Izvješće o provedenom savjetovanju - Prijedlog pravilnika o dopuni Pravilnika o utvrđivanju naknada za šumu i šumsko zemljište
Redni broj
|
Komentar | Odgovor | |||
---|---|---|---|---|---|
1 | OBNOVLJIVI IZVORI ENERGIJE HRVATSKE GOSPODARSKO INTERESNO UDRUŽENJE | PRAVILNIK O DOPUNI PRAVILNIKA O UTVRĐIVANJU NAKNADA ZA ŠUMU I ŠUMSKO ZEMLJIŠTE | U ime Obnovljivih izvora energije Hrvatske (OIEH) predlažemo da se u članku 13. iza stavka 5. doda novi stavak 6., koji glasi: (6) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, naknada za šumsko zemljište za osnivanje prava služnosti za zahvate proizvodnih postrojenja obnovljivih izvora energije, obračunava se po formuli: Nz=Tvz*P*n/200 gdje su: Nz– naknada za šumsko zemljište Tvz – tržišna vrijednost šumskog zemljišta P – površina služnosti n – broj godina na koje se osniva pravo služnosti. Stavak 6. članka 13. koji postaje stavak 7. članka 13. mijenja se i glasi: (6) Naknada za šumsko zemljište obračunata sukladno stavcima 1., 2. i 6. ovoga članka, izračunava se na način da se utvrđeni iznos umanji za 50 %. Obrazloženje: U postupku osnivanja prava služnosti ili građenja na šumi i šumskom zemljištu u vlasništvu Republike Hrvatske, Naknada za šumu (dalje „Naknada“) predstavlja značajan teret pravnim i fizičkim osobama za realiziranje osnivanja prava služnosti ili građenja, odnosno osnivanja tereta na zemljišnim česticama kako bi se mogli realizirati projekti obnovljivih izvora energije. Naime, treba istaknuti da su OIE elektrane u Hrvatskoj već u obvezi sudjelovati u značajnim novčanim davanjima u korist države, jedinice lokalne samouprave i drugih javnih tijela. Od plaćanja izdavanja energetskog odobrenja, naknade za korištenje zemljišta JLS, godišnjoj fiksnoj naknadi JLS, komunalni doprinos i naknada, uključujući i naknade za osnivanje prava služnosti ili građanja na šumi ili šumskom zemljištu odnosno osnivanje prava služnosti ili građenja na poljoprivrednom zemljištu u vlasništvu Republike Hrvatske. U velikom broju slučajeva iznosi Naknade skupno s ostalim navedenim naknadama višestruko premašuju prihvatljiva opterećenja opravdanog kapitalnog troška (CAPEX), što kao rezultat ima odustajanje od investicije. Stoga smatramo da postoji ekonomska opravdanost za smanjenje predmetne naknade, kako bi se omogućilo pravnim i fizičkim osobama te jedinicama lokalne i područne/regionalne samouprave, da uz manju Naknadu, realiziraju svoje investicijske projekte te kako bi se dodatno potaklo i osnažilo poduzetništvo. Ističemo da je Republika Hrvatska u obvezi izravno primjenjivati europsko zakonodavstvo, uključujući: • Uredbu Vijeća (EU) 2022/2577 od 22. prosinca 2022., okvir za ubrzavanje uvođenja energije iz obnovljivih izvora, propisuje da su obnovljivi izvori prevladavajući javni interes te nalaže uklanjanje svih prepreka za njihovu realizaciju. • Direktivu (EU) 2023/2413, ažurirala Direktivu (EU) 2018/2001 o promicanju uporabe energije iz obnovljivih izvora, s ciljem 42.5% povećanja udjela do 2030. za obnovljive izvore energije u EU-ovoj cjelokupnoj potrošnji energije te pojednostavnjenja postupka izdavanja dozvola za projekte u području energije iz obnovljivih izvora. • Uredba o obnovi prirode 2022/0195/COD, propisuje mjere za obnovu najmanje 20 % kopnenih i morskih područja EU-a do 2030., države članice tijekom izrade nacionalnih planova obnove trebale bi pri obnovi bioraznolikosti razmotriti potencijal doprinosa obnovljivi izvora energije dekarbonizaciji odnosno ispunjavanju ciljeva obnove prirode. Sukladno navedenoj energetskoj razvojnoj politici EU te imajući u vidu važnost proizvodnih postrojenja obnovljivih izvora energije, OIEH predlaže da se naknada za šumsko zemljište u svrhu osnivanja prava služnosti za projekte obnovljivih izvora energije umanji kako bi se dodatno potaknula investicijska klima u Hrvatskoj. | Nije prihvaćen | Komentar se ne prihvaća. Predmetnim odredbama važećeg Pravilnika propisan je način izračuna naknade za šumsko zemljište za osnivanje prava služnost te smatramo kako u ovom trenutku ne postoji ekonomska opravdanost za smanjenje predmetne naknade. Trenutno važeća odredba po kojoj se obračunava naknada za zemljište ne predstavlja prepreku u realizaciji zahvata proizvodnih postrojenja obnovljivih izvora energije. |