Izvješće o provedenom savjetovanju - Nacrt prijedloga Akcijskog plana za unaprjeđenje financijske pismenosti potrošača za 2025. i 2026. godinu
Redni broj
|
Komentar | Odgovor | |||
---|---|---|---|---|---|
1 | PRAVOBRANITELJ ZA DJECU | NACRT PRIJEDLOGA AKCIJSKOG PLANA ZA UNAPRJEĐENJE FINANCIJSKE PISMENOSTI POTROŠAČA ZA 2025. i 2026. GODINU | Podržavamo donošenje Akcijskog plana posebno uključivanje djece i mladih kao jedne od ključnih ciljnih skupina. Smatramo da je rano usvajanje znanja o financijama ključno za stvaranje odgovornih i samostalnih građana u budućnosti kao i da poboljšanje financijske pismenosti djece i mladih zahtijeva kombinaciju edukacije, praktičnih aktivnosti i uključivanja roditelja, učitelja i lokalne zajednice. Financijska pismenost djece može biti učinkovitija ako se usklade poruke između škole i doma. Upravo zato preporučujemo programe koji uključuju i roditelje, poput radionica ili online tečajeva, kako bi oni također dobili alate za poučavanje djece o financijama. Držimo da je iznimno važno da Akcijski plan bude usklađen s pravima i potrebama djece, omogućujući njihovu učinkovitu zaštitu i osnaživanje u području financijske pismenosti. Zato je nužno osigurati mehanizme za uključivanje djece u oblikovanje programa financijskog obrazovanja, što je u skladu s Konvencijom o pravima djeteta. Preporučujemo uključiti osnove financijske pismenosti u redovni nastavni plan npr. kroz predmete poput matematike, građanskog odgoja ili ekonomije od osnovnoškolskog uzrasta nadalje. Aktivno uključivanje nastavnika kroz obuku i edukativne materijale omogućilo bi kvalitetnu provedbu ovih programa. Programi bi trebali obuhvaćati osnovne pojmove poput upravljanja budžetom, štednje, odgovornog zaduživanja te razumijevanja financijskih proizvoda. Pri tome je jako važno da edukativni programi i alati namijenjeni djeci budu prilagođeni njihovoj dobi, razvojnoj fazi i razumijevanju, te da ne sadrže elemente koji bi mogli dovesti do opterećenja, stigmatizacije ili diskriminacije djece iz određenih društvenih skupina. S obzirom na sve češće korištenje digitalnih alata u obrazovanju, nužno je zaštiti djecu od neprimjerenih sadržaja, sigurnosnih prijetnji te manipulativnih financijskih praksi koje mogu ugroziti djecu kao buduće potrošače. Također smatramo da je praćenje i evaluacija učinka edukativnih aktivnosti iznimno važan korak i da je u tu svrhu potrebno uspostaviti sustav za praćenje učinka provedbe mjera na povećanje financijske pismenosti djece. Redovite analize i istraživanja omogućit će prilagodbu programa temeljem rezultata i povratnih informacija od korisnika. Zaključno, važno je da Akcijski plan bude usklađen s pravima i potrebama djece, omogućujući njihovu učinkovitu zaštitu i osnaživanje u području financijske pismenosti. Ovo je ključno za ostvarivanje strateških ciljeva i jačanje sustava koji podržava razvoj odgovornih, informiranih i samostalnih mladih građana. | Primljeno na znanje | Hvala na sudjelovanju na javnom savjetovanju. Nacionalnim strateškim okvirom financijske pismenosti potrošača za razdoblje od 2021. do 2026. godine („Narodne novine“, broj 68/21.) kao jedna od ciljanih skupina prepoznata su djeca i mladi kojima se s velikom pažnjom pristupa u kontekstu unaprjeđenja financijske pismenosti. Fokus aktivnosti je na ključnim temama kao što su osnove osobnih financija, upravljanje budžetom, štednjom, zaduživanjem investiranjem, osiguranje, zaštita od rizika, osnove mirovinskog sustava te zaštita potrošača u financijskom sektoru. Odlukom o donošenju kurikuluma međupredmetne teme Poduzetništvo za osnovne i srednje škole u Republici Hrvatskoj („Narodne novine“, broj 7/-19.) tema Poduzetništvo, a koja uključuje domenu Ekonomska i financijska pismenost, uvrštena je u sve cikluse i sve nastavne predmete i izvannastavne aktivnosti od najranije dobi. Pri tom je važan naglasak stavljen na povezanost škole, gospodarstva, tržišta rada i lokalne zajednice kao i na iskustveno učenje uz mentorsku podršku, pomoć i praćenje. Unutar teme Poduzetništvo učenici, između ostalog, razvijaju ekonomsku i financijsku pismenost te ih se uvodi u svijet rada i financija, stjecanje i raspodjelu dohotka. Eventualno daljnje uključivanje osnova financijske pismenosti u redoviti nastavni plan npr. kroz redovite predmete poput matematike, politike i gospodarstva, ekonomske predmete ili kroz izbornu nastavu od osnovnoškolske dobi nadalje u nadležnosti je Ministarstva znanosti, obrazovanja i mladih, što će Ministarstvo financija svakako podržati. Članovi Operativne radne grupe u suradnji s Agencijom za odgoj i obrazovanje i Agencijom za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih provode edukacije učitelja i nastavnika te razvijaju druge obrazovne materijale koji se koriste u nastavi. Republika Hrvatska redovito provodi istraživanja financijske pismenosti od 2015. godine što nam omogućuje uvid u razinu znanja djece upravo nakon završetka srednjoškolskog obrazovanja (18-19 godina) te se i temeljem tih dobivenih rezultata osmišljavaju i rade aktivnosti u sklopu financijskog opismenjavanja. |
2 | FILIP ČAČKOVIĆ | NACRT PRIJEDLOGA AKCIJSKOG PLANA ZA UNAPRJEĐENJE FINANCIJSKE PISMENOSTI POTROŠAČA ZA 2025. i 2026. GODINU, UVOD | Na popis članova operativne radne grupe uključiti neki od matematičkih fakulteta (Zagreb, Rijeka, Osijek ili Split), s obzirom na to da financijska pismenost sadrži pojmove koji su prvenstveno matematičke prirode poput: jednostavni i složeni kamatni račun (računanje prinosa na štednje i ulaganje), shvaćanje složenog ukamaćivanja kod dugoročnih ulaganja u mirovinske fondove, usporedba upravljačkih naknada, mjere rizičnosti proizvoda i mnogi drugi pojmovi i teme koje zahtjevaju dobro poznavanje matematičke pozadine. | Primljeno na znanje | Hvala na sudjelovanju na javnom savjetovanju. Članstvo u Operativnoj radnoj grupi je dobrovoljno te ista sada broji 32 člana među kojima su i sveučilišta i ekonomski fakulteti. |
3 | TATJANA VUKADINOVIĆ KALAC | NACRT PRIJEDLOGA AKCIJSKOG PLANA ZA UNAPRJEĐENJE FINANCIJSKE PISMENOSTI POTROŠAČA ZA 2025. i 2026. GODINU, UVOD | Pozdravljam osvještavanje svih razina društva vezano uz financijsko obrazovanje. Čudim se potrebi da se radni sati zaposlenika ministarstva financija (i ostalih dionika koji su sudjelovali u kreiranju ovog dokumenta) troše na sastavljanje ovakvih planova, a još više potrebi za javnim savjetovanjem (koje je samo prazna forma bez realnog učinka) nabacujući okvirne brojeve sati, radionica, sudionika, predavača i slično. Sve dok je administrativna kvačica na papiru dokaz da je nešto implementirano, bez obzira na stvarnu provedbu i brojni radni sati se troše na papirologiju umjesto osmišljavanje i provedbu aktivnosti, bit ćemo daleko od financijske i bilo kakve druge pismenosti društva. Zdravi razum nalaže financijske edukacije od vrtićke dobi na dalje, bez pompoznih planova koji se nikada neće realizirati. Koga je briga hoće li ASOO održati dvije ili dvadest edukacija za 40 ili 200 ljudi. Važno je da ih se održi što više, čak i ako nisu planirane ovakvim dokumentom dvije godine unaprijed, već dinamikom koju dozvoljavaju trenutne okolnosti. | Primljeno na znanje | Hvala na sudjelovanju na javnom savjetovanju. Planiranje budućih akcija, bilo da se radi o poslovnim subjektima ili o državnim i javnim tijelima (ministarstvima, financijskim tijelima, obrazovnim institucijama i dr.), upravo i služi sustavnom i koordiniranom djelovanju te ostvarivanju željenih ciljeva. Nužnost planiranja to je izraženija što je predmet bavljenja (u ovom slučaju financijsko opismenjavanje) složeniji i što proces uključuje više aktera. Što je od planiranog implementirano i s kojim obuhvatom, odnosno s kakvom uspješnošću, razvidno je iz skupnih izvješća o realizaciji akcijskih planova, odnosno pojedinačnih evaluacijskih postupaka. Potreba za financijskom pismenošću je široko prepoznata te se, uz planirane aktivnosti, dijapazon aktivnosti iz godine u godinu širi, uključujući i brojne druge aktere u području financijskog opismenjavanja. |
4 | FILIP ČAČKOVIĆ | SADRŽAJ, Mjera 1: Edukativne aktivnosti | Na radnju točku dodati utjecaj inflacije prijedlog zadnje točke: Online alati za osobne izračune (npr. dohodak, porezi, krediti, planiranje budžeta, utjecaj inflacije) | Nije prihvaćen | Hvala na sudjelovanju na javnom savjetovanju. Akcijski plan osmišljen je kao „živi dokument“ podložan prilagodbama i eventualnim budućim promjenama. Članovi Operativne radne grupe prilagođavaju svoje aktivnosti sukladno pojavnostima u području financija. Teme kao što su vrijednost novca, kupovna moć, praćenje i planiranje prihoda i troškova, štednja, zaduživanje i ulaganje po prirodi stvari uključuju razmatranje utjecaja inflacije. U Mjeri 1. u Ostalim edukativnim aktivnostima je predviđena aktivnost Izrada online alata za osobne izračune te su dani neki od primjera za koje se mogu izraditi online alati. Isto ne sprječava članove Operativne radne grupe da izrađuju online alate za osobne izračune iz neke druge teme iz područja osobnih financija, što pojedini i čine. |
5 | FILIP ČAČKOVIĆ | SADRŽAJ, Mjera 3: Izrada, izdavanje, objava i širenje edukativnih materijala | Na 6. točku dodati "mobilne i web aplikacije". Prijedlog 6. točke. Lansiranje i unapređivanje internetskih stranica, mobilnih i web aplikacije te društvenih mreža | Nije prihvaćen | Hvala na sudjelovanju na javnom savjetovanju. Akcijski plan osmišljen je kao „živi dokument“ podložan prilagodbama i eventualnim budućim promjenama. Članovi Operativne radne grupe prilagođavaju svoje aktivnosti sukladno pojavnostima u području financija te razvijaju i unapređuju internetske stranice, razvijaju aplikacije i sudjeluju na društvenim mrežama. |
6 | FILIP ČAČKOVIĆ | NACRT PRIJEDLOGA AKCIJSKOG PLANA ZA UNAPRJEĐENJE FINANCIJSKE PISMENOSTI POTROŠAČA ZA 2025. i 2026. GODINU, Tablični dio Akcijskog plana | Na popisu tema niti jednom se ne spominje "inflacija". Nužno bi bilo na popis tema za sve ciljne skupine uvesti temu/aktivnosti vezano uz inflaciju. U temu inflacije bi trebali biti uključeni barem sljedeći sudionici: MFIN,, MFIN PU, MZOM, MINGO, Hanfa, HUB, HUP, EFZG, EFOS, EFRI, HRT | Nije prihvaćen | Hvala na sudjelovanju na javnom savjetovanju. Akcijski plan osmišljen je kao „živi dokument“ podložan prilagodbama i eventualnim budućim promjenama. Članovi Operativne radne grupe prilagođavaju svoje aktivnosti sukladno pojavnostima u području financija. Teme kao što su vrijednost novca, kupovna moć, praćenje i planiranje prihoda i troškova, štednja, zaduživanje i ulaganje po prirodi stvari uključuju razmatranje utjecaja inflacije. |