Izvješće o provedenom savjetovanju - Savjetovanje o Obrascu iskaza o procjeni učinaka propisa za Nacrt prijedloga zakona o izmjenama Zakona o doprinosima
Redni broj
|
Komentar | Odgovor | |||
---|---|---|---|---|---|
1 | FILIP ČAČKOVIĆ | OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA, 2.UTVRĐIVANJE PROBLEMA | Ova mjera je bila jedna od mjera gdje je država bila u službi građana. Mjera je poticala poslodavce da mlade ljude čim prije uvedu u tržište rada kako bi skupili iskustva. Poslodavci su pomoću uštede ove mjere mogli kompenzirati operativni trošak koji dolazi uz edukacije novih zaposlenika i eventualne pogreške u radu. Također, ova mjera je neke poslodavce potakla da umjesto iskusnih i starijih, zaposle nekog mladog. Također, neki poslodavci su navedenu novčanu razliku između BRUTO1 i BRUTO2 iskoristili za dodatnu edukaciju zaposlenika ili u poboljšanje uvjeta rada za zaposlenike. Ukidanjem ove mjere se na nekoliko načina negativno utječe na radne uvjete mladih osoba, ali i osoba općenito. Problem je što porezne izmjene stupaju na snagu vrlo brzo - malo više od tri mjeseca. Porezne izmjene koje sa sobom nose povećanje troškova kod poslodvaca, morale bi se donositi puno ranije kako bi se one mogle uvrstiti u financijski i poslvni plan za narednu godinu. Objavom poreznih izmjena u rujnu, mnogi moraju ponovno ići u izradu novog financijskog i poslovnog plana kako bi uključili ove dodatne troškove. Također, ukidanjem ove mjere, vjerojatno dio mladih neće dobiti (veću) plaću, ako je bio predviđen rast plaće, nego će taj iznos eventualnog rasta plaće otići u HZZO, a to mlade osobe vrlo vjerojatno neće konzumirati. Argument da će postići održivost sustava zdravstvenog osiguranja može biti valjan samo u slučaju ako se tim mladim ljudima omogući da sve svoje pretrage obave BEZ čekanja, kako bi što manje izostajali s posla . | Nije prihvaćen | Napominje se da obveznik doprinosa iz osnovice (plaće) je radnik dok je obveznik doprinosa na osnovicu (plaću) poslodavac te kako se oslobođenje od obveze doprinosa za mladu osobu odnosi isključivo na doprinose na osnovicu kojih je obveznik poslodavac, ukidanje ovog oslobođenja neće imati utjecaj na neto primanja radnika odnosno njegov raspoloživi dohodak. Pod pojmom plaće se smatra plaća u bruto iznosu koji se sastoji od iznosa za isplatu radniku i javnih davanja iz plaće (doprinos za mirovinsko osiguranje i porez na dohodak). Dakle prema odredbama propisa o radu plaća mora biti određena ili odrediva i predstavlja stvar dogovora između poslodavca i radnika. Poslovni odnos između poslodavca i radnika u svezi iznosa bruto plaće nije uređen Zakonom o doprinosima. Navedeno je isključivo dogovor poslodavca i radnika te mora značiti ako poslodavac koristi oslobođenje od obveze doprinosa na osnovicu za mladu osobu da će obvezno i povećati bruto plaću radniku za iznos oslobođenja. Na snazi i dalje ostaje pravo na oslobođenje od obveze doprinosa na osnovicu za osobu koja se prvi puta zapošljava (osoba bez radnog staža) do jedne godine koja je također olakšica koju poslodavci mogu koristiti za zapošljavanje mladih osoba bez obzira radi li se o ugovoru o radu na određeno ili neodređeno vrijeme. |
2 | LUKA ŽIVKOVIĆ | OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA, 2.UTVRĐIVANJE PROBLEMA | Poštovani, mjeru zapošljavanja osobe ispod 30 god sam jednom koristio. I to za jednog od deset zaposlenika i smatram da je to bila jako korisna mjera. Poslodavcu se lakše odlučiti za mladu osobu koja se još treba naučiti radu i odgovornosti na poslu. Mislim da je dosta mladih dobilo prvo zapošljenje baš zbog te mjere. Zdravstveni sustav bi se trebao reorganizirati. Imam puno kolega koje rade u zdravstvenom sustavu koji su često na bolovanju, rade prekorade ali ne tako da je radnik potreban, već se između 2 potrebna radnika ubacuje i treći kako bi se dobilo što više prekovremenih sati. Svjedoci smo da nas je gotovo 800 000 ljudi manje u državi, a da broj medicinskog osoblja raste. Dakle imamo problemsa učinkovitošću sustava. Također smo svjedoci da naši iseljenici sve pretrage obavljaju u Hrvatskoj i to potpuno besplatno. Osoba koja je radila u Hrvatskoj 2 god, a 35 godina u Njemačkoj, dobija besplatno zdravstveno odmah po povratku u državu. Mislim da je to veliko opterečenje za zdravstveni sustav. | Nije prihvaćen | Na snazi i dalje ostaje pravo na oslobođenje od obveze doprinosa na osnovicu za osobu koja se prvi puta zapošljava (osoba bez radnog staža) do jedne godine koja je također olakšica koju poslodavci mogu koristiti za zapošljavanje mladih osoba bez obzira radi li se o ugovoru o radu na određeno ili neodređeno vrijeme. Pitanje učinkovitosti zdravstvenog sustava kao i prava iz obveznog zdravstvenog osiguranja nisu predmet Prijedloga zakona o izmjenama Zakona o doprinosima kao niti Obrasca iskaza o procjeni učinaka propisa. |
3 | ANA ĆUBELIĆ | OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA, 3.UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA | Mjera oslobođenja doprinosa za mlađe od 30 godina indirektno je omogućavala poslodavcima da prilikom kalkulacije iznosa plaće mogu ugovoriti veće plaće za mlade ljude te samim time da im učine ostanak i rad u RH konkurentnijim. Drugi efekt mjere je bio i povećan broj ugovora na neodređeno vrijeme koji je omogućio cjelogodišnje zapošljavanje i bolju kreditnu sposobnost mladih ljudi za rješavanje stambenih pitanja. Kako će ukidanje ove mjere imati i navedene učinke trebalo bi razmisliti o kompenzacijskim mjerama. | Primljeno na znanje | Na snazi i dalje ostaje pravo na oslobođenje od obveze doprinosa na osnovicu za osobu koja se prvi puta zapošljava (osoba bez radnog staža) do jedne godine koja je također olakšica koju poslodavci mogu koristiti za zapošljavanje mladih osoba bez obzira radi li se o ugovoru o radu na određeno ili neodređeno vrijeme. |
4 | FILIP ČAČKOVIĆ | OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA, 5.ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA | Vezano za pravednije tržište rada, bilo bi poželjno da se uvede ograničenje da vodeće pozicije (ravnatelj, zamjenik ravnatelja) u državnim poduzećima (kao na primjer u HZZO), ne mogu vršiti osobe starije od 65 godina. Na taj način bi sve dobne skupine mogle sudjelovati u borbi za vodeće pozicije. Također, za uspostavu pravednijeg tržišta rada, a pogotovo unutar državnih poduzeća, bilo bi nužno uspostaviti ograničenje da jedna osoba ne može vršiti istu funkciju neograničen broj godina, nego npr. najviše 8 godina. | Nije prihvaćen | Reguliranje tržišta rada na način da se vremenski ograniče razdoblja za pojedine rukovodeće pozicije nije uređeno Zakonom o doprinosima. |