Izvješće o provedenom savjetovanju - Savjetovanje s javnošću za Program mjera obnove zgrada oštećenih potresom na području Grada Zagreba, Krapinsko-zagorske županije, Zagrebačke županije, Sisačko-moslavačke županije i Karlovačke županije
Redni broj
|
Komentar | Odgovor | |||
---|---|---|---|---|---|
1 | PUČKI PRAVOBRANITELJ | ODLUKU O DONOŠENJU PROGRAMA MJERA OBNOVE ZGRADA OŠTEĆENIH POTRESOM NA PODRUČJU GRADA ZAGREBA, KRAPINSKO-ZAGORSKE ŽUPANIJE, ZAGREBAČKE ŽUPANIJE,SISAČKO-MOSLAVAČKE ŽUPANIJE I KARLOVAČKE ŽUPANIJE | U prvom redu pozitivnim ocjenjujemo ispunjavanje obveze iz članka 11. Zakona o pravu na pristup informacijama (NN, br. 25/13, 85/15 i 69/22, dalje ZPPI) o provođenju savjetovanja sa zainteresiranom javnošću o ovom Prijedlogu Programu, što primjerice nije bilo slučaj s donošenjem Programa u srpnju 2022. godine (NN, br. 88/22). Primjećujemo i produljenje roka za javno savjetovanje s pet dana koji je bio u slučaju važećeg Programa iz 2023. na sadašnjih 15 dana, čime se svim zainteresiranim dionicima ostavlja više vremena za primjedbe i prijedloge. No isto tako primjećujemo i kako Prijedlogu Programa nedostaje obrazloženje razloga i ciljeva donošenja (obveza iz članka 11. stavka 2. ZPPI) odnosno izmjena u odnosu na važeći Program te preporučamo u budućnosti isto uključiti. Pored toga, ovaj akt bi mogao biti nomotehnički dorađeniji te pregledniji, osobito uvažavajući činjenicu da je riječ o kompleksnoj materiji, a koja zanima brojne stradale građane, poglavito po pitanju postupaka i načina ostvarivanja prava i obveza što se sada djelomično gubi (primjerice, u nabrajanju potrebite dokumentacije, koja se velikim dijelom pribavlja po službenoj dužnosti, dok se istodobno neki procesi nedovoljno pojašnjavaju) jer je to ključna informacija za sve na koje se Program primjenjuje. Što se prioriteta obnove tiče, primarna zadaća javne vlasti je osiguranje funkcioniranja sustava, različitih institucija i usluga (zdravstvenih i obrazovnih institucija, energetskih i prometnih građevina i sl.). No, građanima je osobito važna obnova njihovih kuća, pa, iako se u tom području vidi napredak u obnovi, apeliramo na veći fokus na obnovu kuća u daljnjim procesima i planiranju grupa prioriteta. Pri tome je potrebno voditi računa o stradalnicima koji su u privremenom smještaju na teret proračuna jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave te pripadnicima ranjivih skupina (kao što su primatelji zajamčene minimalne naknade, osobe s invaliditetom, starije osobe te hrvatski branitelji). | Primljeno na znanje | Program mjera je ponajprije razrada instituta propisanih Zakonom o obnovi zgrada oštećenih potresom koja služi nositeljima obnove radi jednoobraznog postupanja. Program mjera je specifičan provedbeni akt koji ima pravnu prirodu podzakonskog akta, a ta specifičnost proizlazi iz prirode masovne obnove zgrada nakon potresa na velikom području. Iz takve specifičnosti proizlazi i njegov specifičan sadržaj koji nije usporediv s uobičajenim nomotehničkim uređenjem klasičnog propisa, a zbog opsega pitanja koja je nužno urediti u cilju provedbe masovne obnove radi se opsežnom dokumentu koji je strukturiran na način da je podijeljen na potrebne i odgovarajuće cjeline. U kontekstu prava građana ističe se i da se u donošenju odluka o podnesenim zahtjevima za obnovu odnosno novčanu pomoć na temelju Zakona o obnovi primjenjuje Zakon o općim upravnom postupku pa stoga stranke sudjeluju u tom postupku u svrhu ostvarivanja svojih prava i mogu u tu svrhu poduzimati sve radnje koje su stranci na raspolaganju dok nadležno tijelo postupajući prema tome Zakonu primjenjuje i načelo pomoći stranci. Građanima su također na raspolaganju svi kanali dobivanja informacija o obnovi putem medija, informativnih centara te nove aplikacije te se s povećanim naporom radi na rješavanju pitanja obnove i stambenog zbrinjavanja ranjivih skupina osoba koje su pogođene potresom. |
2 | KREŠIMIR TARNIK | 3. OPIS ŠTETA NA ZGRADAMA, 3.2. PODACI O PREGLEDIMA OŠTEĆENIH GRAĐEVINA | Predlažem ubacivanje teksta koji će kod zgrada složenih tlocrta ( više ulaza) pomoći kod različito oštećenih cjelina koje se ne mogu rješiti jedinstvenim rješenjem projekta konstrukcije: U slučaju razvedenih tlocrta zgrada (L, N, Z, H i sl. tlocrti) gdje je jedan ili više volumena nesrazmjerno oštećeniji od drugog(ih) za dva i više stupnja oštećenja razlike, dopušta se konstrukcijsko razdvajanje (dilatiranje) ukoliko s projektom dokaže da se razdvojenim volumenima ne umanjuje zatečena otpornost. | Nije prihvaćen | Ne prihvaća se. Sukladno Zakonu o obnovi obnova konstrukcije zgrade provodi se u skladu s Tehničkim propisom. Tehnički propis propisuje obnovu potresom oštećenih građevinskih konstrukcija zgrada s jednom razinom obnove, pri čemu se obnova provodi na razinu potresne otpornosti prema Prilogu III. Tehničkog propisa ili na razinu potresne otpornosti koja je bila propisana u trenutku kada je zgrada izgrađena, s time da je mjerodavan stroži kriterij potresne otpornosti. Sukladno Programu mjera projekt obnove popravkom, pojačanjem i/ili cjelovitom obnovom konstrukcije izrađuje se za zgradu kao konstrukcijsku cjelinu. Projekt obnove zgrade može se izraditi za dio zgrade, odnosno funkcionalnu cjelinu zgrade ukoliko je u građevinskom projektu izrađen elaborat postojećeg stanja građevinske konstrukcije zgrade za cijelu zgradu kao konstrukcijsku cjelinu po kojem moraju postupati svi funkcionalni dijelovi zgrade (ulazi) i ukoliko se istim elaboratom dokaže da se konstrukcijskom obnovom dijela, funkcionalne cjeline zgrade postiže tehničkim propisom propisana razina konstrukcijske obnove cijele zgrade kao konstrukcijske cjeline. |
3 | HRVATSKA KOMORA INŽENJERA GRAĐEVINARSTVA | 3. OPIS ŠTETA NA ZGRADAMA, 3.2. PODACI O PREGLEDIMA OŠTEĆENIH GRAĐEVINA | Komentar u svezi sa podacima o pregledima oštećenih građevina napisao : mr.sc. Dragan Kovač, dipl.ing.građ. | Primljeno na znanje | Primljeno na znanje. |
4 | HRVATSKA KOMORA INŽENJERA GRAĐEVINARSTVA | 3. OPIS ŠTETA NA ZGRADAMA, 3.2. PODACI O PREGLEDIMA OŠTEĆENIH GRAĐEVINA | Poštovani, postoji određeni dio zgrada oštećenih potresom koje kao konstrukcijska cjelina, tlocrtno razvedenog nepravilnog oblika zgrade, pokazuju i u stupnju oštećenja i konačnim tehničkim rješenjima pojačanja ,velike nesrazmejere. Navedeno proizlazi iz fizikalnih i geometrijskih svojstava pojedinih zgrade pri djelovanju potresa. Iz tog razloga Predlažem dopuniti Program mjera sa ovim realnim scenarijem koji je uočen na nizu zgrada u Zagrebu i Petrinji pri provedbi analize oštećenja. Predlaže se stoga slijedeći tekst dodatne točke Programa mjera kako slijedi : Na bazi analize stupnja oštećenja zgrade prema EMS-98 (TPGK NN 7/22) , a ukoliko je zgrada nepravilna u tlocrtnom smislu ( sastavljena od dva ili više krila zgrade nejednake geometrije i izražene nepravilnosti) i ako postiji veliki nesrazmjer u stupnju oštećenja konstrukcije (pojedinih krila zgrade) , a koji se razlikuju u stupnju oštećenja za minimalno dva stupnja razine oštećenja (primjerice stupanj oštećenja 1 i 3, 1 i 4, 1 i 5, 2 i 4, 2 i 5 te 3 i 5), moguće je analizirati tu zgradu neovisno po predmetnim konstrukcijskim cjelinama različite oštećenosti. Pojednostavljeno rečeno, na primjer , realno su prisutne situacije oštćeenja zgrada kada je jedno manje krilo zgrade jako oštećeno, u stupnju da to krilo treba čakn i uklonuti ( npr dvorišni stubišni aneks ) , a da ostatak zgrade treba popraviti samo na Razinu 2. S tim u vezi predlažemo omogućiti i tablicu maksimalnih financijskih sdredstava obnove koja omogućava da se za istu konstrukcijsku cjelinu pojedini dijelovi građevine zbog specifičnih okolnosti mogu obnavljati na razičite Razine obnove. | Nije prihvaćen | Ne prihvaća se. Sukladno ovom programu, zgrade se obnavljaju kao konstrukcijske cjeline, i samim time kao cjeline imaju jedinstvenu razinu obnove. Maksimalni iznosi novčane pomoći su sukladno tome definirani za razine obnove ovisno o stupnju oštećenja i bruto površini zgrade. Obnavljanjem iste zgrade na različite razine obnove ne bi bilo u skladu sa zakonom i ovim programom te bi samim time bilo nejednako postupanje. |
5 | PROJEKT GRAĐANSKIH PRAVA SISAK | ODLUKU O DONOŠENJU PROGRAMA MJERA OBNOVE ZGRADA OŠTEĆENIH POTRESOM NA PODRUČJU GRADA ZAGREBA, KRAPINSKO-ZAGORSKE ŽUPANIJE, ZAGREBAČKE ŽUPANIJE,SISAČKO-MOSLAVAČKE ŽUPANIJE I KARLOVAČKE ŽUPANIJE, 4. ODREĐIVANJE PRIORITETA U OBNOVI | Prvenstveno, na obnovu obiteljskih kuća, višestambenih i stambeno-poslovnih zgrada pravo imaju oni vlasnici ili suvlasnici koji su smješteni u kontejnerima ili drugim oblicima privremenog smještaja na teret državnog proračuna Republike Hrvatske odnosno na teret proračuna jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, korisnici koji i nadalje borave u oštećenim kućama sa žutim ili crvenim oznakama, korisnici prava na sufinanciranje najamnine, zatim vlasnici ili suvlasnici koji su primatelji socijalne skrbi te osobe s invaliditetom, u statusu branitelja ili drugom statusu prema posebnom zakonu. Zašto su izostavljene u Programu mjera: usluge i poslovi tehničko-financijske kontrole projekata, jer provoditelj tehničko financijske kontrole morao bi biti nezavisno tijelo. | Nije prihvaćen | Ne prihvaća se. Tehničko-financijska kontrola ukinuta je donošenjem novog Zakona o obnovi u ožujku 2023. godine (NN 21/23). |
6 | PROJEKT GRAĐANSKIH PRAVA SISAK | 5.2. POSEBNI UVJETI ZA IZVRŠENJE USLUGA I RADOVA, 5.2.2. Izvođač radova | Izvođač je dužan osigurati da pojedini rad obavlja osoba koja ima odgovarajuće stručne kvalifikacije i najmanje pet godina radnog iskustva, te u obavljanju djelatnosti građenja mora imati zaposlenog glavnog inženjera gradilišta, inženjera gradilišta i/ili voditelja radova, odnosno osobu za vođenje manje složenih radova, ovisno o radovima koje izvodi. Također i glavni ing.gradilišta, voditelj moraju posjedovati potrebito stručno iskustvo. | Nije prihvaćen | Ne prihvaća se. Obveze i prava izvođača radova u postupcima obnove propisane su člankom 72. Zakona o obnovi (NN 21/23) a posebni uvjeti za izvršenje izvođenja radova propisani su točkom 5.2.2. Izvođač radova, pri čemu se navodi da se u dijelu obveza, odgovornosti i uvjeta na odgovarajući način primjenjuju odredbe propisane propisima kojima se uređuje gradnja i inspekcijski nadzor građenja te propisima kojima se uređuje obavljanje poslova i djelatnosti prostornog uređenja i gradnje, kao i odredbe zakona kojim se uređuju obvezni odnosi. Dodatno, Ministarstvo za svaki postupak nabave određuje eventualne dodatne uvjete tehničke i stručne sposobnosti, ovisno o složenosti predmeta nabave. |
7 | MARGARETA FERENČIN | 5.4. OPIS POSLOVA UGOVORNIH SUDIONIKA U OBNOVI, 5.4.1. Operativni koordinatori | Mišljenja smo da izračun građevinske bruto površine mora biti isključivo odgovornost sudionika u obnovi koji su sudjelovali na izmjeri same zgrade. Ukoliko ostane ovakva odredba, osim što se dodaje dodatni obuhvat poslova Operativnom koordinatoru, a čime se i poskupljuje usluga, preuzima se odgovornost za onaj dio koji eksplicite nije moguće potvrditi jer potpuna usluga nije ni izvršavana. Nadalje, sva mjerodavna regulativa govori o tome da građevinsku bruto površinu izračunava Projektant, a za što je i odgovoran. Izjava da je na temelju cjelokupne dokumentacije i provedenog očevida utvrđeno da je konstrukcijska obnova zgrade u cijelosti provedena u skladu sa Zakonom i ovim Programom je u suprotnosti sa Zakonom o obnovi u kojem je jasno definirano da je zgrada obnovljena izdavanjem završnog izvješća nadzornog inženjera, koje ima snagu uporabne dozvole. - utvrđivanje jesu li radovi popravka konstrukcije ili cjelovite obnove zgrade izvedeni od ovlaštenog izvođača radova tj. je li radove privremene zaštite zgrade izveo ovlašteni izvođač radova u skladu s elaboratom popravka nekonstrukcijskih elemenata izrađenim od ovlaštene osobe, odnosno projektom popravka građevinske konstrukcije ili projektom cjelovite obnove zgrade – mišljenja smo da je navedeno u suprotnosti sa Zakonom o obnovi, Zakonom o gradnji i ostalim podzakonskim aktima, te je da je navedeno posao stručnog nadzora. - utvrđivanje opravdanog troška za Zakonom propisane kategorije radova (novčana pomoć za privremenu zaštitu potresom oštećene postojeće višestambene, stambeno-poslovne, poslovne zgrade, obiteljske kuće) – molimo pojašnjenje na što se navedeni stavak točno odnosi jer se može iščitati da se odnosi na privremenu zaštitu. Napominjemo, da je Zakonom o obnovi definirano da je opravdanost troškova dužnost projektanta i stručnog nadzora. Isti komentar se odnosi i na sljedeći stavak predloženog Programa mjera. - izjava operativnog koordinatora kao sastavni dio izvješća da nije sudjelovao u preliminarnom pregledu zgrade koja je predmet izvješća, da nije bio angažiran u bilo kojem obliku pružanja usluga i izvođenja radova na obnovi zgrade od strane vlasnika/suvlasnika/upravitelja zgrade za zgradu koja je predmet izvješća . – Molimo da se jasnije definira da se izjava odnosi isključivo na usluge projektiranja (Projekt obnove konstrukcije, Projekt cjelovite obnove, Elaborat popravka nekonstrukcijskih elemenata), revizije (kontrole projekta), stručnog nadzora i izvođača u postupcima definiranim Zakonom o obnovi. | Djelomično prihvaćen | Ne prihvaća se. Sukladno Programu mjera, operativni koordinatori su osobe koje svoje znanje, vještine i tehnike primjenjuju za planiranje, organizaciju, praćenje i kontrolu svih aspekata projekta obnove zgrada oštećenih potresom, što obuhvaća stalnu kontrolu izvršenja ugovornih obveza drugih sudionika u obnovi, od uvođenja u posao do završetka obnove. Izračun građevinske bruto površine jedna je od usluga koju utvrđuje projektant kao sudionik u obnovi, a operativni koordinator utvrđuje da je građevinska bruto površina zgrade pravilno utvrđena. Ne prihvaća se. Svaki sudionik u obnovi ima jasno propisane obveze i odgovornosti u postupku obnove. Konkretno, završno izvješće koje navodite izrađuje nadzorni inženjer za pojedinu zgradu. Operativni koordinator predloženom izjavom ne preuzima izvršenje usluge drugog sudionika u obnovi, nego izjavljuje da je na temelju cjelokupne dokumentacije i provedenog očevida utvrđeno da je konstrukcijska obnova zgrade provedena u skladu s relevantnim propisima, u okviru izvršenja svoje usluge koja, između ostalog, obuhvaća kontrolu izvršenja ugovornih obveza drugih sudionika u obnovi, kontrolu situacija odnosno računa za plaćanje, kontrolu izrade projektne dokumentacije, kontrolu troškovnika te kontrolu privremenih i okončane situacije za plaćanje, kao i stalnu kontrolu rada na terenu. Ne prihvaća se. Sukladno zadaćama operativnog koordinatora kao što je propisano "operativni koordinator će u slučaju organizirane nekonstrukcijske obnove, novčane pomoći za popravak konstrukcije zgrade, novčane pomoći za cjelovitu obnovu pojedinačno zaštićenog kulturnog dobra, novčane pomoći za uklanjanje zgrade i novčane pomoći umjesto gradnje zamjenske obiteljske kuće biti zadužen za koordiniranje vlasnika/suvlasnika/upravitelja zgrade/predstavnika suvlasnika, projektanata, stručnog nadzora i izvođača radova te će za Naručitelja provoditi kontrolu izrade projektne dokumentacije, kontrolu troškovnika te kontrolu privremenih i okončane situacije za plaćanje". Djelomično se prihvaća. Navedeni članak ne odnosi se samo na privremenu zaštitu već na sve Zakonom propisane kategorije radova, što je preciznije raspisano. Opravdani troškovi su odgovornost projektanta i nadzora sukladno člancima 29 i 30 Zakona o obnovi, međutim točkom 5.4.1. postojećeg i novog programa mjera propisana je i obveza operativnog koordinatora koji provjerava opravdanost troškova kao: „U slučajevima samoobnove, nakon dovršene obnove obiteljskih kuća, višestambenih, stambeno-poslovnih i poslovnih zgrada, operativni koordinator koji mora biti ovlašteni inženjer građevinarstva koji ima najmanje pet godina u projektiranju konstrukcija po nalogu Ministarstva izrađuje izvješće za utvrđivanje i ocjenu činjenica opravdanosti troškova konstrukcijske samoobnove.“ Djelomično se prihvaća. Izbacuje se preliminarni pregled zgrade koja je bila predmet izvješća, te se izjava odnosi isključivo na usluge (izrada Nalaza ovlaštenog inženjera, Elaborata postojećeg stanja, Projekta konstrukcijske obnove, Projekta cjelovite obnove, Projekta uklanjanja, Elaborata popravka nekonstrukcijskih elemenata te stručnog nadzora i kontrole projekta. |
8 | PUČKI PRAVOBRANITELJ | 5.4. OPIS POSLOVA UGOVORNIH SUDIONIKA U OBNOVI, 5.4.1. Operativni koordinatori | U dijelu 5.4. Opis poslova ugovornih sudionika u obnovi, 5.4.1. Operativni koordinatori predlažemo propisati mogućnost posredovanja nadležnog Ministarstva između operativnog koordinatora i vlasnika/suvlasnika pri rješavanju problema u komunikaciji, kao i predvidjeti razloge i načine razrješenja odnosno zamjene operativnog koordinatora, poglavito u slučaju opetovanog iskazivanja nezadovoljstva njegovim radom od strane različitih dionika u obnovi. | Nije prihvaćen | Ne prihvaća se. Propisano je da su poslovi operativnog koordinatora suradnja s projektantima, stručnim nadzorom građenja, izvođačima, vlasnicima odnosno suvlasnicima zgrada, predstavnikom suvlasnika i upraviteljima zgrada te njihovo povezivanje i koordinacija. Isto tako "operativni koordinator će u slučaju organizirane nekonstrukcijske obnove, novčane pomoći za popravak konstrukcije zgrade, novčane pomoći za cjelovitu obnovu pojedinačno zaštićenog kulturnog dobra, novčane pomoći za uklanjanje zgrade i novčane pomoći umjesto gradnje zamjenske obiteljske kuće biti zadužen za koordiniranje vlasnika/suvlasnika/upravitelja zgrade/predstavnika suvlasnika, projektanata, stručnog nadzora i izvođača radova te će za Naručitelja provoditi kontrolu izrade projektne dokumentacije, kontrolu troškovnika te kontrolu privremenih i okončane situacije za plaćanje . Ministarstvo može osigurati uslugu operativnog koordinatora i u postupcima novčane pomoći za nekonstrukcijsku obnovu." te sudjelovanje u rješavanju prigovora i žalbi korisnika obnove ili ovlaštenih predstavnika stambenih zgrada vezanih uz provedbu ovoga Programa uz obveznu dostupnost za direktan prijem stranaka, telefonske i elektronske upite, rad na terenu, s vlasnicima, ovlaštenim predstavnicima stambenih zgrada i ostalim zainteresiranim stankama i sudionicima u provedbi ovoga Programa." S operativnim koordinatorom Ministarstvo sklapa ugovor te se istim utvrđuju prava i obveze operativnog koordinatora i razlozi raskida ugovora. |
9 | PUČKI PRAVOBRANITELJ | 5.4. OPIS POSLOVA UGOVORNIH SUDIONIKA U OBNOVI, 5.4.7. Geotehnički istražni radovi i ispitivanja s geotehničkim elaboratom | U dijelu 5.4.7. Geotehnički istražni radovi i ispitivanja s geotehničkim elaboratom predlažemo propisati provode li se geotehnički istražni radovi i ispitivanja i prije postupka konstrukcijske obnove. | Nije prihvaćen | Ne prihvaća se. Točkom 1.3. propisana je mogućnost provedbe istražnih radova u okviru konstrukcijske obnove, ali u svakom se slučaju podaci dobiveni ovakvim ispitivanjem koriste u fazi izrade projekta, prije početka izvođenja radova. |
10 | IVA RUKAVINA | ODLUKU O DONOŠENJU PROGRAMA MJERA OBNOVE ZGRADA OŠTEĆENIH POTRESOM NA PODRUČJU GRADA ZAGREBA, KRAPINSKO-ZAGORSKE ŽUPANIJE, ZAGREBAČKE ŽUPANIJE,SISAČKO-MOSLAVAČKE ŽUPANIJE I KARLOVAČKE ŽUPANIJE, 6. KONZERVATORSKE SMJERNICE, POSEBNI UVJETI I SUGLASNOSTI RADI ZAŠTITE KULTURNIH DOBARA ZA ZGRADE KOJE SU POJEDINAČNO ZAŠTIĆENO KULTURNO DOBRO I/ILI KOJE SE NALAZE U KULTURNO POVIJESNIM CJELINAMA KOJE UŽIVAJU ZAŠTITU, A OBNAVLJAJU SE KONSTRUKCIJSKOM OBNOVOM ILI CJELOVITOM OBNOVOM ZGRADE | Stavak koji govori da se na pročeljima zgrada koje su dio povjesne cjeline grada mogu raditi zahvati do 5 cm debljine vrlo je opasan. Konkretno, u zgradi gdje stanujem i koja se konstrukcijski obnavlja, predstavnik stanara zajedno sa izvodjačem trenutno nudi suvlasnicima da prihvate radove završetka fasade na način kako nije opisano u projektu obnove kao niti u jednom drugom projektu jer ne postoji. Taj završetak ne obuhvaća štukature, vjence, klupčice i ostale detalje na zgradi pa će tako primjerice oko prozora ostati samo dijelovi štukatura koji će se raditi možda nekad jednom u budućnosti (vjerojatno ne za života sadašnjih vlasnika), a isto tako završava sa fasadnom bojom, a ne sa silikatnom žbukom kako je opisano u projektu konstrukcijske obnove. Obratili smo se za pomoć Zavodu za zaštitu spomenika koji su se zgrozili na način na koji se planira završiti fasada, no odgovorili su da oni nisu nadležni za intervencije na pročeljima do 5 cm debljine jer da je tako definirano Zakonom o obnovi. To u prijevodu znači, da se u centru glavnog grada, u području stroge konzervatorske zaštite, mogu raditi fasade bez projekta i mimo smjernica Zavoda za zaštitu spomenika tj bez obnove povijesnih detalja, a sve je u skladu sa zakonom. Ovaj propis kosi se sa Zakonom o gradnji te bi me zanimalo postoji li ovakakav propis u bilo kojoj drugoj članici EU i kako riješiti ovaj problem? | Nije prihvaćen | Ne prihvaća se. Točka 6. Programa mjera „KONZERVATORSKE SMJERNICE, POSEBNI UVJETI I SUGLASNOSTI RADI ZAŠTITE KULTURNIH DOBARA ZA ZGRADE KOJE SU POJEDINAČNO ZAŠTIĆENO KULTURNO DOBRO I/ILI KOJE SE NALAZE U KULTURNO POVIJESNIM CJELINAMA KOJE UŽIVAJU ZAŠTITU, A OBNAVLJAJU SE KONSTRUKCIJSKOM OBNOVOM ILI CJELOVITOM OBNOVOM ZGRADE“ izrađena je u skladu je s Zakonom o obnovi, kojim je propisano da se projekt obnove zgrade koja se nalazi u povijesnoj urbanoj cjelini Grada Zagreba i kulturno-povijesnim cjelinama na području Krapinsko-zagorske županije, Zagrebačke-županije, Sisačko-moslavačke županije i Karlovačke županije, izrađuje u skladu s konzervatorskim smjernicama propisanim programom mjera obnove. Predmetne konzervatorske smjernice izrađene su u suradnji s tijelima nadležnim za kulturu. Također, sukladno točki 6. Programa mjera, ministarstvo nadležno za kulturu u suradnji s jedinicom lokalne i područne (regionalne) samouprave izrađuje program cjelovite obnove svih kulturno povijesnih cjelina na koje se Zakon i Program mjera odnose. |
11 | PUČKI PRAVOBRANITELJ | ODLUKU O DONOŠENJU PROGRAMA MJERA OBNOVE ZGRADA OŠTEĆENIH POTRESOM NA PODRUČJU GRADA ZAGREBA, KRAPINSKO-ZAGORSKE ŽUPANIJE, ZAGREBAČKE ŽUPANIJE,SISAČKO-MOSLAVAČKE ŽUPANIJE I KARLOVAČKE ŽUPANIJE, 7. POSTUPAK OBNOVE ZGRADA OŠTEĆENIH POTRESOM | U dijelu 7. Postupak obnove zgrada oštećenih potresom se propisuje da će ako podnositelj zahtjeva nije dostavio propisane priloge uz zahtjev, a radi se o činjenicama, ispravama, podacima ili drugim dokazima kojima javnopravno tijelo, odnosno sud raspolaže, Ministarstvo po službenoj dužnosti zatražiti pružanje pravne pomoći, te je javnopravno tijelo, odnosno sud, dužan Ministarstvu pružiti pravnu pomoć o činjenicama, ispravama, podacima ili drugim dokazima kojima raspolaže. S obzirom na duljinu trajanja postupka predlažemo odmah propisati rokove za dostavu dokumentacije. Nadalje, u istom dijelu se propisuje „prije donošenja rješenja Ministarstvo može provesti kontrolu izrađenog nalaza dostavljenog od strane vlasnika odnosno suvlasnika. U slučaju podnošenja novog zahtjeva na temelju ovog Programa, u postupcima donošenja rješenja o obnovi prihvatit će se nalaz ovlaštenog inženjera građevinarstva iz postupka na temelju kojeg je izdano rješenje o novčanoj pomoći.“ Ovdje bi trebalo razjasniti o čemu se radi, imajući u vidu da je rok za podnošenje zahtjeva istekao 31. prosinca 2023. | Nije prihvaćen | Ne prihvaća se prvi dio komentara. Postupovne radnje propisane su Zakonom o općem upravnom postupku (NN 110/21). Ne prihvaća se drugi dio komentara. Točkom 7.6. propisana je mogućnost izmjene zahtjeva podnošenjem novog zahtjeva, isključivo u svrhu promjene modela obnove (novčana pomoć ili organizirana obnova) u slučaju kada je doneseno pozitivno rješenje na temelju zahtjeva predanog do 31.12.2023. |
12 | PUČKI PRAVOBRANITELJ | 7.1. POSTUPAK POPRAVKA KONSTRUKCIJE ZGRADE, ODNOSNO CJELOVITE OBNOVE POJEDINAČNO ZAŠTIĆENOG KULTURNOG DOBRA, ODNOSNO OBNOVE GRAĐEVINSKE KONSTRUKCIJE ZGRADE, 7.1.3. Prilozi uz zahtjev za obnovu zgrade | U dijelu 7.1.3. Prilozi uz zahtjev za obnovu zgrade propisuje se da je podnositelj zahtjeva kojem je dostavljeno rješenje o obnovi obvezan u roku od 30 dana od dana primitka poziva Ministarstva sklopiti ugovor o obnovi zgrade. Predlažemo propisati iznimku i produljenje tog roka na još 30 dana iz opravdanih razloga kao što je hospitalizacija zbog bolesti, viša sila odnosno izvanredne okolnosti zbog kojih stranka fizički nije u mogućnosti sklopiti ugovor (primjerice, poplave koje se navode i kao jedan od razlog prekida parničnog postupka). | Nije prihvaćen | Ne prihvaća se. Nije niti propisana pravna posljedica traženja odgode za potpisivanje ugovora te je moguće zatražiti produljenje. |
13 | PUČKI PRAVOBRANITELJ | 7. POSTUPAK OBNOVE ZGRADA OŠTEĆENIH POTRESOM, 7.4. POSTUPAK ZA DODJELU NOVČANE POMOĆI | U dijelu 7.4. Postupak za dodjelu novčane pomoći predlažemo propisati da izreka rješenja o isplati novčane pomoći mora sadržavati i jasno određene rokove odnosno dinamiku isplate. | Nije prihvaćen | Ne prihvaća se. Nametanje rokova vlasnicima za dostavu računa bi bilo na štetu vlasnika kao korisnika novčane pomoći s obzirom da sami biraju izvođača, odnosno trenutak početka radova i dinamiku provođenja radova. |
14 | PROJEKT GRAĐANSKIH PRAVA SISAK | 7.4. POSTUPAK ZA DODJELU NOVČANE POMOĆI, 7.4.4. Prilozi uz zahtjev za novčanu pomoć za nekonstrukcijsku obnovu | Smatramo da je navedena dokumentacija preopširna, što ukazuje na birokratiziranost sustava jer javna tijela imaju mogućnost pribaviti većinu dokumentacije po službenoj dužnosti, što je logično i svrsishodno, a što bi trebao biti cilj da se u postupku rastereti oštećene osobe te se samim time nameće i pitanje zašto postoje javne evidencije ako će oštećeni građani morati sve osobno pribavljati: navedeno je da će se što se može pribaviti po službenoj dužnosti, no i prilozi koje pribavlja korisnik su preopširni, a uključuju i punomoći, ovjerene dokumente kod javnog bilježnika, itd. | Nije prihvaćen | Ne prihvaća se. U napomeni je navedeno da će Ministarstvo po službenoj dužnosti zatražiti isprave, odnosno podatke kojima raspolažu druga tijela državne uprave odnosno tijela državne vlasti te javne službe ako navedene dokaze ne dostavi podnositelj zahtjeva. Isto tako, propisano je da se izjave mogu umjesto kod javnog bilježnika dati pred javnopravnim tijelom koje vodi postupak. |
15 | PROJEKT GRAĐANSKIH PRAVA SISAK | 7.4. POSTUPAK ZA DODJELU NOVČANE POMOĆI, 7.4.5. Prilozi uz zahtjev za novčanu pomoć za konstrukcijsku obnovu | Smatramo da je navedena dokumentacija preopširna, što ukazuje na birokratiziranost sustava jer javna tijela imaju mogućnost pribaviti većinu dokumentacije po službenoj dužnosti, što je logično i svrsishodno, a što bi trebao biti cilj da se u postupku rastereti oštećene osobe te se samim time nameće i pitanje zašto postoje javne evidencije ako će oštećeni građani morati sve osobno pribavljati: navedeno je da će se što se može pribaviti po službenoj dužnosti, no i prilozi koje pribavlja korisnik su preopširni, a uključuju i punomoći, ovjerene dokumente kod javnog bilježnika, itd. | Nije prihvaćen | Ne prihvaća se. U napomeni je navedeno da će Ministarstvo po službenoj dužnosti zatražiti isprave, odnosno podatke kojima raspolažu druga tijela državne uprave odnosno tijela državne vlasti te javne službe ako navedene dokaze ne dostavi podnositelj zahtjeva. Isto tako, propisano je da se izjave mogu umjesto kod javnog bilježnika dati pred javnopravnim tijelom koje vodi postupak. |
16 | PROJEKT GRAĐANSKIH PRAVA SISAK | 7.4. POSTUPAK ZA DODJELU NOVČANE POMOĆI, 7.4.6. Prilozi uz zahtjev za novčanu pomoć za uklanjanje zgrade | Smatramo da je navedena dokumentacija preopširna, što ukazuje na birokratiziranost sustava jer javna tijela imaju mogućnost pribaviti većinu dokumentacije po službenoj dužnosti, što je logično i svrsishodno, a što bi trebao biti cilj da se u postupku rastereti oštećene osobe te se samim time nameće i pitanje zašto postoje javne evidencije ako će oštećeni građani morati sve osobno pribavljati: navedeno je da će se što se može pribaviti po službenoj dužnosti, no i prilozi koje pribavlja korisnik su preopširni, a uključuju i punomoći, ovjerene dokumente kod javnog bilježnika, itd. | Nije prihvaćen | Ne prihvaća se. U napomeni je navedeno da će Ministarstvo po službenoj dužnosti zatražiti isprave, odnosno podatke kojima raspolažu druga tijela državne uprave odnosno tijela državne vlasti te javne službe ako navedene dokaze ne dostavi podnositelj zahtjeva. Isto tako, propisano je da se izjave mogu umjesto kod javnog bilježnika dati pred javnopravnim tijelom koje vodi postupak. |
17 | PROJEKT GRAĐANSKIH PRAVA SISAK | 7.4. POSTUPAK ZA DODJELU NOVČANE POMOĆI, 7.4.7. Prilozi uz zahtjev za novčanu pomoć umjesto gradnje zamjenske obiteljske kuće | Dio naslova „umjesto gradnje zamjenske obiteljske kuće“ implicira da se zamjenska obiteljska kuća neće niti graditi, a radi se u stvari o samoobnovi, o kojoj se toliko govori i to pozitivno, te se postavlja pitanje zašto se to tako i ne nazove? Smatramo da je navedena dokumentacija preopširna, što ukazuje na birokratiziranost sustava jer javna tijela imaju mogućnost pribaviti većinu dokumentacije po službenoj dužnosti, što je logično i svrsishodno, a što bi trebao biti cilj da se u postupku rastereti oštećene osobe te se samim time nameće i pitanje zašto postoje javne evidencije ako će oštećeni građani morati sve osobno pribavljati: navedeno je da će se što se može pribaviti po službenoj dužnosti, no i prilozi koje pribavlja korisnik su preopširni, a uključuju i punomoći, ovjerene dokumente kod javnog bilježnika, itd. | Nije prihvaćen | Ne prihvaća se prvi dio komentara. Navedeni naziv vrste obnove propisan je Zakonom o obnovi (NN 21/23). Ne prihvaća se drugi dio komentara. U napomeni je navedeno da će Ministarstvo po službenoj dužnosti zatražiti isprave, odnosno podatke kojima raspolažu druga tijela državne uprave odnosno tijela državne vlasti te javne službe ako navedene dokaze ne dostavi podnositelj zahtjeva. Isto tako, propisano je da se izjave mogu umjesto kod javnog bilježnika dati pred javnopravnim tijelom koje vodi postupak. |
18 | PROJEKT GRAĐANSKIH PRAVA SISAK | 7.4. POSTUPAK ZA DODJELU NOVČANE POMOĆI, 7.4.8. Prilozi uz zahtjev za novčanu pomoć za kupnju kuće ili stana | Smatramo da je navedena dokumentacija preopširna, što ukazuje na birokratiziranost sustava jer javna tijela imaju mogućnost pribaviti većinu dokumentacije po službenoj dužnosti, što je logično i svrsishodno, a što bi trebao biti cilj da se u postupku rastereti oštećene osobe te se samim time nameće i pitanje zašto postoje javne evidencije ako će oštećeni građani morati sve osobno pribavljati: navedeno je da će se što se može pribaviti po službenoj dužnosti, no i prilozi koje pribavlja korisnik su preopširni, a uključuju i punomoći, ovjerene dokumente kod javnog bilježnika, itd. | Nije prihvaćen | Ne prihvaća se. U napomeni je navedeno da će Ministarstvo po službenoj dužnosti zatražiti isprave, odnosno podatke kojima raspolažu druga tijela državne uprave odnosno tijela državne vlasti te javne službe ako navedene dokaze ne dostavi podnositelj zahtjeva. Isto tako, propisano je da se izjave mogu umjesto kod javnog bilježnika dati pred javnopravnim tijelom koje vodi postupak. |
19 | PROJEKT GRAĐANSKIH PRAVA SISAK | 7.4. POSTUPAK ZA DODJELU NOVČANE POMOĆI, 7.4.9. Prilozi uz zahtjev za novčanu pomoć za troškove izrade projekta | Smatramo da je navedena dokumentacija preopširna, što ukazuje na birokratiziranost sustava jer javna tijela imaju mogućnost pribaviti većinu dokumentacije po službenoj dužnosti, što je logično i svrsishodno, a što bi trebao biti cilj da se u postupku rastereti oštećene osobe te se samim time nameće i pitanje zašto postoje javne evidencije ako će oštećeni građani morati sve osobno pribavljati: navedeno je da će se što se može pribaviti po službenoj dužnosti, no i prilozi koje pribavlja korisnik su preopširni, a uključuju i punomoći, ovjerene dokumente kod javnog bilježnika, itd. | Nije prihvaćen | Ne prihvaća se. U napomeni je navedeno da će Ministarstvo po službenoj dužnosti zatražiti isprave, odnosno podatke kojima raspolažu druga tijela državne uprave odnosno tijela državne vlasti te javne službe ako navedene dokaze ne dostavi podnositelj zahtjeva. Isto tako, propisano je da se izjave mogu umjesto kod javnog bilježnika dati pred javnopravnim tijelom koje vodi postupak. |
20 | PROJEKT GRAĐANSKIH PRAVA SISAK | 7.4. POSTUPAK ZA DODJELU NOVČANE POMOĆI, 7.4.10. Novčana pomoć za nekonstrukcijsku obnovu | Zašto se u praksi ne provodi odredba iz toč.9. : „Iznimno, kupljeni i ugrađeni građevni materijal u svrhu nekonstrukcijske obnove predstavlja opravdani trošak u okviru novčane pomoći za nekonstrukcijsku obnovu, srezmjerno veličini oštećene zgrade ako je isti kupljen do stupanja na snagu Programa mjera (NN 28/23) odnosno do 11.3.2023.g.“ Naime, da li se pod navod IZNIMNO ne može uvažiti račune za građevni materijal za sve radove, od kojih ovisi stavljanje kuće u funkciju. Prema primjeru iz naše prakse stranci je za oštećenje jednog nosivog zida, jednog pregradnog zida bio potreban materijal u vidu nabavke vodovodnih i el.instalacija te cementa da bi mogla kuću staviti u funkciju i useliti, a za što Ministarstvo nije uvažilo račune odnosno da je to nužan materijal za nekonstrukcijsku obnovu. Stranka s obitelji boravila u kontejneru 3 godine. Osim toga na kući je bio djelomično oštećen krov i dimnjaci. Rješenjem je stranci odobrena novčana pomoć za nekonstrukcijsku obnovu u visini od 16,43 EUR-a. | Nije prihvaćen | Ne prihvaća se. Novčana pomoć za nekonstrukcijsku obnovu ostvaruje se za radove nekonstrukcijske obnove izvedene od strane ovlaštenog izvođača radova i u skladu s projektnom dokumentacijom izrađenom od strane ovlaštene osobe, te se riječ „iznimno“ iz točke 7.4.10. stavka 9. Programa mjera odnosi upravo na iznimku od glavnog uvjeta za ostvarivanje prava na novčanu pomoć za nekonstrukcijsku obnovu da radove mora izvesti ovlašteni izvođač. U okviru novčane pomoći za nekonstrukcijsku obnovu opravdani trošak predstavlja isključivo građevni materijal koji je i namijenjen za radove nekonstrukcijske obnove, sukladno Zakonu o obnovi i Programu mjera. |
21 | PROJEKT GRAĐANSKIH PRAVA SISAK | 7.4. POSTUPAK ZA DODJELU NOVČANE POMOĆI, 7.4.11. Novčana pomoć za konstrukcijsku obnovu | Kod samog ovog naslova odnosno cjeline smatramo da je trebalo odvojiti program za novčanu pomoć za stambene i vištestambene zgrade i zaštić.kulturna dobra od programa za dodjelu novčane pomoći za konstrukcijsku obnovu obiteljske kuće jer se radi o potpuno različitim dionicima. K tome kulturna dobra su uglavnom vlasništvo države i smatramo da se obiteljske kuće i državna dobra ne mogu podvoditi pod istu proceduru. | Nije prihvaćen | Ne prihvaća se. Predloženo razdvajanje opteretilo bi tekst programa s obzirom da bi se ponavljale istovjetne odredbe, a odredbe za pojedine vrste zgrada jasno su propisane u tekstu Programa mjera. Također, i maksimalne cijene novčane pomoći, kao i vrsta obnove (konstrukcijska/cjelovita) jasno je razdvojena u programu i za višestambene zgrade i za pojedinačna kulturna dobra. |
22 | PROJEKT GRAĐANSKIH PRAVA SISAK | 7.4.11. Novčana pomoć za konstrukcijsku obnovu, 7.4.11.1. Novčana pomoć za konstrukcijsku obnovu zgrade prije početka obnove | U odnosu na navode da se novčana pomoć isplaćuje na posebno otvoren namjenski račun korisnika novčane pomoći, a s kojeg se korisniku isplaćuje novčana pomoć po odobrenju Ministarstva temeljem ispostavljenih računa odnosno izvršitelju usluga ili izvođaču radova za neplaćene račune, postavljamo pitanje u odnosu na posebni namjenski račun o čijem se računu radi tj. tko je vlasnik tog računa. Ako je to račun korisnika, a njega otvara Ministarstvo, a potom i sam korisnik mora imati vjerojatno poseban račun, ili kakav god, onda se ovim navodima zapravo stvara bespotrebno administriranje, i višekratno prebacivanje novaca, što samo stvara troškove bankovnih naknada i slično. | Nije prihvaćen | Ne prihvaća se. Ministarstvo je dalo Uputu Klasa: 361-07/23-04/129, Ur. broj: 531-05-23-2 od 7. studenog 2023. kojom je propisan postupak otvaranja i korištenja posebnog namjenskog računa za obnovu. Posebno otvoren namjenski račun glasi na ime korisnika novčane pomoći, kao što je definirano i u samoj uputi. |
23 | PROJEKT GRAĐANSKIH PRAVA SISAK | 7.4. POSTUPAK ZA DODJELU NOVČANE POMOĆI, 7.4.13. Novčana pomoć umjesto gradnje zamjenske obiteljske kuće | Sam naslov je nejasan jer se nameće pitanje da li to znači da se neće graditi kuća odnosno treba preciznije definirati termin SAMOOBNOVA. Smatramo da se ovakvim odredbama o novčanoj pomoći umjesto gradnje zamjenske obiteljske kuće, što bi se trebalo svoditi pod samoobnovu, ne vidi sistem samoobnove jer je i kod same izmjene Zakona o obnovi najavljeno da će vlasnik dobiti sredstva unaprijed da bi vršio obnovu obiteljske kuće | Nije prihvaćen | Ne prihvaća se. Navedeni naziv vrste obnove propisan je Zakonom o obnovi (NN 21/23). |
24 | PROJEKT GRAĐANSKIH PRAVA SISAK | 7.4.13. Novčana pomoć umjesto gradnje zamjenske obiteljske kuće, 7.4.13.3. Novčana pomoć umjesto gradnje zamjenske obiteljske kuće koja se isplaćuje nakon dovršene gradnje | Smatramo da je ova procedura neadekvatna za ljude koji sami rade obnovu obiteljske kuće, a to osobito u odnosu na starije stanovništvo na ruralnim područjima, koji ne mogu zbog uvjeta života niti sačuvati račune niti pratiti tu kompliciranu proceduru, a posebice se to odnosi na osobe koje su ranije prije stupanja na snagu ovog Zakona izvršili radove, kao i na radove za koje nema izvođača na tom terenu koji bi mogao izdati račun i slične situacije koje su stvarne na terenu | Nije prihvaćen | Ne prihvaća se. Propisano je da se vlasnicima isplaćuje novčana pomoć za koordinaciju samoobnove te mogu za isplaćeni iznos angažirati provoditelja koordinacije samoobnove, a isto tako obnovu prati i operativni koordinator angažiran od strane Ministarstva. |
25 | PUČKI PRAVOBRANITELJ | 7. POSTUPAK OBNOVE ZGRADA OŠTEĆENIH POTRESOM, 7.5. PODNOŠENJE PRIJAVE ZA PROVEDBU ORGANIZIRANE OBNOVE NEKONSTRUKCIJSKIH ELEMENATA ZGRADE (ZELENA OZNAKA, U1 ili U2) | Rok za podnošenje zahtjeva po važećem Programu je 31. prosinca 2023. Ovim se Prijedlogom Programa rok za podnošenje zahtjeva za obnovu ne produžava, za razliku od roka za podnošenje zahtjeva za privremeno i trajno stambeno zbrinjavanje koji traje do završetka obnove zgrada na temelju Zakona, što pozdravljamo. U javnoj raspravi prilikom donošenja važećeg Program i u Izvješću pučke pravobraniteljice za 2023. godinu ukazali smo kako treba razmotriti produljenje roka za podnošenje zahtjeva za obnovu jer s obzirom na obuhvate stradalih područja postoji mogućnost da određeni, manji broj građana, posebno u ruralnim područjima Sisačko-moslavačke županije, zbog neznanja ili toga što su im institucije bile nedostupne iz različitih razloga, usprkos potrebi, zahtjeve ipak nisu predali do 31. prosinca 2023. Mediji su ukazivali i na takve situacije u Zagrebu (https://www.index.hr/vijesti/clanak/ministarstvo-je-zatvorilo-prijave-za-obnovu-od-potresa-mnogi-se-nisu-prijavili/2530751.aspx). Stoga još jednom preporučamo da se po dovršetku obrade podnesenih zahtjeva (ukoliko je moguće i ranije imajući u vidu podatke o ukupnom broju oštećenih nekretnina) izradi analiza potreba za otvaranjem novog roka za podnošenje zahtjeva za obnovu nakon potresa. | Nije prihvaćen | Ne prihvaća se. Građanima su bili dostupni i izmješteni uredi u Zagrebu, Sisku, Petrinji i Glini gdje su se mogli informirati i podnijeti zahtjev za obnovu. |
26 | VESNA LIPLIN-BABIĆ | 7. POSTUPAK OBNOVE ZGRADA OŠTEĆENIH POTRESOM, 7.6. ROKOVI ZA PODNOŠENJE ZAHTJEVA | Stavak 2.tocka7.6. Stavak je upitan iz vise razloga. Kada bi uvjeti financiranja u oba modela bili potpuno isti, ne bi bilo potrebe prelaska sa jednog modela na drugi. Bez obzira sto je na pocetku obnove bilo receno da ce uvjeti biti isti, u praksi se pokazalo, da je u slucajevima organizirane obnove ,bilo moguce povecati sredstva, dok kod samoobnove to nije bilo moguce. Naime kod modela samoobnove , korisnicima u vecini slucajeva , dodijeljena sredstva nisu bila dostatna. Opce je poznato da su se cijene materijala i radova od potresa do danas udvostrucile. Sredstva su se pocela dodjeljivati tek 2023 , po cjeniku iz 2020. odnosno 2019. Kod samoobnove nije bilo mogucnosti podnosenja zahtjeva za dodatnim sredstvima, bez obzira sto su ponude izvodjaca u nekim slucajevima bile i trostruko vece od dodjeljenih sredstava. Posebno se to odnosi na Zasticena kulturna dobra. Kod organizirane obnove je bilo moguce povecati iznos za nepredvidjene troskove do odredjenog postotka u odnosu na pocetnu cijenu radova.Bilo kakova ogranicenja ovim stavkom ce oduziti obnovu, i dovesti u pitanje sigurnost kretanja ljudi u staroj jezgri. Prioritet bi trebao biti konstrukcijska obnova zgrada , sa realnim cjenama po m2, a uvjeti financiranja oba modela potpuno isti. | Nije prihvaćen | Ne prihvaća se. Određivanje cijena koje se mogu prihvatiti pri odabiru sudionika u obnovi nisu predmet prijedloga Programa mjera. Sukladno Zakonu o obnovi (NN 21/23) i Odluci Vlade RH (Klasa: 022-03/23-04/64, Urbroj: 50301-05/14-23-2) najviše cijene prihvatljive za isplatu novčane pomoći utvrđuje Građevinski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, uz korištenje podataka Hrvatske gospodarske komore i službenih podataka Državnog zavoda za statistiku. Predmetne cijene se kvartalno ažuriraju, sukladno kretanjima na tržištu usluga, građevinskog materijala, proizvoda i rada. Sukladno Zakonu o obnovi, najviše cijene koje naručitelj može prihvatiti u postupku nabave, utvrditi će se po provedenim postupcima. |
27 | JOSIP RADELJIĆ | 7. POSTUPAK OBNOVE ZGRADA OŠTEĆENIH POTRESOM, 7.6. ROKOVI ZA PODNOŠENJE ZAHTJEVA | Predlaže se nadopuna stavka 2, točke 7.6, kako slijedi: … vlasnici, odnosno većina suvlasnika kojima je usvojen zahtjev na temelju Zakona i prethodnih Programa mjera, ovlašteni su OD DANA DONOŠENJA OVOG PROGRAMA, jednom izmijeniti način obnove podnošenjem novog zahtjeva na način da prelaze iz organizirane obnove u samoobnovu ili obratno… U nastavku pojašnjenje prijedloga: Navedenu izmjenu je potrebno napraviti kako bi se izbjegla mogućnost različitog tumačenja odredbe, u smislu da li je moguć ukupno jedan prelazak ili je moguć jedan prelazak prema novom Programu. Obzirom da ova odredba ne postoji u trenutno važećem Programu, smatramo da nije ispravno donositi ograničenja koja se primjenjuju retroaktivno. Nadalje, eventualnim onemogućavanjem povratka na organiziranu obnovu zgradama koje su prije donošenja ovog Programa prešle na samoobnovu, iste bi se diskriminiralo u odnosu na zgrade koje su organiziranoj obnovi jer se stanje u praksi pokazalo znatno drukčijim nego što je to ranije prezentirano kroz Vodič o obnovi izdan od strane ovog Ministarstva. Kroz navedeni vodič na osnovi kojeg su suvlasnici u prošlosti donosili odluku o prelasku iz organizirane obnove u samoobnovu, prezentirano je da se u oba modela obnova financira u 100% iznosu, s jedinom razlikom da proces samoobnove koordiniraju sami suvlasnici pa je isto zbog toga brže. U praksi se pokazalo da je iznos koji se u samoobnovi dodjeljuje tablično po m2 površine zgrade nikako nije dostatan za financiranje obnove po trenutnim tržišnim cijenama, što je osobito izraženo kod cjelovite obnove zgrada koje su pojedinačno zaštićeno kulturno dobro. Suvlasnici tih zgrada trenutno se nalaze pred nemogućom financijskom preprekom jer na tržištu ne mogu ni približno ugovoriti radove za u iznosu odobrenih sredstava. Protekom vremena od dana objave tabličnih podataka za određivanje maksimalnog iznosa pomoći do dana isplate pomoći dogodio je se drastičan rast tržišnih cijena građevinskih radova, a za dugo trajanje tog postupka nisu krivi suvlasnici zgrada. Smatramo da je nužno omogućiti promjenu modela obnove od dana donošenja ovog Programa, jer su tek sada poznati svi realni tržišni parametri oba modela, što u prošlosti nije bio slučaj. Također smatramo da se eventualnim onemogućavanjem povratka iz samoobnove u organiziranu obnovu riskira da pojedine zgrade ostanu dugotrajno neobnovljene, što zbog proteka značajnog vremena od privremenih sanacija svakim danom predstavlja sve veću prijetnju za sigurnost okolnih zgrada, susjeda i prolaznika. | Nije prihvaćen | Ne prihvaća se. Prije donošenja novog Programa nije niti bila moguća izmjena zahtjeva nakon donošenja rješenja te je ovim Programom to omogućeno. |