Izvješće o provedenom savjetovanju - Savjetovanje s javnošću za Prijedlog Pravilnika o provedbi Programa potpore za poljoprivredne sektore pogođene nepovoljnim klimatskim prilikama i prirodnim nepogodama u 2024. godini
Redni broj
|
Komentar | Odgovor | |||
---|---|---|---|---|---|
1 | ZAGREBAČKA UDRUGA VOĆARA GRADA ZAGREBA | PRAVILNIK | Neodgovorno je nametati kao uvjet prihvatljivosti za ovu potporu upis štete u Registar šteta. Mnoge jedinice lokalne uprave imaju premalo nasada na svom području, ali i razne druge razloge da bi ispunile uvjete za proglašenje elementarne nepogode, a time i pravo upisa u Registar šteta. Na predloženi način se većinu voćara koji su pretrpjeli značajne štete od elementarnih nepogoda automatski eliminira kao korisnike ove potpore. Umjesto uvjeta prijave štete u Registar šteta, uvjet treba biti prijava štete jedinici lokalne uprave od strane korisnika. | Nije prihvaćen | Zakonom o ublažavanju i uklanjanju posljedica prirodnih nepogoda propisani su kriteriji i ovlasti za proglašenje prirodne nepogode, procjena štete od prirodne nepogode, dodjela pomoći za ublažavanje i djelomično uklanjanje posljedica prirodnih nepogoda nastalih na području Republike Hrvatske, kao i Registar šteta od prirodnih nepogoda Registar šteta je jedinstvena digitalna baza podataka o svim štetama nastalim zbog prirodnih nepogoda na području Republike Hrvatske. Obveznici unosa podataka u Registar šteta sukladno Zakonu o ublažavanju i uklanjanju posljedica prirodnih nepogoda su Državno povjerenstvo, županijsko, gradsko i općinsko povjerenstvo, Gradsko povjerenstvo Grada Zagreba te ostala nadležna tijela sukladno odredbama Zakona. |
2 | POLJOPRIVREDNA ZADRUGA JABUKAHR | Uvjeti prihvatljivosti, Članak 5. | Ne slažemo se s uvjetom da je za ostvarenje potpore nužan upis štete u Registar šteta Ministarstva financija. Takav kriterij isključuje brojne proizvođače koji su pretrpjeli stvarne štete, ali zbog administrativnih razloga – poput neproglašenja elementarne nepogode od strane lokalne samouprave – njihova šteta nije evidentirana. Poseban je problem što se kod suše razmjer štete često ne može utvrditi u trenutku prijave, već tek kasnije tijekom berbe, a posebice skladištenja, kad je za prijavu u Registar već prekasno. Ako europski programi ne traže evidentiranje štete kroz Registar, ne postoji opravdan razlog da se to traži od proizvođača u Hrvatskoj. Umjesto toga, kao uvjet bi trebala vrijediti vjerodostojna i provjerljiva dokumentacija o stvarno nastaloj šteti na proizvodnji. Pozivamo Ministarstvo da ovaj kriterij revidira kako bi sustav bio uključiv, pravedan i u skladu s realnim izazovima s kojima se proizvođači suočavaju na terenu. | Nije prihvaćen | U skladu s odredbama Provedbene uredbe Komisije (EU) 2025/441 potpora se dodjeljuje poljoprivrednim proizvođačima koji su izrazito pogođeni ekstremnim klimatskim nepogodama. Pravila vezana uz korištenje EU fondova, ali i nacionalnih sredstava, propisuju nužnu službenu evidenciju/registar/bazu podataka, a u kojoj se podaci vezani uz prihvatljivost korisnika, odnosno projekta/potpore, mogu provjeriti. Službeni podatci o prijavljenim štetama od prirodnih nepogoda evidentiraju se u Registru šteta od prirodnih nepogoda u skladu s odredbama Zakona o ublažavanju i uklanjanju posljedica prirodnih nepogoda („Narodne novine“, broj 16/19), koji predstavlja jedinstvenu važeću digitalnu bazu podataka o svim štetama nastalim zbog prirodnih nepogoda na području cijele Republike Hrvatske. Prethodno navedenim zakonom propisana je dodjela pomoći isključivo slijedom prijave u Registru šteta. |
3 | HRVATSKA VOĆARSKA ZAJEDNICA | Uvjeti prihvatljivosti, Članak 5. | Prema saznanjima HVZ ovakvim pristupom neće biti prihvatljivo oko 90 % hrvatskih voćara koji su referentni proizvođači voća ,poglavito jabuka i mandarine .Prošle godine suša je uništila preko 30 000 tona jabuke i mandarine .Elementarnu nepogodu nisu ,zbog razno raznih razloga proglasile Neretvanska županija pa NITKO od proizvođača mandarina neće biti prihvatljiv korisnik.Nepogodu od suše nije proglasila ni Sisača županija kao ni neke druge županije odnosno općine u Hrvatskoj ,iako je svima poznata činjenica da suša nije birala općine i županije , pa će voćari i iz tih krajeva biti neprihvatljivi korisnici .Smatramo da je to besmisleno . Administriranje i kompliciranje u pristupima a zanemarivanje činjenica zbog kojih su u namijenjene ove potpore dovodi do toga da imamo situaciju sve manje proizvodnje hrane . | Nije prihvaćen | U skladu s odredbama Provedbene uredbe Komisije (EU) 2025/441 potpora se dodjeljuje poljoprivrednim proizvođačima koji su izrazito pogođeni ekstremnim klimatskim nepogodama. Pravila vezana uz korištenje EU fondova, ali i nacionalnih sredstava, propisuju nužnu službenu evidenciju/registar/bazu podataka, a u kojoj se podaci vezani uz prihvatljivost korisnika, odnosno projekta/potpore, mogu provjeriti. Službeni podatci o prijavljenim štetama od prirodnih nepogoda evidentiraju se u Registru šteta od prirodnih nepogoda u skladu s odredbama Zakona o ublažavanju i uklanjanju posljedica prirodnih nepogoda („Narodne novine“, broj 16/19), koji predstavlja jedinstvenu važeću digitalnu bazu podataka o svim štetama nastalim zbog prirodnih nepogoda na području cijele Republike Hrvatske. Prethodno navedenim zakonom propisana je dodjela pomoći isključivo slijedom prijave u Registru šteta. |
4 | HRVATSKA VOĆARSKA ZAJEDNICA | Uvjeti prihvatljivosti, Članak 5. | Utvrđivanjem uvjeta da je prihvatljiv korisnik potpore onaj na kojoj lokaciji je proglašena elementarna nepogoda i evidentiran je u Registru šteta je krajnje površno sagledavanje problema koji su voćari imali prošle godine sa štetama od suše . Glavni uvjet prihvatljivosti Korisnika za potporu bi trebao biti da je zaista nastala šteta od nepovoljnih klimatskih uvjeta i prirodnim nepogodama na njegovoj evidentnoj proizvodnji (ne površini ) , da se prijavljena šteta može dokazati kroz transparentnu dokumentaciju koju ima svaki pravni subjekt koji se bavi proizvodnjom . Voćari su svojim jedinicama samouprave dostavljali dokumentaciju o štetama ali u najvećem broju općina i županija zbog razno raznih razloga elementarna nepogoda nije proglašena i takvih šteta nema u Registru šteta Ovim prijedlogom Pravilnika takvi proizvođači su unaprijed diskriminirani i ne mogu sudjelovati u prijavi svojih šteta što sigurno nije namjera ovih potpora. Smatramo da takav pristup nije u redu i da se uvjet da je šteta evidentirana u Registru šteta Ministarstva financija izbaci iz Pravilnika a da se kao uvjet stavi vjerodostojan provjerljiv dokument o nastaloj šteti na evidentnoj proizvodnji Ako europski program ne uvjetuje evidenciju šteta kroz sustav evidentirane elementarne nepogode odnosno da je šteta evidentirana u Registru šteta , nije jasno zašto se isto traži od proizvođača u RH kada je poznato da je sustav evidentiranja bio u dijelu godine kada voćari nisu napraviti prijave, niti su u tom trenutku imali informaciji o razini šteta jer iste nisu bile mjerljive, a pokazale su se u berbi i tijekom skladištenja. Iz istih razloga pojedine općine nisu imale dovoljno elemenata za proglašenje elementarne nepogode i neshvatljiv je razlog zašto se za prihvatljivost prijave treba biti proglašenje elementarne nepogoda koja se evidentira u Registar šteta . | Nije prihvaćen | U skladu s odredbama Provedbene uredbe Komisije (EU) 2025/441 potpora se dodjeljuje poljoprivrednim proizvođačima koji su izrazito pogođeni ekstremnim klimatskim nepogodama. Pravila vezana uz korištenje EU fondova, ali i nacionalnih sredstava, propisuju nužnu službenu evidenciju/registar/bazu podataka, a u kojoj se podaci vezani uz prihvatljivost korisnika, odnosno projekta/potpore, mogu provjeriti. Službeni podatci o prijavljenim štetama od prirodnih nepogoda evidentiraju se u Registru šteta od prirodnih nepogoda u skladu s odredbama Zakona o ublažavanju i uklanjanju posljedica prirodnih nepogoda („Narodne novine“, broj 16/19), koji predstavlja jedinstvenu važeću digitalnu bazu podataka o svim štetama nastalim zbog prirodnih nepogoda na području cijele Republike Hrvatske. Prethodno navedenim zakonom propisana je dodjela pomoći isključivo slijedom prijave u Registru šteta. |