Izvješće o provedenom savjetovanju - Savjetovanje s javnošću za Prijedlog pravilnika o provedbi Nacionalne strategije za provedbu Školske sheme voća i povrća te mlijeka i mliječnih proizvoda od školske godine 2023./2024. do školske godine 2028./2029.

Redni broj
Korisnik
Područje
Komentar
Status odgovora
Odgovor
1 ROBERT ALEKSIĆ MINISTARSTVO POLJOPRIVREDE Poštovani, u potpunosti podržavam prijašnje komentare na temu uvrštavanja lješnjaka na listu prihvatljivih proizvoda (ŠKOLSKA SHEMA 2022/2023)". Kao djelatnik u osnovnoškolskom sustavu mogu potvrditi da se vodi briga o eventualnim alergijskim pojavama kod naših učenika, te da su svi djelatnici upoznati s takvim slučajevima preko roditelja i razrednika takve djece. Isto smatram da je potrebno napomenuti da je lješnjak voće koji je po svojoj prirodi vrlo postojano glede trajnosti te da po tom svojstvu nadilazi mnoge, ako ne i svo voće iz liste prihvatljivih proizvoda. Primljeno na znanje Prije svega potrebno je jasno i nedvojbeno konstatirati da je lješnjak, kao i drugo orašasto voće uključen u Školsku shemu i nalazi se na Listi prihvatljivih proizvoda u Nacionalnoj strategiji za provedbu Školske sheme za programsko razdoblje od šk. god. 2017./2018. do šk. god. 2022./2023. (izmjenom Nacionalne strategije iz 2021.), kao i Nacionalnoj strategiji za programsko razdoblje od šk. god. 2023./2024. do šk. god. 2028./2029. Također, njega u širem smislu ove teme ne treba promatrati odvojeno od drugih orašastih plodova koji mogu biti predmet rasprave o Školskoj shemi i koji su u Školsku shemu uključeni upravo u istom okviru kao i lješnjak. Lješnjak, kao i drugo orašasto voće nije predviđen u mjeri Distribucija i/ili isporuka proizvoda u odgojno-obrazovne ustanove nego je edukacija o njegovom zdravstvenom značaju i njegovo kušanje (konzumacija) predviđeno u okviru mjere Prateće obrazovne mjere (podmjera Satovi kušanja voća i povrća i/ili mlijeka i mliječnih proizvoda i podmjera Održavanje tečajeva, radionica i predavanja sa svrhom edukacija djece u poljoprivredi, zdravim prehrambenim navikama). Odluka o statusu lješnjaka i drugog orašastog voća (badem, orah) nije donesena ad hoc ili na bilo koji drugi ishitreni način, već je ona rezultat razmatranja i konzultacija članova unutar Povjerenstva za izradu Nacionalne strategije, a slična su se razmatranja o uključivanju orašastog voća u širu/masovniju konzumaciju kroz mjeru Distribucija i/ili isporuka proizvoda u odgojno-obrazovne ustanove provodila i tijekom prošlog programskog razdoblja. Razlozi za ovakav status (uključenost samo u mjeru Prateće obrazovne mjere) su sljedeći: - Visok zdravstveni rizik - Visoka cijena lješnjaka u odnosu na financijski iznos sredstva omotnicu (iznos sredstva po učeniku) u mjeri Distribucija proizvoda u odgojno-obrazovne ustanove Stajalište predstavnika Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo, čija je uloga određivanje prihvatljivosti određenog proizvoda za konzumaciju učenicima i određivanje normativa proizvoda je da lješnjaci predstavljaju visoki zdravstveni rizik odnosno problem sa stajališta alergena, poštivanja higijenskih standarda, prisutnosti aflatoksina i sl. te da njegovo uključivanje u širu konzumaciju u okviru mjere Distribucija i/ili isporuka proizvoda u odgojno-obrazovne ustanove pretpostavlja udovoljavanje zahtjevima njegove pripreme, kako prilikom dostave, tako i prije same konzumacije (oguljen, opran i pržen, a po mogućnosti i pretpakiran). Također, ne na prvom mjestu, ali svakako treba istaknuti i visoku cijenu lješnjaka neovisno radi li se o jezgri lješnjaka ili lješnjaku u ljusci. U tom smislu cijena lješnjaka gotovo je identična čitavoj omotnici po učeniku (u školskoj godini 2022./2023.), a s obzirom da je predviđeno trajanje mjere Distribucija i/ili isporuka proizvoda u odgojno-obrazovnim ustanovama 12 - 24 tjedna u školskoj godini i u skladu s preporukom normativa (od strane HZJZ-a), lješnjak bi značajno utjecao na prebrzo iskorištavanje omotnice i skraćivanje provedbe Školske sheme što bi škole dovelo u problem poštivanja zahtjeva provedbe Školske sheme, a dobavljača u poziciju da dostavlja izuzetno male količine lješnjaka i priprema ga prije dostave, što također dodatno povisuje cijenu proizvoda. Zabilježeno je nekoliko takvih problema tijekom dosadašnje provedbe. Školska shema je prije svega javno zdravstveni program koji u prvom redu ima pedagošku, zdravstvenu i socijalnu komponentu. Ne radi o programu koji je potrebno promatrati kroz komercijalnu, ekonomsku i poduzetničku perspektivu što znači da Školska shema ne bi trebala biti isključiva i ciljana prodajna niša niti jednom dobavljaču. U fokusu ovog programa su djeca i njihovo obrazovanje. Radi svega obrazloženog odlučeno je da se lješnjak uključi u mjeru Prateće obrazovne mjere. U skladu s posljednjim izmjenama uredbi kojima se propisuje Školska shema svaka škola koja sudjeluje u mjeri Distribucija mora imati mogućnosti sudjelovati i u Pratećim obrazovnim mjerama. To znači da lješnjak i druge orašaste plodove učenici mogu konzumirati kroz dvije ranije naveden podmjere. Za te mjere je proračun za naredno programsko razdoblje i povećan i iznosi 62.500,00 eura (s PDV-om). Radi se dakle, o konzumiranju lješnjaka u kontroliranim uvjetima kada se škola ciljano pripremi za provedbu određene podmjere mjere Prateće obrazovne mjere.
2 IVAN NOVAK MINISTARSTVO POLJOPRIVREDE Kao što je već spomenuto, lješnjaci su ključni sastojak mnogih namaza koji se poslužuju u školama, ali oni nude značajne zdravstvene prednosti u svojim prirodnim, neprerađenim oblicima. Bogat su izvor zdravih masti, proteina i esencijalnih mikronutrijenata poput vitamina i minerala koji su ključni za rast i razvoj djece. Iako razumijemo i cijenimo oprez Ministarstva zdravstva u pogledu potencijalno alergene hrane, važno je uzeti u obzir da lješnjaci, za razliku od drugih orašastih plodova poput kikirikija, pokazuju relativno niske stope incidencije alergija. Zapravo, druge namirnice s većom pojavom alergija, poput mlijeka i jagoda, već su uključene na popis prihvatljive hrane. Čini se da razlika u tretmanu ovih stavki stvara nedosljednost za koju vjerujemo da zahtijeva preispitivanje statusa lješnjaka na popisu prihvatljive hrane. Štoviše, dodavanje lješnjaka na popis u njihovim zdravijim oblicima kao što su sirovi ili pečeni pružilo bi zdraviju alternativu čokoladnim namazima koji se trenutno poslužuju u školama, pomažući u smanjenju potrošnje šećera i promičući zdravije prehrambene navike kod naše djece. Vjerujemo u vašu predanost pružanju zdravog i raznolikog izbora hrane za našu djecu i uvjereni smo da ćete ovom pitanju posvetiti pažljivo razmatranje koje zaslužuje. Primljeno na znanje Prije svega potrebno je jasno i nedvojbeno konstatirati da je lješnjak, kao i drugo orašasto voće uključen u Školsku shemu i nalazi se na Listi prihvatljivih proizvoda u Nacionalnoj strategiji za provedbu Školske sheme za programsko razdoblje od šk. god. 2017./2018. do šk. god. 2022./2023. (izmjenom Nacionalne strategije iz 2021.), kao i Nacionalnoj strategiji za programsko razdoblje od šk. god. 2023./2024. do šk. god. 2028./2029. Također, njega u širem smislu ove teme ne treba promatrati odvojeno od drugih orašastih plodova koji mogu biti predmet rasprave o Školskoj shemi i koji su u Školsku shemu uključeni upravo u istom okviru kao i lješnjak. Lješnjak, kao i drugo orašasto voće nije predviđen u mjeri Distribucija i/ili isporuka proizvoda u odgojno-obrazovne ustanove nego je edukacija o njegovom zdravstvenom značaju i njegovo kušanje (konzumacija) predviđeno u okviru mjere Prateće obrazovne mjere (podmjera Satovi kušanja voća i povrća i/ili mlijeka i mliječnih proizvoda i podmjera Održavanje tečajeva, radionica i predavanja sa svrhom edukacija djece u poljoprivredi, zdravim prehrambenim navikama). Odluka o statusu lješnjaka i drugog orašastog voća (badem, orah) nije donesena ad hoc ili na bilo koji drugi ishitreni način, već je ona rezultat razmatranja i konzultacija članova unutar Povjerenstva za izradu Nacionalne strategije, a slična su se razmatranja o uključivanju orašastog voća u širu/masovniju konzumaciju kroz mjeru Distribucija i/ili isporuka proizvoda u odgojno-obrazovne ustanove provodila i tijekom prošlog programskog razdoblja. Razlozi za ovakav status (uključenost samo u mjeru Prateće obrazovne mjere) su sljedeći: - Visok zdravstveni rizik - Visoka cijena lješnjaka u odnosu na financijski iznos sredstva omotnicu (iznos sredstva po učeniku) u mjeri Distribucija proizvoda u odgojno-obrazovne ustanove Stajalište predstavnika Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo, čija je uloga određivanje prihvatljivosti određenog proizvoda za konzumaciju učenicima i određivanje normativa proizvoda je da lješnjaci predstavljaju visoki zdravstveni rizik odnosno problem sa stajališta alergena, poštivanja higijenskih standarda, prisutnosti aflatoksina i sl. te da njegovo uključivanje u širu konzumaciju u okviru mjere Distribucija i/ili isporuka proizvoda u odgojno-obrazovne ustanove pretpostavlja udovoljavanje zahtjevima njegove pripreme, kako prilikom dostave, tako i prije same konzumacije (oguljen, opran i pržen, a po mogućnosti i pretpakiran). Također, ne na prvom mjestu, ali svakako treba istaknuti i visoku cijenu lješnjaka neovisno radi li se o jezgri lješnjaka ili lješnjaku u ljusci. U tom smislu cijena lješnjaka gotovo je identična čitavoj omotnici po učeniku (u školskoj godini 2022./2023.), a s obzirom da je predviđeno trajanje mjere Distribucija i/ili isporuka proizvoda u odgojno-obrazovnim ustanovama 12 - 24 tjedna u školskoj godini i u skladu s preporukom normativa (od strane HZJZ-a), lješnjak bi značajno utjecao na prebrzo iskorištavanje omotnice i skraćivanje provedbe Školske sheme što bi škole dovelo u problem poštivanja zahtjeva provedbe Školske sheme, a dobavljača u poziciju da dostavlja izuzetno male količine lješnjaka i priprema ga prije dostave, što također dodatno povisuje cijenu proizvoda. Zabilježeno je nekoliko takvih problema tijekom dosadašnje provedbe. Školska shema je prije svega javno zdravstveni program koji u prvom redu ima pedagošku, zdravstvenu i socijalnu komponentu. Ne radi o programu koji je potrebno promatrati kroz komercijalnu, ekonomsku i poduzetničku perspektivu što znači da Školska shema ne bi trebala biti isključiva i ciljana prodajna niša niti jednom dobavljaču. U fokusu ovog programa su djeca i njihovo obrazovanje. Radi svega obrazloženog odlučeno je da se lješnjak uključi u mjeru Prateće obrazovne mjere. U skladu s posljednjim izmjenama uredbi kojima se propisuje Školska shema svaka škola koja sudjeluje u mjeri Distribucija mora imati mogućnosti sudjelovati i u Pratećim obrazovnim mjerama. To znači da lješnjak i druge orašaste plodove učenici mogu konzumirati kroz dvije ranije naveden podmjere. Za te mjere je proračun za naredno programsko razdoblje i povećan i iznosi 62.500,00 eura (s PDV-om). Radi se dakle, o konzumiranju lješnjaka u kontroliranim uvjetima kada se škola ciljano pripremi za provedbu određene podmjere mjere Prateće obrazovne mjere.
3 POLJOPRIVREDNA ZADRUGA NAŠ LJEŠNJAK MINISTARSTVO POLJOPRIVREDE Poštovani, Budući da na dokumentu "LISTA PRIHVATLJIVIH PROIZVODA - DISTRIBUCIJA (ŠKOLSKA SHEMA 2022/2023)" ne nalazimo lješnjak, inzistiramo na izmjeni dokumenta kako bi se isti, lješnjak, na nju uvrstio. Detaljnim proučavanjem javno dostupnih menija u školama, utvrdili smo da velika većina škola svojim učenicima servira namaze koji sadrže lješnjak (Nutella, Lino-lada, drugi brendovi), onemogućavajući vam činjenicu da kao razlog ne uvrštavanja lješnjaka na ovaj popis iskoristite izvještaje ministarstva zdravstva u kojemu se navodi da je lješnjak "rizična" namirnica zbog toga što spada u kategoriju orašastih plodova za koje se navodi da su uzročnici alergija kod brojne djece. Činjenica je da postoji broj djece koji je alergičan na kikiriki, no te su brojke zanemarive kada je riječ o lješnjaku (postoje djeca koja su alergična na jagode, jako puno djece ima i alergije na mlijeko itd. - namirnice koje su sve na popisu prihvatljivih namirnica za Školsku shemu 2022./2023.). Još jednom, molim uvrstiti na ovu listu lješnjak u svojim zdravijim oblicima u odnosu na čokoladne namaze, a to su sirovi i prženi lješnjak. Primljeno na znanje Prije svega potrebno je jasno i nedvojbeno konstatirati da je lješnjak, kao i drugo orašasto voće uključen u Školsku shemu i nalazi se na Listi prihvatljivih proizvoda u Nacionalnoj strategiji za provedbu Školske sheme za programsko razdoblje od šk. god. 2017./2018. do šk. god. 2022./2023. (izmjenom Nacionalne strategije iz 2021.), kao i Nacionalnoj strategiji za programsko razdoblje od šk. god. 2023./2024. do šk. god. 2028./2029. Također, njega u širem smislu ove teme ne treba promatrati odvojeno od drugih orašastih plodova koji mogu biti predmet rasprave o Školskoj shemi i koji su u Školsku shemu uključeni upravo u istom okviru kao i lješnjak. Lješnjak, kao i drugo orašasto voće nije predviđen u mjeri Distribucija i/ili isporuka proizvoda u odgojno-obrazovne ustanove nego je edukacija o njegovom zdravstvenom značaju i njegovo kušanje (konzumacija) predviđeno u okviru mjere Prateće obrazovne mjere (podmjera Satovi kušanja voća i povrća i/ili mlijeka i mliječnih proizvoda i podmjera Održavanje tečajeva, radionica i predavanja sa svrhom edukacija djece u poljoprivredi, zdravim prehrambenim navikama). Odluka o statusu lješnjaka i drugog orašastog voća (badem, orah) nije donesena ad hoc ili na bilo koji drugi ishitreni način, već je ona rezultat razmatranja i konzultacija članova unutar Povjerenstva za izradu Nacionalne strategije, a slična su se razmatranja o uključivanju orašastog voća u širu/masovniju konzumaciju kroz mjeru Distribucija i/ili isporuka proizvoda u odgojno-obrazovne ustanove provodila i tijekom prošlog programskog razdoblja. Razlozi za ovakav status (uključenost samo u mjeru Prateće obrazovne mjere) su sljedeći: - Visok zdravstveni rizik - Visoka cijena lješnjaka u odnosu na financijski iznos sredstva omotnicu (iznos sredstva po učeniku) u mjeri Distribucija proizvoda u odgojno-obrazovne ustanove Stajalište predstavnika Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo, čija je uloga određivanje prihvatljivosti određenog proizvoda za konzumaciju učenicima i određivanje normativa proizvoda je da lješnjaci predstavljaju visoki zdravstveni rizik odnosno problem sa stajališta alergena, poštivanja higijenskih standarda, prisutnosti aflatoksina i sl. te da njegovo uključivanje u širu konzumaciju u okviru mjere Distribucija i/ili isporuka proizvoda u odgojno-obrazovne ustanove pretpostavlja udovoljavanje zahtjevima njegove pripreme, kako prilikom dostave, tako i prije same konzumacije (oguljen, opran i pržen, a po mogućnosti i pretpakiran). Također, ne na prvom mjestu, ali svakako treba istaknuti i visoku cijenu lješnjaka neovisno radi li se o jezgri lješnjaka ili lješnjaku u ljusci. U tom smislu cijena lješnjaka gotovo je identična čitavoj omotnici po učeniku (u školskoj godini 2022./2023.), a s obzirom da je predviđeno trajanje mjere Distribucija i/ili isporuka proizvoda u odgojno-obrazovnim ustanovama 12 - 24 tjedna u školskoj godini i u skladu s preporukom normativa (od strane HZJZ-a), lješnjak bi značajno utjecao na prebrzo iskorištavanje omotnice i skraćivanje provedbe Školske sheme što bi škole dovelo u problem poštivanja zahtjeva provedbe Školske sheme, a dobavljača u poziciju da dostavlja izuzetno male količine lješnjaka i priprema ga prije dostave, što također dodatno povisuje cijenu proizvoda. Zabilježeno je nekoliko takvih problema tijekom dosadašnje provedbe. Školska shema je prije svega javno zdravstveni program koji u prvom redu ima pedagošku, zdravstvenu i socijalnu komponentu. Ne radi o programu koji je potrebno promatrati kroz komercijalnu, ekonomsku i poduzetničku perspektivu što znači da Školska shema ne bi trebala biti isključiva i ciljana prodajna niša niti jednom dobavljaču. U fokusu ovog programa su djeca i njihovo obrazovanje. Radi svega obrazloženog odlučeno je da se lješnjak uključi u mjeru Prateće obrazovne mjere. U skladu s posljednjim izmjenama uredbi kojima se propisuje Školska shema svaka škola koja sudjeluje u mjeri Distribucija mora imati mogućnosti sudjelovati i u Pratećim obrazovnim mjerama. To znači da lješnjak i druge orašaste plodove učenici mogu konzumirati kroz dvije ranije naveden podmjere. Za te mjere je proračun za naredno programsko razdoblje i povećan i iznosi 62.500,00 eura (s PDV-om). Radi se dakle, o konzumiranju lješnjaka u kontroliranim uvjetima kada se škola ciljano pripremi za provedbu određene podmjere mjere Prateće obrazovne mjere.