izvršenja rješenja, a time i do nastanka štete. Također bi trebalo u stavku 2. istoga članka Pravilnika jasnije i preciznije propisati koje su to, pak, izvanredne okolnosti na strani korisnika zbog kojih nije moguće izvršiti rješenje, a koje ga ekskulpiraju od odgovornosti za štetu. Naposljetku smatramo kako bi trebalo propisati mogućnost izjavljivanja žalbe protiv rješenja o obustavi izvršenja rješenja, kako bi se stranka mogla koristiti Ustavom i Zakonom zajamčenim pravom na podnošenje pravnog lijeka protiv, za nju, nepovoljnog rješenja i time spriječiti štetne posljedice koje bi joj mogle nastati takvim rješenjem. Nije prihvaćen Što se tiče prijedloga da bi u članku 6. stavku 1.i 2. Pravilnika trebalo jasnije i preciznije propisati koji su to razlozi na strani korisnika zbog kojih je došlo do obustave izvršenja rješenja, a time i do nastanka štete odnosno koje su to, pak, izvanredne okolnosti na strani korisnika zbog kojih nije moguće izvršiti rješenje, ističemo da nije moguće predvidjeti sve situacije koje bi se mogle pojaviti na strani korisnika. Što se tiče prijedloga da je potrebno propisati mogućnost izjavljivanja žalbe protiv rješenja o obustavi izvršenja rješenja, ukazujemo da je Zakonom o općem upravnom postupku (“Narodne novine”, br. 47/2009) propisana mogućnost podnošenja pravnog lijeka (žalbe).
3 Ured pučke pravobraniteljice II. DOKUMENTACIJA ZA DAROVANJE GRAĐEVNOG MATERIJALA, Članak 3. Člankom 3. stavkom 7. Pravilnika propisano je da je vlasnik obiteljske kuće ili korisnik, dužan na osnovu projekta iz članka 34. stavka 4 i 5. Zakona ishoditi akt za građenje i podmiriti troškove doprinosa i pristojbi, ako je isto propisano propisima koji uređuju prostorno uređenje i gradnju. Nejasno je zašto je predložena takva formulacija članka 3. stavka 7. Pravilnika, ako je člankom 186. Zakona o gradnji (NN, broj: 153/13 i 20/17) propisano da se građevina izgrađena, obnovljena, rekonstruirana ili sanirana u provedbi propisa o obnovi ili propisa o područjima posebne državne skrbi smatra izgrađenom, odnosno rekonstruiranom na temelju pravomoćne građevinske dozvole ako tijelo graditeljstva za tu građevinu izda uporabnu dozvolu za građevinu, obnovljenu, rekonstruiranu ili saniranu u provedbi propisa o obnovi ili propisa o područjima posebne državne skrbi te se uz zahtjev za izdavanje dozvole iz stavka 1. toga članka prilaže samo kopija katastarskog plana za katastarsku česticu na kojoj je građevina izgrađena i dokaz da je građenje, rekonstrukcija, obnova, odnosno sanacija građevine provedena u sklopu provedbe propisa o obnovi ili propisa o područjima posebne državne skrbi (ugovor o kreditu, ugovor o obnovi, akt tijela državne vlasti, zapisnik o primopredaji građevine i drugo). Slijedom toga, smatramo da treba izmijeniti tekst članka 3. stavka 7. Pravilnika tako da glasi "Vlasnik obiteljske kuće ili korisnik dužan je ishoditi akt za građenje u skladu s propisima koji uređuju prostorno uređenje i gradnju". Nije prihvaćen Predložena odredba je gotovo identična s odredbom članka 3. stavka 7. Pravilnika, s time da se u Pravilniku navodi tko je u obvezi podmiriti eventualne troškove doprinosa i pristojbi.
4 Ured pučke pravobraniteljice SREDIŠNJI DRŽAVNI URED ZA OBNOVU I STAMBENO ZBRINJAVANJE Prije svega ističemo kako je člankom 36. Zakona o stambenom zbrinjavanju na potpomognutim područjima (NN, broj: 106/18-dalje u tekstu: Zakon) propisano je da državni tajnik Središnjeg državnog ureda za obnovu i stambeno zbrinjavanje (dalje u tekstu: SDUOSZ) donosi pravilnik kojim propisuje darovanje građevnog materijala, a prijelaznom odredbom članka 49. stavka 2. Zakona propisano da će pravilnike iz članka 24. stavka 7. i članka 36. toga Zakona donijeti državni tajnik SDUOSZ-a u roku od 90 dana od stupanja toga Zakona. Imajući u vidu da je Zakon stupio na snagu 1. siječnja 2019. g. (članak 55. Zakona) te kratkoću roka za donošenje predmetnog Pravilnika. Slijedom toga, koristimo priliku iskazati zadovoljstvo promptnošću u postupku donošenja ovog Pravilnika. Također izražavamo zadovoljstvo smanjivanjem broja odredaba te općenito pojednostavljenjem predmetnog Pravilnika u odnosu na još uvijek važeći Pravilnik o načinu izgradnje i mjerilima za popravak, obnovu i izgradnju obiteljskih kuća dodjelom građevinskog materijala i višestambenih objekata na područjima posebne državne skrbi (NN, broj: 144/11), čime će se zasigurno doprinijeti dinamiziranju postupka ostvarivanja prava po svim modelima stambenog zbrinjavanja koji se temelje na darovanju građevnog materijala. Međutim, kako, ipak, ima odredbi Pravilnika za koje smatramo da nisu sasvim jasne ili da bi ih trebalo drugačije formulirati, u nastavku dajemo mišljenje u odnosu na te odredbe Pravilnika. Primljeno na znanje U cilju što brže i učinkovitije primjene Zakona o stambenom zbrinjavanju na potpomognutim područjima, Središnji državni ured za obnovu i stambeno zbrinjavanje je odmah nakon donošenja Zakona i njegova objavljivanja u Narodnim novinama pristupio izradi podzakonskih akata. Kao što ste i naveli pojednostavljen je postupak darovanja građevnog materijala što nam je i bio cilj.
5 PGP Sisak SREDIŠNJI DRŽAVNI URED ZA OBNOVU I STAMBENO ZBRINJAVANJE, PRAVILNIK Pravilnik je izričito složen, točnije kompleksan. Istim se ne konkretizira način darovanja građevnog materijala te se u većini odredbi Pravilnika ne definiraju rokovi. Riječ je o usložnjavanju svih procedura I nedetaljnom uređenju odnosa uređenim Zakonom o stambenom zbrinjavanju na potpomognutim područjima. Dosadašnja i višegodišnja praksa pokazuje da se rokovi nisu poštivali, što jasno ukazuje na nepoštivanje rokova od strane SDUOSZ, dok se s druge strane od korisnika traži precizno poštivanje rokova kako za ugradnju građevnog materijala, tako i za useljenje u objekt. Primljeno na znanje Središnji državni ured za obnovu i stambeno zbrinjavanje u okviru raspoloživih proračunskih sredstava u potpunosti izvršava godišnje planove rada za program stambenog zbrinjavanja darovanjem građevnog materijala. Dugotrajnost izvršenja rješenja o pravu na darovanje građevnog materijala je, u pravilu, posljedica ograničenih i nedostatnih proračunskih sredstava, dugotrajnosti postupka ishođenja građevinske dozvole te specifičnih pojedinačnih situacija u kojima se nalaze obitelji korisnika prava.
6 PGP Sisak III. ISPORUKA I UGRADNJA GRAĐEVNOG MATERIJALA, Članak 15. Ovim člankom nije potrebito definirati max. priključnu snagu, jer sam Zakonom o stambenom zbrinjavanju na potpomognutim područjima u čl.38 to ne propisuje. Pod zakonskim aktom ne smije se umanjiti pravo iz samog Zakona. Ako se već definira max. priključna snaga mora se prije svega definirati tarifni model te preporučena max. priključna snaga za jedno domaćinstvo, a to bi u ovom slučaju bila srednja vrijednost od 7,36 KW. Nije prihvaćen Ne umanjuje se pravo iz Zakona već se isto podrobnije regulira (maksimalna priključna snaga od 5,75 kW za jedno domaćinstvo se primjenjuje u programu stambenog zbrinjavanja od 2003. godine). Kroz provedbu dosadašnjih stambenih programa maksimalna priključna snaga od 5,75 kW pokazala se kao optimalna.
7 PGP Sisak III. ISPORUKA I UGRADNJA GRAĐEVNOG MATERIJALA, Članak 14. U odnosu na navode u čl.14.st.1.Pravilnika, koji govori o novčanoj potpori korisniku koji sam ugrađuje GRM (25% od vrijednosti darovanog GRM), nije definirano u kojem roku se ista potpora treba isplatiti. Nije prihvaćen Člankom 37. stavkom 4. Zakona o stambenom zbrinjavanju na potpomognutim područjima propisano je da će se novčana potpora isplatiti korisniku nakon dostave zapisnika o tehničkom pregledu izvedenih radova.
8 PGP Sisak III. ISPORUKA I UGRADNJA GRAĐEVNOG MATERIJALA, Članak 8. Izvršiti izmjene u st.4 istoimenog članka te uzeti u obzir mogućnost da korisnik nema uvjete za skladištenje, čuvanje i namjensko korištenje građevnog materijala te izvidom na terenu utvrditi mogućnosti/uvjete korisnika za preuzimanje građevnog materijala. Nije prihvaćen Potpisom ugovora o darovanju građevnog materijala korisnik preuzima obvezu za preuzimanje, skladištenje, čuvanje i namjensko korištenje darovanog građevnog materijala. Rokovi isporuke građevnog materijala mogu se prolongirati na opravdani zahtjev korisnika prava.
9 PGP Sisak III. ISPORUKA I UGRADNJA GRAĐEVNOG MATERIJALA, Članak 7. Čl. 7 st.1 ukazuje na opetovano odugovlačenje postupka isporuke građevnog materijala, jer praksa pokazuje kako od dana sklapanja upravnog ugovora do trenutka isporuke prođe i po nekoliko godina / 4-5 god./. Upravnim ugovorom definira se rok i obveza darodavatelja/isporučitelja te se isto nalazi u koliziji s drugim dijelom odredbe čl. 7 st. 1 koja podliježe diskrecijskoj ocjeni te različitom tumačenju. Ovdje vidimo prostora za zlouporabu vlastitog suda i upitno je najsvrsishodnije rješenje u svakom konkretnom slučaju za korisnika. Nije prihvaćen Središnji državni ured za obnovu i stambeno zbrinjavanje u okviru raspoloživih proračunskih sredstava u potpunosti izvršava godišnje planove rada za program stambenog zbrinjavanja darovanjem građevnog materijala. Dugotrajnost izvršenja rješenja o pravu na darovanje građevnog materijala je, u pravilu, posljedica ograničenih i nedostatnih proračunskih sredstava, dugotrajnosti postupka ishođenja građevinske dozvole te specifičnih pojedinačnih situacija u kojima se nalaze obitelji korisnika prava.
10 PGP Sisak II. DOKUMENTACIJA ZA DAROVANJE GRAĐEVNOG MATERIJALA, Članak 6. U čl.6 st.1 moraju se definirati koji su to razlozi na strani korisnika zbog kojih korisnik nije mogao iskoristiti izrađeni projekt nakon izvršnosti rješenja o stambenom zbrinjavanju , te u st.2 potrebno definirati izvanredne okolnosti, i to poimence. U čl.6 mora se korisniku omogućiti pravo na ulaganje pravnog lijeka. Nije prihvaćen Što se tiče prijedloga da bi u članku 6. stavku 1. Pravilnika trebalo definirati koji su to razlozi na strani korisnika zbog kojih korisnik nije mogao iskoristiti izrađeni projekt nakon izvršnosti rješenja o stambenom zbrinjavanju te da je u st. 2. potrebno definirati izvanredne okolnosti, i to poimence, ističemo da nije moguće predvidjeti sve situacije koje bi se mogle pojaviti na strani korisnika. Što se tiče prijedloga da je potrebno propisati mogućnost izjavljivanja žalbe protiv rješenja o obustavi izvršenja rješenja, ukazujemo da je Zakonom o općem upravnom postupku (“Narodne novine”, br. 47/2009) propisana mogućnost podnošenja pravnog lijeka (žalbe).