Izvješće o provedenom savjetovanju - Savjetovanje s javnošću za Pravilnik o potporama za stjecanje prve stambene nekretnine

Redni broj
Korisnik
Područje
Komentar
Status odgovora
Odgovor
1 TIHOMIR KLEMENT PRAVILNIK O POTPORAMA ZA STJECANJE PRVE STAMBENE NEKRETNINE Vrlo je bito precizno definirati od kada se ovaj pravilnik primjenjuje tj. Da li će se retroaktivno moći iskoristiti ova mjera. Lošim tajmingom će se mnoge dovesti u neravnopravni položaj. Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Člankom 30.c stavkom 2. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o društveno poticanoj stanogradnji (NN 72/25) određeno je da pravo na isplatu potpore za stjecanje prve stambene nekretnine ostvaruje državljanin Republike Hrvatske koji u trenutku podnošenja zahtjeva kumulativno ispunjava sljedeće uvjete, između ostaloga, da je ugovor o kupoprodaji prve stambene nekretnine s ciljem rješavanja vlastitoga stambenog pitanja sklopljen nakon 1. siječnja 2025. godine.
2 TOMISLAV PAVOŠEVIĆ PRAVILNIK O POTPORAMA ZA STJECANJE PRVE STAMBENE NEKRETNINE U Zakonu o društveno poticanoj stanogradnji (NN 109/2001) i u kasnijim izmjenama Zakona ne pronalazim Članak 30.c na koji se poziva Pravilnik. Postoje samo Članak 30.a i Članak 30.b. U tražilici Narodnih novina uz Zakon su navedene Izmjene, osim izmjene 76/2007 i 58/2021 koje se ne navode u popisu izmjena. Izravnim upitom za NN 76/2007 dobije se Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o društveno poticajnoj stanogradnji, ali se izravnim upitom za NN 58/2021 ne navodi Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o društveno poticajnoj stanogradnji. Primljeno na znanje Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o društveno poticanoj stanogradnji (NN 72/25) stupio je na snagu 24. travnja 2025., odnosno prije objave Pravilnika na savjetovanju sa zainteresiranom javnosti.
3 MARKO BUDISELIĆ I. OPĆE ODREDBE, Članak 1. Poštovani, prema sadašnjem prijedlogu, osobe koje su kupile apartman ili poslovni prostor i koriste apartman kao svoj dom ne ostvaruju pravo na povrat poreza. Na taj apartman banka odobrava stambeni kredit, a korisnici prijavljuju prebivalište. Ako se ta nekretnina zaista i koristi kao stambena nekretnina (korisnik ima prijavljeno prebivalište) ova mjera bi se mogla proširiti i na taj tip nekretnine. Hvala! Nije prihvaćen Ne prihvaća se. „Poslovni apartmani“ grade se u mješovitim poslovno-stambenim zonama (M2) u kojima prema propisima kojima se uređuje prostorno uređenje dio posebnih jedinica mora biti stambene, a dio poslovne namjene. Dakle, poslovni apartmani su prema propisima poslovni prostori, a ne stambene nekretnine te bi se trebali koristiti za poslovne namjene kako je predviđeno prostornim planovima, stoga se na kupnju poslovnog prostora/apartmana ne ostvaruje pravo na potporu za stjecanje prve stambene nekretnine. Nadalje, člankom 30.c Zakona o društveno poticanoj stanogradnji određeno je da se isplata potpore odnosi na stjecanje ili gradnju stambene nekretnine za potrebe vlastitog stanovanja. Predmetnim člankom također su propisani kumulativni uvjeti koje podnositelj zahtjeva mora ispunjavati u trenutku podnošenja zahtjeva, a radi ostvarenja prava na isplatu potpore. Dodatno se ističe da navedena materija nije predmet reguliranja pravilnika, već predmet zakona.
4 MATEA BORAS I. OPĆE ODREDBE, Članak 1. Poštovani, hvala vam što ste pokrenuli ovu inicijativu – mnogima će puno značiti mogućnost povrata poreza prilikom kupnje prve nekretnine. Ipak, želim skrenuti pažnju na jednu stvar koja bi mogla mnogima uskratiti to pravo, iako realno rješavaju svoje stambeno pitanje. Naime, prema sadašnjem prijedlogu, oni koji su kupili apartman ili poslovni prostor koji koriste kao svoj dom – ne ostvaruju pravo na povrat poreza. Postoje brojni slučajevi u kojima se upravo takve nekretnine koriste za trajno stanovanje, za njih je odobren stambeni kredit, korisnik je prijavio prebivalište na toj adresi, kupnjom takve nekretnine osoba trajno rješava svoje stambeno pitanje. Isto tako, APN subvencije su ranije bile odobrene za kupnju apartmana. S obzirom na to, predlažem da se pravo na povrat proširi i na sve one kojima je to prva nekretnina, bez obzira na formalnu klasifikaciju prostora, ako se ista koristi u stambene svrhe jer nije bitno kako je nekretnina klasificirana, već činjenica da u njoj ljudi stvarno žive i grade svoj dom. Takva mjera bi bila inkluzivnija, pravednija i usklađena s realnim potrebama građana. Nije prihvaćen Ne prihvaća se. „Poslovni apartmani“ grade se u mješovitim poslovno-stambenim zonama (M2) u kojima prema propisima kojima se uređuje prostorno uređenje dio posebnih jedinica mora biti stambene, a dio poslovne namjene. Dakle, poslovni apartmani su prema propisima poslovni prostori, a ne stambene nekretnine te bi se trebali koristiti za poslovne namjene kako je predviđeno prostornim planovima, stoga se na kupnju poslovnog prostora/apartmana ne ostvaruje pravo na potporu za stjecanje prve stambene nekretnine. Nadalje, člankom 30.c Zakona o društveno poticanoj stanogradnji određeno je da se isplata potpore odnosi na stjecanje ili gradnju stambene nekretnine za potrebe vlastitog stanovanja. Predmetnim člankom također su propisani kumulativni uvjeti koje podnositelj zahtjeva mora ispunjavati u trenutku podnošenja zahtjeva, a radi ostvarenja prava na isplatu potpore. Dodatno se ističe da navedena materija nije predmet reguliranja pravilnika, već predmet zakona.
5 STELA CUNJAK II. PRAVO NA ISPLATU, Članak 2. Slažem se s napomenom da u korisnike mjere treba uključiti kupce apartmana koji kupnjom takve nekretnine riješavaju svoje stambeno pitanje. Kako je navedeno isto je bilo omogućeno prilikom korištenja mjere APN-a. S obzirom na mali fond stanova za kupnju, a posebno zbog sve viših cijena istih, veliki broj ljudi primoran je na kupnju apartmana. Ova mjera donesena je upravo kao pomoć onima kojima je kupovina stana otežana, a kupci ovakvih nekretnina zasigurno pripadaju ovoj kategoriji. Smatram da jedini uvjet za ostvarivanje ove potpore treba biti prijava prebivališta i korištenje nekretnine za stanovanje. Na kraju, banke su ovim korisnicima dodjelile stambeni kredit, a na nju su uredno platili i porez. Nije prihvaćen Ne prihvaća se. „Poslovni apartmani“ grade se u mješovitim poslovno-stambenim zonama (M2) u kojima prema propisima kojima se uređuje prostorno uređenje dio posebnih jedinica mora biti stambene, a dio poslovne namjene. Dakle, poslovni apartmani su prema propisima poslovni prostori, a ne stambene nekretnine te bi se trebali koristiti za poslovne namjene kako je predviđeno prostornim planovima, stoga se na kupnju poslovnog prostora/apartmana ne ostvaruje pravo na potporu za stjecanje prve stambene nekretnine. Nadalje, člankom 30.c Zakona o društveno poticanoj stanogradnji određeno je da se isplata potpore odnosi na stjecanje ili gradnju stambene nekretnine za potrebe vlastitog stanovanja. Predmetnim člankom također su propisani kumulativni uvjeti koje podnositelj zahtjeva mora ispunjavati u trenutku podnošenja zahtjeva, a radi ostvarenja prava na isplatu potpore. Dodatno se ističe da navedena materija nije predmet reguliranja pravilnika, već predmet zakona.
6 MISLAV ĆURIĆ II. PRAVO NA ISPLATU, Članak 2. Predlažem da se definicija stambene nekretnine proširi kako bi uključila nekretnine koje se koriste za stanovanje, ali su formalno klasificirane drugačije. Kupio sam nekretninu označenu kao "poslovni prostor – apartman", koja se koristi samo za stanovanje i ima sve karakteristike stana. Prema zakonu, poslovni prostor je onaj u kojem se obavlja poslovna djelatnost, dok je stan namijenjen stanovanju. S obzirom na stvarnu namjenu nekretnine, naziv u dokumentima ne bi trebao biti prepreka za ostvarenje prava na potporu ako su ispunjeni svi uvjeti. Porezna uprava također gleda stvarnu funkciju i uporabu prostora, a ne samo naziv. Predlažem dopunu članka 2. Pravilnika: "Stambenom nekretninom smatra se nekretnina koja se koristi isključivo za stanovanje, bez obzira na naziv u dokumentima, pod uvjetom da se u njoj ne obavlja poslovna djelatnost i da podnositelj i članovi njegove obitelji imaju prijavljeno prebivalište na toj adresi." Zakon već predviđa sankcije za zlouporabu potpore, što potvrđuje da dopuna definicije stambene nekretnine ne bi omogućila zlouporabu, već bi ispravila potencijalnu diskriminaciju temeljem tehničkog naziva prostora. Lijep pozdrav. Nije prihvaćen Ne prihvaća se. „Poslovni apartmani“ grade se u mješovitim poslovno-stambenim zonama (M2) u kojima prema propisima kojima se uređuje prostorno uređenje dio posebnih jedinica mora biti stambene, a dio poslovne namjene. Dakle, poslovni apartmani su prema propisima poslovni prostori, a ne stambene nekretnine te bi se trebali koristiti za poslovne namjene kako je predviđeno prostornim planovima, stoga se na kupnju poslovnog prostora/apartmana ne ostvaruje pravo na potporu za stjecanje prve stambene nekretnine. Nadalje, člankom 30.c Zakona o društveno poticanoj stanogradnji određeno je da se isplata potpore odnosi na stjecanje ili gradnju stambene nekretnine za potrebe vlastitog stanovanja. Predmetnim člankom također su propisani kumulativni uvjeti koje podnositelj zahtjeva mora ispunjavati u trenutku podnošenja zahtjeva, a radi ostvarenja prava na isplatu potpore. Dodatno se ističe da navedena materija nije predmet reguliranja pravilnika, već predmet zakona.
7 JELENA DUJMOVIĆ II. PRAVO NA ISPLATU, Članak 2. Postovani, ovim putem Vas molimo da se razmotri uključivanje i poslovnih prostora - apartmana u povrat poreza za kupnju prve nekretnine; koja ISKLJUČIVO služi za stanovanje, na istu imamo PRIJAVLJENO prebivalište, ne vršimo uslugu najma. Od strane Gradskog ureda za obnovu, izgradnju, prostorno uređenje, graditeljstvo i komunalne poslovne (koja je izdala Uporabnu dozvolu zgrade) prije same kupoprodaje, dobili smo informaciju da se tako navedena nekretnina smatra poslovnim prostorom - apartmanom, sve do trenutka dok na istu prijavimo prebivalište i dokažemo da ne obavljamo uslugu najma prostora. Također napominjem da je navedena nekretnina koja je nama namijenjena za stanovanje financirana STAMBENIM KREDITOM, što također nije stvaralo problem dokazivanja namjene istog. Smatramo da bi se trebala napravit nadopuna Pravilnika i uključiti takvu vrstu nekretnina u subvenciju, odnosno odobriti povrat poreza na prvu nekretninu budući da svi mi koji smo kupili POSLOVNI PROSTOR - APARTMAN (što je većinski novogradnja Novog Zagreba - Blato, Sveta Klara, Remetinec... ) potičemo kupnju i stanovanje, ili se izgradnjom i prodajom takve vrste stanova isključivo potiče graditeljstvo i usluga najma? Unaprijed zahvaljujemo i nadamo se pozitivnom rješenju. Lp Nije prihvaćen Ne prihvaća se. „Poslovni apartmani“ grade se u mješovitim poslovno-stambenim zonama (M2) u kojima prema propisima kojima se uređuje prostorno uređenje dio posebnih jedinica mora biti stambene, a dio poslovne namjene. Dakle, poslovni apartmani su prema propisima poslovni prostori, a ne stambene nekretnine te bi se trebali koristiti za poslovne namjene kako je predviđeno prostornim planovima, stoga se na kupnju poslovnog prostora/apartmana ne ostvaruje pravo na potporu za stjecanje prve stambene nekretnine. Nadalje, člankom 30.c Zakona o društveno poticanoj stanogradnji određeno je da se isplata potpore odnosi na stjecanje ili gradnju stambene nekretnine za potrebe vlastitog stanovanja. Predmetnim člankom također su propisani kumulativni uvjeti koje podnositelj zahtjeva mora ispunjavati u trenutku podnošenja zahtjeva, a radi ostvarenja prava na isplatu potpore. Dodatno se ističe da navedena materija nije predmet reguliranja pravilnika, već predmet zakona.
8 EVA LEOVIĆ II. PRAVO NA ISPLATU, Članak 2. Poštovani, Predlažem dopunu Pravilnika o o potporama za stjecanje prve stambene ne kretnine. S obzirom da presuda Visokog upravnog suda RH(Poslovni broj: Usoz-85/21-13) stavka 10. i 11. navodi da se poslovni prostor (apartman) u kojem se ne obavlja poslovna djelatnost ne može smatrati poslovnim prostorom, predlažem da se u pravilnik uvede stavka kojom vrijede ista pravila za stan kao i za apartman koji se koristi kao stambena jedinica. APN je već sufinancirao kupovinu takve nekretnine, banka izdaje STAMBENI kredit za nekretninu kojom se rješava STAMBENO pitanje. Nadam se da mi, vlasnici apartmana u kojem živimo, nećemo biti zakinuti za ovu vrstu poticaja. Nije prihvaćen Ne prihvaća se. „Poslovni apartmani“ grade se u mješovitim poslovno-stambenim zonama (M2) u kojima prema propisima kojima se uređuje prostorno uređenje dio posebnih jedinica mora biti stambene, a dio poslovne namjene. Dakle, poslovni apartmani su prema propisima poslovni prostori, a ne stambene nekretnine te bi se trebali koristiti za poslovne namjene kako je predviđeno prostornim planovima, stoga se na kupnju poslovnog prostora/apartmana ne ostvaruje pravo na potporu za stjecanje prve stambene nekretnine. Nadalje, člankom 30.c Zakona o društveno poticanoj stanogradnji određeno je da se isplata potpore odnosi na stjecanje ili gradnju stambene nekretnine za potrebe vlastitog stanovanja. Predmetnim člankom također su propisani kumulativni uvjeti koje podnositelj zahtjeva mora ispunjavati u trenutku podnošenja zahtjeva, a radi ostvarenja prava na isplatu potpore. Dodatno se ističe da navedena materija nije predmet reguliranja pravilnika, već predmet zakona.
9 STJEPAN DVORSKI II. PRAVO NA ISPLATU, Članak 2. Prema sveobuhvatnim analizama stambenog fonda RH koje je proveo Ekonomski institut iz Zagreba za potrebe izrade Nacionalnog plana stambene politike RH do 2030. godine, te Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o društveno poticanoj stanogradnji pokazalo se da za stambeno zbrinjavanje mladih nema dovoljno nekretnina i nema dovoljno priuštivih nekretnina. Značajan udio u dostupnim nekretninama čine apartmani. Ministar je javno u medijima (Dnevnik, tiskovine) izjavio kako će se povratom PDV-a obuhvatiti svi koji prvu nekretninu kupe nakon 01.01.2025. kako se ne bi usporavalo zbrinjavanje mladih do donošenja Zakona i Pravilnika. Nije bilo nikakvih naznaka da Poslovni prostori apartmani ne bi bili obuhvaćeni navedenom mjerom. Dapače APN je uvijek subvencionirao takve nekretnine jer je namjena subvencija rješavanje problema stambenog zbrinjavanje što je ispunjeno između ostalog i kupnjom apartmana, te prijavom prebivališta i životom u toj nekretnini. APN / Subvencionirani stambeni krediti / Najčešća pitanja: Pitanje 22. Mogu li ostvariti subvenciju za kupnju nekretnine, ako je etažirana kao apartman? Odgovor: Na nekretninu koja će riješiti Vaše stambeno pitanje i na koju ćete trebati prijaviti prebivalište u roku 30 dana od dana stupanja u posjed stana ili kuće možete dobiti subvenciju.(članak 22.stavak 1. alineja 2). Iz svega navedenog, ako je Vladi i Ministru intencija riješiti problem stambenog zbrinjavanje mladih u situaciji kada nekretnina i priuštivih nekretnina na tržištu nema dovoljno, ostvarivanje prava povrata poreza i 50% PDV-a trebao bi biti omogućen svim mladima koji su kupoprodajni ugovor za prvu nekretninu potpisali nakon 01.01.2025. bez obzira da li nekretnina glasi kao stan ili apartman uz uvjet prijave prebivalište u istoj. Nije prihvaćen Ne prihvaća se. „Poslovni apartmani“ grade se u mješovitim poslovno-stambenim zonama (M2) u kojima prema propisima kojima se uređuje prostorno uređenje dio posebnih jedinica mora biti stambene, a dio poslovne namjene. Dakle, poslovni apartmani su prema propisima poslovni prostori, a ne stambene nekretnine te bi se trebali koristiti za poslovne namjene kako je predviđeno prostornim planovima, stoga se na kupnju poslovnog prostora/apartmana ne ostvaruje pravo na potporu za stjecanje prve stambene nekretnine. Nadalje, člankom 30.c Zakona o društveno poticanoj stanogradnji određeno je da se isplata potpore odnosi na stjecanje ili gradnju stambene nekretnine za potrebe vlastitog stanovanja. Predmetnim člankom također su propisani kumulativni uvjeti koje podnositelj zahtjeva mora ispunjavati u trenutku podnošenja zahtjeva, a radi ostvarenja prava na isplatu potpore. Dodatno se ističe da navedena materija nije predmet reguliranja pravilnika, već predmet zakona.
10 PAULO PLEŠE II. PRAVO NA ISPLATU, Članak 2. Naglašavam važnost nadopune definicije stambene nekretnine na temelju presude Visokog upravnog suda RH(Poslovni broj: Usoz-85/21-13) stavka 10. i 11. u kojem se navodi da se poslovni prostor (apartman) u kojem se ne obavlja poslovna djelatnost ne može smatrati poslovnim prostorom. Također, u članku 4. Zakona o upravljanju i održavanju zgrada (NN 152/24) jasno je propisana razlika između: - Točka 11. – „Poslovnim prostorom smatra se prostor u zgradi u kojem se obavlja poslovna djelatnost i koji u pravilu čini samostalnu uporabnu cjelinu“, - Točka 14. – „Stan je samostalna uporabna cjelina namijenjena stanovanju koja se sastoji od jedne ili više prostorija koje imaju poseban ulaz“. Kod razmatranja olakšica i obveza, ključna je namjena prostora, a ne njegov naziv. Postoje brojni slučajevi u kojima pojedinci i obitelji žive u poslovnom prostoru -apartmanu, u kojima imaju prijavljeno prebivalište i gdje su režije prijavljene na kategoriju kućanstva jer služi isključivo kao STAMBENO rješenje. Time želim obratiti pozornost na nepravednost trenutnog pravilnika kojem bi mi, vlasnici ove vrste nekretnine bili zakinuti za ovu poticajnu mjeru stjecanja prve nekretnine. Nije prihvaćen Ne prihvaća se. „Poslovni apartmani“ grade se u mješovitim poslovno-stambenim zonama (M2) u kojima prema propisima kojima se uređuje prostorno uređenje dio posebnih jedinica mora biti stambene, a dio poslovne namjene. Dakle, poslovni apartmani su prema propisima poslovni prostori, a ne stambene nekretnine te bi se trebali koristiti za poslovne namjene kako je predviđeno prostornim planovima, stoga se na kupnju poslovnog prostora/apartmana ne ostvaruje pravo na potporu za stjecanje prve stambene nekretnine. Nadalje, člankom 30.c Zakona o društveno poticanoj stanogradnji određeno je da se isplata potpore odnosi na stjecanje ili gradnju stambene nekretnine za potrebe vlastitog stanovanja. Predmetnim člankom također su propisani kumulativni uvjeti koje podnositelj zahtjeva mora ispunjavati u trenutku podnošenja zahtjeva, a radi ostvarenja prava na isplatu potpore. Dodatno se ističe da navedena materija nije predmet reguliranja pravilnika, već predmet zakona.
11 PAULA GAVRAN II. PRAVO NA ISPLATU, Članak 2. Ovim pravilnikom dovodi se u nepravedan položaj vlasnik apartmana na sljedeći način. Vlasnik poslovnog prostora (apartmana) koji služi za stanovanje i ima prijavljeno prebivalište u slučaju da ne ostvari pravo na povrat poreza kod kupnje apartmana ostvarivati će pravo kod kupnje nekretnine etažirane kao stan. - Dovedeni su u povlašten položaj i imati će dvije nekretnine. Vlasnik poslovnog prostora (apartmana) koji služi za stanovanje i ima prijavljeno prebivalište u slučaju da ne ostvari pravo na povrat poreza. - Dovedeni su u nepravredan povlašten položaj i zakinuti su za povrat poreza. Kako bi se izbjegle obje situacije uvesti u pravilnik da se pravo ostvaruje i za poslovne prostore-apartmane i time se ne dovodi u pitanje pravednost ovog pravilnika. Uz to je APN već sufinancirao kupovinu nekretnina etažiranih kao poslovnih prostora (apartmana). Veliki broj nekretnina etažirane su kao apartmani i ljudi stanuju u njima i to ne možete ignorirati i izbjegavati rješavati taj problem. Nije prihvaćen Ne prihvaća se. „Poslovni apartmani“ grade se u mješovitim poslovno-stambenim zonama (M2) u kojima prema propisima kojima se uređuje prostorno uređenje dio posebnih jedinica mora biti stambene, a dio poslovne namjene. Dakle, poslovni apartmani su prema propisima poslovni prostori, a ne stambene nekretnine te bi se trebali koristiti za poslovne namjene kako je predviđeno prostornim planovima, stoga se na kupnju poslovnog prostora/apartmana ne ostvaruje pravo na potporu za stjecanje prve stambene nekretnine. Nadalje, člankom 30.c Zakona o društveno poticanoj stanogradnji određeno je da se isplata potpore odnosi na stjecanje ili gradnju stambene nekretnine za potrebe vlastitog stanovanja. Predmetnim člankom također su propisani kumulativni uvjeti koje podnositelj zahtjeva mora ispunjavati u trenutku podnošenja zahtjeva, a radi ostvarenja prava na isplatu potpore. Dodatno se ističe da navedena materija nije predmet reguliranja pravilnika, već predmet zakona.
12 MARIJA MALOČA II. PRAVO NA ISPLATU, Članak 2. Ovim putem podnosim prijedlog dopune definicije pojma stambene nekretnine, s ciljem uključivanja stvarno stambenih, ali formalno drugačije klasificiranih nekretnina. Naime, u konkretnom slučaju, kupoprodajnim ugovorom sklopljenim nakon 1. siječnja 2025. godine, kupio sam nekretninu označenu kao „poslovni prostor – apartman“. Iako je naziv nekretnine u dokumentaciji takav, ista se isključivo koristi za vlastito stanovanje, ima funkcionalne karakteristike stana, i u njoj se ne obavlja nikakva poslovna djelatnost. U članku 4. Zakona o upravljanju i održavanju zgrada (NN 152/24) jasno je propisana razlika između: - Točka 11. – „Poslovnim prostorom smatra se prostor u zgradi u kojem se obavlja poslovna djelatnost i koji u pravilu čini samostalnu uporabnu cjelinu“, - Točka 14. – „Stan je samostalna uporabna cjelina namijenjena stanovanju koja se sastoji od jedne ili više prostorija koje imaju poseban ulaz“. S obzirom na to da je stvarna namjena predmetne nekretnine isključivo stambena, a klasifikacija u kupoprodajnom ugovoru rezultat je tehničkih oznaka iz projektne dokumentacije ili urbanističkih uvjeta, smatram da ne bi trebalo dopustiti da naziv prostora u dokumentima bude isključujući faktor za ostvarenje prava na potporu, ako su ispunjeni svi materijalni i funkcionalni uvjeti. Preuda Visokog upravnog suda navodi da se poslovnim prostorom ne može smatrati nekretnina u kojoj se ne obavlja poslovna djelatnost što posljedično ima za smatrati se stanom ako je prijavljeno prebivalište na navedenoj adresi. Dodatno, prema praksi Porezne uprave, prilikom oporezivanja prometa nekretnina, osim formalne oznake prostora u dokumentima, razmatra se i stvarna funkcija i uporaba prostora. Naime, kod razmatranja olakšica i obveza, ključna je namjena prostora, a ne njegov naziv. U kontekstu potpore za stjecanje prve nekretnine, upravo funkcionalna uporaba nekretnine za stanovanje, potvrđena prebivalištem i nepostojanjem gospodarske djelatnosti, mora biti presudna za određivanje statusa stambene nekretnine. Naziv „poslovni prostor – apartman“ vrlo često u praksi proizlazi iz tehničko-investitorske terminologije, osobito u turističkim i urbanističkim zonama, ali ne isključuje stambenu namjenu niti nužno ukazuje na obavljanje gospodarske djelatnosti. Takva terminologija ne bi smjela utjecati na ostvarivanje temeljnih prava građana, osobito u kontekstu rješavanja vlastitog stambenog pitanja. Prijedlog dopune članka 2.: „U smislu ovoga Pravilnika, pod stambenom nekretninom smatra se nekretnina koja se koristi isključivo za stanovanje, bez obzira na naziv kojim je označena u kupoprodajnom ugovoru, zemljišnim knjigama ili drugim evidencijama, pod uvjetom da u njoj nije registrirana niti se obavlja poslovna djelatnost, a podnositelj i članovi njegove uže obitelji na toj adresi imaju prijavljeno prebivalište.“ Sprječavanje zlouporabe – članak 30.f Dodatno, važno je istaknuti da je svaki pokušaj zlouporabe potpore već predviđen i sankcioniran člankom 30.f Zakona, koji obvezuje korisnika na povrat potpore ako otuđi, iznajmi ili prestane stanovati u nekretnini u roku od pet godina: „Podnositelj zahtjeva je obvezan u cijelosti ministarstvu nadležnom za graditeljstvo vratiti isplaćenu potporu ako u roku od pet godina od dana isplate potpore otuđi ili iznajmi nekretninu ili ako u istom roku odjavi prebivalište ili ne boravi u nekretnini za koju je potpora ostvarena.“ Time se dodatno potvrđuje da zakon već štiti svrhu potpore – rješavanje vlastitog stambenog pitanja – i da se dopunom definicije stambene nekretnine ne bi omogućila zlouporaba, već bi se ispravila potencijalna diskriminacija temeljem tehničkog naziva prostora. Ovakvom dopunom omogućuje se ostvarenje stvarne intencije zakonodavca – pružanje podrške građanima koji rješavaju vlastito stambeno pitanje, neovisno o terminološkim razlikama koje proizlaze iz tehničke dokumentacije i na koje pojedinac nije imao mogućnost utjecati Uzeti u obzir presudu Visokog upravnog suda da se poslovni prostor ne može smatrati poslovnim prostorom ako se ne obavlja poslovna djelatnost. Odnosno ako je prebivalište prijavljeno potrebno navesti da se smatra stambenom nekretninom i da kupci ostvaruju pravo na povrat. Vlasnici apartmana koji u vlasništvu imaju nekretninu za stanovanje(poslovni prostor-apartman) imaju povlašten položaj kod kupovine druge nekretnine (stana), a vlasnici koji neće kupovati drugu nekretninu za stanovanje su zakinuti za povrat poreza. -NEMA SMISLA NITI JEDNO OD OVOG I MOLIM DA RAZUMIJETE SITUACIJU. APN je već sufinancirao kupovinu apartmana za rješavanje stambenog pitanja. Lijep pozdrav. Nije prihvaćen Ne prihvaća se. „Poslovni apartmani“ grade se u mješovitim poslovno-stambenim zonama (M2) u kojima prema propisima kojima se uređuje prostorno uređenje dio posebnih jedinica mora biti stambene, a dio poslovne namjene. Dakle, poslovni apartmani su prema propisima poslovni prostori, a ne stambene nekretnine te bi se trebali koristiti za poslovne namjene kako je predviđeno prostornim planovima, stoga se na kupnju poslovnog prostora/apartmana ne ostvaruje pravo na potporu za stjecanje prve stambene nekretnine. Nadalje, člankom 30.c Zakona o društveno poticanoj stanogradnji određeno je da se isplata potpore odnosi na stjecanje ili gradnju stambene nekretnine za potrebe vlastitog stanovanja. Predmetnim člankom također su propisani kumulativni uvjeti koje podnositelj zahtjeva mora ispunjavati u trenutku podnošenja zahtjeva, a radi ostvarenja prava na isplatu potpore. Dodatno se ističe da navedena materija nije predmet reguliranja pravilnika, već predmet zakona.
13 VERONIKA GAVRAN II. PRAVO NA ISPLATU, Članak 2. Stanove etažirane kao apartmane (poslovni prostor - apartman) kojima se rješava stambeno pitanje potrebno je omogućiti pravo na isplatu povrata poreza za stjecanje prve nekretnine. Razlozi za to: 1. Svrha kupnje nekretnine je stambene namjene (prijavljeno prebivalište, stanovanje u istoj i stvarna namjena mora biti ispred načina etažiranja) što je i cilj donošenja ovih mjera. 2. APN je sufinancirao već kupnju stanova etažiranih kao apartmana. 3. Presuda Visokog upravnog suda RH(Poslovni broj: Usoz-85/21-13) stavka 10. i 11. navodi da se poslovni prostor (apartman) u kojem se ne obavlja poslovna djelatnost ne može smatrati poslovnim prostorom. 4. Zakon o upravljanju i održavanju zgrada razlikuje pojam poslovni prostor i stan, a Visoki upravni sud je jasno naveo da se apartman u kojem se ne obavlja poslovna djelatnost ne može smatrati poslovnim prostorom. 5. Dovođenje u povlašten položaj vlasnike apartmana jer imaju nekretninu za stanovanje, a ostvarivat će pravo kod kupnje stana. 6. Kupnja apartmana se financira putem stambenih kredita jer i banke smatraju da su to stanovi. Sve ukazuje na to da se poslovni-prostori etažirani kao apartmani trebaju obuhvatiti ovim mjerama, ako je kupnja svrha stanovanja što se može provjeriti i izvidom na licu mjesta. Poslovni prostor (apartman) u kojem se ne obavlja poslovna djelatnost ne smatra se poslovnim prostorom, a isti taj apartman u kojem je prijavljeno prebivalište potrebno je smatrati stanom i to je jedino ima smisla. Unaprijed zahvaljujem. Nije prihvaćen Ne prihvaća se. „Poslovni apartmani“ grade se u mješovitim poslovno-stambenim zonama (M2) u kojima prema propisima kojima se uređuje prostorno uređenje dio posebnih jedinica mora biti stambene, a dio poslovne namjene. Dakle, poslovni apartmani su prema propisima poslovni prostori, a ne stambene nekretnine te bi se trebali koristiti za poslovne namjene kako je predviđeno prostornim planovima, stoga se na kupnju poslovnog prostora/apartmana ne ostvaruje pravo na potporu za stjecanje prve stambene nekretnine. Nadalje, člankom 30.c Zakona o društveno poticanoj stanogradnji određeno je da se isplata potpore odnosi na stjecanje ili gradnju stambene nekretnine za potrebe vlastitog stanovanja. Predmetnim člankom također su propisani kumulativni uvjeti koje podnositelj zahtjeva mora ispunjavati u trenutku podnošenja zahtjeva, a radi ostvarenja prava na isplatu potpore. Dodatno se ističe da navedena materija nije predmet reguliranja pravilnika, već predmet zakona.
14 MARKO MALOČA II. PRAVO NA ISPLATU, Članak 2. Poštovani, stanove etažirane kao apartmane (poslovni prostor - apartman) kojima se rješava stambeno pitanje potrebno je omogućiti pravo na isplatu povrata poreza za stjecanje prve nekretnine. Razlozi za to: 1. Svrha kupnje nekretnine je stambene namjene (prijavljeno prebivalište, stanovanje u istoj i stvarna namjena mora biti ispred načina etažiranja) što je i cilj donošenja ovih mjera. 2. APN je sufinancirao već kupnju stanova etažiranih kao apartmana. 3. Presuda Visokog upravnog suda RH(Poslovni broj: Usoz-85/21-13) stavka 10. i 11. navodi da se poslovni prostor (apartman) u kojem se ne obavlja poslovna djelatnost ne može smatrati poslovnim prostorom. 4. Zakon o upravljanju i održavanju zgrada razlikuje pojam poslovni prostor i stan, a Visoki upravni sud je jasno naveo da se apartman u kojem se ne obavlja poslovna djelatnost ne može smatrati poslovnim prostorom. 5. Dovođenje u povlašten položaj vlasnike apartmana jer imaju nekretninu za stanovanje, a ostvarivat će pravo kod kupnje stana. 6. Kupnja apartmana se financira putem stambenih kredita jer i banke smatraju da su to stanovi. Sve ukazuje na to da se poslovni-prostori etažirani kao apartmani trebaju obuhvatiti ovim mjerama, ako je kupnja svrha stanovanja što se može provjeriti i izvidom na licu mjesta. Poslovni prostor (apartman) u kojem se ne obavlja poslovna djelatnost ne smatra se poslovnim prostorom, a isti taj apartman u kojem je prijavljeno prebivalište potrebno je smatrati stanom i to je jedino ima smisla. Unaprijed zahvaljujem. Marko Maloča Nije prihvaćen Ne prihvaća se. „Poslovni apartmani“ grade se u mješovitim poslovno-stambenim zonama (M2) u kojima prema propisima kojima se uređuje prostorno uređenje dio posebnih jedinica mora biti stambene, a dio poslovne namjene. Dakle, poslovni apartmani su prema propisima poslovni prostori, a ne stambene nekretnine te bi se trebali koristiti za poslovne namjene kako je predviđeno prostornim planovima, stoga se na kupnju poslovnog prostora/apartmana ne ostvaruje pravo na potporu za stjecanje prve stambene nekretnine. Nadalje, člankom 30.c Zakona o društveno poticanoj stanogradnji određeno je da se isplata potpore odnosi na stjecanje ili gradnju stambene nekretnine za potrebe vlastitog stanovanja. Predmetnim člankom također su propisani kumulativni uvjeti koje podnositelj zahtjeva mora ispunjavati u trenutku podnošenja zahtjeva, a radi ostvarenja prava na isplatu potpore. Dodatno se ističe da navedena materija nije predmet reguliranja pravilnika, već predmet zakona.
15 SANDI PEKLARIĆ II. PRAVO NA ISPLATU, Članak 2. Pozdrav, APN je prethodnih godina davao subvencije za kupnju apartmana. Ako takav stan/apartman u vremenima kada je manjak stanova na tržištu služi kao stambena nekretnina te je na istu prijavljeno prebivalište i odobren je STAMBENI kredit kupac bi trebao ostvarivati pravo na povrat poreza. Nije prihvaćen Ne prihvaća se. „Poslovni apartmani“ grade se u mješovitim poslovno-stambenim zonama (M2) u kojima prema propisima kojima se uređuje prostorno uređenje dio posebnih jedinica mora biti stambene, a dio poslovne namjene. Dakle, poslovni apartmani su prema propisima poslovni prostori, a ne stambene nekretnine te bi se trebali koristiti za poslovne namjene kako je predviđeno prostornim planovima, stoga se na kupnju poslovnog prostora/apartmana ne ostvaruje pravo na potporu za stjecanje prve stambene nekretnine. Nadalje, člankom 30.c Zakona o društveno poticanoj stanogradnji određeno je da se isplata potpore odnosi na stjecanje ili gradnju stambene nekretnine za potrebe vlastitog stanovanja. Predmetnim člankom također su propisani kumulativni uvjeti koje podnositelj zahtjeva mora ispunjavati u trenutku podnošenja zahtjeva, a radi ostvarenja prava na isplatu potpore. Dodatno se ističe da navedena materija nije predmet reguliranja pravilnika, već predmet zakona.
16 IVAN DUMANČIĆ II. PRAVO NA ISPLATU, Članak 2. Poštovani, ovim putem podnosim prijedlog dopune definicije pojma stambene nekretnine, s ciljem uključivanja stvarno stambenih, ali formalno drugačije klasificiranih nekretnina. Naime, u konkretnom slučaju, kupoprodajnim ugovorom sklopljenim nakon 1. siječnja 2025. godine, kupio sam nekretninu označenu kao „poslovni prostor – apartman“. Iako je naziv nekretnine u dokumentaciji takav, ista se isključivo koristi za vlastito stanovanje, ima funkcionalne karakteristike stana, i u njoj se ne obavlja nikakva poslovna djelatnost. U članku 4. Zakona o upravljanju i održavanju zgrada (NN 152/24) jasno je propisana razlika između: - Točka 11. – „Poslovnim prostorom smatra se prostor u zgradi u kojem se obavlja poslovna djelatnost i koji u pravilu čini samostalnu uporabnu cjelinu“, - Točka 14. – „Stan je samostalna uporabna cjelina namijenjena stanovanju koja se sastoji od jedne ili više prostorija koje imaju poseban ulaz“. S obzirom na to da je stvarna namjena predmetne nekretnine isključivo stambena, a klasifikacija u kupoprodajnom ugovoru rezultat je tehničkih oznaka iz projektne dokumentacije ili urbanističkih uvjeta, smatram da ne bi trebalo dopustiti da naziv prostora u dokumentima bude isključujući faktor za ostvarenje prava na potporu, ako su ispunjeni svi materijalni i funkcionalni uvjeti. Dodatno, prema praksi Porezne uprave, prilikom oporezivanja prometa nekretnina, osim formalne oznake prostora u dokumentima, razmatra se i stvarna funkcija i uporaba prostora. Naime, kod razmatranja olakšica i obveza, ključna je namjena prostora, a ne njegov naziv. U kontekstu potpore za stjecanje prve nekretnine, upravo funkcionalna uporaba nekretnine za stanovanje, potvrđena prebivalištem i nepostojanjem gospodarske djelatnosti, mora biti presudna za određivanje statusa stambene nekretnine. Naziv „poslovni prostor – apartman“ vrlo često u praksi proizlazi iz tehničko-investitorske terminologije, osobito u turističkim i urbanističkim zonama, ali ne isključuje stambenu namjenu niti nužno ukazuje na obavljanje gospodarske djelatnosti. Takva terminologija ne bi smjela utjecati na ostvarivanje temeljnih prava građana, osobito u kontekstu rješavanja vlastitog stambenog pitanja. Prijedlog dopune članka 2.: „U smislu ovoga Pravilnika, pod stambenom nekretninom smatra se nekretnina koja se koristi isključivo za stanovanje, bez obzira na naziv kojim je označena u kupoprodajnom ugovoru, zemljišnim knjigama ili drugim evidencijama, pod uvjetom da u njoj nije registrirana niti se obavlja poslovna djelatnost, a podnositelj i članovi njegove uže obitelji na toj adresi imaju prijavljeno prebivalište.“ Sprječavanje zlouporabe – članak 30.f Dodatno, važno je istaknuti da je svaki pokušaj zlouporabe potpore već predviđen i sankcioniran člankom 30.f Zakona, koji obvezuje korisnika na povrat potpore ako otuđi, iznajmi ili prestane stanovati u nekretnini u roku od pet godina: „Podnositelj zahtjeva je obvezan u cijelosti ministarstvu nadležnom za graditeljstvo vratiti isplaćenu potporu ako u roku od pet godina od dana isplate potpore otuđi ili iznajmi nekretninu ili ako u istom roku odjavi prebivalište ili ne boravi u nekretnini za koju je potpora ostvarena.“ Time se dodatno potvrđuje da zakon već štiti svrhu potpore – rješavanje vlastitog stambenog pitanja – i da se dopunom definicije stambene nekretnine ne bi omogućila zlouporaba, već bi se ispravila potencijalna diskriminacija temeljem tehničkog naziva prostora. Ovakvom dopunom omogućuje se ostvarenje stvarne intencije zakonodavca – pružanje podrške građanima koji rješavaju vlastito stambeno pitanje, neovisno o terminološkim razlikama koje proizlaze iz tehničke dokumentacije i na koje pojedinac nije imao mogućnost utjecati. Nije prihvaćen Ne prihvaća se. „Poslovni apartmani“ grade se u mješovitim poslovno-stambenim zonama (M2) u kojima prema propisima kojima se uređuje prostorno uređenje dio posebnih jedinica mora biti stambene, a dio poslovne namjene. Dakle, poslovni apartmani su prema propisima poslovni prostori, a ne stambene nekretnine te bi se trebali koristiti za poslovne namjene kako je predviđeno prostornim planovima, stoga se na kupnju poslovnog prostora/apartmana ne ostvaruje pravo na potporu za stjecanje prve stambene nekretnine. Nadalje, člankom 30.c Zakona o društveno poticanoj stanogradnji određeno je da se isplata potpore odnosi na stjecanje ili gradnju stambene nekretnine za potrebe vlastitog stanovanja. Predmetnim člankom također su propisani kumulativni uvjeti koje podnositelj zahtjeva mora ispunjavati u trenutku podnošenja zahtjeva, a radi ostvarenja prava na isplatu potpore. Dodatno se ističe da navedena materija nije predmet reguliranja pravilnika, već predmet zakona.
17 KREŠIMIR MARIĆ III. ODOBRAVANJE PRAVA NA ISPLATU POTPORE, Članak 3. PRIMJEDBA NA "Pravilnik o potporama za stjecanje prve stambene nekretnine" Poštovani, u vezi s nacrtom pravilnika kojim se predviđa povrat poreza na promet nekretnina za kupnju prve nekretnine, želim uputiti primjedbu na uvjet prema kojemu pravo na povrat imaju isključivo osobe koje su potpisale kupoprodajni ugovor nakon 1. siječnja 2025. godine. Smatram da je odredba koja pravo na poreznu olakšicu veže uz datum sklapanja kupoprodajnog ugovora pravno i logički neutemeljena. Kupoprodajni ugovor sam po sebi ne stvara poreznu obvezu – porezna obveza nastaje u trenutku stjecanja nekretnine, a porez se obračunava temeljem prijave i izdane porezne rješenja od strane nadležnog poreznog tijela. Drugim riječima, porezna obveza je vezana uz promet nekretnine (pravni učinak prijenosa vlasništva) i izdavanje računa odnosno obvezu prijave poreza, a ne uz datum ugovaranja. Postoji niz situacija u kojima kupoprodajni ugovor može biti potpisan prije 1.1.2025., dok do ispunjenja uvjeta za poreznu obvezu dolazi tek nakon tog datuma (npr. odgođena isplata, uvjetna klauzula, vlasništvo se stječe tek upisom u zemljišne knjige i sl.). Stoga predlažem da se odredba uskladi sa stvarnim trenutkom nastanka porezne obveze, odnosno da se kao kriterij koristi datum stjecanja nekretnine ili datum nastanka porezne obveze, umjesto datuma sklapanja ugovora. U protivnom, pravilnik bi doveo do pravne nesigurnosti i moguće diskriminacije među poreznim obveznicima koji su u jednakim materijalnim situacijama, ali s različitim datumima potpisivanja ugovora. Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Člankom 30.c stavkom 2. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o društveno poticanoj stanogradnji (NN 72/25) određeno je da pravo na isplatu potpore za stjecanje prve stambene nekretnine ostvaruje državljanin Republike Hrvatske koji u trenutku podnošenja zahtjeva kumulativno ispunjava sljedeće uvjete, između ostaloga, da je ugovor o kupoprodaji prve stambene nekretnine s ciljem rješavanja vlastitoga stambenog pitanja sklopljen nakon 1. siječnja 2025. Pravilnik o potporama za stjecanje prve stambene nekretnine donosi se na temelju navedenog Zakona stoga se ovo pitanje ne može uređivati podzakonskim aktom.
18 IVAN VARDIĆ III. ODOBRAVANJE PRAVA NA ISPLATU POTPORE, Članak 3. Poštovani, zašto se gleda datum kupoprodajnog ugovora? Kupoprodajni ugovor služi da banka može odobriti kredit. Konkretno u mom slučaju kupoprodajni ugovor je sklopljen 18.12og. 2024, kredit odobren i isplaćen u 1.om mjesecu 2025,vlasnički list i zemljišnoknjožno rješenje dobijeno 31.1.2025, rješenje za porez od 3 posto mi je došlo ima 10 dana, znači i to u 2025oj, i uz sve to vi gledate isključivo kupoprodajni ugovor pomoću kojeg se odobrava kredit da bi se mogla kupiti nekretnina. Zašto negledate vlasnički list i porezno rješenje a ne kupoprodajni ugovor. Nema smisla i pravno je zbunjujuće,!Također i adrese prebivališta su u 2025oj godini. Nije prihvaćen Ne prihvaća se. Člankom 30.c stavkom 2. Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o društveno poticanoj stanogradnji (NN 72/25) određeno je da pravo na isplatu potpore za stjecanje prve stambene nekretnine ostvaruje državljanin Republike Hrvatske koji u trenutku podnošenja zahtjeva kumulativno ispunjava sljedeće uvjete, između ostaloga, da je ugovor o kupoprodaji prve stambene nekretnine s ciljem rješavanja vlastitoga stambenog pitanja sklopljen nakon 1. siječnja 2025. Pravilnik o potporama za stjecanje prve stambene nekretnine donosi se na temelju navedenog Zakona stoga se ovo pitanje ne može uređivati podzakonskim aktom.
19 DARIJAN VINTER III. ODOBRAVANJE PRAVA NA ISPLATU POTPORE, Članak 3. Poštovani, s obzirom na to da se sukladno Zakonu o gradnji obiteljske kuće svrstavaju u 3.b skupinu građevina, za koje se prema čl. 59. stavak 2 istog Zakona, nadzor provodi samo u odnosu na ispunjavanje temeljnog zahtjeva mehaničke otpornosti i stabilnosti, neophodna je promjena formulacije točke g), stavka 4., članka 3. ovog Pravilnika kako bi se omogućilo jednako postupanje prema korisnicima koji kupuju stan i korisnicima koji grade kuću. Naime kako radovi za koje se sukladno Zakonu o gradnji provodi nadzor čine ugrubo svega 50% ukupnih troškova investicije, iz postojeće formulacije točke g), stavka 4., članka 3. ovog Pravilnika proizlazi da korisnici neće moći ostvariti povrat PDV-a na obrtničke i instalaterske radove jer isti po Zakonu nisu predmet nadzora za građevine 3.b skupine te se posljedično za iste u pravilu ni ne sklapaju ugovori jer ih izvodi veći broj izvođača obrtnika. Na tržištu trenutno većina građevinskih tvrtki nudi isključivo "roh bau" izvođenje odnosno upravo one radove za koje se provodi kontrola ispunjenja temeljnog zahtjeva mehaničke otpornosti i stabilnosti a izvođenje ostalih radova moguće je eventualno uz angažman kooperanata što naravno povisuje krajnju cijenu za naručitelja. Stoga naručitelji obrtničke radove povjeravaju samostalno pojedinačnim izvođačima. U skladu s iznesenim predlažemo da se kao prihvatljiv dokaz nastanka troška prihvate i računi za obrtničke, instalaterske i ostale radove sukladno glavnom projektu i troškovniku gradnje. Primljeno na znanje Ako je dostavljena sva dokumentacija predviđena Pravilnikom, za potporu će se priznavati i računi predviđeni glavnim projektom i troškovnikom.
20 ALEN RENDULIĆ III. ODOBRAVANJE PRAVA NA ISPLATU POTPORE, Članak 3. Članak 3. stavak (4) točka g) (g) izdan račun odnosno okončana situacija od strane Izvođača odnosno Glavnog izvođača radova, a ista je ovjerena od strane nadzornog inženjera u dijelu radova sukladno članaku 59 stavak (2) Zakona o gradnji, a na temelju kojeg je plaćen porez na dodanu vrijednost, a isti je izdan na temelju ugovora o građenju obiteljske kuće. Plaćeni računi za voditelja projekta, projektiranje i nadzor na temelju kojih je plaćen porez na dodanu vrijednost. Primljeno na znanje Podnositelji zahtjeva dostavit će dokumentaciju koju posjeduju u skladu s aktima kojima se uređuje gradnja.
21 ALEN RENDULIĆ III. ODOBRAVANJE PRAVA NA ISPLATU POTPORE, Članak 3. Članak 3. stavak (4) točka g) (g) izdan račun odnosno situacija ovjerena od strane nadzornog inženjera, na temelju kojeg je plaćen porez na dodanu vrijednost, na temelju ugovora o građenju obiteljske kuće, kao i plaćene račune za projektiranje i nadzor na temelju kojih je plaćen porez na dodanu vrijednost Sukladno Zakonu o gradnji (NN 153/13, 20/17, 39/19, 125/19, 145/24), članak 59 stavak (2): Stručni nadzor građenja zgrada 3.a i 3.b skupine provodi se SAMO u odnosu na ispunjavanje temeljnog zahtjeva mehaničke otpornosti i stabilnosti; a što znači da prilikom gradnje obiteljske kuće govorimo samo o "grubim građevinskim radovima". Zbog prethodno navedenog, a budući da se zahtjeva da obiteljska kuća mora imati uporabnu dozvolu i mora biti uporabljiva/useljiva (prijavljeno prebivalište), a što znači da su završeni SVI radovi: npr. zidarski radovi, radovi na instalacijama, ugradnji prozora, izradi krova, itd., potrebno je izmjeniti/dopuniti tekst ove točke, te omogučiti da na temelju okončne situacije, a koju je izdao Izvođač, (članci 53. i 54. Zakona o gradnji) i/ili od Glavnog izvođača radova (sukladno članku 55. stavak (2), Zakon o gradnji), a koji izdaje okončanu situaciju sukladno članku 50. i 96. Posebnih uzanci o građenju, a na temelju koje je plaćen porez na dodanu vrijednost. Objašnjenje: Za "grube građevinske radove" će mjesečnu(e) situaciju(e) potpisati nadzorni inženjer, ali budući da on NIJE zakonski obvezan nadzirati cjelokupne radove, potrebno je dopuniti da Glavni izvođač radova, koji MORA imati zaposlenog Glavnog inžerenja gradilišta (članak 55. Zakon o gradnji), a koji izdaje okončanu situaciju sukladno članku 50. i 96. Posebnih uzanci o građenju, a na temelju koje je plaćen porez na dodanu vrijednost. Također napomena: Nadzorni inžernjer sukladno članku 58. Zakona o gradnji NIJE odgovoran niti dužan provoditi financijsku kontrolu na gradilištu, odnosno ovjeravati mjesečne i okončanu situaciju na gradilištu. Ova usluga mora biti dodatno ugovorena od strane Investitora ili s Nadzornim inženjerom ili Investitor ugovara uslugu Voditelja projekta. Primljeno na znanje Podnositelji zahtjeva dostavit će dokumentaciju koju posjeduju u skladu s aktima kojima se uređuje gradnja.