Izvješće o provedenom savjetovanju - Savjetovanje s javnošću o Nacrtu prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o udžbenicima i drugim obrazovnim materijalima za osnovnu i srednju školu
Redni broj
|
Komentar | Odgovor | |||
---|---|---|---|---|---|
1 | IRENA VRKIĆ | PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O UDŽBENICIMA I DRUGIM OBRAZOVNIM MATERIJALIMA ZA OSNOVNU I SREDNJU ŠKOLU | Poštovani, Udžbenik je obvezni obrazovni materijal u svim predmetima, izuzev predmeta s pretežno odgojnom komponentom, koji služi učenicima za učenje, a nastavnicima kao vrlo važan i vrijedan odgojno obrazovni materijal. Smatram da pravo na korištenje udžbenika je osnovno pravo djeteta i da se učenike u srednjim strukovnim školama, kao i nastavnike, ne bi smjelo uskraćivati tog vrijednog odgojno obrazovnog materijala. Smatram da bi udžbenici trebali ostati i biti obavezan dio strukovnog obrazovanja. Uskraćivanje udžbenika u strukovnim škola iz stručnih predmeta je diskriminacija učenika tih škola, kao i nastavnika koji drže stručne premete. Uskraćivanje udžbenika učenicima otežava učenje, a nastavnicima otežava izvođenje nastave i zadaje im dodatno opterećenje gdje se oni sami moraju mučiti i sastavljati nastavne materijale. Upotreba nerecenziranih nije prikladna jer na taj način može doći do širenja netočnih informacija. Učenici četverogodišnjih strukovnih škola idu na državnu maturu i ako rade opće obrazovne predmete kao što su biologija i kemija bez udžbenika, može se dogoditi da ne usvoje potrebno znanje i time ih se stavlja u nepravedno podređen položaj spram gimazijalaca koji idu na državnu maturu. Smatram da udžbenici i dalje trebaju ostati obavezni u svim predmetima, za koje postoje, u srednjim strukovnim školama, bilo da je riječ o općeobrazovnim ili stručnim predmetima. Lijep pozdrav, Irena Vrkić, nastavnica kemije. | Nije prihvaćen | Poštovana, zahvaljujemo na sudjelovanju u savjetovanju! Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih objavilo je Javni poziv za podnošenje prijava za odobravanje korištenja udžbenika u školi i uvrštavanje udžbenika u Katalog odobrenih udžbenika za udžbenike općeobrazovnih nastavnih predmeta za srednje strukovne škole za učenike I. razreda srednje škole za šk. god. 2025./2026. Naglašavamo da se udžbenici za strukovne nastavne predmete iz postojećeg Kataloga odobrenih udžbenika i dalje mogu koristiti u nastavi. Nakon objave strukovnih kurikula objavit će se Javni poziv za podnošenje prijava za odobravanje korištenja udžbenika u školi i uvrštavanje udžbenika u Katalog odobrenih udžbenika za udžbenike strukovnih modula za srednje strukovne škole. |
2 | ŽELJKO KRSTANAC | PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O UDŽBENICIMA I DRUGIM OBRAZOVNIM MATERIJALIMA ZA OSNOVNU I SREDNJU ŠKOLU, PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O UDŽBENICIMA I DRUGIM OBRAZOVNIM MATERIJALIMA ZA OSNOVNU I SREDNJU ŠKOLU | Kao službeni nastavni materijali, udžbenici prolaze stručne recenzije i usklađeni su s kurikulom, čime jamče točnost i pouzdanost informacija. Njihovo izostavljanje s popisa obveznih nastavnih sredstava dovelo bi do oslanjanja na neprovjerene izvore, neslužbene skripte i online materijale, koji često nisu ažurirani ni u skladu s obrazovnim standardima. To bi rezultiralo velikim razlikama u kvaliteti nastave među školama, pa čak i među razredima unutar iste škole, stvarajući nejednake mogućnosti za učenike u različitim regijama. Nadalje, bez obveznih udžbenika, nastavnici bi morali sami izrađivati ili prilagođavati materijale, što bi im značajno povećalo administrativni i pripremni teret, smanjujući im vrijeme za kvalitetan rad s učenicima. Takva situacija dodatno diskriminira nastavnike strukovnih predmeta, kojima bi se ukinula i teoretska mogućnost da budu ravnopravni s kolegama iz općeobrazovnih predmeta, gdje su udžbenici i dalje ključan alat u poučavanju. Učenici četverogodišnjih strukovnih škola polažu državnu maturu ili prijemne ispite za pojedine fakultete, natječući se za ista mjesta s gimnazijalcima. Da bi imali jednake šanse za uspjeh, nužno je da i oni imaju pristup kvalitetnim, strukturiranim i provjerenim udžbenicima, baš kao što ih imaju gimnazijalci. Udžbenici u gimnazijama osiguravaju sustavno pokrivanje gradiva, jasne metodološke smjernice i zadatke prilagođene ispitnim standardima. Ako učenici strukovnih škola nemaju jednako strukturirane materijale, riskiraju fragmentirano znanje, otežanu pripremu za ispite i manju uspješnost na maturi ili prijemnim ispitima. Time se stvaraju nejednaki uvjeti u obrazovanju i smanjuju im se šanse za upis na željene fakultete. | Nije prihvaćen | Poštovani, zahvaljujemo na sudjelovanju u savjetovanju! Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih objavilo je Javni poziv za podnošenje prijava za odobravanje korištenja udžbenika u školi i uvrštavanje udžbenika u Katalog odobrenih udžbenika za udžbenike općeobrazovnih nastavnih predmeta za srednje strukovne škole za učenike I. razreda srednje škole za šk. god. 2025./2026. Naglašavamo da se udžbenici za strukovne nastavne predmete iz postojećeg Kataloga odobrenih udžbenika i dalje mogu koristiti u nastavi. Nakon objave strukovnih kurikula objavit će se Javni poziv za podnošenje prijava za odobravanje korištenja udžbenika u školi i uvrštavanje udžbenika u Katalog odobrenih udžbenika za udžbenike strukovnih modula za srednje strukovne škole. |
3 | MATILDA BULIĆ | PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O UDŽBENICIMA I DRUGIM OBRAZOVNIM MATERIJALIMA ZA OSNOVNU I SREDNJU ŠKOLU, II.OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI | Trenutni Zakon o udžbenicima predviđa samo 90 dana za izradu novih udžbenika, no u praksi se često događa da se kurikuli pojedinih predmeta donose neposredno prije raspisivanja javnog poziva. Udžbenici su ključan alat u obrazovanju i njihova izrada zahtijeva temeljito promišljanje, istraživanje i usklađivanje s pedagoškim smjernicama. Kvalitetan udžbenik ne nastaje preko noći – on je rezultat promišljenog rada, temeljite analize i stručnog usklađivanja s kurikulom. Kako bi autori i urednici imali priliku dublje razumjeti nove smjernice i osmisliti najbolje moguće obrazovne materijale, predlažemo da javni poziv za izradu udžbenika ne bude raspisan ranije od 90 dana nakon službenog objavljivanja kurikuluma ili da se rok z aizradu produži na najmanje 120 dana. | Nije prihvaćen | Poštovana, zahvaljujemo na sudjelovanju u savjetovanju! Članak 6. st. 4. Zakona o udžbenicima i drugim obrazovnim materijalima za osnovnu i srednju školu propisuje da rok za podnošenje prijave na javni poziv ne može biti kraći od 90 dana od dana objave poziva. |
4 | VJEKOSLAV LEBEDA | PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O UDŽBENICIMA I DRUGIM OBRAZOVNIM MATERIJALIMA ZA OSNOVNU I SREDNJU ŠKOLU, II.OCJENA STANJA I OSNOVNA PITANJA KOJA SE TREBAJU UREDITI ZAKONOM TE POSLJEDICE KOJE ĆE DONOŠENJEM ZAKONA PROISTEĆI | Poštovani, smatram da se za sve udžbenike rok za prijavu mora značajno produžiti od trenutnih 90 dana od objave poziva jer rad na udžbenicima podrazumijeva koordinirani timski rad autora, recenzenata, urednika, lektora, korektora, grafičkih urednika i dizajnera, a uz tiskane udžbenike tu je i oblikovanje digitalnih sadržaja koji prate udžbenike, poput interaktivnih vježbi, audio i video materijala i dodatnih obrazovnih sadržaja, čija izrada zahtijeva dodatno vrijeme i stručnu obradu. | Nije prihvaćen | Poštovani, zahvaljujemo na sudjelovanju u savjetovanju! Članak 6. st. 4. Zakona o udžbenicima i drugim obrazovnim materijalima za osnovnu i srednju školu propisuje da rok za podnošenje prijave na javni poziv ne može biti kraći od 90 dana od dana objave poziva. |
5 | SNJEŽANA LUKAČ | PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O UDŽBENICIMA I DRUGIM OBRAZOVNIM MATERIJALIMA ZA OSNOVNU I SREDNJU ŠKOLU, Članak 1. | Nastavnica sam matematike 35 godina i ne mogu zamisliti rad bez udžbenika. Udžbenik je neophodan i učenicima i nastavnicima. Bez pravovaljanog metodički ispravnog udžbenika učenici bi koristili različite ne provjerene izvore. Nastavnicima udžbenik predstavlja temeljno sredstvo rada koje osigurava dosljednost u izlaganju sadržaja te omogućuje svim učenicima jednaku priliku za usvajanje znanja. Vjerojatno bi koristili neke stare udžbenike, a učenici bi bili prisiljeni prepisivati ili kopirati zadatke. Smatram da su udžbenici neophodni za izvođenje kvalitetne nastave matematike, a i ostalih predmeta. Svim učenicima i nastavnicima potreban je jedinstveni materijal u obliku udžbenika. | Nije prihvaćen | Poštovana, zahvaljujemo na sudjelovanju u savjetovanju! Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih objavilo je Javni poziv za podnošenje prijava za odobravanje korištenja udžbenika u školi i uvrštavanje udžbenika u Katalog odobrenih udžbenika za udžbenike općeobrazovnih nastavnih predmeta za srednje strukovne škole za učenike I. razreda srednje škole za šk. god. 2025./2026. Naglašavamo da se udžbenici za strukovne nastavne predmete iz postojećeg Kataloga odobrenih udžbenika i dalje mogu koristiti u nastavi. Nakon objave strukovnih kurikula objavit će se Javni poziv za podnošenje prijava za odobravanje korištenja udžbenika u školi i uvrštavanje udžbenika u Katalog odobrenih udžbenika za udžbenike strukovnih modula za srednje strukovne škole. |
6 | REBEKA KALAZIĆ | PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O UDŽBENICIMA I DRUGIM OBRAZOVNIM MATERIJALIMA ZA OSNOVNU I SREDNJU ŠKOLU, Članak 1. | Poštovani, kao nastavnik sa preko 30 godina iskustva smatram da prvenstveno dobri udžbenici osiguravaju sustavan, provjeren i metodološki ispravan pristup učenju, pružajući učenicima jasno definirane ishode i metodološki usklađene sadržaje. Kada učenici (a i neiskusni, mladi nastavnici) nemaju pristup udžbeniku primorani su sami tražiti izvore informacija koje nisu uvijek točne, a niti primjerene uzrastu. Dobar udžbenik je prvi oslonac učeniku ako nešto nije savladao, kada je izostao s nastave zbog bolesti ili sudjelovanja u projektu. Učenik svakako treba materijale za samostalno učenje koje će najlakše naći u udžbeniku. Nažalost, udžbenik koji nije obvezan mnogim učenicima ostat će nedostupan. | Nije prihvaćen | Poštovana, zahvaljujemo na sudjelovanju u savjetovanju! Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih objavilo je Javni poziv za podnošenje prijava za odobravanje korištenja udžbenika u školi i uvrštavanje udžbenika u Katalog odobrenih udžbenika za udžbenike općeobrazovnih nastavnih predmeta za srednje strukovne škole za učenike I. razreda srednje škole za šk. god. 2025./2026. Naglašavamo da se udžbenici za strukovne nastavne predmete iz postojećeg Kataloga odobrenih udžbenika i dalje mogu koristiti u nastavi. Nakon objave strukovnih kurikula objavit će se Javni poziv za podnošenje prijava za odobravanje korištenja udžbenika u školi i uvrštavanje udžbenika u Katalog odobrenih udžbenika za udžbenike strukovnih modula za srednje strukovne škole. |
7 | VJEKOSLAV LEBEDA | PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O UDŽBENICIMA I DRUGIM OBRAZOVNIM MATERIJALIMA ZA OSNOVNU I SREDNJU ŠKOLU, Članak 1. | Grupacija nakladnika školskih udžbenika dostavlja primjedbe na prijedlog izmjene ovog članka, a u vezi s odredbom prema kojoj udžbenici za strukovne module u strukovnim školama ne bi bili obvezni. Smatramo da bi takva odredba imala niz negativnih posljedica na kvalitetu obrazovanja u strukovnim školama te na položaj učenika i nastavnika. Udžbenici predstavljaju temelj svakog organiziranog obrazovnog procesa. Njihova izrada prolazi kroz stroge recenzijske i odobrene procedure, čime se osigurava stručnost, točnost i metodička prilagođenost sadržaja. Ako udžbenici za strukovne module ne budu obvezni, postoji ozbiljna opasnost od nesustavnog pristupa poučavanju, što bi moglo dovesti do značajnih razlika u kvaliteti obrazovanja među školama i regijama. Nastavnici u strukovnim školama već se suočavaju s izazovima usklađivanja nastave s dinamičnim zahtjevima tržišta rada. Bez obveznih udžbenika, oni će biti prepušteni vlastitim resursima u osmišljavanju nastavnih materijala, što može rezultirati nekonzistentnim i neujednačenim sadržajem. Uz to, dodatni teret izrade nastavnih materijala može umanjiti vrijeme koje nastavnici mogu posvetiti kvalitetnijem poučavanju. Nadalje, učenici strukovnih škola često dolaze iz socijalno i ekonomski raznolikih sredina. Ako udžbenici ne budu obvezni, učenici će ovisiti o improviziranim nastavnim materijalima, koji možda neće biti dosljedni ni dostupni svima u jednakoj mjeri. Time bi se povećale obrazovne nejednakosti, što je u suprotnosti s temeljnim načelima inkluzivnog obrazovanja. Kvalitetni udžbenici za strukovne module osiguravaju standardizaciju znanja i vještina koje učenici stječu tijekom obrazovanja. Njihovo ukidanje kao obveznih izvora moglo bi rezultirati neujednačenim kompetencijama kod maturanata, što bi moglo otežati njihov prijelaz na tržište rada i nastavak obrazovanja. Nadalje, sustav bez standardiziranih udžbenika otežava usklađivanje strukovnog obrazovanja s europskim kvalifikacijskim okvirima. Napominjemo da udžbenici nisu samo pomoćni materijali već temeljni izvori znanja u cijelom uljuđenom svijetu. Prema Poljaku (1985), udžbenik je osnovna školska knjiga za pojedini predmet, pisana na temelju nastavnog plana i programa te posebno didaktički oblikovana. Istraživanja (Borić i Škugor 2011, Glasnović i Domović 2009) potvrđuju da nastavnici pri pripremi nastave često koriste udžbenike kao osnovu za oblikovanje nastavnog procesa. Nadalje, Driscoll i sur. (1994) ističu da udžbenici služe za planiranje nastave, proširenje vokabulara učenika i usvajanje činjeničnog znanja. Udžbenici su ključni za osiguravanje konzistentnosti i sustavnosti obrazovanja. Hutchinson i Torres (1994) navode da su udžbenici učinkoviti pokretači promjena u nastavnom procesu, jer omogućuju strukturiranost nastavnih sadržaja. Nadalje, Tulip i Cook (1993) ističu da se učitelji uvelike oslanjaju na udžbenike pri planiranju nastave. Istraživanja (Chiappetta i Koballa 2002, Weiss i sur. 2001) pokazuju da čak 90% srednjoškolskih nastavnika koristi udžbenike kao primarni alat za planiranje nastave. Nakladnici školskih udžbenika kontinuirano ulažu u razvoj kvalitetnih i inovativnih obrazovnih materijala, oslanjajući se na stručnjake iz pojedinih strukovnih područja, metodičare i nastavnike iz prakse. Ukidanjem obveznih udžbenika za strukovne module potkopala bi se održivost ovog segmenta izdavaštva, što bi u konačnici dovelo do osiromašenja ponude kvalitetnih obrazovnih sadržaja. S obzirom na navedene argumente, predlažemo da se u ovoj izmjeni Zakona zadrži obveznost korištenja udžbenika za strukovne module u strukovnim školama. Udžbenici nisu samo pomoćno nastavno sredstvo ni drugi obrazovni materijal, već ključni alat za osiguravanje kvalitete obrazovanja, jednakosti među učenicima i podrške nastavnicima. Na taj način osigurala bi se kvaliteta nastave, ujednačenost obrazovnih standarda te pravičnost i jednakost u pristupu obrazovanju za sve učenike. S poštovanjem, Grupacija nakladnika školskih udžbenika | Nije prihvaćen | Poštovani, zahvaljujemo na sudjelovanju u savjetovanju! Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih objavilo je Javni poziv za podnošenje prijava za odobravanje korištenja udžbenika u školi i uvrštavanje udžbenika u Katalog odobrenih udžbenika za udžbenike općeobrazovnih nastavnih predmeta za srednje strukovne škole za učenike I. razreda srednje škole za šk. god. 2025./2026. Naglašavamo da se udžbenici za strukovne nastavne predmete iz postojećeg Kataloga odobrenih udžbenika i dalje mogu koristiti u nastavi. Nakon objave strukovnih kurikula objavit će se Javni poziv za podnošenje prijava za odobravanje korištenja udžbenika u školi i uvrštavanje udžbenika u Katalog odobrenih udžbenika za udžbenike strukovnih modula za srednje strukovne škole. |
8 | ANA ŽULJEVIĆ | PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O UDŽBENICIMA I DRUGIM OBRAZOVNIM MATERIJALIMA ZA OSNOVNU I SREDNJU ŠKOLU, Članak 1. | Poštovani, kao nastavnica kemije i srodnih predmeta, htjela bih iznijeti svoje mišljenje zašto su obavezni udžbenici neophodni u strukovnim školama, posebno udžbenici STEM-područja. Udžbenici osiguravaju sustavan, provjeren i metodološki utemeljen pristup učenju. Ako postanu neobavezni, učenici i nastavnici mogli bi se osloniti na nesustavne ili nepouzdane izvore informacija, što dovodi do fragmentiranog znanja i neujednačenih obrazovnih ishoda. Kao službeni nastavni materijali, udžbenici prolaze stručne recenzije i usklađeni su s kurikulom, čime jamče točnost i pouzdanost informacija. Njihovo izostavljanje s popisa obveznih nastavnih sredstava dovelo bi do oslanjanja na neprovjerene izvore, neslužbene skripte i online materijale, koji često nisu ažurirani ni u skladu s obrazovnim standardima. To bi rezultiralo velikim razlikama u kvaliteti nastave među školama, pa čak i među razredima unutar iste škole, stvarajući nejednake mogućnosti za učenike u različitim regijama. Nadalje, bez obveznih udžbenika, nastavnici bi morali sami izrađivati ili prilagođavati materijale, što bi im značajno povećalo administrativni i pripremni teret, smanjujući im vrijeme za kvalitetan rad s učenicima. Takva situacija dodatno diskriminira nastavnike strukovnih predmeta, kojima bi se ukinula i teoretska mogućnost da budu ravnopravni s kolegama iz općeobrazovnih predmeta, gdje su udžbenici i dalje ključan alat u poučavanju. Udžbenici omogućuju učenicima jedinstveni referentni materijal, olakšavajući praćenje gradiva i pripremu za ispite. Bez njih, učenici bi imali različite početne točke u razumijevanju gradiva, što bi dodatno otežalo usvajanje znanja. Posebno su važni u strukovnom obrazovanju jer osiguravaju strukturirano učenje teorijskih osnova potrebnih za praktičan rad. Bez toga postoji rizik da se naglasak stavi isključivo na praktične vještine, bez nužnog teorijskog temelja, što bi dugoročno moglo negativno utjecati na njihovu zapošljivost i kvalitetu rada. Srdačan pozdrav, Ana Žuljević | Nije prihvaćen | Poštovana, zahvaljujemo na sudjelovanju u savjetovanju! Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih objavilo je Javni poziv za podnošenje prijava za odobravanje korištenja udžbenika u školi i uvrštavanje udžbenika u Katalog odobrenih udžbenika za udžbenike općeobrazovnih nastavnih predmeta za srednje strukovne škole za učenike I. razreda srednje škole za šk. god. 2025./2026. Naglašavamo da se udžbenici za strukovne nastavne predmete iz postojećeg Kataloga odobrenih udžbenika i dalje mogu koristiti u nastavi. Nakon objave strukovnih kurikula objavit će se Javni poziv za podnošenje prijava za odobravanje korištenja udžbenika u školi i uvrštavanje udžbenika u Katalog odobrenih udžbenika za udžbenike strukovnih modula za srednje strukovne škole. |
9 | IVANA BRAJKOVIĆ | PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O UDŽBENICIMA I DRUGIM OBRAZOVNIM MATERIJALIMA ZA OSNOVNU I SREDNJU ŠKOLU, Članak 1. | Poštovani, kao nastavnica matematike i informatike u Strukovnoj školi Gospić, dužna sam osvrnuti se na izostavljanje udžbenika iz obveznih obrazovnih materijala. Upotreba udžbenika u modularnoj nastavi, a posebno u strukovnom srednjoškolskom obrazovanju od neophodne je važnost jer jamči dosljednu primjenu nastavnog gradiva, istovjetan pristup kvalitetnim, točnim i provjerenim informacijama te jednake mogućnosti za učenje svim učenicima u svim odjeljenjima i školama. Nepostojanje obveze korištenja udžbenika ozbiljno narušava kontinuitet nastave te otežava pripremu nastavnicima, ali i učenicima koji matematičke zadatke samostalno rješavaju kod kuće. Cilj obrazovanja je pružiti adekvatno i konkretno znanje u području za koju se polaznici strukovne škole osposobljavaju i posljedično osigurati njihove dobre kompetencije koje su potrebne tržištu rada za koje ih obrazujemo. Bez jasno definiranih, jedinstvenih i obveznih obrazovnih materijala nemoguće je očekivati kvalitetno osposobljene pojedince koji će u budućnosti svojim radom u struci doprinositi društvu u cjelini. Stoga se snažno zalažem za uvođenje obvezne upotrebe udžbenika u srednjoškolskom obrazovanju. Srdačan pozdrav, Ivana Brajković | Nije prihvaćen | Poštovana, zahvaljujemo na sudjelovanju u savjetovanju! Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih objavilo je Javni poziv za podnošenje prijava za odobravanje korištenja udžbenika u školi i uvrštavanje udžbenika u Katalog odobrenih udžbenika za udžbenike općeobrazovnih nastavnih predmeta za srednje strukovne škole za učenike I. razreda srednje škole za šk. god. 2025./2026. Naglašavamo da se udžbenici za strukovne nastavne predmete iz postojećeg Kataloga odobrenih udžbenika i dalje mogu koristiti u nastavi. Nakon objave strukovnih kurikula objavit će se Javni poziv za podnošenje prijava za odobravanje korištenja udžbenika u školi i uvrštavanje udžbenika u Katalog odobrenih udžbenika za udžbenike strukovnih modula za srednje strukovne škole. |
10 | IVAN BJELČIĆ | PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O UDŽBENICIMA I DRUGIM OBRAZOVNIM MATERIJALIMA ZA OSNOVNU I SREDNJU ŠKOLU, Članak 1. | Poštovani, u ime uredništava za školske udžbenike i druge obrazovne materijale nakladničke kuće Alfa d. d. koristimo priliku upozoriti na nelogičnosti u Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o udžbenicima i drugim obrazovnim materijalima za osnovnu i srednju školu. U članku 3. dodaje se novi stavak koji glasi: „Udžbenik može biti obrazovni materijal za module u strukovnim kurikulima (u daljnjem tekstu: modul), koji služi kao podrška u ostvarivanju skupova ishoda učenja utvrđenih strukovnim kurikulom na način da osigurava fleksibilnost i prilagodljivost strukovnom obrazovanju te pridonosi razvoju kompetencija potrebnih za tržište rada, ali ne predstavlja obvezan obrazovni materijal.” Mišljenja smo da bi na svim razinama školovanja udžbenik trebao biti obvezan obrazovni materijal za sve nastavne predmete – osim za predmete s pretežno odgojnom komponentom – koji služi kao cjelovit izvor za ostvarivanje svih odgojno-obrazovnih ishoda utvrđenih predmetnim kurikulom, kao i očekivanja međupredmetnih tema za pojedini razred i predmet. O važnosti udžbenika kao obveznog obrazovnog materijala govori i Poljak (1985) navodeći da je udžbenik osnovna školska knjiga za pojedini predmet, pisana na temelju nastavnog plana i programa, posebno didaktički oblikovana, koju učenici svakodnevno upotrebljavaju u svom obrazovanju. Udžbenik je važan izvor znanja i u njemu su sadržana najvažnija znanja koja učenici trebaju usvojiti prema propisanom nastavnom programu, zbog čega se učitelji u pripremanju nastave često kao osnovom koriste udžbenicima (Borić i Škugor 2011, Glasnović i Domović 2009). Iako slijede obvezujuće dokumente, autori pri oblikovanju udžbenika primjenjuju svoje sklonosti, znanje, iskustvo u dizajnu udžbenika i pitanja za provjeru znanja (Yaman 2017). Zakon o odgoju i obrazovanju u osnovnoj i srednjoj školi navodi da se u školi upotrebljavaju udžbenici koje je odobrilo Ministarstvo prema posebnom zakonu. Za učitelje i roditelje odobrenje MZO-a za upotrebu pojedinog udžbenika u nastavi znak je da udžbenik odražava obvezujuće dokumente i njegova je konkretizacija, a ako je udžbenikom predviđena obrada pojedinih sadržaja, uvriježeno je razmišljanje da je i nastava usmjerena na te sadržaje jer će se njihova usvojenost provjeravati i vrednovati (Garašić i sur. 2018). Važna su obilježja udžbenika njegova sveprisutnost i dosljednost. Budući da je udžbenik jedan od rijetkih obrazovnih materijala koji se u neizmijenjenom obliku kao službeni i recenzirani materijal može koristiti i kod kuće i u školi, uz vodstvo učitelja i samostalno, Hutchinson i Torres (1994) vide udžbenik kao sredstvo kojim se mogu uvesti promjene u nastavnu praksu i obrazovni sustav. Tulip i Cook (1993) navode u svom radu da se učitelji u pravilu oslanjaju na udžbenike, posebice kad moraju odrediti što će obraditi na satu, kojim redoslijedom i u kojem opsegu. Rezultati njihova istraživanja upućuju na to da se učenici češće služe udžbenikom kao izvorom za pripremu za provjere znanja, dok se učitelji uvelike oslanjaju na udžbenik pri obradi gradiva. Driscoll i sur. (1994) u svom su istraživanju pokazali da se učitelji često koriste udžbenikom kao osnovom za planiranje i provođenje nastavnog sata. Također ističu da se učitelji koriste udžbenikom kao izvorom definicija te za proširenje vokabulara učenika i za usvajanje činjeničnog znanja. Rezultati njihova istraživanja pokazali su da se učenici u pravilu služe udžbenikom kad im učitelj da izravnu uputu. Taj rezultat u skladu je s uobičajenom nastavnom praksom u kojoj učenik prati rad i upute učitelja, koji je osmislio nastavni sat te ga vodi usmjeravajući aktivnosti učenika kako bi ostvario planirane nastavne ciljeve. Hutchinson i Torres (1994) također su istraživali način korištenja udžbenika te ističu da su učiteljima potrebna kvalitetna nastavna sredstva poput dobro osmišljenih udžbenika koji mogu pružiti odgovarajuću podršku procesu učenja u školi, ali i kod kuće. Isti autori naglašavaju da su udžbenici učinkoviti pokretači promjena u nastavnom procesu jer su strukturirani materijal koji učiteljima, ali i učenicima, pruža podršku u procesu učenja i poučavanja, a uz takvu strukturiranost lakše se uvode promjene u sustav zato što će i one u udžbeniku biti strukturirane i organizirane. Rezultati istraživanja koje su proveli Chiappetta i Koballa (2002) te Chiappetta i sur. (2006) i Weiss, Banilower, McMahon i Smith (2001) pokazuju da se u planiranju nastavnog procesa čak 90 % srednjoškolskih nastavnika oslanja na udžbenik navodeći da im udžbenici zapravo predstavljaju kurikul. Upravo zbog znanstveno utvrđene važnosti udžbenika u nastavnom procesu smatramo da bi na svim razinama školovanja udžbenik, pa tako i udžbenik za module u strukovnim kurikulima, trebao biti obvezan obrazovni materijal. Alfa d. d. Daniela Novoselić Direktorica nakladništva Ivan Bjelčić Član Uprave | Nije prihvaćen | Poštovani, zahvaljujemo na sudjelovanju u savjetovanju! Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih objavilo je Javni poziv za podnošenje prijava za odobravanje korištenja udžbenika u školi i uvrštavanje udžbenika u Katalog odobrenih udžbenika za udžbenike općeobrazovnih nastavnih predmeta za srednje strukovne škole za učenike I. razreda srednje škole za šk. god. 2025./2026. Naglašavamo da se udžbenici za strukovne nastavne predmete iz postojećeg Kataloga odobrenih udžbenika i dalje mogu koristiti u nastavi. Nakon objave strukovnih kurikula objavit će se Javni poziv za podnošenje prijava za odobravanje korištenja udžbenika u školi i uvrštavanje udžbenika u Katalog odobrenih udžbenika za udžbenike strukovnih modula za srednje strukovne škole. |
11 | DANIJELA BAJIĆ | PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O UDŽBENICIMA I DRUGIM OBRAZOVNIM MATERIJALIMA ZA OSNOVNU I SREDNJU ŠKOLU, Članak 1. | Poštovani, ovim putem bih se htjela očitovati na izmjene zakona o udžbenicima po kojima udžbenici ne bi bili obvezni u strukovnim školama. Naime, postoje situacije u kojima su udžbenici vrlo bitni za ostvarivanje ishoda, posebice udžbenici iz STEM- područja. Primjerice: • udžbenici imaju ključnu ulogu u očuvanju kontinuiteta obrazovanja u slučaju promjene nastavnika, bolesti učenika ili prelaska u drugu školu. Oni omogućuju učenicima da nastave s učenjem bez gubitka gradiva, dok bi u suprotnom mogli propustiti važne dijelove sadržaja. • tijekom online nastave u pandemiji 2020., udžbenici su se pokazali kao jedini pouzdan materijal za samostalno učenje i nadoknadu gradiva. • strukturirani materijali, vizualni prikazi, sažeci i vježbe u udžbenicima pomažu učenicima koji imaju poteškoće u učenju. Ako udžbenici nisu obavezni, ti učenici bi se suočili s dodatnim izazovima u savladavanju gradiva, što bi ih moglo staviti u nepovoljniji položaj u odnosu na ostale vršnjake. • učenici četverogodišnjih strukovnih škola polažu državnu maturu ili prijemne ispite za pojedine fakultete, natječući se za ista mjesta s gimnazijalcima. Da bi imali jednake šanse za uspjeh, nužno je da i oni imaju pristup kvalitetnim, strukturiranim i provjerenim udžbenicima, baš kao što ih imaju gimnazijalci. Udžbenici u gimnazijama osiguravaju sustavno pokrivanje gradiva, jasne metodološke smjernice i zadatke prilagođene ispitnim standardima. Ako učenici strukovnih škola nemaju jednako strukturirane materijale, riskiraju fragmentirano znanje, otežanu pripremu za ispite i manju uspješnost na maturi ili prijemnim ispitima. Time se stvaraju nejednaki uvjeti u obrazovanju i smanjuju im se šanse za upis na željene fakultete. | Nije prihvaćen | Poštovana, zahvaljujemo na sudjelovanju u savjetovanju! Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih objavilo je Javni poziv za podnošenje prijava za odobravanje korištenja udžbenika u školi i uvrštavanje udžbenika u Katalog odobrenih udžbenika za udžbenike općeobrazovnih nastavnih predmeta za srednje strukovne škole za učenike I. razreda srednje škole za šk. god. 2025./2026. Naglašavamo da se udžbenici za strukovne nastavne predmete iz postojećeg Kataloga odobrenih udžbenika i dalje mogu koristiti u nastavi. Nakon objave strukovnih kurikula objavit će se Javni poziv za podnošenje prijava za odobravanje korištenja udžbenika u školi i uvrštavanje udžbenika u Katalog odobrenih udžbenika za udžbenike strukovnih modula za srednje strukovne škole. |
12 | VIŠNJA DELAČ PARIPOVIĆ | PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O UDŽBENICIMA I DRUGIM OBRAZOVNIM MATERIJALIMA ZA OSNOVNU I SREDNJU ŠKOLU, Članak 1. | Poštovani, moje ime je Višnja Delač Paripović, nastavnica matematike i informatike u Strukovnoj školi Gospić u Gospiću. Smatram da bi udžbenici za module u strukovnim školama trebali imati jasniji status i biti tretirani kao obavezni obrazovni materijal. Trenutna formulacija, prema kojoj udžbenik „ne predstavlja obvezan obrazovni materijal“, može dovesti do neujednačenog pristupa učenju i otežati rad i učenicima i nastavnicima. Naime, iz iskustva nastavne prakse, učenicima je teško usvojiti gradivo i razvijati vještine bez standardiziranog izvora informacija. Ako nastavnici odaberu određeni udžbenik kao glavni izvor za nastavu, učenici bi trebali moći računati na to da će im on biti dostupan i koristan za učenje i vježbanje, bez dileme o njegovom statusu. Zato predlažem da se formulacija o neobveznom udžbeniku ukloni te da se jasno definira njegova uloga kao preporučenog ili obveznog obrazovnog materijala u modularnoj nastavi. Time bi se osigurala bolja priprema učenika, dosljednost u provedbi nastavnog plana te olakšao rad nastavnicima u planiranju i izvođenju nastave. Srdačan pozdrav, Višnja Delač Paripović | Nije prihvaćen | Poštovana, zahvaljujemo na sudjelovanju u savjetovanju! Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih objavilo je Javni poziv za podnošenje prijava za odobravanje korištenja udžbenika u školi i uvrštavanje udžbenika u Katalog odobrenih udžbenika za udžbenike općeobrazovnih nastavnih predmeta za srednje strukovne škole za učenike I. razreda srednje škole za šk. god. 2025./2026. Naglašavamo da se udžbenici za strukovne nastavne predmete iz postojećeg Kataloga odobrenih udžbenika i dalje mogu koristiti u nastavi. Nakon objave strukovnih kurikula objavit će se Javni poziv za podnošenje prijava za odobravanje korištenja udžbenika u školi i uvrštavanje udžbenika u Katalog odobrenih udžbenika za udžbenike strukovnih modula za srednje strukovne škole. |
13 | JASMINA ZELENKO PADUAN | PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O UDŽBENICIMA I DRUGIM OBRAZOVNIM MATERIJALIMA ZA OSNOVNU I SREDNJU ŠKOLU, Članak 1. | Profesor sam fizike u strukovnoj školi više od tri desetljeća. Apeliram na sve odgovorne da pri donošenju ovog zakona imaju u vidu kvalitetu obrazovanja većine srednjoškolaca – a to su naši “strukovnjaci”. Održavati nastavu fizike, matematike... bez udžbenika bio bi doprinos površnosti učeničkog svladavanja ishoda, doprinos profesorskom subjektivnom pristupu kurikulumu, dezorijentiranosti mlađih kolega, doprinos neujednačenosti kvalitete nastave i zanemarivanje vrijednih psiholoških procesa koji se odvijaju u mladim razvijajućim mozgovima dok proučavaju tiskani udžbenik. Za učenike koji su iz različitih razloga izostali s nastave – a takvih je, nažalost, sve više – udžbenik predstavlja pouzdan izvor onog što su propustili. Dvije trećine učenika naše škole upisuje nastavak školovanja. Nastava prirodnih predmeta bez obaveznih udžbenika udaljila bi učenike od uspjeha na Državnoj maturi, što bi bio nenadoknadiv propust na individualnoj i društvenoj razini. Udžbenik za modularnu nastavu trebao bi objedinjavati teorijski dio i njegovu primjenu s prijedlozima mjerenja i projekata, dakle tradicionalni udžbenik, e-udžbenik i zbirku zadataka. Takav udžbenik može aktivno podžavati kvalitetno uvođenje modularne nastave, jer je dosljedno strukturiran, didaktički oblikovan, lektoriran, odobren od MZO kao konkretizacija kurikuluma i jedan je od temelja školovanja – oduvijek. Neobavezan udžbenik u praksi znači – bez udžbenika. Stoga smatram da je od iznimne važnosti zakonom jasno propisati obvezu korištenja udžbenika u prirodnim predmetima u strukovnim školama, kako bismo osigurali nužnu razinu kvalitete i jednakost pristupa obrazovanju za sve učenike. | Nije prihvaćen | Poštovana, zahvaljujemo na sudjelovanju u savjetovanju! Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih objavilo je Javni poziv za podnošenje prijava za odobravanje korištenja udžbenika u školi i uvrštavanje udžbenika u Katalog odobrenih udžbenika za udžbenike općeobrazovnih nastavnih predmeta za srednje strukovne škole za učenike I. razreda srednje škole za šk. god. 2025./2026. Naglašavamo da se udžbenici za strukovne nastavne predmete iz postojećeg Kataloga odobrenih udžbenika i dalje mogu koristiti u nastavi. Nakon objave strukovnih kurikula objavit će se Javni poziv za podnošenje prijava za odobravanje korištenja udžbenika u školi i uvrštavanje udžbenika u Katalog odobrenih udžbenika za udžbenike strukovnih modula za srednje strukovne škole. |
14 | ŽELJKA DIJANIĆ | PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O UDŽBENICIMA I DRUGIM OBRAZOVNIM MATERIJALIMA ZA OSNOVNU I SREDNJU ŠKOLU, Članak 1. | Poštovani, nastavnica sam matematike u Srednjoj školi Čazma i predajem i u četverogodišnjim i u trogodišnjim strukovnim programima. Pozdravljam ideju korištenja udžbenika za module u strukovnim kurikulima, vezano uz ranije najave (komunicirane na skupovima u organizaciji ASOO) da za module nećemo imati udžbenike. Konkretno me zanima i komentiram za matematiku (koja je u trogodišnjim školama općeobrazovni modul), ali vjerujem da se jednako odnosi i na strane jezike, fiziku, kemiju i sve ostale općeobrazovne i strukovne module za koje će biti napisani udžbenici. Predlažem u gornjoj rečenici izbaciti posljednji dio "ali ne predstavlja obvezan obrazovni materijal." Kako ćemo držati nastavu ako ćemo napokon imati primjerene udžbenike za strukovne škole, s veseljem ih odabrati i po njima raditi u nastavi, a nakon što ih odaberemo to ne predstavlja obvezan materijal, odnosno učenik ga nije obavezan imati? Govorim iz iskustva nastavne prakse, sve je teže raditi s novim generacijama učenika, pridobiti ih da vježbaju matematiku kod kuće i pišu domaće zadaće. Ako neće biti obavezni imati udžbenik kojega ja odaberem kako mogu očekivati da će riješiti domaću zadaću, reći će da nisu imali od kuda. A zašto nisu, jer nisu obavezni kupiti udžbenik. Dakle, molila bih, za udžbenike za module koji prođu proceduru odobravanja, dobe pozitivno rješenje povjerenstva i budu uvršteni u katalog da imaju isti tretman kao i udžbenici za predmete. Zašto tu praviti razliku, ako je udžbenik dobar, koristan i služi ostvarivanju odgojno-obrazovnih ishoda učenja, onda je potreban i učenicima koji imaju npr. matematiku kao predmet (četverogodišnji) i učenicima koji imaju matematički modul (trogodišji). Jednako se odnosi i na sve ostale skupove ishoda učenja (SIU) - nemojmo praviti razliku u korištenju udžbenika s obzirom jesu li SIU unutar predmeta ili unutar modula. Srdačan pozdrav, dr. sc. Željka Dijanić, prof. izvrsna savjetnica u Srednjoj školi Čazma | Nije prihvaćen | Poštovana, zahvaljujemo na sudjelovanju u savjetovanju! Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih objavilo je Javni poziv za podnošenje prijava za odobravanje korištenja udžbenika u školi i uvrštavanje udžbenika u Katalog odobrenih udžbenika za udžbenike općeobrazovnih nastavnih predmeta za srednje strukovne škole za učenike I. razreda srednje škole za šk. god. 2025./2026. Naglašavamo da se udžbenici za strukovne nastavne predmete iz postojećeg Kataloga odobrenih udžbenika i dalje mogu koristiti u nastavi. Nakon objave strukovnih kurikula objavit će se Javni poziv za podnošenje prijava za odobravanje korištenja udžbenika u školi i uvrštavanje udžbenika u Katalog odobrenih udžbenika za udžbenike strukovnih modula za srednje strukovne škole. |
15 | VJEKOSLAV LEBEDA | PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O UDŽBENICIMA I DRUGIM OBRAZOVNIM MATERIJALIMA ZA OSNOVNU I SREDNJU ŠKOLU, Članak 2. | Poštovani, u ime Grupacije nakladnika školskih udžbenika prilažem komentare na članak 2. Pozdravljamo ideju regulacije izmjene cijena s obzirom na promjene tržišnih uvjeta, no smatramo da je ključno zadržati odredbu prema kojoj se izmjena cijene udžbenika može odobriti i u slučaju povećanja indeksa potrošačkih cijena. Bez ovog uvjeta, predložena izmjena ograničava mogućnost prilagodbe cijena isključivo na temelju promjene medijalne plaće što ne odražava realne troškove proizvodnje i distribucije udžbenika. Naime, rast cijena energenata, sirovina, tiska i distribucije ne ovisi samo o kretanju medijalne plaće, već i o inflaciji te općem povećanju troškova na tržištu. Najprecizniji pokazatelj tih promjena je indeks potrošačkih cijena, koji uključuje sve ključne čimbenike koji utječu na konačnu cijenu udžbenika. Predložena izmjena prema kojoj bi se cijena udžbenika mogla mijenjati samo ako medijalna neto plaća poraste za 10% smatramo nedostižnim uvjetom. Plaće se ne mijenjaju istom brzinom kojom rastu troškovi tiska, distribucije i sirovina, što znači da bi nakladnici mogli biti prisiljeni godinama čekati na mogućnost prilagodbe cijena, dok bi njihovi realni troškovi kontinuirano rasli. Stoga predlažemo da se zadrži raniji model, prema kojem izmjena cijene može biti odobrena ako je došlo do: • Povećanja medijalne neto plaće od posljednje promjene cijena • Povećanja cijena dobara i usluga za osobnu potrošnju prema podacima Državnog zavoda za statistiku. I to u sljedećim postotcima: • Povećanja medijalne neto plaće za više od 5% od posljednje promjene cijene • Povećanja cijena dobara i usluga za osobnu potrošnju za više od 3% godišnje prema podacima Državnog zavoda za statistiku. Ovakav model omogućava pravodobne i realne izmjene cijena te spriječava situacije u kojima bi nakladnici morali preuzimati neodržive financijske rizike. | Nije prihvaćen | Poštovani, zahvaljujemo na sudjelovanju u savjetovanju! Prijedlog se odbija. |
16 | ALFA DIONIČKO DRUŠTVO ZA IZDAVAČKE, GRAFIČKE I TRGOVAČKE POSLOVE | ODNOSNO DOPUNJUJU, Udžbenik | Poštovani, ovim putem koristimo priliku da ukažemo na određene nelogičnosti i potrebu za dodatnim izmjenama i dopunama postojećeg Zakona u segmentima koji se tiču elektroničkih udžbenika. Iako elektronički udžbenici odnosno elektronički dijelovi udžbenika nisu stavka predmeta predstavljenog Nacrta za izmjenu i dopunu Zakona, niti se svi komentari odnose na sam Zakon, već i popratne propise, smatramo da je upravo proces izmjene i dopune prilika da se razmotre i drugi problemi koje nosi ovaj Zakon još od trenutaka koncepcije i stupanja na snagu. Također, smatramo da je primjereno priložiti ovaj komentar s naše strane jer je u inicijalnom javnom savjetovanju upravo Alfa dd bila idejni začetnik definicije elektroničkog udžbenika prema njegovim distinkcijama u odnosu na tiskani udžbenik tj. na udžbenik koji je nastao procesom koji je potpuno pokriven tiskom u završnom proizvodu, no ta se definicija u Zakonu implementirala na nejasan način. Naime, regulacija digitalnih udžbenika u zakonskim je propisima nedorečena i/ili nelogična glede kriterija definiranja i vrednovanja, cijene i pozicioniranja, i to na sljedećim razinama: 1) U čl. 3., st. 4. navode se kriteriji definicije elektroničkog udžbenika kroz tri distinkcije koje ga razlikuju od tiskanog udžbenika i stvaraju dodanu vrijednost, no u pratećem Pravilniku o udžbeničkom standardu te članovima stručnih povjerenstava za procjenu udžbenika i drugih obrazovnih materijala (NN 9/2019, u daljnjem tekstu: Pravilnik) uvodi se vrijednosni kriterij cijene elektroničkog dijela udžbenika s obzirom na navedene distinkcije u Zakonu (čl. 11., st. 2, 3 i 4). Nejasno je zašto je kriterij za udio cijene elektroničkog dijela udžbenika naveden u Pravilniku, dok je kriterij za propisivanje najveće dopuštene cijene udžbenika (općenito) propisan u samom Zakonu (čl. 4, st. 1.), posebno zbog toga što dosadašnji Zakon omogućuje korekciju cijene elektroničkog udžbenika odnosno elektroničkog dijela udžbenika (čl. 4., st. 3.), ali ne i cijenu udžbenika općenito, koja pak može biti izražena s određenim postotkom elektroničkog dijela, što automatski korigira i opću cijenu. Time je Zakon do sada bio u paradoksu. To bi ovim Nacrtom bilo obuhvaćeno omogućavanjem korekcije opće cijene udžbenika, no tim više ne vidimo razlog zašto bi se kriterij postotka cijene elektroničkog dijela regulirao Pravilnikom, dok Zakon regulira opću cijenu. 2) Nastavno na kriterije definiranja elektroničkog udžbenika odnosno elektroničkog dijela udžbenika iz prethodne stavke, ne vidimo smisao izražavanja vrijednosti pojedinih značajki u postotnom obliku osim kao proizvoljnu pogodnost za izračun udjela cijene. Naime, navedene značajke ne se mogu svoditi na postotak neke vrijednosti već su one same po sebi monolitni, međusobno zamjenjivi, kvalitativni, a ne kvantitativni kriteriji za razlikovanje elektroničkog udžbenika od elektroničke reprodukcije tiskanog udžbenika u svrhu izbjegavanja manipulacija tj. predstavljanja elektroničkog udžbenika bez dodane vrijednosti (npr. PDF-datoteka bez drugih funkcionalnosti). 3) Nastavno na prethodnu stavku, a prema pratećem Pravilniku, navedene značajke elektroničkog udžbenika ili elektroničkog dijela udžbenika vrednuju se i kategoriziraju procjenom neovisnih stručnjaka koje imenuje Ministar (NN 9/2019, čl. 11., st. 5). Nejasno je zašto se ta kategorizacija i vrednovanje ne pripisuju istim stručnjacima koji ocjenjuju udžbenike općenito, s obzirom da je također riječ o metodičko-pedagoškim kriterijima kao i za ocjenu udžbenika općenito, pa tako i tiskanog udžbenika. Iz navedenih stavki proizlaze naši prijedlozi za sljedeće izmjene ili dopune Zakona, ali i pratećeg Pravilnika u sljedećoj prilici koja to bude omogućavala: 1) Predlažemo prebacivanje članka 11. Pravilnika o udžbeničkom standardu (NN 9/2019) u Zakon o udžbenicima i drugim obrazovnim materijalima, jer Zakon propisuje najveće dopuštene cijene i omogućuje njihovu izmjenu, dok Pravilnik propisuje tehničke, metodičke, didaktičke i pedagoške kriterije za izradu udžbenika te kriterije za izbor povjerenstava za procjenu udžbenika i drugih obrazovnih materijala. 2) Bez obzira na ishod prvog prijedloga, u čl. 11. Pravilnika o udžbeničkom standardu (NN 9/2019) predlažemo ukidanje postotnog udjela cijene elektroničkog dijela udžbenika značajkama navedenim u st. 1. u sekcijama (A), (B) i (C) te stavcima 2., 3. i 4. Umjesto toga, predlažemo uvođenje fiksnog postotnog udjela cijene elektroničkog dijela udžbenika od 30 % ̶ s obzirom da je to minimalni postotni iznos na koji kao izdavač pristajemo u procjeni vrijednosti elektroničkog dijela udžbenika ̶ neovisno o tome je li u udžbeniku prisutna samo jedna, dvije ili sve tri značajke, jer one nemaju kumulativni učinak na vrijednost elektroničkog dijela udžbenika kao takvog. 3) Predlažemo redefiniranje stručnog povjerenstva za procjenu elektroničkog dijela udžbenika u pratećem Pravilniku oko navedenih distinkcija, i to u smislu da stručno povjerenstvo zaduženo za kategoriziranje i vrednovanje pojedinih distinkcija bude ujedno i isto ono povjerenstvo koje vrši procjenu udžbenika općenito, 4) Predlažemo zamjenu izraza u stavcima 2., 3. i 4. čl. 11. Pravilnika o udžbeničkom standardu: „Pritom značajke trebaju biti primijenjene konzistentno i kontinuirano kroz sve organizacijske jedinice elektroničkog dijela udžbenika” izrazom: „Pritom značajke trebaju biti primijenjene metodički primjereno i smisleno s obzirom na udžbenik u cjelini”. Alfa d. d. | Primljeno na znanje | Poštovani, zahvaljujemo na sudjelovanju i doprinosu savjetovanju! |
17 | MARIJA BORAS | ODNOSNO DOPUNJUJU, Najveća dopuštena cijena i masa udžbenika | Podržavam Nacrt prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o udžbenicima i drugim obrazovnim materijalima za osnovnu i srednju školu. | Primljeno na znanje | Poštovana, zahvaljujemo na sudjelovanju u savjetovanju! |
18 | SILVANA KOPAJTIĆ-ZURAK | ODNOSNO DOPUNJUJU, Najveća dopuštena cijena i masa udžbenika | U potpunosti podržavam Nacrt prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o udžbenicima i drugim obrazovnim materijalima za osnovnu i srednju školu. Smatram da je izuzetno važan rad stručnog povjerenstva. | Primljeno na znanje | Poštovana, zahvaljujemo na sudjelovanju u savjetovanju! |