Izvješće o provedenom savjetovanju - Nacrt Smjernice o ispunjavanju obveze kreditne institucije vezano za izdvajanje prihoda za financiranje aktivnosti za osnaživanje financijske pismenosti građana Republike Hrvatske
Redni broj
|
Komentar | Odgovor | |||
---|---|---|---|---|---|
1 | GOSPODARSKO INTERESNO UDRUŽENJE HRVATSKA UDRUGA BANAKA | Nacrt Smjernica o ispunjavanju obveze kreditne institucije vezano za izdvajanje prihoda za financiranje aktivnosti za osnaživanje financijske pismenosti građana Republike Hrvatske, 1. Zakonsko polazište za izradu Smjernice | Prekršajna odgovornost je nejasno određena imajući u vidu da Smjernice ne propisuju definiciju "dijela prihoda" koje su kreditne institucije dužne svake godine izdvojiti za financiranje financijske pismenosti što otvara put arbitrarnom tumačenju ove odredbe. | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na komentaru. Prekršajna odgovornost uređena je Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o kreditnim institucijama („Narodne novine“, broj 145/24.). |
2 | GOSPODARSKO INTERESNO UDRUŽENJE HRVATSKA UDRUGA BANAKA | Nacrt Smjernica o ispunjavanju obveze kreditne institucije vezano za izdvajanje prihoda za financiranje aktivnosti za osnaživanje financijske pismenosti građana Republike Hrvatske, 1. Zakonsko polazište za izradu Smjernice | Zakon o kreditnim institucijama navodi da je kreditna institucija dužna svake godine izdvajati dio prihoda za financiranje ove aktivnosti, ne navodeći u kakvoj korelaciji to izdvajanje mora biti s prihodom. Smjernice u odnosu na Zakon ne daju nikakvo pojašnjenje već govore o primjerenom dijelu prihoda, a da se pri tome ne propisuje što se smatra pod pojmom „primjereni dio prihoda“. | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na komentaru. Primjedba se tiče Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o kreditnim institucijama („Narodne novine“, broj 145/24.). Pojam "primjerenosti" može biti povezan s procjenom kreditne institucije o svojim mogućnostima da u tu svrhu izdvoji određeni iznos, kao i s procjenom mogu li se time polučiti željeni rezultati. |
3 | GOSPODARSKO INTERESNO UDRUŽENJE HRVATSKA UDRUGA BANAKA | Nacrt Smjernica o ispunjavanju obveze kreditne institucije vezano za izdvajanje prihoda za financiranje aktivnosti za osnaživanje financijske pismenosti građana Republike Hrvatske, 2. Namjena, svrha i cilj Smjernice | Molimo pojašnjenje znači li ova odredba da u nijednom materijalu nije dopušteno prikazivanje logotipa kreditne institucije, drugih obilježja ili navođenje titula djelatnika kreditne institucije koji sudjeluju u predavanjima i kreiranju sadržaja? Također, potrebno je uzeti u obzir različitu količinu materijala i aktivnosti koje se mogu razlikovati po opsegu i vrsti, što može imati utjecaj na primjenu ove odredbe. | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na komentaru. Nema zapreke za vidljivost logotipa kreditne institucije na materijalima, pod uvjetom da se takva vidljivost koristi isključivo u kontekstu transparentnog označavanja izvora ili sudjelovanja, a ne u svrhu promocije proizvoda i usluga, odnosno bez marketinškog karaktera. Navođenje institucije, usmeno, pisano i grafički (logotipom), kao i predstavljanje zaposlenika i vanjskih suradnika imenom, zvanjem, radnim mjestom i institucijom koju predstavljanju podrazumijeva se i u poslovanju i u zaštiti autorskih prava. Nositelji aktivnosti financijskog opismenjavanja (i pravne i fizičke osobe koje obavljaju Zakonom propisanu obavezu) imaju se pravo predstaviti, kao i svojim nazivima/imenima i oznakama označiti svoja autorska djela, ali u svojim istupima i pisanim materijalima moraju iznositi sveobuhvatne, objektivne i nepristrane informacije iz područja financijske pismenosti, financijskih proizvoda i usluga, a ne konkretnu tržišnu ponudu svoje institucije. |
4 | GOSPODARSKO INTERESNO UDRUŽENJE HRVATSKA UDRUGA BANAKA | Nacrt Smjernica o ispunjavanju obveze kreditne institucije vezano za izdvajanje prihoda za financiranje aktivnosti za osnaživanje financijske pismenosti građana Republike Hrvatske, 3. Poštivanje etičkih načela i obrazovnih standarda | Odnosi li se ovo na edukacije u smislu seminara, treninga i sl. ili se odnosi na sve aktivnosti koje banka poduzima unutar financijske pismenosti? Koje kvalifikacije moraju zadovoljavati ovi stručnjaci? Je li to obavezno ili je preporuka? Možete li pojasniti tko se točno smatra stručnjacima u ovom kontekstu? Radi li se o nastavnicima, profesorima ili osobama s formalnim pedagoškim obrazovanjem? Također, trebaju li sve kreditne institucije zapošljavati takve stručnjake izravno kao vanjske suradnike, ili je dovoljno da vanjski suradnici, kojima se eksternaliziraju određene aktivnosti, angažiraju te profile? Uz to, smatramo važnim razjasniti je li dovoljno da odgojno-obrazovni djelatnici budu uključeni u osmišljavanje sadržaja za mlađe dobne skupine, pri čemu pedagoški mogu procijeniti primjerenost sadržaja. Predlažemo da se takva formulacija uvede radi veće jasnoće i praktične primjene. | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na komentaru. Odnosi se na osmišljavanje, provedbu i praćenje edukativnih aktivnosti. Podrazumijeva se sudjelovanje stručnjaka koji su stekli kompetencije (znanja, vještine i stavove) u osmišljavanju, provedbi i/ili praćenju edukativnih programa, a čija bi uključenost bila u funkciji zadovoljavanja stručnih (obrazovnih), metodoloških i etičkih standarda, što je snažna preporuka jer je to preduvjet kvalitetnog edukativnog djelovanja, osobito za osjetljive skupine.. Pritom se misli na formalno obrazovanje i iskustvo u sustavu obrazovanja i/ili području edukacija, ali u skladu sa suvremenim shvaćanjem kompetencija i njihovog cjeloživotnog stjecanja, dopuštajući i da su pojedinci i dodatnim (neformalnim, informalnim) obrazovanjem i iskustvom mogli steći odgovarajuće kompetencije. Spomenute stručnjake može se uključiti u edukativne aktivnosti bez obzira na to jesu li zaposlenici kreditnih institucija ili su vanjski suradnici, te bez obzira angažira li ih sama kreditna institucija ili su angažirani u sklopu dogovorene vanjske suradnje. |
5 | GOSPODARSKO INTERESNO UDRUŽENJE HRVATSKA UDRUGA BANAKA | Nacrt Smjernica o ispunjavanju obveze kreditne institucije vezano za izdvajanje prihoda za financiranje aktivnosti za osnaživanje financijske pismenosti građana Republike Hrvatske, 5. Eksternalizacija usluga usmjerenih na osnaživanje financijske pismenosti | Molimo pojašnjenje znači li ova odredba da se navedene aktivnosti mogu provoditi u suradnji s medijima? Ukoliko je to moguće, može li biti jasno naznačeno koja banka podržava takav sadržaj? | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na komentaru. U tekstu nisu spomenuti mediji nego eksternalizacija suradnjom s vanjskim izvršiteljima (pravnim i fizičkim osobama), na razini pojedine kreditne institucije ili više međusobno udruženih kreditnih institucija, neovisno o formi udruživanja (nekog od već postojećih udruženja ili u namjenskoj suradnji uspostavljenoj u tu svrhu). Medijski plasirani sadržaji koji bi ulazili u područje bankarskog marketinga nisu dopušteni ovom Smjernicom, ali bi bilo moguće financijsko opismenjavanje putem medijskih kanala. |
6 | GOSPODARSKO INTERESNO UDRUŽENJE HRVATSKA UDRUGA BANAKA | Nacrt Smjernica o ispunjavanju obveze kreditne institucije vezano za izdvajanje prihoda za financiranje aktivnosti za osnaživanje financijske pismenosti građana Republike Hrvatske, 5. Eksternalizacija usluga usmjerenih na osnaživanje financijske pismenosti | U slučaju angažiranja vanjskih dobavljača hoće li oni morati biti na bilo koji način „potvrđeni“ od strane regulatora (hoće li morati imati posebnu registraciju djelatnosti te dokumente/provjere sadržaja koje će HNB tražiti).? | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na komentaru. Ne. |
7 | HRVATSKA GOSPODARSKA KOMORA | Nacrt Smjernica o ispunjavanju obveze kreditne institucije vezano za izdvajanje prihoda za financiranje aktivnosti za osnaživanje financijske pismenosti građana Republike Hrvatske, 5. Eksternalizacija usluga usmjerenih na osnaživanje financijske pismenosti | Predlažemo da se drugi paragraf dopuni na način da isti glasi: "U tom smislu, nema zapreke da kreditne institucije aktivnosti osnaživanja financijskog opismenjavanja provode putem Hrvatske udruge banaka, kao gospodarsko interesnog udruženja i Hrvatske gospodarske komore ili u međusobnoj suradnji dviju ili više institucija, pojedinačnim ili skupnim angažiranjem vanjskih izvođača. Više je načina za eksternalizaciju spomenutih usluga koji se međusobno ne isključuju, a koje su kreditne institucije i do sada koristile u različite druge svrhe." Naime, HGK već deset godina uspješno provodi različite edukativno-informativne aktivnosti u suradnji s financijskim institucijama i drugim partnerima u cilju osnaživanja financijske pismenosti građana. Aktivnosti HGK se odvijaju kroz izravne edukativne aktivnosti (seminari, predavanja, webinari, okrugli stolovi, konferencije, izložbe i druga događanja), elektroničkim putem (internetske stranice, društvene mreže, radio, televizija), istraživanja te objavu tematskih brošura i stručnih članaka putem online i tiskanih medija. S obzirom na mrežu županijskih komora u 20 gradova RH, HGK omogućuje geografsku diversifikaciju pri provođenju aktivnosti osnaživanja financijske pismenosti te pristup različitim ciljnim skupinama (srednjoškolci, studenti, osobe radne dobi, osobe starije životne dobi, mikro i ostali poduzetnici i drugi). U prvoj polovini 2025., kroz 13 edukativnih događanja koje je uživo ili online provela HGK obuhvaćeno je 630 srednjoškolaca, studenata i profesora u 14 srednjih škola i 7 fakulteta, u 8 gradova. Sve aktivnosti su popraćene objavama na internetskim stranicama i društvenim mrežama. U aktivnostima je sudjelovalo 6 banaka, 6 društava za osiguranje, 5 društava za upravljanje investicijskim fondovima, 2 društva za upravljanje mirovinskim fondovima, društvo za zastupanje u osiguranju te HNB i HANFA. | Prihvaćen | Zahvaljujemo na komentaru. Smjernica predviđa mogućnost eksternalizacije zakonske obaveze financiranja financijskog opismenjavanja putem postojećih i budućih udruženja svih ili pojedinih kreditnih ustanova. |
8 | GOSPODARSKO INTERESNO UDRUŽENJE HRVATSKA UDRUGA BANAKA | Nacrt Smjernica o ispunjavanju obveze kreditne institucije vezano za izdvajanje prihoda za financiranje aktivnosti za osnaživanje financijske pismenosti građana Republike Hrvatske, 6. Razdvajanje aktivnosti usmjerenih na osnaživanje financijske pismenosti od promidžbenih aktivnosti | Ukoliko kreditna institucija ne eksternalizira aktivnosti osnaživanja financijske pismenosti, može li se dio sredstava koja se svake godine izdvajaju za financiranje ove aktivnosti koristiti za pokriće troškova djelatnika (plaće i ostali troškovi) koji su angažirani na provođenju tih aktivnosti unutar kreditne institucije? Također, razumijemo li ispravno da u takvom slučaju zaposlenici kreditne institucije koji rade na osnaživanju financijske pismenosti mogu obavljati i druge zadatke unutar institucije, pod uvjetom da ne sudjeluju u promidžbenim aktivnostima? | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na komentaru. Da, ako se radi o dijelu prihoda i o provođenju aktivnosti financijskog opismenjavanja. |
9 | GOSPODARSKO INTERESNO UDRUŽENJE HRVATSKA UDRUGA BANAKA | Nacrt Smjernica o ispunjavanju obveze kreditne institucije vezano za izdvajanje prihoda za financiranje aktivnosti za osnaživanje financijske pismenosti građana Republike Hrvatske, 6. Razdvajanje aktivnosti usmjerenih na osnaživanje financijske pismenosti od promidžbenih aktivnosti | Podrazumijeva li ova odredba da postojeći interni edukatori neće moći provoditi edukacije financijske pismenosti ukoliko nisu dio zasebne organizacijske jedinice koja provodi isključivo projekte financijske pismenosti? | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na komentaru. Ne podrazumijeva. Posebna organizacijska jedinica je poželjna ali ne i obvezujuća, tim više što je otvorena i mogućnost eksternalizacije. Važno je tu aktivnost definirati kao zasebnu funkciju i utvrditi nadležnu osobu i namjenska sredstva, kako bi se ostvario potreban fokus na financijsko opismenjavanje, a uključeni zaposlenici i provoditelji edukacije mogu obavljati i druge zadaće (pokrivati i druge poslovne funkcije, projekte i programe) ne miješajući promidžbene aktivnosti s aktivnostima financijskog opismenjavanja. |
10 | GOSPODARSKO INTERESNO UDRUŽENJE HRVATSKA UDRUGA BANAKA | Nacrt Smjernica o ispunjavanju obveze kreditne institucije vezano za izdvajanje prihoda za financiranje aktivnosti za osnaživanje financijske pismenosti građana Republike Hrvatske, 6. Razdvajanje aktivnosti usmjerenih na osnaživanje financijske pismenosti od promidžbenih aktivnosti | U slučaju korištenja digitalne mreže i web stranice (dobro osmišljen web portal) kao alata za promicanje financijske i digitalne pismenosti, željeli bismo pojašnjenje sljedećeg: Je li prihvatljivo da takvi komunikacijski kanali sadrže obilježja banke, poput logotipa i prepoznatljivih boja (što je često teško izbjeći), pod uvjetom da se pritom ne koriste marketinške poruke koje upućuju na korištenje usluga određenog pružatelja ili favoriziranje određenog financijskog proizvoda ili usluge? Konkretno, ako projekt ima isključivo za cilj povećati financijsku pismenost građana, a ne spominje niti na bilo koji način nagovještava usluge ili proizvode banke, smatra li se takav projekt prihvatljivim ulaganje u financijsku pismenost, uz jasno naznačenu pripadnost banke koja ga provodi sama ili u suradnji s eksternaliziranim partnerima? | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na komentaru. Da, vodeći računa da se proizvodi i usluge konkretne banke ne imenuju, da nisu obuhvaćeni samo proizvodi i usluge konkretne banke nego ukupna lepeza na tržištu te da su sve informacije objektivne i nepristrane. |
11 | GOSPODARSKO INTERESNO UDRUŽENJE HRVATSKA UDRUGA BANAKA | Nacrt Smjernica o ispunjavanju obveze kreditne institucije vezano za izdvajanje prihoda za financiranje aktivnosti za osnaživanje financijske pismenosti građana Republike Hrvatske, 7. Sadržajni obuhvat aktivnosti usmjerenih osnaživanju financijske pismenosti | Smatramo da kreditne institucije trebaju i mogu financirati financijsko opismenjavanje potrošača samo o domeni svoga poslovanja bez ulaženja u konkurentske industrije. | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na komentaru. Zakonska obaveza odnosi se na financiranje financijskog opismenjavanja općenito, kako bi građani bili financijski osposobljeni. Kroz prilog Smjernice ponuđen je sadržajni obuhvat aktivnosti usmjerenih osnaživanju financijske pismenosti. |
12 | GOSPODARSKO INTERESNO UDRUŽENJE HRVATSKA UDRUGA BANAKA | Nacrt Smjernica o ispunjavanju obveze kreditne institucije vezano za izdvajanje prihoda za financiranje aktivnosti za osnaživanje financijske pismenosti građana Republike Hrvatske, 7. Sadržajni obuhvat aktivnosti usmjerenih osnaživanju financijske pismenosti | Molimo potvrdu znači li navedeno u tekstu ("Osim aktualnih tema, mogu se obuhvatiti i sadržaji koji predviđaju buduća kretanja u svijetu financija, kao što su razvoj digitalnih valuta, uporaba financijskih tehnologija (fintech) , zelene i održive financije, umjetna inteligencija u upravljanju osobnim financijama te novi oblici investiranja i štednje") da je to obvezni opseg aktivnosti? Isto tako, je li to obvezni sadržaj izvještaja? | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na komentaru. Ne, navedene teme nisu obvezujuće, a moguće su i druge teme. Struktura tema ne predstavlja obvezni sadržaj izvještaja. |
13 | GOSPODARSKO INTERESNO UDRUŽENJE HRVATSKA UDRUGA BANAKA | Nacrt Smjernica o ispunjavanju obveze kreditne institucije vezano za izdvajanje prihoda za financiranje aktivnosti za osnaživanje financijske pismenosti građana Republike Hrvatske, 7. Sadržajni obuhvat aktivnosti usmjerenih osnaživanju financijske pismenosti | Smatramo da bi se svi dionici ovog procesa trebali usuglasiti oko curriculuma, kako bi zajednički definirali sadržaj koji će biti obuhvaćen u aktivnostima osnaživanja financijske pismenosti. | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na komentaru. Prijedlog bi pod određenim okolnostima mogao biti učinkovit, ali se na temelju postojećih zakonskih odredbi, navedeno usuglašavanje ne može propisati, tj. nametnuti Smjernicom. |
14 | GOSPODARSKO INTERESNO UDRUŽENJE HRVATSKA UDRUGA BANAKA | Nacrt Smjernica o ispunjavanju obveze kreditne institucije vezano za izdvajanje prihoda za financiranje aktivnosti za osnaživanje financijske pismenosti građana Republike Hrvatske, 7. Sadržajni obuhvat aktivnosti usmjerenih osnaživanju financijske pismenosti | Hoće li biti potrebno doregistrirati banke za ovu djelatnost (osim ako se ide u eksternalizaciju)? | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na komentaru. Ne. Svaka tvrtka može angažirati vlastite i vanjske stručne resurse za društveno korisno djelovanje, a u konkretnom slučaju postoji i zakonska obaveza. |
15 | GOSPODARSKO INTERESNO UDRUŽENJE HRVATSKA UDRUGA BANAKA | Nacrt Smjernica o ispunjavanju obveze kreditne institucije vezano za izdvajanje prihoda za financiranje aktivnosti za osnaživanje financijske pismenosti građana Republike Hrvatske, 7. Sadržajni obuhvat aktivnosti usmjerenih osnaživanju financijske pismenosti | Stručni resursi u bankama nemaju ili ne moraju imati odgojno pedagoške kvalifikacije. | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na komentaru. Točno, upravo zbog toga se preporučuje uključivanje osobe s odgovarajućim kompetencijama koja bi doprinijela odgovarajućem sudjelovanju njihovih stručnih, često i visoko specijaliziranih resursa u području financija, ali ne nužno i u području obrazovanja. Za detalje vidjeti komentar ad 4. |
16 | GOSPODARSKO INTERESNO UDRUŽENJE HRVATSKA UDRUGA BANAKA | Nacrt Smjernica o ispunjavanju obveze kreditne institucije vezano za izdvajanje prihoda za financiranje aktivnosti za osnaživanje financijske pismenosti građana Republike Hrvatske, 9. Financiranje aktivnosti usmjerenih na osnaživanje financijske pismenosti | Smjernice u odnosu na Zakon ne daju nikakvo pojašnjenje već govore o primjerenom dijelu prihoda, a da se pri tome ne propisuje što se smatra pod pojmom „primjereni dio prihoda“ te je dodatno nejasno u kakvoj su korelaciji "primjereni dio prihoda" koji je "u skladu sa ukupnim godišnjim prihodima i tržišnim udjelom kreditne institucije". | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na komentaru. Točno, jer Smjernica služi pojašnjavanju zakonskih odredbi, a ne može nadomjestiti Zakon u smislu specificiranja financijskih obaveza koje nisu specificirane u Zakonu. Općenita formulacija "primjereni dio prihoda" podrazumijeva da će ulaganja biti sukladno mogućnostima, ovisno o tržišnom udjelu kreditne institucije i pridonositi reputaciji o njenoj važnosti na ukupnom tržištu te da će omogućiti postizanje pozitivnih promjena u financijskoj pismenosti. |
17 | GOSPODARSKO INTERESNO UDRUŽENJE HRVATSKA UDRUGA BANAKA | Nacrt Smjernica o ispunjavanju obveze kreditne institucije vezano za izdvajanje prihoda za financiranje aktivnosti za osnaživanje financijske pismenosti građana Republike Hrvatske, 10. Planiranje i izvještavanje o financiranju i provođenju aktivnosti | Nejasna je odredba po kojoj je kreditna institucija dužna u godišnjem izvještaju navesti koliki je postotak u odnosu na ukupne prihode institucije ostvarene u prethodnoj kalendarskoj godini uložila u osnaživanje financijske pismenosti. Hoćemo li morati dokazivati provođenje financijske pismenosti (obuhvat) prema % client baze? Npr. ako je 50% naših klijenata starijih od XY godina, hoćemo li morati dokazati da smo od 100% edukacijom obuhvaćenih targetirali 50% u XY demografskom razredu (uopće bi bilo dobro znati hoće li nam demografija biti na bilo koji način evaluirana). Hoće li Ministarstvo financija dati standardizirani obrazac ili strukturu za izvještaje? | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na komentaru. Radi se o financiranju financijskog opismenjavanja populacije, a ne klijenata kreditne institucije. Propisan je minimalni sadržaj, a ne i forma izvještaja. Hrvatska narodna banka može u svrhu provođenja nadzora zadati odgovarajući obrazac za potrebe jednoobraznog i usporedivog načina planiranja i izvještavanja te statističkog praćenja. |
18 | GOSPODARSKO INTERESNO UDRUŽENJE HRVATSKA UDRUGA BANAKA | Nacrt Smjernica o ispunjavanju obveze kreditne institucije vezano za izdvajanje prihoda za financiranje aktivnosti za osnaživanje financijske pismenosti građana Republike Hrvatske, 10. Planiranje i izvještavanje o financiranju i provođenju aktivnosti | Ako je aktivnost eksternalizirana na npr. provodi ju HUB i banka nema dodatnih aktivnosti koje provodi mimo te eksternalizacije, je li dovoljan izvještaj HUB-a? | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na komentaru. Kreditna institucija je dužna najkasnije do 30. travnja svake godine izraditi izvještaj o aktivnostima koje su u protekloj kalendarskoj godini financirane i provedene s ciljem osnaživanja financijskog opismenjavanja građana Republike Hrvatske, neovisno o tome je li aktivnosti provodila sama ili u suradnji s vanjskim sudionicima ili je njihovo izvođenje prenijela na ugovornu organizaciju te isti dostaviti Hrvatskoj narodnoj banci. U ovom drugom slučaju, izradit će sažeto izvješće s traženim podacima i priložiti detaljnije izvješće ugovornog izvršitelja. |
19 | GOSPODARSKO INTERESNO UDRUŽENJE HRVATSKA UDRUGA BANAKA | Nacrt Smjernica o ispunjavanju obveze kreditne institucije vezano za izdvajanje prihoda za financiranje aktivnosti za osnaživanje financijske pismenosti građana Republike Hrvatske, 10. Planiranje i izvještavanje o financiranju i provođenju aktivnosti | Znači li navedeno da se od kreditnih institucija očekuje da na godišnjoj razini provode istraživanja o učinkovitosti aktivnosti financijske pismenosti (pitanja/ponašanja prije-poslije)? Ako da, kako će biti moguće vrednovati aktivnosti samo jedne kreditne institucije kada će se sve kreditne institucije, a i HUB baviti tim aktivnosti i provoditi ih na istim ciljnim skupinama? Kako će se mjeriti uspješnost provedenih aktivnosti? Koji su ključni pokazatelji uspješnosti (KPI) za evaluaciju aktivnosti (npr. kad je riječ o video edukaciji koja je dostupna online – da li je to broj pregleda edukacije?) Kako će se prikupljati povratne informacije od sudionika u online aktivnostima i kako će se analizirati promjene u njihovom ponašanju? | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na komentaru. Ne znači. Očekuju se napori s ciljem učinkovitog djelovanja (zbog čega je i preporuka da se angažiraju obrazovni stručnjaci) te za aktivnosti za koje je to moguće i vrednovanje pojedinačnih aktivnosti (iskazi polaznika, eventualno i prije-poslije upitnici). Uvijek je poželjno i preporučljivo provoditi evaluaciju pojedinačnih aktivnosti, a na metodološke mogućnosti i ograničenja pojedinačnih aktivnosti mogu ukazati prethodno spomenuti stručnjaci. Mjerenje ukupnih postignuća, bez mogućnosti razgraničavanja utjecaja pojedinačnih aktivnosti, provodi se nacionalnim, međunarodno usporednim istraživanjima po OECD metodologiji. |
20 | GOSPODARSKO INTERESNO UDRUŽENJE HRVATSKA UDRUGA BANAKA | Nacrt Smjernica o ispunjavanju obveze kreditne institucije vezano za izdvajanje prihoda za financiranje aktivnosti za osnaživanje financijske pismenosti građana Republike Hrvatske, Završne napomene | Kreditne institucije ne mogu podržati da se u sklopu aktivnosti financijskog opismenjavanja upućuje potrošače na moguću ništetnost ugovora o kreditu i posljedice ništetnosti imajući u vidu da ova aktivnost ulazi u domenu pravnog savjeta, a koji u skladu sa Zakonom o odvjetništvu mogu davati samo odvjetnici te profesori i docenti na pravnim fakultetima u RH. | Nije prihvaćen | Zahvaljujemo na komentaru. Ništetnost ugovora i posljedice ništetnosti sastavne su odredbe Zakona o potrošačkom kreditiranju, koji građani imaju pravo, ali i trebaju poznavati, kao dio financijske pismenosti potrošača. Informacije o zakonima nisu pravni savjeti, niti se informiranje građana o sadržaju zakona smije ograničiti na odvjetnike, profesore i docente pravnih fakulteta. Intencija je zakonodavca sveobuhvatno financijsko opismenjavanje i objektivno informiranje. |
21 | GOSPODARSKO INTERESNO UDRUŽENJE HRVATSKA UDRUGA BANAKA | Nacrt Smjernica o ispunjavanju obveze kreditne institucije vezano za izdvajanje prihoda za financiranje aktivnosti za osnaživanje financijske pismenosti građana Republike Hrvatske, Završne napomene | Temeljem čega će HNB provoditi nadzor nad provedbom Zakona? Hoće li HNB vrednovati učinkovitost i na koji način? | Primljeno na znanje | Zahvaljujemo na komentaru. Sukladno zakonskom uređenju Hrvatska narodna banka (HNB) bit će nadležna za provođenje nadzora. HNB može u svrhu praćenja i provođenja nadzora zadati odgovarajući obrazac za planiranje i/ili izvještavanje u cilju preglednog analitičkog i statističkog praćenja. |
22 | GOSPODARSKO INTERESNO UDRUŽENJE HRVATSKA UDRUGA BANAKA | Nacrt Smjernica o ispunjavanju obveze kreditne institucije vezano za izdvajanje prihoda za financiranje aktivnosti za osnaživanje financijske pismenosti građana Republike Hrvatske, Završne napomene | Kada je predviđeno stupanje na snagu Smjernica i koliki će biti period prilagodbe za kreditne institucije? | Primljeno na znanje | Danom donošenja. Prilagodba podrazumijeva razdoblje od dana donošenja do 31. prosinca 2025. godine. |