Izvješće o provedenom savjetovanju - Nacrt prijedloga odluke o osnivanju AFCOS-mreže

Redni broj
Korisnik
Područje
Komentar
Status odgovora
Odgovor
1 KARLO BANOVIĆ ODLUKA O OSNIVANJU AFCOS-MREŽE, I. Vezano uz članak II., smatramo da je sastav AFCOS-mreže dobro definiran i obuhvaća ključna tijela potrebna za učinkovito funkcioniranje sustava za suzbijanje nepravilnosti i prijevara. Međutim, predlažemo da se razmotri mogućnost uključivanja predstavnika Ministarstva regionalnog razvoja i fondova Europske unije, s obzirom na njihovu važnu ulogu u upravljanju EU fondovima. Nije prihvaćen Sustav za suzbijanje nepravilnosti i prijevara (AFCOS-sustav) je sustav koji je uspostavljen radi zaštite financijskih interesa Europske unije u Republici Hrvatskoj i lakše suradnje nacionalnih tijela s Europskim uredom za borbu protiv prijevara (OLAF). AFCOS-sustav sastoji se od tijela sustava upravljanja i kontrole korištenja fondova EU-a, tijela AFCOS-mreže i Ministarstva financija (Ustrojstvena jedinica za koordinaciju sustava za suzbijanje nepravilnosti i prijevara u korištenju fondova Europske unije). S obzirom da je Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije kao jedno od tijela sustava upravljanja i kontrole korištenja fondova Europske unije već dio AFCOS-sustava, nije ga moguće utvrditi i kao tijelo AFCOS-mreže odnosno ne može biti u obje komponente AFCOS-sustava. AFCOS-mreža čini jednu od komponenti AFCOS-sustava koju je potrebno razlikovati od zasebne komponente AFCOS-sustava koju čine tijela sustava upravljanja i kontrole korištenja fondova Europske unije. Naime, AFCOS-mrežu čine tijela koja su neovisna i samostalna u svojem postupanju te koja nisu dio i izvan su sustava upravljanja i kontrole korištenja fondova EU-a te postupaju po prijavama o sumnjama na nepravilnosti i prijevare u projektima sufinanciranim iz sredstava EU neovisno od postupanja tijela sustava upravljanja i kontrole korištenja fondova EU-a kao i u slučajevima kada se prijave odnose na sam rad tijela sustava upravljanja i kontrole korištenja fondova EU-a.
2 KARLO BANOVIĆ ODLUKA O OSNIVANJU AFCOS-MREŽE, III. U članku III., zadaće tijela AFCOS-mreže su sveobuhvatne i dobro definirane. Ipak, predlažemo dodavanje još jedne zadaće: "redovito praćenje i analiza trendova u području nepravilnosti i prijevara vezanih uz korištenje EU fondova". Ovo bi omogućilo proaktivniji pristup u identifikaciji potencijalnih rizika. Nije prihvaćen Redovito praćenje i analiza trendova u području nepravilnosti i prijevara vezanih uz korištenje fondova EU-a jedna je od aktivnosti Sektora za koordinaciju sustava za suzbijanje nepravilnosti i prijevara u korištenju fondova Europske unije (AFCOS-jedinica). Konkretnije, AFCOS-jedinica između ostalog obavlja i poslove koji se odnose na koordinaciju upravljanja rizicima nepravilnosti i prijevara u tijelima AFCOS-sustava. Navedene poslove obavlja u suradnji s tijelima sustava upravljanja i kontrole korištenja fondova Europske unije i s tijelima AFCOS-mreže te oni ujedno obuhvaćaju i redovito praćenje i analizu trendova u području nepravilnosti i prijevara. Isto tako, AFCOS-jedinica sudjeluje u izradi Izvješća o korištenju Europskih strukturnih i investicijskih fondova i pretpristupnih programa pomoći Europske unije čiju izradu koordinira Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije u ulozi Koordinacijskog tijela te ga podnosi Hrvatskom saboru polugodišnjom dinamikom. U okviru navedenog Izvješća, AFCOS-jedinica je odgovorna za izradu poglavlja „Nepravilnosti“.
3 KARLO BANOVIĆ ODLUKA O OSNIVANJU AFCOS-MREŽE, IV. Vezano uz članak IV., predlažemo da se definira minimalna učestalost sastanaka AFCOS-mreže, primjerice najmanje jednom kvartalno, kako bi se osigurala redovita komunikacija i razmjena informacija među članovima. Nije prihvaćen U prošlosti, Odlukom o osnivanju AFCOS mreže (NN 92/08) već je bilo propisano da tadašnji Odjel za suzbijanje nepravilnosti i prijevara Ministarstva financija koordinira rad AFCOS mreže i da se s njezinim članovima sastaje po potrebi, a najmanje jedanput mjesečno. Propisivanje obveze održavanja sastanaka AFCOS-mreže pokazalo se kao nepotrebno administrativno opterećenje te je u konačnici i napušteno donošenjem nove Odluke o osnivanju AFCOS mreže (NN 151/13). Nacrtom prijedloga odluke o osnivanju AFCOS-mreže propisuje se održavanje sastanaka AFCOS-mreže po potrebi što je optimalno rješenje, jer se sastanci održavaju kada rješavanje nekog slučaja nepravilnosti zahtijeva postupanja iz područja nadležnosti i djelokruga rada tijela AFCOS-mreže.
4 KARLO BANOVIĆ ODLUKA O OSNIVANJU AFCOS-MREŽE, V. U članku V., pozdravljamo odredbu o neovisnosti tijela AFCOS-mreže u pokretanju postupaka. Međutim, predlažemo da se doda odredba o obvezi međusobnog informiranja tijela AFCOS-mreže o pokrenutim postupcima, kako bi se izbjeglo dupliciranje napora i osigurala bolja koordinacija. Nije prihvaćen Odlukom o osnivanju AFCOS-mreže nije moguće propisati obvezu međusobnog informiranja tijela AFCOS-mreže o pokrenutim postupcima. Naime, tijela AFCOS-mreže neovisna su i samostalna u svojem postupanju i obavljaju poslove u okviru svojeg djelokruga rada i sukladno svojim zakonskim ovlastima odnosno aktima koji propisuju djelokrug njihovog rada. Slijedom navedenog, nije moguće propisati obvezu međusobnog informiranja o pokrenutim postupcima propisom na razini odluke, a osobito uzevši u obzir da su dio AFCOS-mreže i tijela kaznenog progona. Zaključno, napominjemo kako se kontinuirano radi na unaprjeđivanju načina komunikacije svih tijela u AFCOS-sustavu te će se o pitanju međusobnog informiranja o pokrenutim postupcima svakako raspravljati i u budućnosti i to posebno u okviru provedbe projekta „Podrška sustavu za suzbijanje nepravilnosti i prijevara u korištenju fondova EU-a u Hrvatskoj“ („Support to the System for Combatting Irregularities and Fraud related to EU Funds in Croatia“) čija je provedba započela tijekom listopada 2024. i kojeg je Europska komisija odabrala za financiranje iz TSI instrumenta (Technical Support Instrument).
5 KARLO BANOVIĆ ODLUKA O OSNIVANJU AFCOS-MREŽE, VI. Predlažemo dodavanje novog članka koji bi se odnosio na obvezu redovitog izvještavanja Vlade RH o radu AFCOS-mreže, primjerice na godišnjoj razini. Ovo bi osiguralo veću transparentnost i omogućilo praćenje učinkovitosti sustava na najvišoj razini. Nije prihvaćen AFCOS-mrežu čine tijela koja su neovisna i samostalna u svojem postupanju i obavljaju poslove u okviru svojeg djelokruga rada i sukladno svojim zakonskim ovlastima. Nadalje, AFCOS-mreža ne predstavlja stalno radno tijelo niti radnu skupinu, već se sastaje i razmjenjuje informacije s drugim tijelima po potrebi, kada rješavanje nekog slučaja nepravilnosti zahtijeva postupanja iz njihovog područja nadležnosti. Uzimajući u obzir navedeno, izrada redovitog izvješća o radu AFCOS-mreže ne bi imalo dodatnu vrijednost u odnosu na ranije spomenuto Izvješće o korištenju Europskih strukturnih i investicijskih fondova i pretpristupnih programa pomoći Europske unije u okviru kojeg je moguće, ako se ocijeni potrebnim, navesti i aktivnosti AFCOS-mreže koje su poduzete u izvještajnom razdoblju. Dodatno, AFCOS-jedinica tromjesečnom dinamikom izrađuje izvješće o stanju nepravilnosti čija je svrha informiranje nadležnog državnog tajnika te, prema potrebi, drugih rukovoditelja Ministarstva financija, o nepravilnostima u korištenju pretpristupnih programa pomoći EU-a i fondova EU-a u okviru podijeljenog upravljanja te financijskih mehanizama. U okviru navedenog izvješća navode se i pojedine aktivnosti AFCOS-mreže, a s obzirom da je dostupno rukovodstvu Ministarstva financija, samim time navedeno izvješće je kao takvo dostupno i Vladi Republike Hrvatske.