Izvješće o provedenom savjetovanju - Prijedlog programa potpore za sufinanciranje troškova proizvodnje poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda zaštićenih oznakama izvornosti proizvedenih u Republici Hrvatskoj

Redni broj
Korisnik
Područje
Komentar
Status odgovora
Odgovor
1 HGK PRIJEDLOG PROGRAMA POTPORE ZA SUFINANCIRANJE TROŠKOVA PROIZVODNJE POLJOPRIVREDNIH I PREHRAMBENIH PROIZVODA ZAŠTIĆENIH OZNAKAMA IZVORNOSTI PROIZVEDENIH U REPUBLICI HRVATSKOJ Naši članovi ne slažu se s izostavljanjem poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda koji su zaštićeni oznakama zemljopisnog podrijetla (ZOZP) iz ovoga Prijedloga, s naglaskom na zaštićene proizvode Dalmatinski pršut, Drniški pršut, Krčki pršut, Dalmatinsku pečenicu i Dalmatinsku pancetu. U proizvodnji se glede svih nabrojanih proizvoda javljaju jednake poteškoće kao i kod proizvoda koji su nosioci izvornosti. U prijedlogu se navodi kako su u 2022. godini, uz porast troškova energije i prijevoza, i ovlaštena kontrolna tijela bila prisiljena povisiti cijenu kontrola pa navedeno povećanje troškova predstavlja dodatan uzrok nelikvidnosti kod dijela proizvođača. Sve navedeno, kao i cijena troška certifikacije opterećuje i proizvođače proizvoda koji su zaštićeni oznakama zemljopisnog podrijetla te slijedom navedenog naši članovi predlažu da se Programom omogući potpora i proizvođačima koji sudjeluju u sustavima kvalitete za poljoprivredne i prehrambene proizvode zaštićene oznakama zemljopisnog podrijetla koji su evidentirani u Evidenciji izdanih Potvrda o sukladnosti proizvoda sa Specifikacijom proizvoda u 2022. godini. Prihvaćen U prijedlogu Programa potpore za sufinanciranje troškova proizvodnje poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda zaštićenih oznakama izvornosti proizvedenih u Republici Hrvatskoj dodaje se Mjera 2. Potpora proizvođačima koji sudjeluju u sustavima kvalitete za poljoprivredne i prehrambene proizvode zaštićene oznakom zemljopisnog podrijetla. Ukupna sredstva predviđena za provedbu programa uvećavaju se u svrhu provođenja Mjere 2.
2 KLASTER HRVATSKOG PRŠUTA PRIJEDLOG PROGRAMA POTPORE ZA SUFINANCIRANJE TROŠKOVA PROIZVODNJE POLJOPRIVREDNIH I PREHRAMBENIH PROIZVODA ZAŠTIĆENIH OZNAKAMA IZVORNOSTI PROIZVEDENIH U REPUBLICI HRVATSKOJ Poštovani, javljamo se vezano za prijedlog programa potpore za sufinanciranje troškova proizvodnje poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda zaštićenih oznakama izvornosti proizvedenih u Republici Hrvatskoj. Prijedlog potpore proizvođačima za troškove proizvodnje i certifikacije je hvale vrijedan, no ne nalazimo kojim je propisom ili aktom ili nekim drugim pravnim dokumentom definirano da se iz ovakve potpore trebaju isključiti proizvođači proizvoda čiji su proizvodi zaštićeno oznakom zemljopisnog podrijetla (ZOZP )?Tu prvenstveno mislimo na zaštićene proizvode Dalmatinski pršut, Drniški pršut, Krčki pršut, Dalmatinsku pečenicu i Dalmatinsku pancetu.Vjerujemo da se radi o slučajnom propustu, jer (EU) Uredba koja štiti zaštićene oznake ni na kojem mjestu ne radi razliku između te dvije oznake, pravni aspekt obiju oznake je u potpunosti jednak, a nabrojeni proizvodi u proizvodnji imaju iste probleme ili poteškoće koje su vezane za proizvodnju , kao i proizvodi koji su zaštićeno izvornošću. Tekst prijedloga programa Potpore također u cijelosti koristi sudjelovanje u sustavima kvalitete u množini, ali se financijska potpora ograničila na samo jedan sustav kvalitete, onaj s oznakom izvornosti .Smatramo to nepoštenim i nepotrebno ograničavajuće, ukoliko nije tek griješka, što vjerujemo da jest. Za provedbu Programa osigurana su financijska sredstva u Državnom proračunu za 2023. godinu, tim više ovo smatramo diskriminatornim , jer i proizvođači proizvoda zaštićenih OZP uplaćuju u državni proračun i nepravedno su isključeni iz mogućnosti dobijanja potpore . Dodatno na to , vidljivo je da je tekst prijedloga Potpore tek nedovršeni prijedlog, jer na jednom mjestu tvrdi: Iznos potpore po pojedinom korisniku utvrđuje se razmjerno proizvodnji certificiranih proizvoda evidentiranih u Evidenciji izdanih Potvrda o sukladnosti proizvoda sa Specifikacijom proizvoda, dok se na drugom mjestu navodi: Potpora nije određena na osnovu cijene i količine proizvoda stavljenog na tržište.I iz ovoga je evidentno da se radi tek o prvom prijedlogu, koji je , između ostalog, propustio navesti i oznake zemljopisnog podrijetla. Ako se prehrambeni proizvodi koji su zaštićeni oznakama zemljopisnog podrijetla (ZOZP) ne uvrste u ovaj prijedlog potpore, smatramo da isti nisu nikome bitni onda ih nećemo ni certificirati. Sve godine rada na zaštiti i promociji navedenih proizvoda bacamo u vjetar. Ne možemo otkloniti dojam da se sustavno ili nenamjerno ne podržava proizvodnja proizvoda koji su nosioci ZOZP . Na kraju postavljamo pitanje da li proizvođači proizvoda koji proizvode koji su zaštićeni oznakama izvornosti (ZOI ) u svojim pogonima smiju proizvoditi i proizvode koji nisu zaštićeni. Iz našeg iskustva , to je slučaj u 100% proizvođača, time ovako definiran program Potpore dodatno gubi smisao. U vezi s iznesenim primjedbama, tražimo da revidirate tekst prijedloga Potpore i da u njega uključite sve one koji svojim trudom i zalaganjem u proizvodnji i certifikaciji zaštićenih proizvoda, te dugogodišnjem radom na predstavljanju Republike Hrvatske kao mjesta gdje se proizvode kvalitetni proizvodi, koji je i EU zaštitom priznala kao proizvode od iznimne kakvoće i tradicije, doprinose punjenju proračuna. Vjerujemo da se radi o nenamjernom propustima, te molimo da nas obavijestite o izradi novog prijedloga ,kako bismo se mogli uključiti svojim prijedlozima na istog. Izvršni direktor KHP-a Ante Madir dr.med.vet. Prihvaćen U prijedlogu Programa potpore za sufinanciranje troškova proizvodnje poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda zaštićenih oznakama izvornosti proizvedenih u Republici Hrvatskoj dodaje se Mjera 2. Potpora proizvođačima koji sudjeluju u sustavima kvalitete za poljoprivredne i prehrambene proizvode zaštićene oznakom zemljopisnog podrijetla. Ukupna sredstva predviđena za provedbu programa uvećavaju se u svrhu provođenja Mjere 2. Za potrebe izračuna potpore za pojedini proizvod u ovom programu u obzir je uzeta količina certificiranih proizvoda upisanih u evidenciju izdanih potvrda o sukladnosti proizvoda. Sukladno Uredbi Komisije (EU) 1407/2013 potpora se ne bi trebala primjenjivati na potpore čiji je iznos utvrđen na temelju cijene ili količine kupljenih proizvoda ili proizvoda stavljenih na tržište.
3 Udruga Dalmatinski pršut PRIJEDLOG PROGRAMA POTPORE ZA SUFINANCIRANJE TROŠKOVA PROIZVODNJE POLJOPRIVREDNIH I PREHRAMBENIH PROIZVODA ZAŠTIĆENIH OZNAKAMA IZVORNOSTI PROIZVEDENIH U REPUBLICI HRVATSKOJ, 9. FINANCIJSKA SREDSTVA ZA PROVEDBU PROGRAMA Koja je definicija velikih pouzeća po točci 5.? Kakva je ovo geografska razdioba, zašto su pojedine županije diskriminirane Programom (Splitsla ukupno 6 000 EUR, otok Krk 2 proizvoda bez potpore) Zašto nema i drugih proizvoda koji imaju izvornost kao zaštitu (Dalmatinski med, Cresko malinovo ulje, maslinovo ulje Krk, Zagorski med, med Istra, dagnja Novigrad). Neki nisu mogli imati potvrđenu suglasnost, jer im je bila loša sezona. Tko je izradio raščlambu koja je osnov za programirane iznose naknade potpore (proizvodi s Paga su na 11 i 14 EUR, ostali svi do najviše 3,60 Eur, osim Istarskog pršuta). Postotak od cijene proizvoda je isto nejasan . Jesu li potpore programirane na osnvu cijene i količine stavljenog na tržište, točka 7 ili nisu vezane za to? Zašto se ove potpore pojavljuju tek u 9. mjesecu, odnosno krajem godine (dok APRR izda Pravilnik za prijave ) , kada proizvođači više ne mogu planirati proizvodnju s potporama?Mora li EU odobriti potpore iz Državnog Proračuna ili se iz istog može plaćati ? Predsjednik Udruge proizvođača dalmatinskog pršuta Ivica Babić Primljeno na znanje U prijedlogu Programa potpore za sufinanciranje troškova proizvodnje poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda zaštićenih oznakama izvornosti proizvedenih u Republici Hrvatskoj dodaje se Mjera 2. Potpora proizvođačima koji sudjeluju u sustavima kvalitete za poljoprivredne i prehrambene proizvode zaštićene oznakom zemljopisnog podrijetla. Ukupna sredstva predviđena za provedbu programa uvećavaju se u svrhu provođenja Mjere 2. Budući su mikro, mala i srednja poduzeća znatno manje otporna na tržišne poremećaje koji dovode do smanjene likvidnosti, imajući u vidu ograničenost sredstava za provedbu programa, nisu obuhvaćena velika poduzeća. Velikim poduzećem se smatra ono poduzeće koje ima više od 250 zaposlenih i godišnji promet veći od 50 milijuna EUR ili ukupnu godišnju bilancu veću od 43 milijuna EUR. Financijski iznos omotnice po pojedinom proizvodu određen je prema udjelu tržišne vrijednosti pojedine proizvodnje u ukupnoj financijskoj omotnici definiranoj za pojedinu mjeru. Iznos potpore po pojedinom korisniku utvrđuje se razmjerno proizvodnji certificiranih proizvoda evidentiranih u Evidenciji izdanih Potvrda o sukladnosti proizvoda sa Specifikacijom proizvoda u 2022. godini. Potpore male vrijednosti ("de minimis") dodjeljuju tijela državne uprave i jedinice regionalne i lokalne samouprave, a njihova je karakteristika da nemaju učinak narušavanja tržišnog natjecanja. Republika Hrvatska prijavljuje Komisiji sve državne potpore. Sukladno članku 108. Ugovora o funkcioniranju Europske unije Komisija u suradnji s državama članicama neprestano nadzire sve sustave potpora koji postoje u tim državama.