Izvješće o provedenom savjetovanju - Savjetovanje s javnošću o Nacrtu prijedloga Akcijskog plana za razdoblje od 2025. do 2027. godine uz Strategiju sprječavanja korupcije za razdoblje od 2021. do 2030. godine

Redni broj
Korisnik
Područje
Komentar
Status odgovora
Odgovor
1 HRVOJE NEMET Akcijski plan za razdoblje od 2025. do 2027. godine uz Strategiju sprječavanja korupcije za razdoblje od 2021. do 2030. godine Primjedbe Centra Miko Tripalo na Akcijski plan za razdoblje od 2025. do 2027. godine uz Strategiju sprječavanja korupcije za razdoblje od 2021. do 2030. Godine 1. Mjera 4.3.17. Jačanje integriteta pravosudnih dužnosnika govori o tome da će se ostvariti „Dodatno ojačan integritet pravosudnih dužnosnika kroz provedenih šest edukacija pravosudnih dužnosnika na temu etike.“ Ova mjera je u drastičnom raskoraku s ozbiljnošću situacije u kojoj 70% građana smatra da su suci skloni koruptivnom ponašanju te činjenicom da je značajan broj sudaca u posljednjih nekoliko godina stavljen pod istragu zbog primanja mita, pri čemu to predstavlja samo ekstremne slučajeve koji pokazuju da je problem slabe privrženosti etičkim principima kod dijela sudaca vrlo prisutan te da je sustav za ostvarivanje odgovornosti u pravosuđu nedovoljno učinkovit. Za javno mnijenje građana Hrvatske o sudstvu, vidi https://tripalo.hr/skup-stanje-u-hrvatskom-pravosudu-izvjestaj-o-vladavini-prava-kako-dalje/ Vidi također EU Legal Score Board EU Justice Scoreboard - European Commission. Za preporuke za jačanje transparentnosti i odgovornosti u pravosuđu, vidi https://tripalo.hr/skup-stanje-u-hrvatskom-pravosudu-izvjestaj-o-vladavini-prava-kako-dalje/ . 2. Sadašnji sistem imovinskih kartica dužnosnika, sudaca i tužilaca ima ozbiljne slabosti, što se demonstrira u praksi. Propise je stoga potrebno nadopuniti tako da se za ove osoba uvedu slijedeće dodatne obaveze prijavljivanja: a. Svih prijenosa imovine na članove obitelji i druge povezane osobe u razdoblju od 5 godina do podnošenja izvještaja; b. Sve ugovore o doživotnom i dosmrtnom izdržavanju; c. Suci trebaju prijavljivati ne samo ukupni iznos prihoda van radnog odnosa već i izvore tih prihoda. 3. Hrvatska je i dalje na tzv. Sivoj listi međunarodne organizacije The Financial Action Task Force (FATF). Pritom je glavni uzrok mali broj poduzimanja istražnih mjera nakon primitka upozorenja drugih članica o sumnjivom transakcijama. Ovaj akcijski plan bi stoga trebalo nadopuniti uvjerljivim mjerama koje bi mogle osigurati napredak na tom području. Centar za demokraciju i pravo Miko Tripalo Nije prihvaćen S obzirom na trenutno aktivnu radnu skupinu za revidiranje normativnih rješenja kojima je uređen postupak imenovanja sudaca općinskih, trgovačkih i upravnih sudova te zamjenika općinskih državnih odvjetnika, u okviru koje će se razmotriti i sva trenutno potrebna normativna rješenja Zakona o Pravosudnoj akademiji, Zakona o Državnom sudbenom vijeću i Zakona o Državnoodvjetničkom vijeću, prijedlog proširenja obveze prijave podataka o imovini sudaca razmotrit će se na sastancima navedene radne skupine. Nadalje, ugovor o dosmrtnom uzdržavanju je ugovor uz istodobni prijenos imovine, odnosno davatelj uzdržavanja stječe stvari ili prava koja su predmet ugovora o dosmrtnom uzdržavanju kad mu na temelju tog ugovora te stvari ili prava budu preneseni na zakonom predviđeni način stjecanja. Kako se radi o ugovoru uz istodobni prijenos imovine ista se prema postojećem uređenju iskazuje u izvješću o imovini. Ugovor o doživotnom uzdržavanju rezultira prijenosom imovine nakon smrti uz obvezu iskazivanja u izvješću o imovini. Prilikom unosa podataka o vlasništvu nekretnina šifrarnik sadrži rubrike „Oblik vlasništva“, „Način stjecanja“ i „Izvor stjecanja“. Šifrarnik također sadrži i rubriku koja se odnosi na financijske i druge obveze. U odnosu na druge prihode šifrarnik sadrži rubbrike „Postojanje ostalih prihoda“ i „Pravni osnov“. U odnosu na komentar pod točkom 3. - Primljeno na znanje Hrvatska je i dalje na tzv. Sivoj listi međunarodne organizacije The Financial Action Task Force (FATF). Pritom je glavni uzrok mali broj poduzimanja istražnih mjera nakon primitka upozorenja drugih članica o sumnjivom transakcijama. Ovaj akcijski plan bi stoga trebalo nadopuniti uvjerljivim mjerama koje bi mogle osigurati napredak na tom području. - na znanje
2 GORDANA BRIŠEVAC IMPRIĆ Akcijski plan za razdoblje od 2025. do 2027. godine uz Strategiju sprječavanja korupcije za razdoblje od 2021. do 2030. godine Predlaže se promijeniti i zakonske propise vezane uz sudjelovanje javnih bilježnika pri prijenosu vlasništva nekretnina jer bi javni bilježnici trebali za sve ugovore o prijenosu vlasništva nekretnina, provoditi mjere propisane Zakonom o sprječavanju pranja novca i financiranja terorizma. Iako prijenos vlasništva nekretnine nije moguće provesti bez sudjelovanja javnih bilježnika, prema važećim zakonskim propisima za veliku većinu ugovora javni bilježnici ne mogu provoditi mjere za sprječavanje pranja novca, tj. čak za više od 80 % ugovora. Radi s o ugovorima na kojima se samo ovjeravaju potpisi stranaka, odnosno koji nisu sastavljeni u javnobilježničkom uredu, pa javni bilježnici ne mogu ulaziti u sadržaje istih. Time su javni bilježnici za većinu ugovora onemogućeni u provođenju mjera za sprječavanja pranja novca, iako je intencija Zakonodavca, kod donošenja Zakona o sprječavanju pranja novca i financiranja terorizma bila da svi kupoprodajni ugovori trebaju biti podložni kontroli, a ne samo tek manji broj. Kada bi se u Republici Hrvatskoj, po uzoru na ostale članice Europske unije, stvorile zakonske pretpostavke za obvezno sastavljanje ugovora u javnobilježničkom uredu ili barem solemnizacija istih, to bi dovelo do toga da sve pravne transakcije u vezi nekretnina budu u skladu sa zakonom i transparentne, a što bi uvelike ubrzalo "skidanje" Republike Hrvatske sa Sive liste FATF-e. Pored navedenog trebalo bi donijeti i zakonske propise koji bi onemogućili gotovinsko plaćanje kupoprodajne cijene za nekretnine. Nije prihvaćen Člankom 105. stavkom 1. Zakona o zemljišnim knjigama propisano je samo da se prijedlog za upis podnosi elektronički putem javnog bilježnika ili odvjetnika, kao obveznih korisnika elektroničke komunikacije sa sudom putem ZIS-a. Člankom 48. Zakona o zemljišnim knjigama propisano je da će se upisi u zemljišnu knjigu dopustiti samo na temelju isprava sastavljenih u obliku propisanom za njihovu valjanost. Člankom 49. Zakona o zemljišnim knjigama propisano je da će se upisi u zemljišnu knjigu dopustiti na temelju isprava koje nemaju očitih nedostataka koji dovode u sumnju njihovu vjerodostojnost. Ako se isprave sastoje od više listova, oni moraju biti tako spojeni da se ne može umetnuti nijedan list. U ispravama na temelju kojih se zahtijeva upis osoba protiv kojih se i u čiju se korist upis zahtijeva, neovisno o tome kada su sastavljene, osobe moraju biti navedene tako da ne postoji opasnost da ih se zamijeni s drugim osobama, a moraju biti navedeni i mjesto, dan, mjesec i godina sastavljanja isprave te osobni identifikacijski brojevi osoba protiv kojih se i u čiju se korist upis zahtijeva. Isprave koje ne sadrže podatke o mjestu i vremenu sastavljanja, ali je na njima izvršena ovjera kod javnog bilježnika smatraju se podobnima za provođenje upisa. Upis u zemljišnu knjigu dopustit će se i na temelju elektroničke isprave ako ispunjava uvjete iz ovoga članka. Isprava iz javnog registra izdana putem sustava elektronički vođenog javnog registra smatra se javnom ispravom.