Izvješće o provedenom savjetovanju - Savjetovanje o Prijedlogu odluke o osnovici za izračun iznosa drugih naknada u sustavu socijalne skrbi

Redni broj
Korisnik
Područje
Komentar
Status odgovora
Odgovor
1 HRVATSKI CRVENI KRIŽ GRADSKO DRUŠTVO CRVENOG KRIŽA OSIJEK ODLUKA O OSNOVIC1 ZA IZRAČUN IZNOSA DRUGIH NAKNADA U SUSTAVU SOCIJALNE SKRBI Gradsko društvo Crvenog križa Osijek aktivan je pružatelj socijalne usluge Pomoć u kući te trenutno pruža uslugu Pomoć u kući - priprema i dostava obroka za ukupno 27 korisnika koji to pravo ostvaruju temeljem Zakona o socijalnoj skrbi. Izvan mreže, organizacija pruža uslugu za dodatnih 100 korisnika, starijih i nemoćnih osoba, pretežito staračkih, samačkih kućanstava, koji ne ostvaruju pravo na besplatnu uslugu zbog neznatno viših prihoda od uvjeta definiranih Zakonom o socijalnoj skrbi i trenutnoj visini osnovice za izračun iznosa drugih naknada u sustavu socijalne skrbi. Navedena brojka pokazuje nam koliko je veća stvarna potreba za ostvarivanjem prava na ovu uslugu. Kako je u proteklih nekoliko godina došlo do značajnog porasta troškova života, cijene osnovnih životnih potrepština i energenata te s obzirom da osnovica za izračun iznosa naknada u sustavu socijalne skrbi nije povećana već 10 godina, smatarmo da povećanje osnovice za izračun iznosa drugih naknada u sustavu socijalne skrbi od nekoliko Eura, kako je navedeno u ovom Prijedlogu odluke, nije usklađeno s trenutnim ekonomskim uvjetima. Navedeno povećanje iznosa osnovice na 75,00 eura ne prati stopu inflacije, povećanje minimalnih plaća i mirovina te će ovakva odluka dovesti do toga da će i dalje značajnom broju korisnika u potrebi biti uskraćeno ili nedostižno ostvariti pravo na navedenu uslugu koja za cilj ima ublažavanje siromaštva i socijalne isključenosti. Smatramo da povećanje osnovice za izračun iznosa drugih naknada u sustavu socijalne skrbi treba uskladiti s povećanjem životnih troškova i postotkom rasta, odnosno, usklađivanja plaća, a posebno mirovina. Također, kako je određivanje osnovice za izračun iznosa drugih naknada u sustavu socijalne skrbi nekada pratilo osnovicu za izračun prava na zajamčenu minimalnu naknadu, predlažemo da se i sada razmotri takva opcija, budući da bi tada bilo riječ o pravednijem sustavu socijalne skrbi koji bi na taj način ostvarivao svoj cilj ublažavanja siromaštva putem socijalnih transfera što bi ujedno značajno doprinjelo socijalnoj politici deinstitucionalizacije kojoj Republika Hrvatska teži. Naime, socijalna usluga Pomoć u kući, osim što djeluje na smanjenje siromaštva kroz osiguranje osnovnih životnih potreba, znatno pridonosi prevenciji institucionalizacije budući da osigurava starijim i nemoćnim osobama, staračkim i samačkim kućanstvima ostanak u vlastitom domu i kvalitetniji život kroz podršku sustava. Imajmo na umu i da su troškovi prevencije institucionalizacije kroz osiguravanje prava na dostupnost socijalnih usluga višestruko niži od troškova institucionalne skrbi. Zaključno, kako bi se ostvario cilj kojem Republika Hrvatska teži - uspostava učinkovitog i pravednog sustava socijalne skrbi koji u fokus stavlja korisnike, predlažemo da se osnovica za izračun iznosa drugih naknada u sustavu socijalne skrbi poveća na iznos od 150,00 eura, koliko trenutno iznosi osnovica na temelju koje se izračunava iznos zajamčene minimalne naknade, a sve kako bi se usluge iz sustava socijalne skrbi učinile dostupnim najugroženijim skupinama stanovništva. Nije prihvaćen Osnovica za izračun drugih naknada u sustavu socijalne skrbi ovom Odlukom povećana je sukladno proračunskom okviru za referentno razdoblje. Uz to napominjemo da osobe koje ne mogu ostvariti pravo na pomoć u kući iz Zakona o socijalnoj skrbi imaju mogućnost ostvariti uslugu pomoći i podrške projekta "Zaželi". Ovaj prijedlog dodatno će se razmortiti prilikom sljedećih izmjena Zakona o socijalnoj skrbi, kojim je uređena usluga pomoći u kući.
2 PUČKI PRAVOBRANITELJ ODLUKA O OSNOVIC1 ZA IZRAČUN IZNOSA DRUGIH NAKNADA U SUSTAVU SOCIJALNE SKRBI Prije svega primjećujemo kako je za postupak savjetovanja predviđeno svega devet dana, iako Zakon o pravu na pristup informacijama ( NN br. 25/13, 85/15, 69/22) predviđa u pravilu rok od trideset dana. Skraćivanje roka nije posebno obrazloženo, no mišljenja smo kako devet dana nije dovoljno da bi se u postupak savjetovanja uključili građani na koje se ovaj Prijedlog odluke odnosi i stručnjaci koji se bave temom siromaštva i/ili socijalnim pravima. Zakon o socijalnoj skrbi (NN br. 18/22, 46/22,119/22, 71/23, 156/23) u čl. 22. st. 2. određuje da osnovicu na temelju koje se izračunava iznos drugih naknada odlukom određuje Vlada Republike Hrvatske. Parametri i kriteriji za određivanje osnovice nisu nigdje jasno postavljeni stoga smo mišljenja da bi isto trebalo sadržavati obrazloženje Prijedloga odluke, osobito iz razloga što Vlada osnovicu za izračun ovih naknada ne mijenja na godišnjoj osnovi, već kad to ocijeni potrebnim. U obrazloženju Prijedloga odluke navedeno je kako se osnovica određuje u iznosu od 75,00 eura, što čini povećanje za 8,64 EUR-a u odnosu na dosadašnji iznos osnovice koji prema odluci iz 2022. iznosi 500,00 kuna (66,36 EUR-a). Nejasno je kako je ovaj iznos određen i na kojim procjenama potreba potencijalnih korisnika naknada je utemeljeno ovo povećanje iznosa od 8,64 EUR-a. Budući da nema obrazloženja te da se radi o relativno malom povećanju, stječe se dojam kao da je iznos određen zaokruživanjem ranijeg iznosa na tek malo veći iznos. Slijedom navedenog, pučka pravobraniteljica pozdravlja svako povećanje naknada u sustavu socijalne skrbi, no isto tako naglašavamo kako bi Prijedlog odluke trebao biti sadržajno obrazložen kako bi se uopće moglo ispitati je li predloženo povećanje adekvatno. Primljeno na znanje kraće trajanje savjetovanja je dodatno obrazloženo. Cilj je da Odluka o novoj, većoj osnovici stupi na snagu s početkom nove kalendarske godine, tj. od 1.1. 2025.
3 HRVATSKI CRVENI KRIŽ-GRADSKO DRUŠTVO CRVENOG KRIŽA NAŠICE ODLUKA O OSNOVIC1 ZA IZRAČUN IZNOSA DRUGIH NAKNADA U SUSTAVU SOCIJALNE SKRBI Uzimajući u obzir cijelu inflaciju unazad par godina koja je dovela do značajnog povećanja životnih troškova, te Zajamčene minimale naknade koje su se povećale proteklih godina, smatramo da je ovo stvarno premalo i nepravedno prema najpotrebitijima. Kao primjer navodimo umirovljenike koji će ovim prijedlogom zbog povećanja mirovina mnogi ostati bez prijeko potrebne pomoći, te je time upitna i kvaliteta života starijih osoba u potrebi, posebice u ruralnim predjelima. Primljeno na znanje Ovaj komentar dodatno će se razmortiti prilikom sljedećih izmjnena Zakona o socijalnoj skrbi, kojim je uređena usluga pomoći u kući.
4 IVAN HODAK ODLUKA O OSNOVIC1 ZA IZRAČUN IZNOSA DRUGIH NAKNADA U SUSTAVU SOCIJALNE SKRBI HRVATSKI CRVENI KRIŽ ODCK DARDA - Ivan Hodak ravnatelj Visina osnovice za prava na usluge pomoći u kući starijim osobama nije promijenjena od 2014 godine kada je iznosila 500 kuna,kolika je bila i zajamčena minimalna naknada za samca. Zajamčena minimalna naknada za samca prema Zakonu o socijalnoj skrbi trenutno iznosi 150 eura kolika bi trebala biti i nova osnovica za utvrđivanje drugih prava u sustavu socijalne skrbi, prije svega mislim na utvrđivanje prava na usluge pomoći u kući starijim i nemoćnim osobama. Ako se usvoji da osnovica bude 75 eura trebalo bi mijenjati uvjete za odobravanje usluga pomoći u kući regulirane člankom 101 Zakona o socijalnoj skrbi NN 18/22 i 71/23 na način da pravo na usluge pomoći u kući ostvaruju osobe kojima prihod ne prelazi 500 % osnovice ( sada 300 % osnovice) Nije prihvaćen Prijedlog se odnosi na izmjene Zakona o socijalnoj skrbi što nije predmet ove Odluke
5 ANTE ARMANINI ODLUKA O OSNOVIC1 ZA IZRAČUN IZNOSA DRUGIH NAKNADA U SUSTAVU SOCIJALNE SKRBI Predloženo povećanje osnovice sa 66,36 na 75,00 eura (13%) je premalo, čak i ponižavajuće kad pogledamo naknadu koju primaju njegovatelji (1000% ili 1200% osnovice), za svoj cjelodnevni i cjelogodišnji rad bez odmora, bolovanja i ikakve zamjene. Vlada RH nema obvezu ovu naknadu korigirati jednom godišnje već je korigira kad želi. Zadnji puta je mijenjana prije više od dvije godine, a inflatorni učinak povećanja životnih troškova u tom razdoblju znatno je umanjio kupovnu moć korisnika. Smatram da bi se naknada za njegovatelje trebala ciljati između minimalne plaće za 2025. 970,00 eura i očekivane prosječne plaće za 2025. 1.350 eura. Stoga predlažem da se iznos osnovice poveća na najmanje 115,00 eura. Nije prihvaćen Osnovica za izračun drugih naknada u sustavu socijalne skrbi ovom Odlukom povećana je sukladno s proračunskim okvirom za referentno razdoblje.
6 UDRUGA RODITELJA DJECE S POSEBNIM POTREBAMA "NAŠA DICA" ODLUKA O OSNOVIC1 ZA IZRAČUN IZNOSA DRUGIH NAKNADA U SUSTAVU SOCIJALNE SKRBI Osnovicu bi trebalo uskladiti prema indeksu troškova života i inflacijom, povećanje nije dostatno s obzirom na realne potrebe korisnika i rast troškova života. Ulaganje u socijalnu sigurnost nije samo obveza prema najugroženijima, već i korak prema pravednijem društvu. Primljeno na znanje Komentar je primljen na znanje.
7 CENTAR ZA MIROVNE STUDIJE ODLUKA O OSNOVIC1 ZA IZRAČUN IZNOSA DRUGIH NAKNADA U SUSTAVU SOCIJALNE SKRBI Nejasno je na temelju kojih parametara Vlada Republike Hrvatske definira iznos osnovice za izračun iznosa drugih naknada u sustavu socijalne skrbi. Posebno je alarmantno što je ovo prvo povećanje naknade od 2022. godine, a u tom je periodu inflacija bila više od 10% u 2022., više od 8% u 2023., a u 2024. ona za sad iznosi više od 3%. Stoga je povećanje osnovice od 8 eura potpuno neprihvatljivo, pogotovo jer je cilj socijalnih naknada ublažavanje siromaštva. Uviđa to i Europska komisija koja u izvještaju o Hrvatskoj u Proljetnom paketu Europskog semestra ističe kako “Utjecaj socijalnih transfera (isključujući mirovine) na smanjenje siromaštva uvelike se smanjuje od 2020. i iznosio je 20,9% u 2023., među najnižima u EU (2022. prosjek EU-a bio je 35% u usporedbi s 20,4% u Hrvatskoj) zbog niske pokrivenost i neadekvatne naknade.” Predlažemo da se izradi detaljna metodologija izračuna adekvatnog iznosa osnovice. Primljeno na znanje Osnovica za izračun drugih naknada u sustavu socijalne skrbi ovom Odlukom povećana je sukladno s proračunskim okvirom za referentno razdoblje.
8 VALENTINA TOMAŠEK ODLUKA O OSNOVIC1 ZA IZRAČUN IZNOSA DRUGIH NAKNADA U SUSTAVU SOCIJALNE SKRBI Majka sam njegovatelj sestogodisnje kcerke s IV.stupnjem CP te sa svojeg stajalista cu reci da ovo povecanje ne da nije dovoljno nego je ponizavajuce. Gospodo na vlasti znate li vi uopce kolika je cijena za jednu rehabilitacijsku vjezbicu od 45min???? Ako ne znate raspitajte se!!!! Vas famozni inkluzivni dodatak nije dovoljan za mjesecno placanje tih istih vjezbica sto znaci da mi roditelji od svoje ionako jadne i bjedne naknade moramo uza sve zivotne troskove odvojiti i za vjezbice,lijekove i sl. Sada vas pitam...gdje smo MI njegovatelji u toj naknadi??? Gdje?? Sramotno je da za 24/7 skrbi na kraju moramo promisljati da li imamo za cipele ili ne...da li imamo za gorivo da to isto dijete odvezemo do terapeuta. Nemojte nas vise ponizavati!!!!!!!! Zavrijedili smo minimum iznos naknade u visini prosjecne place u RH Primljeno na znanje Osnovica za izračun drugih naknada u sustavu socijalne skrbi ovom Odlukom povećana je sukladno s proračunskim okvirom za referentno razdoblje.
9 HRVATSKI CRVENI KRIŽ GRADSKO DRUŠTVO CRVENOG KRIŽA DONJI MIHOLJAC ODLUKA O OSNOVIC1 ZA IZRAČUN IZNOSA DRUGIH NAKNADA U SUSTAVU SOCIJALNE SKRBI Kao predstavnik udruge koja se bavi pružanjem socijalnih usluga od 2014.g. od kada se osnovica za izračun iznosa drugih naknada (osnovica za izračun iznosa drugih prava) iz sustava socijalne skrbi nije mijenjala te iznosi 66,36 eura, smatram da je povećanje od 8,64 eura premalo i ne prati povećanje minimalnih plaća, prosječnih mirovina, troškova života niti stope inflacije. Za primjer, 2014.g. kada je iznos osnovice utvrđen Odlukom o osnovici za izračun iznosa drugih prava iz sustava socijalne skrbi (NN114/14) minimalna bruto plaća u Hrvatskoj iznosi 400,50 eura. Ovako utvrđena osnovica u to vrijeme iznosi oko 16,50% iznosa bruto minimalne plaće, dok prosječna starosna mirovina iznosi 47,9% iznosa bruto minimalne plaće. Prosječna starosna mirovina 2024.g. iznosi oko 46,7% bruto minimalne plaće koja sada iznosi 840,00 eura dok osnovica za izračun iznosa drugih naknada iznosi 7,90% iznosa bruto minimalne plaće. Povećanjem na 75,00 eura u 2025.g. osnovica za izračun iznosa drugih naknada iznosila bi 7,73% bruto minimalne plaće koja bi za 2025.g. trebala biti 970,00 eura. S druge strane, stopa inflacije 2014.g. iznosila je prema podacima DZS -0,2% dok je 2022.g. iznosila više od 10%, 2023.g. 8,4 % a za ovu godinu prema aktualnim podacima iznosi oko 3,5%. Mišljenja sam da bi osnovica za izračun drugih naknada trebala iznositi najmanje 100,00 eura (što je i dalje ispod trendova 2014.g.) kako bi se socijalnim uslugama mogle obuhvatiti najranjivije osobe kojima su one prijeko potrebne. Nije prihvaćen Osnovica za izračun drugih naknada u sustavu socijalne skrbi ovom Odlukom povećana je sukladno s proračunskim okvirom za referentno razdoblje.
10 GORAN LATKOVIĆ ODLUKA O OSNOVIC1 ZA IZRAČUN IZNOSA DRUGIH NAKNADA U SUSTAVU SOCIJALNE SKRBI, I. Društva Hrvatskog Crvenog križa s područja Osječko-baranjske županije svojim dugogodišnjim radom s korisnicima, posebice na područjima s ispod prosječnim indeksom razvijenosti, ratom stradalim područjima, demografski devastiranIm i s velikim udjelom staračkog stanovništva, provodeći programe Pomoći u kući kao i druge vidove pomoći uvelike doprinose deinstitucionalizaciji stanovništva starije životne dobi. S obzirom na koorelaciju trenda rasta mirovina i rasta inflacije, odnosno rasta cijena osnovnih potrepština i energenata, mnogi korisnici, unatoč povećanoj potrebi, više ne zadovoljavaju uvjete za besplatnu uslugu pomoći u kući. Točnije, s ovakvom osnovicom i/ili načinom izračuna prava na socijalne usluge, čest je slučaj da zbog nezadovoljavanja kriterija koji prelaze za neznačajne iznose gube pravo na uslugu koja im život znači. Bitno je istaknuti da su primatelji socijalnih usluga čije se pravo na iste ovakvom osnovicom i/ili načina izračuna (trostruki iznos osnovice) prava na socijalnu uslugu, većinom starije osobe koje žive u ruralnim i teško dostupnim područjima i da im je nerijetko kontakt s djelatnicima ili volonterima Hrvatskog Crvenog križa jedini kontakt s društvom. Smatramo da planirano povećanje osnovice ne prati povećanje minimalnih plaća, prosječnih mirovina, troškova života niti stope inflacije, što bi bilo u duhu politike deinstitucionalizacije i doprinijelo cilju ublažavanja siromaštva. Kako je prvo određivanje osnovice bilo jednako sa zajamčenom minimalnom naknadom, što je u trenutku donošenja iste bilo realno, smatramo da bi se nova osnovica trebala izjednačiti sa zajamčenom minimalnom naknadom ili da se izračun prava na usluge s dosadašnjeg trostrukog promijeni na peterostruki iznos. Nije prihvaćen Osnovica za izračun drugih naknada u sustavu socijalne skrbi ovom Odlukom povećana je sukladno s proračunskim okvirom za referentno razdoblje.
11 HRVATSKI CRVENI KRIŽ ODLUKA O OSNOVIC1 ZA IZRAČUN IZNOSA DRUGIH NAKNADA U SUSTAVU SOCIJALNE SKRBI, I. Hrvatski Crveni križ već dugi niz godina kroz razne programe i aktivnosti nastoji poboljšati kvalitetu života starijih osoba te prevenirati njihovu institucionalizaciju. U skladu s time, trenutno 80 gradskih i općinskih društava Hrvatskog Crvenog križa ima status aktivnog pružatelja usluge pomoć u kući temeljem Ugovora sklopljenog s Ministarstvom rada, mirovinskog sustava, obitelji i socijalne politike. U prethodne dvije godine konstantno svjedočimo značajnom porastu troškova života, cijena osnovnih potrepština i energenata, koji stvaraju izazove za održivost i pristupačnost socijalnih usluga. Mnogi korisnici, unatoč potrebi, više ne zadovoljavaju uvjete za besplatnu uslugu pomoći u kući jer njihova primanjima neznatno prelaze iznos temeljen osnovicom za izračun iznosa drugih naknada u sustavu socijalne skrbi i postotkom određenim članom 101. stavkom 1. i 2. Zakona o socijalnoj skrbi (NN 18/22, 71/23). Smatramo da planirano povećanje osnovice za izračun iznosa drugih naknada u sustavu socijalne skrbi s trenutnih 66,36 eura na 75,00 eura, kao što je to navedeno u Prijedlogu odluke o osnovici za izračun iznosa drugih naknada u sustavu socijalne skrbi, nije prilagođeno aktualnim ekonomskim uvjetima te ne prati povećanje minimalnih plaća, prosječnih mirovina, troškova života niti stope inflacije. Podizanje iznosa osnovice na 75,00 eura znači da će značajan dio korisnika, posebno umirovljenika, ostati bez prava koja sad koriste, npr. na dostavu besplatnih obroka i drugu pomoć u okviru usluge pomoć u kući, jer im prihod neznatno prelazi trostruki iznos osnovice. Smatramo da bi se određivanje visine osnovice moralo vezati odnosno pratiti postotak rasta, tj. usklađivanja mirovina i to najmanje od 2022. kad je donesena važeća Odluka o osnovici za izračun drugih naknada u sustavu socijalne skrbi (NN 23/2022). Takav način određivanja visine osnovice bio bi pravedniji prema korisnicima usluga u sustavu socijalne skrbi i bliži cilju ublažavanja siromaštva putem socijalnih transfera. Primljeno na znanje Osnovica za izračun drugih naknada u sustavu socijalne skrbi ovom Odlukom povećana je sukladno proračunskom okviru za referentno razdoblje. Uz to napominjemo da osobe koje ne mogu ostvariti pravo na pomoć u kući iz Zakona o socijalnoj skrbi imaju mogućnost ostvariti uslugu pomoći i podrške projekta "Zaželi". Ovaj prijedlog dodatno će se razmortiti prilikom sljedećih izmjena Zakona o socijalnoj skrbi, kojim je uređena usluga pomoći u kući.
12 UDRUGA RODITELJA DJECE S POSEBNIM POTREBAMA "NAŠA DICA" ODLUKA O OSNOVIC1 ZA IZRAČUN IZNOSA DRUGIH NAKNADA U SUSTAVU SOCIJALNE SKRBI, I. Osnovicu bi trebalo uskladiti prema indeksu troškova života i inflacijom. Ulaganje u socijalnu sigurnost nije samo obveza prema najugroženijima, već i korak prema pravednijem društvu. Nije prihvaćen Osnovica za izračun drugih naknada u sustavu socijalne skrbi ovom Odlukom povećana je sukladno s proračunskim okvirom za referentno razdoblje.
13 LEO ASKAR ODLUKA O OSNOVIC1 ZA IZRAČUN IZNOSA DRUGIH NAKNADA U SUSTAVU SOCIJALNE SKRBI, I. Osnovica je premala,obzirom na stanje u državi,te bi istu trebalo podignuti barem na 100,00 eura Nije prihvaćen Osnovica za izračun drugih naknada u sustavu socijalne skrbi ovom Odlukom povećana je sukladno s proračunskim okvirom za referentno razdoblje.
14 LEO ASKAR ODLUKA O OSNOVIC1 ZA IZRAČUN IZNOSA DRUGIH NAKNADA U SUSTAVU SOCIJALNE SKRBI, Obrazloženje Potrebno je podignuti osnovicu na 100,00eura. Svakako je to nedovoljan iznos ionako,tako da nema baš smisla dizati za 8eura Nije prihvaćen Osnovica za izračun drugih naknada u sustavu socijalne skrbi ovom Odlukom povećana je sukladno s proračunskim okvirom za referentno razdoblje.