Izvješće o provedenom savjetovanju - Nacrt prijedloga Strateškog okvira za razvoj tržišta kapitala u Republici Hrvatskoj 2025. – 2030.

Redni broj
Korisnik
Područje
Komentar
Status odgovora
Odgovor
1 HRVATSKA GOSPODARSKA KOMORA Strateški okvir za razvoj tržišta kapitala u Republici Hrvatskoj 2025. – 2030., 1.Izvršni sažetak U nastavku iznosimo inicijativu Udruženja investicijskih i mirovinskih fondova HGK. 1. Unos iz portfelja u portfelj Prijedlog inicijative: Prijedlog inicijative jest omogućiti ulagateljima, kojima se pruža investicijska usluga upravljanja portfeljem, isplatu iz portfelja na račun investicijskog fonda (u slučaju kada se novčana sredstva iz portfelja koriste radi izdavanja udjela u fondu), odnosno iz portfelja u portfelj, sve pod upravljanjem istog društva za upravljanje, odnosno investicijskog društva, a ne na račun samog ulagatelja, kao što je sada slučaj. Nadalje, inicijativa je usmjerena i na ostale slučajeve u kojima se ulagatelju koji je obveznik poreza na dohodak pruža neka investicijska usluga ili pomoćna usluga iz Zakona o tržištu kapitala, a kako bi se omogućila isplata na račun kreditne institucije ili investicijskog društva. Podloga za prijedlog: S obzirom da je investicijska usluga upravljanja portfeljem po svom sadržaju slična pružanju usluge upravljanja investicijskim fondovima, iznimku od obveze isplate na račun ulagatelja kada je riječ o primitku koji predstavlja oporeziv dohodak u smislu Zakona predlaže se proširiti na način da uključuje i isplate s investicijske usluge upravljanja portfeljem, sve pod upravljanjem istog društva za upravljanje. U tom slučaju ulagatelj kojem se pruža takva investicijska usluga, daje nalog društvu da se novčana sredstva isplate u korist računa samog fonda ili drugog portfelja. Također, Udruženje smatra kako je potrebno omogućiti i obrnutu situaciju, na temelju koje bi ulagatelj u fondove mogao tražiti isplatu u korist novčanog računa društva koje pruža investicijsku uslugu upravljanja portfeljem. Naime, postojeće rješenje propisuje obvezu isplate prvo na račun ulagatelja (u odnosu na novčana sredstva kod investicijske usluge upravljanja portfeljem), a koji potom mora ponovno obavljati novčanu uplatu u korist društva za upravljanje (ovaj puta radi pružanja usluge upravljanja fondovima). Navedeno je i vremenski i troškovno otegotno (trošak platnog prometa) te Udruženje smatra da bi se ulagateljima trebalo omogućiti brže i jednostavnije korištenje usluga istog društva. 2. Reforma Fonda za zaštitu ulagatelja Prema postojećem regulatornom uređenju Fond za zaštitu ulagatelja financira se uplatama članova na način da se redoviti doprinos sastoji od dijela koji uzima u obzir prihode (tzv. varijabilni dio) i broj aktivnih klijenata pomnožen s iznosom od 0,66 EUR-a. Pravilima SKDD d.d., Zagreb, Heinzelova 62a koji djeluje kao Operater fonda za zaštitu ulagatelja, propisano je da se osnovica za izračun redovitog doprinosa člana Fonda temelji na: I. prihodu koji je član ostvario u proteklom tromjesečju pružajući pojedinu investicijsku uslugu ili obavljajući investicijsku aktivnost, II. broju aktivnih klijenata člana. Stope za izračun redovitog doprinosa koji se temelji na prihodu jesu sljedeće: 1% - > za investicijske usluge i aktivnosti zaprimanja i prijenosa naloga u vezi jednog ili više financijskih instrumenata, izvršavanja naloga za račun klijenata, usluge provedbe ponude, odnosno prodaje financijskih instrumenata uz ili bez obveze otkupa (prihodi knjiženi na kontima 700, 701, 704 i 705), 1,5% - > za investicijsku uslugu upravljanja portfeljem (prihod knjižen na kontu 702), 2% - > za pomoćne usluge administriranja financijskih instrumenata za račun klijenata, uključujući i poslove skrbništva i s tim povezane usluge, kao na primjer upravljanje novčanim sredstvima, odnosno instrumentima osiguranja, isključujući uslugu središnjeg vođenja računa u smislu točke 2. Odjeljka A Priloga Uredbe (EU) br. 909/2014. Izračun redovitog doprinosa koji se temelji na prihodu jednak je sumi umnožaka propisanih stopa i ostvarenih prihoda za svaku vrstu usluge. Izračun redovitog doprinosa koji se temelji na broju aktivnih klijenata člana dobiva se umnoškom broja aktivnih klijenata i iznosa od 0,66 EUR. Ukupan izračun redovitog doprinosa jednak je zbroju svih pojedinačnih iznosa dobivenih gornjim izračunima. Udruženja smatra kako je ovakvo rješenje koje broj aktivnih klijenata množi s fiksnim iznosom, kao i nepostojanje gornjeg praga za doprinos u Fond, prekomjerno otegotno u odnosu na sve navedene investicijske usluge i pomoćne usluge, a posebno u odnosu na investicijska društva/društva za upravljanje investicijskim fondovima koji streme usluge pružati većem broju malih klijenata uz konkurentne naknade na europskoj razini. Također, ovakav način obračuna varijabilnih naknada u nepovoljniji položaj stavlja uslugu zaprimanja i prijenosa odnosno izvršavanja naloga na domaćem tržištu u odnosu na istu uslugu na inozemnim tržištima zbog razlike u osnovici za obračun koja kod domaćeg trgovanja uključuje bruto prihod, a kod stranog neto prihod. Prijedlog izmjena: Za ostvarenje ovog cilja primarno je potrebno sagledati, analizirati i kvantificirati (ciljanu) veličinu fonda/imovine te u skladu s tim prilagoditi funkcioniranje Fonda tržišnim uvjetima. U tom smislu predlažemo da se ukloni fiksni dio naknade koji se uplaćuje u Fond, potom da se varijabilni dio plaća jednako za sve investicijske i pomoćne usluge, kao i da se uvede gornja granica (tzv. cap) doprinosa u Fond, na način da nakon dosezanja određenog praga, više ne postoji obveza uplate u Fond. Bez obzira na prethodno navedeno, posebno bi bilo važno doprinose članova, voditi kao imovinu člana kroz depozite za osiguranje štete ili dozvoliti poziciju u npr. dužničkim vrijednosnim papirima, sve do nastupa osiguranog slučaja kada bi se pojavio trošak za člana. Alternativno, SKDD bi ostao Operater Fonda, obračunavao svoj admin fee, ali bi trebao raspoređivati po nekom ključu assete u fixed income strategije investicijskih fondova u RH. Kada bi se desio osigurani slučaj, aktivirale bi se isplate iz investicijskih fondova i to bi članovima Fonda bio trošak. Do nastupa osiguranog slučaja svi zarađuju i AM kuće (mgmt fee) i HANFA (3 bps na AUM bond fondova) i SKDD (svoj admin fee), rezidual ide u bilancu i P&L članova Fonda. 3. Uključivanje predstavnika PE/VC industrije Predlaže se dopuna dijela koji se odnosi na razvoj novih investicijskih instrumenata uključivanjem predstavnika PE/VC industrije (članova Grupacije AIF-ova HGK) u Radnu skupinu. S obzirom na to da je jačanje uloge HBOR-a predviđeno kroz njegovo posredovanje između VC/PE fondova i poduzeća koja traže alternativne izvore financiranja, smatramo da bi njihovo sudjelovanje pridonijelo učinkovitijoj provedbi ovog cilja. Trenutni prijedlog predviđa isključivo suradnju Ministarstva financija i HBOR-a, što Udruženje smatra nedovoljnim za postizanje željenih učinaka. Primljeno na znanje Zahvaljujemo na komentaru. U okviru horizontalne inicijative Strateškog okvira za razvoj tržišta kapitala u Republici Hrvatskoj predviđena je mjera optimizacije zakonodavnog okvira kao podršku razvoju tržištu kapitala. Navedena mjera provoditi će se kontinuirano, sa svrhom smanjenja prekomjerne regulacije (engl. gold-plating), ali i s ciljem osiguranja da pravni okvir Republike Hrvatske u području tržišta kapitala ostane konkurentan, transparentan i usklađen s pravnom stečevinom i standardima Europske unije. Inicijative koje su predložene od strane Udruženja investicijskih i mirovinskih fondova pri Hrvatskoj gospodarskoj komori biti će razmatrane u okviru navedene horizontalne inicijative Strateškog okvira za razvoj tržišta kapitala u Republici Hrvatskoj.
2 DRAGANA RESAN 2. Uvod, 2.2 Dijagnostički pregled hrvatskog tržišta kapitala Upitnik je dostavljen i društvima za upravljanje alternativnim investicijskim fondovima (ne samo UCITS-ima). To je zasebna kategorija i ne može biti obuhvaćena kategorijom UCITS-a. Molim da se izdvoji i istakne kao zasebna kategorija ili da se navede da je dostavljano društvima za upravljanje investicijskim fondovima pa su onda time obuhvaćeni i UCITS i AIF kategorija. Prihvaćen Zahvaljujemo na komentaru.
3 DRAGANA RESAN 2. Uvod, 2.3 Analiza usporedivih tržišta s Republikom Hrvatskom i preporuke za razvoj nacionalnog tržišta kapitala Molim da se u popisu sudionika radne skupine navedu i investicijski fondovi uz nabrojane. kako ne bi ostali u kategoriji: drugi Prihvaćen Zahvaljujemo na komentaru.