Izvješće o provedenom savjetovanju - Nacrt Pravila za sufinanciranje projekata organizacija civilnoga društva ugovorenih u okviru programa Europske unije i inozemnih fondova za 2025. godinu

Redni broj
Korisnik
Područje
Komentar
Status odgovora
Odgovor
1 UDRUGA ZA PRIRODU, OKOLIŠ I ODRŽIVI RAZVOJ SUNCE PRAVILA ZA SUFINANCIRANJE, Javni poziv za podnošenje prijava za sufinanciranje projekata organizacija civilnoga društva ugovorenih u okviru programa Europske unije i inozemnih fondova za 2025. godinu Smatramo kako postotak obveznog iznosa sufinanciranja koji se može odobriti za program Europske teritorijalne suradnje treba zadržati na minimalno 70% kao što je to bilo prethodnih godina, a ne smanjivati na 60%. Ove projekte uvelike provode okolišne udruge budući je dio programskih prioriteta povezan sa održivim rastom i plavom ekonomijom, zaštitom i očuvanjem okoliša, zaštitom prirode, bioraznolikosti i razvojem zelene infrastrukture te klimatskim promjenama. Smanjenje dostupnih sredstava za aktivnosti i projekte vezane uz zaštitu okoliša negativno utiče na stanje prirode i okoliša, koji su danas ugroženi zbog brojnih pritisaka. Time je ugroženo i ljudsko zdravlje, kao i sam opstanak čovječanstva. Financiranje projekta i aktivnosti okolišnih organizacija ionako je lošije u odnosu na financiranje drugih sektora, a kategorija „onih koji doprinose zaštiti okoliša i prirode“ još uvijek ne postoji u Uredbi o kriterijima za utvrđivanje korisnika i načinu raspodjele dijela prihoda od igara na sreću. Resorno Ministarstvo zaštite okoliša i zelene tranzicije još uvijek ne raspisuje natječaj za okolišne organizacije niti izrađuje sektorske analize participativno i u suradnji s okolišnim organizacijama civilnoga društva, a koje bi ukazalo na potrebe financiranja u sektoru okoliša. Sredstva koja se dodjeljuju projektima okolišnih organizacija pri javnom natječaju Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost u 2024. godini bila su najniža su od odnosu na sredstva ostalih ministarstava za koja se natječu organizacije civilnog društva iz ostalih sektora. Ovo se odnosi na ukupna raspoloživa sredstva kao i maksimalne visine sredstva po projektu. Natječaj FZOEU redovito kasni, te proces ugovaranja traje gotovo godinu dana od dana raspisivanja natječaja. Nadalje, projekti u okviru programa Europske teritorijalne suradnje nemaju predfinanciranje. Republika Hrvatska iako već godinama govori o pronalasku mehanizma za potporu projektima udruga koje sudjeluju u EU projektima bez predfinanciranja iste nije razvila. Stoga sufinanciranje od strane Ureda za udruge doprinosi prijavi udruga na natječaj, likvidnosti organizacija koje sudjeluju u ovim natječajima te podupire učinkovito povlačenje sredstava iz EU fondova. Istovremeno doprinosi održavanju ugleda hrvatskih udruga kao pouzdanih partnera koji uspješno provode projekte i troše ugovorena sredstva prema odobrenim proračunima projekata te ne ugrožavaju provedbu projekata u kojima su partneri. Napominjemo kako su na projektima Europske teritorijalne suradnje grade partnerstva, ne samo s organizacijama civilnog društva već brojnim drugim organizacijama i institucijama iz različitih sektora i različitih zemalja, podupirući na taj način uspostavljanje i razvoj međusektorske suradnje za zaštitu i očuvanje okoliša. Zbog navedenih razloga smanjivanje maksimalne stope sufinanciranja je kontraproduktivno i može se negativno odraziti na organizacije koje sudjeluju u ovim natječajima. Smatramo kako postotak obveznog iznosa sufinanciranja koji se može odobriti za program LIFE treba povisiti na minimalno 70%. Udio sufinanciranja u LIFE programu je veliki, u pravilu 40% što predstavlja veliki financijski problem za civilni sektor. RH u odnosu na ostale EU zemlje ima malu iskorištenost LIFE sredstava što je posljedica upravo velikog udjela u sufinanciranju. Kako bi se osigurala financijska stabilnost okolišnih udruga u LIFE programu i njegova veća iskorištenost u RH smatramo potrebnim da se postotak sufinanciranja iz UZUVRH poveća. LIFE projekte u RH uvelike provode okolišne udruge, a problemi vezani uz njihovo financiranje i osiguravanje održivosti navedeni su gore. Nije prihvaćen Prijedlog o povećanju postotka sufinanciranja programa nije moguće prihvatiti zbog ograničenih sredstava iz dijela prihoda od igara na sreću kojima Ured za udruge raspolaže u 2025. godini u svrhu sufinanciranja projekata organizacija civilnoga društva ugovorenih u okviru programa Europske unije i inozemnih fondova. Također, Ured za udruge smatra kako su resorno nadležna tijela nadležna za osiguravanje dodatnog sufinanciranja za projekte i programe iz njihovog područja financiranja.
2 REHABILITACIJSKI CENTAR ZA STRES I TRAUMU PRAVILA ZA SUFINANCIRANJE, Javni poziv za podnošenje prijava za sufinanciranje projekata organizacija civilnoga društva ugovorenih u okviru programa Europske unije i inozemnih fondova za 2025. godinu Molim da se poveća postotak sufinanciranja za natječaje raspisaei od strane Ureda visokog povjerenika UN-a za ljudska prava OHCHR. Naime, RCT je uspio sniziti obavezan postotak sufinanciranja projekta sa 66% na 33%, što je privaćeno od strane Ureda visokog povjerenika UN-a za ljudska prava OHCHR. Međutim, ne postoji niti jedan drugi način sufinaciranje nego putem natječaja Ureda za udruge RH. Molim da se postotak poveća sa 40% na minimalno 75%. Ukupan trošak projekata financiranog iz ovog fonda iznosi oko 70000 Eura na godišnjoj razini. Nadmo se da ćete povećati postotak na minimalno 75%. Nije prihvaćen Prijedlog o povećanju postotka sufinanciranja programa nije moguće prihvatiti zbog ograničenih sredstava iz dijela prihoda od igara na sreću kojima Ured za udruge raspolaže u 2025. godini u svrhu sufinanciranja projekata organizacija civilnoga društva ugovorenih u okviru programa Europske unije i inozemnih fondova.
3 UDRUGA "DIH AGRIHRANA HRVATSKA" PRAVILA ZA SUFINANCIRANJE, Javni poziv za podnošenje prijava za sufinanciranje projekata organizacija civilnoga društva ugovorenih u okviru programa Europske unije i inozemnih fondova za 2025. godinu Poštovani, u polju Europska teritorijalna suradnja stoji 60% postotak obveznog iznosa sufinanciranja koji se može odobriti. U pravilniku 2024. godine je stajalo 70%. Radi li se o grešci ili smanjenju postotka financiranja? Primljeno na znanje Ne radi se o pogrešci. Postotak je smanjen zbog ograničenih sredstava iz dijela prihoda od igara na sreću kojima Ured za udruge raspolaže u 2025. godini u svrhu sufinanciranja projekata organizacija civilnoga društva ugovorenih u okviru programa Europske unije i inozemnih fondova.
4 UDRUGA ŽENA "IZVOR" PRAVILA ZA SUFINANCIRANJE, Isplata sredstava sufinanciranja Smatramo da odredba "Ured ima pravo smanjiti ukupno odobreni iznos sufinanciranja, o čemu će pravovremeno izvijestiti Korisnika i potpisati Dodatak Ugovoru." unosi nepotrebnu nestabilnost prilikom planiranja provedbe projekta, utječe na planiranje rada udruge općenito te dovodi u pitanje kvalitetu provedbe projekta/programa. Nije prihvaćen Sredstva za Javni poziv za podnošenje prijava za sufinanciranje projekata organizacija civilnoga društva ugovorenih u okviru programa Europske unije i inozemnih fondova su planirana u Državnom proračunu iz dijela prihoda od igara na sreću u razdjelu 020 Vlada Republike Hrvatske, Glava 02010 Ured za udruge Vlade Republike Hrvatske aktivnost A509051 – Sufinanciranje EU projekata organizacijama civilnog društva (Uredba o kriterijima za utvrđivanje korisnika i načinu raspodjele dijela prihoda od igara na sreću za 2025. godinu, NN 70/25) te ovise o dinamici i visini priljeva sredstava iz prihoda od igara na sreću. Iz tog razloga isplata sredstava ugovorenim projektima ovisi o dostupnosti sredstava na proračunskoj stavci Ureda za udruge.
5 MAJA SIMEONI SRUK PRAVILA ZA SUFINANCIRANJE, Isplata sredstava sufinanciranja ČL. 10. st. 1 = Ured za Udruge ne bi smio raspisivati natječaj prije nego što ima osigurana sredstva na svom žiro računu, a posljedično, pravno ne može potisati Ugovor od dodjeli sredstava korisniku za sredstva koja mu u trenutku potpisivanja nisu još dostupna. Isto tako, može se smatrati diskriminatorno da se zbog istog razloga sredstva dodjeljuju projektima koji završavaju tijekom 2025. Predlaže se usklađivanje teksta iz stavka 1. s odredbama važećih zakonskih i podzakonskih akata u dijelu financiranja projektnih prijedloga iz DPRH ili fondova EU. čl.10. st. 2 = Sukladno pravilima financiranja projektnih prijedloga, u praksi ne postoji mogućnost "eventualnog značajnijeg smanjenja prihoda..." Sredstva su ili osigurana ili nisu osigurana za financiranje projektnih prijedloga. U momentu kada su sredstva osigurana i korisnici odabrani, sklapa se Ugovor o financiranju koji se tijekom trajanja projekta može mijenjati u većini odredbi OSIM u visini iznosa financiranja. U praksi se promjene u ugovorima uglavnom odnose na preraspodjelu sredstava iz jedne aktivnosti u drugu, ali da se ne mijenja ukupan ugovoreni iznos. Mogu se mijenjati suradnici na projektu, adresa, IBAN i sl. ali nikad ukupan iznos dodjeljenih sredstava. Predlaže se usklađivanje teksta iz stavka 1. s odredbama važećih zakonskih i podzakonskih akata u dijelu financiranja projektnih prijedloga iz DPRH ili fondova EU. čl.10.st. = Ured za udruge nema pravo ne dodijeliti sredstva ili smanjiti visinu sredstava, ako se radi o neraspoloživosti sredstava jer ih prije raspisivanja natječaja Ured mora imati na raspolaganju. Ured za uduge ima pravo ne dodijeliti sredstva za sufinanciranje samo ako prijavitelj ne zadovoljava kriterije natječaja. Predlaže se usklađivanje teksta iz stavka 1. s odredbama važećih zakonskih i podzakonskih akata u dijelu financiranja projektnih prijedloga iz DPRH ili fondova EU. Nije prihvaćen Sredstva za Javni poziv za podnošenje prijava za sufinanciranje projekata organizacija civilnoga društva ugovorenih u okviru programa Europske unije i inozemnih fondova su planirana u Državnom proračunu iz dijela prihoda od igara na sreću u razdjelu 020 Vlada Republike Hrvatske, Glava 02010 Ured za udruge Vlade Republike Hrvatske aktivnost A509051 – Sufinanciranje EU projekata organizacijama civilnog društva (Uredba o kriterijima za utvrđivanje korisnika i načinu raspodjele dijela prihoda od igara na sreću za 2025. godinu, NN 70/25) te ovise o dinamici i visini priljeva sredstava iz prihoda od igara na sreću. Iz tog razloga isplata sredstava ugovorenim projektima ovisi o dostupnosti sredstava na proračunskoj stavci Ureda za udruge. Sredstva iz prihoda od igara na sreću specifičan su izvor Državnog proračuna koji uvelike ovisi o brojnim vanjskim okolnostima na koje tijela javne vlasti – korisnici tih sredstava nemaju nikakvog utjecaja. U praksi, ovisno o broju sportskih događanja i nagradnim igrama koje se organiziraju tijekom godine, moguće je znatno povećanje ili smanjenje tih prihoda i u tom se kontekstu Ured za udruge mora ograditi u ugovoru kako bi korisnik bio svjestan i te mogućnosti. Korisnik potom samostalno odlučuje hoće li potpisati takvu vrstu ugovora ili ga smatra riskantnim za zatvaranje financijske konstrukcije projekta. Skrećemo pažnju da su u sklopu javnog poziva prihvatljivi projekti čiji ugovori su potpisani ili je službena objava rezultata natječaja bila tijekom 2025. godine, a prihvatljivi su i svi ugovori, odnosno objava rezultata natječaja, koji su bili ranije, ukoliko se projektne aktivnosti provode najmanje šest mjeseci u 2025. godini. Prijavljeni projekt mora biti u provedbi u trenutku dostave prijave za sufinanciranje.
6 MAJA SIMEONI SRUK PRAVILA ZA SUFINANCIRANJE, Odgovornost za štetu Ukoliko se ne promijene odredbe u čl.10, Ured za udruge može diretkno biti odgovoran za štetu nastalu iz ugovorenih obveza korisnika financiranja sa dobavljačima raznih usluga pri provedbi projekta. Nije prihvaćen Sukladno odgovoru na prethodni komentar, ugovor o sufinanciranju ima svoje specifičnosti koje se odnose na rizike povezane s uprihodovanjem sredstava od igara na sreću te je samim ugovorom određeno koje su obveze i prava korisnika i Ureda za udruge. Ponavljamo, korisnik potpuno samostalno donosi odluku hoće li potpisati ugovor o sufinanciranju, uzimajući u obzir možebitne rizike od kasnijeg smanjivanja sredstava zbog smanjenog priljeva prihoda od igara na sreću. Također, napominjemo kako ovakve klauzule nisu novina koje je uveo Ured za udruge već su sastavni i redovni dio ugovora svih tijela javne vlasti koje ovise o mjesečnom priljevu sredstava u svoj proračun, poput jedinica lokalne i područne samouprave.