Izvješće o provedenom savjetovanju - Savjetovanje s javnošću za Ažurirani Obrazac zakonodavnih aktivnosti Ministarstva poljoprivrede, šumarstva i ribarstva za 2025. godinu

Redni broj
Korisnik
Područje
Komentar
Status odgovora
Odgovor
1 IRENA BRAJEVIĆ POSTUPAK PROCJENE UČINAKA PROPISA, Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o službenim kontrolama i drugim službenim aktivnostima koje se provode sukladno propisima o hrani, hrani za životinje, o zdravlju i dobrobiti životinja, zdravlju bilja i sredstvima za zaštitu bilja (EU) U ime Udruge proizvođača i zastupnika sredstava za zaštitu bilja Republike Hrvatske (CROCPA) upućujem sljedeće komentare: izmjenama Zakona o službenim kontrolama Ministarstvo treba pristupiti što hitnije, u prvom kvartalu 2025.g. razlog je taj što Zakon nije usklađen s EU Uredbom koja regulira ovo područje. Slijedom toga, primjenom članka 39 stavka 16 gospodarstvo u RH je dovedeno u neravnopravan položaj u usporedbi s drugim Europskim državama. Obzirom da se za SZB ne uzima referentni uzorak, nije moguća niti primjena članka 39. st. 8. ZSK, odnosno nije moguće „prigovoriti rezultatima službenog uzorka predočenjem rezultata analize (referentnog) uzorka“, niti zahtijevati analizu referentnog uzorka. Navedenim propisom je praktično onemogućena druga, ili tzv. superanaliza, što posljedično uzrokuje da stranka nema načina da ospori nalaz, odnosno analizu uzorka kojeg je uzela inspekcija na licu mjesta. Predmetna odredba je ograničavajuća i diskriminatorna za sredstva za zaštitu bilja, a svakako je nepravedna, jer stranci ne omogućava pravni lijek. Stoga predlažemo da se navede u dokumentu da su u planu izmjene i radi izmjene članka 39. stavka 16. i članka 42.stavka 6. Udruga je još ranije detaljnije pojašnjenje poslala Upravi za veterinarstvo. Nije prihvaćen Zakon o službenim kontrolama i drugim službenim aktivnostima koje se provode sukladno propisima o hrani, hrani za životinje, o zdravlju i dobrobiti životinja, zdravlju bilja i sredstvima za zaštitu bilja (Narodne novine, br. 52/21.) osigurava provedbu Uredbe (EU) 2017/625 Europskog parlamenta i Vijeća od 15. ožujka 2017. o službenim kontrolama i drugim službenim aktivnostima kojima se osigurava primjena propisa o hrani i hrani za životinje, pravila o zdravlju i dobrobiti životinja, zdravlju bilja i sredstvima za zaštitu bilja, o izmjeni uredaba (EZ) br. 999/2001, (EZ) br. 396/2005, (EZ) br. 1069/2009, (EZ) br. 1107/2009, (EU) br. 1151/2012, (EU) br. 652/2014, (EU) 2016/429 i (EU) 2016/2031 Europskog parlamenta i Vijeća, uredaba Vijeća (EZ) br. 1/2005 i (EZ) br. 1099/2009 i direktiva Vijeća 98/58/EZ, 1999/74/EZ, 2007/43/EZ, 2008/119/EZ i 2008/120/EZ te o stavljanju izvan snage uredaba (EZ) br. 854/2004 i (EZ) br. 882/2004 Europskog parlamenta i Vijeća, direktiva Vijeća 89/608/EEZ, 89/662/EEZ, 90/425/EEZ, 91/496/EEZ, 96/23/EZ, 96/93/EZ i 97/78/EZ te Odluke Vijeća 92/438/EEZ (Uredba o službenim kontrolama) (Tekst značajan za EGP). Člankom 35. stavkom 3. Uredbe propisano je da države članice mogu odlučiti da, u slučaju spora između nadležnih tijela i subjekata koji se temelji na drugom stručnom mišljenju iz stavka 1. Uredbe, subjekti mogu zatražiti, o vlastitom trošku, pregled dokumenata prve analize, ispitivanja ili dijagnosticiranja i, prema potrebi, drugu analizu, ispitivanje ili dijagnosticiranje drugog službenog laboratorija. S obzirom da za analize uzoraka sredstava za zaštitu bilja (SZB) u Republici Hrvatskoj imamo samo jedan ovlašteni službeni laboratorij i to od 2024. godine, a referentnog laboratorija nema ni u Republici Hrvatskoj ni na razini Europske unije, nakon prve analize službenog uzorka SZB u jedinom službenom laboratoriju u Republici Hrvatskoj nemamo mogućnost slanja uzorka u „drugi službeni laboratorij“. Stoga se za SZB kao i za uzorke lako kvarljive hrane, ili kada se hrana uzorkuje u svrhu ispitivanja mikrobioloških parametara ili prehrambenih aditiva, aroma i enzima, ili kada se uzorkuje hrana na ostatke pesticida, ili kada nije moguće uzeti dovoljnu količinu uzorka s obzirom na količinu raspoloživog supstrata, ne uzima referentni uzorak, a rezultat analize, ispitivanja ili dijagnosticiranja službenog uzorka smatra se mjerodavnim za daljnje postupanje, premda stranka ima pravo na uzorak za drugo mišljenje.