Izvješće o provedenom savjetovanju - Prijedlog programa potpore za poljoprivredne sektore pogođene nepovoljnim klimatskim prilikama i prirodnim nepogodama u 2024. godini

Redni broj
Korisnik
Područje
Komentar
Status odgovora
Odgovor
1 HRVATSKA VOĆARSKA ZAJEDNICA PROGRAM POTPORE ZA POLJOPRIVREDNE SEKTORE POGOĐENE NEPOVOLJNIM KLIMATSKIM PRILIKAMA I PRIRODNIM NEPOGODAMA U 2024. GODINI U ime svih voćara u RH a ispred HVZ (Hrvatske voćarske zajednice), skupno iznosimo naš zajednički stav i primjedbe na predloženi program ! Nastavno na konstataciju iz uvodnog dijela prijedloga programa, a da je voćarska odnosno u najvećoj mjeri proizvodnja jabuke bila poljoprivredna grana najviše zahvaćena štetama od prirodne nepogode (suše) gdje ste i sami konstatirali citiramo: „posebno su bili zahvaćeni nasadi jabuke gdje je stradalo oko 50 % uroda, koji je umjesto na tržištu završio u preradi po znatno nižoj otkupnoj cijeni od očekivane“, neshvatljivo je da upravo predloženim uvjetima/kriterijima ovaj program te iste proizvođače jabuka defacto automatski svrstava u neprihvatljive !Ista situacija je i kod proizvođača mandarine gdje ,koliko nam je poznato , nije nigdje proglašena elementarna nepogoda a bačeno je nekoliko tisuća tona mandarine zbog ekstremnih suša. Podsjećamo da smo ispred udruge Hrvatskih voćara, u više navrata protekle godine a posebice u vremenu berbe , detaljno pojašnjavali problematiku i specifičnosti proizvodnje jabuke te pretrpljenih šteta od suše, a u korelaciji sa najavljivanim programom potpore odnosno ublažavanja pretrpljenih šteta od suše. Naime, uvjetima prihvatljivosti predmetnog programa potpuno se zanemaruju sljedeće nesporne činjenice: Proglašenje prirodne nepogode (suše) za većinu općina dogodilo se sredinom ili krajem kolovoza odnosno u početku berbe jabuka, dok je cjelokupna berba jabuke trajala do sredine studenoga, odnosno još gotovo 2,5 mjeseca, Glavnina šteta prouzrokovana opadanjem plodova sa stabala dogodila se u najvećoj mjeri tek u rujnu i listopadu, posebice na kasnijim sortama koje su na opadanje posebno osjetljive, Glavnina propadanja plodova uzrokovane ekstremnim vrućinama i sušom (raspucanja, truljenja, propadanje tj. tamnjenje mesa ploda) dogodila se nakon berbe i u hladnjačama, Veliki broj općina i županija uopće nije proglasila prirodnu nepogodu zbog raznih administrativnih ili drugih razloga i ograničenja, a što apsolutno ne znači da proizvođači voća a posebno jabuka nisu imali i tamo ogromne štete. U RH po dostupnim podacima ne postoji regija koja nije pretrpjela značajne štete od suša i vrućina, međutim iz razno raznih razloga ili ograničenja neke općine nisu proglasile nepogodu. Natječaj uopće ne radi logičnu i nužnu distinkciju između evidentiranog vočnjaka u površini ( uopće upitne proizvodnje) i zaista evidentirane proizvodnje kako u uvjetima prihvatljivosti tako ni u načinu na koji bi se trebalo valorizirati odnosno izračunati nastala šteta, a što jedino može biti osnova za utvrđivanje nastale štete u proizvodnji. . U svijetlu predloženog programa i uvjeta istog, postavlja se legitimno pitanje: kako je proizvođač mogao prijaviti štetu koju u tom trenutku (početak berbe) nije imao ili je tada nije mogao vidjeti, te kako ju je uopće mogao procjeniti ako je ispred njega gotovo dvije trećine berbe?Ispada da ju je valjda trebao predvidjeti i kao takvu unaprijed prijaviti ?! Nadalje, velik dio šteta (posebice unutar ploda) postao je vidljiv tek na skladištenju ili prilikom pakiranja/isporuka kako je vrijeme odmicalo. Za razliku od ratarske, povrtlarske ili proizvodnje sezonskog ljetnog voća, jabučari svoje štete nisu mogli niti znati, ni procjeniti, ni vidjeti pa ni prijaviti kako to propozicije ovog natječaja traže. Trebaju li oni radi toga sada biti diskvalificirani ?! Sukladno svemu navedenome, evidentno je da radi potpunog zanemarivanja notornih činjenica i specifičnosti proizvodnje jabuka, glavnina naših jabučara nažalost uopće neće moći ostvarit pravo na potporu, dok je u istom trenutku paradoksalno namjena ovog programa upravo pomoć istim tim proizvođačima jabuke kao i ostalim voćarima koji su zaista pretrpjeli štetu u svojoj proizvodnji i koja je lako dokazljiva ! Stoga, a radi izbjegavanja potpuno neopravdane i nepravedne diskriminacije proizvođača , predlažemo nužne izmjene bilo kroz predloženi program ili pak, a kako je ranije već i predloženo, putem zasebnog natječaja/programa potpore uvažavajući (najveći) razmjer štete na jabučnjacima kao i specifičnosti proizvodnje i berbe jabuke, kako slijedi: Potpora za nastale štete od suše na jabuci trebala bi biti uvjetovana isključivo dokazivanjem minimalne godišnje proizvodnje (PVP) . – ovime bi se potpora usmjerila stvarnim proizvođačima, umjesto da se dodjeljuje po administrativnoj osnovi (npr. „voćnjak“ u arkod sustavu) a koja ne garantira da potporu neće dobiti oni koji u stvarnosti uopće ne proizvode, Jedini ispravni i glavni parametar izračuna potpore za nastale štete od suše na jabuci, trebala bi biti količina isporučene industrijske jabuke tvrtkama u RH ili inozemstvu koje se bave otkupom industrijske jabuke (za preradu), a koja količina se može od strane proizvođača/društva dokazati validnim dokumentima (otpremnica i račun), za razdoblje od početka berbe do dana objave natječaja programa potpore. Iznos potpore po 1kg takve industrijske jabuke trebao bi predstavljati razliku (ili veći dio razlike) između prosječne referentne otkupne cijene konzumne jabuke najvećih otkupljivača u RH i prosječne otkupne cijene industrijske jabuke koja je bila prisutna u vremenu berbe. Istim principima može se utvrditi i šteta koja je nastala u proizvodnji drugih voćnih vrsta Navedeni uvjeti predstavljaju jedini dostupni te relevantni parametar i izračun koji osigurava da potpora proizvođačima bude isplaćena upravo onima koji stvarno proizvode i onima koji su štetu zaista pretrpjeli u dokazivom okviru. Treba napomenuti kako su štete od suše u stvarnosti i veće ako se uzme u obzir da veliki dio proizvođača nije mogao niti stigao nakon opadanja plodova sa stabla, istu u većoj mjeri niti pokupiti odnosno predati prerađivačima, pa kao takve neće niti moći biti dokazive odnosno ući u izračun potpora. S poštovanjem, Primljeno na znanje Primjedba je primljena na znanje U skladu s odredbama Provedbene uredbe Komisije (EU) 2025/441 potpora se dodjeljuje poljoprivrednim proizvođačima koji su izrazito pogođeni ekstremnim klimatskim nepogodama. Pravila vezana uz korištenje EU fondova, ali i nacionalnih sredstava, propisuju nužnu službenu evidenciju/registar/bazu podataka, a u kojoj se podaci vezani uz prihvatljivost korisnika, odnosno projekta/potpore, mogu provjeriti. Službeni podatci o prijavljenim štetama od prirodnih nepogoda evidentiraju se u Registru šteta od prirodnih nepogoda u skladu s odredbama Zakona o ublažavanju i uklanjanju posljedica prirodnih nepogoda („Narodne novine“, broj 16/19), koji predstavlja jedinstvenu važeću digitalnu bazu podataka o svim štetama nastalim zbog prirodnih nepogoda na području cijele Republike Hrvatske. Prethodno navedenim zakonom propisana je dodjela pomoći isključivo slijedom prijave u Registru šteta. Razumijemo da se tijekom proizvodnje, osim izravnih šteta nastalih tijekom i neposredno nakon elementarne nepogode, mogu pojaviti i drugi oblici šteta, međutim, u skladu s važećim zakonodavstvom, iste nije moguće evidentirati u Registru šteta. Također je važno napomenuti kako s obzirom na ograničena sredstva za programe pomoći u vidu jednokratnih novčanih isplata, kao što je i ovaj, isti imaju za cilj osigurati potporu likvidnosti poljoprivrednika, a ne nadoknaditi nastalu štetu.