Izvješće o provedenom savjetovanju - Plan upravljanja risom (Lynx lynx) s akcijskim planom
Redni broj
|
Komentar | Odgovor | |||
---|---|---|---|---|---|
1 | MAGDA SINDIČIĆ | Opći cilj 1. Stanje očuvanosti dinarske populacije risa u Hrvatskoj je povoljnije od stanja procijenjenog 2019. godine , Specifični cilj 1.1. U narednih 10 godina genska raznolikost populacije risa je podignuta u odnosu na stanje utvrđeno 2013. godine te je koeficijent parenja u srodstvu smanjen | Aktivnost 1.1.3, pokazatelj provedbe aktivnosti "smjernice za upravljanje populacijom" - nije jasno na što se odnose te smjernice i po čemu se razlikuju od ovog dokumenta, odnosno od Plana upravljanja populacijom | Prihvaćen | Naziv smjernica u indikatoru aktivnosti 1.1.2. je dopunjen te glasi: smjernice za genetsko i demografsko upravljanje populacijom |
2 | MAGDA SINDIČIĆ | Opći cilj 1. Stanje očuvanosti dinarske populacije risa u Hrvatskoj je povoljnije od stanja procijenjenog 2019. godine , Specifični cilj 1.1. U narednih 10 godina genska raznolikost populacije risa je podignuta u odnosu na stanje utvrđeno 2013. godine te je koeficijent parenja u srodstvu smanjen | Dodati aktivnost 1.1.4 Ukoliko genetske analize pokažu potrebu, provesti dodatne repopulacije | Prihvaćen | U specifični cilj 1.1. dodana aktivnost: 1.1.3. Provesti dodatnu repopulaciju ako se sukladno genetskim analizama i smjernicama za genetsko i demografsko upravljanje populacijom pokaže potrebnim |
3 | MAGDA SINDIČIĆ | Opći cilj 1. Stanje očuvanosti dinarske populacije risa u Hrvatskoj je povoljnije od stanja procijenjenog 2019. godine , Specifični cilj 1.1. U narednih 10 godina genska raznolikost populacije risa je podignuta u odnosu na stanje utvrđeno 2013. godine te je koeficijent parenja u srodstvu smanjen | Plan upravljanja vrijedi za razdoblje od 10 godina, pa bi trebao predvidjeti mogućnost repopulacije i nakon 2024. godine, odnosno nakon LIFE Lynx projekta, ukoliko smjernice za upravljanje populacijom (aktivnost 1.1.3) pokažu da je to potrebno. U sklopu LIFE lynx projekta napravljeno je modeliranje genetskih i demografskih parametara dinarske populacije risa, a rezultati upućuju na nužnost provedbe budućih repopulacija kako bi osigurala zadovoljavajuća razina genske raznolikosti i koeficijenta parenja u srodstvu https://www.lifelynx.eu/wp-content/uploads/2021/12/D.3-Optimal-management-scenarios-for-ensuring-viability-of-lynx-in-the-Dinartic-Mountains-and-SE-Alps.pdf. | Prihvaćen | U specifični cilj 1.1. dodana aktivnost: 1.1.3. Provesti dodatnu repopulaciju ako se sukladno genetskim analizama i smjernicama za genetsko i demografsko upravljanje populacijom pokaže potrebnim |
4 | Udruga Biom | Opći cilj 1. Stanje očuvanosti dinarske populacije risa u Hrvatskoj je povoljnije od stanja procijenjenog 2019. godine , Specifični cilj 1.2. Do 2025. godine brojnost risa očuvana je najmanje na razini utvrđenoj 2020. godine, a do 2031. godine trend populacije je stabilan ili je u porastu | Također za aktivnost 1.2.3. kao i za prethodnu, nedostaju predviđene aktivnosti i resursi za prevenciju i postupanje već se samo prikupljaju podatci i analiziraju. Vizija akcijskog plana je skladan suživot s lokalnim stanovništvom te smatramo da je za to potrebno intenzivnije raditi i na prevenciji potencijalnih šteta. | Primljeno na znanje | Plan upravljanja risom nije prepoznao značajne konflikte vezano uz štete od risa na domaćim životinjama te su trenutne potrebe upravljanja adekvatno sagledane u nacrtu plana upravljanja. U slučaju da se analizom provedenom kroz aktivnost 1.2.3. Prikupljati i analizirati podatke o štetama od risa na stoci i domaćim životinjama utvrdi potreba dodatne aktivnosti prevencije šteta, ona se može definirati kroz reviziju Plana upravljanja, a horizontalno će se provoditi kroz Strateški plan zajedničke poljoprivredne politike Republike Hrvatske 2023. - 2027. |
5 | Udruga Biom | Opći cilj 1. Stanje očuvanosti dinarske populacije risa u Hrvatskoj je povoljnije od stanja procijenjenog 2019. godine , Specifični cilj 1.2. Do 2025. godine brojnost risa očuvana je najmanje na razini utvrđenoj 2020. godine, a do 2031. godine trend populacije je stabilan ili je u porastu | Za aktivnost 1.2.2. nedostaje djelovanje na temelju podataka. Ako se već troše resursi da se prati i analizira, smatramo da je potrebno predvidjeti i da se temeljem rezultata djeluje u svrhu prevencije. | Prihvaćen | Aktivnost 1.2.2. će se dopuniti na način da glasi: Prikupljati podatke i analizirati uzroke smrtnosti risa u Hrvatskoj te temeljem rezultata analiza djelovati u svrhu prevencije utvrđenih prijetnji, uz indikator „- broj uspješno provedenih mjera prevencije utvrđenih prijetnji“. |
6 | MAGDA SINDIČIĆ | Opći cilj 1. Stanje očuvanosti dinarske populacije risa u Hrvatskoj je povoljnije od stanja procijenjenog 2019. godine , Specifični cilj 1.2. Do 2025. godine brojnost risa očuvana je najmanje na razini utvrđenoj 2020. godine, a do 2031. godine trend populacije je stabilan ili je u porastu | Aktivnost 1.2.7. uključuje pojam "nastambe za rehabilitaciju". Zakon o zaštiti prirode propisuje da se jedinke zaštićenih vrsta zbrinjavaju u oporavilištima za divlje životinje, te je djelovanje Oporavilišta regulirano pravilnikom. Pojam "nastambe za rehabilitaciju", njihovo djelovanje niti održavanje nije predviđeno zakonskom regulativom, stoga ovu aktivnost svakako treba modificirati. Također, neophodno je definirati pojam "održavanje" - da li to uključuje samo tehničko održavanje nekog prostora? Ako da, onda je ova aktivnost nepotpuna. Sam prostor/nastamba i održavanje istog su nedostatni za provedbu procesa rehabilitacije. Za uspješnu rehabilitaciju su ključni stručni djelatnici, pa svakako treba predvidjeti troškove njihove edukacije. | Prihvaćen | Aktivnost 1.2.7. izmijenjena je da glasi: 1.2.7. Osigurati uvjete za uspješnu rehabilitaciju i pripremu risova za povratak u prirodu. Kao indikatori provedbe navedeni su: "- sve postojeće nastambe se održavaju" i "- provoditelji rehabilitacije se kontinuirano stručno educiraju" |
7 | MAGDA SINDIČIĆ | Opći cilj 1. Stanje očuvanosti dinarske populacije risa u Hrvatskoj je povoljnije od stanja procijenjenog 2019. godine , Specifični cilj 1.2. Do 2025. godine brojnost risa očuvana je najmanje na razini utvrđenoj 2020. godine, a do 2031. godine trend populacije je stabilan ili je u porastu | Pokazatelj provedbe aktivnosti 1.2.6. uključuje stavku "sve oporavljene jedinke uspješno su vraćene u prirodu", što prejudicira da će protokol za zbrinjavanje siročadi uključivati aktivnost "oporavka i vraćanja u prirodu". Budući protokol još nije izrađen, ne može se prejudicirati što će biti navedeno u protokolu. Teoretski, protokol može zaključiti da je vraćanje u prirodu nemoguće i neopravdano. | Prihvaćen | Indikator provedbe aktivnosti 1.2.6. izmijenjen da glasi: "- siročad za koju su zaprimljene dojave je adekvatno zbrinuta sukladno protokolu". |
8 | MAGDA SINDIČIĆ | Opći cilj 1. Stanje očuvanosti dinarske populacije risa u Hrvatskoj je povoljnije od stanja procijenjenog 2019. godine , Specifični cilj 1.3. U narednih 10 godina na području stalne i povremene rasprostranjenosti risa (koje na razini 2016. godine iznosi 11.148,4 km2) najmanje 40 % površine staništa je visoke pogodnosti za risa | Aktivnost 1.3.1, pokazatelj provedbe "utvrđene dionice prometnica s većom opasnošću stradavanja" - zabilježena smrtnost risa u Hrvatskoj je u posljednja dva desetljeća vrlo niska, te prikupljeni podatci nisu statistički dovoljno značajni za predloženu analizu. Također, u ovoj aktivnosti nedostaje provedba preporuka za bolju povezanost staništa. Očuvano stanište je temelj za opstanak populacije, a u 10-godišnjem razdoblju se nisu predvidjele konkretne aktivnosti za očuvanje kvalitete staništa i povezanosti (osim poboljšanja stanja zelenih mostova). Analize su početak, neophodno je na temelju njihovih rezultata provoditi aktivnosti. | Prihvaćen | Aktivnost 1.3.1. izmijenjena da glasi: "1.3.1. Pratiti i analizirati prostornu povezanost i cjelovitost staništa dinarske populacije risa te djelovati sukladno izrađenim preporukama". Pripadajući indikatori provedbe su: “- izvješće o provedenoj analizi utjecaja barijera na kretanje praćenih risova” i “- izrađene i provedene preporuke za bolju prostornu povezanost dinarske populacije risa" |
9 | Udruga Biom | Opći cilj 1. Stanje očuvanosti dinarske populacije risa u Hrvatskoj je povoljnije od stanja procijenjenog 2019. godine , Specifični cilj 1.3. U narednih 10 godina na području stalne i povremene rasprostranjenosti risa (koje na razini 2016. godine iznosi 11.148,4 km2) najmanje 40 % površine staništa je visoke pogodnosti za risa | Aktivnost 1.3.6. je u potpunosti nepotrebna jer su travnjaci i pašnjaci vrlo važna tema i bez problematike ovisnosti risa o plijenu koji koristi travnjake za hranjenje. Smatramo da nije potrebno resurse ovog akcijskog plana trošiti na to već i ovih 20.000 kn bi bilo bolje uložiti u svrsi shodnije aktivnosti. | Djelomično prihvaćen | Zaraštanje travnjaka je prepoznato kao jedan od uzroka ugroženosti risa u Planu upravljanja, budući da su ova staništa važna za ispašu plijenskih vrsta risa. Za planiranu aktivnost 1.3.6.kroz provedbu Plana upravljanja risom neće se izdvajati posebna sredstva, već je iznos predviđen kroz provedbu planova upravljanja područjima ekološke mreže na kojima je ris ciljna vrsta. |
10 | Udruga Biom | Opći cilj 1. Stanje očuvanosti dinarske populacije risa u Hrvatskoj je povoljnije od stanja procijenjenog 2019. godine , Specifični cilj 1.3. U narednih 10 godina na području stalne i povremene rasprostranjenosti risa (koje na razini 2016. godine iznosi 11.148,4 km2) najmanje 40 % površine staništa je visoke pogodnosti za risa | Visoka pogodnost staništa koju uglavnom za risa čine šume se ne može postići samo ulaganjem u zelene mostove. Predviđena je analiza povezanosti i cjelovitosti te po potrebi unapređenje zelenih mostova no u potpunosti je izostavljena suradnja sa šumarskim sektorom koji konretno i upravlja staništem risa i čiji se ljudi vrlo često susreću s risom. Predlažemo da predvidite aktivnosti kojima ćete konkretnije uključiti Hrvatske šume u upravljanje risom. | Primljeno na znanje | Tematska cjelina „2 - suradnja i jačanje kapaciteta interesnih skupina“ obuhvaća suradnju sa šumarskim sektorom kao interesnom skupinom. Trenutno gospodarenje šumama nije prepoznato kao prijetnja populaciji risa. Uvjeti zaštite prirode u svrhu očuvanja risa i staništa risa sagledani su u šumsko gospodarskim osnovama, a planovi upravljanja područjima ekološke mreže sadrže aktivnosti u svrhu očuvanja risa i staništa risa. |
11 | Udruga Biom | VIZIJA , Opći cilj 2. Aktivna međusektorska i međunarodna suradnja te jačanje kapaciteta interesnih skupina zainteresiranih za očuvanje dinarske populacije risa je ostvarena kroz učinkovitu razmjenu informacija i iskustava | Osim sektora zaštite prirode, ključni sektori za upravljanje risom u Hrvatskoj su sektor šumarstva koji upravlja staništem risa i sektor lovstva koji upravlja plijenom risa. Kroz navedene aktivnosti nije jasno kako ih se misli uključiti u upravljanje populacijom osim toga da ih se pozove na edukaciju za praćenje risa. Sama vizija ovog plana kaže da će se dionici adekvatno uključiti u praćenje i upravljanje populacijom te predlažemo da se ova dva sektora dirketnije i uključe jer ris ovisi o njima. | Primljeno na znanje | Tematska cjelina „2 - suradnja i jačanje kapaciteta interesnih skupina“ obuhvaća suradnju sa sektorom šumarstva i lovstva kao interesnim skupinama. Sektori lovstva i šumarstva bit će uključeni u rad interventnog tima te u koordinaciju i suradnju na zajedničkom praćenju trenda brojnosti plijenskih vrsta. |
12 | Udruga Biom | Opći cilj 2. Aktivna međusektorska i međunarodna suradnja te jačanje kapaciteta interesnih skupina zainteresiranih za očuvanje dinarske populacije risa je ostvarena kroz učinkovitu razmjenu informacija i iskustava, Specifični cilj 2.1. Unaprijeđena međusektorska suradnja za vrijeme trajanja plana osigurava olakšanu razmjenu znanja o risu i jačanje kapaciteta interesnih skupina potrebnih za učinkovito očuvanje risa | Aktivnost 2.1.8. u pokazateljima je naveden broj predavanja održanih na skupu stručnih službi. Javne ustanove su dio sektora zaštite prirode koji upravlja zaštićenim vrstama (pa time i ciljnim vrstama ekološke mreže)pa tako i risom. Podržavamo održavanje predavanja na temu očuvanja risa i na skupovima stručnih službi ali predlažemo da se u ovom cilju resursi fokusiraju na druge sektore i interesne skupine 8kao što i sam specifični cilj 2.1. i glasi) a spomenuta predavanja se premjeste u pod ciljeve gdje je predviđeno podizanje kapaciteta sektora zaštite prirode. | Primljeno na znanje | U aktivnosti 2.1.8. osim indikatora broj predavanja održanih na skupu stručnih službi navedeni su drugi indikatori koji se odnose na ostale interesne skupine tj. sektore izuzev sektora zaštite prirode. Također, u Planu upravljanja nije definiran poseban cilj koji se odnosi samo na podizanje kapaciteta sektor zaštite prirode. |
13 | Udruga Biom | Opći cilj 2. Aktivna međusektorska i međunarodna suradnja te jačanje kapaciteta interesnih skupina zainteresiranih za očuvanje dinarske populacije risa je ostvarena kroz učinkovitu razmjenu informacija i iskustava, Specifični cilj 2.1. Unaprijeđena međusektorska suradnja za vrijeme trajanja plana osigurava olakšanu razmjenu znanja o risu i jačanje kapaciteta interesnih skupina potrebnih za učinkovito očuvanje risa | Aktivnost 2.1.7. Usavršavanje ali i kvalitetniji rad s interventnim timom je potrebno porvoditi svake godine. Provedbom EU projekata uspostavljena je mreža komunikacije te je intervencija sve više. Za pretpostaviti je da će se trend nastaviti pa je potrebno i više ulaganja u interventni tim. Potrebne su edukacije i dozvole kako bi članovi mogli baratati sa živim jedinkama divljih životinja ali i lešinama. Potrebno ih je opremiti osnovnom opremom i protokolima za postupanje. | Prihvaćen | Aktivnost 2.1.6. izmijenjena je na način da glasi: „2.1.6. Usavršavanje članova interventnog tima za vuka i risa provoditi najmanje jednom svake dvije godine“ te su izmijenjeni i dopunjeni pripadajući indikatori: „- najmanje jedna održana edukativna radionica svake dvije godine - broj educiranih članova interventnog tima - periodički izvještaji za članove interventnog tima o obavljenim intervencijama“. |
14 | Udruga Biom | Opći cilj 2. Aktivna međusektorska i međunarodna suradnja te jačanje kapaciteta interesnih skupina zainteresiranih za očuvanje dinarske populacije risa je ostvarena kroz učinkovitu razmjenu informacija i iskustava, Specifični cilj 2.1. Unaprijeđena međusektorska suradnja za vrijeme trajanja plana osigurava olakšanu razmjenu znanja o risu i jačanje kapaciteta interesnih skupina potrebnih za učinkovito očuvanje risa | Aktivnost 2.1.6. Nije jasna uloga Povjerenstva za velike zvijeri niti se njihov rad misli unapređivati već samo „nastaviti“. Potrebno je sagledati čine li članovi tog povjerenstva sve ključne sektore i ispunjava li to povjerenstvo svoju ulogu (zna li se koja je?). Imaju li ikakvu odgovornost prema javnosti, postoje li izvještaji, informacije o njihovom radu, odlukama, ulozi? Ništa od toga nije zavedeno kao pokazatelj. Do sad smo shvatili da koordinacijski tim koordinira provedbu plana pa nije jasno zašto ga sad koordinira i ovo povjerenstvo? Ako će donositi odluke o provedbi plana, snosi li na neki način i odgovornost? | Prihvaćen | Aktivnost „2.1.1. Odrediti koordinacijski tim za provedbu plana upravljanja, pratiti provedbu i izvještavati“ uz indikator „- određen koordinacijski tim provedbe plana, pripremljeno izvješće koordinacijskog tima“ je ostavljena, dok je aktivnost usmjerena na nastavak rada Povjerenstva za velike zvijeri brisana. |
15 | Udruga Biom | Opći cilj 2. Aktivna međusektorska i međunarodna suradnja te jačanje kapaciteta interesnih skupina zainteresiranih za očuvanje dinarske populacije risa je ostvarena kroz učinkovitu razmjenu informacija i iskustava, Specifični cilj 2.1. Unaprijeđena međusektorska suradnja za vrijeme trajanja plana osigurava olakšanu razmjenu znanja o risu i jačanje kapaciteta interesnih skupina potrebnih za učinkovito očuvanje risa | Komentar za aktivnost 2.1.2. Uključivanje interesnih skupina u praćenje risa je puno veći posao od samog održavanja radionica. Potrebna je redovna komunikacija, tumačenje i analiza prikupljenog, organizacija akcija praćenja i sl.. Potrebno je i pratiti učinkovitost pa tako i kao pokazatelj uvrstiti i postignute rezultate (broj DNK uzoraka, tragova i sl) prikupljenih od strane educiranih motritelja. | Primljeno na znanje | Sve navedeno u komentaru je obuhvaćeno provedbom nacionalnog programa praćenja stanja populacije risa kroz aktivnost 1.2.1. |
16 | Udruga Biom | Opći cilj 2. Aktivna međusektorska i međunarodna suradnja te jačanje kapaciteta interesnih skupina zainteresiranih za očuvanje dinarske populacije risa je ostvarena kroz učinkovitu razmjenu informacija i iskustava, Specifični cilj 2.1. Unaprijeđena međusektorska suradnja za vrijeme trajanja plana osigurava olakšanu razmjenu znanja o risu i jačanje kapaciteta interesnih skupina potrebnih za učinkovito očuvanje risa | Broj radionica i sastanaka je vrlo slab pokazatelj tj. uopće ne ukazuje na to postiže li se cilj i je li međusktorska suradnja stvarno unaprijeđena. Pokazatelji bi trebali biti usmjereni na rezultat i učinkovitost. Nigdje se ne evaluiraju radionice, koliko su sudionici zadovoljni, koliko su unaprijedili znanje, koliko ih se motiviralo na sudjelovanje i koje će to rezultate postići već se isključivo prati broj održanih radionica koje mogu biti isto tako i vrlo loše i neefikasne. | Prihvaćen | Indikator aktivnost „2.1.2. Održati edukativne radionice za interesne skupine s ciljem njihovog usavršavanja i uključivanja u praćenje stanja risa“ dopunjen je izrađenim izvješćem i evaluacijom svake provedene radionice. |
17 | MAGDA SINDIČIĆ | Opći cilj 3. Svijest javnosti i znanje o risu su povećani i prepoznato je da ris kao simbol očuvanih šumskih ekosustava doprinosi ekonomskom razvoju područja gdje je rasprostranjen, Specifični cilj 3.1. U narednih 10 godina znanje o risu je povećano, a stavovi javnosti pozitivniji su u odnosu na rezultate istraživanja iz 2019. godine | Na radionicama s predstavnicima interesnih skupina, provedenima u sklopu izrade stručne podloge za ovaj Plan upravljanja risom, prilikom ocjene provedbe prethodnog Plana negativno je ocijenjena provedba aktivnosti iz područja informiranja i edukacije interesnih skupina. Aktivnosti navedene u sklopu specifičnog cilja 3.1 sada legaliziraju nepostojanje sustavnih aktivnosti usmjerenih na unaprijeđenje znanja i poboljšanje stavova javnosti. Predviđena su tek 2 predavanja za širu javnost s minimalno 10 polaznika u 10 godina, te minimalno 3 objave u medijima godišnje. Istovremeno zbunjuje iznos predviđen za planirane aktivnosti - tek 10 000 kn za aktivnost 3.1.3 koja je usmjerena na lovce koji su jedna od ključnih interesnih skupina, a istovremeno je predviđeno 100 000 kn za tri objave u medijima godišnje. Neprikladan je omjer planiranog iznosa i vremena te vrijednosti rada potrebnog za provedbu tih aktivnosti, kao i učinka koji će se postići provedbom aktivnosti. | Primljeno na znanje | Aktivnosti iz područja informiranja i edukacije interesnih skupina u cilju upravljanja populacijom risa definirane su kroz tematsku cjelinu „2 - suradnja i jačanje kapaciteta interesnih skupina“. Glede unaprjeđenja znanja i poboljšanja stavova javnosti nisu predviđena tek 2 predavanja za širu javnost s minimalno 10 polaznika u 10 godina, kako se navodi, već minimalno 2 predavanja s 10 polaznika godišnje, što kroz desetogodišnje razdoblje obuhvaća minimalno 20 predavanja. Aktivnost 3.1.3. odnosi se specifično na sadržaje i materijale vezano uz pripremu polaganja lovačkog ispita, dok su sve ostale edukacije i jačanje kapaciteta lovaca kao interesne skupine obuhvaćene u tematskoj cjelini 2. |
18 | MAGDA SINDIČIĆ | VIZIJA , PROVEDBA, NADZOR I REVIZIJA PLANA | Glavna zamjerka predloženom Planu jest nedostatak konkretnih aktivnosti koje će biti temelj suradnje s interesnim skupinama - prvenstveno sektorom lovstva i šumarstva te stanovnicima područja rasprostranjenosti risa. Aktivnosti koje informiraju, educiraju i potiču na djelovanje, te uključuju u donošenje odluka navedene skupine su nedostatne za nastavak dobre prakse koja je postavljena LIFE Lynx projektom. Stoga prijeti opasnost da će se završetkom provedbe projekta ugasiti suradnja s interesnim skupinama ili će opet biti prepuštena entuzijazmu pojedinih stručnjaka. Također izostavljena je mogućnost repopulacija nakon LIFE Lynx projekta, ukoliko za to bude potrebe. I treći važni nedostatak je izostanak konkretnih aktivnosti za očuvanje kvalitete i povezanosti staništa, te neuključivanje odgovornost sektora šumarstva za ove ciljeve. | Primljeno na znanje | Primljeno na znanje te sagledano u odgovorima na ostale primjedbe. |