Izvješće o provedenom savjetovanju - Javno savjetovanje o Prijedlogu pravilnika o utvrđivanju zdravstvene sposobnosti za vojnu službu

Redni broj
Korisnik
Područje
Komentar
Status odgovora
Odgovor
1 DANIJEL PUPEK JAVNO SAVJETOVANJE O PRAVILNIKU O UTVRĐIVANJU ZDRAVSTVENE SPOSOBNOSTI ZA VOJNU SLUŽBU U ovom zakonu se ni na kojem mjestu ne spominju zdravstveni uvjeti za temeljno vojno osposobljavanje. Kada će to biti objavljeno? Nije prihvaćen Zdravstveni uvjeti za temeljno vojno osposobljavanje bit će propisani posebnim pravilnikom
2 DAMIR PAVEŠIĆ JAVNO SAVJETOVANJE O PRAVILNIKU O UTVRĐIVANJU ZDRAVSTVENE SPOSOBNOSTI ZA VOJNU SLUŽBU Naime u Pravilniku za provedbu zdravstvene sposobnosti spominju se pregledi samo za osobe na poslovima vozača. Smatram da to nije dovoljno već da treba omogućiti i provedbu pregleda svim vojnim osobama koje su stekle prava upravljanja s vozilma C, C i E ili neke druge kategorije, a nisu na mjestu vozača. To predlažen iz razloga što dobar dio vojnika s vremenom prijeđe iz kategorije vojnika u kategoriju dočasnika i to na mjesta koja najčešćče nisu vozačka, ali vještina koju su stekli u upravljanju vozilima je ostala. Ukoliko ne omogućimo i tim pripadnicima upućivanje na zdravstvene preglede izgubimo dobar dio vojnih osoba koje smo prethodno upućivali na C kategoriju i potrošili i vrijeme i novce na njihovo osposobljavanje, a oni pak po isteku valjanosti zdravstvenog pregleda za vozača više ne smiju upravljati vozilom C kategorije. Nije prihvaćen Prijedlog pravilnika uređuje utvrđivanje zdravstvene sposobnosti za vojnu službu vojnih osoba prema kategorijama vojno stručnih specijalnosti i prema opisu dužnosti i poslova za ustrojbeno mjesto na kojem je pojedini djelatnik raspoređen, što se odnosi i na navedene poslove vozača. Predloženo je izvan okvira primjene ovog Pravilnika.
3 GORKI BAJRIĆ JAVNO SAVJETOVANJE O PRAVILNIKU O UTVRĐIVANJU ZDRAVSTVENE SPOSOBNOSTI ZA VOJNU SLUŽBU Poštovani, ovim putem podnosim prigovor u javnom savjetovanju o Prijedlogu pravilnika o utvrđivanju zdravstvene sposobnosti za vojnu službu, s posebnim osvrtom na najavljene promjene koje se tiču obveznog služenja vojnog roka i civilne službe. 1. Prisilni rad nije u skladu s Ustavom ni temeljnim pravima Iako je rad u okviru vojne ili civilne službe predviđen kao plaćen, smatram da je svaka vrsta prisilnog rada, bez mogućnosti slobodnog izbora, protivna temeljnim ljudskim pravima i slobodama zajamčenim Ustavom Republike Hrvatske i međunarodnim konvencijama. Uvođenje obveznog rada, čak i uz naknadu, nije prihvatljivo ni moralno opravdano u 21. stoljeću, osim u iznimnim okolnostima jasno definiranim zakonom (ratno stanje, velike prirodne nepogode i sl.). 2. Neprihvatljivo je da oni koji su izbjegli služenje vojnog roka sada planiraju njegovo ponovno uvođenje Smatram duboko nemoralnim i neetičkim da osobe koje su same izbjegle služenje vojnog roka sada zagovaraju ili planiraju ponovno uvođenje iste obveze za nove generacije. Takav pristup nije u skladu s načelima jednakosti, pravednosti i odgovornosti prema društvu. 3. Diskriminacija civilne službe i prigovora savjesti Pravo na prigovor savjesti i civilnu službu dio je međunarodnih standarda ljudskih prava i mora biti ravnopravno tretirano s vojnom službom. Međutim, najave da će civilna služba trajati duže, biti slabije plaćena ili da neće donositi jednake benefite kao vojni rok predstavljaju oblik diskriminacije i produbljuju društvene podjele. Takva praksa obeshrabruje građane u ostvarivanju prava na prigovor savjesti i nije u skladu s načelima zabrane diskriminacije i jednakosti pred zakonom. 4. Umjesto civilne službe – rad na civilnoj zaštiti Predlažem da se umjesto koncepta civilne službe, koji često podrazumijeva nejasne i diskriminirajuće uvjete, razvija i potiče uključivanje mladih u sustav civilne zaštite. Civilna zaštita je od javnog interesa, temelji se na načelima humanosti i zabrane diskriminacije, a aktivnosti u tom sustavu izravno doprinose sigurnosti i dobrobiti zajednice, osobito u kriznim situacijama kao što su prirodne katastrofe ili druge izvanredne okolnosti. Time bi se mladima omogućilo da kroz korisno i smisleno društveno djelovanje doprinesu zajednici, bez kršenja svojih moralnih ili vjerskih uvjerenja. Zaključak Pozivam nadležne da u izradi pravilnika i budućih zakonskih rješenja uvaže ustavne i međunarodne standarde, osiguraju ravnopravnost svih građana, zaštite pravo na slobodu izbora te omoguće da civilna služba i civilna zaštita budu istinski ravnopravne i društveno korisne alternative vojnoj službi. S poštovanjem, Gorki Bajrić Nije prihvaćen Navedeno nije predmet ovog Pravilnika
4 PRAVOBRANITELJ/ICA ZA RAVNOPRAVNOST SPOLOVA JAVNO SAVJETOVANJE O PRAVILNIKU O UTVRĐIVANJU ZDRAVSTVENE SPOSOBNOSTI ZA VOJNU SLUŽBU, PRAVILNIK O UTVRĐIVANJU ZDRAVSTVENE SPOSOBNOSTI ZA VOJNU SLUŽBU Poštovani/e, Pravobraniteljica za ravnopravnost spolova, sukladno odredbi čl.22.st.1. Zakona o ravnopravnosti spolova ( NN 82/08 i 69/17), prati provedbu Zakona i drugih propisa koji se tiču ravnopravnosti spolova. Slijedom opisane nadležnosti, Pravobraniteljica dostavlja svoje mišljenje na Prijedlog pravilnika o utvrđivanju zdravstvene sposobnosti za vojnu službu. Pravobraniteljica za ravnopravnost spolova uključila se u javno savjetovanje o Prijedlogu Pravilnika o utvrđivanju zdravstvene sposobnosti za vojnu službu (dalje: Pravilnik). Opis savjetovanja: Ovaj Pravilnik donosi se na temelju članka 123. stavka 6. Zakona o službi u Oružanim snagama Republike Hrvatske („Narodne novine“, broj 73/13, 75/15, 50/16, 30/18, 125/19, 155/23, 158/23 i 14/24). Uređuje način, kriterije i ovlasti za utvrđivanje zdravstvene sposobnosti za vojnu službu te osnivanje, područje rada i sastav zdravstvenih komisija koje utvrđuju zdravstvenu sposobnost za vojnu službu. Ovim Pravilnikom uređuje se i način, kriteriji i ovlasti za utvrđivanje zdravstvenih i psihičkih uvjeta za prijam u službu za zrakoplovno osoblje. Način, kriteriji i ovlasti za utvrđivanje zdravstvene sposobnosti za ugovorne pričuvnike na odgovarajući način se primjenjuju kod utvrđivanja zdravstvene sposobnosti za razvrstanu pričuvu. Ovaj Pravilnik uređuje i periodične preglede djelatnih vojnih osoba kojima se utvrđuje zdravstvena sposobnost za djelatnu vojnu službu. Za djelatne vojne osobe koje se upućuju u NATO i EU operacije i misije predlaže se da se za utvrđivanje zdravstvene sposobnosti prihvaća prethodno donesena ocjena zdravstvene sposobnosti za djelatnu vojnu službu te se ovim Pravilnikom drugačije određuje i način obavljanja zdravstvenih pregleda državnih službenika i namještenika u Oružanim snagama Republike. Nakon uvida u predmetni Pravilnik, Pravobraniteljica ukazuje na tekst istoga nije pisan rodno osjetljivim jezikom te ne sadrži odredbu o korištenju pojmova s rodnim značenjem, što je u suprotnosti s čl.43. Zakona o ravnopravnosti spolova, kao organskim zakonom, te odredbom čl.13. Jedinstvenih metodološko-nomotehničkih pravila za izradu akata koje donosi Hrvatski sabor ( NN 74/15). Pravobraniteljica predlaže da se ovom prilikom predmetni Pravilnik uskladi s navedenim aktima. Naime, odredbom čl.43 Zakona o ravnopravnosti spolova (NN 82/08 i 69/17) propisano je: „ Riječi i pojmovni sklopovi koji imaju rodno značenje bez obzira jesu li u zakonima ili drugim propisima korišteni u muškom ili ženskom rodu odnose se na jednak način na muški i ženski rod“. Jedinstvena metodološko-nomotehnička pravila za izradu akata koje donosi Hrvatski sabor (NN 74/15) u čl.1.st.3. propisuju kako se pravila daju u obliku koji je najprimjereniji za pisanje zakona i na odgovarajući način se primjenjuju na sve druge propise. U čl.2.st1. propisano je da se u smislu tih pravila pod propisom smatra, između ostaloga, i pravilnik. U čl.13.Jedinstvenih metodološko- nomotehničkih pravila za izradu akata koje donosi Hrvatski sabor, a koji regulira pisanje rodnih pojmova, propisano je sljedeće: „1) Propisi se moraju pisati rodno osjetljivim jezikom, tako da se koriti rodno neutralni oblik primjerice: podnositelj tužbe, umjesto da se navodi podnositelj muškarac ili žena, podnositelj/ica, odnosno podnositelj ili podnositeljica. 2) Radi jasnoće, manjeg opterećenja i izbjegavanja nepotrebne duljine teksta propisa, posebnom odredbom u članku kojim se daju objašnjenja, definicije pojmova ili u posebnom članku iza toga dat će se određenje korištenja pojmova s rodnim značenjem. 3) Odredba kojom se uređuje sadržaj iz stavka 2. ovog članka može glasiti: „ Izrazi koji se koriste u ovom propisu, a imaju rodno značenje odnose se jednako na muški i ženski rod“. Pravobraniteljica kontinuirano prati aktivnosti vezane za povećanje broja žena u oružanim snagama te daje preporuke u tom smjeru. Pravobraniteljica je mišljenja da indikatori rodno osjetljivog pristupa trebaju započeti već na jezičnoj razini te, stoga, predlaže da se predmetni Pravilnik uskladi sa gore navedenim odredbama. S poštovanjem Pravobraniteljica za ravnopravnost spolova, Višnja Ljubičić, dipl. iur. Prihvaćen Prihvaća se
5 MARICA ŽUGEC II. VRSTE I SADRŽAJ ZDRAVSTVENIH PREGLEDA, Članak 15. Poštovani! Predlažem da se razmotri mogućnost dopune članka 15. u točki 7. za pripadnike OS RH koji su raspoređeni na u/m vatrogasaca/vatrogasnih spasioca, budući da su prema opisu poslova izloženi su posebnim uvjetima rada. Prihvaćen Prihvaća se