Izvješće o provedenom savjetovanju - Savjetovanje sa zainteresiranom javnošću o Prijedlogu pravilnika o provedbi izravne potpore poljoprivredi i IAKS mjera ruralnog razvoja za 2025. godinu
Redni broj
|
Komentar | Odgovor | |||
---|---|---|---|---|---|
1 | UDRUGA PROIZVOĐAČA AGRUMA I POVRĆA NERETVANSKA MLADEŽ | PRAVILNIK, Članak 17. | Molimo za usklađivanje sa pravilima socijalne uvjetovanosti, sve obaveze pretpostaviti kroz intervenciju 78.01. ili 78.02. , kako bi se izbjeglo novo financijsko terećenje poljoprivrednika. | Primljeno na znanje | U skladu sa Strateškim planom Zajedničke poljoprivredne politike Republike Hrvatske 2023. - 2027. za neke od intervencija je naveden uvjet prihvatljivosti obveze izobrazbe. Korisnici izobrazbu mogu ispuniti kod odabranih savjetnika, korisnika intervencija 78.01. Potpora prenošenju znanja iz Strateškog plana i 78.02. Potpora za pružanje savjetodavnih usluga iz Strateškog plana za što nema financijsko terećenje poljoprivrednika. Podatke za provjeru socijalne uvjetovanosti Agencija za plaćanja razmjenjivat će sa nadležnim tijelima (Ministarstvo rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike i Državni inspektorat Republike Hrvatske). Ministarstvo će razmotriti mogućnost uvrštavanja socijalne uvjetovanosti u obvezne teme u okviru intervencija 78.01. Potpora prenošenju znanja iz Strateškog plana i 78.02. Potpora za pružanje savjetodavnih usluga iz Strateškog plana. |
2 | UDRUGA PROIZVOĐAČA AGRUMA I POVRĆA NERETVANSKA MLADEŽ | PRAVILNIK, Članak 17. | Molimo već više puta, vezano za st.5. razdvojiti kontinentalnu i jadransku Hrvatsku. Za jadransku Hrvatsku smanjiti minimalnu površinu za ostvarivanje prava na poticaj na 0,25 ha. Ili za one koji nemaju 1ha, a imaju uvjet za PVP npr. mandarina 0,25ha, dodijeliti paušalno 200€. | Nije prihvaćen | Strateškim planom Zajedničke poljoprivredne politike Republike Hrvatske 2023. – 2027. u dijelu Minimalni zahtjevi za primanje izravnih plaćanja navedeno je kako za ostvarivanje izravnih plaćanja minimalna prihvatljiva poljoprivredna površina poljoprivrednog gospodarstva korisnika za koju je zatražena potpora za intervencije izravnih plaćanja iznosi 1 hektar. Minimalna prihvatljiva poljoprivredna površina poljoprivrednog gospodarstva predstavlja zbroj svih poljoprivrednih površina jednog gospodarstva. Također, Uredbom je određeno kako države članice utvrđuju minimalnu površinu i ne dodjeljuju izravna plaćanja aktivnim poljoprivrednicima na čijim je poljoprivrednim gospodarstvima prihvatljiva površina za koju su zatražena izravna plaćanja manja od te minimalne površine. U skladu s Uredbom utvrđivanje minimalne površine ili minimalnog iznosa države članice moraju osigurati da se izravna plaćanja dodjeljuju samo aktivnim poljoprivrednicima ako upravljanje odgovarajućim plaćanjima ne uzrokuje prekomjerno administrativno opterećenje i odgovarajući iznosi plaćanja stvarno doprinose ostvarenju specifičnih ciljeva kojima doprinose izravna plaćanja. Korisnici PVP za voće koji proizvode mandarinu, klementinu, naranču, limun i grejpfrut, prihvatljivi su ako proizvodnju navedenih kultura, pojedinačno ili mješovito, obavljaju na minimalnoj prihvatljivoj površini od 0,25 ha, uz uvjet da PG ima ukupnu površinu od jednog hektara za koja dobiva izravna plaćanja. Izmjene uvjeta minimalne prihvatljive poljoprivredne površine poljoprivrednog gospodarstva bit će razmatrane u trećim izmjenama Strateškog plana, a ovisit će o pravilima EU zakonodavstva. |
3 | KLARA ŠĆUKA | Članak 45., Intervencija 31.07. Očuvanje travnjaka velike prirodne vrijednosti (TVPV) | Vrijeme dozvoljene ispaše, ukoliko se TVPV koriste samo ispašom u Kontinentalnoj nizinskoj regiji je dopušteno nakon 1.08. TVPV su nastali upravo radi održavanja ispašom. Bez ispaše, naročito na području Jelas polja u Brodsko-posavskoj županiji što se pokazalo u praksi nakon Domovinskog rata kada je stioka nestala, pašnjaci su devastirani, obrasli alohtonim biljkama( amorfa) i lagano prešli u šumu. Da se isto ne bi dogodilo potrebno je omogućiti stočarima držanje stoke na pašnjacima cijele godine. Povratkom stoke vratili su se pašnjaci u Naturu 2000. Ukoliko se ne dopusti ispaša stoke cijele godine ( toplog dijela godine) broj stoke na pašnjacima će se smanjiti kako bi poljoprivrednici ostvarili pravo na potporu i držati će minimalno mogući broj UG stoke - rezultat kroz nekoliko godina će biti šuma. Ukoliko se pašnjak održava samo košnjom nakon 1. kolovoza proizvest ćemo sijeno male nutritivne vrijednosti, a to opet znači smanjenje broja stoke. | Djelomično prihvaćen | Travnjaci velike prirodne vrijednosti razgraničeni su u tri regije s definiranim različitim datumima košnje prema ekološkim i vegetacijskim značajkama i to Kontinentalno-nizinsku, Brdsko-planinsku i Mediteransku regiju. Za određivanje ovih područja korištena je definicija poljoprivrednog zemljišta velike prirodne vrijednosti koja je razvijena i prihvaćena od strane Europske agencije za zaštitu okoliša (EEA). Prema ovoj definiciji, poljoprivredno zemljište velike prirodne vrijednosti u Europi je ono gdje poljoprivredna aktivnost podržava ili je povezana sa velikom raznolikošću vrsta i staništa ili prisustvom vrsta koje su od posebnog interesa za očuvanje u Europi ili i jedno i drugo. Odgoda košnje na travnjacima velike prirodne vrijednosti omogućava stvaranje sjemena te sprječava nestanak tipičnih biljaka koje su sastavni dio travnjaka kao i očuvanje karakterističnih krajobraza. Izračunata potpora temelji se na: a) smanjenju prihoda i/ili b) dodatnim troškovima. Potpora se dodjeljuje upravo radi kasnije košnje i smanjene hranjive vrijednosti u sijenu na travnjacima visoke prirodne vrijednosti koje su niže nego one u sijenu koje je košeno u razdoblju kad su razine proteina najviše. U članku 47. Pravilnika, ovisno o regiji, navedene su obveze korisnika ako se travnjak održava košnjom koji su termini košnje, ako se održava košnjom i ispašom ispaša je dozvoljena nakon košnje do kraja tekuće godine uz poštivanje pašnog pritiska, a ako se travnjak održava napasivanjem, isto se može provoditi tijekom cijele godine poštujući pašni pritisak. |
4 | ZORAN KLEMEN | PROIZVODNO VEZANA POTPORA DOHOTKU, Opći dio | Proizvođač/ tov brojlera Poštovani, Drago mi je da mislite i potičete govedarstvo, svinjogojstvo, ovčarstvo i kozarstvo, ali me zanima zašto se konstantno izbjegava peradarstvo i to konkretno me zanima tov pilića odnosno brojlera? Zašto godinama ne postoji natječaj za peradare, zašto mislite da je to nama nepotrebno? Cijena piletine je limitirana već 2 godine a troškovi su višestruko narasli. Tov peradi je 24-satni posao pogotovo u intenzivnom tovu. Za 20 minuta bez struje gubite cijelu proizvodnju kao i za 2 sata bez grijanja. Zašto sada uništavati tu do sada uspješnu granu poljoprivrede??? Tov brojlera je najveći potrošač energenata u cijeloj stočarskoj proizvodnji. Prvih 10 dana pilićima je potrebna temperatura zraka na podu 30 - 34 stupnja i to tokom cijele godine. Farme se griju plinom ili lož uljem čija je cijena višestruko narasla. Također s obzirom na klimatske promjene farme za tov pilića bez kvalitetne ventilacije i rashladnog sustava više neće moći funkcionirati te stoga hitno trebamo dodatnu financijsku pomoć radi ulaganja u opremu. Brojleri imaju samo dvije mjere dobrobiti sa minimalnim iznosima dok druge stočarske proizvodnje imaju po nekoliko mjera te se stoga peradarstvo nalazi u neravnopravnom položaju u odnosu na ostale stočarske grane. Prijedlog je pravednija raspodjela državnih i EU sredstava jer su peradari trenutno na koljenima, a mnogi već i ne rade u zimskom i ljetnom periodu kadu su najveći troškovi proizvodnje i najveći rizici od uginuća što zbog velikih vrućina bez adekvatnog hlađenja što zbog neisplativosti u zimskom periodu zbog dodatnih troškova grijanja. Peradare treba pod hitno poduprijeti dok ne bude kasno! | Nije prihvaćen | U skladu s člankom 33. UREDBE (EU) 2021/2115 EUROPSKOG PARLAMENTA I VIJEĆA od 2. prosinca 2021. o utvrđivanju pravila o potpori za strateške planove koje izrađuju države članice u okviru zajedničke poljoprivredne politike (strateški planovi u okviru ZPP-a) i koji se financiraju iz Europskog fonda za jamstva u poljoprivredi (EFJP) i Europskog poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj (EPFRR) te o stavljanju izvan snage uredbi (EU) br. 1305/2013 i (EU) br. 1307/2013, nije moguće dodijeliti proizvodno vezanu potporu za tov brojlera. |
5 | MARKO HAJNIĆ | PROIZVODNO VEZANA POTPORA DOHOTKU, Opći dio | Uvođenje PVP-a za kategoriju tov brojlera s obzirom da se radi o poljoprivrednoj/stočarskoj proizvodnji s najvećim troškovima energije te operativnim troškovima. Potpore za tov brojlera je nužno uvesti zbog rastućih režijskih troškova - u prethodne 3 godine dolazi do drastičnog rasta režijskih troškova. Tov brojlera kao cjelogodišnja proizvodnja u zatvorenim objektima iziskuje veliku potrošnju energenata za grijanje (zimi) i hlađenje (ljeti) s obzirom da su brojleri iznimno osjetljivi na klimatske promjene (temperatura i vlaga). Predmetno jako financijski opterećuje peradare s obzirom da se većinom radi o starijim objektima za uzgoj koji nemaju adekvatnu izolaciju ili najnovije klimatske sustave/sustave za grijanje. Uvođejem PVP-a za tov brojlera omogućilo bi se peradarima uvođenje novih sustava i nabavu opreme kako bi se zaštitili živući resursi i zaštitila dobrobit životinja, optimizirao uzgoj, smanjio mortalitet te u konačnosti smanjila potrošnja energenata. Sve gore navedeno bi utjecalo na održivost tovnog uzgoja brojlera te održala konkurentnost hrvatskih peradara u ovim izazovnim vremenima pa molim donositelje odluka da prihvate ovaj prijedlog. Marko Hajnić peradar / uzgoj brojlera | Nije prihvaćen | U skladu s člankom 33. UREDBE (EU) 2021/2115 EUROPSKOG PARLAMENTA I VIJEĆA od 2. prosinca 2021. o utvrđivanju pravila o potpori za strateške planove koje izrađuju države članice u okviru zajedničke poljoprivredne politike (strateški planovi u okviru ZPP-a) i koji se financiraju iz Europskog fonda za jamstva u poljoprivredi (EFJP) i Europskog poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj (EPFRR) te o stavljanju izvan snage uredbi (EU) br. 1305/2013 i (EU) br. 1307/2013, nije moguće dodijeliti proizvodno vezanu potporu za tov brojlera. |
6 | FRANJO VRBANIĆ | PROIZVODNO VEZANA POTPORA DOHOTKU, Opći dio | Dodatno: PVP za tov brojlera Uvođenje dodatne potpore zbog porasta cijena veterinarskih troškova obaveznog cijepljenja brojlera protiv atipične kuge peradi ( newcastelske bolesti peradi ). Bili smo svjedoci 2024. šteta na objektima od elementarnih nepogoda i štete u proizvodnji od klimatskih promjena ( visokih temperatura sa visokom vlagom) koji iziskuju povećano ulaganje u tehnologiju koja je izrazito skupa i povećava režijske troškove proizvodnje. Uvođenje PVP u proizvodnju tova brojlera (po kjunu ili UG) osnažila bi ukupni sektor proizvodnje , poboljšala dobrobit životinja i osigurala bi se kvalitetnija sirovina za krajnjeg korisnika. S poštovanjem Franjo Vrbanić Proizvođač brojlera | Nije prihvaćen | U skladu s člankom 33. UREDBE (EU) 2021/2115 EUROPSKOG PARLAMENTA I VIJEĆA od 2. prosinca 2021. o utvrđivanju pravila o potpori za strateške planove koje izrađuju države članice u okviru zajedničke poljoprivredne politike (strateški planovi u okviru ZPP-a) i koji se financiraju iz Europskog fonda za jamstva u poljoprivredi (EFJP) i Europskog poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj (EPFRR) te o stavljanju izvan snage uredbi (EU) br. 1305/2013 i (EU) br. 1307/2013, nije moguće dodijeliti proizvodno vezanu potporu za tov brojlera. |
7 | DRAŽEN ČURILA | PROIZVODNO VEZANA POTPORA DOHOTKU, Opći dio | Dodatno: PVP za tov brojlera Uvođenje potpora za tov brojlera zbog rastućih režijskih troškova Tov brojlera predstavlja jednu od najskupljih poljoprivrednih proizvodnji u sektorima stočarstva, s obzirom na visoke troškove energije i operativne troškove. Uz to, ovaj oblik proizvodnje je iznimno osjetljiv na klimatske promjene, posebno zbog zatvorenog prostora u kojem se odvija. Tijekom ljetnih mjeseci i u cijeloj godini postoji izrazita opasnost od šteta koje mogu nastati uslijed ekstremnih klimatskih uvjeta. Obrazloženje: 1. Rast režijskih troškova: Kako bi se održala konkurentnost i održivost tovnog uzgoja brojlera, potrebno je povećati PVP kako bi se pokrili rastući režijski troškovi proizvodnje. 2. Energetski troškovi: Ova je proizvodnja energetski zahtjevna, a porast cijena energenata dodatno opterećuje proizvođače. Povećanje potpora pomoći će u smanjenju financijskih tereta na farmama. 3. Utjecaj klimatskih promjena: Klimatske promjene imaju značajan utjecaj na proizvodnju brojlera, pogotovo u zatvorenim sustavima. Potrebna su učinkovita rješenja kako bi se zaštitili živući resursi, a dodatna skupa oprema biti će nužna da bi se osigurali optimalni uvjeti uzgoja. Povećanje PVP za tov brojlera ključno je za održivost našeg peradarstva. Ove mjere trebale bi uključivati prilagodbu postojećih potpora i uvođenje novih kriterija, a sve u cilju osnaživanja sektora i zaštite dobrobiti životinja. Pozivamo donositelje odluka da razmotre ove prijedloge u svrhu poboljšanja uvjeta za proizvođače i životinje. S poštovanjem, Dražen Čurila Odbor za peradarstvo HPK | Nije prihvaćen | U skladu s člankom 33. UREDBE (EU) 2021/2115 EUROPSKOG PARLAMENTA I VIJEĆA od 2. prosinca 2021. o utvrđivanju pravila o potpori za strateške planove koje izrađuju države članice u okviru zajedničke poljoprivredne politike (strateški planovi u okviru ZPP-a) i koji se financiraju iz Europskog fonda za jamstva u poljoprivredi (EFJP) i Europskog poljoprivrednog fonda za ruralni razvoj (EPFRR) te o stavljanju izvan snage uredbi (EU) br. 1305/2013 i (EU) br. 1307/2013, nije moguće dodijeliti proizvodno vezanu potporu za tov brojlera. |
8 | UDRUGA PROIZVOĐAČA AGRUMA I POVRĆA NERETVANSKA MLADEŽ | PRAVILNIK, Članak 74. | 70.01.01. KFK omogućiti i u uzgoju voća i povrća na oranicama, jagoda, lubenica, dinja, tikva, tikvica, kupusnjače i dr. | Nije prihvaćen | Vaš prijedlog nije moguće ugraditi u predmetni Pravilnik jer takva izmjena zahtijeva prethodno izmjenu Strateškog plana. Za svaku intervenciju napravljena je studija sa kalkulacijama iznosa potpore koju izrađuje neovisno tijelo. U trenutno važećoj studiji za primjenu KFK ne postoje izračuni potpora za proizvodnju voća i povrća na oranicama. Dodavanje novih kultura zahtijeva, prije svega i povećanje sredstava predviđenih za ovu intervenciju. Zahtjev će se razmotriti za sljedeće izmjene Strateškog plana. |
9 | UDRUGA PROIZVOĐAČA AGRUMA I POVRĆA NERETVANSKA MLADEŽ | PRAVILNIK, Članak 81. | Kod MUK omogućiti uz mehanizirano uništavanje korova i termalno upotrebom plamena vatre ili drugim načinom upotrebom visoke temperature. | Nije prihvaćen | Vaš prijedlog nije moguće ugraditi u predmetni Pravilnik jer takva izmjena zahtijeva prethodno izmjenu Strateškog plana. Za svaku intervenciju napravljena je studija sa kalkulacijama iznosa potpore. U trenutno važećoj studiji ne postoje izračuni potpore za uništavanje korova i termalno upotrebom plamena vatre ili drugim načinom upotrebom visoke temperature. Za dodavanje novih zahtijeva, prije svega je potrebno povećanje sredstava predviđenih za ovu intervenciju, što nije moguće jer je omotnica raspoređena na sve intervencije i nema mogućnosti dodavanja sredstava, a osim toga za dodavanje novih zahtjeva/obveza u nekoj od intervencija potrebno je izraditi od strane neovisnog tijela nove kalkulacije. |
10 | ŠTEFICA KOVAČEVIĆ | PRAVILNIK, Članak 92. | Poštovani! "Na istoj ARKOD parceli moguće je provoditi samo jednu od kombinacija u skladu s Tablicom 10. Priloga 4. ovoga Pravilnika." Što u slučaju da je ARKOD parcela toliko velika da se mora podijeliti na više manjih, jer se na njoj mora uzgajati više usjeva, a i uvjetovanost se mora ispoštovati !? Recimo da su poljske trake na ARKOD parceli koja je oranica, te je u Ekološkom uzgoju, i osim poljskih traka na njoj je dio površine povrće, dio krmno bilje, i dio žitarice. Ako je samo jedna kombinacija moguća, znači "Ekološki uzgoj(oranica)+PT" ili "Ekološki uzgoj(povrće)+PT", jedan dio površina ostaje bez potpore. Time se i ekološke proizvođače dovodi u bezizlaznu situaciju, jer između ostalih moraju poštovati plodored ! Uostalom "oranica", na oranici se uzgaja između ostalih i povrće, nije uobičajeno da se povrće uzgaja u vinogradu ili trajnom nasadu ! Zbog ograničenja od samo jedne kombinacije nije moguće ispoštovati niti uvjete za 31.01.Intenzivirana raznolikost poljoprivrednih površina. Time se neke korisnike diskriminira, jer svatko bi trebao imati mogućnost pod jednakim uvjetima zatražiti svaku omogućenu potporu ! Takve drastične izmjene uvjeta su trebale biti najavljene još ljetos, prije sjetve ozimih kultura, prije nego nastane bespotreban trošak, ovako smo dovedeni pred svršen čin! Ovaj članak molim ispraviti i pojasniti, tako da omoguićuje svima, ako je potrebno da mogu na svakoj ARKOD parceli imati više usjeva, i da za to mogu ostvariti potporu! Zahvaljujem! | Nije prihvaćen | Mogućnost samo jedne kombinacije nije novost, ona je bila propisana na taj način i u prethodnom programskom razdoblju kroz Program ruralnog razvoja za razdoblje 2014.-2020. Ako ne bi bilo ograničenja na jednu kombinaciju, ne bi bilo dovoljno financijskih sredstava za sve intervencije i sve korisnike koji se prijavljuju, a financijska omotnica je ograničena i točno raspoređena po intervencijama. |
11 | ŠTEFICA KOVAČEVIĆ | PRAVILNIK, Članak 104. | Poštovani! "Na istoj ARKOD parceli moguće je provoditi samo jednu od kombinacija u skladu s Tablicom 10. Priloga 4. ovoga Pravilnika." Što u slučaju da je ARKOD parcela toliko velika da se mora podijeliti na više manjih, jer se na njoj mora uzgajati više usjeva, a i uvjetovanost se mora ispoštovati !? Recimo da su poljske trake na ARKOD parceli koja je oranica, te je u Ekološkom uzgoju, i osim poljskih traka na njoj je dio površine povrće, dio krmno bilje, i dio žitarice. Ako je samo jedna kombinacija moguća, znači "Ekološki uzgoj(oranica)+PT" ili "Ekološki uzgoj(povrće)+PT", jedan dio površina ostaje bez potpore. Time se i ekološke proizvođače dovodi u bezizlaznu situaciju, jer između ostalih moraju poštovati plodored ! Uostalom "oranica", na oranici se uzgaja između ostalih i povrće, nije uobičajeno da se povrće uzgaja u vinogradu ili trajnom nasadu ! Zbog ograničenja od samo jedne kombinacije nije moguće ispoštovati niti uvjete za 31.01.Intenzivirana raznolikost poljoprivrednih površina. Time se neke korisnike diskriminira, jer svatko bi trebao imati mogućnost pod jednakim uvjetima zatražiti svaku omogućenu potporu ! Takve drastične izmjene uvjeta su trebale biti najavljene još ljetos, prije sjetve ozimih kultura, prije nego nastane bespotreban trošak, ovako smo dovedeni pred svršen čin! Ovaj članak molim ispraviti i pojasniti, tako da omoguićuje svima, ako je potrebno da mogu na svakoj ARKOD parceli imati više usjeva, i da za to mogu ostvariti potporu! Zahvaljujem! | Nije prihvaćen | Mogućnost samo jedne kombinacije nije novost, ona je bila propisana na taj način i u prethodnom programskom razdoblju kroz Program ruralnog razvoja za razdoblje 2014.-2020. Ako ne bi bilo ograničenja na jednu kombinaciju, ne bi bilo dovoljno financijskih sredstava za sve intervencije i sve korisnike koji se prijavljuju, a financijska omotnica je ograničena i točno raspoređena po intervencijama. |
12 | MARKO HAJNIĆ | PRAVILNIK, OPERACIJA Dobrobit životinja u peradarstvu (DŽP) | Dobrobit životinja u peradarstvu (DŽP) Brojleri U zadnjh 5 godina se nije povećao iznos potpore za brojlere te se nisu mijenjale/dodavale nove mjere. Kako i naziv mjere govori cilj joj je povećati dobrobit životinja, a isto se može učiniti dodavanjem novih mjera slijedeći primjere susjednih razvijenijih zemalja, npr. Slovenije. Trenutno, tov brojelera u Hrvatskoj se u mjeri dobrobiti subvencionira s 2 mjere ukupnog iznosa EUR 21,24 po UG, dok u Sloveniji postoje također 2 mjere, ali ukupnog iznosa od EUR 75,45 po UG. Predlažem korekciju iznosa potpore za intervenciju 70.06. na način da se korigiraju na više i/ili da se dodaju novi kriteriji koji bi bili usklađeni s uspješnim kriterijima susjednih razvijenijih zemalja, npr. Slovenije. Prethodno spomenuti novi kriteriji za tov brojlera može biti: - Uvođenje predmeta na pod naseljenog prostora brojlera u svrhu animiranja peradi Predmetno se odnosi na instaliranje raznih kamena ili igračaka za kljucanje (npr. kocki od ekološkoh materijala s ispunom krmiva ili hrane (predmetna mjera postoji u Sloveniji)), a u svrhu povećanja dobrobiti peradi u naseljenom prostoru pa molim donositelje odluka da prihvate ovaj prijedlog. Marko Hajnić peradar / uzgoj brojlera | Nije prihvaćen | Vaš prijedlog nije moguće ugraditi u predmetni Pravilnik jer takva izmjena zahtijeva prethodno izmjenu Strateškog plana. Za svaku intervenciju napravljena je studija sa kalkulacijama iznosa potpore. Za dodavanje novih zahtjeva i/ili izmjena iznosa potpore, prije svega je potrebno povećanje sredstava predviđenih za ovu intervenciju, što nije moguće jer je omotnica raspoređena na sve intervencije i nema mogućnosti dodavanja sredstava, a osim toga za dodavanje novih zahtjeva i/ili izmjena iznosa potpore u nekoj od intervencija potrebno je izraditi od strane neovisnog tijela nove kalkulacije. |
13 | DRAŽEN ČURILA | PRAVILNIK, OPERACIJA Dobrobit životinja u peradarstvu (DŽP) | OPERACIJA Dobrobit životinja u peradarstvu (DŽP) Članak 117. Potrebno je povećati iznos za dobrobit životinja, zato što se pet godina nije povećavao iznos i zato što perad nije uvrštena u PVP plaćanja, u izravnim plaćanjima. Prijedlog je da se u Tablica 6.a Iznosi potpore za Intervenciju 70.06. korigiraju iznosi na više i eventualno uvrste neki novi kriteriji. Nesilice Poboljšana skrb - mora se kombinirati sa jednim od prva tri zahtjeva za poboljšane uvjete smještaja Zabranjeno skraćivanje kljunova sa 23,14 € povećanje na 30 € Poboljšani uvjeti smještaja - može se odabrati samo jedan zahtjev Povećanje podne površine za 10 % ili Smanjena gustoća naseljenosti ili Smanjen broj nesilica po gnijezdu sa 40,44 € povećanje na 80 € Dodatne prečke sa 0,32 € povećanje na 5 € Primjer je Slovenija gdje peradari za nesilice imaju kod mjere Smanjena gustoća naseljenosti 239 € i Obogaćivanje okokliša materijalom za zapošljavanje peradi (kljucanje kamena ili stelje)117,92 € što ukupno iznosi 356,92 € po UG. Dodatni prijedlog je uvrštenje novog kriterija za poboljšanih uvjeta smještaja uz navedene kriterije je dodati novi kriterij obogaćivanje okoliša materijalom za zapošljavanje peradi ( kljucanje kamena ili stelje npr.) u iznosu od 80 € po uvjetnom grlu. Uvođenje mjere za Pilenke: Smanjena gustoća naseljenosti ( 10 posto ) 50 € Obogaćivanje okoliša materijalom za zapošljavanje peradi (kljucanje kamena ili stelje) 30 € UKUPNO: 80 € U trenutnim okvirima, brojleri imaju samo dvije mjere dobrobiti koje ne slijede standarde razvijenijih zemalja. Neophodno je uvesti nove mjere i povećati postojeće kako bi se osigurala adekvatna zaštita i dobrobit životinja. Primjer je Slovenija gdje peradari za brojlere imaju kod mjere Smanjena gustoća naseljenosti 44,16 € i Obogaćivanje okokliša materijalom za zapošljavanje peradi (kljucanje kamena ili stelje) 31,29 € što ukupno iznosi 75,45 € po UG. Preporučuje se da se iznosi potpore za intervenciju 70.06. korigiraju na više i da se u tablicu dodaju novi kriteriji koji su usklađeni s potrebama tovnog uzgoja brojlera. Pozivamo donositelje odluka da se ugledaju na primjere uspješnih praksi iz drugih država, kao što su primjenjene u Sloveniji, u cilju osiguravanja konkurentnosti i dobrobiti. PRIJEDLOG NOVIH ZAHTJEVA: PLAN HRANIDBE I KONTROLA MIKOTOKSINA - PREVENCIJA PROBLEMATIKE MIKOTOKSINA UGRADNJOM VEZAČA MIKOTOKSINA • U dijelu kategorije nesilica i tovnih brojlera i purana prijedlog je da se u dijelu poboljšanja hranidba uključi zahtjev Kontrola plijesni i mikotoksina gdje bi se po principu kategorije krmače i nazimice uključila obaveza analize krmiva za rasplodne nesilice na zearalenom, a kod tovnih brojlera i purana na aflatoksin i deoksinivalenol u nekom od ovlaštenih laboratorija najmanje dva puta godišnje te postupiti u skladu sa nalazom • mikotoksini u hrani za životinje utječu negativno na zdravlje životinja i u koncentracijama znatno nižim od maksimalno dozvoljenih (AFLA B1) i preporučenih (DON, T-2, FUM i dr.). • u cilju prevencije negativnog djelovanja mikotoksina na zdravlje životinje, u hranu za životinje ugrađuju se vezači mikotoksina što rezultira većim troškovima tova. PRIJEDLOG • Plan hranidbe – obveza je izraditi dnevni, mjesečni i godišnji plan hranidbe • Kontrola plijesni i mikotoksina – obaveza je analizirati krmiva na za rasplodne nesilice na zearalenom, a kod tovnih brojlera i purana na aflatoksin i deoksinivalenol u nekome od ovlaštenih laboratorija najmanje dva puta godišnje te postupiti u skladu s nalazom. Nalaz analize korisnik je dužan dostaviti na uvid podružnici Agencije za plaćanja TRANSPORTNI MORTALITET I VETERINARSKI ODBAČAJ KOD BROJLERA Prijedlog je da se razmotri poboljšanje uvjeta kod transporta peradi kod brojlera i purana obzirom da na standard transporta je moguće utjecati putem smanjenja broja životinja koji se nalaze u transportnim kavezima. Poboljšanje uvjeta kod transporta moguće je popratiti i dokazati prilikom istovara brojlera na liniju klanja putem Zapisnik i Rješenja od strane ovlaštenog veterinara kao i putem Vetis aplikacije gdje je evidentirano transportno uginuće. • Kod utovara pilića za klanje mora se voditi računa o dobrobiti na način da se osigura dovoljna radna snaga koja mora biti educirana o pravilnom rukovanju sa pilićima. Potrebno je voditi računa da se pilići ne ozlijede kako ne bi došlo do veterinarskog odbačaja (slomljena krila i sl.). U slučaju visokih vrućina potrebno je osigurati više transportnih gajbi što iziskuje povećane troškove i raditi utovare noću što povećava trošak radne snage. Kontrola se vrši uvidom u obračunske liste i ostalu dokumentaciju gdje je naveden transportni mortalitet i veterinarski odbačaj. Prihvatljiv transportni mortalitet i veterinarski odbačaj je do 2% ukupno na godišnjoj razini gledajući ukupan broj brojlera predanih na klanje kako bi Korisnik ostvario potporu. OBOGAĆIVANJE OKOLIŠA MATERIJALOM ZA ZAPOŠLJAVANJE PERADI • Uvođenje raznih krmiva, kamena za kljucanje ili igračaka kako bi se povećala dobrobit peradi u naseljenom prostoru (primjer Slovenija). S poštovanjem, Dražen Čurila Odbor za peradarstvo HPK | Nije prihvaćen | Vaš prijedlog nije moguće ugraditi u predmetni Pravilnik jer takva izmjena zahtijeva prethodno izmjenu Strateškog plana. Za svaku intervenciju napravljena je studija sa kalkulacijama iznosa potpore. Za dodavanje novih zahtjeva i/ili izmjena iznosa potpore, prije svega je potrebno povećanje sredstava predviđenih za ovu intervenciju, što nije moguće jer je omotnica raspoređena na sve intervencije i nema mogućnosti dodavanja sredstava, a osim toga za dodavanje novih zahtjeva i/ili izmjena iznosa potpore u nekoj od intervencija potrebno je izraditi od strane neovisnog tijela nove kalkulacije. |