Izvješće o provedenom savjetovanju - Savjetovanje sa javnošću za Prijedlog pravilnika o izmjenama Pravilnika o uvjetima, kriterijima i načinu dodjele državne potpore male vrijednosti u ribarstvu
Redni broj
|
Komentar | Odgovor | |||
---|---|---|---|---|---|
1 | HOK | PRAVILNIK | Poštovani, ribarima nije prihvatljiva odredba po kojoj se za ostvarivanje njihovog prava na potporu količina iskrcaja u prethodnoj godini utvrđuje po prodajnim listovima. Naime, obveznik podnošenja Prodajnog lista je prvi kupac, a ne ribar. Da li je prvi kupac izvršio svoju obvezu i kolika je količina ulova prijavljena kroz prodajne listove, to ribaru nije poznato, dakle ne može znati niti da li ostvaruje pravo na potporu, a nije niti njegova odgovornost, pa ne može biti uskraćen za potporu u slučaju tuđeg propusta. Ovakvu odredbu smatramo nezakonitom i diskriminatornom. Zbog toga tražimo da se iskrcana količina ribe i nadalje utvrđuje po izvješćima i očevidnicima, jer njih vode ribari, imaju uvid u podatke i odgovorni su za njihovo zakonito vođenje. Uz to se za potporu u 2021. godini mogu prilagati i računi za prodaju s plovila, a od slijedeće godine ni to neće biti potrebno jer se od ove godine prodaja s plovila evidentira u m-očevidniku. | Primljeno na znanje | Izmjene koje se odnose na uvjet vezan za količinu iskrcaja, a koje su bile predviđene za primjenu u 2021. godini, nisu provedene odnosno za Zahtjeve za potporu koji se podnose u 2021. godini se primjenjuju postojeći uvjeti propisani člankom 4. stavkom 3. točkom d) Pravilnika. Vezano za ostale primjedbe, izmjene Pravilnika koje su predmet ovoga savjetovanja nisu provedene odnosno predmetni Pravilnik o izmjenama pravilnika nije donesen prema prijedlogu koji je obuhvaćen ovim savjetovanjem te će za novi prijedlog biti provedeno savjetovanje po njegovoj izradi. |
2 | Decimo Meridiano d.o.o. | PRAVILNIK | Poštovani, Prvenstveno pri izmjeni uvjeta prihvatljivosti isti bi se trebali radikalno mijenjati za buduća razdobalja a ne retroaktivno kao što je ovdje slučaj. Obzirom da je godinama na snazi bio isti uvjet prihvatljivosti smatramo da nije u redu da se retroaktivno radikalno mijenjaju uvjeti prihvatljivosti. Osim navedenog trebalo vi se uzeti u obzir da nemaju sva plovila iste uvjete, te na ovaj način zakidate male ribare i pogodujete ribarima koji imaju značajnije alate i plovila za obavljanje gospodarske djelatnosti. Pri postavljanju uvjeta trebalo bi se uzeti u obzir da postoje plovila različite veličine i kapaciteta te se uvjet ne mogu mijenjati retrogradno nego za buduće razdoblje. Zatim do sada je uvjet prihvatljivosti bio da ribarsko plovilo mora ostvariti minimalni iskrcaj od 100 kg u kalendarskoj godini. A sada taj uvjet glasi: ribarsko plovilo mora ostvariti minimalni iskrcaj od 300 kg u kalendarskoj godini koja prethodi godini podnošenja Zahtjeva za potporu, a za potporu za koju se Zahtjev za potporu podnosi u i od 2022. godini, ribarsko plovilo mora ostvariti minimalni iskrcaj od 500 kg u kalendarskoj godini koja prethodi godini podnošenja Zahtjeva za potporu. Navedene količine moraju biti evidentirane u prodajnim listovima, ili u slučaju prodaje za plovila, količine moraju biti evidentirane kroz račune!!! Utrostručili ste uvjet prihvatljivosti retrogradno za potporu koja se podnosi u 2021. godini osim navedenog kao uvjet prihvatljivosti stavili ste da navedene količine ( minimalni iskrcaj od 300 kg/500 kg) moraju biti evidentirane u prodajnim listovima, ili u slučaju prodaje za plovila, količine moraju biti evidentirane kroz račune što u ovoj izvanrednoj situaciji uzrokovanoj Korona virusom COVID-19 je značajno otežana te se svakodnevno suočavamo s poteškoćama svih gospodarskih sektora ne samo ribarstva. | Primljeno na znanje | Izmjene koje se odnose na uvjet vezan za količinu iskrcaja, a koje su bile predviđene za primjenu u 2021. godini, nisu provedene odnosno za Zahtjeve za potporu koji se podnose u 2021. godini se primjenjuju postojeći uvjeti propisani člankom 4. stavkom 3. točkom d) Pravilnika. Vezano za ostale primjedbe, izmjene Pravilnika koje su predmet ovoga savjetovanja nisu provedene odnosno predmetni Pravilnik o izmjenama pravilnika nije donesen prema prijedlogu koji je obuhvaćen ovim savjetovanjem te će za novi prijedlog biti provedeno savjetovanje po njegovoj izradi. |
3 | MARINOV | PRAVILNIK | Postovani, Bilo bi dobro da zakonodavac zna koja je prosjecna duljina, GT i snaga plovila malog ribara u Hrvatskoj, sto bi trebao biti jedan od pocetnih i najvaznijih parametara pri donosenju zakonskih akata, a koji se ticu malih ribara. Na pocetku se namece pitanje radnog kapaciteta plovila malog ribara i njegove efikasnosti u razlicitim vremenskim uvjetima. Zbog velicine plovila, a saim time i funkcionalnosti, mali ribari su ograniceni na poslovanje - ribarenje tijekom vremenski stabilnijeg dijela godine kada sa svojim plovilima mogu izaci na more i ribariti udaljenije od maticnih luka. U periodu losijeg vremena, koje zapocima tijekom listopada i traje sve do konca travnja slijedece godine, mali ribari su ograniceni u ono malo vremenski povoljnih dana, ribariti u blizini maticnih luka s upitnim efektom. Također, mnogi mali ribari imaju brodice koje ne pruzaju uvjete u smislu visednevog boravka na moru po pitanju higijenskih uvjeta, spavanja na plovilu, pripreme toplih obroka itd. Uglavnom se posao obavlja u "nehumanim" uvjetima i svodi se na lose ili nikakvo spavanje, konzumaciju konzervirane hrane, bez mogucnosti odrzavanja elementarne higijene, uporabe toaleta za obavljanje nuzde, tusiranja nakon posla i sl. Tu su i ogranicenja po pitanju skladistenja vece kolicine proizvoda ribarstva, a koju zakonodavac planira uvesti kao uvjet dobivanja potpore male vrijednosti. Također, mali ribari uglavnom love skuplju, bijelu ribu i rakove, cija je kolicina u ukupnoj biomasi Jadrana neusporedivo manje zastupljena u odnosu na stokove plave (srdela, incun, sarun, lokarda, skusa, palamida, tuna) ili kocarske ribe (mol, lignjun, trlja blatarica, skamp, grdobina, muzgavac, pataraca, raze itd). Iz svega se lako da zakljuciti da su kolicine ulovljenih morskih organizama i vrijeme koje mali ribari mogu provesti u ribolovu neusporedivo manje u odnosu na plovila preko 12m, a koja su kako se cini glavna vodilja zakonodavca prilikom donosenja novih zakonskih akata vezanih za male ribare. Zatim su tu ogranicenja po pitanju lovostaja. Iznijet cu samo jedan primjer. Ukoliko mali ribar zeli loviti velike morske rakove, hlapa i jastoga, zbog isplativosti i dobre prodajne cijene ili zbog toga sto nema drugih adekvatnih alata ili zona upisanih u povlastici, zakonom je ogranicen na lovostaj od 01.09. do 05.05. slijedece godine. Za to vrijeme zbog lovostaja nece primati nikakvu naknadu. Također nece primati ni naknadu za alate kojima nije dozvoljeno ribariti u određenom dijelu godine. Isto tako postoji sva šuma propisa vezana za ostale male alate (mreze stajacice, klopkasti alati itd), kada, kako i gdje se mogu koristiti. Plivaricari npr. imaju nekoliko mjeseci lovostaja u lovu na malu plavu ribu i za to vrijeme dobivaju izdasne drzavne potpore. Za malog ribara je zatim tu i problem nesređnog trzista, tj. neredovitog i nesigurnog otkupa, nepostojanja otkupnih stanica i ribljih burzi. Sve se svodi na prodaju visokokvalitetne bijele ribe i rakova po restoranima. Zavrsetkom turisticke sezone mali ribari mogu slobodno odjaviti obrt, te loviti iskljucivo za osobne potrebe poput rekreativaca ili sportasa. Za to vrijeme plava ili kocarska riba ima siguran plasman. Srdela se na veliko prodaje po nekoliko kuna za kilogram i odlazi na daljnju preradu uhodanim lancima, ide u izvoz ili zavrsava na ribarnicama. Za to vrijeme mali ribar moze samo ocajavti i razmisljati kako ce podmiriti troskove prema drzavi i prehraniti obitelj. Kako turizma nema, restorani slabije rade, smanjena je i potreba za bijelom ribom, a trgovci koji se tada namecu kao jedino rjesenje diktiraju cijenu koja je cesto izrazito nepovoljna i nedostatna za pokrivanje osnovnih troskova poslovanja. Također postoji potreba edukacije dijela ugostitelja koji nisu upoznati da trebaju biti registrirani kao prvokupci i na portalu gospodarskog ribolova prijaviti kupljeni ulov. U ocevidniku evidentiran i preko transakcijskog racuna placen ulov tada kao da ne postoji i ne ulazi u masu potrebnu za dobivanje potpore male vrijednosti, iako je od strane malog ribara napravljeno sve po zakonu. Za napomenuti je da su mali ribari cesto jedini zaposlenici i nositelji svog obrta te samostalno odrzavaju plovila, alate, prate zakonske promjene, a uz sve to ih ceka neizvjesan ribolov i škrt ulov, te jos neizvjesniji plasman. Ovo su sve ogranicenja koja malog ribara stavljaju u nepovoljan polozaj u odnosu na "velike ribare", a samim time i u nepovoljan egzinstencijalni polozaj njega i njegove obitelji, te ce bilo kakva nova zakonska ogranicenja sigurno dovesti ili do povecanja ribolovnog napora kojim je mali ribar ionako prenapregnut ili jos prije do zatvaranja obrta i ukidanja radnih mjesta. Mali ribari su zapravo socijalna kategorija hrvatskog djelatnog stanovnistva. Iz svega se namece slijedeci zakljucak: Ne smije se povecavati kolicina iskrcane i od strane prvokupca prijavljene ribe kao uvjet za dobivanje potpore. Nacin dodjele potpore male vrijednosti treba prosiriti na nacin da se i za alate u zabrani, a koje mali ribar koristi kada su dopusteni, te također i za vrijeme lovostaja npr. na rakove, dodjeljuje dodatna potpora zbog nemogucnosti obavljanja ribolova, a sve u svrhu zastite ribljeg fonda, slicno kao za plivarice. Zatim treba povecati naknadu po radnom danu alata. Također predlazem da umjesto stalnog smanjivanja ribolovnog napora i uvođenja novih restrikcija prema malim ribarima, dio novaca koji dolaze od nas ribara, drzava ulozi u izgradnju umjetnih brakova. Tako bi se riblji fond povecavao a samim time ribari bi mogli bolje poslovati bez uvođenja novih restrikcija. | Primljeno na znanje | Izmjene koje se odnose na uvjet vezan za količinu iskrcaja, a koje su bile predviđene za primjenu u 2021. godini, nisu provedene odnosno za Zahtjeve za potporu koji se podnose u 2021. godini se primjenjuju postojeći uvjeti propisani člankom 4. stavkom 3. točkom d) Pravilnika. Vezano za ostale primjedbe, izmjene Pravilnika koje su predmet ovoga savjetovanja nisu provedene odnosno predmetni Pravilnik o izmjenama pravilnika nije donesen prema prijedlogu koji je obuhvaćen ovim savjetovanjem te će za novi prijedlog biti provedeno savjetovanje po njegovoj izradi. |
4 | ante kustur | PRAVILNIK | Postovani! Predlažem, da maknete ovaj prijedlog, kojim dizete kriterij za dobivanje potpore male vrijednosti u ribarstvu za gospodarski ribolov. Opet unistavate male ribare i radite protiv hrvatskog naroda i ribara. Dok s druge strane ne dizete kriterije za akvakulturu (uzgoj riba) i uzgoj školjaka. Predlazem, da maknete i dosadasnji kriterij 100kg minimalne iskrcane kolicine ulova. Potpora male vrijednosti je potpora malim poduzetnicima u ribarstvu, a ako uvjetujete isplatu vecom iskrcanom kolicinom ulova nego do sada, opet pogodujete velikim igracima kao sto su vlasnici povlastica s upisanim kocama i plivaricama, koji dobivaju jos potporu za vrijeme lovostaja dok mali ribari s manjim alatima ne dobiju nista iako su za njih isto vazeci lovostaji (razlicite mreze, vrse). Predlazem, da za gospodarski ribolov napravite novu formulu za izracun potpore male vrijednosti, koja bi digla visinu potpore ribarima u gospodarskom ribolovu. Ako ribar po direktivi EU moze dobiti potporu male vrijednosti do 30.000 eur u 3 godine, znaci da bi trebao dobiti do 10.000 eur u jednoj godini. Po sadasnjoj formuli je Potpora (kn) = GT plovila* × 70,00 kn + ukupni broj ribolovnih dana* × 130,00 kn. To znaci, da npr. ribar s plovilom od 10GT i 200 ribolovnih dana moze dobiti godisnje 26.700hrk (oko 3560 eur). A ako bi bio na moru svaki dan - sto je nemoguce (365 dana), dobio bi 48.150hrk (oko 6420 eur), znaci u 3 godine ribar u Hrvatskoj dobiva manje od 20.000eur potpore a nikako ne ne moze dobiti 30.000eur potpore pa da se ubije. Dali je ova formula poštena? Nije. Formulu treba promjeniti na nacin, da svaki ribar bez obzira na velicinu plovila GT (koji ima malu tezinu u ovoj formuli) moze dobiti godisnje 10.000eur ako radi svaki dan (365 dana), znaci treba dici ponder 130 hrk za 50% na 200 hrk. Sve ostalo je suprotno direktivi EU o potpori de minimis! A vezano za potporu ribarima zbog kovida nije mi jasno, kako upravljate fondom iz kojeg dodeljujete potporu, jer na primjer sukladno viru https://ec.europa.eu/fisheries/sites/fisheries/files/2020-factsheet-coronavirus_en.pdf drzava Republika Hrvatska bi samo zbog kovid krize do 31.12.2020 trebala po ribaru isplatiti maximalno 120.000eur i ova potpora ne iskljucuje potporu de minimis (koja po direktivi EU iznosi do 30.000eur u tri godine). A ribari smo dobili u 2020. godini jednokratnu potporu 6.000 kuna zbog korone (cca. 865eur), sto je manje od potpore male vrijednosti. Pa to je sramota, trebali bi dobiti 4 puta ono sto dobijemo kao potporu male vrijednosti. | Nije prihvaćen | Iznos potpore male vrijednosti od 30.000,00 eura u posljednje tri fiskalne godine podrazumijeva najviši iznos potpore koji se može ostvariti i koji je propisan pravilima za potpore male vrijednosti u ribarstvu i akvakulturi koja se primjenjuju u Europskoj uniji (Uredba (EU) br. 717/2014o primjeni članaka 107. i 108. Ugovora o funkcioniranju Europske unije na de minimis potpore u sektoru ribarstva i akvakulture). Dakle, ovaj iznos ne predstavlja iznos potpore koji se treba dodijeliti svakom poduzetniku već podrazumijeva gornju granicu koju je potrebno poštivati kod dodjele potpore na temelju definiranog izračuna. Naime, potpora se izračunava za svakog pojedinačnog poduzetnika na temelju podataka i vrijednosti koji su primjenjivi na toga poduzetnika na godišnjoj razini (u slučaju gospodarskog ribolova na temelju bruto tonaže plovila i broja ribolovnih dana toga plovila), a potpora izračunata na temelju navedenoga ne smije biti viša od 30.000,00 eura u bilo kojem razdoblju od tri fiskalne godine. Primjedba je uzeta u obzir u dijelu izmjena koje se odnose na uvjet vezan za količinu iskrcaja, a koje su bile predviđene za primjenu u 2021. godini, te iste nisu provedene odnosno za Zahtjeve za potporu koji se podnose u 2021. godini se primjenjuju postojeći uvjeti propisani člankom 4. stavkom 3. točkom d) Pravilnika. Naime, izmjene Pravilnika koje su predmet ovoga savjetovanja nisu provedene odnosno predmetni Pravilnik o izmjenama pravilnika nije donesen prema prijedlogu koji je obuhvaćen ovim savjetovanjem te će za novi prijedlog biti provedeno savjetovanje po njegovoj izradi. |
5 | Valter cergolj | PRAVILNIK | Mislim da nije dobro uspoređivati različite vrste ulova po kilaži jer se neke vrste više love, a daju manje financijske efekte. Primjer, netko ulovi 500 kg srdele, a netko ulovi 400 kg škampa. Prvi dobija potporu, a drugi ne. Prvi ulovi u jedan dan, a drugi u cijelu godinu. | Primljeno na znanje | Izmjene koje se odnose na uvjet vezan za količinu iskrcaja, a koje su bile predviđene za primjenu u 2021. godini, nisu provedene odnosno za Zahtjeve za potporu koji se podnose u 2021. godini se primjenjuju postojeći uvjeti propisani člankom 4. stavkom 3. točkom d) Pravilnika. Vezano za ostale primjedbe, izmjene Pravilnika koje su predmet ovoga savjetovanja nisu provedene odnosno predmetni Pravilnik o izmjenama pravilnika nije donesen prema prijedlogu koji je obuhvaćen ovim savjetovanjem te će za novi prijedlog biti provedeno savjetovanje po njegovoj izradi. |