Izvješće o provedenom savjetovanju - Javno savjetovanje o Nacrtu prijedloga Odluke o obveznoj uporabi zimske opreme na zimskim dionicama javnih cesta u Republici Hrvatskoj

Redni broj
Korisnik
Područje
Komentar
Status odgovora
Odgovor
1 DOMAGOJ PAVOŠEVIĆ O D L U K U, I. Poštovani, potrebno je uskladiti ovaj Nacrt prijedloga Odluke o obveznoj uporabi zimske opreme na zimskim dionicama javnih cesta u Republici Hrvatskoj s Pravilnikom o tehničkim uvjetima vozila u prometu na cestama. Naime, prema izmijenjenom i dopunjenom Pravilniku o tehničkim uvjetima vozila u prometu na cestama od 7. 7. 2023., definicija zimske opreme je kako sljedi: »Članak 104. (1) Zimskom opremom motornih vozila kategorije M i N čija najveća dopuštena masa nije veća od 3,5 t sukladno ovom Pravilniku, smatraju se zimski pneumatici (M+S, M.S., M&S ili 3PMSF) na svim kotačima ili ljetni pneumatici s najmanjom dubinom profila od 4 mm na svim kotačima i s lancima za snijeg ili uređajima namijenjenima za povećanje učinka prianjanja kotača za površinu po kojoj se motorno vozilo kreće, koji se postavljaju na pogonske kotače. (2) Zimskom opremom motornih vozila kategorije M i N čija je najveća dopuštena masa veća od 3,5 t sukladno ovom Pravilniku, smatraju se zimski pneumatici (M+S, M.S., M&S ili 3PMSF) na pogonskim kotačima ili lanci za snijeg ili uređaji namijenjeni za povećanje učinka prianjanja kotača za površinu po kojoj se motorno vozilo kreće, koji se postavljaju na pogonske kotače. (3) Zimskom opremom autobusa sukladno ovom Pravilniku, smatraju se zimski pneumatici (M+S, M.S., M&S ili 3PMSF) na pogonskim kotačima ili lanci za snijeg ili uređaji namijenjeni za povećanje učinka prianjanja kotača za površinu po kojoj se motorno vozilo kreće, koji se postavljaju na pogonske kotače. (4) Lanci za snijeg i uređaji namijenjeni za povećanje učinka prianjanja kotača za površinu po kojoj se motorno vozilo kreće iz stavka 1., 2. i 3. ovoga članka moraju biti tipno odobreni. (5) Pneumatici s čavlima ne smiju se postavljati na motorna vozila. (6) Odredbe ovoga članka ne primjenjuju se na vojna vozila oružanih snaga Republike Hrvatske.« Dakle, treba jasnije definirati što su to zimske gume i treba u nacrt ove Odluke osim lanaca za snijeg kao zimske opreme uvrstiti i tzv. uređaje namijenjene za povećanje učinka prianjanja kotača za površinu po kojoj se motorno vozilo kreće. Jer iz Pravilnika o tehničkim uvjetima vozila u prometu na cestama je vidljivo da na zimskim gumama postoje još neke oznake osim spomenutih "M+S". Također, kako su neki već spomenuli, u definiciju zimskih guma treba uvrstiti i da osim oznaka "M+S" (i varijacija na temu istih) na boku gume mora biti vidljiva i ikona planine sa pahuljom snijega u sredini. Osim toga, u oba ova pravna akta (Nacrtu prijedloga Odluke o obveznoj uporabi zimske opreme na zimskim dionicama javnih cesta u Republici Hrvatskoj i Pravilnika o tehničkim uvjetima vozila u prometu na cestama) ostaje nejasno zašto se definicija zimske opreme za autobuse i teretna vozila iznad 3.5 tone najveće dopuštene mase tako nepotrebno komplicira. Sažimanjem definicije zimske opreme za autobuse i teretna vozila iznad 3.5 tone n.d.m. u oba ova pravna akta može se napisati sljedeće: "Zimskom opremom motornih vozila kategorije M i N čija je najveća dopuštena masa veća od 3,5 t sukladno ovom Pravilniku, smatraju se zimski pneumatici (M+S, M.S., M&S ili 3PMSF) na pogonskim kotačima ili lanci za snijeg ili uređaji namijenjeni za povećanje učinka prianjanja kotača za površinu po kojoj se motorno vozilo kreće, koji se postavljaju na pogonske kotače." Time smo objedinili i autobuse i sva teretna vozila iznad 3.5 tone najveće dopuštene mase. Uostalom, Članak 104., stavak 2. i stavak 3., iz trenutno važećeg Pravilnika o tehničkim uvjetima vozila u prometu na cestama su identični. Zašto se stoga ne bi oba svela pod jedan stavak? Hvala i lijep pozdrav. Djelomično prihvaćen Dijelomično prihvaćen.
2 DOMAGOJ PAVOŠEVIĆ O D L U K U, I. Poštovani, potrebno je uskladiti ovaj Nacrt prijedloga Odluke o obveznoj uporabi zimske opreme na zimskim dionicama javnih cesta u Republici Hrvatskoj s Pravilnikom o tehničkim uvjetima vozila u prometu na cestama. Naime, prema izmijenjenom i dopunjenom Pravilniku o tehničkim uvjetima vozila u prometu na cestama od 7. 7. 2023., definicija zimske opreme je kako sljedi: »Članak 104. (1) Zimskom opremom motornih vozila kategorije M i N čija najveća dopuštena masa nije veća od 3,5 t sukladno ovom Pravilniku, smatraju se zimski pneumatici (M+S, M.S., M&S ili 3PMSF) na svim kotačima ili ljetni pneumatici s najmanjom dubinom profila od 4 mm na svim kotačima i s lancima za snijeg ili uređajima namijenjenima za povećanje učinka prianjanja kotača za površinu po kojoj se motorno vozilo kreće, koji se postavljaju na pogonske kotače. (2) Zimskom opremom motornih vozila kategorije M i N čija je najveća dopuštena masa veća od 3,5 t sukladno ovom Pravilniku, smatraju se zimski pneumatici (M+S, M.S., M&S ili 3PMSF) na pogonskim kotačima ili lanci za snijeg ili uređaji namijenjeni za povećanje učinka prianjanja kotača za površinu po kojoj se motorno vozilo kreće, koji se postavljaju na pogonske kotače. (3) Zimskom opremom autobusa sukladno ovom Pravilniku, smatraju se zimski pneumatici (M+S, M.S., M&S ili 3PMSF) na pogonskim kotačima ili lanci za snijeg ili uređaji namijenjeni za povećanje učinka prianjanja kotača za površinu po kojoj se motorno vozilo kreće, koji se postavljaju na pogonske kotače. (4) Lanci za snijeg i uređaji namijenjeni za povećanje učinka prianjanja kotača za površinu po kojoj se motorno vozilo kreće iz stavka 1., 2. i 3. ovoga članka moraju biti tipno odobreni. (5) Pneumatici s čavlima ne smiju se postavljati na motorna vozila. (6) Odredbe ovoga članka ne primjenjuju se na vojna vozila oružanih snaga Republike Hrvatske.« Dakle, treba jasnije definirati što su to zimske gume i treba u nacrt ove Odluke osim lanaca za snijeg kao zimske opreme uvrstiti i tzv. uređaje namijenjene za povećanje učinka prianjanja kotača za površinu po kojoj se motorno vozilo kreće. Jer iz Pravilnika o tehničkim uvjetima vozila u prometu na cestama je vidljivo da na zimskim gumama postoje još neke oznake osim spomenutih "M+S". Također, kako su neki već spomenuli, u definiciju zimskih guma treba uvrstiti i da osim oznaka "M+S" (i varijacija na temu istih) na boku gume mora biti vidljiva i ikona planine sa pahuljom snijega u sredini. Osim toga, u oba ova pravna akta (Nacrtu prijedloga Odluke o obveznoj uporabi zimske opreme na zimskim dionicama javnih cesta u Republici Hrvatskoj i Pravilnika o tehničkim uvjetima vozila u prometu na cestama) ostaje nejasno zašto se definicija zimske opreme za autobuse i teretna vozila iznad 3.5 tone najveće dopuštene mase tako nepotrebno komplicira. Sažimanjem definicije zimske opreme za autobuse i teretna vozila iznad 3.5 tone n.d.m. u oba ova pravna akta može se napisati sljedeće: "Zimskom opremom motornih vozila kategorije M i N čija je najveća dopuštena masa veća od 3,5 t sukladno ovom Pravilniku, smatraju se zimski pneumatici (M+S, M.S., M&S ili 3PMSF) na pogonskim kotačima ili lanci za snijeg ili uređaji namijenjeni za povećanje učinka prianjanja kotača za površinu po kojoj se motorno vozilo kreće, koji se postavljaju na pogonske kotače." Time smo objedinili i autobuse i sva teretna vozila iznad 3.5 tone najveće dopuštene mase. Uostalom, Članak 104., stavak 2. i stavak 3., iz trenutno važećeg Pravilnika o tehničkim uvjetima vozila u prometu na cestama su identični. Zašto se stoga ne bi oba svela pod jedan stavak? Hvala i lijep pozdrav. Djelomično prihvaćen Dijelomično prihvaćen.
3 TIHOMIR KLEMENT O D L U K U, I. Znate li razliku što je zimska guma, a što je guma s oznakom M+S? Mnogi za gumu s oznakom M+S automatski vjeruju kako je to zimska guma, neki pak tvrde kako je to oznaka za cjelogodišnju gumu. Ma interpretacija ima koliko hoćete, tako da su manje upućeni zbunjeni i dolaze u nedoumicu o čemu se radi i nikako da na šistac stave što je točno. Pri tom i Internet čini svoje. Premda je to alat koji pruža ogroman broj informacija, ali isto tako taj svemogući Internet pruža mogućnosti određenim osobama da pokažu kako su neznalice ili veliki trolovi koji se na Internetu zabavljaju, a s time što druge dovode u nedoumicu. Vrlo često takvi svoje neznanje ukomponiraju s bezobraznim ponašanjem i vrijeđanjem ostalih. Jer, oznaka M+S ne govori nužno o tome jesu li gume zimske, ljetne ili za sve sezone. Pri tom se oznaka M+S tumači na različite načine i nedoumice oko ovoga su prevelike. Pogrešno uvjerenje (namjerno ili nenamjerno) kod nekih je tako duboko da je često veliki problem razuvjeriti ih. Dakle, pokušat ćemo jednostavno i razumljivo odgovoriti na pitanje – ‘Šta znači oznaka M+S na gumama?’ Oznaka M+S dolazi od početnih slova rijeći ‘mud and snow’ što u prijevodu znači ‘blato i snijeg’. U biti nam govori o tome kakav dizajn profila imaju gume koje nose tu oznaku, zapravo kakvog im je oblika šara. Oznaka M+S (Mud and Snow, odnosno blato i snijeg) na vanjskoj bočnoj strani gume govori o tome kako gume imaju ‘grublji’ profil s većim kanalima i utorima, da kažemo po vozački ‘ripne’ su veće i grublje. Svaka takva guma može nositi na sebi oznaku M+S, bez obzira na to kakav im je sirovinski sastav što znači da ova oznaka ne govori nužno o tome jesu li gume zimske, ljetne ili cjelogodišnje. Na primjer gume za off-road i prave terence s ‘grubim’ profilom nose oznakiu M+S, a u biti nisu zimske gume. U usporedbi s ljetnim gumama, zimske gume imaju sastav gume koji ostaje mekan pri niskim temperaturama i visoko užlijebljenu šaru (tisuće sićušnih utora) sa malim lamelicama (odlično za led) što osigurava optimalnu učinkovitost u hladnim uvjetima (suho, mokro, snježno ili ledeno). Prepoznatljive su po oznaci “pahuljice na planini” na vanjskoj stijenci gume (vidi sliku u članku). To su prave zimske gume koje zadovoljavaju propisane međunarodne standarde čime se jamči prava razina performansi u zimskim uvjetima. Preporuka je korištenje isključivo guma označenih s ovom oznakom u zimskom razdoblju. Tako oznaka M+S postaje prošlost na zimskim gumama, a trenutačno uz oznaku M+S obavezno treba stajati trokraki planinski piktogram s pahuljicom u sredini što je obavezna oznaka za sve zimske gume. Dosadašnja oznaka M+S od početka 2018. godine više nije dovoljna za nove zimske gume. Međutim postoji prijelazni period do 30. rujna 2024. godine, do kojeg će se kao dio zimske opreme uvažavat već proizvedene gume s oznakom M+S. Novi simbol zimskih guma temelji se na višim standardima koje guma mora ispuniti. Dok guma samo s oznakom M+S ne mora ispuniti kriterij zimskog testa, za dobijanje simbola u obliku ‘piktograma s pahuljicom’ gume će morati dokazati minimalnu kvaliteu na testu na snijegu. Dakle onaka za pravu zimsku gumu na boku gume ima oznaku M+S i simbol pahuljice. Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
4 ALEN RENDULIĆ O D L U K U, I. Potrebno je jasnije definirati što se podrazumijeva pod zimskim pneumaticima. U mnogim zemljama EU se pod pojmom "zimski pneumatici" podrazumijevaju: zimske ili cjelogodišnje gume sa simbolom Alpine (trokraki planinski piktogram s pahuljom u sredini) smiju se koristiti u zimskim uvjetima na cesti. Gume s konvencionalnim simbolom M+S se ne smatraju zimskim pneumaticima! Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
5 DAVOR SVETINOVIĆ O D L U K U, II. Potrebno je uskladiti odluku s člankom 104. Pravilnika o tehničkim uvjetima vozila u prometu na cestama („Narodne novine“, broj 85/16., 24/17., 70/19., 60/20. i 79/23.), koji glasi: "Zimskom opremom motornih vozila kategorije M i N čija najveća dopuštena masa nije veća od 3,5 t sukladno Pravilniku o tehničkim uvjetima vozila u prometu na cestama („Narodne novine“, broj 85/16., 24/17., 70/19., 60/20. i 79/23.), smatraju se zimski pneumatici (M+S, M.S., M&S ili 3PMSF) na svim kotačima ili ljetni pneumatici s najmanjom dubinom profila od 4 mm na svim kotačima i s lancima za snijeg ili uređajima namijenjenima za povećanje učinka prianjanja kotača za površinu po kojoj se motorno vozilo kreće, koji se postavljaju na pogonske kotače. Zimskom opremom motornih vozila kategorije M i N čija je najveća dopuštena masa veća od 3,5 t sukladno Pravilniku o tehničkim uvjetima vozila u prometu na cestama, smatraju se zimski pneumatici (M+S, M.S., M&S ili 3PMSF) na pogonskim kotačima ili lanci za snijeg ili uređaji namijenjeni za povećanje učinka prianjanja kotača za površinu po kojoj se motorno vozilo kreće, koji se postavljaju na pogonske kotače. Zimskom opremom autobusa sukladno Pravilniku o tehničkim uvjetima vozila u prometu na cestama, smatraju se zimski pneumatici (M+S, M.S., M&S ili 3PMSF) na pogonskim kotačima ili lanci za snijeg ili uređaji namijenjeni za povećanje učinka prianjanja kotača za površinu po kojoj se motorno vozilo kreće, koji se postavljaju na pogonske kotače. Lanci za snijeg i uređaji namijenjeni za povećanje učinka prianjanja kotača za površinu po kojoj se motorno vozilo kreće iz stavka 1., 2. i 3. ovoga članka moraju biti tipno odobreni. Pneumatici s čavlima ne smiju se postavljati na motorna vozila. Odredbe ovoga članka ne primjenjuju se na vojna vozila oružanih snaga Republike Hrvatske.“. Pozdrav! Prihvaćen Prihvaćen.