Izvješće o provedenom savjetovanju - Savjetovanje o Prijedlogu plana zakonodavnih aktivnosti Ministarstva pravosuđa i uprave za 2023. godinu

Redni broj
Korisnik
Područje
Komentar
Status odgovora
Odgovor
1 Mirela Dorotić PRIJEDLOGA PLANA ZAKONODAVNIH AKTIVNOSTI MINISTARSTVA PRAVOSUĐA I UPRAVE ZA 2023. GODINU Pozdravljamo inicijativu za novi zakon i stojimo na raspolaganju za dodatne upite. Imamo veliko iskustvo u praksi i teoriji, a kao jako dobar primjer možemo spomenuti primjer kolega tumača, vještaka i procjenitelja iz Slovenije. uime Društva sudskih tumača i prevoditelja (DSTiP), Zagreb Primljeno na znanje Prima se na znanje
2 Općinski sud u Pazinu PRIJEDLOGA PLANA ZAKONODAVNIH AKTIVNOSTI MINISTARSTVA PRAVOSUĐA I UPRAVE ZA 2023. GODINU Tijekom listopada 2022. provedeno je e-Savjetovanje vezano za izmjene i dopune Zakona o plaćama sudaca i drugih pravosudnih dužnosnika. Iako su u e-Savjetovanju iznesene brojne argumentirane primjedbe sudaca i zamjenika državnih odvjetnika, primjedbe nisu prihvaćene s obrazloženjem da će se one uzeti u obzir kod budućih izmjena tog Zakona. Međutim, u Planu zakonodavnih aktivnosti Ministarstva pravosuđa i uprave (u nastavku: Ministarstva) nije predviđeno donošenje izmjena Zakona o plaćama sudaca i drugih pravosudnih dužnosnika, već samo donošenje Zakona o plaćama u državnoj službi (kojim se neće uređivati plaće sudaca i drugih pravosudnih dužnosnika). Odgađanje rješavanja problema materijalnog položaja sudaca nam je neprihvatljivo te se u cijelosti pridružujemo navodima sudaca Trgovačkog suda u Pazinu. Dodatno želimo još jednom ukazati na dvije bitne stvari: 1. Odgađanje rješavanja problema materijalnog položaja sudaca imat će dalekosežne posljedice za pravilan i nesmetan rad sudova Zamjećuje se sve veća nezainteresiranost kvalitetnih sudskih savjetnika za imenovanje na sudačku dužnost s obzirom na to da im se primanja ne bi značajnije povećala (pogotovo u odnosu na odgovornost koju nosi obnašanje sudačke dužnosti), a nekima bi se još i smanjila. S druge strane, povećava se broj kvalitetnih i iskusnih sudaca koji napuštaju sudačku profesiju i odlaze u druge profesije, najčešće odvjetnike. S tim u vezi valja naglasiti da je u studenom 2022. izmijenjena Tarifa o nagradama i naknadi troškova odvjetnika prema kojoj je vrijednost boda povećana za 50 %. Izmjena navedene Tarife, a koja se primjenjuje retroaktivno (Tbr. 48. st. 3. Tarife), donesena je uz suglasnost ministra pravosuđa i uprave, dok istovremeno Ministarstvo ne prihvaća brojne argumentirane primjedbe sudaca na predloženo smanjenje koeficijenata. S obzirom na to da se okolnost povećanja troškova života ne uzima u obzir prilikom odlučivanja o plaćama sudaca, a uzima u obzir prilikom određivanja visine odvjetničkih nagrada, očekuje se daljnji odlazak sudaca u odvjetničku profesiju. 2. Postojeće nelogičnosti između plaća unutar pravosudnog sustava se ne rješavaju, već produbljuju Od 1. rujna 2019. do 30. rujna 2022. je osnovica za izračun plaća državnih službenika povećana za 12 %, dok se u istom razdoblju nije povećavala osnovica za izračun plaća sudaca i drugih pravosudnih dužnosnika. Zbog veće osnovice za izračun plaća državnih službenika, suci prvostupanjskih sudova (iako imaju veći koeficijent složenosti poslova od svih državnih službenika u pravosuđu) primaju plaću manju od pojedinih državnih službenika. Izjednačavanjem osnovice, uz istovremeno smanjivanje koeficijenata složenosti poslova sudaca (ispod koeficijenata pojedinih državnih službenika) ta nelogičnost još više dolazi do izražaja jer jedini razlikovni kriterij postaje koeficijent složenosti poslova. Predloženi koeficijenti složenosti poslova sudaca bi ukazivali da se složenost poslova sudaca smanjila i da je posao sudaca manje složan i odgovoran od poslova pojedinih državnih službenika zaposlenih u pravosuđu (viših sudskih savjetnika – specijalista na VSRH, ravnatelja sudske uprave na svim sudovima) što nikako nije točno. Od 1. listopada 2022. se osnovica za izračun plaća državnih službenika povećala za 6 % (što podržavamo), pa iako će se sucima prelaskom na osnovicu za državne službenike automatski povećati plaća, suci će do stupanja na snagu Zakona biti dodatno diskriminirani u odnosu na državne službenike. Tako će do kraja ove godine, a uzimajući u obzir i prava koja će ostvariti državni službenici u prosincu 2022. (božićnica i dar za djecu), pojedini državni službenici ostvariti primanja veća od prvostupanjskih sudaca za nekoliko tisuća kuna. Kolika je nelogičnost između plaća unutar pravosudnog sustava najbolje pokazuje činjenica da će primanja predsjednika prvostupanjskog suda u prosincu 2022. biti manja od primanja ravnatelja sudske uprave u istom tijelu (plaća uvećana za dodatke). Ono što je još važnije je da se povećanjem osnovice za 6 % (do čega će doći stupanjem na snagu Zakona) neće riješiti nelogičnosti unutar sustava (zbog predloženih manjih koeficijenata), a nije jasno kada će se i hoće li se uopće koeficijenti sudaca povećati (vratiti na današnje koeficijente). Ministarstvo je u više navrata isticalo da će se naknadno (tijekom druge faze) riješiti pitanje nerazmjera koeficijenata unutar pravosudnog sustava, ali treba uzeti u obzir da će sve do tada (donošenja Zakona kojim će se ponovno povećati koeficijenti sudaca) suci i dalje primati plaću manju od pojedinih državnih službenika. Stoga smatramo da nema razloga da se, prilikom izmjene Zakona kojim će se izjednačiti osnovica, ne odrede pravični koeficijenti složenosti poslova sudaca i drugih pravosudnih dužnosnika, odnosno da se zadrže postojeći koeficijenti. Suci Općinskog suda u Pazinu Nije prihvaćen U vrijeme objave Plana zakonodavnih aktivnosti Ministarstva pravosuđa i uprave u javnom savjetovanju Prijedlog zakona o izmjenama i dopuni Zakona o plaćama sudaca i drugih pravosudnih dužnosnika već je bio u zakonskoj proceduri donošenja, iz kojeg razloga ovaj propis nije obuhvaćen Planom zakonodavnih aktivnosti za 2023. godinu.
3 Trgovački sud u Pazinu PRIJEDLOGA PLANA ZAKONODAVNIH AKTIVNOSTI MINISTARSTVA PRAVOSUĐA I UPRAVE ZA 2023. GODINU U e-savjetovanju vezano uz Prijedlog zakona o izmjenama i dopuni Zakona o plaćama sudaca i drugih pravosudnih dužnosnika izneseno je 28 argumentiranih komentara protiv smanjenja koeficijenata pravosudnim dužnosnicima. Predlagatelj Ministarstvo pravosuđa i uprave nije prihvatio te primjedbe. U odgovoru na komentare putem e-savjetovanja predlagatelj je naveo da će plaće sudaca i dalje biti uređene Zakonom o plaćama sudaca i drugih pravosudnih dužnosnika, kako i preporučuje Venecijanska komisija. Također, naveo je i da se svi prijedlozi koji se odnose na sustav koeficijenata za izračun plaća pravosudnih dužnosnika te njihov odnos s koeficijentima složenosti poslova državnih službenika primaju na znanje te će se uzeti u obzir kod budućih izmjena tog Zakona. Iz navedenog proizlazi da se Ministarstvo pravosuđa i uprave obvezalo izmijeniti predmetni zakon na način da će uzeti u obzir primjedbe i prijedloge koji se odnose na sustav koeficijenata za izračun plaća pravosudnih dužnosnika. Međutim, u Prijedlogu plana zakonodavnih aktivnosti ministarstva pravosuđa i uprave za 2023. godinu nema tih (najavljenih) izmjena zakona. Ministarstvo pravosuđa i uprave je pravosudnim dužnosnicima dostavilo obavijest klasa: 011-02/22-01/69 urbroj: 514-01/08-22-01 od 11. studenog 2022. „u cilju objektivnog informiranja sudaca i državnih odvjetnika o pređloženom Zakonu o izmjenama i dopuni Zakona o plaćama sudaca i drugih pravosudnih dužnosnika“. U toj obavijesti se navodi sljedeće: „Nacionalnim planom oporavka i otpornosti 2021.-2026., Republika Hrvatska se obvezala provesti reformu sustava plaća u državnoj i javnim službama te do 30. lipnja 2023. godine donijeti Zakon o plaćama. Reforma plaća provest će se u dvije faze: a) prva faza reforme obuhvaća izjednačavanje osnovice za obračun plaće za sve one koji plaću primaju iz državnog proračuna, što znači da će u budućem sustavu plaća državni i pravosudni dužnosnici imati istu osnovicu za obračun plaće kao i državni službenici. b) druga faza obuhvaća povećanje odnosno promjenu koeficijenata pojedinih dužnosničkih i radnih mjesta na temelju vrednovanja istih prema složenosti poslova.“. Vezano uz navod da će se do 30. lipnja 2023. godine donijeti Zakon o plaćama, može se zaključiti da se radi o Zakonu o plaćama u državnoj službi za kojeg se u Prijedlogu plana zakonodavnih aktivnosti ministarstva pravosuđa i uprave za 2023. godinu navodi da će biti upućen u proceduru Vlade u I. tromjesečju 2023. Nije, međutim, jasno zašto taj zakon Ministarstvo pravosuđa i uprave uopće spominje u obavijesti pravosudnim dužnosnicima od 11. studenog 2022. i to vezano uz plaće pravosudnih dužnosnika. Naime, kao što je prethodno navedeno, Ministarstvo pravosuđa i uprave je navelo da će plaće sudaca i dalje će biti uređene odnosno propisane Zakonom o plaćama sudaca i drugih pravosudnih dužnosnika, kako i preporučuje Venecijanska komisija. Iz navedenog proizlazi da plaće sudaca neće biti uređene Zakonom o plaćama u državnoj službi već Zakonom o plaćama sudaca i drugih pravosudnih dužnosnika. U navodima da će se reforma plaća provesti u dvije faze (i to a - izjednačavanje osnovice za obračun plaće te b - povećanje odnosno promjenu koeficijenata pojedinih dužnosničkih radnih mjesta) „mudro“ se pokušava izostaviti jedna bitna „faza“, a to je smanjenje koeficijenata pravosudnih dužnosnika (čl. 2. predloženih izmjena i dopuna, u dijelu kojim se mijenja odredba čl. 4. st. 3. važećeg Zakona o plaćama sudaca i drugih pravosudnih dužnosnika). S obzirom na sve navedeno predlažemo da se (kad je već Ministarstvo pravosuđa i uprave ignoriralo argumentirane primjedbe sudaca na prijedlog Zakona o izmjenama i dopuni Zakona o plaćama sudaca i drugih pravosudnih dužnosnika te je odlučilo smanjiti koeficijente pravosudnim dužnosnicima) u Plan zakonodavnih aktivnosti Ministarstva pravosuđa i uprave za 2023. uvrste najavljene izmjene Zakona o plaćama sudaca i drugih pravosudnih dužnosnika, kojim će (kako je navelo to ministarstvo) i dalje biti uređene plaće sudaca (kako i preporučuje Venecijanska komisija), te pri donošenju kojih izmjena će se (kako je također navelo isto ministarstvo) uzeti u obzir svi prijedlozi koji se odnose na sustav koeficijenata za izračun plaća pravosudnih dužnosnika te njihov odnos s koeficijentima složenosti poslova državnih službenika. Plaće sudaca i državnih odvjetnika se godinama ne mijenjaju, a plaće sudaca trgovačkih sudova u 2022. godini su niže nego što su bile 2009. godine (sadašnja osnovica je manja od one iz 2009. koja je iznosila 4.873,83 kn, a koeficijent je ostao isti). Time su njihove realne plaće (koje uzimaju u obzir inflaciju) znatno smanjene, a istovremeno su službenicima i namještenicima plaće rasle (a ostalim zaposlenicima u pravnim osobama rasle su i više). Dakle, suci i državni odvjetnici su evidentno diskriminirani. Nadalje, Ministar pravosuđa i uprave Republike Hrvatske je pod brojem klasa: 011-02/21-01/592, urbroj: 514-03-02/01-22-16 od 11. listopada 2022., dao suglasnost Upravnom odboru Hrvatske odvjetničke komore za Izmjenu Tarife o nagradama i naknadi troškova za rad odvjetnika, kojom je Tbr. 50. Tarife o nagradama i naknadi troškova za rad odvjetnika promijenjen na način da vrijednost boda umjesto dotadašnjih 10,00 kuna, nakon te izmjene iznosi 15,00 kuna. Time su u 2022. godini nagrade odvjetnicima uvećane za 50%. Dakle suci su diskriminirani i u odnosu na kolege odvjetnike (sve uz suglasnost ministra). Prijedlog Zakona o izmjenama i dopuni Zakona o plaćama sudaca i drugih pravosudnih dužnosnika sucima nije prihvatljiv jer snižava postojeće koeficijente za izračun plaće, ne ispravlja nepravedno smanjenje plaća sudaca i održava ih nedopustivo niskim, te ne uzima u obzir opseg odgovornosti sudaca u odnosu na državne službenike i namještenike. Imajući u vidu da: - iz preporuka Venecijanske komisije CEPEJ-a proizlazi da bi plaća sudaca trebala biti zajamčena zakonom u skladu s dignitetom dužnosti koje suci obavljaju i opsegom njihovih zaduženja, - iz presude Europskog suda od 27. veljače 2018., Associação Sindical dos Juízes Portugueses, C-64/16, proizlazi (argumentum a contrario) da, ako sucima plaće nisu smanjene općim mjerama koje su vezane uz zahtjeve uklanjanja prekomjernog proračunskog deficita i uz program financijske pomoći Europske unije, članak 19. stavak 1. drugi podstavak UEU-a treba tumačiti na način da se takvo smanjenje protivi načelu neovisnosti sudaca, odredba čl. 2. predloženih izmjena i dopuna Zakona o plaćama sudaca i drugih pravosudnih dužnosnika, i to samo u dijelu kojim se mijenja odredba čl. 4. st. 3. važećeg zakona (na način da se smanjuju koeficijenti za svaku pojedinu kategoriju pravosudnih dužnosnika), protivna je odredbi čl. 115. st. 2. Ustava Republike Hrvatske, kojom je propisano da je sudbena vlast u Republici Hrvatskoj samostalna i neovisna. Stoga smatramo da bi (ukoliko prođu predložene izmjene) suci mogli podnijeti prijedlog za pokretanje postupka za ocjenu suglasnosti s Ustavom odredbe čl. 2. predloženih izmjena i dopuna, i to samo u dijelu kojim se mijenja odredba čl. 4. st. 3. važećeg zakona (kojom se smanjuju koeficijenti za svaku pojedinu kategoriju pravosudnih dužnosnika). Također, suci bi se za svoja prava mogli pokušati izboriti i drugim sredstvima (obraćanjem europskim tijelima, štrajkom, tužbama,..). Izjednačavanjem osnovice za obračun plaća pravosudnih dužnosnika s osnovicom za obračun plaće državnih službenika i namještenika, a bez promjene koeficijenata, uskladila bi se razlika (iz prethodnih godina) u rastu plaće državnih službenika i namještenika u odnosu na plaće pravosudnih dužnosnike. Stoga koeficijente uopće ne bi trebalo mijenjati. Zbog navedenog u cijelosti podržavamo takav prijedlog Udruge hrvatskih sudaca, iznesen 7. studenoga 2022. na sastanku sa predstavnicima Ministarstvo pravosuđa i uprave (na temu Nacrta Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o plaćama sudaca i drugih pravosudnih dužnosnika). SUCI TRGOVAČKOG SUDA U PAZINU Nije prihvaćen U vrijeme objave Plana zakonodavnih aktivnosti Ministarstva pravosuđa i uprave u javnom savjetovanju Prijedlog zakona o izmjenama i dopuni Zakona o plaćama sudaca i drugih pravosudnih dužnosnika već je bio u zakonskoj proceduri donošenja, iz kojeg razloga ovaj propis nije obuhvaćen Planom zakonodavnih aktivnosti za 2023. godinu.