Izvješće o provedenom savjetovanju - Savjetovanje o Prijedlogu pravilnika o evidencijama Hrvatskog zavoda za zapošljavanje

Redni broj
Korisnik
Područje
Komentar
Status odgovora
Odgovor
1 CENTAR ZA ŽENE ADELA PRAVILNIK O EVIDENCIJAMA HRVATSKOGA ZAVODA ZA ZAPOŠLJAVANJE, Članak 5. (1) Potvrda o statusu studenta/ice kojim se nema pravo prijaviti na Zavod i ostvariti pravo na novčanu naknadu. Nije prihvaćen Člankom 10. Zakona o tržištu rada propisano je tko se smatra nezaposlenom osobom koja se može prijaviti u evidenciju nezaposlenih osoba. Izričito je propisano da se redoviti student ne smatra neposlenom osobom te je prilaganje potvrde o statusu studenta za prijavu u evidenciju nezaposlenih bespredmetna.
2 HRVATSKA OBRTNIČKA KOMORA PRAVILNIK O EVIDENCIJAMA HRVATSKOGA ZAVODA ZA ZAPOŠLJAVANJE, Članak 7. U st 1. predlažemo brisanje tč. 3. i 4., te umjesto njih dodavanje tč. 3. koja kao prilog propisuje: dokaz o broju tekućeg računa. Također predlažemo dodavanje st. 2., tako da glasi:"(2) Zavod će uvidom u elektroničku razmjenu podataka s Ministarstvom financija pribaviti nakon zaprimljenog zahtjeva iz st. 1. ovog članka: 1. iznos prosjeka bruto-plaće ostvarene u tromjesečnom razdoblju koje je prethodilo prestanku radnog odnosa ako nezaposlena osoba zahtjev podnosi po prestanku radnog odnosa 2. dokaz o prosjeku osnovice na koju su obračunani i uplaćeni doprinosi za obvezna osiguranja utvrđene posebnim propisom, u tromjesečnom razdoblju koje je prethodilo prestanku obavljanja samostalne djelatnosti ako nezaposlena osoba zahtjev podnosi po prestanku obavljanja samostalne djelatnosti" Navedene izmjene pospješile bi efikasnost i kvalitetu predmetnog procesa. Nije prihvaćen Dokazi koje je potrebno priložiti uz zahtjev za ostvarivanje prava na novčanu naknadu dostupni su nezaposlenoj osobi koje ista može predati već uz zahtjev čime se utječe na brzinu upravnog postupka. Također, valja istaknuti kako podatak o bruto plaći ostvarenoj u tromjesečnom razdoblju koje je prethodilo prestanku radnog odnosa Porezna uprava može dostaviti s odmakom od dva mjeseca, čime se produljuje upravni postupak rješavanja o pravima po osnovi nezaposlenosti.
3 HRVATSKA OBRTNIČKA KOMORA PRAVILNIK O EVIDENCIJAMA HRVATSKOGA ZAVODA ZA ZAPOŠLJAVANJE, Članak 38. U stavku 1. dodati mogućnost alternativne predaje prijave potrebe za radnikom, predlažemo: “ Prijavu potrebe za radnikom (Obrazac PR) dostavlja poslodavac Zavodu elektroničkim putem portala Burza rada ili neposredno (osobno) u nadležnoj područnoj službi ili uredu Zavoda.” Nije prihvaćen U interesu je poslodavaca da prijavu potrebe za radnikom dostavljaju elektroničkim putem, čime se doprinosti efikasnosti postupka.
4 HRVATSKA OBRTNIČKA KOMORA PRAVILNIK O EVIDENCIJAMA HRVATSKOGA ZAVODA ZA ZAPOŠLJAVANJE, Članak 40. Predlažemo da se u članku 40. omogući popunjavanje i dostava liste upućenih kandidata (Obrazac PR–K) Zavodu fizičkim (neposredno) i elektroničkim putem. Također, predlažemo da Zavod izradi jednostavan online obrazac ili modul gdje bi poslodavci mogli označiti kojeg su kandidata zaposlili, a sustav automatski evidentira ishod. Navedeno bi znatno olakšalo poslodavcima ispunjavanje obveza prema Zavodu i ubrzalo ažuriranje evidencija o popunjenim radnim mjestima. Primljeno na znanje U izradi je modul u kojem će poslodavci moći dati povratnu informaciju o ishodu upućivanja kandidata.
5 HRVATSKA OBRTNIČKA KOMORA PRAVILNIK O EVIDENCIJAMA HRVATSKOGA ZAVODA ZA ZAPOŠLJAVANJE, Članak 41. Ističemo probleme u praksi koji se javljaju uslijed tumačenja "diskriminatornih" odredbi ugovora o radu, te molimo za ujednačno, jasno i efikasno tumačenje predmetnih ugovora o radu. Primljeno na znanje Središnji ured Hrvatskog zavoda za zapošljavanje osigurava ujednačenu primjenu odredbi Zakona o strancima.
6 HRVATSKA OBRTNIČKA KOMORA PRAVILNIK O EVIDENCIJAMA HRVATSKOGA ZAVODA ZA ZAPOŠLJAVANJE, Članak 43. HOK upozorava na vrlo neujednačeno tumačenje pojma „promet“ od strane HZZ-a, pogotovo jer se za različite poslovne subjekte promet/prihodi/primici trebaju različito uzimati u obzir. Iako je ova zakonska odredba kratko vrijeme na snazi (Zakon o strancima, čl. 99.), na terenu se vrlo različito postupa u svrhu dokazivanja „prometa“. Kao osnove tumačenja pojma prometa koriste se: izdani računi, polog na poslovni račun, itd.. Ističemo da navedeno stanje uzrokuje pravnu nesigurnost i neujednačeno postupanje u praksi, nadalje ističemo opasnost pogrešno tumačenja određenih odredbi (npr. ako je pravna osoba obveznik PDV-a po naplaćenim naknadama). Tražimo da se nadopuni odredba u tč. 6. st. 3. ovog članka: 6. ima promet: a/ poslodavac – pravna osoba u posljednjih 6 mjeseci u najmanjem mjesečnom iznosu od 10.000,00 eura i to: ako je u sustavu PDV-a prema podacima o ostvarenim prihodima iz uredno dostavljenih obrazaca PDV-a prema Poreznoj upravi; ako je u sustavu PDV-a po naplaćenim naknadama ili ako nije u sustavu PDV-a ovjerenom izjavom o prihodima b/ poslodavac – fizička osoba u posljednjih 6 mjeseci u najmanjem ukupnom iznosu od 15.000 eura i to: ovjerenom izjavom o ostvarenoj naplati izdanih računa ili ovjerenom izjavom o izdanim računima za promatrano razdoblje c/ poslodavac – fizička osoba čiji obrt posluje sezonski u najmanjem ukupnom iznosu od 15.000 eura u prethodnoj sezoni, sukladno ovjerenom izjavom o ostvarenoj naplati izdanih računa ili poreznom prijavom za prethodno razdoblje. Nije prihvaćen S obzirom da su u tijeku izmjene i dopune Zakona o strancima, predmetna odredba Pravilnika će se uskladiti, ako će Zakon o strancima propisati drugačije rješenje.
7 HRVATSKA OBRTNIČKA KOMORA PRAVILNIK O EVIDENCIJAMA HRVATSKOGA ZAVODA ZA ZAPOŠLJAVANJE, Članak 44. Trenutno korisnici mjera trebaju dostavljati dokaze o isplaćenim plaćama te plaćenim doprinosima i porezima u roku 15 dana od proteka šestomjesečnog razdoblja. Tražimo da i u ovom djelu HZZ osigura pravnu i tehničku osnovu za preuzimanje podataka od ministarstva nadležnog za financije, u svrhu administrativnog rasterećenja gospodarstva, poštujući pravilo „jednom dostavljenog podatka“. Nije prihvaćen Prijedlog se odnosi na provedbu mjera aktivne politike zapošljavanja temljem sklopljenog ugovora i nije predmet uređenja ovoga Pravilnka, već Uvjeta i načina korištenja sredstava za provođenje mjera aktivne politike zapošljavanja koje donosi Upravno vijeće Hrvatskog zavoda za zapošljavanje. Korisnici mjera imaju ugovorom propisanu obvezu dostave dokaza o isplati neto plaće radniku, u roku od 30 dana od proteka svakog šestomjesečnog razdoblja. Sredstva su sufinancirana iz EU projekata te je potrebno dokazati da su ista namjenski utrošena. Naime, iz JOPPD obrasca razvidan je obračun i uplata doprinosa, ali isti ne predstavlja dokaz isplati neto plaće.
8 PUČKI PRAVOBRANITELJ PRAVILNIK O EVIDENCIJAMA HRVATSKOGA ZAVODA ZA ZAPOŠLJAVANJE, Članak 47. Vezano uz predloženi tekst Pravilnika pučka pravobraniteljica ukazuje na odredbe članka 47. stavka 1. Pravilnika kojima je propisano da zahtjev za dodjelu vaučera korisnik podnosi elektroničkim putem po odabiru kompetencija potrebnih za rad i pružatelja usluge, dok je u stavku 2. istog članka navedeno da pružatelj usluge podnosi zahtjev za upis programa elektroničkim putem. Nastavno na navedeno, koristimo priliku istaknuti da smo u Izvješću pučke pravobraniteljice za 2024. godinu ukazali na problematiku isključivo elektroničke prijave na mjere aktivne politike zapošljavanja, odnosno na poteškoće koje sa sobom nosi mogućnost isključivo digitalnog podnošenja zahtjeva za mjeru aktivne politike zapošljavanja vaučer za obrazovanje - aplikacijom u kojoj se prijava vrši putem Nacionalnog identifikacijskog i autentifikacijskog sustava (NIAS). Isto podrazumijeva dostupnost interneta i posjedovanje računala s određenim programima te barem jednu aktivnu vjerodajnicu integriranu s NIAS-om, kao i određenu razinu informatičkog znanja što je za neke tražitelje zaposlenja preotegotno i onemogućuje ih u korištenju ovih mjera. I prema podacima Hrvatskog zavoda za zapošljavanje (dalje u tekstu: HZZ), prijava na sve mjere aktivne politike zapošljavanja vrši se elektroničkim putem. Ovim putem stoga ukazujemo da ovo može dovesti do diskriminacije po više osnova, uključujući temeljem imovnog stanja. Iako načelno pozdravljamo digitalizaciju javnih usluga kada ona doprinosi manjem administrativnom opterećenju građana, usluge institucije koja se bavi nezaposlenima trebaju biti dostupne i onim građanima koji nemaju pristup sredstvima elektroničke komunikacije ili ih ne znaju koristiti. U Izvješću pučke pravobraniteljice za 2024. godinu uputili smo stoga preporuku HZZ-u da osim putem NIAS-a, odnosno isključivo elektroničkim putem, nezaposlenim osobama omogući podnošenje zahtjeva za korištenje mjera aktivne politike zapošljavanja i na druge, njima dostupne, načine. S obzirom na gore navedeno, preporučujemo Ministarstvu rada, mirovinskog sustava, obitelji i socijalne politike da istu preporuku uzme u obzir te predlažemo izmijeniti odredbu stavka 1. članka 47. Pravilnika, na način da se korisnicima usluga obrazovanja odraslih omogući podnošenje zahtjeva i na druge načine, poput načina koji su propisani za podnošenje zahtjeva za ostvarivanje prava na novčanu naknadu iz čl. 7. Pravilnika. Iako navedeno nije predmetom e-savjetovanja, radi usklađenja relevantnih podzakonskih akata, ovim putem predlažemo na istovjetan način pristupiti izmjeni članka 13. stavka 1. povezanog Pravilnika o kriterijima za odabir kompetencija potrebnih za rad, za odabir pružatelja usluga i za dodjelu vaučera polaznicima formalnog ili neformalnog obrazovanja odraslih (NN 38/22, 17/23). Nije prihvaćen Zahtjeve za korištenje mjera aktivne politike zapošljavanja podnose u pravilu poslodavci kojima je prihvatljivije i administrativno lakše isti podnijeti elektroničkim putem, dok se ostalim korisnicima osigurava tehnička i osobna podrška od strane savjetnika za zapošljavanje. Također, kod podnošenja zahtjeva za vaučer, Hrvatski zavod za zapošljavanje pruža pomoć korisnicima u svim područnim uredima, ispostavama i CISOK centrima, gdje svi korisnici koji nemaju pristup internetu mogu uz pomoć savjetnika Zavoda popuniti i podnijeti zahtjev za vaučer.