Izvješće o provedenom savjetovanju - Prijedlog Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o komasaciji poljoprivrednog zemljišta, s konačnim prijedlogom Zakona

Redni broj
Korisnik
Područje
Komentar
Status odgovora
Odgovor
1 TOMISLAV GOLUBIĆ KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O KOMASACIJI POLJOPRIVREDNOG ZEMLJIŠTA Komentar Hrvatske komore inženjera geodezije na čl. 9. prijedloga zakona kojim predlažu da se smanji postotak ukupne površine zemljlišta je iznimno stručan i dobar, te predlažem da se isti smanji na sa 50 % na 10 % (ako je moguće i manje od toga). Prihvaćen Prihvaća se
2 MLADEN PUŠKARIĆ KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O KOMASACIJI POLJOPRIVREDNOG ZEMLJIŠTA Ovim putem Hrvatska zajednica općina izražava mišljenje u odnosu na članke 7. i 24. U članku 7., stavak 2., predlaže se dodati: ...,osim u slučaju kada je više od 50% zemljišta u vlasništvu RH, tada se manja površina zemljišta neće dodijeliti razmjerno , već će se isključivo nadoknaditi od zemljišta u vlasništvu RH. Članak 24., Sastav Povjerenstva: Predlažemo da se sastav Povjerenstva proširi sa sadašnjih 5 na 7 članova , na način da u svoj sastav obuhvati po jednog člana jedinice lokalne samouprave i jedinice regionalne samouprave s područja na kojem se komasacija provodi. Primljeno na znanje Zahvaljujemo na komentaru
3 HRVATSKA KOMORA OVLAŠTENIH INŽENJERA GEODEZIJE. KONAČNI PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O KOMASACIJI POLJOPRIVREDNOG ZEMLJIŠTA Pogled s ekonomske strane Realni dohodak poljoprivrede je u 2024. godini pao 6.3% na 1.6 mlrd EUR, u kombinaciji s padom vrijednosti poljoprivredne proizvodnje od 0.3% na 28 mlrd EUR. Udio izvoza u prihodima poljoprivrednih tvrtki pao je na 14.6%, što je najniža razina od 2019. godine, a deficit u međunarodnoj razmjeni hrane i živih životinja skočio je na visokih 2.2 mlrd EUR. Radi navedenog smo jako izloženi rastu uvoznih cijena hrane. Hrvatska treba zaokret u upravljanju poljoprivrednim zemljištem kako bi osigurala prehrambenu sigurnost i smanjila ovisnost o uvozu. Za ilustraciju fragmentiranosti, u Hrvatskoj je registrirano 164.629 poljoprivrednih gospodarstava koji koriste 1.160.287 ha poljoprivrednog zemljišta. Čak 55,6% poljoprivrednih gospodarstava ima površinu upisanu u ARKOD manju od 3 ha. U strukturi obiteljskih poljoprivrednih gospodarstava njih 83.4% imaju do jednog člana, a čak 58.3% od svih poljoprivrednih gospodarstava nema niti jednog člana odnosno poljoprivreda im nije primarna djelatnost. Prema podacima Ministarstva od 330.187 ha državnog poljoprivrednog zemljišta pod zakupom i koncesijama je 107.303 ha, bez raspolaganja je 132.975 ha, dok je pod privremenim korištenjem 70.157 ha. Zakon definira svrhu komasacije kao omogućavanje ekonomičnijeg iskorištavanja poljoprivrednog zemljišta uz povoljnije uvjete za poljoprivrednu proizvodnju i ruralni razvoj. Dakle primarni razlog za komasaciju je upravo povećanje ekonomske iskoristivosti zemljišta i poboljšanje gospodarskog potencijala kroz racionalizaciju korištenja zemljišnih resursa. Komasacija omogućava bolju administrativnu organizaciju poljoprivrednog zemljišta (u vidu oblika i površine katastarskih čestica), smanjenje fragmentacije i olakšavanje poljoprivredne proizvodnje. Obzirom na navedeno u uvodu komentara, s gledišta ekonomskog razvoja jasna je potreba za racionalnijim korištenjem zemljišnih resursa i smanjenjem neiskorištenih ili slabo korištenih katastarskih čestica, a posljedično i poboljšanje infrastrukture, kao što su pristupni putevi ili sustavi navodnjavanja, koji bi olakšali poljoprivrednu proizvodnju i transport. Kako bi se krenulo u smjeru osiguravanja prehrambene sigurnosti i smanjivanja ovisnost o uvozu, odnosno poticanja ulaganja i investicija koje bi posljedično utjecale na navedeno, predlažemo davanje mogućnosti kojom bi se postupak komasacije definirao kao jedan od strateških investicijskih projekata Republike Hrvatske i/ili javnim investicijskim projektom, kada bi za određeno područje postoji opravdani interes investitora za veće poljoprivredno zemljište. Navedeno se odnosi na čl.20 Zakona koji definira kako interes za provođenje komasacije daju samo vlasnici zemljišta, neovisno o tome radi li se ili ne radi o zapuštenom poljoprivrednom zemljištu koje se može privesti poljoprivrednoj proizvodnji. Naime, čl. 4 st. 1 Zakona o poljoprivrednom zemljištu definira kako se poljoprivredno zemljište mora održavati pogodnim za poljoprivrednu proizvodnju, dok se koncept održavanja i odgovornosti vlasnika može izvesti iz više članaka Zakona o vlasništvu i drugim stvarnim pravima (koji se bave općim pravima i obvezama vlasnika). Stoga ne vidimo argument po kojem bi Zakon trebao biti samo u korist onih vlasnika koji su dugogodišnjom nebrigom za svoje vlansništvo dokazali jasan (ne)interes za poljoprivrednom proizvodnjom, dok s druge strane postoji stvarana želja i potreba za investicijama u poljoprivredu koje bi dugoročno rezultirale ekonomskim rastom, povećanjem bruto domaćeg proizvoda, stvaranju novih radnih mjesta, poboljšanjem infrastrukture te poticanjem lokalne zajednice. Stručno gledište I. Kako bi se postupalo s prijavama koje nisu zadovoljile uvjete iz trenutno važećeg Zakona? Mišljenja smo kako bi i takvim prijavama trebalo omogućiti predaju PIR-ova te omogućiti da se predaju na ponovni pregled po novim uvjetima kako ne bi morali ponavljati cijeli postupak od početka. II. S obzirom na povijest nastanka podataka koji se vode u službenim evidencijama (katastar i zemljišna knjiga), svjedoci smo situacija da iste ne odgovaraju stanju u naravi u pogledu upisanih osoba (upisane pokojne osobe, bivši vlasnici, pogrešni upisi, …), ali i načina korištenja zemljišta tj. mirnog posjeda. Kada bi prije postupka izrade PIR-a prethodila aktivnost po uzoru na postupak katastarske izmjere, kojom bi se uskladili katastarski i zemljišnoknjižni podaci u pogledu upisanih osoba, ima li bismo evidencije koje su odraz stvarnog stanja tj. u daljnjim koracima komuniciralo bi se samo s onim vlasnicima koji odgovaraju stvarnom stanju – aktivni vlasnici. Nakon toga u aktivnostima izrade PIR-a (skupljanje suglasnosti) bile bi uključene osobe (fizičke i pravne) koje uistinu trebaju i biti uključene. U ovom postupku sastavljali bi se prijedlozi ZK uložaka koji bi nakon verifikacije nadležnog općinskog suda bili provedeni kroz službene evidencije. Na taj način bi (i u slučaju da JLS ne ispuni potrebne uvjeta za provedbu komasacije) podaci o upisanim osobama u dijelu katastarske općine koji je predložen za komasaciju bili aktualni. III.Uskladiti postupanja kronološki. U fazi ispunjavanja uvjeta za pokretanje komasacije, obavezni su postupci koji tek slijede u fazi provođenja komasacije – donošenje rješenja o izdvajanju zemljišta za opće potrebe. Primljeno na znanje Zahvaljujemo na komentarima.
4 HRVATSKA KOMORA OVLAŠTENIH INŽENJERA GEODEZIJE. IV. PRIJEDLOG ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU, Članak 1. Predlažemo da se u situacijama kada je Republika Hrvatska sudionik komasacije, zemljište za zajedničke i opće potrebe osigurava najprije iz zemljišta u njenom vlasništvu, a potom od ostalih sudionika. Prihvaćen Prihvaća se
5 HRVATSKA KOMORA OVLAŠTENIH INŽENJERA GEODEZIJE. IV. PRIJEDLOG ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU, Članak 6. Mišljenja smo kako bi se postupak trebao pojednostaviti tako da se JLS-ovi rasterete, a više uključenosti i obaveza preuzme Ministarstvo. Za objave koristiti oglasnu ploču i mrežne stranice. Također, za izradu PIR-a investitor bi trebala biti jedinica lokalne samouprave, a odgovornost same izrade trebale bi preuzeti osobe iz čl. 37. Zakona o komasaciji poljoprivrednog zemljišta. Primljeno na znanje Zahvaljujemo na komentarima
6 BOŽENKA SPAHIĆ IV. PRIJEDLOG ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU, Članak 6. U st. 3. bi trebalo navesti da će se na području komasacije, tamo gdje je minimalno 50% zemljišta u vlasništvu Republike Hrvatske, putna i kanalska mreža planirati umanjenjem u maksimalnom postotku do 10%, ali samo za zemljište u vlasništvu RH. Smatramo da u takvim slučajevima treba izbjeći umanjenje vrijednosti čestica u vlasništvu fizičkih/pravnih osoba ukoliko postoji mogućnost planiranja putne i kanalske mreže na zemljištu u vlasništvu RH. Prihvaćen Prihvaća se
7 HRVATSKA KOMORA OVLAŠTENIH INŽENJERA GEODEZIJE. IV. PRIJEDLOG ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU, Članak 9. Iako je ovaj uvjet promijenjen u odnosu na prethodni zakonski propis, smatramo kako još uvijek može biti velika prepreka u ostvarenju preduvjeta za projekt komasacije. Prijedlog je da se u manjoj mjeri uvjetuje broj vlasnika, ali da se površinski uvjet svakako promijeni na manju vrijednost. Naime, u situacijama kada nema puno velikih poljoprivrednika čije suglasnosti bi brzo zadovoljile površinski kriterij, bilo bi ga izuzetno teško ispuniti. Prihvaćen Prihvaća se
8 BOŽENKA SPAHIĆ IV. PRIJEDLOG ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU, Članak 9. U st. 2. treba dodati suglasnost Ministarstva u slučaju kada je vlasnik poljoprivrednog zemljišta RH. Primljeno na znanje Zahvaljujemo na komenaru
9 GEODETSKI ZAVOD RIJEKA GEODETSKO PROJEKTIRANJE I IZVOĐENJE, DRUŠTVO S OGRANIČENOM ODGOVORNOŠĆU IV. PRIJEDLOG ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU, Članak 16. U st. 4. treba maknuti obvezu objavljivanja preglednog plana putne i kanalske mreže u službenom glasilu Nositelja komasacije i jedinice područne (regionalne) samouprave odnosno Grada Zagreba na čijem se području provodi komasacija. Mišljenja smo da je isti dovoljno objaviti na mrežnim stranicama Nositelja komasacije i na oglasnoj ploči i mrežnim stranicama jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave odnosno Grada Zagreba na čijem se području provodi komasacija, budući da objavi preglednog plana položaja putne i kanalske mreže prethodi pribavljanje mišljenja tijela državne uprave odnosno jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave nadležnih za putove odnosno za vodno gospodarstvo. Prijedlog novog stavka 4 Članka 39. (4) Nositelj komasacije objavljuje pregledni plan položaja putne i kanalske mreže na javni uvid u trajanju od 15 dana na oglasnoj ploči i na mrežnim stranicama Nositelja komasacije i jedinice područne (regionalne) samouprave odnosno Grada Zagreba na čijem se području provodi komasacija. Prihvaćen Prihvaća se
10 BOŽENKA SPAHIĆ IV. PRIJEDLOG ZA DONOŠENJE ZAKONA PO HITNOM POSTUPKU, Članak 23. U čl. 39. Zakona imati na umu da, ukoliko se prihvati naš komentar oko dijela da ukoliko je RH na kom. području vlasnik 50% i više površine, da se putna i kanalska mreža planira na području koje je u vlaništvu RH (do 10% vrijednosti zemljišta), a da se ne umanjuje vrijednost zemljišta u vlasništvu fizičkih/pravnih osoba. Primljeno na znanje Zahvaljujemo na komentaru