Izvješće o provedenom savjetovanju - Prijedlog pravilnika za intervenciju 72.01. „Potpora za ograničenje u gospodarenju šumama (NATURA 2000, NKS)“ iz Strateškog plana Zajedničke poljoprivredne politike Republike Hrvatske 2023. – 2027.
Redni broj
|
Komentar | Odgovor | |||
---|---|---|---|---|---|
1 | SILVIJA ZEC | PRAVILNIK | u ime HRVATSKE KOMORE INŽENJERA ŠUMARSTVA I DRVNE TEHNOLOGIJE: Općenita primjedba – sugestija je za druge izmjene Strateškoga plana ispraviti pogrešku kojom je izostavljeno uključivanje površina pod ograničenjima osim površina u Natura 2000 područja - postoji zakonska obaveza provedbe propisanih mjera očuvanja prirode bez obzira o kojem području je riječ ukoliko su mjere propisane kroz uvjete zaštite prirode u šumskogospodarskim planovima. | Nije prihvaćen | Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i ribarstva je, u skladu s financijskim mogućnostima i potrebama korisnika u ruralnim područjima, prilikom izrade Strateškog plana izradilo i financijski plan za svaku intervenciju. Za provedbu intervencije 72.01. u razdoblju 2023.-2027. je planiran iznos od 8.823.530,00 EUR. Uzimajući u obzir sredstva koja su na raspolaganju za provedbu ove intervencije potrebno je imati fokus na Natura 2000 područja. Površina šuma u ekološkoj mreži Natura 2000 iznosi gotovo 50% odnosno 1,2 milijuna ha. Stručne službe Ministarstva poljoprivrede, šumarstva i ribarstva, s područja šumarstva, na temelju analize stanja, izradile su i predložile glavne mjere očuvanja bioraznolikosti po tri glavna tipa šuma. |
2 | ZVONIMIR PRESEČAN ARVAY | PRAVILNIK | Dio samog imena Pravilnika je .. Potpora za ograničenje u gospodarenju šuma… Ograničenja gospodarenja šuma se uz spomenutu Naturu 2000 i NKS nalaze i u Park šumama i ostalim područjima izvan Nature 2000… Prema podacima sa stranice 651 dokumenta Strateškog plana zajedničke poljoprivredne politike RH 2023 – 2027, za mjeru 72.01. se navodi konkretna površina za potpore i ona iznosi 8.824 ha (godišnji iznos potpore je 1.764.706 €). Pitanje je na temelju čega je dobivena ovakva nerealno mala površina a temeljem toga i ovako mali godišnji iznos potpora? Sukladno Odluci Vlade RH o donošenju programa financiranja ekološke mreže 2000 od 6.5.2022. godine Vlada je predvidjela za šume višetruko veći iznos i površina i godišnjih iznosa potpora? Sukladno podacima Šumskogospodarske osnove 76 % šuma je u vlasništvu Republike Hrvatske te njima, u najvećoj mjeri, gospodari javni šumoposjednik trgovačko društvo Hrvatske šume d.o.o., dok je preostalih 24 % u privatnom vlasništvu i njima gospodare privatni šumoposjednici. Površina šuma kojima gospodare Hrvatske šume d.o.o. u području Natura 2000 iznosi približno 1.050.000 ha, dok površina privatnih šuma u područjima Natura 2000 iznosi približno 200.000 ha. Također pod ograničenjima radi gore spomenutog, šumoposjednicima se ograničavaju moguće dodatne površine šuma, npr: sadnja EAT koja ima bolji prirast, iskoristivost, otpornost.. kao i moguća sadnja npr. crnog oraha i ostalih vrsta, a što je ograničenje koje uzrokuje direktnu štetu radi smanjenja budućih prihoda i ostalog. | Primljeno na znanje | Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i ribarstva je, u skladu s financijskim mogućnostima i potrebama korisnika u ruralnim područjima, prilikom izrade Strateškog plana izradilo i financijski plan za svaku intervenciju. Za provedbu intervencije 72.01. u razdoblju 2023.-2027. je planiran iznos od 8.823.530,00 EUR. Uzimajući u obzir sredstva koja su na raspolaganju za provedbu ove intervencije potrebno je imati fokus na Natura 2000 područja. Površina šuma u ekološkoj mreži Natura 2000 iznosi gotovo 50% odnosno 1,2 milijuna ha. Stručne službe Ministarstva poljoprivrede, šumarstva i ribarstva, s područja šumarstva, na temelju analize stanja, izradile su i predložile glavne mjere očuvanja bioraznolikosti po tri glavna tipa šuma. |
3 | HRVATSKI SAVEZ UDRUGA PRIVATNIH ŠUMOVLASNIKA | PRAVILNIK | Zbog tehničkih neispravnosti sustava koji trenutno ne dozvoljava komentiranje ostalih članaka primorani smo ovdje navesti sve komentare: Članak 7; St1) : Smatramo da prihvatljivi korisnici za ovu intervenciju mogu biti isključivo „privatni šumoposjednici“. Osnovu za taj zahtjev pronalazimo u Zakonu o zaštiti prirode u kojem se navodi da pravne osobe koje su u većinskom vlasništvu RH nemaju pravo na naknadu za ograničenja, a što je također uvršteno u Priroritetni akcijski okvir (PAO) u kojem su planirane naknada isključivo za privatne šumovlasnike (odobrenog Odlukom vlade RH od 06.05.2022.). Nadalje, smatramo da je besmisleno i pravno upitno da država sama sebi propisuje ograničenja i onda isplaćuje naknadu jer javni i ostali šumoposjednici ne plaćaju državi nikakvu koncesiju pa nema ni osnove za naknadu na izgubljenu dobit. Članak 7 St2): U predmetnom prijedlogu pravilnika također je upitna odredba kojom se privatnim šumoposjednicima uvjetuje izdavanje potvrde od strane ministarstva, a javnom šumoposjedniku istu potvrdu može izdati ovlašteni inženjer. Ova odredba je prihvatljiva s pozicije da se smanje troškovi privatnim šumoposjednicima prilikom prijave, ali samo uz uvijet da se nadležna uprava za šumarstvo dodatno kadrovski ojača, jer poznato je da je ministarstvo za šumarski sektor podkapacitirano i da neće moći u tako kratkom roku izdati potvrde svim zainteresiranim šumoposjednicima. Smatramo da je u najmanju ruku privatnim šumoposjednicima pravedno osigurati da sami mogu odabrati tko će im izdati potvrdu (kao što je to primjer i kod doznake stabala). Također se navodi nekakva popratna dokumentacija potrebna za ishođenje potvrde iako se svi potrebni podaci nalaze u šumskogospodarskom planu. Članak 8; St4) Vezano uz izvješćivanje ministarstvo će morati obavljati terenske očevide za što opet iskazujemo sumnju u njihove kapacitete za takve radove. Prilog1: U kriterijima odabira smo također naišli na nelogičnosti vezano uz različito bodovanje uzgojnih oblika i ukupnih površina pod ograničenjima za koja smatramo da su nepravedna te smo o tome već obavijestili Odbor za praćenje provedbe Strateškog plana. | Primljeno na znanje | Tijekom konzultacija prilikom izrade Strateškog plana dogovoreno je da se javne i ostale šumoposjednike uvrsti kao prihvatljive korisnike. Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i ribarstva, na temelju analize stanja, izradilo je i predložilo glavne mjere očuvanja bioraznolikosti po tri glavna tipa šuma. Potvrdu izdaje Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i ribarstva stoga što je jedino tijelo koje posjeduje sve podatke iz šumskogospodarskih planova za privatne šumoposjednike. Popratna dokumentacija služi u svrhu identifikacije korisnika. Početak podnošenja zahtjeva za potporu nije planiran odmah po objavi natječaja, već će biti predviđen dovoljan rok u kojem će korisnici moći ishoditi potvrde. Očitovanje na mišljenja članova OzP za kriterije odabira su navedena u tablici očitovanja koja se objavljuje na mrežnoj stranici www.ruralnirazvoj.hr. |
4 | HRVATSKI SAVEZ UDRUGA PRIVATNIH ŠUMOVLASNIKA | PRAVILNIK | Prijedlog pravilnika pripremljen je od strane ministarstva i nadležne agencije (Uprava za ruralni razvoj i Agencija za plaćanje u poljoprivredi), a ne u sklopu participativnog procesa koji uključuje rad imenovanih povjerenstava u koji su uključeni i svi ostali dionici (Fakultet šumarstva i drvne tehnologije, Ministarstvo zaštite okoliša i zelene tranzicije, Hrvatska komora inženjera šumarstva i drvne industrije, Hrvatske šume d.o.o., Hrvatski savez udruga privatnih vlasnika šuma). Uz ovaj prijedlog izražavamo nezadovoljstvo, jer se vezano uz tehničku pogrešku u Strateškom planu kojom je izostavljeno uključivanje površina pod ograničenjima osim onim u Natura 2000 područja, ista pogreška ne želi ispraviti što je bilo moguće kroz prvu i drugu izmjenu Strateškog plana. Nadalje podsjećamo da je osnova za ovu intervenciju zakonska obaveza provedbe propisanih mjera očuvanja prirode bez obzira o kojem području je riječ ukoliko su iste mjere propisane kroz uvjete zaštite prirode u šumskogospodarskim planovima. | Primljeno na znanje | Tijekom izrade Prijedloga pravilnika održane su dvije sjednice Povjerenstva, 7. lipnja i 15. rujna 2023. na kojoj su osim predstavnika Uprave za potpore poljoprivredi i ruralnom razvoji i Agencije za plaćanja u poljoprivredi, ribarstvu i ruralnom razvoju sudjelovali i ostali članovi Povjerenstva. Također na 1. sjednici sudjelovao je dr. sc. Marko Zorić, kao zamjena člana Povjerenstva ispred Hrvatskog saveza udruga privatnih šumoposjednika, a član Povjerenstva ispred Hrvatskog saveza udruga privatnih šumoposjednika mr. sc. Miljenko Županić sudjelovao je na 2. sjednici Povjerenstva. Nakon održanih sjednica su održani i sastanci Upravljačkog tijela s Agencijom za plaćanja u poljoprivredi, ribarstvu i ruralnom razvoju vezano uz postupovne odredbe za provedbu te s Državnim inspektoratom Republike Hrvatske na temu uspostave učinkovitog sustava kontrole unutar intervencije 72.01. 10. svibnja 2024. je održan završni sastanak u vezi izrade Prijedloga pravilnika za intervenciju 72.01. na kojem je sudjelovao i dr. sc. Marko Zorić, kao zamjena člana Povjerenstva ispred Hrvatskog saveza udruga privatnih šumoposjednika. Uzimajući u obzir sredstva koja su na raspolaganju za provedbu ove intervencije potrebno je imati fokus na Natura 2000 područja. Površina šuma u ekološkoj mreži Natura 2000 iznosi gotovo 50% odnosno 1,2 milijuna ha. |
5 | BORIS NOVKOVIĆ | PRAVILNIK | Intervencija : 72.01. - Potpora za ograničenje u gospodarenju šumama (NATURA 2000, NKS) nažalost nije doživjela nikakve promjene. Po mojem skromnom mišljenju vic je površina od 8824 hektara utvrđenih šuma pod režimom Natura 2000 i NKS za cijelu Hrvatsku koja ima preko 2,7 milijuna hektara šuma od koji je 1,2 milijuna hektara u sklopu ekološke mreže Natura 2000 & vic je 1.764.706,00 eura godišnje predviđenih za kompenzacije posjednicima šuma ( privatnim i javnim ). To potvrđuje i podatak iz ''Odluke Vlade RH od donošenju Programa financiranja ekološke mreže Natura 2000'' od 06.05.2022. godine - javno obajvljenoj u Narodnim novinama broj 54/2022. godine gdje stoji slijedeće: ''Sukladno podacima Šumskogospodarske osnove 76 % šuma je u vlasništvu Republike Hrvatske te njima, u najvećoj mjeri, gospodari javni šumoposjednik trgovačko društvo Hrvatske šume d.o.o., dok je preostalih 24 % u privatnom vlasništvu i njima gospodare privatni šumoposjednici. Površina šuma kojima gospodare Hrvatske šume d.o.o. u području Natura 2000 iznosi približno 1.050.000 ha, dok površina privatnih šuma u područjima Natura 2000 iznosi približno 200.000 ha.'' https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2022_05_54_706.html Naime predviđeno je godišnje za tu intervenciju 1.764.706,00 eura, a sveukupno 8.823.530,00 eura za petogodišnje razdoblje, što je 0,2 % od ukupnog iznosa hrvatskog strateškog plana ZPP-a od 3,8 milijarde eura za petogodišnje razdoblje. Samo obitelj Turković ima u vlasništvu 2086 hektara šuma u sklopu ekološke mreže Natura 2000 od ukupne površine od 2597 hektara šuma G.J. ''Šume obitelji Turković'' - dakle 80% G.J. je u sklopu ekološke mreže. A obitelj Turković nije jedini privatni šumoposjednik koji ima veće šumske posjede u sklopu ekološke mreže Natura 2000, a te površine će se samo još povećati zbog nastavka povrata imovine. Ukazujem zakonodavcu da bi se izmjenom predviđene krajnje male alokacije usvojila primjedba Europske komisije o potrebi usklađenja s PAO-m (usvojen od strane Vlade RH - vidi odluku od 06.05.2022. godine ) u kojem se planiralo preko 45 milijuna EUR-a godišnje, dok je u SP ZPP-a planiran iznos od mizernih 8,8 milijuna EUR-a za cijelo razdoblje. I šume u javnom / državnom vlasništvu također imaju dobivene uvjete zaštite prirode i ograničene su u gospodarenju šumama, pa ako i javni šumoposjednik tj. Hrvatske šume d.o.o. ima pravo na kompenzaciju, pitanje je tko će i koliko dobiti od mizernih 1.764.706,00 eura godišnje – hoće li to biti borba privatnih vlasnika šuma sa Hrvatskim šumama d.o.o. za podjelu premršavog kolača. Ja ne vidim problem vezano za očuvanje bioraznolikosti i za dana ograničenja, ali fer je da se onda to pošteno kompenzira. Također zamjećujem da nisu predviđene ni : Dodatne kompenzacione / potporne mjere izvan mreže Natura 2000 ( mjere za šire područje zelene infrastrukture ) za ograničenja gospodarenja šumama proizašlih iz Zakona o zaštiti prirode u višegodišnji financijski okvir za razdoblje 2021.-2027. godina ( u prošlom financijskom okviru to je bila mjera 10.1 ). | Primljeno na znanje | Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i ribarstva je, u skladu s financijskim mogućnostima i potrebama korisnika u ruralnim područjima, prilikom izrade Strateškog plana izradilo i financijski plan za svaku intervenciju. Za provedbu intervencije 72.01. u razdoblju 2023.-2027. je planiran iznos od 8.823.530,00 EUR. Pravilnikom je predviđeno ograničenje maksimalnog iznosa potore po jednom korisniku, a ono iznosi 140.000 EUR godišnje odnosno 700.000 EUR tijekom 5 godina. Također, jedan odnosno isti korisnik i njegova povezana poduzeća mogu podnijeti najviše jedan zahtjev za potporu tijekom jednog natječaja. Kriterijem odabira br. 1 Vrsta korisnika prednost je dana privatnim šumoposjednicima. |
6 | MARIJA TOMAS | PRAVILNIK | Fakultet šumarstva i drvne tehnologije Sveučilišta u Zagrebu u prilogu 1- Kriterij za intervenciju 72.01 Potpora za ograničenje u gospodarenju šumama (NATURA 2000, NKS) predlaže izmjenu u točki 1. Vrsta korisnika na sljedeći način da imamo: 1.1 privatni šumoposjednici 30 - bodova 1.2 ostali šumoposjednici ( javni i ostali šumoposjednici) 20 - bodova Točka 1.3 se briše. Obrazloženje: Trgovačko društvo Hrvatske šume d.o.o. kao javni šumoposjednik i Fakultet šumarstva i drvne tehnologije Sveučilišta u Zagrebu gospodare sa šumama u vlasništvu RH te smatramo da nema nikakvog razloga za različito bodovanje. | Nije prihvaćen | Predstavnici Fakulteta šumarstva i drvne tehnologije Sveučilišta u Zagrebu su sudjelovali u izradi Prijedloga pravilnika te tijekom izrade Pravilnika i od strane Odbora za praćenje provedbe Strateškog plana nije bilo primjedbi na navedeno. |
7 | MARKO ZORIĆ | PRAVILNIK | U pravilniku nigdje nije navedeno koji izvor prostornih podataka će se koristiti kao službeni izvor prostornih podataka za NATUR 2000 i NKS. Ovo je iznimno bitno, jer u jako puno slučajeva katastarske čestice ne nalaze se cijelom svojom površinom u području ekološke mreže te će stoga biti potrebno raditi izračun površine pomoću specijaliziranih računalnih programa za obradu prostornih podataka. | Primljeno na znanje | Člankom 7. stavkom 2. g) Prijedloga pravilnika propisano je da će uvjeti i način ishođenja potvrde, popratna dokumentacija nužna za ishođenje potvrde, kao i obvezni sadržaj potvrde za sve šumoposjednike biti propisani natječajem. |
8 | DARIO BARIČEVIĆ | OSNOVNE ODREDBE, Članak 3. | Tipovi šuma nisu dobro definirani i treba ih biti više: 28. tip šume hrast podrazumijeva sve šumske sastojine koje se nalaze u nizinskom i brežuljkastom vegetacijskom pojasu - relativno u redu 29. tip šume bukva podrazumijeva sve šumske sastojine koje se nalaze u brdskom vegetacijskom pojasu te šumske sastojine mediteranskog, submediteranskog, pretplaninskog i planinskog vegetacijskog pojasa - minimalno treba odvojiti bukove šume od mediteranskih tako da imamo tip šume bukva koji podrazumijeva sve šumske sastojine koje se nalaze u brdskom, gorskom i pretplaninskom pojasu u kojima je kao vrsta zastupljena bukva te novi tip mediteranske šume ili u skladu s ostalim nazivima tipova tip šume bor koji podrazumijeva sve šumske sastojine koje se nalaze na području mediteranske vegetacijske regije - opaska (planinski vegetacijski pojas kod nas nije zastupljen) 30. tip šume jela podrazumijeva šumske sastojine koje se nalaze u brdskom i gorskom vegetacijskom pojasu u kojem je kao vrsta zastupljena obična jela - relativno u redu, ali treba dodati i pretplaninskom vegetacijskom pojasu | Nije prihvaćen | Tijekom konzultacija, prilikom izrade Strateškog plana, tipovi šuma su definirani. Naknadne izmjene bi zahtjeve odgodu provedbe ove intervencije, a dovelo bi u pitanje i ostvarenje planiranih indikatora. |
9 | SILVIJA ZEC | UVJETI PRIHVATLJIVOSTI, POTPORA I KRITERIJI ODABIRA, Članak 7. | ... u ime HRVATSKE KOMORE INŽENJERA ŠUMARSTVA I DRVNE TEHNOLOGIJE: Članak 7.st.2. tč. d), e) i f) – skratiti, objediniti i navesti da šumoposjednici moraju priložiti potvrdu izdanu od strane ovlaštenog inženjera koji nije zaposlenik niti na bilo koji način povezan sa šumoposjednikom, a kojom se potvrđuje da su na predmetnoj katastarskoj čestici propisana ograničenja u gospodarenju koja su navedena u članku 8. stavku 2. podstavku h) ovoga Pravilnika. Dodatno, sada u tč. d) nedostaje („u članku 8.) stavku 2. (podstavku h) ovoga Pravilnika)“. Također, podržavam smanjenje administrativnoga opterećenja korisnika - mjere za koje se traži potpora propisane u već šumskogospodarskim planovima koje je odobrilo Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i ribarstva rješenjem. Ukoliko je potrebna provjera, APPRRR može službenim putem isto provjeriti u sklopu administrativne kontrole pojedinog zahtjeva za potporu. | Nije prihvaćen | S obzirom na različite vrste i posebitosti šumoposjednika potrebno je imati propisano kako je navedeno u članku 7. stavku 2. d), e) i f). Navedeno postupanje, kako je propisano, i ima za cilj učinkovitiju provedbu. |
10 | ZVONIMIR PRESEČAN ARVAY | UVJETI PRIHVATLJIVOSTI, POTPORA I KRITERIJI ODABIRA, Članak 7. | Kako će se regulirati suvlasništvo u česticama šuma u kojima je šumoposjednik suvlansik sa RH? | Primljeno na znanje | Čl. 7. stavak 2. podstavak b) Prijedloga pravilnika je redefiniran. |
11 | HRVATSKE ŠUME DRUŠTVO S OGRANIČENOM ODGOVORNOŠĆU | UVJETI PRIHVATLJIVOSTI, POTPORA I KRITERIJI ODABIRA, Članak 7. | Nastavno na dva prethodna komentara predlažemo i varijantu izmjene obzirom su mjere za koje se traži potpora već propisane od strane Ministarstva poljoprivrede, šumarstva i ribarstva Rješenjem, smatramo nepotrebnim da javni šumoposjednik treba uz zahtjev za potporu priložiti potvrdu izdanu od strane ovlaštenog inženjera šumarstva koji nije zaposlenik javnog šumoposjednika kojom se potvrđuje da su na predmetnoj katastarskoj čestici propisana ograničenja koja su navedena u članku 8. stavku 2 podstavku h) ovog pravilnika. Smatramo da je to nepotrebno administrativno i financijsko opterećenje korisnika. Ukoliko je već potrebna potvrda može ju izdati na temelju Rješenja ovlašteni inženjer šumarstva koji je djelatnik javnog šumoposjednika. | Nije prihvaćen | Odredba je navedena u Pravilniku u svrhu iskazivanja potrebnih podataka, ovjerenih od strane osobe koja je nepristrana i objektivna. |
12 | MARKO ZORIĆ | UVJETI PRIHVATLJIVOSTI, POTPORA I KRITERIJI ODABIRA, Članak 7. | Stavak 2., podstavak d) predstavlja nepotrebno administrativno opterećenje korisnika jer su mjere za koje se traži potpora propisane u već programima gospodarenja koje je odobrilo Ministarstvo poljoprivrede i šumarstva rješenjem. Ukoliko je potrebna provjera, APPRRR može službenim putem isto provjeriti u sklopu administrativne kontrole pojedinog zahtjeva za potporu. Osim toga, podstavak e) predstavlja nepotrebno financijsko opterećenje za sve ostale šumovlasnike, čime se značajno umanjuje smisao potpore koja bi se dodjeljivala putem ove intervencije. | Nije prihvaćen | Odredba je navedena u Pravilniku u svrhu iskazivanja potrebnih podataka, ovjerenih od strane osobe koja je nepristrana i objektivna. |
13 | HRVATSKE ŠUME DRUŠTVO S OGRANIČENOM ODGOVORNOŠĆU | UVJETI PRIHVATLJIVOSTI, POTPORA I KRITERIJI ODABIRA, Članak 7. | ref. podstavak e) Predlažemo da se tekst izmjeni na način da javni šumoposjednik uz zahtjev za potporu mora priložiti potvrdu izdanu od strane Ministarstva kojom se potvrđuje da su na predmetnoj katastarskoj čestici propisana ograničenja u gospodarenju koja su navedena u članku 8. stavku h) ovoga Pravilnika. | Nije prihvaćen | Odredba je navedena u Pravilniku u svrhu iskazivanja potrebnih podataka, ovjerenih od strane osobe koja je nepristrana i objektivna. |
14 | HRVATSKE ŠUME DRUŠTVO S OGRANIČENOM ODGOVORNOŠĆU | UVJETI PRIHVATLJIVOSTI, POTPORA I KRITERIJI ODABIRA, Članak 7. | ref. podstavak f) Predlažemo da se tekst izmjeni na način da ostali šumoposjednici uz zahtjev za potporu moraju priložiti potvrdu izdanu od strane Ministarstva kojom se potvrđuje da su na predmetnoj katastarskoj čestici propisana ograničenja u gospodarenju koja su navedena u članku 8. stavku h) ovoga Pravilnika. | Nije prihvaćen | Odredba je navedena u Pravilniku u svrhu iskazivanja potrebnih podataka, ovjerenih od strane osobe koja je nepristrana i objektivna. |
15 | SILVIJA ZEC | UVJETI PRIHVATLJIVOSTI, POTPORA I KRITERIJI ODABIRA, Članak 8. | .. u ime HRVATSKE KOMORE INŽENJERA ŠUMARSTVA I DRVNE TEHNOLOGIJE: Čl. 8. stavak 4. podstavak b) - uskladiti sa člankom 50., stavkom 1., Zakona o šumama - šumarske radove mogu izvoditi za te poslove registrirani i licencirani izvođači radova, a stručne poslove ovlašteni inženjeri šumarstva. Stručne poslove propisuje Zakon o HKIŠDT (NN 22/06). Nastavno na članak 50. ZOŠ-a, Pravilnik o vrsti šumarskih radova, minimalnim uvjetima za njihovo izvođenje te radovima koje šumoposjednici mogu izvoditi samostalno (NN 46/2021) u članku 3. definira popis šumarskih radova; jedan od njih je očuvanje bioraznolikosti šuma. Ukoliko odredba prijedloga ostane ovakva, djelatnici Ministarstva koji nemaju ovlaštenja propisana člankom 50. Zakona o šumama (ako i imaju, zbog članka 26. Zakona o HKIŠDT status im je u mirovanju i ne smiju obavljati stručne poslove) obavljali bi stručne poslove, što je u suprotnosti sa ZOŠ-om. Osim toga, još od 2007. godine izdaju se odgovarajuće licencije gospodarskim subjektima, a ova odredba, u kojoj bi državni službenici obavljali poslove koji su tržišno uređeni predstavlja direktan nepovoljan utjecaj na tržište i tržišno natjecanje jer tijela državne uprave nude iste usluge koje se nude i na tržištu. Osim toga, ovlašteni inženjeri odgovaraju za svoje poslove, osigurani su od odgovornosti prema trećim osobama i mogu stegovno odgovarati, posebno u slučaju provedenoga stručnoga nadzora (članak 72. ZOŠ-a) te utvrđenih nepravilnosti. Također, u sklopu stručnoga usavršavanja počevši od 2009. godine, HKIŠDT je organizirala i održala više od 50 predavanja o odredbama Natura 2000 (zakonodavne odredbe, propisi, provedba i ostalo), za svoje članove, ovlaštene inženjere šumarstva. | Primljeno na znanje | Članak 8. stavak 4. podstavak b) ne propisuje način izvođenja šumarskih radova. |
16 | HRVATSKE ŠUME DRUŠTVO S OGRANIČENOM ODGOVORNOŠĆU | UVJETI PRIHVATLJIVOSTI, POTPORA I KRITERIJI ODABIRA, Članak 8. | Nastavno na prethodni komentar predlažemo i varijantu izmjene pravilnika u stavak 4) podstavak c) na način da zapisnik o terenskom očevidu zajedno s geotagiranim fotografijama na propisanom obrascu koji je potpisan i ovjeren od strane ovlaštenog inženjera šumarstva koji može biti zaposlenik korisnika | Nije prihvaćen | Odredba je navedena u Pravilniku u svrhu iskazivanja potrebnih podataka, ovjerenih od strane osobe koja je nepristrana i objektivna. |
17 | BORIS NOVKOVIĆ | UVJETI PRIHVATLJIVOSTI, POTPORA I KRITERIJI ODABIRA, Članak 8. | Ukazujem da treba uzeti u obzir da se od 1.1.1997. godine primjenjuje Zakon o naknadi za imovinu oduzetu za vrijeme jugoslavenske komunističke vladavine, da puno postupaka restitucije za šume još uvijek traje ( ti postupci su često iznimno dugotrajni / spori ) te da ovoga trena postoji puno nepravomoćnih rješenja o utvrđivanju prava vlasništva temeljem ZON-a za podržavljene šume. Dakle u budućnosti će nastati novi odnosi koji ovaj prijedlog Pravilnika po mojem skromnom mišljenju nije prepoznao. Na način kako je u nacrtu definiran čl. 8, stavak br. 4, podstavak A, te članak 27. , zbog prekluzivnih rokova bi novi / stari vlasnici šuma - kojima je npr. šuma pravomoćno vraćena 15. srpnja 2026. godine - bili u nepovoljnom položaju tj. diskriminirani u odnosu na one ovlaštenike ( vlasnike šuma ) koji stiču prava propisana ovim prijedlogom Pravilnika. Zašto se ne bi mogli prijavljivati godinu po godinu, zašto to mora biti Ugovor na 5 godina, zašto se ne bi mogli sklapati i jednogodišnji Ugovori ? Zakonodavac mora biti fleksibilan a ne krut u određivanju uvjeta. Također obilježba stabala za bioraznolikost nije besplatna i ne ide preko noći, pa ako neki šumoposjednik nema dovršenu obilježbu u rokovim koje predviđa budući natječaj i ovaj nacrt Pravilnika, on nema pravo na kompenzacione mjere ako obilježbu stabala za bioraznolikost napravi npr. 2026. godine. | Nije prihvaćen | Kako bi korisnik ostvario potporu, uvjete prihvatljivosti mora ispuniti kod podnošenja zahtjeva za potporu. Uredba (EU) 2021/2115 u čl. 72. navodi da se plaćanja dodjeljuju godišnje po hektaru površine. Kako bi provedba ove intervencije bila što jednostavnija i uspješna, potrebno je provesti na način kako je planirana odnosno ne stvarati dodatno administrativno opterećenje Agencije za plaćanja i korisnika. |
18 | BORIS NOVKOVIĆ | UVJETI PRIHVATLJIVOSTI, POTPORA I KRITERIJI ODABIRA, Članak 8. | Obitelj Turković vlasnik je 2086 hektara šuma unutar ekološke mreže Natura 2000 - od ukupne površine G.J. ''Šume obitelji Turković'' od 2597 hektara - a koje se nalaze oko Kutjeva u Požeško - slavonskoj županiji. Dakle 80 % šuma se nalazi unutar ekološke mreže Natura 2000. Zakon o zaštiti prirode izričito određuje i izdaje uvjete zaštite prirode zbog očuvanja strogo zaštićenih divljih vrsta te ugroženih i rijetkih stanišnih tipova. Dana 29.08.2018. godine odobren je od strane Ministarstva poljoprivrede RH ''Program gospodarenja za G.J. ''Šume obitelji Turković'' - u koji su unešena ograničenja tj. 22 uvjeta zaštite ekološke mreže Natura 2000 - Rješenjem od strane Ministarstva zaštite okoliša i energetike od 13.07.2018. godine. Ukazujem da se rješenje nadležnog ministarstva sa danim uvjetima zaštite prirode koji se odnose na provođenje programa gospodarenja šumama u G.J. ‘’Šume obitelji Turković’’ odnosi i na površine koje su van zaštićenog područja, dakle za ukupnu površinu gospodarske jedinice. Sve te mjere koje su propisane u G.J. ‘’Šume obitelji Turković’’ kompletno blokiraju rad i prihod iz šuma. Navodim nekoliko primjera ograničenja iz Rješenja Ur. br. 517-07-2-2-18-5 Kl. UP/I 612-07/18-71/115 od 13. srpnja 2018. godine: 1.) Osigurati i održavati povoljan udio hrastovih sastojina starijih od 80 godina i u njima udio od najmanje 10 m3/ha suhe drvne mase. 2.) Osigurati i održavati povoljan udio bukovih sastojina starijih od 60 godina i u njima udio od najmanje 10 m3/ha suhe drvne mase. 3.) U bukovim sastojinama starijim od 60 godina u kojima obitava planinski djetlić osigurati i održavati udio od najmanje 15 m3/ha suhe drvne mase. 4.) Prilikom doznake ostavljati najmanje 75% stabala voćkarica i stabala s dupljama, a obvezno izostavljati stabla s dupljama u kojima je utvrđeno gnježđenje ptica dupljarica ili kolonije šišmiša. 5.) Ostavljati najmanje pet mrtvih stojećih stabala po hektaru, te ih ostaviti da leže nakon prirodnog rušenja. 6.) Uz vodotoke osigurati i održavati pojas drveća u minimalnoj širini prosječne visine stabla tog područja, (to je cca 25m pojas šume sa svake strane vodotoka ili po jednom dužnom km to je 5ha šume manje prihoda za moju obitelji). 7.) U bukovim šumama osigurati udio od najmanje 3% ostavljene odumrle ili odumiruće mase. Kako smo mi kao vlasnici šuma ograničeni u mogućnosti gospodarenja našim šumama unutar ekološke mreže Natura 2000 – imamo pravo sukladno Uredbi EU br. 2021/2115. i njenom čl. 72, stavak 2 na kompenzacione mjere zbog izgubljenog prihoda i dodatnog troška zbog nepovoljnih prilika u takvom produčju. Uredba (EU) br. 2021/ 2115., članak br. 72, stavak 2. propisuje : ‘’Plaćanja na temelju ovog članka dodjeljuju se poljoprivrednicima, posjednicima šuma i njihovim udruženjima te drugim upraviteljima zemljišta.’’ Na osnovu gore navedenom u čl.8., st.1 predlažem ubaciti i sve druge šume izvan Natura 2000 područja koje imaju ograničenja u gospodarenju a osobito što ste u naslov Pravilnika naveli ograničenja iz Nacionalne klasifikacije staništa (NKS) da se koliko toliko nadoknadi ova neprevedna ograničenja prema nama kao vlasnicima šume. | Nije prihvaćen | Uzimajući u obzir sredstva koja su na raspolaganju za provedbu ove intervencije potrebno je imati fokus na Natura 2000 područja. Površina šuma u ekološkoj mreži Natura 2000 iznosi gotovo 50% odnosno 1,2 milijuna ha. |
19 | MARKO ZORIĆ | UVJETI PRIHVATLJIVOSTI, POTPORA I KRITERIJI ODABIRA, Članak 8. | Stavak 1. nije u skladu sa Zakonom o zaštiti prirode, koji nalaže da se i za područja koja nisu izdvojena u ekološku mrežu izdaju uvjeti (mjere) zaštite prirode zbog očuvanja strogo zaštićenih divljih vrsta te ugorženih i rijetkih stanišnih tipova. Mjere koje se propisuju za područja izvan ekološke mreže također imaju značajno ograničenje na gospodarenje šumama i šumskim zemljištem. Također, u nazivu samog pravilnika stoji da se odnosi na ograničenja nastala na temelju ekološke mreže NATURA 2000 i Nacionalne klasifikacije staništa. Stavak 4. podstavak b), nije u skladu sa člankom 50., stavkom 1., Zakona o šumama koji propisuje da šumarske radove mogu izvoditi za te poslove registrirani i licencirani izvođači radova, a stručne poslove ovlašteni inženjeri šumarstva. Pravilnikom o vrsti šumarskih radova, minimalnim uvjetima za njihovo izvođenje te radovima koje šumoposjednici mogu izvoditi samostalno ("Narodne novine" broj 46/2021) u članku 3. je naveden popis šumarskih radova, gdje je jedan od radova očuvanje bioraznolikosti šuma. Pravilnikom o doznaci stabala, obilježbi šumskih proizvoda, teretnom listu (popratnici) i šumskom redu ("Narodne novine" broj 71/2019) propisan je način evidentiranja stabala koja ostaju u sastojinama nakon sječe za potrebe očuvanja bioraznolikosti. Mali i srednji šumovlasnici nemaju stručna znanja kojima bi proveli propisane mjere očuvanja zaštićenih vrsta i ugroženih stanišnih tipova, pa se pretpostavlja da će propisane količine na terenu utvrđivati djelatnici Ministarstva koji nemaju ovlaštenja propisana člankom 50. Zakona o šumama. Osim toga, postavlja se pitanje koliki broj zahtjeva i koliku površinu šuma mogu obraditi djelatnici Ministarstva, obzirom na broj zaposlenih u stručnim službama. Ukoliko se zadrži ovakav tekst Pravilnika i metodologija podnošenja izvještaja (zahtjeva za isplatu), navedeno predstavlja direktan nepovoljan utjecaj na tržište i tržišno natjecanje jer tijela državne uprave nude iste usluge koje se nude i na tržištu. Zadržavanje predložene procedure za podnošenje zahtjeva za isplatu za privatne šumovlasnike ima direktan negativan utjecaj na proračun Republike Hrvatske, jer na takav način proračun ostaje bez prihoda koje nastaje obračunom PDV-a na pružene usluge. | Nije prihvaćen | Uzimajući u obzir sredstva koja su na raspolaganju za provedbu ove intervencije potrebno je imati fokus na Natura 2000 područja. Površina šuma u ekološkoj mreži Natura 2000 iznosi gotovo 50% odnosno 1,2 milijuna ha. |
20 | HRVATSKE ŠUME DRUŠTVO S OGRANIČENOM ODGOVORNOŠĆU | UVJETI PRIHVATLJIVOSTI, POTPORA I KRITERIJI ODABIRA, Članak 8. | ref . stavak 4) podstavak c) Predlažemo da se tekst izmjeni na način da javni i ostali šumoposjednik kod podnošenja prvog i petog zahtjeva za isplatu dostavlja zapisnik o terenskom očevidu zajedno s geotagiranim fotografijama na propisanom obrascu koji je potpisan i ovjeren od strane Ministarstva. | Nije prihvaćen | Kako bi provedba intervencije bila što učinkovitija navedeno je da javni šumoposjednik i ostali šumoposjednici kod podnošenja prvog i petog zahtjeva za isplatu dostavljaju zapisnik o terenskom očevidu zajedno s geotagiranim fotografijama na propisanom obrascu koji je potpisan i ovjeren od strane ovlaštenog inženjera koji nije zaposlenik korisnika. |
21 | HRVATSKE ŠUME DRUŠTVO S OGRANIČENOM ODGOVORNOŠĆU | UVJETI PRIHVATLJIVOSTI, POTPORA I KRITERIJI ODABIRA, Članak 9. | Predlažemo da se istom korisniku omogući podnošenje više zahtjeva za potporu tijekom jednog natječaja. | Nije prihvaćen | Uzimajući u obzir ograničena sredstva koja su na raspolaganju za provedbu ove intervencije, potrebno je omogućiti što većem broju šumoposjednika mogućnost dodjele potpore, a ne koncentraciju potpore na nekolicinu korisnika. |
22 | MARKO ZORIĆ | UVJETI PRIHVATLJIVOSTI, POTPORA I KRITERIJI ODABIRA, Članak 11. | Predlaže se da se bodovi dodjeljuju i za edukacije koje pružaju privatne savjetodavne službe putem intervencije 78.02. Potpora za pružanje savjetodavnih usluga iz Strateškog plana Zajedničke poljoprivredne politike Republike Hrvatske 2023.-2027. | Prihvaćen | Redefinirano u Prilogu 1 - Kriteriji odabira za intervenciju 72.01. |
23 | HRVATSKE ŠUME DRUŠTVO S OGRANIČENOM ODGOVORNOŠĆU | UVJETI PRIHVATLJIVOSTI, POTPORA I KRITERIJI ODABIRA, Članak 11. | Kriteriji odabira iz Priloga 1. ovog Pravilnika pod brojem 4. Edukacija i 5. Upis u Upisnik privatnih šumoposjednika, nisu primjenjivi za sve vrste korisnika čime je direktno narušen cilj kriterija odabira, a to je osigurati jednako postupanje prema podnositeljima prijave i korisnicima. Predlažemo da se omogući svim vrstama korisnika/šumoposjednika mogućnost edukacije o ograničenjima u gospodarenju na području ekološke mreže i ostvarenje bodova po ovom kriteriju bodovanja. Ovakvim načinom bodovanja, kako je sad navedeno, ne osigurava se jednako postupanje prema svim korisnicima, neopravdano se daje prednost jednom korisniku dok su ostale kategorije korisnika stavljene u nepovoljniji položaj. Predlažemo izmjenu teksta na sljedeći način: 4. Edukacija 4.1. Šumoposjednik je završio edukaciju o ograničenjima u gospodarenju na području ekološke mreže. 10 bodova Predlažemo da se kriterij 5. Upis u Upisnik privatnih šumoposjednika ukine, jer je u suprotnosti s člankom 4. i člankom 11., stavak 2, Pravilnika o provedbi intervencije 72.01. „Potpora za ograničenje u gospodarenju šumama (Natura 2000, NKS)“ iz Strateškog plana Zajedničke poljoprivredne politike Republike Hrvatske 2023. – 2027. | Nije prihvaćen | S obzirom na položaj javnog šumoposjednika u gospodarenju šumom i/ili šumskim zemljištem u vlasništvu Republike Hrvatske, na financijske i ljudske kapacitete javnog šumoposjednika, opravdano je dodijeliti bodove privatnim šumoposjednicima za navedeni kriterij. |
24 | BORIS NOVKOVIĆ | POSTUPCI AGENCIJE ZA PLAĆANJA, Članak 27. | Ukazujem da treba uzeti u obzir da se od 1.1.1997. godine primjenjuje Zakon o naknadi za imovinu oduzetu za vrijeme jugoslavenske komunističke vladavine, da puno postupaka restitucije za šume još uvijek traje ( ti postupci su često iznimno dugotrajni / spori ) te da ovoga trena postoji puno nepravomoćnih rješenja o utvrđivanju prava vlasništva temeljem ZON-a za podržavljene šume. Dakle u budućnosti će nastati novi odnosi koji ovaj prijedlog Pravilnika po mojem skromnom mišljenju nije prepoznao. Na način kako je u nacrtu definiran čl. 8, stavak br. 4, podstavak A, te članak 27. , zbog prekluzivnih rokova bi novi / stari vlasnici šuma - kojima je npr. šuma pravomoćno vraćena 15. srpnja 2026. godine - bili u nepovoljnom položaju tj. diskriminirani u odnosu na one ovlaštenike ( vlasnike šuma ) koji stiču prava propisana ovim prijedlogom Pravilnika. Zašto se ne bi mogli prijavljivati godinu po godinu, zašto to mora biti Ugovor na 5 godina, zašto se ne bi mogli sklapati i jednogodišnji Ugovori ? Zakonodavac mora biti fleksibilan a ne krut u određivanju uvjeta. Također obilježba stabala za bioraznolikost nije besplatna i ne ide preko noći, pa ako neki šumoposjednik nema dovršenu obilježbu u rokovim koje predviđa budući natječaj i ovaj nacrt Pravilnika, on nema pravo na kompenzacione mjere ako obilježbu stabala za bioraznolikost napravi npr. 2026. godine. | Nije prihvaćen | Kako bi korisnik ostvario potporu, uvjete prihvatljivosti mora ispuniti kod podnošenja zahtjeva za potporu. Uredba (EU) 2021/2115 u čl. 72. navodi da se plaćanja dodjeljuju godišnje po hektaru površine. Kako bi provedba ove intervencije bila što jednostavnija i uspješna, potrebno je provesti na način kako je planirana odnosno ne stvarati dodatno administrativno opterećenje Agencije za plaćanja i korisnika. |
25 | ZVONIMIR PRESEČAN ARVAY | POSTUPCI AGENCIJE ZA PLAĆANJA, Članak 27. | Ovaj članak je diskriminirajući jer su postupci povrata temeljem Zakona o naknadi i dalje u tijeku, a oni traju sada dugih 27 godina radi sporosti administracije i ostalog. Ovdje će se dogoditi da se u iduće 2-3 godine napokon izvrši dodatan povrat oduzetih šuma, a vlasnici neće moći sudjelovati u ovoj potpori radi ovakvog propisa? | Nije prihvaćen | Kako bi korisnik ostvario potporu, uvjete prihvatljivosti mora ispuniti kod podnošenja zahtjeva za potporu. Uredba (EU) 2021/2115 u čl. 72. navodi da se plaćanja dodjeljuju godišnje po hektaru površine. Kako bi provedba ove intervencije bila što jednostavnija i uspješna, potrebno je provesti na način kako je planirana odnosno ne stvarati dodatno administrativno opterećenje Agencije za plaćanja i korisnika. |
26 | MARIJA TOMAS | ZAVRŠNE ODREDBE, Članak 37. | Fakultet šumarstva i drvne tehnologije Sveučilišta u Zagrebu u prilogu 1- Kriterij za intervenciju 72.01 Potpora za ograničenje u gospodarenju šumama (NATURA 2000, NKS) predlaže izmjenu u točki 1. Vrsta korisnika na sljedeći način da imamo: 1.1 privatni šumoposjednici 30 - bodova 1.2 ostali šumoposjednici ( javni i ostali šumoposjednici) 20 - bodova Točka 1.3 se briše. Obrazloženje: Trgovačko društvo Hrvatske šume d.o.o. kao javni šumoposjednik i Fakultet šumarstva i drvne tehnologije Sveučilišta u Zagrebu gospodare sa šumama u vlasništvu RH te smatramo da nema nikakvog razloga za različito bodovanje. | Nije prihvaćen | Predstavnici Fakulteta šumarstva i drvne tehnologije Sveučilišta u Zagrebu su sudjelovali u izradi Prijedloga pravilnika te tijekom izrade Pravilnika i od strane Odbora za praćenje provedbe Strateškog plana nije bilo primjedbi na navedeno. |
27 | HRVATSKE ŠUME DRUŠTVO S OGRANIČENOM ODGOVORNOŠĆU | ZAVRŠNE ODREDBE, Članak 37. | Predlažemo da se kod kriterija odabira broj 1. Vrsta korisnika „privatni šumoposjednik“ kategorizira u skladu s člankom 14. stavkom 3. Zakona o šumama („Narodne novine“, br. 68/18, 115/18, 98/19, 32/20, 145/20, 101/23 i 36/24) na malog, srednjeg i velikog šumoposjednika. 1. Vrsta korisnika Najviše bodova 30 1.1. Mali šumoposjednici 30 1.2. Srednji šumoposjednici 20 1.3. Veliki šumoposjednici, 10 javni šumoposjednik i ostali šumoposjednici Kod kriterija odabira broj 3. Površina pod ograničenjem stavljamo primjedbu na bodovanje s obzirom na veličinu površina pod ograničenjem gospodarenja. Površina pod ograničenjem gospodarenja bodovana je obrnuto proporcionalno veličini površine. Nije logično da veća površina pod ograničenjem gospodarenja dobiva manje bodova od manje površina. Ovakvim načinom bodovanja prednost se daje manjim površinama koje su stavljene pod ograničeno gospodarenje. Predlažemo bodovanje proporcionalno veličini površine pod ograničenjem gospodarenja. 3. Površina pod ograničenjem 3.1. 1,00-5,00 ha 5 bodova 3.2. 5,01 – 10,00 ha 10 bodova 3.3. 10,01 – 20,00 ha 15 bodova 3.4. 20,01 – 50,00 ha 20 bodova 3.5. 50,01 – 100,00 ha 25 bodova 3.6. >100,01 ha 30 bodova Kod kriterija odabira broj 4. Edukacija predlažemo da se omogući svim vrstama korisnika/šumoposjednika mogućnost edukacije o ograničenjima u gospodarenju na području ekološke mreže i ostvarenje bodova po ovom kriteriju bodovanja. Ovakvim načinom bodovanja, kako je sad navedeno, ne osigurava se jednako postupanje prema svim korisnicima, neopravdano se daje prednost jednom korisniku dok su ostale kategorije korisnika stavljene u nepovoljniji položaj. 4. Edukacija 4.1. Šumoposjednik je završio edukaciju o ograničenjima u gospodarenju na području ekološke mreže. 10 bodova Predlažemo da se kriterij 5. Upis u Upisnik privatnih šumoposjednika ukine, jer je u suprotnosti s člankom 4. i člankom 11., stavak 2, Pravilnika o provedbi intervencije 72.01. „Potpora za ograničenje u gospodarenju šumama (Natura 2000, NKS)“ iz Strateškog plana Zajedničke poljoprivredne politike Republike Hrvatske 2023. – 2027. Ovakvim načinom bodovanja, kako je sad navedeno, ne osigurava se jednako postupanje prema svim korisnicima, neopravdano se daje prednost jednom korisniku dok su ostale kategorije korisnika stavljene u nepovoljniji položaj. | Nije prihvaćen | Tijekom izrade Prijedloga pravilnika utvrđeno je da ne postoje službeni registri na temelju kojih je moguće utvrditi/potvrditi kojoj kategoriji pripada privatni šumoposjednik (mali, srednji ili veliki). S obzirom da površina šuma u ekološkoj mreži Natura 2000 iznosi gotovo 50% tj. 1,2 mil ha površine šuma u Republici Hrvatskoj, a s obzirom na ograničena sredstva za provedbu intervencije 72.01., potrebno je omogućiti da što veći broj šumoposjednika ostvari potporu kroz intervenciju 72.01. Kriterij odabira br. 3 će se redefinirati na način da se zadrži šest razreda, a bodovi unutar kriterija će se preraspodijeliti. Navedeno će doprijeti učinkovitijem rangiranju prijava. S obzirom na položaj javnog šumoposjednika u gospodarenju šumom i/ili šumskim zemljištem u vlasništvu Republike Hrvatske, na financijske i ljudske kapacitete javnog šumoposjednika, opravdano je dodijeliti bodove privatnim šumoposjednicima za kriterije odabira br. 4. i br. 5.. opravdano je dodijeliti bodove privatnim šumoposjednicima za kriterije br. 4. i br. 5. |