Izvješće o provedenom savjetovanju - Pravilnik o koordiniranoj kupnji plina na razini Europske unije za potrebe plinom Republike Hrvatske

Redni broj
Korisnik
Područje
Komentar
Status odgovora
Odgovor
1 PRVO PLINARSKO DRUŠTVO D.O.O. PRAVILNIK U preambuli prijedloga Pravilnika o koordiniranoj kupnji plina na razini Europske unije za potrebe plinom Republike Hrvatske (dalje u tekstu: Pravilnik) navedeno je kako se Pravilnik donosi na temelju Uredbe Vijeća (EU) 2022/2576 od 19. prosinca 2022. o jačanju solidarnosti boljom koordinacijom kupnje plina, pouzdanim referentnim vrijednostima cijena i prekograničnim razmjenama plina (SL L 335, 29.12.2022) (dalje u tekstu: Uredba EU 2022.) S obzirom da je 29. prosinca 2023., u Službenom listu Europske unije objavljena UREDBA VIJEĆA (EU) 2023/2919 od 21. prosinca 2023. o izmjeni Uredbe (EU) 2022/2576 pogledu produljenja razdoblja njezine primjene (dalje u tekstu: UREDBA EU 2023.), predlažemo da se kao relevantan pravni propis na temelju kojeg se donosi predmetni Pravilnik u njegovoj preambuli citira i UREDBA EU 2023. Nadalje, predlažemo da se Pravilnik uskladi s važećim odredbama UREDBE EU 2023. kojom je propisano kako se Uredba EU 2022. primjenjuje do 31. prosinca 2024. te da se s tim u vezi uskladi primjena odredbe iz članka 8. stavka 2. prijedloga Pravilnika. Dodatno, kako je UREDBOM EU 2023. brisan članak 10. Uredbe EU 2022., predlažemo da se s navedenom izmjenom usklade odredbe prijedloga Pravilnika. Člankom 10. Uredbe EU 2022. su bile propisane obveze korištenja pružatelja usluge: 1. Države članice poduzimaju odgovarajuće mjere kako bi osigurale da poduzeća za prirodni plin pod njihovom jurisdikcijom i poduzeća koja su potrošači plina pod njihovom jurisdikcijom sudjeluju u procesu agregiranja potražnje koji organizira pružatelj usluga kao jedno od mogućih sredstava za postizanje ciljeva punjenja iz članaka 6.a i 20. Uredbe (EU) 2017/1938. 2. Države članice koje imaju podzemne sustave skladišta plina zahtijevaju od poduzeća za prirodni plin pod njihovom jurisdikcijom i poduzeća koja su potrošači plina pod njihovom jurisdikcijom da u procesu agregiranja potražnje koji organizira pružatelj usluga sudjeluju s količinama koje su barem jednake 15 % ukupne količine potrebne za postizanje ciljeva punjenja iz članaka 6.a i 20. Uredbe (EU) 2017/1938. 3. Države članice koje nemaju podzemne sustave skladišta plina zahtijevaju od poduzeća za prirodni plin pod njihovom jurisdikcijom i poduzeća koja su potrošači plina pod njihovom jurisdikcijom da u procesu agregiranja potražnje koji organizira pružatelj usluga sudjeluju s količinama koje su barem jednake 15 % količina koje odgovaraju ciljevima prekograničnog punjenja iz članaka 6.c i 20. Uredbe (EU) 2017/1938. 4. Poduzeća za prirodni plin i poduzeća koja su potrošači plina koja imaju obvezu sudjelovati u agregiranju potražnje mogu odlučiti da nakon procesa agregiranja neće kupiti plin. Kupljeni plin može se koristiti u druge svrhe osim za potrebe punjenja skladišta. Uvažavajući kako je Uredbom EU 2023. brisan članak 10., više ne postoji osnova za uvođenje obveza sudjelovanja u procesu agregiranja potražnje od strane nadležnih tijela država članica EU. Slijedom navedenog, smatramo kako je prijedlog Pravilnika, u dijelu uvođenja obveza sudjelovanja u privremenim mjerama usluge agregiranja potražnje i zajedničke nabave plina u EU, u suprotnosti od važećih odredba Uredbe EU 2022. i Uredbe EU 2023. Prema odredbama Uredbe EU 2022., a u skladu s načelom proporcionalnosti, mjere koje se odnose na agregiranje potražnje i zajedničku kupnju ne smiju prelaziti ono što je potrebno za ostvarenje njihovog cilja jer se mjere provode na dobrovoljnoj osnovi. Slijedom navedenog, predlažemo da se u Pravilniku brišu odredbe kojim se definira obveza sudjelovanja u privremenim mjerama usluge agregiranja potražnje i zajedničke nabave plina u EU, a sve u cilju ispravnog prenošenja zahtjeva Uredbe EU 2022., odnosno Uredbe EU 2023. Isto tako, budući da se u preambuli Pravilnika kao pravna osnova za njegovo donošenje navodi članak 5. stavci 11. i 16. Zakona o tržištu plina („Narodne novine“, broj 18/18, 23/20) j 18/18, 23/20), a da Obrazloženje ne sadrži razloge zbog kojih bi citirani propisi bili pravna osnova za donošenje predmetnog Pravilnika, predlažemo brisanje tog dijela preambule, odnosno u slučaju ne prihvaćanja ovog prijedloga, molimo za obrazloženje zbog čega su citirani propisi osnova za donošenje predmetnog Pravilnika. Djelomično prihvaćen Djelomično se prihvaća - U dijelu uvođenja obveza plina isti se mijenja na način da su obveznici obavezni sudjelovati samo ako za to postoji potreba.
2 Plinacro d.o.o. PRAVILNIK Sukladno komentaru i obrazloženju, predlažemo brisati članak 7. i članak 8. stavak 2. predloženog Pravilnika. Djelomično prihvaćen Djelomično se prihvaća - U dijelu trgovanja energetskim robnim izvedenicama članak se mijenja na način da će obaveza nastupiti nakon osnivanja burze plina, dok se dio o primjeni pravila unutardnevne volatilnosti briše.
3 Plinacro d.o.o. PRAVILNIK Članak 15. Uredbe Vijeća (EU) 2022/2576 se odnosi na mjesta trgovanja na kojima se trguje energetskim robnim izvedenicama, te nalaže mjestima trgovanja da za svaku energetsku robnu izvedenicu kojom se na njemu trguje uspostavi mehanizam za upravljanje unutardnevnom volatilnosti, kojem je svrha spriječiti prekomjerna kretanja cijena unutar dana trgovanja za energetske robne izvedenice. Budući da u Republici Hrvatskoj trenutno ne postoji mjesto trgovanja, u smislu Uredbe Vijeća (EU) 2022/2576, na kojem se trguje energetskim robnim izvedenicama; članak 7. i članak 8. stavak 2. predloženog Pravilnika nije moguće primijeniti u Republici Hrvatskoj. Stoga predlažemo da se predmetni članci brišu. Djelomično prihvaćen Djelomično se prihvaća - U dijelu trgovanja energetskim robnim izvedenicama članak se mijenja na način da će obaveza nastupiti nakon osnivanja burze plina, dok se dio o primjeni pravila unutardnevne volatilnosti briše.
4 HGK PRAVILNIK , Članak 5. Udruženje opskrbljivača i distributera plinom HGK moli za pojašnjenje propisuje li se ovim člankom obveza trgovanja 1,25% količina preko EU platforme ili se nameće obveza prijave količina preko EU platforme bez obveze sklapanja Ugovora? Primljeno na znanje Primljeno na znanje.- Izmjenama relevantnih članaka ne uvodi se nikakva obaveza, već se propisuje postupanje ukoliko će za to biti potrebe.
5 HGK PRAVILNIK , Članak 7. Udruženje opskrbljivača i distributera plinom HGK moli za informaciju definira li se člankom 7. "price cap" te odnosi li se na unutardnevnu volatilnost ili na duži period? Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
6 HRVATSKI OPERATOR TRŽIŠTA ENERGIJE d.o.o. PRAVILNIK , Članak 7. Predlaže se izmjena članka 7., stavak 1. kako slijedi: Nakon osnivanja burze plina u Republici Hrvatskoj i početka trgovanja energetskim robnim izvedenicama sa svrhom opskrbe krajnjih kupaca, HRVATSKI OPERATOR TRŽIŠTA ENERGIJE d.o.o. će sukladno članku 15. Uredbe Vijeća (EU) 2022/2576 predložiti mehanizam za upravljanje unutardnevnom volatilnošću. Obrazloženje: Člankom 15. Uredbe Vijeća (EU) 2022/2576 od 19. prosinca 2022. o jačanju solidarnosti boljom koordinacijom kupnje plina, pouzdanim referentnim vrijednostima cijena i prekograničnim razmjenama plina (SL L335, 29.12.2022) predviđeno je da se na svakom mjestu trgovanja na kojima se trguje energetskim robnim izvedenicama za potrebe opskrbe plinom krajnjih kupaca, uspostavi mehanizam za upravljanje unutardnevnom volatilnošću koji se temelji na gornjoj i donjoj graničnoj vrijednosti te izvan kojih se nalozi za trgovanja ne mogu izvršiti. Napominjemo da je trgovinska platforma koju vodi HRVATSKI OPERATOR TRŽIŠTA ENERGIJE d.o.o. mjesto organizirane trgovine kratkotrajnim standardiziranim proizvodima isključivo radi poduzimanja radnji uravnoteženja, prema posebnom regulatornom okviru i da je osnovana s ciljem poduzimanja radnji uravnoteženja plinskog sustava i zaštite sigurnosti opskrbe plinom, a ne za trgovanje plinom radi namire opskrbe dovoljnim količinama plina za potrebe krajnjih kupaca. S obzirom da u RH još ne postoji organizirano mjesto trgovanja na kojem se trguje energetskim robnim izvedenicama radi osiguravanja dovoljne količine plina za opskrbu plinom krajnjih kupaca, uspostava mehanizma za upravljanje unutardnevnom volatilnosti nije moguća sve do osnutka burze plina u RH i početka trgovanja odgovarajućim proizvodima za opskrbu krajnjih kupaca. Prihvaćen Prihvaća se.
7 HRVATSKI OPERATOR TRŽIŠTA ENERGIJE d.o.o. PRAVILNIK , Članak 8. Predlaže se brisanje stavka 2., članka 8. Obrazloženje: Primjena mehanizma unutardnevnom volatilnošću i način izračuna referentne cijena plina na tržištu plina u Republici Hrvatskoj kako ih definira Uredba i Direktiva moguća je tek nakon osnutka burze plina u Republici Hrvatskoj i trgovanja odgovarajućim proizvodima za opskrbu krajnjih kupaca. Prihvaćen Prihvaća se
8 HRVATSKI OPERATOR TRŽIŠTA ENERGIJE d.o.o. PRAVILNIK , Članak 9. S obzirom da je Uredba privremenog karaktera mišljenja smo kakoe potrebno odrediti da Pravilnik ostaje na snazi sve do isteka Uredbe ili drugog akta iz europske legislative, kojim je uređena uspostava mehanizma za upravljanje unutardnevnom volatilnošću. Prihvaćen Prihvaća se