Izvješće o provedenom savjetovanju - Savjetovanje s javnošću o Pozivu na dodjelu bespovratnih sredstava: Upute za prijavitelje „Kolaborativna znanstvena istraživanja“
Redni broj
|
Komentar | Odgovor | |||
---|---|---|---|---|---|
1 | JELENA HORVAT PETANJKO | POZIV NA DODJELU BESPOVRATNIH SREDSTAVA | Podržavam inicijativu za dodjelu bespovratnih sredstava za kolaborativna znanstvena istraživanja. Smatram da je ključno poticati interdisciplinarnu suradnju i međunarodno po- vezivanje znanstvenika kako bi se osigurala konkurentnost i inovativnost hrvatske znanosti. Preporučujem da se u Uputama dodatno naglasi transparentnost kriterija evaluacije te pojednostavi administrativni proces prijave kako bi se potaknuo veći broj prijavitelja. | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na komentaru. Dokumentacija vezana za kriterije evaluacije biti će javno dostupna u sklopu Poziva na dodjelu bespovratnih sredstava. |
2 | SVEUČILIŠTE U ZAGREBU FAKULTET ELEKTROTEHNIKE I RAČUNARSTVA | 1.Opće informacije, 1.2. Predmet, ciljevi i očekivani rezultati Poziva | Nejasno je definirano što spada u radove u recenzijskim publikacijama. Radovi objavljeni na međunarodnim skupovima također imaju recenziju i mogu značajno povećati vidljivost projektnih rezultata. Ako su publikacije isključivo radovi u časopisima u kvartilima Q1 i Q2, treba pisati po kojoj se bazi određuju kvartili. | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na komentaru. Pokazatelj RCR 08 – Publikacije iz projekata koji su primili potporu broji publikacije iz podržanih projekata. Publikacije mogu biti članci, poglavlja u knjigama ili knjige (uključujući zajedničke publikacije). Pokazatelj obuhvaća radove koji su prijavljeni i prihvaćeni na uvid u recenzijskim publikacijama. Izvor provjere je post-provedbeno izvješće i baza Scopus. Pokazatelj Broj publikacija u Q1 i Q2 časopisima (između istraživačkih organizacija i poduzeća) povezan je s pokazateljem RCR 08 na način da je pokazatelj Broj publikacija u Q1 i Q2 časopisima disagregirana mjera pokazatelja RCR 08. |
3 | SVEUČILIŠTE U ZAGREBU FAKULTET ELEKTROTEHNIKE I RAČUNARSTVA | 1.Opće informacije, 1.3. Financijska alokacija i iznosi bespovratnih sredstava | Smatramo da je ukupni iznos bespovratnih sredstva prenizak. Isto tako, najviši iznos sredstava trebalo bi povećati tako da se omogući suradnja više institucija i više poduzeća, jer se poziv odnosi na "kolaborativna znanstvena istraživanja". | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na komentaru. Vaš prijedlog ćemo razmotriti. |
4 | GITONE KVARNER DRUŠTVO S OGRANIČENOM ODGOVORNOŠĆU ZA USLUGE | POZIV NA DODJELU BESPOVRATNIH SREDSTAVA , 2.Pravila Poziva | Velika poduzeća općenito imaju ograničene mogućnosti dobiti potpore od EU na nacionalnoj razini, a istraživačko-razvojni projekti često su jedina prilika da zajedno s MSP-ovima i istraživačkim institucijama unaprijede industriju i plasiraju inovativne proizvode na tržište. Velika poduzeća često djeluju kao katalizatori inovacija, jer imaju vlastite istraživačko-razvojne kapacitete, ali im je za realizaciju inovacija potrebna suradnja s MSP-ovima i istraživačkim organizacijama. Velika poduzeća posjeduju ključne resurse, iskustvo i kapacitete za vođenje složenih istraživačko-razvojnih projekata te njihova uloga nositelja može dodatno osigurati održivost i uspješnost projekata financiranih kroz ovaj Poziv. U Hrvatskoj je pokrenut proces industrijske tranzicije koja podrazumijeva suradnju između različitih aktera, pri čemu se očekuje da velika poduzeća, kao nositelji kapitala, tehnologija i ekspertize, odigraju ključnu ulogu u stvaranju strateških partnerstava i mobiliziranju malih i srednjih poduzeća (MSP). Dobar primjer takve suradnje potican je kroz Poziv „Jačanje strateških partnerstva za inovacije u procesu industrijske tranzicije“ gdje su velika poduzeća mogla biti Nositelj, a jedan od ključnih ciljeva natječaja bilo je povezivanje MSP-ova s velikim poduzećima radi prijenosa znanja i tehnologija. Zbog svega navedenog smatramo da bi trebalo omogućiti velikim poduzećima da budu nositelji projekata, a ne da se mogu javiti samo kao partneri na projektu. Njihovim uključivanjem kao nositelja projekata povećava se i učinkovitost u mobilizaciji MSP-ova te jačanju lanaca vrijednosti. Predložena izmjena potaknula bi stvaranje strateških partnerstava i prijenos znanja, ali i osigurala bržu komercijalizaciju rezultata istraživanja te veći ukupni gospodarski učinak. Ovakav pristup također bi bio u skladu s praksama drugih europskih programa koji potiču industrijsko-znanstvenu suradnju, prepoznajući ključnu ulogu velikih poduzeća u inovacijskom ekosustavu. | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na komentaru. Prihvatljivi prijavitelji i partneri za predmetni Poziv odobreni su u Kriterijima za odabir operacija i pripadajuće metodologije za specifični cilj 1.i., dostupnim na stranicama EU fondovi (https://eufondovi.gov.hr/eu-fondovi/program-konkurentnost-i-kohezija-2021-2027/kriteriji-odabira-pkk-2021-2027/). |
5 | SVAKO DOBRO D.O.O. ZA PROIZVODNJU I USLUGE | 2.Pravila Poziva, 2.1. Prihvatljivost prijavitelja | Kako bi položaj privatnih istraživačkih organizacija bio jednoznačno definiran, molimo dodati pojašnjenje u poglavlju Utvrđivanje statusa istraživačke organizacije, a u skladu s presudom Europskog suda od 13. listopada 2022. u spojenim predmetima C-164/21 i C-318/21 gdje je navedeno da „privatni subjekt koji obavlja više djelatnosti, među kojima i istraživanje, ali čiji veći dio prihoda proizlazi iz ekonomskih djelatnosti, poput pružanja obrazovnih usluga uz naknadu, može se smatrati „organizacijom za istraživanje i širenje znanja”, u smislu te odredbe, pod uvjetom da se može utvrditi da je njegov prvenstveni cilj nezavisno provoditi temeljno istraživanje, industrijsko istraživanje ili eksperimentalni razvoj, eventualno dopunjene djelatnostima upoznavanja široke javnosti s rezultatima tih djelatnosti, putem predavanja, objavljivanja ili prijenosa znanja. U tom se okviru od takvog subjekta ne može zahtijevati da određeni omjer svojih prihoda ostvaruje od neekonomskih djelatnosti istraživanja i širenja znanja.“ | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na komentaru. Vaš prijedlog ćemo razmotriti. |
6 | GITONE KVARNER DRUŠTVO S OGRANIČENOM ODGOVORNOŠĆU ZA USLUGE | 2.Pravila Poziva, 2.1. Prihvatljivost prijavitelja | Velika poduzeća općenito imaju ograničene mogućnosti dobiti potpore od EU na nacionalnoj razini, a istraživačko-razvojni projekti često su jedina prilika da zajedno s MSP-ovima i istraživačkim institucijama unaprijede industriju i plasiraju inovativne proizvode na tržište. Velika poduzeća često djeluju kao katalizatori inovacija, jer imaju vlastite istraživačko-razvojne kapacitete, ali im je za realizaciju inovacija potrebna suradnja s MSP-ovima i istraživačkim organizacijama. Velika poduzeća posjeduju ključne resurse, iskustvo i kapacitete za vođenje složenih istraživačko-razvojnih projekata te njihova uloga nositelja može dodatno osigurati održivost i uspješnost projekata financiranih kroz ovaj Poziv. U Hrvatskoj je pokrenut proces industrijske tranzicije koja podrazumijeva suradnju između različitih aktera, pri čemu se očekuje da velika poduzeća, kao nositelji kapitala, tehnologija i ekspertize, odigraju ključnu ulogu u stvaranju strateških partnerstava i mobiliziranju malih i srednjih poduzeća (MSP). Dobar primjer takve suradnje potican je kroz Poziv „Jačanje strateških partnerstva za inovacije u procesu industrijske tranzicije“ gdje su velika poduzeća mogla biti Nositelj, a jedan od ključnih ciljeva natječaja bilo je povezivanje MSP-ova s velikim poduzećima radi prijenosa znanja i tehnologija. Zbog svega navedenog smatramo da bi trebalo omogućiti velikim poduzećima da budu nositelji projekata, a ne da se mogu javiti samo kao partneri na projektu. Njihovim uključivanjem kao nositelja projekata povećava se i učinkovitost u mobilizaciji MSP-ova te jačanju lanaca vrijednosti. Predložena izmjena potaknula bi stvaranje strateških partnerstava i prijenos znanja, ali i osigurala bržu komercijalizaciju rezultata istraživanja te veći ukupni gospodarski učinak. Ovakav pristup također bi bio u skladu s praksama drugih europskih programa koji potiču industrijsko-znanstvenu suradnju, prepoznajući ključnu ulogu velikih poduzeća u inovacijskom ekosustavu. | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na komentaru. Prihvatljivi prijavitelji i partneri za predmetni Poziv odobreni su u Kriterijima za odabir operacija i pripadajuće metodologije za specifični cilj 1.i., dostupnim na stranicama EU fondovi (https://eufondovi.gov.hr/eu-fondovi/program-konkurentnost-i-kohezija-2021-2027/kriteriji-odabira-pkk-2021-2027/). |
7 | ANI GERBIN | 2.Pravila Poziva, 2.2. Prihvatljivost partnera i formiranje partnerstva | Poštovani, možete li razmotriti izmjenu uvjeta prihvatljivosti prijavitelja, sukladno kojima bi i velika poduzeća bila prihvatljivi nositelji Konzorcija, odnosno Prijavitelji? | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na komentaru. Prihvatljivi prijavitelji i partneri za predmetni Poziv odobreni su u Kriterijima za odabir operacija i pripadajuće metodologije za specifični cilj 1.i., dostupnim na stranicama EU fondovi (https://eufondovi.gov.hr/eu-fondovi/program-konkurentnost-i-kohezija-2021-2027/kriteriji-odabira-pkk-2021-2027/). |
8 | GITONE KVARNER DRUŠTVO S OGRANIČENOM ODGOVORNOŠĆU ZA USLUGE | 2.Pravila Poziva, 2.4. Kriteriji za isključenje prijavitelja/partnera koji je poduzeće | Velika poduzeća općenito imaju ograničene mogućnosti dobiti potpore od EU na nacionalnoj razini, a istraživačko-razvojni projekti često su jedina prilika da zajedno s MSP-ovima i istraživačkim institucijama unaprijede industriju i plasiraju inovativne proizvode na tržište. Velika poduzeća često djeluju kao katalizatori inovacija, jer imaju vlastite istraživačko-razvojne kapacitete, ali im je za realizaciju inovacija potrebna suradnja s MSP-ovima i istraživačkim organizacijama. Velika poduzeća posjeduju ključne resurse, iskustvo i kapacitete za vođenje složenih istraživačko-razvojnih projekata te njihova uloga nositelja može dodatno osigurati održivost i uspješnost projekata financiranih kroz ovaj Poziv. U Hrvatskoj je pokrenut proces industrijske tranzicije koja podrazumijeva suradnju između različitih aktera, pri čemu se očekuje da velika poduzeća, kao nositelji kapitala, tehnologija i ekspertize, odigraju ključnu ulogu u stvaranju strateških partnerstava i mobiliziranju malih i srednjih poduzeća (MSP). Dobar primjer takve suradnje potican je kroz Poziv „Jačanje strateških partnerstva za inovacije u procesu industrijske tranzicije“ gdje su velika poduzeća mogla biti Nositelj, a jedan od ključnih ciljeva natječaja bilo je povezivanje MSP-ova s velikim poduzećima radi prijenosa znanja i tehnologija. Zbog svega navedenog smatramo da bi trebalo omogućiti velikim poduzećima da budu nositelji projekata, a ne da se mogu javiti samo kao partneri na projektu. Njihovim uključivanjem kao nositelja projekata povećava se i učinkovitost u mobilizaciji MSP-ova te jačanju lanaca vrijednosti. Predložena izmjena potaknula bi stvaranje strateških partnerstava i prijenos znanja, ali i osigurala bržu komercijalizaciju rezultata istraživanja te veći ukupni gospodarski učinak. Ovakav pristup također bi bio u skladu s praksama drugih europskih programa koji potiču industrijsko-znanstvenu suradnju, prepoznajući ključnu ulogu velikih poduzeća u inovacijskom ekosustavu. | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na komentaru. Prihvatljivi prijavitelji i partneri za predmetni Poziv odobreni su u Kriterijima za odabir operacija i pripadajuće metodologije za specifični cilj 1.i., dostupnim na stranicama EU fondovi (https://eufondovi.gov.hr/eu-fondovi/program-konkurentnost-i-kohezija-2021-2027/kriteriji-odabira-pkk-2021-2027/). |
9 | SVAKO DOBRO D.O.O. ZA PROIZVODNJU I USLUGE | 2.Pravila Poziva, 2.5. Broj projektnih prijedloga | Molimo izbaciti "ostale istraživačke organizacije" iz odredbe "Ostale istraživačke organizacije te mikro, mala i srednja poduzeća imaju pravo podnijeti najviše jedan (1) projektni prijedlog i biti partneri u isto toliko projektnih prijedloga" budući da se njome privatne istraživačke organizacije stavljaju u bitno nepovoljniji, diskriminatoran položaj u odnosu na javne istraživačke organizacije čime se narušava načelo jednakog postupanja i nediskriminacije, ali i sama svrha, ciljevi i očekivani rezultati poziva. | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na komentaru. Vaš prijedlog ćemo razmotriti. |
10 | SVEUČILIŠTE U ZAGREBU FAKULTET ELEKTROTEHNIKE I RAČUNARSTVA | 2.Pravila Poziva, 2.5. Broj projektnih prijedloga | Ograničenje broja prijava je izuzetno nisko. Također je neprihvatljivo da isto ograničenje vrijedi za sudjeljivanje istraživačkih organizacija kao partnera u projektnim prijedlozima. - Uvođenje ograničenja broja prijava s brojem uspješno provedenih projekata iz programa Obzor 2020, Obzor Europa, ESIF, HRZZ i/ili omjera broja istraživača zaposlenih na sredstvima tih projekata i broja istraživača zaposlenih na sredstva državnog proračuna. Organizacija koja nije uspješno provela niti jedan projekt iz programa Obzor i koja nema barem 10% istraživača zaposlenih na sredstvima projekata, ne bi se uopće smjela moći pojaviti u ulozi prijavitelja projekta, a organizacija s više od 40% takvih istraživača ne bi trebala biti ograničena brojem prijava. Time se pomaže izvrsnim organizacijama u održivosti vrhunskih istraživačkih aktivnosti i istraživačkih timova koji ih mogu provoditi. - Trebalo bi ukinuti ograničenje na broj sudjelovanja istraživačkih organizacija kao partnera u projektima, tako da ostale istraživačke organizacije, mikro, mala i srednja poduzeća mogu slobodno izabrati za partnera istraživačku organizaciju koja im može najbolje pomoći u ostvarenju njihovih istraživačkih planova. Time se pruža mogućnost sudjelovanja u Pozivu i pojedinim izvrsnim istraživačima u manje uspješnim istraživačkim organizacijama, ako ih neki prijavitelj zaista želi za partnera. S obzirom da se radi o Pozivu koji se odnosi na „kolaborativna znanstvena istraživanja“, trebalo bi omogućiti sudjelovanje u projektnim prijedlozima samo MSP-ovima koji imaju razvojno-istraživačke odjele/timove jer poduzeća koja nemaju takve odjele/timove nisu kvalificirana sudjelovati u znanstvenim istraživanjima i veliki je rizik da se projekti pretvore u „stručne projekte“. Prijedlog: • MSP može biti prijaviteljem projekta samo ako ima barem jednog zaposlenika s doktoratom znanosti u punom radnom vremenu u trajanju najmanje 12 mjeseci prije objave Poziva s ekspertizom relevantnom za projektnu prijavu. • MSP može biti partnerom u projektnoj prijavi ako ima barem 3 publikacije ili jedan patent ili neki drugi oblik industrijskog vlasništva koji su relevantni za projektnu prijavu. | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na komentaru. Vaš prijedlog ćemo razmotriti. |
11 | ANI GERBIN | 2.Pravila Poziva, 2.5. Broj projektnih prijedloga | Poštovani, iako nam je jasno da je ograničenje broja prijava po organizaciji navedeno s obzirom na relativno mali maksimalni raspoloživi proračun Poziva, molimo Vas da razmotrite brisanje navedene odredbe, s obzirom da ista onemogućuje ravnopravno natjecanje potencijalnih prijavitelja iz iste organizacije. | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na komentaru. Vaš prijedlog ćemo razmotriti. |
12 | ANI GERBIN | 2.Pravila Poziva, 2.7. Vrste i intenzitet potpore | Poštovani, zamolili bismo Vas za dopunu ili bolje pojašnjenje sljedeće odredbe Poziva: "Ovim pozivom rezultati projekta obvezno se priopćuju širokom krugu na konferencijama, objavom, u repozitorijima s javnim pristupom, ili besplatnim računalnim programima i računalnim programima s otvorenim kodom" s obzirom na mogućnost kolizije s neophodnošću zaštite komercijalnih interesa Konzorcija i ostvarivanja pokazatelja Poziva koji se odnose na inovacije proizvoda i procesa. | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na komentaru. Navedena odredba je vezana uz članak 25. Uredbe 651/2014 kojom se omogućava poduzeću uvećanje intenziteta potpore za 15 postotnih bodova. Također, kako bi se izbjegla dodjela neizravne državne potpore poduzetnicima, Pozivom je definirana obaveza sklapanja Sporazuma o konzorciju sukladno kojem je potrebno definirati informacije o uvjetima suradnje i upravljanju intelektualnim vlasništvom između poduzeća i istraživačke organizacije. Sporazum o konzorciju treba biti pripremljen u skladu s odredbama koje će biti dio javno dostupne dokumentacije u sklopu Poziva na dodjelu bespovratnih sredstava. |
13 | SVEUČILIŠTE U ZAGREBU FAKULTET ELEKTROTEHNIKE I RAČUNARSTVA | 2.Pravila Poziva, 2.11. Prihvatljive kategorije troškova | Među prhvatljivim troškovima nigdje se ne navodi trošak objave znanstvenog rada u znanstvenom časopisu. Prema odjeljku 2.12 onda proilazi da je takav trošak neprihvatljiv. Trebao bi se nalaziti kao jedna od kategorija troškova u Aktivnosti 4. Diseminacija istraživačkih rezultata i umrežavanje. Također, iako se jednim od pokazatelja traže časopisne publikacije koje nastaju u suautorstvu članova tima i iz poduzeća i iz znanstvene organizacije, pri istraživanju na TRL 2-4 moguće je da se dogodi rezultat vrijedan objavljivanja koji je stvorio uži dio tima na samo jednoj od partnerskih organizacija -- trebalo bi ostaviti mogućnost da se i takvi radovi mogu objaviti uz financiranje iz projekta. | Prihvaćen | Trošak objave znanstvenog rada u znanstvenom časopisu će se uvrstiti među prihvatljive troškove za istraživačke organizacije. |
14 | SVEUČILIŠTE U ZAGREBU FAKULTET ELEKTROTEHNIKE I RAČUNARSTVA | 3.Kako se prijaviti, 3.4. Važni indikativni vremenski rokovi | "Napomena: U slučaju opravdanih objektivnih okolnosti, navedeno maksimalno trajanje postupka dodjele bespovratnih sredstava može se produžiti sa stodvadeset (120) kalendarskih dana na najviše stoosamdeset (180) kalendarskih dana. U tom je slučaju, prije isteka roka od stodvadeset (120) kalendarskih dana, PT1 dužno objaviti na javnom portalu sustava https://eufondovi.gov.hr i na mrežnim stranicama PT1 https://mzom.gov.hr obrazloženje produljenja trajanja dodjele bespovratnih sredstava. Ako se postupak dodjele bespovratnih sredstava ne završi za stoosamdeset (180) kalendarskih dana, svi će se prijavljeni projektni prijedlozi automatski smatrati prihvaćenima za financiranje i PT1 će osigurati potrebna sredstva za njihovu provedbu. Obrazloženje prijedloga: Na temelju dosadašnjih iskustava s Pozivima, trajanje postupka dodjele trajalo je i nekoliko puta dulje od maksimalnog trajanja navedenog u Uputama za prijavitelje, što prijavitelje projektnih prijedloga dovodi u veliku neizvjesnost, često i u vrlo teške financijske situacije, a planirana se istraživanja provode s velikim kašnjenjem čime se gubi moguća prednost u odnosu na srodna međunarodna istraživanja. Predloženom se izmjenom uvodi i određena odgovorenost provedbenih tijela, kako bi se zaštitili prijavitelji projektnih prijedloga od njihove samovolje." | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na komentaru. Vaš prijedlog ćemo razmotriti. |
15 | SVEUČILIŠTE U ZAGREBU FAKULTET ELEKTROTEHNIKE I RAČUNARSTVA | 5.Provedba projekta, 5.1. Razdoblje provedbe projekta | Uspostava učinkovite dugoročne znanstvene suradnje zahtjevan je proces koji traži dosta vremena pa se predlaže omogućiti trajanje provedbe projekta do 48 mjeseci. Naravno, uvjet za to je i povećanje najvišeg iznosa bespovratnih sredstava koja se mogu dodijeliti pojedinom projektu. | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na komentaru. Vaš prijedlog ćemo razmotriti. |