Izvješće o provedenom savjetovanju - Savjetovanje o Obrascu iskaza o procjeni učinaka propisa za Nacrt prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o zdravstvenoj zaštiti, s Konačnim prijedlogom zakona

Redni broj
Korisnik
Područje
Komentar
Status odgovora
Odgovor
1 DEJAN ČONDA PRILOG 4. OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA U ime: SINDIKATA MEDICINSKO LABORATORIJSKIH DJELATNIKA Smatramo kako bi ukidanje pripravničkog staža za medicinsko laboratorijske tehničare i bacc. med-lab dijagnostike imalo negativan utjecaj na kvalitetu rada pojedinog laboratorija ali i za svakog novog djelatnika koji nakon srednjoškolskog obrazovanja nema jasan uvid u cjelokupni rad laboratorija, naime; Medicijsko laboratorijska dijagnostika je širok pojam za izrazito široku lepozu mogućnosti zaposlenja u različitim laboratorijma (mikrobiologija, transfuzija, citologija, histologija, hematologija, biokemija). Smatramo: -kako u laboratorijskoj dijagnostici teorijsko znanje nije dovoljno – praksa omogućava primjenu naučenog u stvarnim situacijama, što je ključno za razvoj profesionalnih veština -kako stručna praksa omogućava uvid u svakodnevne zadatke laboratorijskog tehničara i pomaže u odlučivanju da li je to pravi karijerni put -kako je upravo praksa prilika za uspostavljanje mreže poznanstava koja može biti korisna u budućnosti, preporuke, savjeti, poslovi -kako je bitno učiti raditi timski, pod nadzorom i u skladu sa zdravstvenim protokolima -te kako u konačnici poslodavac se lakše odliučuje za kandidata koji ima praktične vještine koje je nemoguće steći za vrijeme srednjoškolskog obrazovanja S druge pak strane potrebno je osigurati da djelatnik-praktikant se osijeća korisno uz strukturirani plan i mentorstvo te da aktivno sudjeluje u procesu rada. Srdačan pozdav Dejan Čonda, Predsjednik SMLD Nije prihvaćen Prijelaznim odredbama Zakona postiže se da sva navedena zanimanja više nemaju obvezu obavljanja pripravničkog staža niti polaganja stručnog ispita, već neposredno po dobivanju odobrenja za samostalan rad mogu obavljati svoje zanimanje. Ujedno prilikom prvog zapošljavanja omogućit će im se rad pod nadzorom. Sukladno navedenim prijelaznim odredbama ovoga Zakona propisuje se obveza svim zdravstvenim radnicima koji su upisali strukovnu školu prije školske godine 2021./22., te koji su upisali studij prije akademske godine 2022./23. i koji su upisali diplomski studij sanitarnog inženjerstva prije akademske godine 2023./24. obavljanja pripravničkog staža i polaganja stručnog ispita sukladno propisima važećim na dan upisa. Navedeni zdravstveni radnici ostvaruju pristup tržištu rada pod jednakim uvjetima te se način onemogućuje diskriminacija. Potrebno je istaknuti da je dio zdravstvenih radnika koji su završili obrazovanje prije referentnih godina propisanih ovim zakonom već obavio pripravnički staž i položio stručni ispit ili su u tijeku obaljvanja pripravničkog staža. Ukidanje pripravničkog staža i polaganja stručnog ispita za sve zdravstvene radnike bila bi retroaktivna primjena propisa koja nije dopuštena.
2 HRVATSKA KOMORA ZDRAVSTVENIH RADNIKA PRILOG 4. OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA, 3. UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA Hrvatska komora zdravstvenih radnika, Strukovni razred za djelatnost sanitarnog inženjerstva predlaže dopunu članka 15. ZID ZZZ sa stavkom 7. koji bi glasio: Članak 15 stavak 7 Zdravstveni radnici u djelatnosti sanitarnog inženjerstva koji na dan stupanja na snagu ovoga Zakona imaju više od godinu dana radnoga iskustva na poslovima sanitarnog inženjerstva oslobađaju se obavljanja pripravničkog staža i polaganja stručnog ispita. Predmetna odredba nužna je radi reguliranja statusa sanitarnih inženjera koji trenutno rade u struci a nemaju reguliran pripravnički staž i položen stručni ispit. Radi se o mahom zaposlenicima u tijelima javne vlasti kao i DDD tvrtkama a koji su obvezni biti članovi Komore temeljem primjene odredbi članka 3. Zakona o djelatnostima u zdravstvu. Isto je potrebno primijeniti i radi provedbe pravomoćnih sudskih presuda kojim je već ustanovljena recentna sudska praksa o obvezi biti članom Komore sanitarnim inženjerima koji obavljaju reguliranu djelatatnost bez obzira na status poslodavca. Jednako tako predložena odredba egzistirala je kao takva i u sad ukidajućem Pravilniku o pripravničkom stažu zdravstvenih rednika cit: Članak 28. Zdravstveni radnici u djelatnosti sanitarnog inženjerstva koji na dan stupanja na snagu ovoga Pravilnika imaju više od godinu dana radnoga iskustva na poslovima sanitarnog inženjerstva oslobađaju se obavljanja pripravničkog staža i polaganja stručnog ispita. Ista odredba bila je prepoznata kao prijelazna odredbe važećih propisa s ciljem definiranja statusa sanitarnih inženjera koji su zatečeni u obavljanju djelatnosti a da pri tom nemaju reguliran pripravnički staž i državni ispit, pa je shodno tome iz istih razloga potrebno i ovim zakonskim prijedlogom u prijelaznim odredbama također na istovjetan način definirati mogućnost formalnog uključivanja predmetnih sanitarnih inženjera u okvir obavljanja regulirane profesije, a u konačnici isto je nužno radi izjednačavanja statusa svih sanitarnih inženjera koji obavljaju reguliranu djelatnost u smislu udovoljavanja uvjeta za stjecanje i ishodovanje odobrenja za samostalan rad. Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
3 HRVATSKA KOMORA ZDRAVSTVENIH RADNIKA PRILOG 4. OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA, 3. UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA Hrvatska komora zdravstvenih radnika – Strukovni razred za medicinsko-laboratorijsku djelatnost podržava ukidanje pripravničkog staža u medicinsko-laboratorijskoj djelatnosti. Prema članku 55. Zakona o djelatnostima u zdravstvu, medicinsko-laboratorijska djelatnost obuhvaća brojne dijagnostičke jedinice, uključujući medicinsku biokemiju, hematologiju, citologiju, mikrobiologiju, patologiju, molekularnu dijagnostiku i druge. Međutim, važeći plan pripravničkog staža iz Pravilnika NN 18/94 i 20/94 obuhvaća isključivo hematologiju i biokemiju kroz 11 mjeseci, te mikrobiologiju kroz jedan mjesec, što držimo zastarjelim i nedostatnim. Također, isti plan pripravništva primjenjuje se na dvije razine obrazovanja, iako se razlikuju po znanjima i kompetencijama, što nije primjereno. Ovakav model pripravništva godinama narušava njegovu svrhu i ne priprema kvalitetno kadrove za rad u svim laboratorijima, posebno u kontekstu suvremenih dostignuća u medicini. Stava smo da se uključivanjem strukovne i kliničke prakse u obrazovni program omogućuje kvalitetan prijelaz s obrazovanja na tržište rada, čime pripravnički staž postaje nepotreban. Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
4 MAGDALENA VLAHOVAC PRILOG 4. OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA, 3. UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA Podržavam izmjenu zakona u vezi ukidanja pripravništva za fizioterapeute jer su premale kvote i mladi školovani fizioterapeuti čekaju, te ne rade u struci zbog premalih kvota. S obzirom da se kvote ne povećavaju očito je ukidanje pripravništva najbolje rješenje! Ja sam svoj pripravnički staž odradila prije 2 godine nakon čega sam pred komisijom Ministarstva zdravstva položila stručni ispit i još uvijek nemam licencu za rad u struci. Natječaji kojih ima zaista malo prolaze. Mislim da bi trebali što prije obaviti nadzor u nadležnoj komori koja oglušuje sve zakone! Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
5 MARKO BUVAČ PRILOG 4. OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA, 3. UTVRĐIVANJE POSEBNOG CILJA Ako je to jedini način da se stane na kraj jednoumlju i nepoštivanju Zakona o zdravstvenoj zaštiti Republike Hrvatske, kršenju Ustavnih prava na rad i slobodu rada od strane pojedinih "organizacija" koje štite prava i zastupaju interese svojih članova, tada izmjene zakona apsolutno podržavam. Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
6 IVANA GRGIĆ PRILOG 4. OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA, 5. ANALIZA UTVRĐENIH UČINAKA I ADRESATA Zašto ne piše da će radnik, ako bude pravomoćno osuđen, vratiti naknadu plaće od 60 ili 80% koju je primio tijekom trajanja kaznenog postupka. Zašto bi nagrađivali zlostavljače? Primljeno na znanje Primljeno na znanje.
7 DRAGICA RADIN PRILOG 4. OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA, 6. SAVJETOVANJE I KONZULTACIJE Ne slažem se da se ukida pripravnički staž za farmaceutske tehničare jer nemaju petogodišnje obrazovanje putem kojeg bi stekli dodatne kompetencije za tržište rada,jer magistri farmacije imaju integrirani petogodišnji studij .Mislim da je premalo tri mjeseca rada pod nadzorom. Dragica radin,mag.pharm. Nije prihvaćen Prijelaznim odredbama Zakona postiže se da sva navedena zanimanja više nemaju obvezu obavljanja pripravničkog staža niti polaganja stručnog ispita, već neposredno po dobivanju odobrenja za samostalan rad mogu obavljati svoje zanimanje. Ujedno prilikom prvog zapošljavanja omogućit će im se rad pod nadzorom. Sukladno navedenim prijelaznim odredbama ovoga Zakona propisuje se obveza svim zdravstvenim radnicima koji su upisali strukovnu školu prije školske godine 2021./22., te koji su upisali studij prije akademske godine 2022./23. i koji su upisali diplomski studij sanitarnog inženjerstva prije akademske godine 2023./24. obavljanja pripravničkog staža i polaganja stručnog ispita sukladno propisima važećim na dan upisa. Navedeni zdravstveni radnici ostvaruju pristup tržištu rada pod jednakim uvjetima te se način onemogućuje diskriminacija. Potrebno je istaknuti da je dio zdravstvenih radnika koji su završili obrazovanje prije referentnih godina propisanih ovim zakonom već obavio pripravnički staž i položio stručni ispit ili su u tijeku obaljvanja pripravničkog staža. Ukidanje pripravničkog staža i polaganja stručnog ispita za sve zdravstvene radnike bila bi retroaktivna primjena propisa koja nije dopuštena.
8 IVA LONČARIĆ KELEČIĆ PRILOG 4. OBRAZAC ISKAZA O PROCJENI UČINAKA PROPISA, 7. ZAKLJUČAK Zaključna formulacija iz obrasca procjene učinaka propisa, koja navodi da bi „pojedine zdravstvene struke, strukovna udruženja te obrazovne institucije mogle problematizirati“ ukidanje pripravničkog staža, predstavlja neprimjeren način opisivanja potencijalnih negativnih učinaka zakonske promjene. Takav jezik je spekulativan, umanjuje stručnu legitimnost mogućih primjedbi i nije u skladu s temeljnim načelima propisnog odlučivanja, procjene učinaka propisa i dobrog upravljanja. Umjesto da se legitimna zabrinutost ključnih dionika prepozna i uvaži kao važan izvor podataka za donošenje informiranih odluka, ona se ovdje prikazuje kao potencijalna smetnja provedbi zakona. Time se zanemaruje obveza zakonodavca da objektivno i transparentno analizira moguće posljedice propisa, osobito u dijelu koji se odnosi na stručne kompetencije, kvalitetu zdravstvene skrbi i sigurnost pacijenata. Procjena učinaka mora biti neutralna, utemeljena na dokazima, i uključiti analizu stvarnih rizika, a ne retorički relativizirati moguće negativne posljedice. Korištenje takvih formulacija narušava povjerenje u proces savjetovanja sa zainteresiranom javnošću te nije u skladu s Uredbom i smjernicama za provedbu procjene učinaka propisa niti temeljnim zakonodavnim standardima Republike Hrvatske. Primljeno na znanje Primljeno na znanje.