Izvješće o provedenom savjetovanju - Savjetovanje s javnošću o Nacrtu prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o državnom odvjetništvu
Redni broj
|
Komentar | Odgovor | |||
---|---|---|---|---|---|
1 | PRAVOBRANITELJ ZA DJECU | PRIJEDLOG ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O DRŽAVNOM ODVJETNIŠTVU, Članak 17. | Predloženim izmjenama posebno se propisuje obveza državnih odvjetnika da kod rasporeda poslova godišnjim rasporedom poslova vode računa o sklonostima zamjenika državnih odvjetnika i državnih službenika u državnom odvjetništvu, potrebnim specijalističkim znanjima te njihovom redovitom stručnom usavršavanju kako bi se za rad na pojedinim vrstama predmeta osigurala specijalizacija i najviša moguća razina kompetencija za postupanje. Navedeno je posebno važno kod vrsta predmeta u kojima su ovakve obveze posebno propisane, primjerice u Nacionalnom planu za ravnopravnost spolova za razdoblje do 2027. za predmete nasilja u obitelji. Pozdravljamo inicijativu kojom se predloženim izmjenama propisuje obveza raspoređivanja na rad na pojedinim vrstama predmeta, sukladno sklonostima, specijalističkom znanju i redovitom usavršavanju zamjenika državnih odvjetnika i državnih službenika. Međutim, jedna od mjera Akcijskog plana za provedbu Nacionalnog plana za ravnopravnost spolova za razdoblje do 2027. je revidirati odredbe Zakona o državnom odvjetništvu, s ciljem propisivanja posebnih uvjeta upravo za raspoređivanje predmeta nasilja u obitelji u rad pravosudnim dužnosnicima, vodeći računa o njihovim posebnim svojstvima, senzibilizaciji i sklonosti za rad na takvoj vrsti predmeta te redovitom stručnom usavršavanju iz ovog područja. Takvom izmjenom organizacijskih propisa, sukladno Akcijskom planu, predvidjelo bi se licenciranje pravosudnih dužnosnika za rad na predmetima nasilja u obitelji. Budući da je nasilje u obitelji izuzetno složen i raširen problem u društvu, u slučaju kojeg je potrebna odgovarajuća reakcija i kazna, nužno stručno je usavršavanje državnih odvjetnika koji rade upravo na tim predmetima, u cilju prepoznavanja i razumijevanja svih oblika nasilja poput fizičkog, emocionalnog, seksualnog i ekonomskog nasilja, kao i razumijevanja opsega posljedica na žrtvu zlostavljanja. Stoga smatramo da bi zamjenici državnih odvjetnika i savjetnici trebali biti posebno raspoređeni za rad u predmetima koji se odnose upravo na nasilje u obitelji. Kako bi se omogućilo kvalitetno procesuiranje ovih kaznenih djela, potrebno je licenciranje za sve zamjenike državnih odvjetnika koji postupaju u predmetima nasilja u obitelji, kako u okviru kaznenopravne zaštite djece, u kojem slučaju postupaju posebno imenovani državni odvjetnici za mladež, tako i svih zamjenika i savjetnika koji postupaju u slučaju kod počinjenja nasilja u obitelji na štetu odrasle žrtve. Za rad u predmetima nasilja u obitelji trebali bi biti raspoređeni samo oni pravosudni dužnosnici koji, osim sklonosti, redovito prolaze edukacije o pravnim propisima i protokolima, te one koje se odnose na jačanje svijesti o utjecaju izloženosti nasilju i zlostavljanju na djecu od strane roditelja ili drugih članova obitelji, te na odrasle žrtve nasilja, prepoznavanje ranjivosti i pojavnih oblika rodno uvjetovanog nasilja, razumijevanje trauma kod žrtava djece i odraslih, postupanja s osjetljivim svjedocima svih oblika nasilja, te potrebe prepoznavanja i odgovora na viktimizaciju žrtava tako i svjedoka svih oblika nasilja i njihovog prava na potporu. Podsjećamo na izvješće GREVIO iz 2023. u kojem se napominje kako Pravosudna akademija provodi niz volonterskih radionica o nasilju u obitelji za kaznene suce i savjetnike na općinskim, županijskim i prekršajnim sudovima, savjetnike u državnom odvjetništvu na općinskoj i županijskoj razini, probacijske službenike i službenike za potporu žrtvama i svjedocima. Stopa sudjelovanja pravosudnih stručnjaka na tim radionicama zabrinjavajuće je niska. Dodajemo kako je sukladno Direktivi (EU) 2024/1385 Europskog parlamenta i Vijeća od 14. svibnja 2024. o suzbijanju nasilja nad ženama i nasilja u obitelji, u Poglavlju 5. koji se odnosi na prevenciju i ranu intervenciju, u članku 36 stavku 3. (Osposobljavanje i informiranje stručnog osoblja) navedeno: Ne dovodeći u pitanje sudsku neovisnost i razlike u organizaciji pravosuđa u Uniji, države članice poduzimaju potrebne mjere kako bi osigurale da se sucima i državnim odvjetnicima uključenima u kaznene postupke i istrage pruži opće i specijalističko osposobljavanje u pogledu ciljeva ove Direktive i primjereno funkcijama tih sudaca i državnih odvjetnika. Takvo se osposobljavanje temelji na ljudskim pravima, usmjereno je na žrtve te je rodno osjetljivo i prilagođeno osobama s invaliditetom i djeci. | Prihvaćen | U predloženu odredbu članka 17. (članka 90. stavka 2. Zakona o državnom odvjetništvu), kojom je propisano da se pri rasporedu zamjenika i državnih odvjetnika i državnih službenika na rad na pojedinim vrstama predmeta godišnjim rasporedom poslova u obzir uzima sklonost za rad na pojedinoj vrsti predmeta, potrebnim specijalističkim znanjima i redovitom stručnom usavršavanju, izrijekom se dodaje da se navedeno posebno odnosi na predmete nasilja u obitelji te računalnog i gospodarskog kriminaliteta. Na navedeni način se posebno u ovim vrstama predmeta raspored na rad uvjetuje prethodnim stručnim usavršavanjem, čiji će sadržaj i dinamiku posebnim pravilima odrediti Glavni državni odvjetnik Republike Hrvatske. |