Izvješće o provedenom savjetovanju - Savjetovanje o prijedlogu Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o poticanju ulaganja

Redni broj
Korisnik
Područje
Komentar
Status odgovora
Odgovor
1 HRVOJKA SKOKOVIĆ HARAŠIĆ NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O POTICANJU ULAGANJA, S NACRTOM KONAČNOG PRIJEDLOGA ZAKONA Ljubazno molimo razmisliti može li se u okviru ovih izmjena Zakona ili Uredbe urediti i situacija koja nastaje primjenom OECD Pillar 2 (ETR) s obzirom na to da imamo nekoliko korisnika ZPU-a koji će biti zahvaćeni kroz Pillar 2, a isto će utjecati i na atraktivnost ZPU-a ubuduće te bi bilo poželjno negdje podrobnije pojasniti primjenu Pillara 2 na postojeće i buduće korisnike ZPU-a. Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Zakon o poticanju ulaganja nije nadležan za regulaciju i primjenu OECD Pillar 2 (ETR).
2 MIRO MACAN NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O POTICANJU ULAGANJA, S NACRTOM KONAČNOG PRIJEDLOGA ZAKONA test Nije prihvaćen Nije prihvaćen.
3 MIRO MACAN NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O POTICANJU ULAGANJA, S NACRTOM KONAČNOG PRIJEDLOGA ZAKONA test Nije prihvaćen Nije prihvaćen.
4 MIHAELA KOREN ŠOLA NACRT PRIJEDLOGA ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O POTICANJU ULAGANJA, S NACRTOM KONAČNOG PRIJEDLOGA ZAKONA, ZAKONA O POTICANJU ULAGANJA KPMG Croatia d.o.o. Predlaže se izmjena u članku 22. Zakona o poticanju ulaganja (NN 63/2022) Iza stavka 2. dodaje se novi stavak 3., koji glasi: (3) Potvrda o statusu korisnika potpore javna je isprava i ima snagu upravne odluke (sadržaj i pravno značenje rješenja) izdane u upravnom postupku sukladno odredbama Zakona o općem upravnom postupku. Dosadašnji stavci 3., 4., 5., 6. 7. i 8. postaju stavci 4., 5., 6., 7., 8. i 9. Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Predloženim izmjenama i dopunama ne mijenja se članak 22. Zakona o poticanju ulaganja. Postupak izdavanja Potvrde o statusu korisnika potpore za ulaganje provodi se sukladno odredbama Zakona o poticanju ulaganja, a ne Zakona o općem upravnom postupku.
5 MIHAELA KOREN ŠOLA ZAKONA O POTICANJU ULAGANJA, Članak 3. KPMG Croatia d.o.o. Predlaže se izmjena točke 10. u članku 6. kako slijedi: Novootvoreno radno mjesto povezano s početnim ulaganjem: znači neto povećanje broja zaposlenih u poslovnoj jedinici korisnika u odnosu na koju se koristi potpora u usporedbi s prosjekom zaposlenih u proteklih dvanaest mjeseci što znači da će se eventualna radna mjesta izgubljena temeljem odluke korisnika kao poslodavca tijekom tog razdoblja oduzeti od prividnog broja novootvorenih radnih mjesta. Prosjekom zaposlenih u poslovnoj jedinici korisnika u odnosu na koju se koristi potpora u proteklih dvanaest mjeseci prije početka ulaganja utvrđuje se početno stanje zaposlenih na početku ulaganja. Sva izgubljena radna mjesta, izgubljena temeljem odluke korisnika kao poslodavca, moraju se popuniti do utvrđenog početnog stanja zaposlenih na početku ulaganja. Novootvoreno radno mjesto koje je nastalo kao posljedica ulaganja iz točke 1. ovoga članka smatra se svako povećanje broja zaposlenih u poslovnoj jedinici korisnika u odnosu na koju se koristi potpora u odnosu na utvrđeno početno stanje zaposlenih na početku ulaganja. Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Predloženim izmjenama i dopunama zakona ne mijenja se definicija novootvorenih radnih mjesta povezanih s početnim ulaganjem iz točke 10. članka 6. Prijedlogom izmjena i dopuna zakona briše se dio teksta točke 10. članka 6. zakona koji definira sezonski zaposlene osobe u turizmu, obzirom da se na sektor turizma, djelatnost pružanja smještaja te pripreme i usluživanja hrane ovim prijedlogom zakon ne primjenjuje.
6 KARMEN ĐAKIV ZAKONA O POTICANJU ULAGANJA, Članak 3. Upućujemo na diskrepanciju između članka 6. točke 6. i 7. prilikom navođenja prihvatljivih troškova za velike projekte ulaganja. Predlažemo da se iznos u točki 6. korigira te uskladi s točkom 7. predmetnog članka. Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Navedeni iznosi propisani su odredbama Uredbe Komisije (EU) br. 2023/1315.
7 KARMEN ĐAKIV ZAKONA O POTICANJU ULAGANJA, Članak 3. Upućujemo da se, sukladno članku 1. ovog prijedloga, ovim Zakonom osigurava provedba Uredbe Komisije (EU) br. 651/2014 od 17. lipnja 2014. uz posljednju izmjenu Uredbe Komisije (EU) 2023/1315 od 23. lipnja 2023., kojom je u članku 2. stavku 51. definirano sljedeće: ‘Initial investment that creates a new economic activity’ means: a) an investment in tangible and intangible assets related to one or both of the following: — the setting up of a new establishment; — the diversification of the activity of an establishment, provided that the new activity is not the same or a similar activity to the activity previously performed in the establishment;' Prema trenutno važećem Zakonu člankom 6. točkom 3. definirano je sljedeće: 'Početno ulaganje u korist nove ekonomske djelatnosti je ulaganje u materijalnu i nematerijalnu imovinu unesenu u vlasništvo korisnika potpore povezano s osnivanjem nove poslovne jedinice ili diversifikacijom djelatnosti poslovne jedinice, pod uvjetom da nova djelatnost nije ista ili slična djelatnosti koja se prethodno obavljala.' Sukladno navedenom, primjetna je diskrepancija između engleske verzije Uredbe Komisije te predmetnog Zakona koji nije precizno i u cijelosti ispravno preveden. Molimo da se trenutna Zakonska odredba definirana spomenutim člankom u potpunosti uskladi s Uredbom Komisije koja predstavlja pravni akt višeg ranga od samog Zakona. Predlažemo da se članak definira na sljedeći način: 'Početno ulaganje u korist nove ekonomske djelatnosti je ulaganje u materijalnu i nematerijalnu imovinu unesenu u vlasništvo korisnika potpore povezano s jedinim ili oba uvjeta navedena u nastavku: a) osnivanje nove poslovne jedinice; b) diversifikacija djelatnosti poslovne jedinice, pod uvjetom da nova djelatnost nije ista ili slična djelatnosti koja se prethodno obavljala.' Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Predloženim izmjenama i dopunama zakona ne mijenja se definicija početnog ulaganja u korist nove ekonomske djelatnosti iz točke 3. članka 6. Zakona koja je sadržajno istovjetna i nije suprotna odredbama članka 2. stavka 51. Uredbe Komisije (EU) 2023./1315 od 23. lipnja 2023., kao pravnog akta višeg ranga.
8 KARMEN ĐAKIV ZAKONA O POTICANJU ULAGANJA, Članak 5. S obzirom na to da se, sukladno članku 1. ovog prijedloga, ovim Zakonom osigurava provedba Uredbe Komisije (EU) br. 651/2014 od 17. lipnja 2014. uz posljednju izmjenu Uredbe Komisije (EU) 2023/1315 od 23. lipnja 2023., a u svrhu osiguranja efektivnog poticanja gospodarskog rasta i učinkovitog jačanja konkurentske sposobnosti hrvatskog poduzetništva, predlažemo da se članak 9. stavak 3. uskladi s člankom 14. stavkom 15. navedene Uredbe te da isti glasi: “Ako se početno ulaganje nalazi u dva ili više potpomognuta područja, maksimalni intenzitet potpore je onaj koji se primjenjuje u potpomognutom području u kojem je nastao najveći iznos prihvatljivih troškova.” Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Predloženim izmjenama i dopunama zakona ne mijenja se članak 9. zakona, a sukladan je članku 1. ovoga prijedloga kojim se osigurava provedba Uredbe Komisije (EU) 651/2014 uz posljednju izmjenu Uredbe Komisije (EU) 2023/1315.
9 KARMEN ĐAKIV ZAKONA O POTICANJU ULAGANJA, Članak 6. Predlažemo da se neprihvatljive aktivnosti u sklopu ovog Zakona usklade s člankom 13. stavkom a) Uredbe Komisije (EU) br. 651/2014 od 17. lipnja 2014. uz posljednju izmjenu Uredbe Komisije (EU) 2023/1315 od 23. lipnja 2023., a kojim su definirani sektori na koje se ne primjenjuje regionalna potpora. Zakon isključuje od korištenja potpore područja kojima se u povlašten položaj stavljaju djelatnosti u sektoru čelika, sektoru ugljena, sektoru brodogradnje ili sektoru umjetnih vlakana, dok je novom Uredbom od 23. lipnja 2023. godine predmetni članak izmijenjen na način da isključuje isključivo područja primjene potpore u sektoru čelika, sektoru lignita i sektoru ugljena. Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Zakon uključuje ulaganja u sektor male brodogradnje (plovila do 100 tona bruto) a u sektoru velike brodogradnje u razdoblju od 2013, i 2018. koriste se državne potpore za restrukturiranje i sanaciju. Nadalje, sektor velike brodogradnje koristi državne potpore u obliku izravnih državnih jamstava i kredita.
10 HRVOJKA SKOKOVIĆ HARAŠIĆ ZAKONA O POTICANJU ULAGANJA, Članak 7. Molimo dodatno pojasniti stavak 7 - koji bi to bio prihvatljiv tj. odgovarajući način "posebnog knjigovodstvenog praćenja aktivnosti". Prihvaćen Prihvaća se. Uredbom o poticanju ulaganja pojasnit će se primjena odredbi članka 7. prijedloga izmjena i dopuna zakona
11 MIHAELA KOREN ŠOLA ZAKONA O POTICANJU ULAGANJA, Članak 7. KPMG Croatia d.o.o. Komentar uz članak 7. i 8. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o poticanju ulaganja Razumijemo da je u vrijeme inicijalnog donošenja Zakona o poticanju ulaganja kada je stopa nezaposlenosti u RH bila visoka, mjera otvaranja novih radnih mjesta, a kako bi se i na taj način izravno poticalo smanjenje stope nezaposlenosti u RH bila izrazito opravdana. Tako postavljen zakonski normativ vezan uz otvaranje novih radnih mjesta ima je gospodarsku opravdanost te je odgovarao svrsi i tadašnjim ekonomskim prilikama. Međutim kako je sada stopa nezaposlenosti u RH niska te Vlada RH i dalje kroz svoju politiku i mjere kontinuirano potiče uključivanje svih nezaposlenih osoba na tržište rada, poduzetnici su se našli pred drugom zaprekom - pronalaskom kvalificirane radne snage na tržištu rada RH koji posjeduju specifična znanja i vještine. Prema statističkim podacima, društva iz RH prijavila su izrazito visok nedostatak odgovarajućeg kvalificiranog osoblja kao prepreku ulaganju, točnije preko 80% (što je podatak za EU iz 2021.). U odnosu na navedeno, smatramo kako više nije opravdan postojeće propisan zakonski uvjet novootvorenih radnih mjesta koji se odnosi na broj novootvorenih radnih mjesta. Predlaže se stoga, revidirati broj radnih mjesta koja su propisana trenutnim zakonskim tekstom na način da se ista smanje kako bi se reflektirale nove okolnosti, primjerice s 10 na 5 radnih mjesta, odnosno s 5 na 2 radna mjesta. Dodatno se predlaže razmotriti mogućnost priznanja posebnih uvjeta gdje poduzetnici aktivno traže kvalificiranu radnu snagu, ali ista nije dostupna. Dakle, na tržištu rada evidentna je potreba za kvalificiranom radnom snagom. Tako se u praksi događa da poduzetnici drže otvorenim oglase za zapošljavanjem kvalificirane radne snage na Hrvatskom zavodu za zapošljavanje dulje vrijeme, međutim radnika nema. Stoga bi bilo opravdano, uz valjano dokumentiranje od strane Hrvatskog zavoda za zapošljavanja, ili na neki drugi način omogućiti korisniku potpore produljeno korištenje poticajne mjere jer je u ovom slučaju nemogućnost pronalaska odgovarajuće radne snage, izvan njegovog utjecaja. Isto tako, u nedostatku radne snage, ali i olakšavanju administrativnih zahtjeva za poduzetnike, poduzetnici sve više koriste radnike angažirane preko agencije za zapošljavanje. Stoga se predlaže razmotriti da se pri izračunu broja zaposlenih kod poduzetnika u obzir uzme „svako povećanje broja zaposlenih“, točnije da se korisniku potpore omogući pribrajanje agencijskih radnika koji su ustupljeni na rad isključivo korisniku potpore. Ako se agencijski radnici ne mogu uzeti u obzir jedinično (kao cijeli broj), iako smatramo da za to postoje opravdani razlozi u odnosu na tržište rada RH, a posebice kada se govori o stručnoj radnoj snazi u industriji i građevinskom sektoru, predlaže se iste uzeti u obzir u određenom postotku, odnosno računati u dijelovima godišnjih jedinica rada Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Jedan od osnovnih ciljeva Zakona o poticanju ulaganja je upravo otvaranje novih radnih mjesta, odnosno poticanje novog zapošljavanja u Republici Hrvatskoj. Upravo se jasno propisani uvjeti otvaranja adekvatnog broja novih radnih mjesta (uz adekvatnost ulaganja u novu dugotrajnu imovinu) izravno povezanih s projektom ulaganja ističu kao osnovni preduvjeti za opravdanost odobravanja poreznih potpora za ulaganje od strane Europske Komisije – Kodeks oporezivanja poslovanja i od strane OECD-a tijekom procesa usklađenja izmjena i dopuna Zakona o poticanju ulaganja sa; - Kodeksom oporezivanja poslovanja (Code of Conduct) – pravilima modificiranog nexus pristupa - OECD Nadalje, ovim prijedlogom izmjena i dopuna zakona povećava se maksimalni iznos potpore za otvaranje novih radnih mjesta (sa ≤ 9.000 € na max. ≤ 15.000,00 €) odnosno (sa ≤ 6.000 € na max. ≤ 10.000,00 €) odosno (sa ≤ 3.000 € na max, ≤ 5.000,00 €) u ovisnosti o registriranoj stope nezaposlenosti po županijama, odnosno NUTS III područjima Republike Hrvatske.
12 MATIJA ARŽEK ZAKONA O POTICANJU ULAGANJA, Članak 7. Poštovani, molimo Vas da razmotrite izmjenu stavke (5), članka 7. ovog prijedloga, na način da se pri izračunu porezne osnovice za primjenu umanjenja stope poreza na dobit za izračun uzimaju poslovni prihodi i poslovni rashodi korisnika potpore, bez pasivnih odnosno financijskih prihoda/rashoda budući da trenutno predloženo utvrđivanje obveze poreza na dobit samo na dobit ostvarenu od poslovne aktivnosti na koju se odnosi projekt ulaganja zahtjeva značajnu organizaciju računovodstvenog praćenja i sa strane prihoda i sa strane troškova. Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Stavak 5. članka 7. nije moguće mijenjati, obzirom da je definiran sukladno zahtjevu EK i usklađen s pravilima Kodeksa oporezivanja poslovanja (Code of Conduct).
13 KARMEN ĐAKIV ZAKONA O POTICANJU ULAGANJA, Članak 7. Poštovani, najljepše molimo izmjenu stavke (5), članka 7. ovog prijedloga, tako da se isti uskladi sa Zakonom o turizmu, odnosno da se pri izračunu porezne osnovice za primjenu umanjenja stope poreza na dobit za izračun uzimaju isključivo poslovni prihodi korisnika potpore bez pasivnih odnosno financijskih prihoda poput kamata ili drugih prihoda od financijske imovine, naknada za licence ili bilo kojeg drugog prihoda od intelektualnog vlasništva, najma, autorskih naknada. Naime, trenutno predloženo utvrđivanje obveze poreza na dobit isključivo na dobit ostvarenu od poslovne aktivnosti na koju se odnosi projekt ulaganja zahtjeva značajnu organizaciju računovodstvenog praćenja zbog koje će Poduzetnici nerado odustajati od prijave na potporu. Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Stavak 5. članka 7. nije moguće mijenjati, obzirom da je definiran sukladno zahtjevu EK i usklađen s pravilima Kodeksa oporezivanja poslovanja (Code of Conduct).
14 TAJANA BARANČIĆ ZAKONA O POTICANJU ULAGANJA, Članak 7. Poštovani, vezano uz dio teksta "pri čemu isključuje prihode od kapitala, najma, kamate i autorskih naknada", bilo bi potrebno, ako ne Zakonom, onda Uredbom, pojasniti na kakve prihode od najma i autorskih naknada se odnosi ova odredba, a kako bi se izbjegle nepotrebne i štetne pogrešne interpretacije Zakona u budućnosti. 1. Autorske naknade Članak 14. Zakona o autorskom pravu i srodnim pravima istima smatra, između ostalog, računalne programe, računalne igre, djela arhitekture i slično, praktički većinu toga što je ovim Zakonom o poticanju ulaganja prepoznato kao prihvatljiva djelatnost i u pravilu je obuhvaćeno člankom 16. ovog Zakona unutar područja „centri za razvoj informacijsko-komunikacijskih sustava“ i "aktivnosti kreativnih usluga". Takvim djelatnostima su osnovni prihodi od prodaje upravo prodaja licenci za računalne programe (u trajno vlasništvo ili "najam" odnosno pravo korištenja dok se plaća naknada za korištenje), nacrti vezano uz npr. arhitektonsku djelatnost, licence na računalne igre i slično, a što je sve prepoznato kao autorsko ili srodno djelo/pravo Zakonom o autorskim i srodnim pravima. Stoga je iznimno bitno da ovaj Zakon potpuno jasno navodi da su prihodi kompanija u prihvatljivim djelatnostima (poput IT kompanija, arhitektonskih ureda, proizvođača video igara i slično) koji se odnose na djela područja prepoznata kao autorsko i srodno pravo u Zakonu o autorskim i srodnim pravima, potpuno prihvatljivi u osnovici poreza na dobit za primjenu ovog Zakona te da isti NISU "prihodi od autorskih naknada" na koje se misli u predloženim izmjenama Zakona da su oni koji se izuzimaju iz porezne osnovice za primjenu Zakona o poticanju ulaganja. Takvim kompanijama je to primarna djelatnost i njihovi osnovni prihodi od prodaje i njihove djelatnosti i naravno da izuzimanje takvih prihoda ne može biti ispravno. 2. Prihodi od najmova S istim ciljem izbjegavanja pogrešnih tumačenja, posebno u poreznom nadzoru, smatramo potrebnim Zakonom ili Uredbom pojasniti da se izuzeće prihoda od najma iz porezne osnovice za primjenu Zakona o poticanju ulaganja NE ODNOSI na prihode: - Data centara koji su prihvatljiva djelatnost u Zakonu i prihode primarno ostvaruju od pružanja usluge korištenja serverske i ostale infrastrukture, koja bi se mogla pojednostavljeno okarakterizirati kao „najam“ - Softverskih kompanija i kompanija za video i računalne igre i multimediju koje imaju vlastiti softverski produkt ili igru kojeg komercijaliziraju po „Software As A Service“ modelu, koji je najčešći model ostvarivanja prihoda za softverske produkte, a koji je u suštini naknada za mjesečno ili godišnje korištenje softvera (također pojednostavljeno „najam“). Ovo je posebno izraženo kod "produktnih" softverskih kompanija kakvih želimo što više imati pa je s tim u vezi donesena i nova Strategija pametne specijalizacije u kojoj je dodano novo prioritetno područje "Digitalni proizvodi i platforme". Prihvaćen Prihvaća se. Uredbom o poticanju ulaganja pojasnit će se primjena odredbi članka 7. prijedloga izmjena i dopuna zakona s aspekta odredbi o prihvatljivim aktivnostima navedenim u člancima 5. i 16. Zakona o poticanju ulaganja
15 MIHAELA KOREN ŠOLA ZAKONA O POTICANJU ULAGANJA, Članak 8. KPMG Croatia d.o.o. Predlaže se izmjena u članku 13. i dodavanje stavaka 12. i 13. koji glase: (12) Povrat sredstava korisnik potpore vrši na isti način na koji mu je odobreno pravo korištenja poreznih povlastica. (13) Nadležno ministarstvo donosi rješenje o obvezi povrata sredstava sukladno odredbama Zakona o općem upravnom postupku. Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Povrat nezakonito korištene potpore za ulaganje definiran je odredbama Zakona o poticanju ulaganja.
16 MIHAELA KOREN ŠOLA ZAKONA O POTICANJU ULAGANJA, Članak 8. KPMG Croatia d.o.o. Komentar uz članak 7. i 8. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o poticanju ulaganja Razumijemo da je u vrijeme inicijalnog donošenja Zakona o poticanju ulaganja kada je stopa nezaposlenosti u RH bila visoka, mjera otvaranja novih radnih mjesta, a kako bi se i na taj način izravno poticalo smanjenje stope nezaposlenosti u RH bila izrazito opravdana. Tako postavljen zakonski normativ vezan uz otvaranje novih radnih mjesta ima je gospodarsku opravdanost te je odgovarao svrsi i tadašnjim ekonomskim prilikama. Međutim kako je sada stopa nezaposlenosti u RH niska te Vlada RH i dalje kroz svoju politiku i mjere kontinuirano potiče uključivanje svih nezaposlenih osoba na tržište rada, poduzetnici su se našli pred drugom zaprekom - pronalaskom kvalificirane radne snage na tržištu rada RH koji posjeduju specifična znanja i vještine. Prema statističkim podacima, društva iz RH prijavila su izrazito visok nedostatak odgovarajućeg kvalificiranog osoblja kao prepreku ulaganju, točnije preko 80% (što je podatak za EU iz 2021.). U odnosu na navedeno, smatramo kako više nije opravdan postojeće propisan zakonski uvjet novootvorenih radnih mjesta koji se odnosi na broj novootvorenih radnih mjesta. Predlaže se stoga, revidirati broj radnih mjesta koja su propisana trenutnim zakonskim tekstom na način da se ista smanje kako bi se reflektirale nove okolnosti, primjerice s 10 na 5 radnih mjesta, odnosno s 5 na 2 radna mjesta. Dodatno se predlaže razmotriti mogućnost priznanja posebnih uvjeta gdje poduzetnici aktivno traže kvalificiranu radnu snagu, ali ista nije dostupna. Dakle, na tržištu rada evidentna je potreba za kvalificiranom radnom snagom. Tako se u praksi događa da poduzetnici drže otvorenim oglase za zapošljavanjem kvalificirane radne snage na Hrvatskom zavodu za zapošljavanje dulje vrijeme, međutim radnika nema. Stoga bi bilo opravdano, uz valjano dokumentiranje od strane Hrvatskog zavoda za zapošljavanja, ili na neki drugi način omogućiti korisniku potpore produljeno korištenje poticajne mjere jer je u ovom slučaju nemogućnost pronalaska odgovarajuće radne snage, izvan njegovog utjecaja. Isto tako, u nedostatku radne snage, ali i olakšavanju administrativnih zahtjeva za poduzetnike, poduzetnici sve više koriste radnike angažirane preko agencije za zapošljavanje. Stoga se predlaže razmotriti da se pri izračunu broja zaposlenih kod poduzetnika u obzir uzme „svako povećanje broja zaposlenih“, točnije da se korisniku potpore omogući pribrajanje agencijskih radnika koji su ustupljeni na rad isključivo korisniku potpore. Ako se agencijski radnici ne mogu uzeti u obzir jedinično (kao cijeli broj), iako smatramo da za to postoje opravdani razlozi u odnosu na tržište rada RH, a posebice kada se govori o stručnoj radnoj snazi u industriji i građevinskom sektoru, predlaže se iste uzeti u obzir u određenom postotku, odnosno računati u dijelovima godišnjih jedinica rada Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Jedan od osnovnih ciljeva Zakona o poticanju ulaganja je upravo otvaranje novih radnih mjesta, odnosno poticanje novog zapošljavanja u Republici Hrvatskoj. Upravo se jasno propisani uvjeti otvaranja adekvatnog broja novih radnih mjesta (uz adekvatnost ulaganja u novu dugotrajnu imovinu) izravno povezanih s projektom ulaganja ističu kao osnovni preduvjeti za opravdanost odobravanja poreznih potpora za ulaganje od strane Europske Komisije – Kodeks oporezivanja poslovanja i od strane OECD-a tijekom procesa usklađenja izmjena i dopuna Zakona o poticanju ulaganja sa; - Kodeksom oporezivanja poslovanja (Code of Conduct) – pravilima modificiranog nexus pristupa - OECD Nadalje, ovim prijedlogom izmjena i dopuna zakona povećava se maksimalni iznos potpore za otvaranje novih radnih mjesta (sa ≤ 9.000 € na ≤ 15.000,00 €) odnosno (sa ≤ 6.000 € na ≤ 10.000,00 €) odosno (sa ≤ 3.000 € na ≤ 5.000,00 €) u ovisnosti o registriranoj stope nezaposlenosti u županijama.
17 MATIJA ARŽEK ZAKONA O POTICANJU ULAGANJA, Članak 8. Poštovani, molimo Vas da razmotrite izmjenu stavke (8), članka 8. ovog prijedloga, na način da se pri izračunu porezne osnovice za primjenu umanjenja stope poreza na dobit za izračun uzimaju poslovni prihodi i poslovni rashodi korisnika potpore, bez pasivnih odnosno financijskih prihoda/rashoda budući da trenutno predloženo utvrđivanje obveze poreza na dobit samo na dobit ostvarenu od poslovne aktivnosti na koju se odnosi projekt ulaganja zahtjeva značajnu organizaciju računovodstvenog praćenja i sa strane prihoda i sa strane troškova. Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Stavak 5. članka 7. nije moguće mijenjati, obzirom da je definiran sukladno zahtjevu EK i usklađen s pravilima Kodeksa oporezivanja poslovanja (Code of Condut).
18 KARMEN ĐAKIV ZAKONA O POTICANJU ULAGANJA, Članak 8. Poštovani, najljepše molimo izmjenu stavke (8), članka 8. ovog prijedloga, tako da se isti uskladi sa Zakonom o turizmu, odnosno da se pri izračunu porezne osnovice za primjenu umanjenja stope poreza na dobit za izračun uzimaju isključivo poslovni prihodi korisnika potpore bez pasivnih odnosno financijskih prihoda poput kamata ili drugih prihoda od financijske imovine, naknada za licence ili bilo kojeg drugog prihoda od intelektualnog vlasništva, najma, autorskih naknada. Naime, trenutno predloženo utvrđivanje obveze poreza na dobit isključivo na dobit ostvarenu od poslovne aktivnosti na koju se odnosi projekt ulaganja zahtjeva značajnu organizaciju računovodstvenog praćenja zbog koje će Poduzetnici nerado odustajati od prijave na potporu. Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Stavak 5. članka 7. nije moguće mijenjati, obzirom da je definiran sukladno zahtjevu EK i usklađen s pravilima Kodeksa oporezivanja poslovanja (Code of Conduct).
19 MIHAELA KOREN ŠOLA ZAKONA O POTICANJU ULAGANJA, Članak 9. KPMG Croatia d.o.o. Predlaže se izmjena u članku 14. stavku 4. te dodavanje stavaka 7. i 8. koji glase: (4) Ako korisnik potpore ne ispuni uvjet otvaranja minimalnog broja novih radnih mjesta u poslovnoj jedinici korisnika u odnosu na koju se koristi potpora sukladno članku 6. točki 2. ovoga Zakona odnosno ne zadrži nova radna mjesta utvrđena stavcima 1. do 3. ovoga članka na određenom području najmanje pet godina od njihova prvog popunjavanja za velike poduzetnike odnosno tri godine za mikro, male i srednje poduzetnike, ali ne kraće od razdoblja korištenja potpora iz ovoga Zakona za koje je to radno mjesto preduvjet, prestaje mu pravo korištenja bespovratnih novčanih potpora za novo radno mjesto koje je otvoreno ali nije popunjeno, kao i usavršavanje uz obvezu povrata novčanih sredstava ostvarenih korištenjem odobrenih potpora za otvorena, a nepopunjena radna mjesta uvećanih za iznos osnovne referentne stope koja se određuje i objavljuje na temelju pravila o državnim potporama, uvećane za 100 baznih bodova. (7) Povrat sredstava korisnik potpore vrši na isti način na koji mu je odobreno pravo korištenja odobrenih potpora. (8) Nadležno ministarstvo donosi rješenje o obvezi povrata novčanih sredstava sukladno odredbama Zakona o općem upravnom postupku. Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Predloženim izmjenama i dopunama zakona ne mijenja se članak 9. u dijelu kako se navodi u komentaru, već se izmjenama i dopunama zakona povećava maksimalni iznos potpore za otvaranje novih radnih mjesta kako je definirano u stavcima 1. do 3. koji su predmet izmjena i dopuna. Povrat nezakonito korištene potpore za ulaganje definiran je odredbama Zakona o poticanju ulaganja a ne odredbama Zakona o općem upravnom postupku.
20 BARBARA ERGOVIĆ KRŠLAK ZAKONA O POTICANJU ULAGANJA, Članak 10. Članak 10. kojim se mijenja članak 16. stavka 1. podstavak 3. i glasi: „– Aktivnosti visoke dodane vrijednosti: a) aktivnosti kreativnih usluga su: aktivnosti u području arhitekture, dizajna, medijske komunikacije, promidžbe i drugih aktivnosti kreativne industrije b) aktivnosti od strateškog značaja za prijelaz na klimatski neutralno gospodarstvo su: proizvodnja baterija, solarnih ploča, vjetroturbina, dizalica topline, elektrolizatora i opreme za hvatanje, skladištenje i upotrebu ugljika c) aktivnosti usluga industrijskog inženjeringa usmjerene su na: modeliranje, dizajn, restrukturiranje i optimizaciju proizvodno-prerađivačkih poslovnih procesa.“ Predlažemo razmotriti dopunu dijela b) na način da se iza riječi opreme za hvatanje, skladištenje i upotrebu ugljika doda: izgradnja i/ili rekonstrukcija postrojenja koja se odnosi na ugradnju i implementaciju opreme za hvatanje, skladištenje i upotrebu ugljika. Obrazloženje dopune: Radi se o inovativnim tehnologijama i opremi, visoke kapitalne vrijednosti koja se razvija za svaki proizvodni proces pojedinačno. Oprema za hvatanje, skladištenje i upotrebu ugljika nije standardizirana, u ovisnosti je od proizvodnog procesa gdje se implementira, resursima (sirovinama i energentima) koji se koriste u proizvodnom procesu te kemijskom sastavu emitiranih plinova (CO2 sa nečistoćama). Bez projekata implementacije opreme za hvatanje ugljika nije moguća potpune dekarbonizacija industrije. Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Prijedlogom izmjena i dopuna zakona u članku 16. uvodi se nova mjera - potpora za aktivnosti od strateškog značaja za prijelaz na klimatski neutralno gospodarstvo u okviru potpora za aktivnosti visoke dodane vrijednosti. Radi se o mjeri potpore za proizvodnju baterija, solarnih ploča, vjetroturbina, dizalica topline, elektrolizatora i opreme za hvatanje, skladištenje i upotrebu ugljika, što podrazumijeva i izgradnju postrojenja za navedeno uz uvjet da oprema/postrojenje koja predstavlja predmet ulaganja sukladno odredbama zakona mora biti nova, nikad prije korištena.
21 TAJANA BARANČIĆ PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE , Članak 19. Poštovani, najljepše molimo da razmotrite promjenu stavka 1 na način da se na sve prijave za status korisnika potpore za ulaganje sukladno Zakonu o poticanju ulaganja (Narodne novine, broj 63/22.) za koje ministarstvo nadležno za gospodarstvo utvrdi da početak projekta ulaganja započinje nakon 1. siječnja 2024. primijeni isti princip kao i za ove u stavku 2, odnosno, da mogu odabrati što je za njih povoljnije. Naime, trenutni Zakon je na snazi i prema istome su tvrtke prijavljivale projekte, ne znajući za ove sada potencijalne izmjene, a retroaktivna primjena i promjena pravila igre bi mogla značajno promijeniti pa i ugroziti postavke investicijskog projekta, jer će za neke tvrtke izmjene u dijelu usklađivanja porezne osnovice i odvojenog računovodstvenog praćenja pojedine djelatnosti unutar tvrtke (ako ih ima više) biti iznimno značajne. Također, izmjene Zakona će biti donesene u drugoj polovici 2024.godine, što znači da tvrtke koje su započele s projektom ulaganja recimo u siječnju 2024. će veći dio godine ulagati i računovodstveno evidentirati na dosadašnji način, ne znajući da su možda trebale otvoriti zasebnu organizacijsku jedinicu i razdvojiti poslovanje te ga odvojeno pratiti, kako se predlaže ovim izmjenama. Takvo računovodstveno praćenje zahtjeva značajnu organizaciju da se posloži na ispravan način (uključujući i određivanje ključeva za zajedničke troškove poslovanja) i vrlo je nezahvalno mijenjati i preknjižavati cijelu godinu unatrag. Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Stavkom 1. članka 19. prijedloga izmjena i dopuna zakona navodi se da je ministarstvo gospodarstva na sve projekte ulaganja koji započinju nakon 1. siječnja 2024. dužno primijeniti odredbe izmjena i dopuna zakona, jer tek po usvajanju ovih izmjena i dopuna zakon će biti usklađen s Uredbom Komisije (EU) br. 2023/1315. Što se tiče novih odredbi i pravila utvrđivanja porezne osnovice i odvojenog računovodstvenog praćenja pojedine aktivnosti korisnika potpore, a vezano uz izračun porezne potpore iz članaka 7., 8. i 13. prijedloga izmjena i dopuna, za te odredbe se predlaže stupanje na snagu od 1. siječnja 2025.